Урок по теме " Образование - прошлое, настоящее, будущее"
методическая разработка по английскому языку (10 класс) по теме

Зорина Анна Владимировна

Урок направлен на формирование УУД, повышение мотивации к изучению английского языка и раскрытию творческого потенциала учащихся.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл konspekt_otkrytogo_uroka.docx115.4 КБ

Предварительный просмотр:

Предмет: английский язык

Тема урока: «Образование. Прошлое, настоящее, будущее»

Класс: 10

Оснащение урока:  Доска, компьютер, проектор. Учебное пособие, раздаточный материал для работы в группах (фломастеры, клей, бумага, карточки).        

Тип урока: комбинированный 

Технологии: глобально-ориентированного урока, обучение в сотрудничестве, исследование в обучении, ИКТ.

Цель урока:  Научить учащихся проводить сравнительный анализ традиционного и современного подхода в образовании и прогнозировать направления  в школе будущего.

Задачи:

  1. Формировать познавательные УУД  через
  • активизацию лексики и грамматических структур по теме
  • устанавливание причинно-следственных связей и выражение мнения
  • совершенствование навыков аудирования
  1. Формировать коммуникативные УУД путем
  • отработки техники проведения дискуссий
  • обучения организации учебного сотрудничества и совместной деятельности
  • развития культуры речи
  1. Формировать регулятивные УУД через
  • формирование умения самостоятельно контролировать свое время и управлять им при выполнении отдельных заданий
  • обучение планированию высказывания
  1. Формировать личностные УУД путем развития кросс-культурной грамотности и личностного самосознания учащихся через осознание важности образования в современном мире.

                                                             Ход урока:

I. Целеполагание  и "введение в тему".

II. Основная часть урока:

  • Дискуссия об актуальности темы.
  • Работа в парах. Описание и сравнение фотографий по теме (Устная часть задание № 4  в формате ЕГЭ)
  • Просмотр видеофильма. Заполнение таблицы – работа в парах.
  • Сравнительный анализ образования в Англии в середине XX века и в XXI веке.
  • Обсуждение традиционного подхода и образования в сотрудничестве на базе текста.
  • Работа в группах. Создание модели образования в XXI веке.

III. Окончание урока. Подведение итогов. Рефлексия.

        Steps of the lesson

1. Introduction.

 

Teacher: What do you think the topic of our today’s lesson is …… Why do you think so?

Pupils: Education. We discussed some quotations about the role of education in people’s life at the previous lesson and read the text about the system of education in Russia.

Pupils give the examples of the quotations and explain them.

Teacher: You are right but let’s be more particular. Look at the time line and the quotations:  “Without the past the pursued future has no meaning”, “Education springs from the images of the future”

  1950s             2018                      21st century            

past        present        future

Pupils suggest that the lesson will be aimed at comparing and contrasting the approaches to teaching and learning of the past century and of the present and creating the model of the future education.

Teacher: No one can have the future without the past and the present. We should learn from the mistakes of the past and take the best to the future. The knowledge of past events helps us make decisions in the future.

2. Discussing the importance of the topic

Teacher: Why is education so widely discussed nowadays? Could you tell me what education is for you and how you could define its aims and purposes.

Pupils give quotations of some famous people and consider them. They also recite the poem to emphasize the the importance of the way children are treated by teachers at school. 

If a child lives with criticism,
He learns
to condemn.
If a child lives with
hostility,
He learns
to fight.
If a child lives with
ridicule,
He learns to be
shy.
If a child lives with
shame,
He learns to
feel guilty.
If a child lives with
tolerance,
He learns
to be patient.
If а child lives with
encouragement,
He learns
confidence.
If a child lives
with praise,
He learns
to appreciate.
If a child lives
with fairness,
He learns
justice.
If a child lives with
security,
He learns to have
faith, 
If a child lives
with approval,
He learns to like himself.
If a child lives with
acceptance and friendship,
He learns to find
love in the world. 

3. Comparing and contrasting pictures that show a modern school and a school of the previous century. (Pupils work in pairs) They use the plan and criteria of the State Exam)

http://timeallnews.com/uploads/posts/2016-08/1472621444_1870757-600.jpghttps://static.spektrnews.in.ua/img/2017/11/684/68418_960xx_.jpg

Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

  • give a brief description of the photos (action, location)

  • say what the pictures have in common

  • say in what way the pictures are different

  • say which of the seasons presented in the pictures you preferred as a child

  • explain why

You will speak for not more than 2 minutes.

4. Watching video episodes.

Teacher: Now we are going to watch several video episodes from the film that’ll take us back to 1950s. It’s called That’ll teach ‘em! This TV series takes teenagers back to the 1950’s to find out if  schools were better years ago. To answer this question, some British teenagers travel back in time to a 1950’s boarding school. They get a big surprise. The first shock comes when they meet their new teachers. Dressed in traditional black gowns, they look so frosty and uncaring! They are authoritarian too, so anyone who brakes the rules is in big trouble. Punishments include writing lines or staying after class to do detention. The naughtiest kids are expelled…                                            

Pupils translate some words and expressions from the text.

Long multiplication/division                                                                                                                               hands-on method                                                                                                                                                         to dissect an animal                                                                                                                                                  GCSE                                                                                                                                                                           eleven-plus examination                                                                                                                                             O-Level                                                                                                                                                             academic high achievers                                                                                                                                             regimentation                                                                                                                                                      repudiation                                                                                                                                                                   humiliation                                                                                                                                                         paramount                                                                                                                                                            ridiculing                                                                                                                                                             mutiny                                                                                                                                                                       sloppy presentation

Pupils watch the episodes and if necessary watch them for the 2nd time and fill in the chart, working in groups.

  1. Working with the chart.

Pupils analyze and compare modern educational system and the one of the 1950s according to the following aspects:

  • Curriculum/Syllabus
  • Discipline
  • Teaching Style and Techniques
  • Relationships between teachers and pupils

The results of pupils’ work can be illustrated in the form of the following chart.

 

The 1950s style school

Modern School

Curriculum

Mathematics

long multiplication/division, no calculators

Dependent on calculators, students work at their own pace

Sciences (Biology)

Hand-on method( dissecting small animals)

Use textbooks, computer presentations

English Grammar

Spelling, grammar are paramount

No English grammar, typing essays, using spellcheck

Teaching Style

Strict, use humiliation and repudiation to motivate students

Friendly, relaxed, warm atmosphere, teachers are discouraged from ridiculing pupils.

Pupils

Very strict discipline, impossible to express opinions

Work in groups, express their opinions at the lesson

  1. Reading and discussing the text “Cooperative Learning”

Pupils work in groups. One group finds information about traditional learning, the second group   about the main aspects of cooperative learning and the third group tries to find an answer to the question: why is cooperative learning considered to be the future of education and what can be taken from traditional approach into the education of the 21st century? (At the previous lesson they read and translated the text and their homework was to work on vocabulary and summery of the text) Then they share their ideas with their classmates and fill in the table.

The results of pupils’ work can be illustrated in the form of the following chart

Traditional learning

Cooperative learning

               Students should be taught ……

To listen, write, read and compete with each other

Creative problem solving, skills to find information and use it, solve problems

                                Students  are …

Empty containers the teacher fills with knowledge

Responsible, tolerant, helpful

                                  Teacher’s role

A  master

A helper

                      Classroom physical layout

Traditional (rows of desks)

A round table (students can see each other and discuss problems)

                                  Students work …..

individually

In pairs and groups

7. Creating Projects: “Our Model of 21st century education”.

Teacher: Now, why don’t we create our model of the education of the 21st century.

 We’ll work in 3 groups. Here are the files for you with pictures. Discuss the perspectives of the future education and write down your ideas and predictions. Choose pictures to illustrate your projects. You may use your textbooks and the material of our today’s lesson. I give you 5 minutes. Then one representative of each group will present the project.

If you have any questions, ask please.

Pupils: Representatives of each group presents their mini-projects and stick them to the whiteboard.

Teacher: We managed to create our model of the basic aspects of education in the 21st century.

We should not forget that “Without the past the pursued future has no meaning” and that “Education springs from the images of the future.” What do these quotations mean? What is more, we should remember that we learn every minute and there is a term – Long life education. What does it mean?

Pupils: Express their thoughts.

8. Conclusion

Teacher: Our lesson is coming to the end. Thank you very much. You worked very well.

Your homework is to prepare a set of arguments for and against the statement: “It is believed that in the future teachers will be replaced by computers.” and be ready to discuss the role of a teacher in modern education.

Did we manage to reach our aim? What aspects of the lesson appealed to you? What was difficult?

Pupils: Answer the questions and fill in the self-evaluation form.

Self Evaluation Form

Group Work

Always

Sometimes

Never

I cooperated with my group, taking part in the discussion

I helped keep the group on the task

It was difficult for me to answer the questions

I contributed useful ideas

I worked only when I was asked to

I want to work like this


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок английского языка "Книги: прошлое,настоящее,будущее""

Данная работа представляет собой завершающий  урок по теме “Books in Our Life”для 7 класса углубленного изучения английского языка (авторы УМК:О.В. Афанасьева, И.В.Михеева) Этот материал можно ис...

Конспект занятия с членами замещающих семей на тему:"Прошлое-настоящее-будущее"

Данный коспект занятия может использоваться так в группойой (подгрупповой), так и в индивидуальной работе с членами замещающих семей такими специалистами, так психолог и социальный педагог. Этот матер...

Урок-пресс конференция (урок размышление) «Прошлое, настоящее, будущее России с позиций экологии человека»

В настоящее время такие исследования ведутся в нескольких институтах и центрах России. Глобальных размеров загрязнение среды вызвало ухудшение качества жизни населения. Болезни: анемия, сердечно-сосуд...

Проект внеклассного мероприятия по теме «Биология – основа моей будущей профессии. Прошлое, настоящее, будущее»

Представляю вашему вниманию проект внеклассного мероприятия для учащихся 9 классов по теме «Биология – основа моей будущей профессии. Прошлое, настоящее, будущее»По доминирующей деятельности проект уч...

Проект внеклассного мероприятия по теме «Биология – основа моей будущей профессии. Прошлое, настоящее, будущее»

Представляю вашему вниманию проект внеклассного мероприятия для учащихся 9 классов по теме «Биология – основа моей будущей профессии. Прошлое, настоящее, будущее»По доминирующей деятельности проект уч...

Урок изобразительного искусства с применением ИКТ по теме "Анималистический жанр. Прошлое, настоящее, будущее".

Урок составлен  для учащихся 6 класса и содержит презентационный материал и модуль ОМС с сайта fcior.ru...

Научно-исследовательская работа на тему "Книга: прошлое, настоящее, будущее"

Научно-исследовательская работа на тему "Книга: прошлое, настоящее, будущее"...