План-конспект урока по теме "Проблемы экологии"
методическая разработка (10 класс) по теме

Филонич Андрей Васильевич

       Данный урок связан с экологической тематикой, которая приобретает все большее значение в наши дни и имеет неоценимый воспитательный аспект. Чем раньше школьники познакомятся с ней, тем  больше вероятность того, что она будет способствовать их личностному развитию. Помимо воспитательных целей, урок предполагает повторение языкового материала, развитие навыков аудирования, чтения и говорения в рамках экологической тематики.Он также предполагает парные и групповые формы работы, создание атмосферы коммуникативности, что представляется крайне важным с учетом требований, предъявляемых к обучению иностранному языку в школе.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon problemy_ekologii.doc275.5 КБ

Предварительный просмотр:

ПЛАН- КОНСПЕКТ УРОКА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

ТЕМА- «ПРОБЛЕМЫ ЭКОЛОГИИ»

ЦЕЛИ УРОКА:

        Образовательные- повторение лексики по теме, правил образования различных  форм глагола

        Развивающие- развитие навыка говорения, чтения и аудирования по теме

        Воспитательные- приобщение учащихся к проблемам экологии

ХОД УРОКА:

 I . Учащиеся смотрят на фотографию ( Приложение 1) и в парах обсуждают происходящее на ней:

1)  The picture in general:

        Where was the picture taken?                                                                        What time of year or day is it?                                                                        How are the people dressed?                                                                        How do they fill?                                                                                        How do they fill about each other?

2)  Looking beyond the picture:

        What has just happened?                                                                                What have the people been doing?                                                                        What is going to happen?                                                                                What are the people going to do?

3) Extending the theme

        What is the main character doing?                                                                        Is it a good idea? Why?                                                                                How would you feel in this situation?                                                                Could it happen in your town?

  II.  Учащиеся слушают монолог персонажа, изображенного на фотографии (Приложение  2)  и выбирают нужный вариант ответа:

        Нow does she feel about the mask?                                                        

        A keen on it                                                                                                B unsure about it                                                                                        C negative about it

  III.  Учащиеся читают текст, посвященный проблемам экологии ( Приложение 3) отвечают на вопросы:

1.  Which are two main causes of air pollution?                                                2.   What should be done to decrease industrial waste?                                                3.  According to the writer, what kind of vehicles pollutes the air in a great amount?                4.  Which sorts of petrol must be banned?                                                                5. Why are our central streets overburdened?                                                        6.  What will happen if the authorities don’t take any measures to stop pollution?

   IV.  Работа в группах. Учащиеся делятся на группы и выбирают темы для обсуждения. Они   касаются мер по охране окружающей среды. В каждой из них нужно найти преимущества и недостатки.        

        1. Increase tax on petrol.                                                                                    S₁ :  In this case people will spend less money for petrol and drive less.                                    S₂ :  But increasing prices for petrol will mean that many necessary goods will be more expensive, too. Many people will protest.

        2. Limit each family to one car.                                                                            S₃ : There will be less number of cars. The streets will be not so overburdened and the air will be cleaner.                                                                                                     S₄ : On the other hand, it is a breaking of the constitution and civil rights. This measure is illegal.

        3.  Close the city center to the traffic.                                                                     S₅ : This solution seems to be quite useful. There are too many cars moving and parking, and closing the center we reduce pollution.                                                               S₆ : There will appear many problems in delivery the goods and they will get a bigger price.        

        4.  Build underground railways.                                                                             S₇ : I find this solution really good. The underground doesn’t pollute the air and doesn’t have any traffic jams. This transport is available for everybody; you can get any place quickly and comfortably.                                                                                             S₈ :  Comfortably? The underground is so much crowded, dirty and noisy. Then if someone has got a car and get used to driving it, he will not stop doing it. Moreover, the construction of the metro is really expensive.

        5.  Use electric cars.                                                                                             S₉ : This kind of transport is promoted a lot. Clean, comfortable, cheap, economical, environmentally- friendly—these are the advantages of it. It’s becoming more and more popular. I am sure in the nearest future a lot of people will use electric cars.                                     S₁ₒ : One thing against this point of view- people’s mentality. They have got used to traditional petrol cars and will hardly avoid them. Another argument is that electric cars need special service, stations for recharging electric batteries. It will take a lot of time for constructing everything which is necessary for electric cars.

V.  Подведение итогов урока, выставление оценок.        

ПРИЛОЖЕНИЯ

Приложение 1

        

                                                 

Приложение 2

        At first I thought it was a good idea: when it’s hot and muggy you can hardly breathe. But I found people avoided gaze as I walked through London’s Covent Garden. It was much pointing and smiling back. After an hour I was desperate to take it off because I was ridiculous. After two hours I felt greatly sick.

                                        Приложение 3

        The problems connected with air pollution are being widely discussed nowadays. Everybody understands their importance. But should be done?                                                In my opinion, there are two main causes of air pollution- industry and transport. As for  the first, I suppose that technologists should improve processes in factories to make them less poisonous, produce special filters ,purifying systems. We ought to use less toxic sources of energy.                                                                                                         Wide using of cars seems to be another reason of our disquiet.  If I had the power, I would ban the utilization of old cars. There are so many of them in our city, and they pollute the air in a great amount. Toxic sorts of petrol mustn’t fill the tanks.                                        I would begin the construction of new roads, because when the central streets are overburdened, you can hardly breathe being there.                                                         Our authorities should do everything possible to purify our air. If it is not so, almost everybody will soon suffer from many illnesses.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План – конспект открытого урока по теме: «Развитие навыков самостоятельной работы на уроках литературы при изучении рассказа А.П.Чехова «Хамелеон» в 7 классе КО вечерней школы

Тема урока: Рассказ А.П.Чехова «Хамелеон»Цель урока:1.     Познакомить учащихся с живой картиной нравов в рассказе А.П.Чехова «Хамелеон»2.     Попытаться ...

План-конспект открытого урока и самоанализ урока по технологии в 7 классе.Часть 2..

Разработка практического урока с презентацией по теме:"Вышивка крестом.Разновидности болгарского креста".Отработка практических упражнений и закрепление пройденного материала в первой части урока по д...

Презентация к уроку в 10 классе на тему "Предприниматель и мотивация его деятельности. Предпринимательский доход" и разработка урока. А также План-конспект открытого урока в 5 классе на тему:Семья как потребитель товаров и услуг на рынке

В данном материале дана разработка открытого урока на тему "предприниматель и мотивация его деятельности. Предпринимательский доход" и презентация к данному уроку. И План-конспект урока в 5 классе на ...

План-конспект открытого урока по астрономии в рамках районного семинара.Тема урока: «Атмосферное давление».Тема урока: «Агрегатные состояния вещества».

«Развитие и поддержка талантливых и одаренных детей в системе воспитания и дополнительного образования детей....

План- конспект открытого урока по экологии человека

Тема: Сон и сновидения.Цель: Изучить явление сна, познакомить учащихся с физиологической природой сна, причинами нарушений сна. Задачи:1.      Разъяснить физиологическую ...

План-конспект открытого урока в 8 классе по 1 теме "Schön war es im Sommer" Thema der Stunde: " Планы на отдых у молодёжи разные."

1. Учить читать короткие тексты с полным пониманием прочитанного и определять содержание текста с ситуацией.                          ...