Доклад «Система работы по подготовке учащихся к ЕГЭ» (Из опыта работы)
статья по английскому языку

    Для подготовки к ЕГЭ созданы систематизированные папки по письменной речи (чтение, грамматика и лексика, письмо, эссе), папки по устной речи (чтение вслух, 2 задание- задавать вопросы по заданной ситуации и по плану, 3 задание - описание 1 картины из 3, задание 4 - сравнительное описание 2 картин.). Выработаны стратегии, включены тренажеры, рекомендации, презентации ведущих экспертов, учителей России, Улан-Удэ.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл obyasnitelnaya_zapiska_po_ege.docx22.7 КБ

Предварительный просмотр:

Доклад «Система работы по подготовке учащихся к ЕГЭ» (Из опыта работы)

Подготовила Бадмацыренова Ж.Д.,

учитель английского языка

Обьяснительная записка

    Для подготовки к ЕГЭ созданы систематизированные папки по письменной речи (чтение, грамматика и лексика, письмо, эссе), папки по устной речи (чтение вслух, 2 задание- задавать вопросы по заданной ситуации и по плану, 3 задание - описание 1 картины из 3, задание 4 - сравнительное описание 2 картин.). Выработаны стратегии, включены тренажеры, рекомендации, презентации ведущих экспертов, учителей России, Улан-Удэ.

Очень большую роль в подготовке к ЕГЭ оказывают "Методические рекомендации для учителей, подготовленные на основе анализа типичных ошибок участников ЕГЭ предыдущих лет (М.В. Вербицкая, К.С. Махмурян).

Я предоставляю образцы заданий по устной речи (задание 3 - описание одной картины из 3), по письменной речи(эссе)

Задание 3 (устная речь ЕГЭ)

Introduction

I’ve chosen photo number 1.

You know, taking photos is my hobby, and I always take a lot of pictures wherever I go. I keep the best photos in my family album.

where and when the photo was taken

I took this photo last summer in the forest near our country house whenwe had a family reunion.

what/who is in the photo

In the photo you can see  a group of children playing football (общаяинформацияпокартинке).  The day is nice, it is sunny and not windy. In the background you can see a forest with tall trees and bushes and in the foreground there is green grass. There are some children in the centre of the picture – they are all my relatives. They are all quite young. The oldest girl is 6. She is my sister Olga. She is at the front of the group. And the youngest one is my nephew Nicolay who is just behind Olga. They are all wearing light clothes – T – shirts and shorts as it is very warm. They all look very happy and excited as they are playing together.

what is happening

They are running after a ball trying to kick it. And you can see that Nicolay is very concentrated as he  is moving very fast to be the first to catch the ball.

why you keep the photo in your album

I keep this photo in my family album as it is dear to me. It was actually a very memorable day when our big family got together and I could meet all my cousins and nephews and nieces and enjoy time together.

why you decided to show the picture to your friend

I decided to show it to you as I’m proud of my family and happy that we get together from time to time and I wanted to share my emotions with you. Maybe next year you’ll be happy to spend time together with us.

Concluding phrase

This is all I wanted to tell you about this photo. I hope you liked it.

Задание 3 (устная речь ЕГЭ)

Introduction

I’ve chosen photo number 1.

You know, taking photos is my hobby, and I always take a lot of pictures wherever I go. I keep the best photos in my family album.

where and when the photo was taken

I took this photolast summerwhen

илиThe photo was taken … ago, when…

what/who is in the photo

        

People/objects/where in the picture/ how they feel (look)

In the photo you can see…(общаяинформацияпокартинке). In the background you can see …   and in the foreground there is… There are (is) … in the centre of the picture… They are all wearing… They all look very happy …

what is happening

They are Ving. … They are, He / She is doing smth. (PresentProgressive). Если вы не совсем уверены в происходящем на картинке можно использовать обороты типа They seem to be running; they must be helping.

why you keep the photo in your album

I keep this photo in my family album as it is dear to me. / I wanted to capture this beautiful moment / I always take lots of photos while I am on holidays. (3 – 4 предложения)

The picture makes me feel happy/sad/…  

because it was the most unforgettable / touching / fantastic /funny / bright / or embarrassing / confusing … moment in my life.

why you decided to show the picture to your friend

I decided to show it to you as I wanted to share my emotions with you. Maybe next year you’ll be happy to spend time together with us.

-it is one of the best I took during my trip

That’s why I decided to show you this picture

Concluding phrase

This is all I wanted to tell you about this photo. I hope you liked it.

Задание 3 (устнаяречьЕГЭ)

Introduction

where and when the photo was taken

what/who is in the photo

what is happening

why you keep the photo in your album

why you decided to show the picture to your friend

Concluding phrase

Образец написания эссе

Абзац I

Введение в проблему (Introduction)

1.Вводная фраза, отражающая тематику эссе

2.Перифраз формулировки темы

3. Показать противоположность точек зрения

4.Фраза призывающая к дискуссии, которая явится логическим переходом ко 2 абзацу, выражающему точку зрения автора сочинения.

…is an essential part of our life.

In today’s world it is important …

A lot of people believe that …

For example: Boys should learn to cook

Boys – young men, future man

should – must, have to, must try

learn – get some knowledge about …,

            gain some experience about in …,

            have an idea of …

should  not – do not have to

to cook – to do the cooking

Some people believe that while the others …

There is an idea that … but there are those who argue.

We can find lots of people who are absolutely sure that … but their opponents totally disagree.

So, let’s start by considering the facts.

I would like to express my point of view on the issue.

I am ready to express my personal opinion on the problem mentioned above.

Абзац II

Определиться со своей точкой зрения и быть категоричным (3 аргумента)

In my opinion…,

I believe, I think, As I see it, I therefore feel, to my way of thinking, I am inclined to believe that.

Введение первого аргумента: firstly, first and foremost, first of all, a major benefit that, it is important to emphasize.

Введение второго аргумента : secondly, furthermore, moreover, what is more, besides, a further convincing argument is that ….

Введение последнего аргумента: finally, lastly, all in all.

Введение примера: for example, for instance, if we look at the statistics, if we take Internet polls.

Абзац III

Противоположная точка зрения с1 – 2 аргументами (Автор в работе приводит полный и точный аргумент – мнение других людей )

However, there are some people who have an opposing opinion. They say  …  However some people think that …

However, some people believe that … In addition, some people …,

There is another side to the issue / question of,  there are people who have the opposite opinion that …

However, opponents argue that …             as …

On the contrary, …

Абзац IV

Объяснения, почему автор не согласен с противоположной точкой зрения (контраргументы). Важно: вы должны привести  свои аргументы именно вашего несогласия с точкой зрения,  изложенной в 3 абзаце.

Поясняем, почему не согласны с вышеуказанными точками зрения, и приводим аргументы в защиту собственного мнения. При этом они не должны повторять аргументы из пункта 2

Despite this widespread belief, I adhere to my own standpoint.

Nevertheless, I cannot agree with the opponents’ argument. Nowadays it is possible to …

Personally I think that … it is impossible …

From my point of view these concerns are groundless. As for … I believe that …

However, I still believe that …

Абзац V

Заключение: делаем вывод по данной теме, указываем, что существуют разные точки зрения, и окончательно подтверждаем свою точку зрения.

To sum it up, I can say that …

In conclusion, I believe that …

All in all I should say that …

To conclude, I want to underline that ..

To sum it up, one can come to conclusion that …


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Система работы по подготовке учащихся к ЕГЭ и ГИА в новой форме (выступление)

Выступление содержит краткие сведения о моей системе работы по подготовке учащихся к государственной (итоговой) аттестации за курс основной школы и за курс средней (полной) школы. Я неоднократно...

Система работы по подготовке учащихся к олимпиадам по химии

Работа является итогом прохождения дистанционных курсов по данной теме в Педагогическом университете "Первое сентября". В работе рассмотрены подходы к подготовке олимпиадников и оли...

Система работы с математически одаренными учащимися на примере опыта работы МАОУ СОШ №2 станицы Павловской Краснодарского края

Статья была написана по материалам выступления автора на районном методическом объединении учителей математики Павловского района Краснодарского края. Цель выступления - обобщить и систематизировать о...

« Система работы при подготовке учащихся к ЕГЭ по заданиям В9».

Единый государственный экзамен по математике – серьёзное испытание в жизни каждого выпускника школы.  Всем нам: ученикам, учителям, родителям учеников хочется хороших результатов. А для эт...

« Система работы при подготовке учащихся к ЕГЭ по заданиям В9».

Единый государственный экзамен по математике – серьёзное испытание в жизни каждого выпускника школы.  Всем нам: ученикам, учителям, родителям учеников хочется хороших результатов. А для эт...

Методические рекомендации по подготовке учащихся к ГИА: из опыта работы

ЕГЭ – серьёзный шаг в жизни каждого выпускника, обдумывающего выбор своего будущего, стремящегося само реализоваться в новой социокультурной ситуации, продолжить образование и овладеть профессио...