Подготовка к ОГЭ. Задание 33-личное письмо.
план-конспект урока по английскому языку (8 класс)

Шуйская Ирина Вячеславовна

Данный материал будет интересен как учителям, осуществляющим подготовку к ОГЭ,

так и обучающимся. 

Цель урока: Обучение написанию личного письма через ознакомление со структурой письма ОГЭ.

Задачи:

- совершенствование навыка использования лексических единиц в рамках темы урока.

- подготовка учащихся к Основному государственному экзамену, а именно к письменной части задания.

- развитие памяти, логики, внимания, языковой догадки, аналитического мышления (на примере сравнительного приема, ассоциативного приема, решения проблемных заданий).

- воспитание интереса к культуре страны изучаемого языка, культуры общения на занятии и в повседневной жизни

- расширение кругозора учащихся.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл plan_uroka_angliyskogo_yazyka.docx34.61 КБ

Предварительный просмотр:

"Подготовка к ОГЭ. Задание 33:

Личное письмо”

Цель урока: Обучение написанию личного письма через ознакомление со структурой письма.

Задачи:

- совершенствование навыка использования лексических единиц в рамках темы урока.

- подготовка учащихся к Основному государственному экзамену, а именно к письменной части задания.

- развитие памяти, логики, внимания, языковой догадки, аналитического мышления (на примере сравнительного приема, ассоциативного приема, решения проблемных заданий).

- воспитание интереса к культуре страны изучаемого языка, культуры общения на занятии и в повседневной жизни

- расширение кругозора учащихся.

Тип урока: комбинированный.

Формы организации познавательной деятельности: индивидуальная, фронтальная, групповая.

Технологии: компьютерные технологии, групповые, разноуровневое обучение.

Оборудование: мультимедийный проектор, компьютер, карточки с заданиями

Ход урока

Организационный момент:

Teacher: Good morning children and colleagues! I’m glad to see all of you!

Pupils: Good morning, teacher!

Teacher: Sit down, please.

II.  Основная часть урока.

Teacher: Let me introduce myself. My name is… and I’m from Vidnovsky lyceum of Leninsky district. And your names I’ll learn during our lesson. Are you ready to start?

 Dear children, look onto the desks. What do you see? (envelopes)

Take the envelopes and open them. What are they inside? (letters)

So, what is the topic of our lesson today? Who has guessed?

Our lesson is devoted to practice in writing. I’m speaking about writing a personal letter at the Basic National Examination. The task number of the personal letter is 33 at the exam.

Informal letters are usually written to someone you know very well, such as a friend or a family member.

Any informal letter should have:

- an address

-  a date

  • An informal greeting
  • An introduction- opening remarks
  • A main body – the reason for your letter
  • A final paragraph – closing remarks
  • An informal ending
  • A signature

Complete this plan. Use the words from the slide.

   1.___________________

2.___________________

3.________________,

4.________________________________________________________________________________

5.________________________________________________________________________________

6.________________________________________________________________________________

7. _________________,

8.__________________

 Before you start writing, think of informal writing structures. These include:

-short forms – I’ve, can’t, don’t  etc.

- informal vocabulary – Hey!, It was really cool!, Thanks

- omission of pronouns – Can’t wait to see you. Hope you’re OK!

- phrasal verbs – look after, give up etc.

Напомнить про thanх. You mustn’t use Internet slang

  • lol — laughing out loud
  • brb — be right back
  • btw — by the way
  • lmk — let me know

Write down the address correctly:

  1. Belgorod,  37, Vostochnaya Street, Russia
  2.  United   Kingdom,   Radcliffe Street,  Manchester,  24
  3. 21, Podolsk, Russia,  Sovetskaya Street,

  • Who lives in Sovetskaya Street?

Слайд

In the main body of your letter, you need to give your opinion on the topic. When you write your letter, make sure that you have answered each question individually.

III. You have received a letter from your English-speaking pen friend, Ann.

 … My elder brother has decided to collect mugs, imagine that. He has already got eight mugs from different places he has visited. It’s a nice collection but it takes up so much room …

    Why do people collect things? What do you collect or what would you like to collect? What other hobbies are popular with teenagers in your country?

  • Write her a letter and answer her 3 questions.
  • Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.
  • What  are the questions about?
  • How many questions should you answer? 3!
  • Read them all. Number one….

Write down the answers. Use these words from the slide as a plan.

 I think people collect things because they want to compete with other people who have the same kind of hobby. Also, I think that collecting is similar to a game and it’s fascinating. By the way, right now I’m collecting various match boxes with matches of different colors and sizes. At the moment my collection counts 50 different kinds. In Russia teenagers do many things besides collecting. Nowadays it’s popular to do sports: dance, aerobics, fitness and so on.

Joke: I think that teenagers in my country are interested in music, computer games and internet. I suppose they collect only levels and lives in the games and also unknown friends in social networks.

При написании письма необходимо обращать внимание на грамматическое оформление речи. Наиболее частыми ошибками являются нарушение порядка слов, неправильное согласование подлежащего и сказуемого, неправильное употребление грамматических времен.

Put the words in order to make sentences.

  1. went time the we to Last mountains.
  2. once a We a usually test have month.
  3. like time listen I spare watch to in music to or TV my.

Предполагается использование разнообразной лексики и грамматических структур, соответствующих поставленной коммуникативной задаче.

Read the letter and choose the correct word.

Voronezh

Russia        

12th May,2010

Dear Jane,

I'm happy to /receive, take/ your letter.

It's a pity that you 're ill and are /keeping, staying/ in bed and/getting, taking/ medicine. Get better soon! As for me, I don't like to be ill because it's so /boring, dull/ and you /feel, suffer/ bad. Besides, you must /stay, sit/ at home and you can't /meet, make your friends. When I /fall, catch/ ill, I usually take medicine and drink hot tea or milk. My mum is usually /worried, tired/ about me when I /fall, catch/ a cold and it is my mother who looks after me at such moments.

Write back soon! With love,

Ivan

Слайд

When you finish, read the whole letter. Check that the tone, grammar and spelling are all correct. Count the words to make sure that you’ve written enough.

1. Read phrases  (1-15), which you can use in different parts of the letter. Think where exactly you can do it. Fill in the table, use only numbers.

1.  Waiting for your letter.

2.  Thanks for your letter.

3.  Dear Chris,

4.  Say hello to everyone.

5.  Best wishes,

6.  How are you?

7.  Yours,

8.  Lots of kisses,

9.  Hello Julie,

10.  That’s all for now,

11.  Love,

12. All the best,

13.  Dear Jane,

14.  It was nice to hear from you.

15.  Sorry for not writing earlier.

Greeting

Opening remarks

Closing remarks

Informal ending

3, 9, 13

2,6, 14,15

1, 4, 10

5, 7, 8, 11, 12

Find 10 mistakes in this letter (правописание, грамматика, пунктуация). Correct them all.

                                                                                                                               

                                                                                                                                          Newcastle

                                                                                                                            The UK

                                                                                                                                    2nd november, 2018

     Dear Susan,

     Thanks you for your letter. I were glad to hear from you again. Sorry, I haven’t written for so lorng but I was bisy.

     My best friend had a birthday party last weekend. We went on a picnic. There were many guests there and it was great. Weather was sunny and worm. And when is your birthday? How you usually celebrate it?

     best wishes,

     Carolyn.

Слайд в презентации

Exercise 1.   Put the parts of this letter in the correct order (Part1- Part9)

-Key: CFGBDEA

A.  Jack

B.  Unfortunately (к сожалению), its happiness didn't last long. It had a terrible stomachache and we took it to the vet. What a great man! He wasn't afraid of Bobby's sharp teeth and gave that naughty dog a real treat.

C.  Dear Mike,

D.  Anyway (как бы то ни было), I'd better go now. Mum wants me to help with the shopping before I do my homework.

E.  Best wishes,

F.  Thanks for your letter. It was great to hear from you! I'm really glad your dog's much better now.

G.   Well, you know the kids in my class are really friendly and we often have parties together. Three days ago I was at a birthday party. We had a lot of fun. We were dancing, listening to music, playing games. When we sat down to have a birthday cake we didn't find it on the table! But believe me, there was a very happy dog under the table!

1

2

3

4

5

6

7

Подведение итогов:

  • What do we start a letter with?
  • Is it formal or informal?
  • What does the 1-st paragraph deal with?
  • In the 2-nd paragraph you must answer the questions from the letter, mustn’t you?
  • What linking words can we use?
    How can you close the letter?
    – And at last you shouldn’t forget about signing off.  Must it be formal or informal?
     – It must be informal

Home-task: Take down the last letter about the dog’s trick and learn the plan of the letter writing by heart.

Клише для написания личного письма (в формате ОГЭ)

                                                          Структура письма

Что требуется в письме

         Рекомендации

         Примеры

1

Адрес

Address

Адрес пишущего указывается в правом верхнем углу

  • В принятом в Великобритании порядке: номер квартиры, корпуса, дома, улица, почтовый индекс, страна
  • Слова Flat, Block, Street, Avenue,  Prospect пишут  с заглавной буквы

Можно пользоваться общепринятыми сокращениями, которые тоже пишут с заглавной буквы ( Fl,  Apt, St, Ave, Pr)

(полный)

Flat 5 Block 1

12 Nevsky Pr

StPetersburg

195299

Russia

(краткий)

Podolsk

Russia

2

Дата

Date

Под адресом дата (пропустив строку)

  • Можно писать цифрами или буквами
  • Названия месяцев пишут с заглавной буквы

В зависимости от задания (адресата) можно писать британский вариант: дата/ месяц/ год     или     американский   вариант :   месяц  / дата / год

  March 1st, 2018

  1. September 2018

09/11/2018

3

Обращение

Greeting

Письмо начинается с обращения, после которого ставят запятую. (с новой строки, пропустив строку)

Dear Sally,

Dear John,

Hello, Alice,

4

Начало письма

Introduction

В начале письма автор  обычно

  • Благодарит адресата за ранее полученную корреспонденцию

  • Извиняется, что не писал раньше

Thanks for…, Many thanks for…, How nice of you …, I was awfully glad to get your letter…

I must apologise for not writing…,

I really should have written sooner….

5

Основная часть письма

Main Body

В ней должны быть раскрыты все аспекты, указанные в задании. Каждый  абзац можно писать с новой строки, пропустив строчку или все аспекты могут быть раскрыты в одном абзаце.

6

Конец письма

Conclusion

В конце письма автор упоминает о дальнейших контактах. (с новой строки, пропустив строку)

I’ll write again soon.

Looking forward to seeing you.

Hope to hear from you soon.

Take care and keep in touch.

8

Завершающая фраза письма

Ending

Эта фраза зависит от степени близости автора и адресата, после неё всегда ставится запятая.

(с новой строки, пропустив строку)

Lots of love,      Much love,

Best wishes,      All the best,

Yours,      

9

Подпись автора

Личные письма подписывают без указания фамилии (с новой строки, пропустив строку)

Sally  

David

         


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок развития речи в 8 классе. Подготовка к сочинению в жанре личного письма (2 часа).

Целью урока является ознакомление с содержанием и последовательностью написания личного письма,  с историей развития личного письма как эпистолярного жанра,  развитие  коммуникативных и...

Задания для написания Личного письма 10 класс

задания к написанию личного письма в формате ЕГЭ...

Задание части "С" ЕГЭ по английскому языку (С1 Личное письмо)

Задание С1 Личное письмо.Нужно обязательно соблюсти требования к объему письма - 100-140 слов.Прочитайте отрывок из письма от вашего предполагаемого друга по переписке и задание к...

Методическое пособие по подготовке к ЕГЭ. Английский язык. Личное письмо. Система тренировочных упражнений.

Данное методическое пособие представляет собой серию тренировочных заданий, позволяющих планомерно и систематично готовить учащихся к написанию письма личного характера. Задания расположены в порядке ...

Разбор задания 39 (личное письмо)

Разбор задания 39 (личное письмо)....

Подготовка к ЕГЭ: правила написания личного письма.

Данный материал может использоваться как учителями, так и учащимися для подготовки к экзамену....

задания по личному письму

карточки с заданиями по личному письму помогут учителю при тренировке написания личного письма в формате ЕГЭ....