рабочая программа по удмуртскому языку для 5 класса
календарно-тематическое планирование (5 класс) по теме

Шахтина Светлана Степановна
Рабочая программа составлена в соответствии с требованиями ФГОС.
 

Скачать:


Предварительный просмотр:

K:\cc\Scan2.jpg         Пояснительная записка.

        Рабочая программа по предмету «Родной язык » составлена для  учащихся 5 класса  на основе следующих  нормативно-правовых документов:  

-Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29 декабря 2012 г. № 273- ФЗ .

- Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования второго поколения   от 17 декабря 2010 г.№1897.

-Программа по удмуртскому языку и литературе для 5-11 классов под редакцией Л.П.Федоровой, Ижевск «Удмуртия», 2013 год.

- Учебный план МБОУ «СОШ с. Средний Кумор»

-Основная образовательная программа МБОУ «СОШ с. Средний Кумор».

Программа детализирует и раскрывает содержание стандарта, определяет общую стратегию обучения, воспитания и развития учащихся средствами учебного предмета в соответствии с целями изучения родного языка, которые определены стандартом.

 цели:  

-обеспечить языковое развитие учащихся, помочь  им овладеть речевой деятельностью: научить их свободно, правильно и выразительно говорить, писать на родном языке, пользоваться им в жизни как основным средством общения;

-воспитывание гражданственности и патриотизма, любви к родному языку; бережного и сознательного отношения к языку как духовной ценности; осознания роли родного языка в развитии интеллектуальных и творческих способностей личности; значения родного языка в жизни человека и общества.

  и задачи:

 -расширение и систематизирование научных знаний о языке;

-формирование навыков проведения различных видов анализа слова (фонетического, морфемного, словообразовательного, лексического, морфологического)

-овладение основными стилистическими ресурсами лексики и фразеологии языка, основными нормами  литературного языка (орфоэпическими, лексическими, грамматическими, орфографичесакими, пунктуационными), нормами речевого этикета.

       Данная программа рассчитана на 70 часов в год (по 2 часа в неделю).

Рабочей программалэн пуштросэз

Кыл сярысь огъя валан (1 час)

Удмурт кыл – вань удмурт калыклэн йӧскалык кылыз. Удмурт кыл – Удмурт Элькунлэн одигез кун кылыз. Удмурт кыл туала дуннеын.

Удмурт кыл финн-угор кыл семьяын.

1-4-ти классъёсын ортчемез тодэ ваён (7 час)

Куараос но куарапусъёс. Куарапуслык (алфавит).

Кыллэн люкетъёсыз.

Вераськон люкетъёс. Макеним. Макенимлэн падежъёсъя вошъяськемез.

Каронкыл. Каронкыллэн изъявительной наклонениез. Каронкыллэн спряжениез. Каронкыллэн повелительной но условной наклонениосыз.

Тодметним. Лыдним. Нимвоштос.

Кылтэчет но предложение. Предложенилэн главной но второстепенной ёзъёсыз. Огкадь ёзъёсын предложениос. Предложениосты куспазы герњаса, текст кылдытон.

Вераськон ужпќр (речевая деятельность), вераськон но вераськон кусыпъёс (речь и речевое общение) (6 час)

Вераськон но вераськон кусыпъёс (речь и речевое общение)

Вераськон но вераськон кусыпъёс. Вераськон учыр, югдур.

Вераськон но гожъяськон кыл. Вачевераськон но огенверан.

Огенверан но солэн портэмлыкъёсыз. Вачевераськон но солэн портэмлыкъёсыз.

Вераськон ужпор (речевая деятельность)

Вераськон ужпорлэн туслыкъёсыз: валаса кылзон, лыдњиськон, вераськон, гожъяськон.

Текст (9 час)

Текст сярысь валан. Текстлэн валтись тодметъёсыз: смысловой люкетъёслы висъяськон, текстысь люкетъёслэн валтћсь малпанэн огазеяськемзы, текстысь люкетъёслэн куспазы герњаськемзы. Текстлэн темаез, валтӥсь малпанэз, текстлэн йыръянэз.

Текстысь предложениослэн но текстлэн люкетъёсызлэн герзаськон амалъёссы. Абзац но солэн текстын кулэлыкез. Текстлэн типъёсыз: повествование, описание, рассуждение.

Синтаксис но пунктуация (15 час)

Синтаксис но пунктуация сярысь валан.

Кылтэчет. Кылтэчетын валэктись но валэктоно кылъёс.

Предложение. Веран мугзыя предложениослэн портэмлыксы: ивортись, юан, отён предложениос. Восклицательной предложение. Верангурзы ласянь соослэн портэмлыксы. Мугзыя портэм предложениослэн текстын кутиськемзы. Предложение пуме знак пуктон.

Предложенилэн валтись ёзъёсыз.

Предложенилэн второстепенной ёзъёсыз: дополнение, определение, обстоятельство.

Главной но второстепенной ёзъёслэн предложениын интыяськемзы. Волскымтэ но волскем предложениос.

Огкадь ёзъёсын предложениос. Герњетъёсын герзаськем но союзтэм огкадь ёзъёс вискы запятой пуктон.

Огкадь ёзъёс возын огъясь кылъёс. Огкадь ёзъёс азе огъясь кылъёс бере двоеточие пуктон. Огкадь ёзъёс бере огъясь кылъёс азьын тире пуктон.

Вазиськон. Вазиськонъёсты знакъёсын висъян. Вазиськонэн предложениослэн интонацизы.

Сложной предложениос. Герзетъёсын но союзтэм сложной предложениос. Сложносочинённой но сложноподчинённой предложениосы запятоез шонер пуктон.

Прямой (мечак) речь сярысь валан. Прямой речез пусъёсын висъян.

Вачеверан сярысь валан. Вачеверанэз смысловой люкетъёслы люкылон. Вачеверанэн текстэз шонер гожтон.

Лексика (кылтирлык) (6час)

1. Лексикология – кылтодонлэн одигез люкетэз

Нимазкыл (слово) сярысь валан.

2. Кыллэн лексической пуштросэз.

Кыллэн лексической но грамматической пуштросэз. Кыллэсь пуштроссэ усьтон амалъёс: валэктон, синонимъёс, антонимъёс, одћг выжыё (однокоренной) кылъёс шедьтон.

Одиг но трос пуштросъем кылъёс. Прямой но переносной инъет выжтэм пуштросъем кылъёс. Переносной пуштросэн кылъёслэн вераськонын но гожъяськонын кутиськемзы.

3. Омонимъёс, синонимъёс, антонимъёс.

Лексической омонимъёс, соослэн трос пуштросэн кылъёслэсь пöртэмлыксы.

Синонимъёс. Антонимъёс.

Омонимъёсын, синонимъёсын но антонимъёсын кыллюкамъёс.

Фонетика (куаралыктодос). Графика (гожпустодос). Орфоэпия. Орфография (шонер гожъяськон) (15 час)

1. Фонетика – кылтодонлэн вераськон куараос сярысь люкетэз.

Куараослэн кылъёсты висъян луонлыксы

2. Гласной но согласной куараос.

Удмурт кылысь гласной но согласной куараос. Гласной куараослэн ударениен но ударенитэм луэмзы. Аффрикатаос. Согласнойёслэн чурыт но небыт, жингрес но тонгес луэмзы. Согласнойёслэн чурыт но небыт, жингрес но тонгес луэмзыя кузо но кузтэм луэмзы.

3. Кылъёз. Ударение.

Кылъёз сярысь валан.

Ударение. Удмурт кылын ударенилэн аспöртэмлыкез.

4. Орфоэпия – кылтодонлэн кылъёсты литературно шонер вераны дышетись люкетэз.

Орфоэпия сярысь валан. Литературной эсэпъёсты чакласа веранлэн аспöртэмлыкез. Асэстэмъёсты шонер веран.

5. Графика – кылтодонлэн вераськон куараосты букваосын возьматон сярысь люкетэз.

Графика сярысь валан.

Удмурт гожъяськетлэн (письменностьлэн) кылдэмез.

Куарапуслыклэн (алавитлэн) аспортэмлыкез.

6. Орфография (шонер гожъяськон) сярысь валан.

Куаралэн но куарапуслэн кусыпъёссы.

Удмурт кылын куараослэн но куарапусъёслэн лыдзы. Чурыт но небыт согласнойёсты гожъяськыку возьматон.

И  но Э куарапусъёсты шонер гожъян.

Е, Ё, Ю, Я куарапусъёслэн кык пöртэм функциен кутиськемзы.

Ь куарапуслэн висъян но куд-ог согласнойёслэсь небытсэс возьматон функциез.

Ъ куарапус – висъян пус.

Ж,З, Ч- куарапусъёсты шонер гожъян.

Дз, тч, тс, дс артысь согласнойёсты шонер веран но гожъян. Кык полэс согласнойёсын кылъёсты шонер гожъян. Бадзым но пичи букваосты гожтон

Кыллэн люкетъёсыз (морфемика). Кылпормытон (10 час)

Морфемика – кылтодонлэн люкетэз.

Морфемика – кылтодонлэн кыллюкетъёсты эскерись люкетэз. 

Морфема (кыллюкет) – кыллэн валатон сётись самой пичи люкетэз.

Кылвыжы. Огвыжыё кылъёс. Огвыжыё кылъёс но одиг кыллэн пöртэм валатонъёсын кутиськемез.

Кылпормытись но кабкылдытись кыллюкетъёс. Кылитэт. Азитэт. Кылпöрмытись кылитэтъёслэн валатонъёссы.

Кылпöрмытон сярысь валан.

Кылдинь.

Кылпормытись морфема.

Удмурт кылын валтћсь кыл пќрмытон амалъёс: кылитэтъёсын выль кыл пормытон, азитэтъёсын выль кыл пормытон; кылъёсты огазеяса кыл пормытон.

А, о, э, у но я, ю, ё, е куарапусъёслэн гласнойёс бере гожтиськемзы.

Кылвыжыысь жингрес согласнойёсты тонгес согласнойёс азьын шонер гожъян.

Кушето (сложной) кылъёс но соосты шонер гожъян.

Ар чоже ортчемез тодэ ваён но юнматон (1 час.)

Учебно-тематической план

Люкетъес

Часъеслэн лыдъессы

Соос полысь

Кыл  волятон

Эскерон ужъес

1

Удмурт кыл сярысь.

1

2

I-IV классъёсын ортчемез тодэ ваён.

7

1

3

Вераськон ужпќр (речевая деятельность), вераськон но вераськон кусыпъёс (речь и речевое общение)

6

1

1

4

Текст

9

1

1

5

Синтаксис но пунктуация

15

1

2

6

Лексика (кылтирлык)

6

1

7

Фонетика (куаралыктодос). Графика (гожпустодос). Орфоэпия. Орфография (шонер гожъяськон)

15

2

1

8

Кыллэн люкетъёсыз (морфемика). Кылпормытон

10

1

1

9

Ар чоже ортчемез тодэ ваён.

1

1

Ваньмыз

70

7

8

Удмурт кыллы дышетонлэн результатъёсыз

Универсальной учебной действиос (УУД)

Личностной УУД:

-адямилэн но мерлыко дуннелэн улонысьтызы кыллэсь но удмурт лулчеберетлэсь интызэ валан;

-удмурт кылтирлыксэс узырмытон, сое интыяз но быгатыса кутон;

-вордскем кылэз гажан, яратон, соин тунсыкъяськон; удмурт кыллэн чылкытлыкез сярысь сюлмаськон; вольыт но валамон анай кылын вераськон;

-удмурт кылэз дышетонын шуг-секытъёслэсь мугъёссэ валан но соосты сэрттон-пертчон; азьланяз удмурт кылэз дышетонлы зеч мылкыд басьтон;

-атыкай музъемзэ яратон, возаз улись мукет калыкъёсты гажан, соосын эшлыко кусыпъёс тупатон, улэм-вылэменызы, вераськон кылынызы тунсыкъяськон, Россиын улэменыз данъяськон.

Метапредметной

Регулятивной УУД:

-дышетисьлэн валэктэмезъя яке ас понназ уроклэсь темазэ но мугзэ пуктон;

-пуктэм мугез быдэстон вылысь, план малпаны; планъя ужез радъян;

-лэсьтоно ужлэсь результатсэ но сое быдэстыны чаклам дырез валан;

-ас ужамез эскерон но сое дунъян;

-лэсьтоно ужлэсь планзэ, радлыксэ дырыз дыръя тупатъян;

-кузэн, группаен ужаса, тодон-валанъёс басьтон;

-тодмозэ но тодмотэмзэ, дышетонозэ валан но висъян;

-ужан мылкыдэз кылдытон, шуг-секытъёслэсь кышкатэк сое пумозяз возён;

-басьтэм тодонлыкъёсты вераськонын возьдаськытэк, вылтияськытэк интыяз кутон.

Познавательной УУД:

-дышетонлэсь ужпумъёссэ ас кожад пуктон но соосты сэртчон-пертчон;

-кулэ ивортодэтэз портэм амалъёсын утчан но висъян;

-сётэм темая утчам но люкам материалэз огазеян, бырйыса интыян но радъян; сэрттон-пертчон, чошатон, визьпумъян (умозаключение) лэсьтон; огъян, ас малпандэ валэктыны дышон;схемаосын, таблицаосын тодэмзэс возьматон;

-малпанъёсты вераса но гожъяса ивортон;

-лыдзиськонлэсь портэм туслыкъёссэ кутыса, кулэ ивортодэтэз шедьтон;

-логической операциосты быдэсъян; анализ, синтез, чошатон, радъян, огъянъёс лэсьтон;

-малпанэз валамон но оскымон веран;

-ивортодэтъёсты ас кожад утчан, тодонлыкъёс люканы дышетскон;

-портэм кыллюкамъёсты быгатыса уже кутон.

Коммуникативной УУД:

-дышетисьёсын, классысь пиналъёсын, эшъёсын кусыпъёс тупатон, куспазы кенешыса вераськон;

-ченгешон (споръяськон) учыръёсы, котькуд адямилэсь малпанзэ чакласа, одиг кылэ вуон;

-портэм источникъёсысь (дышетон книгаосысь, кыллюкамъёсысь, энциклопедиосысь, СМИ-ысь но интернетысь) ивортодэтэз быръён но уже кутон;

-сётэм темая материалэз быръён но огъян амалъёсты кутон; ас кожаз ивортодэтэз утчаны быгатон;

-кылзэм яке лыдњем текстлэсь пуштроссэ вакчиятыса, бырйыса яке текстлы матын карыса возьматон (план, пересказ, конспект, аннотация);

-вераськон но гожъяськон югдурез лыдэ басьтыса, портэм типен, стилен но жанрен текстъёс кылдытъян;

-текст кылдытонэсь куронъёссэ лыдэ басьтыса, ас малпанэз шонер гожъян но веран; улонысь учыръёслы, лыдземлы, кылэмлы, адземлы удмурт кылын шонер дунъет сётон;

-кылъя тодон-валанъёстэ мукет предметъёсын (историен, обществознаниен, зуч но кунсьор кылъёсын, шаертодонэн но мукет) герзаса возьматон; эшъёсыныд быгатыса кенешон, эчешон, ас малпанэз оскымон но валамон веран;

-вераськон кусыпъёс тупатон, ог-огед куспын быгатыса вераськон; вераськонэ пыриськемъёслэсь ас малпанзэс гажаны дышон, соосын огъя кыл шедьтон.

Предметной учебной действиос:

-инъето (базовой) валанлыкъёсты (понятиосты) умой тодон (кыл но вераськон кыл; вераськон но гожъяськон кыл; вачеверан но огенверан; вераськон югдур; вераськонлэн стилез но типез; текст), кыллэн сќзнэтэз (фонетика, орфоэпия, лексика но фразеология, кыл но кыллэн люкетъёсыз, морфология, синтаксис), орфография но пунктуация; соослэсь тодметъёссэс но аспќртэмлыкъёссэс валан;

-вераськонын кыллэсь единицаоссэ валаса но кулэезъя кутыны быгатон; кыл сознэтлэн люкетъёсызлэсь куспазы герзаськемзэс валан;

-вераськон но гожъяськон кылын литературной эсэпъёсты но вераськон этикетэз тодон но чаклан;

-кылтодонъя кыллюкамъёсты (одигкылъем но кыккылъем) тодон но соосын визьлыко ужан; ;

-текстэн ужаны быгатон, солы котыр ласянь анализ лэсьтон. Текстлэсь пуштроссэ план, конспект но тезисъёс пыр возьматон, сое тупатъяны но волятыны быгатон.

Котькуд ёзэтъя пинал дышоз:

«Вераськон но вераськон кусыпъёс»:

-вераськон но гожъяськон кылъёслэсь аспортэмлыксэс шодыны;

-вачеверанэз но огенверанэз ог-огзылэсь висъяны; 

 «Вераськон ужпор (речевая деятельность)»:

-вераськон ужпорлэсь туслыкъёссэ (валаса кылзон, лыдњиськон, вераськон, гожъяськон) висъяны, соосты шонер кутыны;

-вераськонлэсь кыџе интыын но югдурын, кинъёс пќлын, маин валче но кыџе муген ортчемзэ чакласа, тупась темаосъя вачеверан но огенверан кылдытъяны;

-жог верамез, лыдземез кылзыны но солэсь пуштроссэ шонер валаны. Кылзэм текстэз вакчиятыса, текстлы матын карыса вераны;

-вераськон югдурез чакласа но вераськон мугъёслы тупамон карыса, вераськон но гожъяськон кылын вачеверан но огенверан кылдытъяны.

«Текст (кылкуэт)»:

-текстлэсь темазэ, валтись малпанзэ вераны, йыръян сётыны;

-текстлэсь смысловой люкетъёссэ но соослэсь пöрмемзэс валаны;

-текстын предложениослэсь куспазы герзаськон амалъёссэс пусйыны, џошатыны;

-сётэм текстэз смысловой люкетъёслы но абзацъёслы люкылыны, простой план лэсьтыны;

-текстлэсь пуштроссэ вакчиятыса, текстлы матын вераны, изложение гожтыны;

-устной веранлы но верослы план дасяны;

-сётэм темая описание, повествование, рассуждение туслыкен текстъёс кылдытъяны но гожъяны;

 «Кыл сярысь огъя валан»:

-туала дуннеын удмурт кыллэсь мерлыко дуннеын но эльвозёсын (государствоын) кулэлыксэ но интызэ валаны;

-финн-угор кылъёсты, перм выжые пырись кылъёсты но соослэсь куспазы тупась тодметъёссэс тодыны;

-удмурт кыллэсь чеберлыксэ, кылузырлыксэ, аспќртэмлыксэ валаны но соин данъяськыны;

-литературной но диалектной кылъёслэсь пќртэмлыксэс валаны.

«Фонетика. Графика. Орфоэпия. Орфография»:

-вераськон куараослэсь но куарапусъёслэсь портэмлыкъёссэс шараяны;

-вераськон куараосты ог-огзылэсь висъяны, куспазы џошатыны;

-согласной но гласной куараосты висъяны;

-удмурт кыллэсь орфоэпи эсэпъёссэ пусйыны;

-литературной эсэпъёсты чакласа, вольыт лыдзыны но вераськыны, орфографической правилоосъя гожъяськыны;

-кылъёсты куараосъя но куарапусъёсъя сэрттыны-пертчыны.

«Кыл люкетъёс но кылпќрмытон амалъёс»:

-кыллэсь люкетьёссэ (кылвыжыез, кылћтэтэз, азитэтэз) висъяны;

-кылпормытон амалъёсты тодыны;

-портэм амалъёсын (кылитэтэн, азитэтэн, кык кылъёсты огазеяса) выль кылъёс пормытъяны но соосты вераськонын но гожъяськонын кутыны;

-кылъёсты кыл люкетъёсъя сэрттыны-пертчыны, быдэстэм ужзэс дунъяны.

«Лексика но фразеология»:

-кыллэсь лексической но грамматической пуштроссэ вераны;

-прямой но переносной пуштросэн кылъёсты, синонимъёсты, антонимъёсты, омонимъёсты тодманы;

-текстысь пуштроссыя тодмотэм кылъёсты шедьтыны но пуштроссэс кыллюкамъя тодыны яке ас кылынызы валэктыны;

-сётэм кыллы валатонэзъя матын яке пумит луись кылъёс бырйыны; 

-трос валатонэн, переносной пуштросэн кылъёсты, синонимъёсты, антонимъёсты шќдыны, малпанэз яркыт но чебер веран но гожтон понна соосты текстын кутыны;

-портэм кыллюкамъёсын ужаны.

«Морфология»:

-вераськон люкетъёсты вераськонын но гожъяськонын шонер кутыны.

«Макеним (существительной)»:

-синоним но антоним луись макенимъёсты вераськон но гожъяськон кылын кутыны;

-текстысь предложениосты синоним луись макенимъёсын куспазы герњаны;

-вераськон но гожъяськон кылын макенимъёсты шонер кутыны.

«Тодметним (прилагательной)»:

-тодметнимез мукет вераськон люкетъёслэсь висъяны;

-синоним но антоним луись тодметнимъёсты, переносной значениен тодметнимъёсты вераськон но гожъяськон кылын кутыны;

-текстысь предложениосты синоним луись тодметнимъёсын герњаны;

-вераськон но гожъяськон кылын тодметнимъёсты шонер кутыны.

«Лыдним (числительной)»:

-портэм лыднимъёсты вераськон кылын кутыны но шонер гожъяны;

-датаосты порядковой лыднимъёсын шонер вераны но гожъяны;

-вераськон но гожъяськон кылын лыднимъёсты шонер кутыны.

«Нимвоштос (местоимение)»:

-текстысь предложениосты но текстлэсь люкетъёссэ нимвоштосэн герњаны;

-текстысь мукет вераськон люкетъёсты нимвоштосэн воштыны;

-вераськон но гожъяськон кылын нимвоштосъёсты шонер кутыны.

«Каронкыл (глагол)»:

-синоним но антоним луись каронкылъёсты вераськон но гожъяськон кылын кутыны;

-синоним но антоним луись каронкылъёсын текстысь предложениосты герњаны;

-каронкылъёслэсь текстын кутиськемзэс, кулэлыксэс пусйыны;

-вераськон но гожъяськон кылын каронкылъёсты шонер кутыны.

«Синтаксис но пунктуация».

«Кылтэчет но предложение (шуос)»:

-кылтэчетэз предложениослэсь висъяны, кылтэчетын кылъёслэсь куспазы герзаськемзэс валаны;

-предложениосты вольыт вераны но лыдзыны;

-кылтэчетъёслэсь предложениос кылдытъяны, кылъёсты куспазы герзаны.

 «Вераськон но гожъяськон кылэз радъян, волятон но азинтон»:

-вераськонлэсь кыче интыын но югдурын, кинъёс полын, маин валче но кыче муген ортчемзэ чакласа, тупась темаосъя огенверан но вачеверан кылдытъяны;

-портэм типъем но стилен гожтэм текстъёсты сэрттыны-пертчыны;

-лыдзем произведениея юанъёслы вераны.

«Прямой (меџак) но косвенной речь»:

-текстысь прямой речез но авторлэсь кылъёссэ шедьтыны, знакъёссэ валэктыны;

-прямой но косвенной речен предложениосты џошатыны, схемаос лэсьтыны, шонер верангурен лыдњыны, гожъяськонын но вераськонын кутыны;

-прямой речез – косвенное, косвенноез – прямой рече берыктыны; шонер верангурен лыдњыны;

-вачеверан малпаны, сое гожъяськон но вераськон кылазы шонер кутыны.

Уже кутоно литература

1. Л.В.Вахрушева. «Учебник  «Удмурт кыл» 5 класслы», Ижевск: «Удмуртия»  издательство, 2014

2.Березина А.С. «Изложениослы люкам статьяос» 5-9 классъеслы, Ижевск «Удмуртия», 2007

3.Бусыгина Т.Н., Рябина О.В., Смирнова Е.Г. «Удмурт кылъя диктантъес» 5-9 классъеслы, Ижевск «Удмуртия», 2007

4. Научно-методической журнал «Вордскем кыл»     

5. http://aln-udm.narod.ru/index

6.  http://ru.wikipedia.org/wiki

7. http://metodist.tw1.ru/index

Календарно-тематической планирование

Люкетъес  но темаос

Час лыд

Ортчон дырыз

Дышетскисьлэн валтись ужпӧръёсыз (основные виды деятельности уча-хся)

УУД

Приме-чание

ортчон

зэм

1

Кыл сярысь огъя валан. Удмурт кыл – вань удмурт калыклэн йӧскалык кылыз. Удмурт кыл – Удмурт Элькунлэн одӥгез кун кылыз. Удмурт кыл туала дуннеын.

Удмурт кыл финн-угор кыл семьяын.

1

03.09  9

Адямилэн улоназ анай кылзэ тодэмезлэн, удмурт кылын вераськыны но гожъяськыны быгатэмезлэн кулэлыкез сярысь валаны.

Удмурт кыллэсь мерлыко дуннеын, кунын, калыккуспо дуннеын интызэ валаны.

Финн-угор кылъёсты тодыны.

Удмурт кылэз школаын дышетон сярысь аслэсьтыд мылкыддэ вераны.

Л-адямилэн но мерлыко дуннелэн улонысьтызы кыллэсь но удмурт лулчеберетлэсь интызэ валан;

-вордскем кылэз гажан, яратон, соин тунсыкъяськон; удмурт кыллэн чылкытлыкез сярысь сюлмаськон; вольыт но валамон анай кылын вераськон;

-удмурт кыллы дышетонлэсь кулэлыксэ мургес валан

Р- дышетисьлэн валэктэмезъя уроклэсь темазэ но мугзэ пуктон;

пуктэм мугез быдэстон вылысь, план малпаны; планъя ужез радъян;.

П-кулэ ивортодэтэз портэм амалъёсын утчан но висъян;

-лыдзиськонлэсь портэм туслыкъёссэ кутыса, кулэ ивортодэтэз шедьтон;

-портэм кыллюкамъёсты быгатыса уже кутон.

  К-дышетисьёсын, классысь пиналъёсын, эшъёсын кусыпъёс тупатон, куспазы кенешыса вераськон;

-вераськон но гожъяськон югдурез лыдэ басьтыса, портэм типен, стилен но жанрен текстъёс кылдытъян.

1-4-ти классъёсын ортчемез тодэ ваён

7

Вераськон кылысь удмурт куараосты шонер вераны, куарапусъёсты шонер гожтыны.

Кыллэсь люкетъёссэ висъяны.

Покчи классъёсын ортчем вераськон люкетъёсты предложениосысь но текстъёсысь тодманы, лексической но грамматической тодметсыя дунъяны, предложениосы быгатыса пыртылыны. Тодон-валан басьтонэн познавательной герњаськем текстъёс кылдытъяны.

Текстысь предложениоссэ висъяны. Текстысь предложениослэсь радлыксэс, виссэс шќдыны.

Кылтэчетъёслэсь предложениос кылдытъяны. Портэм предложениослэсь текст кылдытъяны, сое чебер лыдњыны но вераны дышыны.

Портэм верангурен предложениосты вераськон но гожъяськон кылазы пыртылыны.

Л-удмурт кыллы дышетонлэсь кулэлыксэ мургес валан;

Р- дышетисьлэн валэктэмезъя уроклэсь темазэ но мугзэ пуктон;

ас ужамез эскерон но сое дунъян;

-лэсьтоно ужлэсь планзэ, радлыксэ дырыз дыръя тупатъян;

П- дышетонлэсь ужпумъёссэ ас кожад пуктон но соосты сэртчон-пертчон;

-сётэм темая утчам но люкам материалэз огазеян, бырйыса интыян но радъян; сэрттон-пертчон, чошатон, визьпумъян (умозаключение) лэсьтон; огъян, ас малпандэ валэктыны дышон.

 К--портэм источникъёсысь (дышетон книгаосысь, кыллюкамъёсысь, энциклопедиосысь, СМИ-ысь но интернетысь) ивортодэтэз быръён но уже кутон;

-сётэм темая материалэз быръён но огъян амалъёсты кутон; ас кожаз ивортодэтэз утчаны быгатон;

 

2

Куараос но куарапусъёс. Куарапуслык (алфавит).

1

07.09

3

Кыллэн люкетъёсыз

1

10.09

4

Вераськон люкетъёс. Макеним. Макенимлэн падежъёсъя вошъяськемез.

1

14.09

5

Каронкыл. Каронкыллэн изъявительной наклонениез. Каронкыллэн спряжениез. Каронкыллэн повелительной но условной наклонениосыз.

1

17.09

6

Тодметним. Лыдним. Нимвоштос.

1

21.09

7

Кылтэчет но предложение. Предложенилэн главной но второстепенной ёзъёсыз. Огкадь ёзъёсын предложениос. Предложениосты куспазы герзаса, текст кылдытон.

1

24.09

8

Входной контрольной уж. Диктант «Орлик»

1

28.09

Вераськон ужпор (речевая деятельность), вераськон но вераськон кусыпъёс (речь и речевое общение)

6

Жог верамез, лыдземез кылзыны но солэсь пуштроссэ шонер валаны. Кылзэм но лыдзем текстлэсь пуштроссэ мадьыны.

Вераськонлэсь кыџе интыын но югдурын, кинъёс полын, маин валче но кыче муген ортчемзэ чакласа, тупась темаосъя портэм огенверан но вачевераськон кылдытъяны. Ас коже лыдзем текстъя юанъёслы валэктон сётыны. Вераськон но гожъяськон кыллэсь валтись тодметъёссэ валаны. Вераськон но гожъяськон образецъёсты чакланы но эскерыны: чеберлыко литератураысь быръем люкетъёсты лыдзыны, теле-радиоверанъёсысь дикторъёслэсь вераськемъёссэс чакланы но эскерыны, дискъёсысь актёръёслэсь лыдземзэс кылзиськыны но сэрттыны-пертчыны. Вераськон югдурлэсь яке учырлэсь портэмлыксэ шодыны, солы тупась нимысьтыз кылтћрлык но кыламалъёс бырйыны.

Текстысь вачевераськонэз но огенверанэз тодманы, ог-огзылэсь висъяны. Дышетисен шара лыдњем текстэз кылзыса, солэсь пуштроссэ вераны. Сётэм темая но югдуръя ас кожазы портэм туслыко (видэн) вачевераськон но пушверан кылдытъяны. Вераськон эсэпъёсты чакласа, шонер, чылкыт но вольыт вераськыны.

Л--вордскем кылэз гажан, яратон, соин тунсыкъяськон; удмурт кыллэн чылкытлыкез сярысь сюлмаськон; вольыт но валамон анай кылын вераськон;

Р-ужан мылкыдэз кылдытон, шуг-секытъёслэсь кышкатэк сое пумозяз возён;

-басьтэм тодонлыкъёсты вераськонын возьдаськытэк, вылтияськытэк интыяз кутон.

П- дышетонлэсь ужпумъёссэ ас кожад пуктон но соосты сэртчон-пертчон;

-малпанъёсты вераса но гожъяса ивортон;

-логической операциосты быдэсъян; анализ, синтез, чошатон, радъян, огъянъёс лэсьтон;

-малпанэз валамон но оскымон веран.

 К-дышетисьёсын, классысь пиналъёсын, эшъёсын кусыпъёс тупатон, куспазы кенешыса вераськон;

-портэм источникъёсысь (дышетон книгаосысь, кыллюкамъёсысь, энциклопедиосысь, СМИ-ысь но интернетысь) ивортодэтэз быръён но уже кутон;

-сётэм темая материалэз быръён но огъян амалъёсты кутон; ас кожаз ивортодэтэз утчаны быгатон;

 -вераськон но гожъяськон югдурез лыдэ басьтыса, портэм типен, стилен но жанрен текстъёс кылдытъян.

9

Янгышъёс бордын ужан. Вераськон ужпорлэн туслыкъёсыз: валаса кылзон, лыдзиськон, вераськон, гожъяськон. Кыл но вераськон. Вераськон но вераськон кусыпъёс. Вераськон учыр, югдур.

1

01.10

10

Вераськон ужпор.

1

05.10

11

Вераськон но гожъяськон кыл.

1

08.10

12

Суредъя «Эшёс» нимо верос гожтоно.

1

12.10

13

Вачевераськон но огенвераськон. Огенверан но солэн портэмлыкъёсыз. Вачевераськон но солэн портэмлыкъёсыз.

1

15.10

14

1-ти четверть понна текущей эскерон уж (диктант «Гужем шор»).

1

19.10

Текст

9

Текстлэсь йыръянзэ но валтћсь малпанзэ вераны, вераськон типезъя висъяны быгатыны. Текстэз смысловой люкетъёслы но абзацъёслы люкылыны, солы план лэсьтыны быгатыны. Предложениослэсь куспазы герњаськон амалъёссэс валэктыны. Портэм типъем ас текстъёс кылдытъяны. Текстлы план гожтыны.

Л-удмурт кылтирлыксэс узырмытон, сое интыяз но быгатыса кутон;

-вордскем кылэз гажан, яратон, соин тунсыкъяськон; удмурт кыллэн чылкытлыкез сярысь сюлмаськон; вольыт но валамон анай кылын вераськон;

Р-лэсьтоно ужлэсь результатсэ но сое быдэстыны чаклам дырез валан;

-ас ужамез эскерон но сое дунъян;

-лэсьтоно ужлэсь планзэ, радлыксэ дырыз дыръя тупатъян;

-кузэн, группаен ужаса, 1тодон-валанъёс басьтон.

П- сётэм темая утчам но люкам материалэз огазеян, бырйыса интыян но радъян; сэрттон-пертчон, џошатон, визьпумъян (умозаключение) лэсьтон; огъян, ас малпандэ валэктыны дышон;

-логической операциосты быдэсъян; анализ, синтез, чошатон, радъян, огъянъёс лэсьтон.

 К-кылзэм яке лыдњем текстлэсь пуштроссэ вакчиятыса, бырйыса яке текстлы матын карыса возьматон (план, пересказ, конспект, аннотация);

-вераськон но гожъяськон югдурез лыдэ басьтыса, портэм типен, стилен но жанрен текстъёс кылдытъян;

-текст кылдытонэсь куронъёссэ лыдэ басьтыса, ас малпанэз шонер гожъян но веран; улонысь учыръёслы, лыдземлы, кылэмлы, адземлы удмурт кылын шонер дунъет сётон.

П.10,11

15

Янгышъёс бордын ужан. Текст сярысь валан. Текстлэн темаез, текстлэн йыръянэз.

1

22.10

16

Текстлэн валтӥсь малпанэз.

1

26.10

17

Текстысь предложениослэн но текстлэн люкетъёсызлэн герњаськон амалъёссы. Абзац но солэн текстын кулэлыкез.

1

29.10

П.13

18

Текстлэн валтись тодметъёсыз: смысловой люкетъёслы висъяськон, текстысь люкетъёслэн валтись малпанэн огазеяськемзы, текстысь люкетъёслэн куспазы герзаськемзы..

1

09.11

П.14

19

Текстлэн типъёсыз: повествование, описание, рассуждение. Повествование.

1

12.11

20

Описание.

1

16.11

21

«Чебер инты» сочинение-описание гожтоно.

1

19.11

22

Рассуждение

1

23.11

23

Эскером тодон-быгатонлыкъёсмес. «Текст» темая тест.

1

26.11

Синтаксис но пунктуация

15

Кылтэчет пормытыны, валэктись но валэктоно кылъёсты висъяны. Кылтэчетъёслэсь предложениос кылдытыны.

Веран мугзыя портэм предложениосты вераськон кылэ пыртылыны но шонер верангурен лыдњыны но вераны.

Чебер определениосын но обстоятельствоосын волскем предложениос кылдытъяны но вераськон кылэ пыртылыны.

Огкадь ёзъёсын предложениосты текстэ пыртылыны. Огкадь ёзъёсын но огкадь ёзъёстэм предложениосты чошатыса, соослэсь пќртэмлыксэс шќдыны. Огкадь ёзъёсын предложениосты выразительно лыдзыны но вераны.

Вазённимен предложениосты вольыт лыдзыны. Вазённимен предложениосын отёнъёс (лозунгьёс), зечкыланъёс гожтыны.

Сложной предложениос пыртылыса, устной но письменной текстъёс кылдытъяны. Простой но сложной предложениослэсь пќртэмлыксэс шодыны.

Вазённимен но вачеверанэн текстъёсты лыдњыны, вераны. Гожъяку знакъёс пуктылыны быгатыны. Предложениосысь логической ударениоссэ, логической паузаоссэ, тупась верангурзэ чакласа лыдзыны но вераны.

Л-удмурт кылтирлыксэс узырмытон, сое интыяз но быгатыса кутон;

-удмурт кыллы дышетонлэсь кулэлыксэ мургес валан; 

-удмурт кылэз дышетонын шуг-секытъёслэсь мугъёссэ валан но соосты сэрттон-пертчон; азьланяз удмурт кылэз дышетонлы њеч мылкыд басьтон.

Р-тодмозэ но тодмотэмзэ, дышетонозэ валан но висъян;

-ужан мылкыдэз кылдытон, шуг-секытъёслэсь кышкатэк сое пумозяз возён;

-тодонлыкъёсты вераськонын возьдаськытэк, вылтћяськытэк интыяз кутон.

П- дышетонлэсь ужпумъёссэ ас кожад пуктон но соосты сэртчон-пертчон;

-сётэм темая утчам но люкам материалэз огазеян, бырйыса интыян но радъян; сэрттон-пертчон, чошатон, визьпумъян (умозаключение) лэсьтон; огъян, ас малпандэ валэктыны дышон;

-схемаосын, таблицаосын тодэмзэс возьматон;

-малпанъёсты вераса но гожъяса ивортон.

  К-дышетисьёсын, классысь пиналъёсын, эшъёсын кусыпъёс тупатон, куспазы кенешыса вераськон;

-кылъя тодон-валанъёстэ мукет предметъёсын (историен, обществознаниен, зуч но кунсьор кылъёсын, шаертодонэн но мукет) герзаса возьматон; эшъёсыныд быгатыса кенешон, эчешон, ас малпанэз оскымон но валамон веран;

-вераськон кусыпъёс тупатон, ог-огед куспын быгатыса вераськон; вераськонэ пыриськемъёслэсь ас малпанзэс гажаны дышон, соосын огъя кыл шедьтон.

24

Синтаксис но пунктуация сярысь валан. Кылтэчет. Кылтэчетын валэктись но валэктоно кылъёс.

1

30.11

25

Предложение. Веран мугзыя предложениослэн портэмлыксы: ивортись, юан, отён предложениос. Восклицательной предложение. Верангурзы ласянь соослэн портэмлыксы. Мугзыя портэм предложениослэн текстын кутиськемзы. Предложение пуме знак пуктон.

1

03.12

П.21,22

26

Предложенилэн валтись ёзъёсыз.

1

07.12

П.23,24

27

2-ти четверть понна текущей эскерон уж (тест).

1

10.12

28

Янгышъёс бордын ужан. Предложенилэн второстепенной ёзъёсыз: дополнение, определение, обстоятельство. Дополнение.

1

14.12

29

Ошмес сярысь сочинение гожтон.

1

17.12

30

Определение.

1

21.12

31

Обстоятельство.

1

24.12

32

Главной но второстепенной ёзъёслэн предложениын интыяськемзы. Волскымтэ но волскем предложениос.

1

28.12

П.28

33

Огкадь ёзъёсын предложениос. Герзетъёсын герзаськем но союзтэм огкадь ёзъёс вискы запятой пуктон.

1

11.01

П29

34

Огкадь ёзъёс вќзын огъясь кылъёс. Огкадь ёзъёс азе огъясь кылъёс бере двоеточие пуктон. Огкадь ёзъёс бере огъясь кылъёс азьын тире пуктон.

1

14.11

П.30

35

Вазиськон. Вазиськонъёсты знакъёсын висъян. Вазиськонэн предложениослэн интонацизы.

1

18.01

36

Сложной предложениос. Герњетъёсын но союзтэм сложной предложениос. Сложносочинённой но сложноподчинённой предложениосы запятоез шонер пуктон.

1

21.01

П.32

37

Прямой (асверам) речь сярысь валан. Прямой речез пусъёсын висъян. Вачеверан сярысь валан. Вачеверанэз смысловой люкетъёслы люкылон. Вачеверанэн текстэз шонер гожтон.

1

25.01

П.33

38

Эскером тодон-быгатонлыкъёсмес. Диктант «Зичы  салам».

1

28.01

Лексика (кылтирлык).

6

Лексикологилэн валатонъёсыз сярысь тодыны.

Нимазкыллэн малпанэз, мылкыдэз веранын кулэлыкез сярысь валэктон сётыны.

Л-удмурт кылтирлыксэс узырмытон, сое интыяз но быгатыса кутон;

-удмурт кыллы дышетонлэсь кулэлыксэ мургес валан; 

Р-ас ужамез эскерон но сое дунъян;

-лэсьтоно ужлэсь планзэ, радлыксэ дырыз дыръя тупатъян;

-кузэн, группаен ужаса, тодон-валанъёс басьтон.

П-дышетонлэсь ужпумъёссэ ас кожад пуктон но соосты сэртчон-пертчон;

-кулэ ивортодэтэз портэм амалъёсын утчан но висъян;

-сётэм темая утчам но люкам материалэз огазеян, бырйыса интыян но радъян; сэрттон-пертчон, џошатон, визьпумъян (умозаключение) лэсьтон; огъян, ас малпандэ валэктыны дышон.

   К-дышетисьёсын, классысь пиналъёсын, эшъёсын кусыпъёс тупатон, куспазы кенешыса вераськон;

-портэм источникъёсысь (дышетон книгаосысь, кыллюкамъёсысь, энциклопедиосысь, СМИ-ысь но интернетысь) ивортодэтэз быръён но уже кутон;

-кылзэм яке лыдзем текстлэсь пуштроссэ вакчиятыса, бырйыса яке текстлы матын карыса возьматон (план, пересказ, конспект, аннотация);

-вераськон но гожъяськон югдурез лыдэ басьтыса, портэм типен, стилен но жанрен текстъёс кылдытъян;

-вераськон кусыпъёс тупатон, ог-огед куспын быгатыса вераськон; вераськонэ пыриськемъёслэсь ас малпанзэс гажаны дышон, соосын огъя кыл шедьтон.

39

Янгышъёс бордын ужан. Лексикология – кылтодонлэн одигез люкетэз

Нимазкыл (слово) сярысь валан. Кыллэн лексической пуштросэз.

Кыллэн лексической но грамматической пуштросэз. Кыллэсь пуштроссэ усьтон амалъёс: валэктон, синонимъёс, антонимъёс, одћг выжыё (однокоренной) кылъёс шедьтон.

1

01.02

П.34

40

Одиг но трос пуштросъем кылъёс.

1

04.02

Кыллэсь лексической но грамматической значениоссэ висъяны. Кыллэсь пуштроссэ пöртэм амалэн усьтыны.

41

Прямой но переносной инъет выжтэм пуштросъем кылъёс. Переносной пуштросэн кылъёслэн вераськонын но гожъяськонын кутиськемзы.

1

08.02

Одиг но трос пуштросэн, прямой но переносной пуштросэн кылъёсты висъяны. Кыллэсь прямой но переносной пуштросъёссэс џошатыны.

Кыллюкамъёсын, чеберлыко текстъёсын ужаны.

42

Омонимъёс, синонимъёс, антонимъёс. Лексической омонимъёс, соослэн трос пуштросэн кылъёслэсь пöртэмлыксы.

1

11.02

Омонимъёсты, синонимъёсты, антонимъёсты тодманы. Синонимической радысь кылъёсты валаны но вераськоназы шонер кутыны.

Переносной пуштросэн кылъёслэсь, омонимъёслэсь, синонимъёсслэсь, антонимъёслэсь вераськонын но чеберлыко литератураын кутиськемзэс эскерыны но вераськоназы шонер кутыны.

Аслэсьтыз но муртлэсь верамзэ/гожтэмзэ шонерез, умоез, чеберез ласянь дунъяны.

Кыллы лексической анализ лэсьтыны.

Портэм кыллюкамъёсын ужаны.

43

Синонимъёс. Антонимъёс.

Омонимъёсын, синонимъёсын но антонимъёсын кыллюкамъёс

1

15.02

44

Эскером тодон-быгатонлыкъёсмес. «Лексика» темая тест.

1

18.02

Фонетика(куаралыктодос) Графика (гожпустодос).

Орфоэпия. Орфография (шонер гожъяськон).

15

Фонетика удысысь валанъёсты тодыны.

Вераськон кылысь куаралэсь кулэлыксэ валаны.

Гласной но согласной куараосты висъяны, согласной куараослэсь аспортэмлыксэс пусйыны.

Л- удмурт кылэз дышетонын шуг-секытъёслэсь мугъёссэ валан но соосты сэрттон-пертчон; азьланяз удмурт кылэз дышетонлы њеч мылкыд басьтон.

Р-пуктэм мугез быдэстон вылысь, план малпаны; планъя ужез радъян;

-лэсьтоно ужлэсь результатсэ но сое быдэстыны чаклам дырез валан.

-ас ужамез эскерон но сое дунъян.

П-кулэ ивортодэтэз пќртэм амалъёсын утчан но висъян;

-лыдњиськонлэсь пќртэм туслыкъёссэ кутыса, кулэ ивортодэтэз шедьтон;

-логической операциосты быдэсъян; анализ, синтез, џошатон, радъян, огъянъёс лэсьтон;

-ивортодэтъёсты ас кожад утчан, тодонлыкъёс люканы дышетскон;

-портэм кыллюкамъёсты быгатыса уже кутон.

  К-ченгешон (споръяськон) учыръёсы, котькуд адямилэсь малпанзэ чакласа, одиг кылэ вуон;

 -сётэм темая материалэз быръён но огъян амалъёсты кутон; ас кожаз ивортодэтэз утчаны быгатон;

-вераськон но гожъяськон югдурез лыдэ басьтыса, портэм типен, стилен но жанрен текстъёс кылдытъян;

-текст кылдытонэсь куронъёссэ лыдэ басьтыса, ас малпанэз шонер гожъян но веран; улонысь учыръёслы, лыдземлы, кылэмлы, адземлы удмурт кылын шонер дунъет сётон.

45

Фонетика – кылтодонлэн вераськон куараос сярысь люкетэз.

Куараослэн кылъёсты висъян луонлыксы. Гласной но согласной куараос.

Удмурт кылысь гласной но согласной куараос. Гласной куараослэн ударениен но ударенитэм луэмзы.

1

22.02

П.40

46

Аффрикатаос. Кылъёз. Кылъёз сярысь валан.

 Согласнойёслэн чурыт но небыт, жингрес но тонгес луэмзы. Согласнойёслэн чурыт но небыт, жингрес но тонгес луэмзыя кузо но кузтэм луэмзы.

1

25.02

112, 114 б.

47

А.Пластовлэн суредезъя «Возь выл куараос» темая вакчи верос гожтон.

1

29.02

117 б.

48

Орфоэпия – кылтодонлэн кылъёсты литературно шонер вераны дышетћсь люкетэз.

Орфоэпия сярысь валан. Литературной эсэпъёсты чакласа веранлэн аспöртэмлыкез. Асэстэмъёсты шонер веран.Ударение.Удмурт кылын ударенилэн аспöртэмлыкез.

1

03.03

Кылъёсты кылъёзъёслы шонер люкылыны, чурысь чуре янгыштэк выжтыны.

Кылъёсы шонер ударение пуктыны

118 б

49

Графика – кылтодонлэн вераськон куараосты букваосын возьматон сярысь люкетэз.

Графика сярысь валан.

Удмурт гожъяськетлэн (письменностьлэн) кылдэмез.

Куарапуслыклэн (алафавитлэн) аспортэмлыкез.

1

07.10

Гожъяськон кыллэсь кулэлыксэ валаны. Куараез но куарапусэз висъяны. Кылысь куараосты эскерыны.

Куарапуслык (алфафит) тодэмез кыллюкамъёсысь, справочникъёсысь, энциклопедиосысь ивортодэт люканын, SMS-гожтэтъёс гожтонын возьматыны.

П.43

50

Орфография (шонер гожъяськон) сярысь валан.

Куаралэн но куарапуслэн кусыпъёссы.

Удмурт кылын куараослэн но куарапусъёслэн лыдзы. Чурыт но небыт согласнойёсты гожъяськыку возьматон.

1

10.03

Кылысь орфограммазэ шедьтыны.

Орфограммаен кылъёсты шонер гожъяны.

Шонер гожъян кыллюкамен ужаны.

П.44

51

И но Э куарапусъёсты шонер гожъян.

1

14.03

52

3-ти четверть понна текущей эскерон уж. Диктант «Корт кульчоос».

1

17.03

53

Янгышъёс бордын ужан. Е, Ё, Ю, Я куарапусъёслэн кык пöртэм функциен кутиськемзы

1

21.03

54

С.Виноградовлэн  «Гуждор суредезъя» верос гожтон.

1

24.03

55

Ь куарапуслэн висъян но куд-ог согласнойёслэсь небытсэс возьматон функциез.

Ъ куарапус  висъян пус.

1

04.04

56

Ж, З, Ч куарапусъёсты шонер гожъян.

1

07.04

57

А.Русскихлэн суредезъя сочинение гожтон.

1

11.04

58

Дз, тч, тс, дс артысь согласнойёсты шонер веран но гожъян. Кык полэс согласнойёсын кылъёсты шонер гожъян. Бадњым но пичи букваосты гожтон.

1

14.04

59

Кылъёсты чурысь чуре выжытон.Фонетической разбор.

1

18.04

Кыллэн люкетъёсыз (морфемика). Кылпормытон

10

Морфемика но кылпормытон сярысь вакчияк вераны.

Морфемалы валэктон сётыны. Сое висъяны быгатыны. Соослэсь вариантъёссэс шедьтыны.

Кыллюкетъёсты тодманы но висъяны.

Огвыжыё кылъёс кылдытъяны.

Кыллюкетъёслэсь кыл каб воштонын но кыл пќрмытонын кутиськемзэс валаны.

Кылдинез висъяны.

Кылпормытись морфемаосты тодманы но висъяны.

Кушето (сложной) кылъёс кылдытъяны.

Кылъёслэсь пормон амалъёссэс валэктыны. Кылъёсысь кылпормытись кыллюкетъёссэ пусйыны.

Морфемаослы люкиськемзэс чакласа, кылъёсты шонер гожъяны. Котькуд кыллэсь пуштроссэ валаса, вераськонын интыяз кутыны. Кушето кылъёсты вераськон кылазы кутыны но соосты шонер гожъяны.

Кылъёсты кыллюкетъёсъя но кыл пќрмытон амалъёсъя эскерыны (морфемной разбор).

Л-удмурт кылэз дышетонын шуг-секытъёслэсь мугъёссэ валан но соосты сэрттон-пертчон; азьланяз удмурт кылэз дышетонлы њеч мылкыд басьтон;

Р-тодмозэ но тодмотэмзэ, дышетонозэ валан но висъян;

-ужан мылкыдэз кылдытон, шуг-секытъёслэсь кышкатэк сое пумозяз возён;

-басьтэм тодонлыкъёсты вераськонын возьдаськытэк, вылтияськытэк интыяз кутон.

П-дышетонлэсь ужпумъёссэ ас кожад пуктон но соосты сэртчон-пертчон;

-кулэ ивортодэтэз портэм амалъёсын утчан но висъян;

-сётэм темая утчам но люкам материалэз огазеян, бырйыса интыян но радъян; сэрттон-пертчон, чошатон, визьпумъян (умозаключение) лэсьтон; огъян, ас малпандэ валэктыны дышон.

К-портэм источникъёсысь (дышетон книгаосысь, кыллюкамъёсысь, энциклопедиосысь, СМИ-ысь но интернетысь) ивортодэтэз быръён но уже кутон;

-сётэм темая материалэз быръён но огъян амалъёсты кутон; ас кожаз ивортодэтэз утчаны быгатон;

-кылзэм яке лыдњем текстлэсь пуштроссэ вакчиятыса, бырйыса яке текстлы матын карыса возьматон (план, пересказ, конспект, аннотация);

-текст кылдытонэсь куронъёссэ лыдэ басьтыса, ас малпанэз шонер гожъян но веран; улонысь учыръёслы, лыдземлы, кылэмлы, адземлы удмурт кылын шонер дунъет сётон;

-кылъя тодон-валанъёстэ мукет предметъёсын (историен, обществознаниен, зуч но кунсьор кылъёсын, шаертодонэн но мукет) герзаса возьматон; эшъёсыныд быгатыса кенешон, эчешон, ас малпанэз оскымон но валамон веран;

-вераськон кусыпъёс тупатон, ог-огед куспын быгатыса вераськон; вераськонэ пыриськемъёслэсь ас малпанзэс гажаны дышон, соосын огъя кыл шедьтон.

60

Морфемика – кылтодонлэн люкетэз.Морфемика – кылтодонлэн кыллюкетъёсты эскерись люкетэз. Морфема (кыллюкет) – кыллэн валатон сётись самой пичи люкетэз Кылпöрмытон сярысь валан. Кылдинь. Кылпормытись морфема

1

21.04

61

Удмурт кылын валтись кыл пормытон амалъёс: кылитэтъёсын выль кыл пормытон, азитэтъёсын выль кыл пќрмытон; кылъёсты огазеяса кыл пќрмытон.Кылвыжы. Огвыжыё кылъёс. Огвыжыё кылъёс но одиг кыллэн пöртэм валатонъёсын кутиськемез

1

25.04

62

Кылпормытись но кабкылдытись кыллюкетъёс. Кылитэт. Азитэт.

Кылпöрмытись кылитэтъёслэн валатонъёссы.Кылитэт.

1

28.04

63

Азитэт.

1

02.05

64

Изложение «Геройес уг быро»

1

05.05

65

А, о, э, у но я, ю, ё, е куарапусъёслэн гласнойёс бере гожтиськемзы.

1

12.05

66

Дышетскон ар понна родной (удмурт) кылъя  промежуточной аттестационной уж (творческой, грамматической заданиен диктант «Губиос»).

1

16.05

67

Янгышъёс бордын ужан. Кылвыжыысь жингрес согласнойёсты тонгес согласнойёс азьын шонер гожъян.

1

19.05

68

Кушето (сложной) кылъёс но соосты шонер гожъян.

1

23.05

69

Эскером тодон-быгатонлыкъёсмес

1

26.05

70

Ар чоже отрчемез тодэ ваён. Проект «Анай сямо удмурт кылмы»

1

30.05


Удмурт кыллы дышетонлэн результатъёсыз

5 класс

Личностной

5-тћ классэз йылпумъясь пинал дышоз:

  • вордскем кылзэ гажаны, вордскем кылыныз тунсыкъяськыны;
  • удмурт кыллэн чылкытлыкез сярысь сюлмаськыны;
  • ассэ удмурт адямиен лыдъяны;
  • атыкай музъемзэ яратыны, вќзаз улћсь мукет калыкъёсты гажаны, соосын эшлыко кусыпъёс тупатыны, улэм-вылэменызы, вераськон кылынызы тунсыкъяськыны, Россиын улэменыз данъяськыны;
  • ас визьмыныз тодон-валан люканы быгатонлыкъёссэ азинтыны;
  • мылкыдын дышетскыны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

  • удмурт кыллы дышетонлэсь кулэлыксэ валаны;
  • азьланяз удмурт кылэз дышетонлы њеч мылкыд басьтыны.

Метапредметной

5-тћ классэз йылпумъясь пинал дышоз регулятивной, познавательной но коммуникативной быгатонлыкъёслы:

регулятивной быгатонлыкъёс

  • дышетћсьлэн валэктэмезъя яке ас понназ уроклэсь темазэ но мугзэ пуктыны;
  • пуктэм ужпумез быдэстон понна, план малпаны;
  • планъя ужез радъяны;
  • параен, группаен ужаса, тодон-валанъёс басьтыны;
  • ас кожад ужаны, ужамед понна кыл кутыны;
  • ас ужамдэ эскерыны но дунъяны;
  • эшъёслэсь, котырысь мукет адямиослэсь дэмланъёссэс лыдэ басьтыны;

дышетскисьлы  луонлык кылдоз: 

  • урокын дышетон ужпумез пуктыны но сое сэрттыны-пертчыны;
  • валче ужын дышетскыны быгатэмзэ возьматыны;
  • ас кожаз тодон-валанъёссэ будэтыны;
  • ас ужамзэ эскерыны но шонер дунъяны;

познавательной быгатонлыкъёс

5-тћ классэз йылпумъясь пинал дышоз:

  • дышетћсьлэн валтэмезъя яке ас понназ дышетскон книгая ужаны;
  • кулэ информациез, учебникысь сяна, мукет источникъёсысь утчаны: кыллюкамъёсысь, энциклопедиосысь, Интернетысь;
  • шедьтэм информацияя ивортонъёс дасяны;
  • схемаосын, таблицаосын ужаны быгатонзэс азинтыны;
  • сётэм куараосты, букваосты, кылъёсты, предложениосты, текстъёсты сэрттыны-пертчыны, соослэсь тодметъёссэс висъяны; ог-огенызы џошатыны, огъя но пќртэм тодметъёссэс вераны, со тодметъёсъя классифицировать карыны (радъяны); огъянъёс лэсьтыны;
  • басьтэм тодонъёсъя проектной ужъёс дасяны;
  • эскероно материалъя исследовательской ужъёс гожтыны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

  • кулэ информациез, библиотекаын, интернетын ужаса, утчаны;
  • тодэмез суредъёсын, схемаосын возьматыны;
  • малпанъёсты устной но письменной формаен ивортыны;
  • логической операциосты быдэсъяны: анализ, синтез лэсьтыны, џошатыны, классифицировать карыны (радъяны), огъянъёс лэсьтыны;
  • ас малпанъёссэ юнматыса валэтыны;

коммуникативной быгатонлыкъёс

  • 5-тћ классэз йылпумъясь пинал дышоз:
  • дышетћсьёсын, классысь пиналъёсын кусыпъёс тупатыны, куспазы кенешыса вераськыны;
  • пќртэм югдурын аслэсьтыд малпанъёстэ радъяса шара яке гожтыса вераны;
  • ас малпандэ валамон, оскымон вераны;
  • мукетъёслэсь верамъёссэс кылзыны, шонер юанъёс сётъяны;
  • адямиосын кусыпъёс тупатыны, куспазы ваче но оген вераськыны, вераськыку пќртэм малпанъёсты чакланы, адямиослэсь малпанъёссэс гажаны но огъя кылэ вуыны;

дышетскисьлы луонлык кылдоз:

  • валче ужын пќртэм малпанъёсты но кулэяськонъёсты чакланы, аслэсьтыз позицизэ валэктыны;
  • споръяськон учыръёсы, котькуд адямилэсь малпанзэ чакласа, ог кылэ вуыны;
  • кулэ информациез эшезлы шонер но радызъя вераны, солы дэмланъёс сётыны;
  • огъя ужез шонер радъян вылысь, юанъёс сётъяны;
  • ог-огедлэсь уждэ эскерыны но кулэезъя юрттэт сётыны;
  • урокын аслэсьтыз ма каремзэ но кызьы ужамзэ валамон вераны;
  • пќртэм коммуникативной ужпумъёсты быдэстон вылысь, тупась вераськон  амалъёсты кутыны.

Предметной

«Фонетика. Графика. Орфоэпия. Орфография» люкетъя дышетскись дышоз:

  • вераськон куараослэсь но букваослэсь пöртэмлыкъёссэс шараяны;
  • вераськон куараосты ог-огзылэсь висъяны, куспазы џошатыны:
  • согласной но гласной куараосты висъяны;
  • удмурт кыллэсь орфоэпической нормаоссэ пусйыны;
  • литературной нормаосты чакласа, вольыт лыдњыны но вераськыны, орфографической правилоосъя гожъяськыны;
  • дышетскись луонлык басьтоз:
  • кылъёсты куараосъя но букваосъя сэрттыны-пертчыны; ужамзэ дунъяны.

«Вераськон кыл» люкетъя дышоз:

  • вераськон но гожъяськон кылъёслэсь аспöртэмлыксэс шöдыны;
  • диалогез но монологез ог-огзылэсь висъяны;
  • пќртэм интыосын эшъёсын, дышетћсьёсын, школаын ужась мукет адямиосын, котырысьтызы пќртэм арлыдо адямиосын этикетъя вераськон нуыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

«Текст» люкетъя дышоз:

  • текстлэсь темазэ, валтћсь малпанзэ вераны, йыръян сётыны;
  • текстлэсь смысловой люкетъёссэ но соослэсь пöрмемзэс валаны;
  • текстын предложениослэсь куспазы герњаськон амалъёссэс пусйыны;
  • сётэм текстэз смысловой люкетъёслы люкылыны, простой план лэсьтыны;
  • тырмыт усьтыны текстлэсь темазэ но основной малпанзэ, текстэз кутскыны но йылпумъяны, вераськонэ быгатыса пыриськыны, суредъя, диафильмъя, лыдњем текстъя юанъёслы валэктон сётыны;
  • текстлэсь пуштроссэ тупен-тупен но вакчиятыса вераны, изложение гожтыны;
  • устной выступленилы но верослы план дасяны;

дышетскись луонлык басьтоз:

  • сётэм темая (йыръянъя, кутсконэзъя,  планъя, опорной кылъёсъя) повествование, описание, рассуждение типъем текстъёс кылдытыны но гожтыны.

«Синтаксис но пунктуация» люкетъя дышоз:

  • кыл сочетанилэсь но предложенилэсь пöртэмлыксэс валаны;
  • веран мугзыя предложениослэсь кыџе луэмзэс валаны: ивортон, юан, ќтён;
  • интонациезъя предложенилэсь кыџе луэмзэ валаны;
  • главной но второстепенной членъёслэсь предложениын интыяськемзэс пусйыны;
  • однородной членъёсын, обращениен предложениосы знак пуктыны;
  • сложносочинённой но сложноподчинённой предложениосты тодманы но отчы знакъёс пуктыны;
  • прямой речен предложениосы знак пуктыны;
  • диалогез висъяны;
  • куараосъя, кыл люкетъёсъя, вераськон люкетъёсъя разбор, предложениослы синтаксической разбор лэсьтыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

  • предложениосты интонация ласянь шонер вераны, лыдњыны;
  •  пунктуационной правилоосъя знакъёс пуктылыны;
  •  простой но сложной предложение малпаны;
  • предложенилы синтаксической разбор лэсьтыны, быдэстэм ужез дунъяны.

«Лексика» люкетъя дышоз:

  • кыллэсь лексической но грамматической значениоссэ вераны;
  • прямой но переносной значениен кылъёсты, синонимъёсты, антонимъёсты, омонимъёсты тодманы;
  • текстысь пуштроссыя тодмотэм кылъёсты шедьтыны;
  • тодмотэм кыллэсь пуштроссэ кыллюкамысь тодыны;
  • тодмотэм кыллэсь пуштроссэ ас кылыныз валэктыны;
  • сётэм кыллы валатонэзъя матын яке пумит луись кылъёс бырйыны;

дышетскись луонлык басьтоз:  

  • вераськонын котькуд кылэз шонер кутыны;
  • трос валатонэн, переносной пуштросэн кылъёсты, синонимъёсты, антонимъёсты шќдыны, соосты малпанэз яркыт но чебер веран понна текстын кутыны.

«Кыл люкетъёс но кыл пöрмытон амалъёс»» люкетъя дышоз:

  • кыл люкетьёсты: корень, кылпум, основа, суффикс, приставка – висъяны;
  • кыл пöрмытон амалъёсты тодыны;

дышетскись луонлык басьтоз:

  • пќртэм амалъёсын (приставкаен, суффиксъёсын, кык кылъёсты огазеяса) выль кылъёс пќрмытъяны;
  • кылъёсты кыл люкетъёсъя сэрттыны-пертчыны, быдэстэм ужзэс дунъяны.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

рабочая программа по удмуртскому языку 7 класс

рабочая программа по удмуртскому языку 7 класс УМК "Анай кыл"...

Рабочая программа по русскому языку 10 класс к учебнику Бабайцевой, Рабочая программа по литературе 11 класс к учебнику под редакцией В.П.Журавлёва

В этом году появились новые требования к оформлению учебных программ по всем предметам. Данные программы составлены в соответсви с новыми требованиями. Они помогут учителям русского языка и литературы...

Рабочая программа по английскому языку (7 класс) на тему: Рабочая программа для 7 класса по ФГОС НОО по английскому языку к УМК под редакцией Биболетовой М.З.

1. Пояснительная запискаОбщая характеристика учебного предмета. Иностранный язык (в том числе английский) входит в общеобразовательную область «Филология». Язык является важнейшим средством общен...

рабочая программа по удмуртскому языку

рабочая программа по удмуртскому языку для 5-11 классов...

Рабочая программа по русскому языку 8 класс к учебнику Т. А. Ладыженская и рабочая программа по литературе 8 класс Курдюмова Т.Ф.

Рабочая программа и тематическое планирование  8 класс по русскому языку и литературе...

Рабочая программа по русскому языку 5 класс Разумовская, рабочая программа по литературе 5 класс Меркин, рабочая программа по русскому языку 6 класс разумовская

рабочая программа по русскому языку по учебнику Разумовской, Львова. пояснительная записка, календарно-тематическое планирование; рабочая программа по литературе 5 класс автор Меркин. рабочая программ...

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА по русскому языку.5 класс.Программа создана на основе ФГОС, программы основного общего образования « Русский язык: 5-9 класс» под. ред. А.Д. Шмелева.М.: Вентана-Граф

Программа создана на основе ФГОС ООО, Требований к результатам ООО и Примерной программы по русскому языку для основной школы. Программа имеет экспертное заключение кафедры филологии,журналистики и ме...