"Online Safety" (11класс)
методическая разработка по английскому языку (11 класс) по теме

Дмитриева Наталия Николаевна

В разработке представлены материалы, посвященные способам использования интернета, понятии об информационной безопасности, правилам безопасного использования интернет ресурсов и их обсуждению.

В качестве приложения предложен ряд упражнений по теме,  видеосюжет и текст с ключами. В результате освоения материала учащиеся должны представить групповой постер, содержащий советы о безопасном нахождении в сети.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл plan_konspekt_bezopasnost.docx180.87 КБ

Предварительный просмотр:

Тема: Online safety (интернет безопасность)

На 2 занятиях учащиеся обсудят, как они используют интернет, посмотрят видеосюжет об информационной безопасности и прочтут текст о правилах безопасного использования интернет ресурсов. Учащиеся также проделают ряд упражнений по теме, обсудят затронутые в видеосюжете и тексте проблемы в небольших группах и  сделают групповой постер, содержащий советы о безопасном нахождении в сети.

Возрастная группа: 16-17 лет

Уровень владения языком по стандарту CEFR: B1-B2

Время для освоения материала: 70-80 минут

Цели урока

Обучающие

      •      совершенствование навыков аудирования

  •   совершенствование навыков чтения

      •      совершенствование навыков говорения и обсуждения

Воспитывающие

  • знакомство с проблемами информационной безопасности и их решениями

Развивающие

  • развитие познавательных интересов учащихся
  • знакомство с правилами безопасного пользования интернетом в Великобритании

Оборудование и материалы

  • видеозапись  http://learnenglishteens.britishcouncil.org/study-break/video-zone/cyberbullying-lets-fight-ittogether
  • текст об информационной безопасности в Великобритании (worksheets)
  • раздаточный материал с упражнениями
  • страница с изображениями логотипов
  • компьютер, проектор, доступ к интернету

 

Формы работы: индивидуальная, парная, групповая

Методы работы: репродуктивный, продуктивный, творческий

Приемы работы: иллюстративная наглядность (видеосюжет, изображения логотипов), работа с онлайн ресурсами (текст, упражнения)

Ход урока

Подготовительная часть (5 мин)

• Продемонстрируйте некоторые images of online logos, e.g. Facebook, Twitter, Whatsapp, Amazon, YouTube. Спросите:

Can you identify them?

• Расскажите ученикам, как вы или члены вашей семьи используют интернет, социальные сети и мобильный телефон. Например, for sending emails, texts, using facebook,

twitter, buying things online, playing games online, watching youtube videos, reading articles.

  • Попросите учеников обсудить в парах, как используют вышеперечисленные средства они

Tell your partner whether they do the same or

different online activities as you (or a family member or friend).

Этап 1: Видеосюжет

(15 мин)

• Покажите ученикам видеоматериал, который рассказывает о преследовании в кибер пространстве.

• Перед началом просмотра ученики выполняют задание 1 на Worksheet A

• Попросите учеников посмотреть сюжет и, разделившись на пары, решить, в чем состоит основной посыл  данного сюжета.

Could you say what the main message of the video is?

  • Попросите одного из учеников объяснить смысл сюжета и спросите других учеников, разделяют ли они эту точку зрения.

• Покажите сюжет еще раз, попросите учеников сделать задания к сюжету в режиме онлайн или в распечатанной версии.

Этап 2: Чтение

(20 mins)

• Раздайте ученикам текст ‘Online safety UK’ . Попросите их быстро прочитать его, установив временной лимит в 2 минуты и сказать, какая  имеется взаимосвязь между текстом и просмотренным ранее сюжетом.

• Ученики выполняют задание ‘Check your vocabulary: matching’. Используйте либо распечатанную версию, либо версию онлайн.

• Попросите учеников прочитать текст еще раз и выполнить задание ‘Check your understanding: true or false’ в парах.

• Тот, кто справится с заданием быстрее, может выполнить задание ‘Check your understanding: gap fill’ .

Этап 3: Обсуждение

(15 mins)

Разделите учеников на небольшие группы и предложите им на обсуждение следующие вопросы:  

1 Do you agree with the top five tips for staying safe online in the text?

2 What other tips could you add?

3 How useful are online safety videos like the one you saw?

4 Do young people need more advice from adults about how to behave online?

5 How do adults and young people use the internet differently?

6 Which social networks (if any) do you prefer? Why?

7 How safe is it for young children to use the internet?

8 How will we communicate online in the future?

После обсуждения каждая группа учеников суммирует свое отношение по 2-3  вопросам в нескольких предложениях перед всем классом

5. Этап 4: Стендовая презентация

(20-30 mins)

Групповая работа. Ученики работают в группах по 4-5 человека и готовят небольшую стендовую презентацию с правилами и советами по информационной безопасности. В конце занятия голосованием выбирается луший постер  


Worksheet A

Online Safety UK

How do you make sure you stay safe online? Everyone who uses the internet needs to know how to use it safely. Read about online safety in the UK.

96% of young people in the UK regularly use the internet to communicate according to a survey of 24,000 British people aged 9-11. A report shows that only 40% of young people know that personal information shared online stays online forever. There are about 250 million tweets generated every day and around 800 million Facebook users - that means a lot of information is shared online. So are young people using the internet safely?

Private or public

Do you know how to change your privacy settings on social media? For example, you can click on the ‘flower’ icon or on ‘settings’ on Facebook to get to your privacy settings. Then you can decide who sees your posts and personal information: friends, friends of friends or everyone. Do you want everyone in the world to be able to see your email address or just friends?

The BBC Share Take Care campaign is all about helping everybody, from little kids to the over 55s, to make their online activity safer and protect themselves on the web. The campaign says adults and teenagers need to be more careful with personal information and images online. An online security expert from the BBC was given only the names and the home town of two pairs of mothers and daughters in the UK and then he searched online for information that they had shared in social media. One mother and daughter pair are keen Twitter users. They had frequent personal Twitter chats that they thought were private but were in fact public! Now they both know that Twitter has a private messaging function and their chats really are private. The other mother was very embarrassed when the security expert showed her a picture of her partner in his underpants! She had forgotten about posting the photograph and quickly removed it. The security expert also found lots of their personal details like dates of birth, addresses, maiden names, favourite football teams and popstars. Nothing embarrassing, but potentially useful information for a cyber criminal.

Be kind and stay safe

Everybody knows that we should be polite and kind to people in real life and online. Unfortunately sometimes this doesn’t always happen. Where can you report online abuse or unkind messages to yourself or your friends? Do you know how to report inappropriate content online? For example, if you see an inappropriate tweet on Twitter you can click on ‘more’ and then choose ‘Report tweet’. You can then block all further tweets from that user.

Even well-liked celebrities can be targeted by cyberbullies. Tom Daley, the British Olympic diver, was abused online. His father died during the 2012 Olympic Games and Tom received some very cruel tweets about this.

Here are our top five tips for staying safe online:

1. Be nice! Treat people online as you do in real life.
2. Don’t post anything online that you wouldn’t want people in real life to see.
3. Check your privacy and security settings on social media sites and keep them as private as possible. Make sure you know exactly who can see your posts.
4. Don’t ever post personal information like your home address, your email or your phone number.
5. If you see something online that worries or upsets you, tell an adult about it straight away.

Safer Internet Day

Safer Internet Day, or SID for short, tries to help people to use the internet correctly. SID started in 2004 and is organised in February every year in 74 countries around the world to promote safe and responsible use of online technology and mobile phones. Each year there is a different topic such as cyberbullying or social networking. The focus for SID’s next campaign is “Let’s create a better internet together”. SID organisers want children and young people, parents and carers, teachers and educators, as well as industry and politicians to work together to build a better internet for all of us, but particularly for children and young people.

There are special lessons prepared for schoolchildren on Safer Internet Day in Britain. The UK Safer Internet Centre will be working with schools in the UK to encourage young people to help other people stay safe.


Worksheet B

1. Check your understanding: matching

Match the vocabulary with the correct definition and write a–h next to the numbers 1–8.

1…….. social media                  a. to publish something online

2…….. to chat                           b. a person who does something illegal, for example steals                                                    

                                                       money, online  

3…….. personal details             c. to tell a person in authority about a problem

4…….. cyber criminal                d. to exchange messages online with another person

5…….. to post                            e. information about a person such as your birthday, your

                                                       address, your phone number

6…….. to report                          f. websites where people can create and share written  

                                                       messages and photographs

7…….. cyberbullying                  g. communicating with other people online

8…….. social networking            h. sending cruel messages online

2. Check your understanding: true or false

Circle True or False for these sentences.

1. A BBC online security expert says that teenagers are more careful

online than adults.                                                                                                True   False

2. A mother and her daughter wanted to have public chats

on social media.                                                                                                   True   False

3. The security expert found an embarrassing photo posted by an adult.           True   False

4. It’s a very good idea to keep your privacy settings on maximum.                   True    False

5. You should tell an adult immediately if you see something bad online.           True   False

6. People sent unkind messages to Tom Daley.                                                  True   False

7. SID is organised only in Britain.                                                                       True   False

8. Children in the UK can learn about SID at school.                                           True   False

3. Check your understanding: gap fill

Complete the gaps with a word from the box.

help                 information             everyone                      report

most                young                       kind               privacy

1. _______________ young people in the UK communicate by internet.

2. The BBC ‘Share Take Care’ campaign says _______________ needs to be more careful online.

3. You should be _______________ to people online.

4. You can change your _______________ settings to stay safe online.

5. You mustn’t post personal _______________ online.

6. You can _______________ online messages that you don’t like.

7. Safer Internet Day wants to _______________ people to use the internet correctly.

8. SID organisers want a better internet for everyone, especially for _______________ people.

How do you stay safe and protect your privacy online?

Write any new words you have learnt in this lesson.

Vocabulary Box

Worksheet video

Cyberbullying is a problem that everyone who uses the internet needs to be aware of. February 11th is Safer Internet Day in the UK. This video was created for schoolchildren in the UK to watch to warn them about the dangers of cyberbullying.

Do the preparation task. Then watch the video and do the exercises.

1. Preparation: matching

Match the vocabulary with the correct definition and write a – h next to the number 1 – 8.

1…….. laugh it off                   a. an unkind name for someone who is strange or different                                                                                    

2…….. a loser                         b. try to ignore a problem by pretending it's not   serious

3…….. a text                           c. believed to be

4…….. supposed to be            d. an SMS

5…….. a freak                          e. a bad dream

6…….. deleted                          f. an unkind name for someone who is worthless

7…….. a nightmare                  g. someone who uses computers or mobile phones to hurt sb

8…….. a cyberbully                  h. removed

2. Check your understanding: ordering

Write a number (1–8) to put the sentences in the correct order.

…………. Joe receives a text after class.

…………. A girl calls Joe from a phonebox.

…………. Joe is friends with the mean girl.

…………. Joe receives a message on the computer.

…………. The police come to school.

…………. Joe is smiling again.

…………. Joe's mum watches his video.

…………. Joe and his mum speak to the head teacher.


Ключи к  видеосюжету Cyberbullying – let’s fight it together – exercises

1. Preparation: matching

1. b

2. f

3. d

4. c

5. a

6. h

7. e

8. g

2. Check your understanding: ordering

2 Joe receives a text after class.

3 A girl calls Joe from a phonebox.

1 Joe is friends with the mean girl.

4 Joe receives a message on the computer.

7 The police come to school.

8 Joe is smiling again.

5 Joe's mum watches his video.

6 Joe and his mum speak to the head teacher.

Ключи к тексту  Read UK: Online safety UK – exercises

1. Check your understanding: multiple choice

1. f

2. d

3. e

4. b

5. a

6. c

7. h

8. g

2. Check your understanding: true or false

1. True

2. False

3. True

4. True

5. True

6. True

7. False

8. True

3. Check your understanding: gap fill

1. Most

2. everyone

3. kind

4. privacy

5. information

6. report

7. help

8. young



По теме: методические разработки, презентации и конспекты

"А. Платонов и его "сокровенный человек" - урок видеопрезентация к уроку (http://nsportal.ru/video/2015/02/videoprezentatsiya-k-uroku-po-povesti-a...) (http://convert-video-online.com/?state={%22ids%22:[%220B8bMnelyzMiRamdsY3BiTU1HVHM%22],%22action%22:%2

А. Платонов и его "сокровенный человек" - это тема интегрированного урока по повести Платонова «Сокровенный человек». В программу по литературе не включена для изучения повесть А. Платонова "Сокровенн...

Грамматический тест № 1 (5 класс) online

Тест №1   (5 класс)Present Simple, Past Simple, Future Simple...

Online lesson по английскому языку «In the World Wide Web» (заключительное декадное мероприятие по английскому языку)

Предмет: английский языкКласс: 10ВТема урока: «In the World Wide Web»Тип урока:  интегрированный урок (английский язык и информатика)Форма урока:  online lessonМетодическая цель: показать те...

Грамматический тест № 2 (5 класс) online

Вставить грагол в нужном времени (Present simple, Prasent continuous, Present Perfect)...

OXFORD ONLINE ENGLISH

Premium-quality English classes made to suit your need...

Online презентация "Практика реализации технологии А.Б.Воронцова"

Стандарты второго поколения ориентируют на построение образовательной деятельности, где происходит «осознание детьми процесса учения»  и на осознание самим учеником процесса познания. Развитие ли...

Создание дидактических материалов на площадке wisc-online.com

Выступление на муниципальном форуме информатизации  «ИКТ в гуманитарных и общественных предметах», тема Создание дидактических материалов на площадке wisc-online.com (06.12.16)...