• Проект «Абай Гэсэр»
проект на тему

Внедрение обучения бурятскому языку

С применением информационных технологий

На примере создаваемого сайта «Гэсэр».

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon abay_geser.doc377.5 КБ

Предварительный просмотр:

Министерство образования Российской Федерации

Министерство образования и науки Республики Бурятия

Городское управление образования

Лингвистическая гимназия №3 г. Улан-Удэ

                        .

                                                                              Нанзадай Д. Ц

                                                                                      Бандеева Н.Б.

Внедрение обучения бурятскому языку

С применением информационных технологий

На примере создаваемого сайта «Гэсэр».

Улан-Удэ

2008

                        Внедрение обучения бурятскому языку

с применением информационных технологий

на примере создаваемого сайта «Гэсэр».

     

       Забайкалье - край удивительных легенд и преданий, донёсших до нас имена Гэсэра и других эпических героев; это земля, по которой проходили торговые караваны, мчались полчища воинственных гуннов, пересекались пути и судьбы бурят, монголов, эвенков и других кочевых народов.

Любовь к родному краю, знание её историй - это та основа, на которой только и может осуществляться рост и развитие духовной культуры всего общества.  

Не случайно памятники истории и культуры – будь то книга, или легенда или произведение искусства несут в себе две функции. Первая - сохранить память о чём-то или о ком-то. Вторая- обращение не в прошлое, а в будущее. Память сохраняется не только ради того,  чтобы «зафиксировать» исторический факт, нет, эта память устремлена в будущее, она передаёт как эстафету, нам наследие всех поколений живших на нашей земле до нас. И к тому же память не живёт сама по себе, - её согревает, продлевает, оживляет тепло человеческих сердец. Память, как огонь очага, как древо жизни, нуждается в постоянной поддержке и защите. И наоборот, она разрушается от бездушия, равнодушия, лености, бездеятельности.

В одном из своих последних выступлении, обращаясь к молодёжи академик Д.С. Лихачёв говорил так: «Для того, чтобы беззаветно любить Родину, надо знать, за что её любить. Надо знать её историю, знать героев и их великие подвиги, уметь ценить и понимать красоту, созданную и завешанную нам нашими предками... История - беспристрастный и строгий судья. В течение долгих веков  у неё было достаточно времени, чтобы отобрать и сохранить самое ценное и самое прекрасное из того,  что было создано народом. И то, что история донесла до наших дней, всё это сохранилось не случайно. Это величайшая ценность, данная нам в наследство.

Лингвистическая гимназия №3

Героический эпос “Гэсэр

Добро пожаловать!

Welcome!

Yльгэрэй далайн хонгёо аялга hайхaн,

Yхибүүд танаа, интернет нээжэ уринабди.

Yлгэн дэлхэйн дэнзэ болон мүндэлhэн,

Yгымнай дээжэ Абай Гэсэрнай зэдэлнэ.

Д.Ц. Нанзадай

Дуун «Гэсэрэй магтаал».

Хүгжэмынь П. Дамирановай

Д.Дашиев гүйсэдхэнэ

                         

Агта хүлэгэй хурдаар

Арюун элдин дэлхэйгээ

Аршалхадажа шадаhан

Абай Гэсэр!

(Автор)

Эдир үльгэршэн

1995 оной зун Буряадай ниислэл Улаан-Yдэ хотодо Россин олон хотонуудhаа айлшад, мүн хилын саанахи оронуудай делегацинууд ерэhэн юм. Тэдэнэр «Гэсэр» гэдэг буряад үльгэрэй анхан зохёогдоhоор 1000 жэлэй ойн hайндэртэ хабаадалсаа. Энэ үльгэрэй баатарнууд олон оронуудта суурханхай.Гэсэрэй баатаршалганууд тухай хуушан монгол, түбэд, хитад хэлэнүүд дээрэ бэшэгдэhэн номууд бии. Харин буряад Гэсэрые Папа Тушемилов, Пёохон Петров, Бура Барнаков болон бусад үльгэршэд түүрээн гүйсэдхэhэн бэлэй. Тэрэ үльгэршэдэй хэжэ байhан хэрэгые залуу үетэн залгамжалан, үхибүүдэй бүхэдэлхэйн hайндэр үнгэргэгдэжэ, дэлхэйн олон ороной хүүгэд тэндэ суглараа hэн.

Һайндэр гала-концертээр нээгдэжэ, бэлигтэй дуушад, хатаршадтай хамта бишыхан хүбүүн «Гэсэрэй» нэгэ хэhэгые түүрээгээ бэлэй. Эрхүү можын Усть-Ордын автономито округhоо ошоhон тэрэ эдир үльгэршэн Паша Барлуков «Гэсэрэй» мүндэлhөөр 1000 жэлэй ойн hайндэртэ мүн лэ хабаадалсаhан юм.

«Хараасгай» журналhаа абтаба.

Паша Барлуков «Гэсэр» гэжэ үльгэрэй табадахи хэhэг видеогоор түүрээнэ. Һурагшад харана, шагнана.

 

 

ДАЙШАЛХЫ ТУГ            ХУЯГ ДУУЛГА

hЭЛМЭ БА ГОДЛИ        ХААН ШЭРЭЭ

Гэсэрэй орон

«Абайхан Гэсэрнүүд байхал байха». Е-Х. Гомбоин гүйсэдхэнэ.

Авторы проекта: Нанзадай Дашима Цыбикжаповна, преподаватель бурятского языка Лингвистической гимназии № 3, г. Улан-Удэ, Республика Бурятия.

Бандеева Наталья Батадалаевна, преподаватель бурятского языка средней школы  №17, г. Улан-Удэ,  Республика Бурятия.

Научный руководитель: Батоев Бабу-Доржо Батоевич, профессор, д.п.н. НГИ БГУ,  Заслуженный деятель науки РБ

Сказитель улигера: Барлуков Павел Георгиевич, студент 4 курса факультета бурятской филологии БГУ, г. Улан-Удэ, Республика Бурятия.

Техническое обеспечение: Цыренжапов Ж.Э.

Сайт создали: Шоноев О., Гылыков Т. – ученики 11 «а» класса; Нургалиева Э., Ринчиндоржиева А. – ученицы 8 «в» класса; Соднопова С. – ученица 8 «б» класса, Бадмадоржиева А. – 7 «в» класс, Ангараев В. – 9 «в», Паланов А., Усенова А. – 10 классс.

Текст редактировал: Цыбикжапов Батор Нанзатович аспирант кафедры Истории Бурятии БГУ.

Рис. «Абай Гэсэр».

Рис. «Карающий меч Гэсэра».

Рис. «Гэсэриада».

Рис Гэсэр

Рис.Гэсэр

Рис.Гэсэр

Структура сайта

  1. Об устном народном творчестве бурят (о мифах, о легендах, преданиях, об эпосах);
  2. «Гэсэр» – идеал мира и покоя;
  3. Древние корни гэсэриады.  О датировке улигера;
  4. ВАРК. Гэсэриаде - 1000 лет;
  5. География бытования Гэсэра;
  6. О сказителях эпоса «Гэсэр»;

Маншут Эмигенов,  Пеохон Петров,  Папа Тушемилов,  Аполлон Тороев и др.

  1. О художниках рисующих «Гэсэр»;

С.Ц. Сампилов,  Р.С. Мэрдыгеев,  Ф.И. Балдаев,  А.Н. Сахаровская.

  1. Об артистах;
  2. О певцах;
  3.  О композиторах;
  4.  Жизнь и быт бурят в древности;
  5.  Одежды и украшения Гэсэра, Алма Мэргэн, Урмай Гоохон, Тyмэн Жаргалан, ...
  6.  Украшения коня Гэсэра;
  7.  О Манзан Гүрмэ төөдэй;
  8.  Обычаи и традиции бурят;
  9.  Научные труды о Гэсэре;

Ц. Жамсарано – у бурятских сказителей. Б. Барадин Лин – Гэсэр.

А.И. Уланов, М.П. Хомонов, Намжил Балдано

 О научной школе фольклористов,  изучающих улигер о Гэсэре.

  1.  Разработки уроков бурятского языка по  «Гэсэру»;
  2.  Методические рекомендации к урокам по  «Гэсэру».

План - конспект урока

Тема “Арадай аман зохеол”

Класс: 8 “в”

Тип урока: Совершенствование речевых навыков

Хэшээлэй темэ: Эдир үльгэршэн

Хэшээлэй зорилго: 1. Образовательные: Дальнейшее совершенствование лексических и грамматических навыков. Сопутствующая задача:  развитие речевого умения на основе текста.

2. Развивающие: формировать умение самостоятельно читать с целью получения информации, развивать логическое мышление, воображение, память; совершенствовать умение высказывать свои мысли.

3. Воспитывающие: Буряад арадай барагдашагүй баялигтай танилсуулжа, бишыхан хүүгэдэй дурламаар болон hонирхомоор наадануудые наадхуулжа hургаха. С помощью игр привить любовь к национальным традициям и обычаям. Воспитывать у учащихся чувство гордости за национальную культуру.

Хэшээлэй хэрэгсэлнүүд: Эндэ үгтэhэн бүхы зурагуудые багша проектор дээрэ харуулна, Гэсэрые угталган видеокамераар харуулагдана, сайтын хуудаhануудhаа ород, монгол болон буряад текстнүүдтэй багша танилсуулна.

Хэшээлэй ябаса: 1. Фонетическэ упражнени

Зүбөөр уншажа hурая:

эдир үльгэршэн     түүрээбэ       мянган жэлэй ой

гүйсэдхэбэ         бэлигтэй        хабаадалсаба

Гэсэрэй орон      hэлмэ            дайшалхы  туг

туг              хитад             можо

Хаан шэрээ          годли           монгол

2. Проверка понимания прочитанного текста.Тест.  

«Эдир yльгэршэн» гэжэ текстын уншалгын ойлгосо шалгалга. Тест дээрэ хүдэлэлгэ.

  1. Хэзээ «Гэсэр» гэжэ үльгэрэй зохеогдоhоор 1000 жэлэй ойе тэмдэглэбэб?

  а) 1991       б) 1995        в) 2000                

  1. Энэ hайндэр хаана болобоб?

  а) Улаан-Баатарта  б) Улаан-Yдэдэ    в)Элистада

  1. Энэ hайндэртэ хаанаhаа айлшад ерээб?

а) Эрхyүhээ     б) Шэтэhээ       в) хилын саанаhаа

  1. Энэ hайндэртэ юун болооб?

а) концерт б) гала – концерт в) уншалгын үдэшэ

Эндэ эгээл эдир үльгэршэн хэн байгааб?

а) Эрдэни Дагбаев  б) Паша Барлуков  в) Бура Барнаков

  1. Паша энэ hайндэртэ юу хээб?

 а) дуулаба    б) хатарба    в) үльгэр түүрээбэ

  1. Паша юун гэжэ үльгэр түүрээбэб?

 а) «Гэсэр»    б) «Джангар»     в) «Манас»

3. Асуудалнуудта харюусагты:  Ответьте на вопросы:

Гэсэрэй баатаршалганууд тухай ямар хэлэн дээрэ номууд бииб?

Гэсэрэй баатаршалганууд тухай ...  хэлэн дээрэ номууд бии.

( буряад, ород, монгол, хуушан монгол, түбэд)

  • Гэсэрые хэн түүрээhэн юм?
  • ( Маншут Эмегенов, Папа Тушемилов, Пёохон Петров, Бура Барнаков, Платон Степанов, Парамон Дмитриев, Аполлон Тороев, Бажей Жетухаев)
  • Гэсэрэй 1000 жэлэй ойдо хэд хабаадабаб?
  • (бэлигтэй дуушад, хатаршад, үльгэр түүрээгшэд, Бүгэдэ Буряадуудай үндэhэн Соёлой Эблэл, буряад арад, айлшад)

4. Сообщение учителя о проведении праздника. Показ проектора.

Багша: Зүб. Бүхы буряад арад зон «Гэсэр» гэжэ үльгэрэй зохёогдоhоор 1000 жэлэй ойе тэмдэглэбэ. Энэ hайндэрые ББYСЭ эрхилбэ. Тэндэ Гэсэрэй тугууд намилзажа, Гэсэрэй сэргэ бодхоогдобо. Бүгэдэ Буряадуудай Yндэhэн Соёлой Эблэл Гэсэр богдын Хаан шэрээ, Гэсэрэй орон, годли, хуяг дуулга, hэлмэ, Гэсэрэй мориной зэр зэмсэгүүд болон эмээл гэхэ мэтын хэрэгсэлнүүдые урлан бүтээжэ, hайндэртэ хабаадаба.

5. Слушание песни «Восхваление Гэсэра» в исполнении народного артиста России Д.Дашиева

«Гэсэрэй магтаал» гэжэ дууе Россин габьяата артист Д. Дашиев гүйсэдхэбэ. Мүнөө танай анхаралда Буряадай гүрэнэй оперо болон баледэй дуушан Д. Дашиев. Шагнагты. Хүгжэмынь П. Дамирановай.

-   Мүнөө таанар юу шагнабабта?

  • «Гэсэрэй магтаал» гэжэ дууе шагнабабди.
  • Хэн дуулабаб?
  • Россин габьяата артист Д.Дашиев дуулаба.
  • Гэсэрэй мянган жэлэй ойе хэн тэмдэглэбэб?
  • ББYСЭ тэмдэглэбэ.
  • Энэ эблэл юу хээб?

Багша проектор дээрэ харуулна, hурагшад харюусана.

Гэсэрэй юун бэ?

            туг

              дайшалхы туг

              хуяг дуулга

Гэсэрэй       хаан шэрээ

               орон

               hэлмэ     годли

Мориной юун бэ?

Мориной         зэр зэмсэг

                эмээл

Хэнэй?        Юун?       Яанаб?

Гэсэрэй       туг         намилзана.

  ...         ...          ... .

Гэсэр Богдын   ...        байна.

  ...          ...          ... .

Баатарай      ...       үлгөөтэй байна.

Хэндэ?      Юун?           Юундэ?   Юун?

Гэсэртэ     ...           Мориндо    ...      бии.

Гэсэр Богдодо ... бии.                ...

Баатарта  ...                         ...    

Работа в парах.

Багша: Гэсэр Богдо тухай юун мэдэхэ болообши, хажуудахи нүхэртθθ хөөрэ. (Расскажи другу, что ты узнал о Гэсэр Богдо хане?)

  • ББYСЭ тухай юу мэдэхэ болообши, манда хөөрөөд үгыш даа.(Что ты узнал о ВАРК-е?)
  • Эдир yльгэршэн Паша тухай хэн хөөрэхэб?
  • Что ты можешь рассказать о самом юном исполнителе эпоса «Абай Гэсэр»?

Д/з. Гэртээ эжыдээ, абадаа Гэсэр тухай, hайндэр тухайнь хөөрэгты. Гэсэр тухай юу мэдэхэ байнаб, hурагты, хөөрүүлэгты, хадуужа абаhанаа манда хөөрэхэт.

Түгэсхэл.

Сценарий детского праздника «Абай Гэсэр»

 

Цель проведения праздника:

Познакомить детей с национальным праздником «1000-летие Гэсэра», с обычаями и традициями бурятского народа, с героями бурятского фольклора, вызвать уважение и интерес к самобытной культуре бурят, в игровой доступной форме научить детей бурятским национальным играм “Троеборье”, научить выразительному чтению, слушать и исполнять песни, танцы борцов.

 Видеокассета “Бурятское сказание” в исполнении самого юного сказителя П.Барлукова пятой части эпоса «Гэсэр».

Паша Барлуков «Гэсэр» гэжэ үльгэрэй табадахи хэhэг видеогоор түүрээнэ. hурагшад харана, шагнана.

Гэсэр орожо ерэнэ. Арад зон Гэсэрые хадаг барижа угтана.

h: Yлгэн дэлхэйн нюрууhаа

  Yхэл тахал зайсуулхаяа,

   Боди сэдьхэл номнолhоо

   Буян хэшэг буйлуулхаяа,

h:  Хаан Хурмасhаа заяатай

    Газар дээрэ мүндэлhэн,

     Арад зондоо магтаалтай

    Гэсэр Богдодоо мүргэе!

Булта: Ум маани бадмай хум!

h2: Тэрэ үни сагта

      Түрэл Буряад дайдада

      Түүрээхэдэжэ бууhан

        Абай Гэсэр!

h3:  Элдин Буряад орондо

      Эсэгэ Малаан тэнгэриhээ

      Эльгээгдэhэн заяатай

      Абай Гэсэр!

h4:   Буряад зоной буянда

      Баруун ехэ тэнгэриhээ

      Баталгатай эльгээгдэhэн,

     Абай Гэсэр!

 h5: Абай Гэсэрэй алтан зэбэ

     Аялга дуунай үльгэр домог.

     Баатар Гэсэрэй бар хyсэн

     Барагдашагyй үнэн зориг.

  h6: hайхан хэрэгээ бyтээгээд,

        hөөргөө тэнгэриеэ морилhон,

        Зоной сэдьхэл сэбэрлээд,

        Энхэ hуухые номноhон,

        Абай Гэсэр!

   h7: С указанием из пяти священнейших книг

       Он спустился превратить вечность в единый миг.

 Он спустился с заданием благополучие возвратить.

h8: Он спустился с заданием порядок восстановить.

    Он спустился с желанием веселье возродить.

     Он спустился с мечтанием всю нечисть истребить.

h9: Он спустился с надеждой успокоить людей земных.

    Он спустился с мудростью для семидесяти  мудрецов.

Гэсэр:     Огторгой өөдэ харахадам,

           Одо мүшэд hайхан даа.

           Олон зоноо харахадам,

           Зугаа наадан hайхан даа.

             Аха дүүнэр, үетэн нүхэд, ерыт!

             Аялга дуугаа нэгэдхыт!

             Эхэ нютагайнгаа долгилсо дуулая!

             Энэ дэлхэйнгээ доhолсо хатарая!

Багша: Зугаа наадаяа эхилхэмнай гү?

hурагшад: Эхилэеэ, эхилэе!

Наадан «Нюуса нэрэ».

Багша: Хоёр можо боложо хубаараад, наадая.

hурагшад: Тиигэеэ! Тиигэе!

Б: Жээрэб татагты. Хэн эхилхэб?

1-дэхи можо «Одон»      2-дохи можо «Наран»  

h:  Энэ арадай аман зохёол. Эртэ урдын хүнүүд бүхы юумэнүүдые, байгаалиин үзэгдэлнүүдые, амитадые, ургамалые хүндэл адли болгодог байгаа. Эндэ арад зоной, амитадайшье байдал харуулна. Энэ 3 янзын илгаатай байдаг.

1. Амитад тухай  2. Ажаhуудалай  3. Шэдитэ

 Энээниие үхибyyд шагнана, телевизортэ харана, ном болон «Буряад үнэн» газетэдэ уншана. Энэ юун бэ?

Харюу:  Энэ онтохон.

hурагша: Энэ арадай аман зохёол. Энэ элдэб юумэнyyдэй үнгэ, дyрсэ, шанар шэнжые харуулhан нюуса, далда удхатай зохёол. Энэ тобшо аад, уран хурса, сэсэн, шүлэглэмэл зохёол. Энэ байгаалиин yзэгдэлнүүд тухай, шубууд тухай, амитад, хyнэй бэеын хубинууд тухай, элдэб янзын ургамалнууд, ажал хүдэлмэри тухай байдаг. Энээниие хүнүүд амаржа байхадаа, сүлөөтэй сагтаа хэлсэдэг. Энэ юун тухай хэлэнэбиб?

Харюу:  Таабаринууд.

hурагшад оньhон үгэнүүд, үльгэрнүүд, домогууд, жороо үгэнүүд, хошоо үгэнүүд, ёохорнууд, дуунууд тухай зохёоhон даабаринуудаа хойно хойноhоо hубарин хэлэнэ, нүгөөдэ можонь таана.

Гэсэр:  Хүхэ тэнгэриин одо мүшэд доро хүхин хөөрэн таабари таалсахамнай гү?

hурагшад: Тиигэеэ! Тиигэе!

Игра «Соревнование» Отгадывание загадок. 

1-дэхи можо «Одон»      2-дохи можо «Наран»

Гэсэр: Зай, мүнөө 1-дэхи можо шүүбэ. Харин «Ши эхилэ - би дууhахаб» гэжэ нааданда хэн илахаб? Наадахамнай гү?

Харюу: Наадая, наадая!

Шүүhэн можо ямар нэгэн оньhон үгын эхииень хэлэнэ, нүгөөдэ можо оньhон үгэ үргэлжэлүүлэн хэлэнэ. Ямар команда онhон үгэнүүдые алдуугүйгөөр хэлээб, үргэлжэлүүлээб, тэрэ можо шүүгээ гэжэ тоологдохо.

Соревнование Гэсэров “Бүхэ барилдаан”

«Абайхан Гэсэрнүүд байхал байха» в исполнении Е-Х. Гомбоин (аудиокассета).

Түгэсхэл.

Литература

  1. Гэсэриада: прошлое и настоящее Улан-Удэ, 1991
  2. Н.Дамдинов  Арадай баатар Гэсэр. Улан-Удэ, 1989
  3. М.Степанов  Карающий меч Гэсэра Улан-Удэ, 1994
  4. Уроки по бурятской         мифологии  г. Закаменск, 1993
  5. А.И.Уланов  Гэсэриада.
  6. М.П. Хомонов «Бурятский героический эпос «Гэсэр». Улан-Удэ, 1976
  7. «Гэсэр» Перевод с бурятского Семена Липкина сводный текст Намжил Балдано. Подстрочный перевод и предисловие Александра Уланова на русском языке.
  8. К 275-летию издания монгольской версии «Гэсэриады» (1716-1991)
  9. А.Н. Сахаровская
  10. Абай Гэсэр хүбүүн  Н. Балдано Улан-Удэ, 1969.  


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Презентация "Гэсэр"

Презентация к занятию по теме "Бурятский героический эпос "Гэсэр"...

АБАЙ-ГЭСЭР БААТАР АРЮУН-ГООХОН ДАНГИНА

Классһаа гадуур хүдэлмэриин тон шухала удха шанар. Буряад угсаатанай тγγхэ домог тγшэглэн, арадайнгаа еһо заншалнуудтай, һургаал заабаринуудтай танилсуулха, саашадаа тэдэниие сахин хэрэглэжэ ябах...

«Абай мұрасы – халық қазынасы» (Абай Құнанбаевтың 170 жылдығына әдеби әуенді кеш)

Егемен ел, өркениетті ұлт санатына қосыламыз  десек, әр қазақ азаматы Абай сөзін танып-білмек парыз. Оны ана сүтіндей бойымызға да, ойымызға да сіңіріп өспек керек.Жас оқырманды ұлы данышпан Абай...

• ВАРК АБАЙ ГЭСЭР

Министерство образования Российской ФедерацииМинистерство образования и науки Республики БурятияВсебурятская ассоциация развития культуры (ВАРК)Мухоршибирское УОМБОУ Подлопатинская СОШ...

“АБАЙ ГЭСЭР” АГУУЕХЭ ЗОХЁОЛ МҮН!

Буряад арадаймнай “Абай Гэсэр” баатарлиг үльгэр байнал! “Абай Гэсэр” арадаймнай оюун бодолой дээжэ зохёол байха зуураа, үеһөө үедэ дамжуулагдан ерэһэн эрдэни зэндэмэнимнай боло...

проект по литературе и ИЗО "Эпос "Гэсэр"- синтез времен"

Данный проект является методической разработкой по внеурочной интегрированной деятельности по литераутре и ИЗО. Изучение эпоса "Гэсэр" в современном формате, в стиле Манга, понятном для дете...

Проект "Земля Гэсэра"

Реализация культурно-образовательного проекта "Земля Гэсэра" в Кижингинском лицее имени В.С.Мункина в 2022-23 уч.году....