Открытый урок в 6 классе "The Present Perfect tense" (Биболетова)
план-конспект урока по английскому языку (6 класс) на тему

Саражиева Екатерина Владимировна

Открытый урок по английскому языку по теме "The Present Perfect tense", УМК  М.З. Биболетова "Enjoy English", 6 класс. Цель урока - закрепление употребления настоящего завершенного времени, сравнение the Past Simple и the Present Perfect.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Открытый урок в 6 классе «The Present Perfect tense»

Цель урока: закрепить знания Present Perfect tense, настоящего завершенного времени, научить детей употреблять эту видовременную форму в коммуникативной деятельности. Сравнить the Present Perfect  и the Past Simple, настоящее завершенное и просто прошедшее времена.

Задачи:

1. Образовательная:  сформировать систему знаний об английских глаголах.

2. Развивающая: продолжить работу по обучению учащихся в говорении и чтении.

3. Воспитательная: Формировать понимание развития своего интеллекта как ценностной характеристики современной личности.

4. Дидактическая: создать условия для осмысления новой учебной информации и ее применение в учебных ситуациях, проверки уровня усвоения, системы знаний и умений.

Этапы урока:

1. Организация начала занятия.

2. Закрепление нового материала, полученного на предыдущих уроках.

3. Обобщение и систематизация знаний.

4. Контроль и самопроверка знаний.

5. Подведение итогов урока.

6. Информация о домашнем задании и инструктаж о его выполнении.

Метод проблемного изложения использовался с помощью следующих приемов:

- деление излагаемого мной материала на смысловые моменты;

- интегрирующие описание излагаемого объекта с последующей постановкой вопроса.

Приемы, соответствующие эвристическому (частично – поисковому) методу обучения были использованы следующие:

- наводящие вопросы учащимся, помогающие выбору правильных путей решения задачи;

- задание учащимся на выдвижение очередного шага рассуждения в логике, заданной учителем.

Ход урока

I Организационный момент

T: Good morning boys and girls! My name is Ekaterina Vladimirovna. I’m glad to see you! How are you? (T P1)

What’s the weather like today? (T P2)

Do you like winter? (T P3)

What can you do on winter holidays? (T P4)

How many lessons do you have today? (T P5)

What lessons are your favourite? (T P6)

What did you do yesterday? (T P7)

II Основная часть урока

T: Well done! Let’s listen a funny song but be attentive! After listening you should tell me what we will talk about today and what we will train today. You have lyrics of the song on your tables. Are you ready? Here we go! (song 1)

T: Fine! Do you like the song? Is it funny? (TP1, P2). Now look at the lyrics and tell me what form of verbs is used? (Ps: have you ever watched, have you ever been, etc.)

T: That’s right! Who can guess what we are going to speak about? (P1 I think about the Present Perfect). You are right! Tell me when we use the Present Perfect? (P2We use the Present Perfect when we talk about actions in the past with a result now). Well! (слайд 1, щелчок 1,2) But you should remember that we use the Present Perfect for the action began in the past and continues to the present. How do we form the Present Perfect? (P3have or has and the third form of the verb) (слайд 1, щелчок 3). Good! What words can help us to recognize the Present Perfect? (P4they are just, already, recently, lately, not yet).  Ok! Open your textbooks on page 112 and look at the rule. Repeat after me time expressions.(слайд 1, щелчок 4)

T: Fine! Now look at the lyrics once again and find affirmative sentences (P1 have you ever been to Moscow? P2 have you ever swum with dolphins) Good! What changes in their structure? (P3the word “have” must be put before the subject). You are right! Remember that in affirmative sentences you should change the intonation and word order.

T: Now I want you look at the third form of the verbs in our song. You know there are a lot of irregular verbs in English and it’s difficult to remember all of them. But we can learn some ones. Let’s watch a video but be attentive. You should tell three forms of irregular verbs (video 1)

T: Do you like the video? Now let’s play. (BINGO)

T: It’s time to write. Open your workbooks on page 54 exercise 27. Write three things you have done today and you haven’t done today. Use the Present Perfect.

III Динамическая пауза

T: Have you been tired yet? Let’s have a rest! But before playing tell me how it will be «завтракать» in English (P1 have breakfast). That’s right! And how will it be «я уже позавтракал»? (P2I have had breakfast). Good! Come here and listen to the rule: у каждого из вас есть карточка, мы идем по кругу и повторяем “What have you had for breakfast? What have you had for breakfast?” Я показываю на учащегося, который отвечает “I have had an umbrella for breakfast”, мы ему хором отвечаем “Me too!”. Но главное условие: нельзя смеяться! Are you ready? Let’s start! (игра, слайд 2)

IV

T: You are very attentive! It’s great! Now take your sits because it’s time to train our tongue and remember another English verb form. Look at the blackboard and repeat after me the tongue twister. Pay attention to your pronunciation! (слайд 3)

T: I like your pronunciation! Tell me what tense is used? (P1 the Past Simple).

T: That’s right! But what difference is between the Past Simple and the Present Perfect? (P2Specified time is for the Past Simple and result is for the Present Perfect)(слайд 4)

T: You are right! Now let’s continue our work in your workbooks. Please write three things you did yesterday and you didn’t do yesterday.

T: Well done! Now let’s have another game. Look at the blackboard. You can see a football field (слайд 5)

Вы разделяетесь на две команды (на оборотной стороне карточек есть номер команды). Игроки читают предложение на карточке и называют время в предложении. Если команда отвечает правильно, то получает 1 очко и передвигает свой мяч на одну линию вперед к воротам противника.

Когда мяч одной из команд достигает ворот противника, то эта команда становится победителем.

V Заключительная часть урока (рефлексия, оценки, домашнее задание)

T: I think our lesson was useful for you. What have we done today? (PWe have trained the Present Perfect and the Past Simple)

T: Your marks are:  (comments of the marks).

T: Open your diaries and write down your hometask for the next time:  you should do exercise 10 on page 119.

Thank you for the lesson. Good bye!


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

PRESENT PERFECT Meaning: for an action in the past with a result now for an action began in the past and continues to the present have/ has + V 3 Time expressions : just, already, never, ever, recently, lately, not yet

Слайд 3

What have you had for breakfast? What have you had for breakfast? I have had a… -Me too!

Слайд 4

There was a young fisher named Fisher who fished for a fish in a fissure

Слайд 5

PAST SIMPLE specified time PRESENT PERFECT unspecified time result


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытый урок по теме Present Perfect

Презентация. План урока....

Урок-повторение "The Present Perfect Tense"

Повторение и закрепление "The Present Perfect Tense" в 7 классе....

План открытого урока по грамматике "Present Perfect"

Отработка грамматики "Present Perfect", развитие навыков аудирования и говорения....

Методическая разработка к уроку по теме "Present Perfect & Past Simple" в 10-м классе

Презентация к уроку по теме "Present Perfect & Past Simple"...

Урок английского языка "Present Perfect Tense"

Урок разработан для дистанционного обучения....

Мультимедийная разработка к уроку по теме "Present Perfect Tense"

Мультимедийная разработка к уроку по теме "Present Perfect Tense"...