Методическая разработка открытого занятия "Water flooding"
методическая разработка по английскому языку

Клименкова Татьяна Григорьевна

Методическая разработка открытого занятия "Water flooding"

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon 4_kurs_otkrytyy_urok.doc74.5 КБ

Предварительный просмотр:

МИНИСТЕРСТВО НАУКИ И ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ

федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение  высшего образования

«Югорский государственный университет» (ЮГУ)

НЕФТЯНОЙ ИНСТИТУТ

(ФИЛИАЛ) ФЕДЕРАЛЬНОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО БЮДЖЕТНОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ

ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ  «ЮГОРСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ»

(НефтИн (филиал) ФГБОУ ВО «ЮГУ»)

Методическая разработка открытого занятия

по теме «Water flooding»

Преподаватель                                   Клименкова Т.Г.

г. Нижневартовск, 2022 г.

Дисциплина: «Иностранный язык»

Дата: 11.03.2022г.

Группа: 3РЭ02

Цели и задачи занятия:

  1. Повторение грамматического материала  Present Simple Tense.
  2. Закрепление грамматического материала Passive voice.
  3. Активизация лексического материала по теме «Пластовые жидкости».
  4. Развить умение воспринимать речь на слух.
  5. Развитие умения говорить экспромтом.
  6. Развитие навыка чтения с целью извлечения интересующей информации с общим охватом содержания.
  7. Развить умение высказывать свою точку зрения.
  8. Развить чувство самоуважения и чувство собственного достоинства через осознание своих личностных качеств.
  9. Воспитать уважительное отношение к противоположным точкам зрения.

Раздаточный материал

  1. Схемы времён английского глагола ( Present Simple Tense.

Passive voice)

  1. Распечатки с заданиями, текстами

     

Ход занятия

I. Организационный этап

    1) приветствие;

    2) цели и задачи занятия.

II. Этап проверки домашнего задания

  1. Повторение грамматического материала (настоящее неопределенное время и пассивный залог);
  2. Выполнение упражнений на закрепление грамматического материала

Task1: Do the following, as in the example. 

Example:

The tool push takes charge of fishing operations, (usually or seldom?) - The tool push usually takes charge of fishing operations.

a.   Cap rock acts as a reservoir rock, (always or never?)

b.   Non-porous rock contains petroleum. (often or rarely?)

c.   The proportion of water to oil is 10 to 30 %. (seldom or usually?)

d.   Water occurs together with reservoir crude. (frequently or always?)

e.   High-viscosity crude contains a large amount of dissolved gas. (never or rarely?)

III. Этап введения и активизации лексического материала

  1. Введения ЛЕ (Т-СL);
  2. Чтение текста с полным пониманием прочитанного;
  3. Упражнения на развитие монологической речи.

Task2: Study the following vocabulary before reading.

Match the words and their definitions

distribution

densities

capillary

uniform

evenly

solution

proportion

hydrocarbons  

crudes  

differ    

viscous

dissolved

  • The arrangement or position (e.g., of fluids in a reservoir) over an area.
  • This is the plural of «density». Density is the relation of mass to volume; eg., grams per cubic centimeter (g/cm2), pounds per cubic foot (Ibs/ft3).
  • having a very small bore; resembling hair-like tube.
  • always having the same form and size.
  • without variation; to the same extent.
  • a liquid containing a dissolved substance or substances. Seawater is a solution. Salts and other substances are dissolved in it.
  • the relation of a part to the whole, or of one part to another.
  • compounds which contain only carbon and hydrogen. Petroleum consists of hydrocarbons. The lightest of all the hydrocarbons is methane (CH4) gas.
  • crudes are petroleum before it has been refined.
  • are not all the same; are different.
  • having a resistance to flow; not flowing easily. Viscosity describes the resistance of a fluid to flow.           
  • look at the definition for «solution».

Task3: Read the text.

  In a reservoir rock, the distribution of fluids depends on their densities and on the capillary properties of the rock. Generally speaking, if a reservoir rock contains uniform  pores, and if the pores are evenly distributed, there will be three zones of fluids in the trap: an upper zone, a middle zone, and a lower zone.

  The rock pores in the upper zone in the diagram have been filled mainly by gas. This part of the trap is the gas cap. In the middle zone, the pores have been filled mainly by oil with gas in solution. In the lower zone, the rock pores have been filled by water.

  A certain amount of water always occurs together with the oil in the middle zone. The proportion of water to oil is usually about 10 to 30 per cent. Water also occurs in the gas cap, but the proportion of water to gas is frequently lower than the proportion of water to oil. The water which is found in the oil and gas zone is called «interstitial water» or «connate water».

  Reservoir crudes differ. Some crudes are very heavy and viscous; others are light and thin. A crude of high viscosity contains little or no dissolved gas, and is usually found under conditions of low pressure. A crude of low viscosity contains a large amount of dissolved gas, and is usually found under conditions of considerable pressure. North Sea oil is an example of low-viscosity crude. Venezuelan crudes are of high viscosity.

Task4: Answer the following questions.

1.    What is the usual  proportion  of water to oil  in the oil zone? (Generally   speaking, the proportion of...)

2.    How is gas contained in reservoir crude?

3.   What does the distribution of fluids in reservoir rocks depend on? (It depends on the... and on the ...)

4.   What is a hydrocarbon? Give a definition.

5.   Why has the rock section been magnified? (In order to...)

6.    Under what conditions is low-viscosity crude usually found?

7.    In the text there is a word which means «the relation of a part to the whole». What's the word?

8.   Viscous liquids don't pour easily. Why don't they?

9.    How much dissolved gas does a high-viscosity crude contain?

10.  Which parts of the trap does the oil zone lie between?

Task5: Find the English equivalents for these words and word combinations in the text:

  1. большое количество растворенного газа
  2. в пористой породе пласта
  3. в условиях низкого давления
  4. газовая шапка
  5. может быть легкой и жидкой
  6. может быть тяжелой и вязкой
  7. называются углеводородами
  8. нефтесодержащая
  9. нефть высокой вязкости
  10. нефть низкой вязкости
  11. зависит от плотности и проницаемости породы
  12. под высоким давлением
  13. поры распределены равномерно
  14. содержащая воду
  15. соединения
  16. сырая нефть
  17. три зоны
  18. являются основными составляющими нефти

Task6: Say whether the following statements are true or false. If a statement is false, correct it.

a. The lightest of all hydrocarbons is heptane (C7H16).

b. A crude of low viscosity is difficult to pour.

c. The proportion of water to gas in the gas cap is frequently lower than the    proportion of water to oil in the oil zone.

d. Seawater is a solution.

e. Water is a solution.

Task7: Using the table below, write sentences about the other fields in Kuwait.

Example:

In the Burgan field, four hundred and one wells have been drilled. Twenty-seven of these have been dusters. The proportion of dry holes to producible wells is about seven per cent.

Field 

Wells Drilled 

Producible Wells 

Burgan

401

374

Minagish

23

14

Bahrah

8

2

Umm Qudair

35

31

Magwa

108

99

Raudhatain

58

49

Sabiriyah

51

45

Ahmadi

83

78

IV. Этап обобщения и усвоения новых знаний

  1. Аудирование. Выполнение заданий;
  2. Упражнение на развитие диалогической речи (работа в парах).

Listen to the conversation between Leila and Ahmed.

Leila: Coffee, Ahmed?

Ahmed: Ah, yes. Thank you, Leila.

Leila: What are you listening to?

Ahmed: The BBC.

Leila: News?

Ahmed: No. English by Radio.

Leila: Is it the Petroleum Programme? I think you said it was quite interesting.

Ahmed: I did. And yes, it is interesting. Now, may I?

Leila: Sorry.

(Ahmed listens to the radio for a moment more)

Voice 1: But here's a problem

Voice 2: If a trap contained only crude oil and water...

Voice 1: ...only an oil zone and a water zone...

Voice 2: ...where would the gas come from?

Voice 1: Or...

Voice 2: ...to put the problem another way...

Voice 1: ...how can an oil well also produce a lot of gas?

Ahmed: Because the crude contains gas in solution. That's how.

Leila: What were you saying?

Ahmed: They're asking how crude oil can produce natural gas.

Leila: And? What's the answer then?

Ahmed: See this coffee?

Leila: I see it, Ahmed.

Ahmed: It contains sugar in solution. The sugar is dissolved in the coffee.

Leila: Thank you. But how can natural gas come from crude oil?

Ahmed: Because gas can be dissolved in crude oil under pressure. Dissolved,

something like sugar dissolves in coffee. Deep in the reservoir,

pressure and temperature keep the gas in solution with the oil.

Leila: I see. Go on.

Ahmed: It's quite simple. When the crude rises to the surface, the

pressure drops...

Leila: ...and when the pressure has dropped enough, the gas comes

out of solution. Yes. That is, um, about the way it happens.

Leila: Ah...more coffee?

Ahmed: Just half a cup, thank you.

Leila: With or without a little sugar in solution?

Ahmed: Leila, Leila...

Task8:   Answer the following questions.

1.    Deep in the reservoir, what two conditions keep the gas in solution with the oil?

2.   When the crude rises, what happens to the pressure?

3.   When the pressure has dropped enough, what happens to the dissolved gas?

4.   Was Ahmed's explanation easy or difficult for Leila? How do you know?

5.   Ahmed say «May I? » to Leila. What is he asking for? Is he pleased? Is he annoyed a little? Why?

Task9: Fill in the gaps with given words and word combinations.

capillary, connate water, densities, evenly, gas, gas cap, hydrocarbons, interstitial water, lower, lower zone, magnified, middle zone, oil, proportion, reservoir, rock, ten to thirty, three zones, trap, uniform, upper zone, water

1. In a _________ rock, the distribution of fluids depends on their_____and on the ________ properties of the rock. 2. Generally speaking, if a reservoir rock contains________ pores, and if the pores are________distributed, there will be________ of fluids in the________: an upper zone, a middle zone, and a lower zone. 3. The rock pores in the ________ have been filled mainly by________. 4. This part of the trap is the________. 5. In the________, the rock pores have been filled by________. 6. A certain amount of water always occurs together with the _________ in the middle zone. 7. The _________of water to oil is usually about _________ per cent. 8. Water also occurs in the gas cap, but the proportion of water to gas is frequently ________ than the proportion of water to oil. 9. The water which is found in the oil and gas zone is called ________or_________.

Task10:  Translate sentences into English.

1.    В пористой породе пласта распределение жидкостей зависит от их плотности и от проницаемости породы.

2.    В большинстве случаев, если пористая порода состоит из пор одной формы и, если эти поры распределены равномерно, то в залежи сформируется три зоны жидкостей: верхняя       газовая шапка, средняя - нефтесодержащая и нижняя - содержащая воду.

3.   Сырая нефть, содержащаяся в пласте, бывает разная: она может быть тяжелой и вязкой или легкой и жидкой.

4.   Нефть  высокой вязкости содержит немного или  не содержит вообще растворенного в ней газа и обычно залегает в условиях низкого давления.

5.   Нефть низкой вязкости, наоборот, содержит большое количество растворенного газа и содержится обычно под высоким давлением.

6.   Соединения,   которые  содержат только  углерод  и   водород, называются углеводородами и являются основными составляющими нефти. 

V. Этап информации студентов о домашнем задании, подведение итогов занятия

1) подведение итогов занятия;

     2) домашнее задание: подготовить сообщение

Describe the following.

1.    Distribution of reservoir fluids.

2.   Types of reservoir crude;

3) выставление оценок.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА ОТКРЫТОГО УРОКА

Сохранение тембровой окраски мелодической линии на протяжении всего музыкального произведения...

Методическая разработка открытого урока по немецкому языку "Старый немецкий город"

Данная методическая разработка создана с целью приобщить учащихся к культуре страны изучаемого языка, расширить кругозор учащихся, научить детей рассказывать о городе, в частности, в умении назвать и ...

Методическая разработка открытого занятия

Содержание методической разработки     Пояснительная записка   Методическая карта занятия   Обеспечение занятия   Структура занятия   План занятия ...

Методическая разработка открытого урока на тему "Artificial Intellect\'\'

Открытый урок для студентов технических специальностей на тему "Искусственный интеллект""....

Методическая разработка открытого внеклассного мероприятия "День открытых дверей"

Сценарий Внеклассного мероприятия "День открытых дверей", фотографии...