КИМы коми язык государственный, 5-9 класс
материал для подготовки к егэ (гиа, 6 класс)

Иванова Антонина Николаевна

Контрольно-измерительные материалы по коми языку  неродному разработаны для  учащихся 5-9 классов.  

Скачать:


Предварительный просмотр:


Содержание

Введение 1

Диктанты для промежуточного контроля знаний 2

Контрольно-измерительные материалы для итоговой аттестации 13

Учитывая требования ФГОС, каждое учебное учреждение предлагает свои контрольно-измерительные материалы. Данная работа предлагает помощь учителю при проведении промежуточного контроля и итоговой аттестации по коми языку неродному для учащихся 5-9 классов.

Задания для промежуточного контроля имеют форму диктанта. Каждому классу соответствует количество слов, тексты диктантов адаптированы на уровень учащихся класса.

Значимость диктанта:

- развивает память учащихся;

- обучает грамотному письму.

Тексты, подобранные из художественных произведений, помогают развитию речи.

Контрольно-измерительные материалы для итоговой аттестации составлены на основе «Контрольно-измерительных материалов» составителей Т.В.Якубив, Поликарпова. Разработанные автором работы являются преемственностью для подготовки к экзаменам по коми языку неродному.

Диктанты по коми языку неродному

Диктант – одна из форм проверки знания лексики, орфографической и пунктуационной грамотности. Для диктантов целесообразно использовать связные тексты, которые должны отвечать нормам современного литературного коми языка, быть доступными по содержанию учащимся данного класса.

Объём диктанта

Класс

Количество слов

5 класс

30-40

6 класс

45-55

7 класс

60-70

8 класс

75-85

9 класс

85-90

При подсчете слов учитываются как самостоятельные, так и служебные слова.

Контрольные итоговые диктанты в конце четверти и года проводить не рекомендуется.

Оценка диктантов

При оценке диктанта исправляются, но не учитываются орфографические и пунктуационные ошибки:

  1. в переносе слов;
  2. на правила, которые не включены в программу;
  3. на еще не изученные правила.

Исправляются, но не учитываются описки, неправильные написания, искажающие звуковой облик слова, например: «сылö» вместо «сьылö», «тöвзя» вместо «тöвся», «сюзь» вместо «сюсь».

При оценке диктантов важно учитывать характер ошибки. Среди ошибок следует выявлять негрубые, т.е. не имеющие существенного значения для характеристики грамотности. При подсчете ошибок две негрубые считаются за одну. К негрубым ошибкам относятся:

  1. исключения из правил;
  2. написание большой буквы в составных собственных наименованиях;
  3. случаи слитного и раздельного написания слов быд, выв, йыв, пырысь, дор, частиц кö, не в наречиях, образованных от существительных и прилагательных;
  4. случаи трудного различия слов лун, туй, тор, пи, пу (шоныд лун и шоныдлун, бур лун и бурлун, морттуй и туй морт (керка), коз пу и пипу);
  5. собственные имена иноязычного происхождения;
  6. случаи, когда вместо одного знака препинания поставлен другой;
  7. пропуски одного из сочетающихся знаков препинания или в нарушении их последовательности.

Необходимо учитывать также повторяемость и однотипность ошибок. Первые три однотипные ошибки считаются за одну, каждая следующая подобная ошибка учитывается как самостоятельная.

Диктант оценивается одной оценкой.

Отметка «5» выставляется за безошибочную работу, а также при наличии в ней 1 пунктуационной и 1 орфографической или 2 орфографических или 2 пунктуационных ошибок.

Отметка «4» выставляется при наличии в диктанте 3 орфографических и 2 пунктуационных, или 3 орфографических и 3 пунктуационных ошибок, или 4 пунктуационных при отсутствии орфографических ошибок, или 5 орфографических ошибок при отсутствии пунктуационных ошибок.

Отметка «3» выставляется за диктант, в котором допущены 5 орфографических и 4 пунктуационных ошибки, или 4 орфографических и 5 пунктуационных ошибок, или 8 орфографических при отсутствии пунктуационных ошибок, или 6 орфографических и 6 пунктуационных.

Отметка «2» выставляется за диктант, в котором допущено до 8 орфографических и 8 пунктуационных ошибок, или 9 орфографических и 7 пунктуационных, 7 орфографических и 9 пунктуационных.

Медводдзаысь карын

Саша – ичöтик детинка. Сійö олö бать-мамыскöд сиктын. Öтчыд батьыс локтіс удж вылысь да шуис, мый аски мунасны карö. Аскинас Саша батьыскöд петісны туйö. Автобусöн мунісны дыр. Со и кар. Саша медводдзаысь аддзис паськыд уличаяс да джуджыд керкаяс. А йöзыс мыйта! (40 кыв)

Тундраын

Ылі войвылын эм йи саридз. Тані паськöдчöма тундра. Кöдзыд тöв зэв кузя тані пукалö. Гöгöр куйлö еджыд лым. Йи саридзсянь пöльтö чизыр тöв. Тундраын шочиника паныдасьлöны посньыдик пуяс да кустъяс.

Тундраын олысьяс олöны чумъясын. Найö видзöны кöръясöс. Кöръяс – тэрыб, сюсь пемöсъяс. (40 кыв)

Гöрд макъяс

Талун Нина лунтыр эз мыччысьлы грездын. Град йöрын мыйкö ноксьö, сэтшöма зільö. Киас ичöтик зыр босьтöма да небзьöдö мусö град вылысь. Нина кöдзö дзоридзьяс.

Колис мыйтакö кад. Ок и чуймим ми, кор град вылысь аддзим мича дзоридзьяс. Тайö гöрд юра макъяс. (41 кыв) Н.Куратова серти

Ильяöс корсьöм

Мишка мöдöдчис трöпаöд корсьны Ильяöс. Ывлаын кутіс нин рöмдыны. Мöдіс усьны лым. Друг ылісянь кыліс горöдöм шы. Тайö шыыс садьмöдіс Мишкаöс, сійö горöдіс воча.

Мишкалы паныд котöртіс Лыско. Кор воисны керка дорö, Илья вöлі нин бипур дорын. (37 кыв) В.Юхнин серти

Ош

Арнас ош пырис коз улö. Сэтчö сійö вöчис гу, ваяліс лыс. Вылысас шыблаліс увъяс. Пырис ош гуас да водіс.

Тöлын усис джуджыд лым, пöльтіс вой тöв. А ошкыд вуграліс тöвбыд.

Тулыснас сійö петіс гуысь да муніс сёян корсьны. (38 кыв) В.Юхнин серти

Нывкалöн висьт

Менам мам быдтор кужö вöчны. Тöрыт меным вурис мича партук. А талун зэв чöскыд шаньга пöжаліс.

Водз асылын мам мунö гортысь. Сійö идрасьö картаын, куканьясöс видзö.

Мам – бур уджалысь. Сійöс век ошкöны. Газетын сы йылысь гижöны.

(36 кыв) Г.Юшков серти

Пармаын тулыс

Шоныд бордйöн воис пармаö тулыс. Садьмисны пуяс, шыбитісны лым пасьяссö. Сылісны йинёньяс. Тэрмасьöмöн котöртісны юлань варов шоръяс. Гöгöр сьылісны да радлісны тулыс воöмлы лэбачьяс. Найö чолöмалісны тулыссö: «Видза олан, гажа тулыс!» (31 кыв)

Петя

Челядь мунісны вöрö вотчыны. Петя вöлі медводзын да аддзис ыджыд чöдлач куст. Сійö паськöдіс кияссö, медым некод эз матыстчы. Асьныд пö корсьöй. Сэсся пуктіс туиссö да кутіс вотны чöдлачсö.

Ёртъясыс мунісны водзö да шор дорысь аддзисны öмидз кустъяс. Недыр мысти сэтчö локтіс Петя, но эз лысьт матыстчыны. Челядь корисны Петяöс вотчыны. (51 кыв) Г.Юшков серти

Вöрын

Медводдза лым усьöм бöрын вöралысь мöдöдчис вöрö кыйсьыны.

А зверь-пöткалöн мыйта кок туйыс вöрас! Со öти пу дорсянь мöд пу дорöдз чеччалöма ур. Со вöрса кушинöд котöртöма мудер руч.

Вöралысь мунö вöрöд. Мунігас то сьöлаöс повзьöдас, то дозмöрöс лэптас.

Пöрысь ыджыд кыз пу улысь сійö аддзис ош гу. (48 кыв) С.Раевский серти.

Коми му

Ыджыд да озыр миян Коми муным. Сылöн пармаын олöны уна сикас вöрпа, юясын – быдсяма чери. Гожöмнас мунан вöрö, быд сикас вотöс аддзан: пув, чöд, чöдлач, öмидз, сэтöр. Либö тшакыд мыйта петö: ельдöг, ягсер, рыжик, а кымын сикас гоб! Öкты сöмын. Но медся ыджыд озырлуныс - миян вöр. Вöрын быдмисны выль грездъяс да сиктъяс. (52 кыв)

Нималана морт

Валентина Есевалöн мичаа сьылöмыс тöдса пöшти быд коми мортлы. Сьöлöмыд морöсад топавлö, кор кылан сылысь сьыланкывъяс юргöмыс. Гажа частушкаясыс чуксалöны петавны йöктыны.

Тайö енбиа аньыс - филармонияса артистка. Сылöн репертуарын коми, роч, мукöд финн-йöгра войтырлöн сьыланкывъяс. Валентина Есева вонас петкöдчыліс кыксёысь унджык концертын. Став сьыланкывйыс пырис республикаса радио да телевидениелöн зарни кудйö. (51 кыв)

«Коми му» газетысь

Кöдзыд пöль ордын

Выль во паныдалöм бöрын челядь мунісны вöрö. Налöн заводитчисны каникулъяс. Вöрас аддзисны мича ин да кöсйисны вöчны бипур. Пуяс костысь Миша казяліс неыджыд керка. Ывла вывсяньыс сійö вöлі мичмöдöма быдпöлöс серъясöн да вöлі быттьö мойдын кодь.

Вежöсъяс вöліны чуймöдана мичаöсь, ставыс вöчöма хрустальысь. Вежöс шöрын сулаліс югъялысь изъясöн мичмöдöм коз. Коз улын куйліс уна-уна козин. (55 кыв) «Би кинь» журналысь

Медводдза чери

Тöрытсянь нин Ваньö дасьтіс шатин, корсис нидзув. Водз асыв тöдса туйöд зонка зіля восьлаліс вадорö. Сійö дасьтіс пукаланін да мöдіс вуграсьны.

Ваньö синсö эз вештыв таб вывсьыс. Со табйыс кутіс ворсны. Зонка лэптіс шатинсö. Вугырö пысасьöма гöрд бока, сьöд визя ёкыш. Тайö Ваньöлöн медводдза чери!

Тарыт юкваыс вöлі воддзаысь чöскыдджык. (50 кыв)

Еджыд бобувъяс

Кор Надя водіс узьны, ывлаыс вöлі зэв букыд. Свинеч кодь руд кымöръяс сьöкыда шлывгисны керка вевтъяс весьтті. Надя сы вöсна и омöля узис. Чеччис асывнас да кöсйис та йылысь висьтавны мамыслы, но эз удит.

Öшинь сайысь нывка аддзис лэбалысь бобувъясöс. Найö вöліны зэв унаöн и ставныс еджыдöсь.

Надя петіс ывлаö да нюжöдіс кияссö. Ичöтик ки пыдöс вылас пыр жö пуксис небыдик лым чир. (64 кыв) (Л.Палкин)

Нёль вок

Öти мамлöн вöлі нёль пи. Ставныс найö вöліны зэв шаньöсь, сöмын öта-мöднысö вокъясöн эз кöсйыны лыддьыны. Огö пö мунö öта-мöд вылö некод.

Öтиыс шуö, мый сылöн вокöн вермас лоны юсьлöн небыдик гöн. Мöдыс стеклö кодь, сійöн вокыс сэтшöм жö лоас. Коймöдсö дзугöны еджыд тшынкöд, а нёльöдсö синвакöд.

Тадзи öнöдз вензьöны нёль вок: еджыд Лым, лöз Йи, сук Ру да сöстöм Зэр. Öта-мöднысö вокъясöн оз лыддьыны, а вöр-васö матушкаöн нимтöны.

(69 кыв) (Е.Пермяк серти)

Колялöн батьыс

Коля Матевлöн батьыс тракторист. Совхозын уджалö. Тулысын и гожöмын, арын и тöлын сійöс пыр позьö аддзыны трактор вылысь. Тулыснас гöрас-кöдзас, пуктас картупель. Сэсся небзьöдас картупель муяс. Гожöмнас тракторöн ытшкö. Пуксяс ар, а сійö картупель керö. Тöвнас пес кыскö вöрысь да турун зорöдъяс матöдö. Совхозын уджыс пыр уна.

Батьыс локтö гортö мудз. Колялы жаль овлö. Сэтшöма окота отсавны, но оз вермы. Коля ичöт на, сылы велöдчыны колö. (66 кыв) И.Коданёв серти

Ог кольччы вокысь

Воис армияысь менам вок. Эз на дзикöдз. Сійöс лэдзöмаöсь гортö дас лун кежлö. Вокöй – ракетчик. Ракетанас медся öдйö да медся бура лыйöмысь и лэдзöмаöсь.

Вок петкöдліс меным фотокарточка. Сэні сійö сулалö паськыд дöрапас дорын. Тайö дöрапасыс ракетнöй полкыслöн.

Ракетчикъяс видзöны енэж. Вöрöглöн некутшöм самолёт оз лысьт пырны миян му весьтö. Ракетчикö веськавны абу кокни, колö кужны стöча артасьны. Школаад кö лёка велöдчин, оз и босьтны. (65 кыв) Г.Юшков серти

Тулыс

Лунъяс лоины кузьджыкöсь. Пыдöстöм лöз енэжыс сöстöм, быттьö ваöн мыссьöма. Водз садьмö и мелі шонді. Сявкнитас ассьыс мелі югöръяссö вöр-ва пасьта да мöдöдчö туйöд.

Локтö тулыс. Керка вевтъяс вылысь исковтіс нин лым. Сьöдасисны туйяс.

Карса садъясö воисны шоныд муысь сьöд ракаяс. Ывлаын лымъя на, а пышкай пукалö нин позйын. Шондіа лунъясö долыда ворсöдчö ичöтик пыста. Сійö чеччалö пуысь пуö, корсьö сёян.

Лунысь лун вежсьö вöр-ваыс. Тулыс локтіс! (67 кыв) И.Коданёв серти

Муяс вылын

Тулысын паськыд муяс вылын уджыс пуö. Заводитöны гöрны да кöдзны, пуктыны картупель да град выв пуктасъяс. Лун и вой мургöны муяс вылын вына тракторъяс. Быдлаын кылö йöзлöн гора сёрни, гажа серам. Уджалысьяс босьтчисны кыпыд уджö. Гырысь сьöд пластъясöн водö гöр бöрысь муыс. Медводз кöдзöны. Му шоналöм бöрын заводитöны пуктыны картупель, сэсся морков, кöчан, лук.

Меліа мусö енэжсянь шонтö шонді. Регыд муяс вежöдасны. (62 кыв)

Вöрын

Челядь мунісны вöрö оз вотны. Луныс вöлі мича, лöнь, шоныд. Быдлын сьылісны лэбачьяс. Но друг шонді дзебсис, пемдіс. Кытысянькö локтіс сьöд кымöр да тупкис став енэжсö. Вöрын лоис шы ни тöв. Лэбачьяс друг кытчöкö вошисны. Недыр мысти гымыштіс. Кыпöдчис чорыд тöв, кутісны шувгыны пуяс. Заводитісны войтавны зэр тусьяс.

Югнитіс. Чорыда гымыштіс. Заводитіс киссьыны зэр. Сöмын сэк челядь дзебсисны коз улö. (60 кыв) И.Коданёв серти

Тöждысьöй лэбачьяс вöсна!

Оз став лэбачьясыс арнас лэбны лунвылö. Унаöн кольччöны войвылö. А войвылын тöлыд кöдзыд. Кöдзыд дырйи лэбачьяс тшыгъялöны. Кор лэбачьяс пöтöсь, найö кокниа вуджöны кöдзыд кадсö, а кор тшыгöсь, найö кынмöны. Видлöй кынмöм лэбачсö. Сылöн кольöма сöмын гöныс, кучикыс да лыясыс.

Мед аддзыны сёян, лэбачьяс локтöны матöджык морт оланінъяс дорö. Сэки ті верманныд налы отсыштны.

Позьö лöсьöдны лэбачьяслы сёянін. Быд лун ваявны сэтчö нянь чиръяс, шыдöс. Лэбачьяс лоасны пöтöсь, сэсся кöдзыдыс оз нин ло сэтшöм мустöм. (75 кыв) С.Раевский серти

Лоас механизаторöн

Вася мунö школаö öкмыс час кежлö. Кадыс эм на, и сійö оз ёна тэрмась. Да и поводдяыс мича. Сиктсайса вöр весьтын кыпöдчыштöма гöрд шар кодь шонді. Керка пачьясысь енэжöдз кыпöдчö тшын.

Туй вылын тыдовтчис паныд локтысь бензовоз. Вася ылісянь тöдмаліс руль сайын пукалысь мортöс. Тайö Микöл дядь.

Микöл дядь – сиктын медся бур механизатор. Сійö кужö уджавны уна сикас машина вылын.

Вася радейтö ноксьыны машинаяс дорын. Школа помалöм бöрын сійö кöсйö лоны Микöл дядь моз жö механизаторöн.(76 кыв) В.Ширяев серти

Воис тöв

Öти войö ывлавыв вежсис. Керка вевтъяс, пуяс, туйяс, муыс едждöдісны. Ме быд во виччыся тайö кадсö, и менам радлöмлы помыс абу. Мича жö нин тайö кадыс. Ывлаыс быттьö томмис. Сынöдыс лоис сöстöм, югыд. Кöч гöн кодь небыдик лым шебраліс ставсö.

Урокъяс помасьöм бöрын ми мöдöдчим вöрлань. Гöгöр лöнь, быттьö ставыс кулöма. А вöрыс, вöрыс кутшöм мича! Пу лапъяс вылын лымйыс пушвидзö. Пуясыс здукöн дзормöмны.

Кöть и лöнь вöрас, а кутан кывзысьны и быдторйыс кылö: и лэбачьяслöн сьылöм, и урлöн ворсöмыс.(79 кыв)

Аддзысьлöм

Öти арся асылö ме понкöд мöдöдчи пожöма ягö тшакла. Асылыс вöлі шондіа, мича. Туйыс медводз муніс муяс вывті, а сэсся сійö вуджис раскö.

Ягас вотöдз туй öтар-мöдар бокас паныдасьлісны зэв сук кыдзьяс да пипуяс. Туйыс бур, сöмын восьлав.

Гöгöр вöлі лöнь, но друг Буско чошкöдіс пельяссö да мöдіс увтны. Ме заводиті сюся видзöдны туй пöлöныс. Кыдзьяс костас сулалö зэв ыджыд йöра. Йöра öвтыштіс кузь гöрба нырнас, сэсся ньöжйöникöн бергöдчис да пышйис вöрö.

Ми понкöд мöдім öдйöджык мунны раслань.(79 кыв)

Мича коз

Тöдлытöг матысмис Выль во. Быдöн лöсьöдчис сійöс пасйыны аслысногöн, öтияс сулалісны öчередьын козъясла, мöдъяс лавкаысь ньöбисны кампет да чача.

Выль вокöд став олöмыс йитчöма и Шуриклöн. Сійö вундаліс ыджыдджык чой-вокыскöд кабала вылö серпасалöм ошъясöс, ручьясöс, кöчьясöс. Шог вöлі детинкалы сыысь, мый аслас козйыс эз во сьöлöм вылас.

Тöрыт Шурик ветліс ёрт ордас да аддзыліс, кыдзи мичаа югъялö сылöн козйыс. Батьыс карысь вайöма гöрд кодзув, югыд стеклöысь вöчöм чачаяс да югыд кабалаысь вöчöм зэр войтъяс. Зэр войтъясыс ёна мичмöдісны козсö. Коз улас дзебсьöма гöрд шапка Кöдзыд пöль. (86 кыв)

Сизь

Уна во оліс вöрын сизь. Тані сылöн горт, котыр, быд пу и куст тöдса.

Водз садьмö удж радейтысь кöзяин. Асывсяньыс видлалö пуяссö, эз-ö заводитны тшыкöдны горш гагъяс.

Шондіа лунъясö ылöдз кылö вöрса олысьлöн тотшкöдчöмыс. Вöр-ва радейтысьяс кывзöны тайö тöдса шыяссö, вöралысь некор оз повзьöд сійöс. Эз вöрöдны вöрса олысьöс миян батьяс, пöльяс. Та вöсна сійö оз пов йöзысь.

Вöрö, кöні оліс сизь, волывлісны уна сикас йöз. Сійö некодлы лёк эз вöчлы. Воласны и бöр мунасны. Мед вотöны тшак да вотöс, шойччöны, лолалöны вöрса сöстöм сынöднас. (84кыв) И. Коданёв

Чов ю

Чов ю абу ыджыд. Татшöм юяссö паськыд Коми муысь позьö аддзыны унаöс: Печораысь и Удораысь, Сыктыв вожысь и Эжва катыдысь. Юыс заводитчö Кокуль сайын, а помасьö Емваль посёлок весьтын.

Медводз сійö визувтö сулалысь пемыд пармаяс пöлöн, сэсся матыстчылö видзьяс дорö.

Тулыснас юыс збой, петö берегъясысь, босьтö видзьяссö. Лым сылöм бöрын сійöс юкталöны вöрса шоръяс. А гожöмнас сійö бöр косьмö.

Тайö юыс меным ёрт кодь муса. Сыкöд йитчöма уна казьтылöм, шуда лунъяс. Ми, челядь чукöр, волывлім сэтчö вуграсьны, коллялім войяссö бипур дорын, сёйлім пöжалöм картупель, кывзім пармаыслысь да юыслысь аслыссяма сьылöмсö.(90 кыв) И.Коданёв серти

Уркай поз

Öти тöвся лунö Öльöксан дядь пöрöдіс зэв кыз коз пу. Ми Петыркöд сулалім да видзöдім. Ыджыд горöн пöрис сьöкыд пу, вöйи лым пытшкас. Коз дорысь торъяліс кутшöмкö гöгрöс шар да быгыльтчис лым кузяыс. Шар письыс петісны посньыдик лэбачьяс. Найö эз на вермыны лэбавны, топöдчисны öти чукöрö, оз тöдны кытчö пышйыны.

Петыр уськöдчис лэбачьяс дінö, босьтіс найöс киас да корис менö. Позъяс вöлöма уркайлöн позйыс. Ме мыччи лым вылын куйлысь шар кодь гöгрöс позсö. Петыр уркайлысь пиянсö бöр пукталіс позъяс. Сэні шоныд. Миянсянь зэв матын кутісны лэбавны кык уркай, корсисны пиянсö. (90 кыв)

И.Коданёв серти

Зарни ар

Зарни гыясöн бара на пуксис му вылö ар. Кытчö он видзöдлы, быдлаын öзйö яръюгыд биöн. Дзик быд пулы, ичöтлы кöть ыджыдлы, ар козьналöма мича паськöм.

Пыран вöрö да быттьö ыджыд бипуръяс пестöмаöсь сэні. Тайö пелысьяс куснясьöны сьöкыд вотöсъяс вöсна. Вотöсыс гöрд-гöрд. Вывті мичаöсь сулалöны и кыдзьяс. Зарниöн кисьтöма найöс арыс. Пöдругаяс моз сувтöмаöсь да ошйысьöны асланыс платтьöясöн.

Муртса пöльыштас тöв, и лэбасны му вылö пуяслöн коръяс, быттьö бобувъяс. Вевттясны став мусö зарни эшкынöн.

Тайö кадö вöрын гажлун. Зарни ар вайö пармаö гаж, радлун. (83 кыв)

Гажлун дырйи

Варук медводз кельчи черинянь вайис, сэсся сирысь пöжалöм черинянь, сэсся сола черинянь. Чери бöрын ыджыд тасьтіöн порсь яя шыд вайис, тасьтіас куимысь содтыліс, сэсся нöкйöн да порсь госöн жаритöм картупель. Картупель бöрын жаритöм яй вайис да чери. Вайис шыдöса рок, роч анькытш, прöстöй анькытш, йöла рок, проса рок, риса рок, яеснича, вый сука дрöчöна, шобді пызя нöкъя дрöчöна, юм-ляз, льöмъя ляз, чöдъя ляз, сэтöра ляз. Ляз бöрын пондіс ваявны кисель, медводз картупеля кисель, чöд сора кисель, чужваа кисель, нöкъя кисель. Сэсся чöдъя чужва вайис, кöтöдöм паренча, пöжöм йöв, пувъя йöв, чöдъя йöв, нöкъя рысь. Сёйигчöжыс Варук ырöшöн юкталö.(98 кыв) И.Сажин

Киподтуя морт

Со тайö джуджыд кыр йылас сулалö керкаыс Александр Герасимовичлöн. Орччöн сулалö сыöн вöчöм мастерскöйыс. Уна уджавліс и вöчліс тайö киподтуя мортыс. И пусьыд, и кöртсьыд сылöн зэв бура ставыс артмис.

Унаторйöн йöзлы отсаліс. Тундраö вöчліс дадювъяс, чери-яй кыян кöлуй, лызьяс, додьяс, кудъяс, сідзжö и сиктса олысьяслы куранъяс.

Пенсия вылö петтöдз Александр Герасимович уджавліс стрöитчан бригадаса бригадирöн. Уна стрöйба кыптыліс сиктын.

Война кадö пуктöма киысь чер да мунöма дорйыны ассьыс чужан мусö. Война вылысь локтіс доймöм, но бара заводитіс уджавны стрöитчанінын. Кузь кад уджаліс. Öні внукъясыс уджалöны. (86 кыв)

Пöлянинса важ обычай

Пöлянин грезд пуксьöма Мозын берег пöлöн, берегыс ляпкыд, изъя. Сикт шöр весьтын гажа мыльк вылын сулалö вичко. Сиöма вичкосö Петырлы да Павеллы. Гожöмнас турун пуктöм водзын пасйисны Петыр лун.

Гажлун водзвылын сиктса йöз пелькöдісны асгöгöр оланін, чышкисны-мыськисны, вурисны уджö петіг кежлö кокни паськöм. Мужичöйяслы вурисны еджыд кокни дöрöм, а нывбабаяслы кокни югыд ситечысь платтьö да ковта.

Петыр лун водзын ю вылö петавлісны чери кыйны. Васалы чери кыйысьяс шыбитлісны мичмöдöм ыджыд лунся кольк. Кольксö шыбитігöн лыддисны «Отче наш» да шуалісны: «Васа, со тэныд гöснеч, миянлы тывйö пукты ассьыд гöснечтö» (87 кыв)

Спецификация

контрольно-измерительных материалов для проведения

итоговой промежуточной аттестации

по коми языку (неродному)

для обучающихся по образовательным программам

основного общего образования

  1. Назначение контрольной работы

Итоговая промежуточная аттестация для обучающихся по образовательным программам проводится в соответствии с Порядком проведения итоговой промежуточной аттестации по образовательным программам среднего общего образования, утверждённым приказом Минобрнауки России от №1394. Составлена в соответствии с Федеральным государственным образовательным стандартом основного общего образования, утвержденным приказом министерства образования и науки Российской Федерации №1897 от г. (с изменениями от г. №1644);

Контрольно-измерительные материалы позволяют установить уровень достижения планируемых результатов освоения примерной программы учебного предмета «Коми язык как неродной» (составители: Т.Д .Поликарпова, Т.В.Якубив. Сыктывкар, 2015)

  1. Документы, определяющие содержание контрольно-измерительных матералов.

Содержание контрольно-измерительных материалов определяется на основе примерной программы «Коми язык как неродной» (составители: Т.Д .Поликарпова, Т.В.Якубив. Сыктывкар, 2015)

  1. Структура и содержание контрольной работы

Контрольная работа содержит три раздела: «Задания по чтению», «Задание по грамматике и лексике», «Задание по письму». Контрольная работа включает 15 заданий с кратким ответом и одно задание открытого типа с развёрнутым ответом.

В контрольной работе предложены следующие разновидности заданий с кратким ответом:

- задания на установление соответствия позиций, представленных в двух множествах;

- задания на выбор и запись одного ответа из трёх предложенных;

- задания на заполнение пропуска в связном тексте путём преобразования предложенной начальной формы слова в нужную грамматическую форму;

- задания на образование родственного слова от предложного опорного слова (для 5-7 классов)

- задания на заполнение пропуска в связном тексте путём образования родственного слова от предложного опорного слова (для 8-9 классов)

Раздел 1 («Задания по чтению») содержит 7 заданий, из которых 1 задание – на установление соответствия позиций, представленных в двух множествах, и 6 заданий с выбором и записью одного правильного ответа из трёх предложенных.

Раздел 2 («Задания по грамматике и лексике») содержит 8 заданий, которые предполагают заполнение пропуска в связном тексте (для 8-9 классов). 4 задания, которые предполагают заполнение пропуска в связном тексте и 4 задания с записью слов путём образования родственного слова от предложного опорного слова (для 5-7 классов).

Раздел 3 («Задание по письму») содержит 1 задание, требующего развёрнутого ответа.

В разделе «Задания по чтению» проверяется сформированность умения читать текст с пониманием основного содержания и умения находить в прочитанном тексте запрашиваемую информацию. В разделе «Задания по грамматике и лексике» проверяются навыки оперирования грамматическими и лексическими единицами в коммуникативно значимом контексте на основе предложенных текстов. В разделе «Задания по письму» проверяются

умения написания связного текста по заданной теме.

При этом следует иметь в виду, что, хотя разделы «Задания по чтению» и «Задание по письму» имеют в качестве объектов контроля умения в соответствующих видах речевой деятельности, эти умения обеспечиваются необходимым уровнем развития языковой компетенции учащихся. Успешное выполнение заданий на контроль рецептивных видов речевой деятельности обеспечивается знанием лексических единиц, морфологических форм и синтаксическим конструкций и навыками их узнавания/ распознавания. Задание 16 раздела «Задание по письму» требует от учащегося, помимо этих знаний, навыков оперирования лексическими единицами и грамматическими структурами в коммуникативно значимом контексте. Орфографические навыки являются объектом контроля в заданиях 8-15 раздела «Задания по грамматике и лексике», а также в задании 16 раздела «Задание по письму».

Таблица 1

Проверяемые умения и навыки

Количество

заданий

Максимальный балл

Задания по чтению

Понимание основного содержания прочитанного текста

1

5

Поиск в прочитанном тексте запрашиваемой информации

6

6

Задания по грамматике

Грамматические навыки употребления нужной морфологической формы данного слова в коммуникативно значимом контексте

4

4

Лексико-грамматические навыки образования и употребления родственного слова нужной части речи с использованием аффиксации в коммуникативно значимом контексте

4

4

Задание по письму

Связный текст на заданную тему

1

10

ИТОГО

16

29

Уровень сложности заданий определяется сложностью языкового материала и проверяемых умений, а также типом задания.

В контрольной работе представлены задания 1и 2 уровня сложности.

К заданиям 1 уровня сложности относятся 5 заданий, из которых 1 задание – на понимание основного содержания прочитанного текста (задание на установление соответствия) и на нахождение запрашиваемой информации в прочитанном тексте (задание на выбор и запись правильного ответа из предложенных), 4 задания - на проверку сформированности грамматических и лексико-грамматических навыков (задания на выполнение пропусков в связанном тексте).

К заданиям 2 уровня сложности относится 11 заданий, из которых 6 заданий – на проверку умения находить в прочитанном тексте запрашиваемую информацию, представленную имплицитно (задания на выбор и запись правильного ответа из предложенных), 4 заданий – на проверку сформированности грамматических и лексико-грамматических навыков (задания на заполнение пропусков в связанном тексте) и 1 задание на написание связанного текста (задание с развёрнутым ответом).

В разделах «Задания по чтению» и «Задания по грамматике и лексике» представлены задания, относящиеся к 1 и 2 уровням сложности. В разделе «Задание по письму» задание относится ко 2 уровню сложности. Распределение заданий по уровням сложности представлено в таблице 2.

Таблица 2

Распределение заданий по уровню сложности

Уровень сложности заданий

Количество заданий

Максимальный балл

Процент максимального балла за задания данного уровня сложности от максимального балла за всю работу, равного 29

1-й уровень

5

9

31%

2-й уровень

11

20

69%

ИТОГО

16

29

100%

  1. Система оценивания выполнения отдельных заданий и контрольной работы в целом.

Задание 1 (Раздел «Задания по чтению») оценивается в 7 баллов: 1 балл выставляется за каждое верно установленное соответствие.

За верное выполнение заданий 2-7 (раздел «Задания по чтению»), 8-11, 12-15 (раздел «Задания по грамматике и лексике») учащийся получает один балл. Если в кратком ответе сделана орфографическая ошибка, ответ считается неверным.

За неверный ответ или его отсутствие выставляется 0 баллов.

Задание раздела «Задание по письму» оценивается учителем с учетом правильности и полноты ответа. Максимальный балл за задание с развернутым ответом – 10. К заданию приводятся подробные критерии оценивания для экспертов, в которых указывается, за что выставляется каждый балл – от нуля до максимального балла.

В контрольной работе перед каждым типом задания предлагается инструкция, в которой приведены общие требования к оформлению ответов.

Максимальный балл за всю работу – 29 .

Рекомендуется следующая шкала перевода суммы первичных баллов в пятибалльную систему оценивания.

Шкала пересчёта первичного балла за выполнение контрольной работы в отметку по пятибалльной шкале.

Отметка по пятибалльной шкале

«2»

«3»

«4»

«5»

Общий балл

0-10

11-14

15-18

19-29

  1. Продолжительность контрольной работы

На выполнение итоговой контрольной работы по коми языку (неродному) даётся 2 урочных (90 минут). Продолжительность контрольной работы для участников ОВЗ, детей-инвалидов и инвалидов увеличивается на 1 урочный час (120 минут).

  1. Дополнительные материалы и оборудование

Дополнительные материалы и оборудование не используются.

Система оценивания контрольной работы по коми языку (неродному)

Задание 1 оценивается в 5 баллов. 1 балл выставляется за каждое верно установленное соответствие. Остальные задания оцениваются в один балл. Орфографические ошибки в ответах к заданиям 8-15 не допускаются, ответ с орфографической ошибкой считается неверным и оценивается в ноль баллов.

Задание 16 оценивается согласно приводимым ниже критериям оценивается (максимальный балл - 10).

Критерии оценивания выполнения задания 16* (Максимум 10 баллов)

Критерии

оценивания

3 балла

2 балла

1 балл

0 баллов

К1

Решение коммуникативной задачи

Задание выполнено полностью: дан полный ответ на заданную тему.

Задание выполнено: дан ответ на заданную тему

Есть одно-два нарушения в стилевом оформлении.

Задание выполнено частично: ответ дан частично.

Имеется более двух нарушений в стилевом оформлении

Задание не выполнено: ответ отсутствует,текст не соответствует требуемому объёму

К2

Организация текста

Текст логично выстроен и разделен на абзацы; правильно использованы языковые средства для передачи логической связи.

Текст в основном логично выстроен, НО имеются недостатки (один-два) при использовании средств логической связи И/ИЛИ делении на абзацы.

ИЛИ имеются отдельные нарушения в структурном

оформлении текста

Текст выстроен нелогично; допущены многочисленные ошибки в структурном оформлении

текста.

К3

Лексико-грамматическое оформление текста

Использованы разнообразная лексика и грамматические структуры,

соответствующие поставленной коммуникативной задаче (допускается не более двух языковых ошибок, не затрудняющих понимания)

Имеются языковые ошибки, не затрудняющие понимания

(допускается не более четырёх негрубых языковых ошибок), ИЛИ языковые ошибки отсутствуют, но используются лексические единицы и грамматические структуры только элементарного уровня

Имеются языковые ошибки, не затрудняющие понимание (допускается не более пяти негрубых языковых ошибок) И/ИЛИ допущены языковые ошибки, которые затрудняют понимание (не более одной-двух грубых ошибок)

Допущены многочисленные языковые ошибки, которые затрудняют понимание текста

К4

Орфография и пунктуация

Организация текста

Текст логично выстроен и разделен на абзацы; правильно использованы языковые средства для передачи логической связи; оформление текста соответствует нормам письменного этикета

Текст в основном логично выстроен, НО имеются недостатки (один-два) при использовании средств логической связи И/ИЛИ делении на абзацы.

ИЛИ имеются отдельные нарушения в структурном

оформлении текста письма

Текст выстроен нелогично; допущены многочисленные ошибки в структурном оформлении

текста письма,

ИЛИ оформление текста НЕ соответствует нормам письменного этикета

Орфографические и пунктуационные ошибки практически отсутствуют (допускается не более двух, не затрудняющих

понимания текста)

Допущенные орфографические и пунктуационные ошибки не затрудняют понимание (допускается не более трёх-четырёх ошибок)

Допущены многочисленные орфографические и пунктуационные ошибки, и/или допущены ошибки, которые затрудняют понимание текста

1. Задание 16 (личное письмо) оценивается по критериям К1–К4 (максимальное количество баллов – 10).

2. При получении учащимся 0 баллов по критерию «Содержание» задание 16

оценивается в 0 баллов.

3. При оценивании задания 16 следует учитывать такой параметр, как объём письменного текста, выраженный в количестве предложений, так и объём письменного текста в количестве слов.

Класс

Объём письменного текста в количестве предложений

Объём письменного текста в количестве слов

5

5

30

6

5

40-50

7

5

50-60

8

10

80-90

9

10

80-90

Допустимое отклонение от заданного объёма составляет 10%. Если в выполненном задании слов меньше, чем требуется, то задание проверке не подлежит и оценивается в 0 баллов. При превышении объёма более чем на 10%, т.е. если в выполненном задании слов больше требуемого, проверке подлежит только та часть работы, которая соответствует требуемому объёму. Таким образом, при проверке задания 16 отсчитывается от начала работы требуемого по уровню количество слов, и оценивается только эта часть работы.

4. При определении соответствия объёма представленной работы требованиям считаются все слова – с первого слова по последнее, включая вспомогательные глаголы, послелоги, союзы, частицы. При этом в тексте:

- числительные, выраженные цифрами, т.е. 1, 12, 2016, 126, 204, и т.п. считаются как одно слово;

- числительные, выраженные цифрами, вместе с условным обозначением процентов, т.е. 25%, 100% и т.п., считаются как одно слово;

- числительные, выраженные словами, считаются как слова;

- сложные слова, такие как пырны-петны, мича-мича, вöр-ва, пырысь-пыр, считаются как одно слово.

Образец контрольно-измерительного материала для итоговой промежуточной аттестации в 5-9 классах

по КОМИ ЯЗЫКУ (НЕРОДНОМУ)

Инструкция по выполнению работы

Контрольная работа по коми языку (неродному) состоит их трёх разделов, включающих в себя 16 заданий.

На выполнение экзаменационной работы отводится 2 урочных часа (90 минут).

Раздел 1 («Задания по чтению») содержит 6 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий – 20 минут.

Раздел 2 («Задания по грамматике и лексике») состоит из 8 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий – 25 минут.

Ответы к заданиям 1–15 разделов 1 и 2 запишите в поля ответов в работе, а затем перенесите в бланк ответов.

Ответы к заданиям 1–15 запишите в бланк ответов справа от номеров соответствующих заданий. В случае записи неверного ответа зачеркните его и запишите рядом новый.

Раздел 3 («Задания по письму») состоит из 1 задания и представляет собой небольшую письменную работу (написание связанного текста). В бланке ответов укажите номер задания и запишите ответ к нему. Рекомендуемое время на выполнение задания – 35 минут.

Бланк ответов заполняется яркими чёрными чернилами. Допускается использование гелевой, или капиллярной, или перьевой ручек.

При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи в черновике не учитываются при оценивании работы.

Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются. Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.

Желаем успеха!

Вариант 1

Раздел I

1. Виччысям Выль во.

2. Менам чужанін.

3. Кöч тöлысь медводдза лун.

4. Сиктса лыддьысянін.

5. Тулыс.

6. Мича коз пу.

А. Талун Катя чеччис водз. Сылы зэв нимкодь. Катя пасьталіс лöз юбка да еджыд блузка, кöмаліс сьöд тупли. Мамыс отсаліс кыны мича кöса да кöрталіс еджыд бант. Катя босьтіс сумкасö, мича дзоридзьяс да котöртіс школаö.

Б. Бать вайис джуджыд мича коз. Сувтöдім сійöс ыджыд вежöсö öшинь дорö. Ленук чойкöд мичмöдім козсö уна рöма дзирдалысь шаръясöн. Коз улö сувтöдім кöдзыд пöльöс да пуктім бать-мамлы да пöль-пöчлы козинъяс. Öшиньö öшöдім гирлянда.

В. Сöстöм лöз енэжын нюмъялö яръюгыд шонді. Сійö козьналö ассьыс югöръяссö, öдйö сывдö пармаысь лымсö. Керка вевтъяс вылын öшалöны кузь йинёньяс. На вылысь виялö войтва. Пуяс вылын потöны гаръяс, вежöдöны кыдзьяс. Пöльтö небыд лун тöв. Сынöдыс шоныд.

Г. Сикт шöрын сулалö мича керка. Тані уджалö Елена Ивановна. Сійö зэв шань да сюсь. Радейтö лыддьысьны. Татчö волöны велöдчысьяс, медым босьтны выль небöгъяс да лыддьыны журналъяс. Тані сöстöм да шоныд. Джаджъяс вылын сулалöны небöгъяс. Со И.Куратовлöн, В.Савинлöн, Г.Юшковлöн гижöдъяс.

Д. Ме ола Черёмуховка сиктын. Сійö зэв ыджыд да мича. Сикт куйлö Летка ю берегын. Тані тулысын дзоридзалö льöм. Сиктын ставыс эм: лавкаяс, пошта, бурдöдчанін, культура керка. А Летка юлöн берегас сулалö менам радейтана школа. Кöнкö уна мича керкаяс костын эм менам гортöй. Тані олöны менам котыр: пöль-пöч, мам-бать, чой-вок.

Текст

А

Б

В

Г

Д

Заголовок

Бурдöдысь.

Ар. Вöрын уна тшак. Петя чукöртіс тшаксö кöрзина тыр да кöсйис мунны гортас.

Друг кыліс кутшöмкö шы. Куст улын куйліс ичöтик ур. Кок лапаясыс вöлі доймöмаöсь. Петя босьтіс кепкасö да пуктіс сэтчö ранитчöм пемöсöс.

Гортас Петя вердіс урсö орешкиöн да йöлöн. Некымын лун мысти ур бурдіс. Петя лэдзис сійöс вöрö.

Öні ур чеччалö вöрын пуысь пуö.

Куст улын куйліс ичöтик кöчпи.

  1. лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Гортас Петя вердіс урсö орешкиöн.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Петя пемöссö пуктіс сумкаö.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Пу улын пельяссö чошкöмöн пукаліс кöч.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Ур бурдіс.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Петя чукöртіс тшаксö кöрзина джын.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Раздел 2 («Задания по грамматике и лексике»)

… дас арöс. ГРИША

0 Сійö тöлын ислалö … . ЛЫЗЬ

Гожöмнас Гриша … сиктсайса юын. КУАЙТЧЫНЫ

Гриша кöсйö лоны … . СПОРТСМЕН

АР

СЕРПАС

14 ВОРСНЫ

15 СЁЙНЫ

Раздел 3 («Задание по письму»)

11 Напиши текст из 5 предложений на тему

«Кöч тöлысь медводдза лун»

Ответы к заданиям

№ задания

Вариант

1

31542

2

2

3

1

4

2

5

3

6

1

7

2

8

Гришалы

9

лызьöн

10

купайтчö

11

спортсменöн

12

арся

13

серпасасьны, серпасасьысь

14

ворсöм, ворсысь

15

сёян, сёянін

Вариант 1

Раздел I

1. Вöрса пемöскöд паныдасьöм

2. Радейтана гортса пемöс.

3. Сэтöра шор

4. Карö ветлöм

5. Сэтöра кустъяс

6. Менам котыр

А. Тöвся каникулъяс дырйи велöдчысьяс ветлісны карö. Челядь вöліны ёлка вылынöсь. Налы сетісны козинъяс. Сы бöрын челядь ветлісны музейö. Сэні найö видзöдісны коми йöзлысь важся дозмукъяс, кöмкот, паськöм, кöлуй, тöдмасисны Коми мулöн историяöн. Тадзи велöдчысьяс коллялісны тöвся каникулъяс.

Б. Тайö лои гожöмын. Федя вотіс тшак. Друг мыйкö тратшмуніс. Федя бергöдчис да аддзис зэв ыджыд ошкöс. Ош казяліс детинкаöс. Федя шыбитіс кöрзинасö да кавшасис пожöм вылö, ош – сы бöрся. Федя вылöджык кайис, а ош оз кольччы. Ош кучкис лапанас детинкалы кокас. Сэк увйыс ош улын чеги, вöрса пемöс уси му вылö.

В. Ю сайын вöрас эм шор. Шорыслöн нимыс Сэтöра. Сэні берег пöлöныс быдмö сьöд сэтöр. Пашкыр кустъяс вылын öшалöны мича гырысь розъяс. Таво ми сэтысь вотім зэв уна вотöс да пуим чöскыд варенньö.

Г. Менам эм бать-мам. Батьлöн нимыс Сергей Петрович, а мамлöн -Надежда Павловна. Мам уджалö вузасянінын. Бать уджалö вöрын. Ичöт чойöс шуöны Наташаöн, а ыджыд вокöс – Иванöн. Ми олам ыджыд сиктын.

Д. Ме видза öти куканьöс. Куканьлöн нимыс Мича. Сійö менам зэв на ичöтик. Асывнас ме чечча водз, пасьтася, сёя да котöрта аслам Мича дорö. Ме сійöс верда. Сійö радейтö чöскыд турун, сьöд нянь да сöстöм кöдзыд ва. Кукань видзöдö ме вылö меліа, сійö пыр виччысьö менö.

Текст

А

Б

В

Г

Д

Заголовок

Сурка.

Öтчыд, öшинь дорын пукалігöн, ме кылі кустъясысь бöрдöм шыяс. Мам кыліс жö тайö шыяссö. Ме куті корны, медым меным петкöдласны, коді сэні бöрдö. Некымын минут мысти вайисны зэв ичöтик понпиöс. Сійö вöлі синтöм, но бура сулаліс аслас кокъяс вылас. Понпи корсис мамсö.

Меным зэв жаль лоис понпиыс. Ме босьті сійöс да гарті аслам дöрöмö.

Мам тшöктіс вайны тасьтіын шоныд йöв. Недыр мысти понпи велöдчис сёйны йöвсö.

Понпи пыр вöлі мекöд. Ме верді сійöс луннас некымынысь.

Понпилы сетім Сурка ним.

Сурка быдмис да лоис неыджыд дворняжкаöн. Сійö оліс миян ордын дас сизим во.

Мам кыліс бöрдöм шы.

  1. лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Мам тшöктіс вайны понпилы пöсь рок.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Кысук радейтіс сёйны шоныд йöв.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Понпи вöлі синма да корсис мамсö.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Понлы сетісны Сурка ним.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Понмыс оліс миянын 17 во.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Раздел 2 («Задания по грамматике и лексике»)

Гожöмнас миян котыр … саридз дорын. ШОЙЧЧЫНЫ

Луннас ми гожйöдчам пöсь шонді улын да купайтчам шоныд … . ВА

… пыравлам музейö, аквапаркö, дельфинарийö. РЫТ

Войнас петам …, ветлам карса уличаясöд. КАР

ПУНЫ

ГИЖНЫ

14 МОЙД

15 ЛЫМ

Раздел 3 («Задание по письму»)

11 Напиши текст из 5 предложений на тему

«Радейтана вогöгöрся кад»

Ответы к заданиям

№ задания

Вариант

1

41362

2

1

3

2

4

3

5

2

6

1

7

1

8

шойччö

9

ваын

10

рытнас

11

карö

12

пусьысь, пуöм

13

гижöд, гижысь

14

мойдны, мойдса

15

лымъя, лымъявны

Вариант 1

Раздел I

1. Тöвся вöрын.

2. Сёянінын.

3. Вöрын тулыс.

4. Радейтана хобби.

5. Воис тöв.

6. Вöрса бурдöдысь.

А. Света да Маша радейтöны шылад. Вежалунö найö ветлöны видзöдны концертъяс филармонияö. Сыктывкарын эм шылада театр. Нывкаяс радейтöны видзöдны шылада спектакльяс. Мича шылад да сьыланкыв вöчöны мортöс шудаöн.

Б. Усис медводдза лым. Керка вевтъяс, пуяс, туйяс, муыс едждöдісны. Мича жö тайö кадыс. Ывлаыс быттьö томмис. Сынöдыс лоис сöстöм, югыд. Кöч гöн кодь небыдик лым шебраліс ставсö. Вöрын лöнь, бытьö ставы скулöма. А вöрыс, вöрыс кутшöм мича! Пуяс вылын куйлö вата кодь лым. Гöгöр ставыс еджыд-еджыд.

В. Коля ёна кöсйис сёйны. Зонка пырис сёянінö. Сійö босьтіс пöсь шыд, рок да йöв. Пусьысь пуктіс сылы шыдсö ыджыд тасьтіö, йöвсö кисьтіс чашкаö.пызан вылын куйліс сьöд да еджыд нянь. Коля сылы шуис: «Ыджыд аттьö!»

Г. Миян вöрын олö лэбач тайö лэбачсö шуöны сизьöн.сійö зэв мича лэбач, пасьталöма гöрд рöма шляпа. Сизь пуксьö веськыда пу вылö да нырнас сизьдö пусö. Сизь бурдöдö пуяс, корсьö лёк гагъясöс.

Д. Гöгöр лымъя. Вöр узьö шоныд эшкын улын. Пуяс вылын лым. Зіля уджалö Кöдзыд пöль, тэчö толаяс. Пу вылын пышкайяс, найö оз кынмыны, чеччалöны увйысь увйö. Неылын пу вылысь усис лым, тайö ур ветлö. Со лым вылын вöрса пемöсъяслöн уна коктуй. Коз улын узьöма кöч, сійöс корсьöма руч.

Текст

А

Б

В

Г

Д

Заголовок

Коді кöзяиныс?

Коля да Ваня аддзисны доймöм понмöс. Сылöн чегöма кок. Кык ёрт бурдöдісны понмöс, чöскыда вердісны. Понсö нимтісны Бускоöн. Кык ёрт кутісны споритны, кодныс лоö кöзяинöн.

Öтчыд найö мунісны вöрö. Буско котöртіс водзын. Вöралысь керкасянь уськöдчисны понъяс. Ваня повзис да кайис пу вылö. Коля кватитіс бедь да котöртіс мездыны Бускоöс. Вöралысь отсаліс сылы.

Артмö: Бусколöн кöзяиныс – Коля.

Вöралысь керкасянь котöртісны кöинъяс.

  1. лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Бусколöн чегöма кок.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Вöралысь мездіс Бускоöс вöрса пемöсъясысь.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Ваня да Коля – кык ёрт.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Кöин пукаліс кустъясын да кыйöдіс Лыскоöс.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Коля лоис Бусколы кöзяинöн.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Раздел 2 («Задания по грамматике и лексике»)

Коми йöз … паськöмсö мича серъясöн. МИЧМöДНЫ

… вышивайтлісны-мичмöдісны дöрöм, водздöра. ОРНАМЕНТ

Медся мичаöсь вöліны кыöм … . КЕПЫСЬ

Коскö … сера вöнь. КöРТАВНЫ

ЛЭБНЫ

ЛЫДДЬЫСЬНЫ

14 ШОНДі

15 МИЧА

Раздел 3 («Задание по письму»)

11 Напиши текст из 5 предложений на тему

«Шойччан лунö»

Ответы к заданиям

№ задания

Вариант

1

45261

2

2

3

1

4

2

5

1

6

3

7

1

8

мичмöдісны

9

орнаментöн

10

кепысьяс

11

кöрталісны

12

лэбысь, лэбач

13

лыддьысьысь, лыддьысянін

14

шондіа, шондіасьны

15

мич, мичаа, мичмöдны

Вариант 1

Раздел I

1. Коми сикт.

2. Йиркап.

3. Шойччан кад.

4. Чужан сикт.

5. Чукöртам небöгъяс.

6. Кöрт Айка

А. Ваня да Саша ёна радейтöны путешествуйтны. Арся каникул дырйи найö ветлісны Санкт-Петербургö, а тöвся каникул дырйи – Ыб сиктö этнокультурнöй паркö. Тувсов каникул дырйи Ваня да Саша мунасны Маджаö, «Шишкин лес» шойччан шöринö, а гожöмнас – лагерö Сьöд саридз дорö. Сэні найö бура шойччасны, аддзыласны да тöдмаласны уна выльтор, ёнмöдасны дзоньвидзалун.

Б. Тайö сиктыслöн нимыс Емдін. Рочöн шуöны Усть-Вымöн. Сулалö сійö Емвалöн Эжваö усянінын. Сиктыслы тырис нин 600 во. Но сійö пыр том да мича. Сикт шöрын выль школа. Сиктö воис биару.

В. Предание серти овлöма Емдін районса Кони сиктын. Нималöма бур вöралысьöн. Öтчыд сійö аддзöма Васалысь да Вöрсалысь тышкасьöмсö. Отсалöма Вöрсалы. Вöрса аттьöалöма: тшöктöма аддзыны вöрысь шуд вайысь Ас пу да вöчны сыысь лызь. Лызьыс вöлöма öдйö котралысь.

Г. Ставлöн гортас эм лыддьöм небöгъяс. Ми сёрнитім классын вайны татшöм небöгъяссö классö. Ми сувтöдлім небöгъяссö джаджъяс вылö. Классын лои асланым лыддьысянін. Перемена дырйм ми лыддим лэбачьяс, гортса да вöрса пемöсъяс йылысь висьтъяс да мойдъяс. Мöд во ми бара ваям татчö небöгъяс.

Д. Миян сикт сулалö ю дорын. Сиктын эм кык судта школа. Школасянь неылын - клуб. Клубын гажöдчöны сиктса том йöз. Туй бокас быдмöны кыдз пуяс. Керка öшинь увъясын йöз пуктöны мича дзоридзьяс, быдтöны град выв пуктасъяс, картупель.

Текст

А

Б

В

Г

Д

Заголовок

Вок пыдди.

Зэра арыс быттьö казяліс, мый вунöдіс прöщайтчыны жар гожöмыскöд. Кодкö быттьö вештіс кымöръяссö. Лунтыръясöн кутіс дзирдавны шонді.

Öти татшöм асылö ми, челядь, ветлім ягö пувла. Друг кутісны кывны нора кливксан шыяс.

- Юсьяс лэбöны, - ышловзис Ваня ёртöй. – Некымын лун мысти лымъялас. Пöльöй шулывлö, мый юсьяс бордъяс выланыс вайöны тöв.

Юсьяс лэбисны уліті. Кутшöм мича, лым еджыд лэбачьяс! Но мый тайö? Кельöб помын лэбис кутшöмкö сьöдруд ичöтджык пöтка.

А. Одинцов серти

Юсьяс лэбöны – регыд виччысь лым.

1)лöс ялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Öти юсь кутіс кольччыны, быттьö кодöскö виччысьö.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Зэра ар вежсис, пуксисны гажа лунъяс.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Ваня кутіс öвтчыны кияснас, прöщайтчыны лэбачьяскöд.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Юсьяскöд лунвылö лэбис дзодзöг.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Друг кутісны кывны гажа горзöм шыяс.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Раздел 2 («Задания по грамматике и лексике»)

Коми кыв урок кежлö ми лыддим … «Биа нюр» повесьт. В.ЮХНИН

Тайö небöгыс Коми мулöн мичлун да сэні олысь йöз … . ЙЫВ

Шöр … повесьтас кык зонка – Митя Кушманов ГЕРОЙ

да Сеня Майбуров.

Митя да Сеня мунöны вöравны, Сеня … вöралысьяслöн ТöМАВНЫ

«гижтöм законъясöн».

… дорас вöлі град йöр. ПЫВСЬЫНЫ

Сэні быдмисны сус пу да куим … пу. КОР

14 Öти пу вылын дзирдалісны ичöтик еджыд … . ДЗОРИДЗАВНЫ

15 А кутшöм чöскыд … тайö дзоридзьясыс! ДУКСЬöМНЫ

Раздел 3 («Задание по письму»)

11 Напиши текст из 10 предложений на тему

«Кыдзи видзан вöр-ва»

Ответы к заданиям

№ задания

Вариант

1

31254

2

1

3

3

4

1

5

3

6

2

7

2

8

В.Юхнинлысь

9

йылысь

10

геройясыс

11

тöдмасис

12

пывсян

13

коръя

14

дзоридз

15

дука

Вариант 1

Раздел I

1. Петім öти вужйысь.

2. Вежа кыдз пу.

3. Гижысьлöн олöмысь.

4. Степан Пермскöй локтö Коми муö.

5. Финн-угор войтырлöн ёртасьöм.

6. Гижысьлöн творчество.

А. Фёдор Васильевич Щербаков чужліс 1914 воын Туръя сиктын. Война кадö тышкасис фашистъяскöд. Ранитчöм да бурдöдчöм бöрын воис гортас. Уджаліс школаын, газетын, небöг лэдзанінын, радиоын. Фёдор Васильевич гижис кывбуръяс. Уна кывбур лоис сьыланкывйöн. Сылысь сьыланкывъяссö радейтöны да сьылöны коми войтыр. Öти бöрся мöд петалісны сылöн небöгъяс. Уна гижöд лои вуджöдöма роч кыв вылö.

Б. Зэв-зэв важöн, уна нэмъяс сайын, овлісны Из гöра дорын финн-угор кывъя йöз. Найö сёрнитісны öти кыв вылын, новлісны öткодь паськöм, лöсьöдісны öткодь сёян-юан, налöн вöлі öткодь оласног да уджалан сям. А сэсся найö разалісны, коді войвылö, коді рытыввылö, коді асыввылö.

В. Коркö-некоркö юöр кывсяс, гашкö, ветлысь-мунысь висьталіс, а гашкö, тури борд вылас вайис. Пырассянь (Котлас) уна пыж катö, роч йöз локтöны. Мыйлö локтöны? Вöралысьяс берегсянь видзöдöны. Медводдза пыжас морт сулалö, гöрд шöвк платтьöа, кузь сьöд юрсиа, тошка, морöсас перна öшалö. Локтісны пыжаяс Емдінö.

Г. Гöгöрвоис Степан – абу прöстöй пу тайö. Комияс татчö юрбитны волывлöны, козинъяс вайöны. Босьтіс Степан ыджыд чер да мöдіс кыдз путö керавны. Кераліс-кераліс, мудзис да водіс узьны. Асывнас чеччис, а пуыс бурдöма. Бара мöдіс керавны пусö Степан. Коймöд луннас пуыс пöрис. Зэв кузь вöлöма. Тайö кыдз пу местаас Степан кöсйис лэптыны вичко.

Д. В.И.Лыткин – коми литературалы подув пуктысьяс пиысь öти. Ассьыс гижöдъяссö кырымавлiс Илля Вась псевдонимöн. Илля Васьлöн петалiсны «Кывбуръяс», «Выль шыяс», «Шонді петігöн» кывбура небöгъяс. Коми литератураын нэмъяс чöж кутас овны сылöн "Мунöны" поэмаыс. Поэт комиöдіс кывбуръяс А.Пушкинлысь, В.Маяковскийлысь, Д.Бедныйлысь, К.Чуковскийлысь, С.Маршаклысь, удмурт, финн, венгр, немецкöй поэтъяслысь.

Текст

А

Б

В

Г

Д

Заголовок

Финн-угор кывъя котыр

Коми кыв чужöма финн-угор кыв семьяын, кытчö пырöны перым-коми, удмурт; венгр, хант, манси; финн, эст, карел, мордва (эрзя да мокша), мари, водь, ижора, вепс, саам кывъяс. Финн-угор нимас тöдчöдöма кык ыджыд йöз котырöс: финнъясöс (5 миллион морт) да венгръясöс (угръяс, йöгра) – 15 миллион морт.

Финн-угор кывъя йöз мöда-мöдсьыныс торъялісны квайт сюрс во сайын. И öні найö сöвмöны-олöны ёрта-ёртсьыныс бокын, мукöд кывъя войтыр кытшын. Хант да манси (йöгра) олöны Обь ю пöлöн, Урал из сайын. Венгръяс олöны Рытыввыв Европа шöрын, Дунай ковтысын. Финнъяс – Скандинавияын, а налöн матысса рöдвуж – мордва да мари – Волга шöр юкöнын.

Татшöм дыр торйöн олöмыс вайöдіс сэтчöдз, мый финн-угор кывъя йöз мöда-мöднысö оз нин гöгöрвоны либö гöгöрвоöны омöля.

Финн-угор кывъяс пиысь комилы медматын перым-коми да удмурт кывъяс. А медся ылісаöн лоö венгр кыв. Öні коми да венгр öта-мöдсö оз гöгöрвоны. Но век жö коми да венгр кывъяс костын öтувъялуныс тыдовтчö и фонетикаын, и морфологияын, и синтаксисын, и лексикаын, коді кольöма урал либö финн-угор подув кывйысь.

Е. Цыпанов серти

Перым-коми да удмурт - коми кывлы медматын кывъяс.

1)лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Финн-угор кывъя йöз мöда-мöднысö зэв бура гöгöрвоны.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Коми кыв чужöма финн-угор кыв семьяын, кытчö пырöны перым-коми, удмурт; венгр, хант, манси; немеч, финн, эст кывъяс.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Комияс олöны Россиялöн рытыв-войвыв юкöнын.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Медся ылісаöн лоöны финнъяс.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Коми да венгр кывъяс костын öтувъялуныс тыдовтчö и фонетикаын.

1) лöсялö 2) оз лöсяв 3) оз висьтавсьы

Ответ:

Раздел 2 («Задания по грамматике и лексике»)

Пелысь, лежнöг, тусяпу вотöсъяс зэв … и юрсиакайяслы. МУСА

Тайö лэбачыс зэв нин ёна … кеня вылö: небыд гöна, МУННЫ

ыджданас кеня кодь жö кымын.

… юр вылас чурвидзöны кузь гöнъяс, бöжыс дженьыдик, ЮРСИКАЙ

бордъясыс да голя улыс сьöдöсь.

Кöдздöдöм бöрын юрсикайяс чукöрöн лэбалöны сиктъяс да каръясын,

здукöн кокалöны пелысь пуяс … вотöсъяссö. ВЫВ

Йöзкостса поэзияысь миянлы ичöтсянь … Войпель. ТöДНЫ

Миян войтыр нимтылöмаöь …Войпельöн . КöДЗДöДіСНЫ

14 Войпель вайлöма му вылас … , лым, турöб. ТöВСЯ

15 Войпель важысянь нин … коми йöз сёрниын НИМАЛЫСЬ

кыдзи мифса геройлöн ним.

Раздел 3 («Задание по письму»)

11 Напиши текст из 10 предложений на тему:

«Ме кöсъя лоны»

Ответы к заданиям

№ задания

Вариант

1

3,1,4,2,6

2

1

3

2

4

2

5

3

6

2

7

1

8

мусаöсь

9

мунö

10

юрсикайлöн

11

вылысь

12

тöдса

13

кöдзыдсö

14

тöв

15

нималö

Бланк ответов

ФИ учащегося____________________________________________________

Класс ____________

№ задания

Вариант ответа

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16 Задание по письму

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Интегрированный урок "Стефан Пермский. Христианизация коми"(по истории и коми языку) в 9-м классе.

Биография и деятельность Стефана Пермского. Принятие христианства в Коми....

Рабочая программа по коми языку для 5-9 классов

Программа по коми языку для 5-9 классов...

промежуточная аттестация по коми языку для 5-6 классов

итоговая аттестация (кимы) по коми языку длу учащихся 5-6 классов . В каждом классе по 4 варианта....

Олимпиадные задания по коми языку (государственному) 5-9 класс + Литература Республики Коми 10-11 кл

В данной папке разработаны олимпиадные задания по коми языку и Коми литературе....

Олимпиадные задания по коми языку (государственному/неродному)

Олимпиадные задания разработаны по учебникам "Коми кыв" (5 - 8классы, авторы - Ватаманова Г.И., Сизева Ж.Г., Ярошенко Е.Н)...

Методическая разработка "КИМы по промежуточной аттестации по родному (коми) языку в 5-9 классах"

В данной методической разработке представлены контрольно-измерительные материалы для проведения промежуточной аттестации (годового контроля) обучающихся 5 - 9 классов по родному (коми) языку....

Дистанционные задания по коми языку государственному, 5-9 классы

Дистанционные задания по коми языку  неродному разработаны для  учащихся 5-9 классов.  Дистанционно, здесь имеется в виду  на дому.  Основа образовательного процесса составляе...