Здоровьесберегающие технологии на уроках иностранного языка
статья по английскому языку на тему

Юхнина Елена Владимировна

подборка физкультминуток

Скачать:


Предварительный просмотр:

МАОУ «СОШ №12»

Сообщение по теме: «Здоровьесберегающие технологии

на уроках английского языка».

Юхнина Е.В.,

учитель

английского

языка

2013 год

Многие думают, что проблемами здоровья должны заниматься только врачи. А ведь здоровье – это не только отсутствие болезни, но и  психологическая, и социальная гармония человека. И нет ничего более важного для нации, чем здоровье подрастающего поколения.

К сожалению,  исследования последних лет показывают, что у многих детей за период обучения в школе состояние здоровья ухудшается в несколько раз.

Поэтому одной из приоритетных задач образования сегодня становится сбережение и укрепление здоровья учащихся, формирование у них установки на здоровый образ жизни, выбор таких технологий преподавания, которые были бы адекватны возрасту учеников, устраняли бы перегрузки и сохраняли здоровье школьников.

Внедрение в учебный процесс здоровьесберегающих технологий позволяет добиться положительных изменений в состоянии здоровья школьников.

Применение здоровьесберегающих технологий на уроках английского языка имеет первостепенное значение. Ведь английский язык – это серьёзный и сложный предмет. С первых уроков дети учатся общаться на английском языке. При этом должны усвоить массу нового лингвистического материала (лексические единицы, грамматические формы, приобрести произносительные навыки). На уроках учащимся приходится много запоминать, говорить, писать, читать, слушать и анализировать информацию, поэтому, учитель должен уделять особое внимание здоровьесберегающим технологиям.

Учитель должен стремиться вызывать положительное отношение к предмету, повышать интерес и мотивацию школьников. Важно, чтобы у детей не появлялось чувство страха, боязни перед этим предметом. К сожалению, это явление часто наблюдается среди малышей.

Применение здоровьесберегающих образовательных технологий на уроках способствует самоопределению, самореализации ученика на основе его внутренней мотивации, вводит ребёнка в образовательное поле без потерь для здоровья, с повышенной мотивацией. Подобный подход к обучению не даёт дополнительной нагрузки на нервную систему и способствует творческому развитию личности.

На своих уроках я использую физкультминутки, игры, песни, смену видов работ. Предлагаю вам подборку полезных упражнений, которые можно использовать при изучении разных тем. Использование физкультминуток мотивирует предстоящую деятельность учащихся, формирует положительный настрой на восприятие и усвоение учебного материала, создаёт атмосферу, в которой каждый ученик класса чувствует себя комфортно и раскованно, не боясь и не стесняясь говорить по-английски, снимает напряжение и восстанавливает работоспособность не только учеников, но и учителя.

1. Дети выполняют движения, описаные в стишке.

 I can hop like a rabbit. (прыкаем как кролик)

 I can jump like a frog. (прыгаем как лягушка)

 I can fly like a bird. (летаем как птичка)

 I can run like a foх. (бегаем как лисичка)

 I can walk like a duck. (ходим как уточка)

 I can swim like a fish. (плаваем как рыбка)

 And be still as good children - (и становимся хорошими детками)

 as still as this. (вот так)

2. Monday for health

Tuesday for wealth

Wednesday the best day for all

Thursday for crosses

Friday for losses

Saturday not luck at all

3. Up'n down, up'n down.

Which is the way to London town?

Where? Where?

  Up in the air?  

Close your eyes –

And you are there!

4. Цвета.

-Mr. Brown! Mr. Brown!

What colour is your gown?

 My gown is Brown.

-Mr. Black! Mr. Black!

What colour is your back

 My back is black

-Mrs. Rose! Mrs. Rose!

What colour is your rose

My rose is rose

-Mr. Yellow! Mr. Yellow!

What colour is your pillow?

My pillow is yellow.

-Mr. Red! Mr. Red!

What colour is your hat?

- My hat is red.

-Mr. Green! Mr. Green!

What colour is your ring?

- My ring is green.

-Mr. White! Mr. White!

What colour is your kite?

 -My kite is white

-Mr. Blue! Mr. Blue!

What colour are you?

- I am BLUE!!!

-Mr. Grey! Mr. Grey!

What colour are they?

-They are grey.

-Mr. Orange! Mr. Orange!

What colour is your orange?

-My orange is orange!

Blew is the sea.

Blew is the sea.

Green is the grass.

White are the clouds as they slowly pass.

Black are the crows.

Brown are the trees.

Red are the sails of a ship in the breeze.

5. Времена года.

   Spring is green

   Summer is bright

   Autumn is yellow

   Winter is white

6. Hands on the head,(руки на голову)

Hands on the hips,(руки на пояс)

Hands on the table,(руки на стол)

Hands like this.(Любое движение.)

Hands on the shoulders,(на плечи)

Hands up and down,(руки наверх, вниз)

Hands behind the head

And sit down!(садятся)

7. Clap, clap, clap your hands.(хлопают в ладоши)

Clap your hands together.

Clap, clap, clap your hands.

Clap your hands together.

Stamp, stamp, stamp your feet.(топают ногами)

Stamp your feet together.

Stamp, stamp, stamp your feet.

Stamp your feet together.

Nod, nod, nod your head.(кивают головой)

Nod your head together.

Nod, nod, nod your head.

Nod your head together.

Dance, dance, dance and dance.(танцуют)

Dance and dance together.

Dance, dance, dance and dance.

Dance and dance together.

Stand up! Stand straight! Hands up! Hands down!

Hands to the sides! Hands forward! Hands backward!

Hands on your hips!

Turn to the left! Turn to the right!

Bend left! Bend right!

Bend down, your hands touching your toes.

Hands up! Grow as tall as a tall tree! Nod your head!

Turn your head to the left, to the right!

Stretch yourselves! Move your fingers!

8. If you are happy and you know it,

Clap your hands.

If you are happy and you know it,

Clap your hands.

If you are happy and you know it,

And you really want to show it,

If you are happy and you know it,

Clap your hands!

If you are happy and you know it,

Snap your fingers.

If you are happy and you know it,

Snap your fingers.

If you are happy and you know it,

And you really want to show it,

If you are happy and you know it,

Snap your fingers!

If you are happy and you know it,

Nod your head.

If you are happy and you know it,

Nod your head.

If you are happy and you know it,

And you really want to show it,

If you are happy and you know it,

Nod your head!

If you are happy and you know it,

Stamp your feet.

If you are happy and you know it,

Stamp your feet.

If you are happy and you know it,

And you really want to show it,

If you are happy and you know it,

Stamp your feet!

If you are happy and you know it,

Click your tongue.

If you are happy and you know it,

Click your tongue.

If you are happy and you know it,

And you really want to show it,

If you are happy and you know it,

Click your tongue!

If you are happy and you know it,

Say OK.

If you are happy and you know it,

Say OK.

If you are happy and you know it,

And you really want to show it,

If you are happy and you know it,

Say OK!

If you are happy and you know it,

Do all six.

If you are happy and you know it,

Do all six.

If you are happy and you know it,

And you really want to show it,

If you are happy and you know it,

Do all six!

9. Clap, clap, clap your hands,

Clap your hands together.

Clap, clap, clap your hands,

Clap your hands together.

Sing, sing, sing a song,

Sing a song together.

Sing, sing, sing a song,

Sing a song together.

Wink, wink, wink your eyes,

Wink your eyes together.

Wink, wink, wink your eyes,

Wink your eyes together.

Dance, dance, dance a dance,

Dance a dance together.

Dance, dance, dance a dance,

Dance a dance together.

Spin, spin, spin around,

Spin around together.

Spin, spin, spin around,

Spin around together.

Ride, ride, ride your bikes,

Ride your bikes together.

Ride, ride, ride your bikes,

Ride your bikes together.

Wash, wash, wash your face,

Wash your face together.

Wash, wash, wash your face,

Wash your face together.

March, march, march, march to bed,

March to bed together.

March, march, march, march to bed,

March to bed together.

Shine, shine, shine your shoes,

Shine your shoes together.

Shine, shine, shine your shoes,

Shine your shoes together.

10. Hands up! Hands down!

(поднимают и опускают руки)

 Hands on hips! Sit down!

(руки на пояс, садятся)

Hands up! To the sides!

(руки наверх, в стороны)

 Bend left! Bend right!

(наклоняются влево, вправо)

One, two, three... Hop!

(прыгают)

One, two, three... Stop!

(останавливаются).

Stand still!

(успокаиваются)

11. Hands up! Clap! Clap! Clap!

(руки на верх, похлопали)

Hands down! Shake! Shake! Shake!

(руки вниз, потрясли)

Hands on hips! Jump! Jump! Jump!

(руки на пояс, прыгают)

Hop! Hop! Hop! Stop! Stand still!

(останавливаются)

12. Hands up! Hands down! Shake! Shake!

(Руки поднимают, опускают, трясут ими)

 Stand up! On the tiptoes

(Встают на цыпочки)

Turn around. Step aside,

(Поворачиваются вокруг себя)

 Step left! Step right!

(Шагают влево, вправо)

13. Red, red, touch your head,

(достают до головы)

Black, black, touch your back,

(дотрагиваются до спины)

Blue, blue, touch your shoe.

(достают до туфлей)

Green, green, touch your chin.

(касаются щек)

Brown, brown, touch the ground.

(достают до земли)

14. Teddy Bear, Teddy Bear, touch your nose

 (имитируем походку медведя)

 Teddy Bear, Teddy Bear, touch your toes;

 Teddy Bear, Teddy Bear, touch the ground,

 Teddy Bear, Teddy Bear, turn around.

 Teddy Bear, Teddy Bear, turn around,

 Teddy Bear, Teddy Bear, touch the ground,

 Teddy Bear, Teddy Bear, reach up high,

 Teddy Bear, Teddy Bear, wink one eye,

 Teddy Bear, Teddy Bear, slap your knees,

 Teddy Bear, Teddy Bear, sit down please.

15. I have fingers (hold up both hands, fingers spread)

 And they all belong to me, (point to self)

 I can make them do things –

 Would you like to see?

 I can shut them up tight (make fists)

 I can open them wide (open hands)

 I can put them together (place palms together)

 I can make them all hide (put hands behind your back)

 I can make them jump high (hands over head)

 I can make them jump low (touch the floor)

 I can fold them up quietly (fold hands in lap)

 And hold them just so.

16. Head and shoulders, knees and toes,

 Knees and toes, knees and toes!

 Head and shoulders, knees and toes,

 Eyes, ears, mouth and nose!

 (часто “путаю” детей, увеличиваю темп)

17. This is my right hand,

 I’ll raise it up high (Raise the right hand)

 This is my left hand,

 I’ll touch the sky. (Raise the left hand)

 Right hand, (Show the right palm)

 Left hand, (Show the left palm)

 Roll them around. (Roll hands around)

 Left hand, (Show the left palm)

 Right hand, (Show the right palm)

 Turn around, turn around.

18. Giraffes are tall, with necks so long.

 (Stand on tiptoes; raise arms high up into the air)

 Elephants’ trunks are big and strong.

 (Make trunk with a hand and an arm)

 Zebras have stripes and can gallop away,

 (Gallop around in a circle)

 While monkeys in the trees do sway.

 (Sway back and forth)

 Old crocodile swims in a pool so deep,

 (Pretend to swim)

 Turtles in the sun go to sleep.

 (Lay head on hands and close eyes)

19. One, two – tie your shoe! (Try to tie shoes)

 Three, four – mop the floor! (Move as you mop the floor)

 Five, six – pick up bricks! (Make an imaginary wall)

 Seven, eight – wash a plate! (As you wash plates with a duster)

 Nine, ten – begin again!

 (That’s the end!)

 (повторяется несколько раз с увеличением темпа выполняемых действий)

20. Hands apart, hands up, clap!

 Hands down, hands on hips.

Bend to the left! Bend to the right!

Jump, go, fly, swim!

Hands apart,

My hands up, clap!

 Hands down,

 My hands on hips!

 Bend left! Bend right!

 Run, go, fly, skip!

21. Raise your hands high in the air,

 At your sides, on your hair.

 Raise your hands as before

 While you clap: one, two, three, four.

 I put my hands upon my hips,

 I turn myself around.

 I raise my hands above my head

 And then I touch the ground.

22. Clap your hands and stamp your feet,

 Wobble your bottom to the beat,

 Wobble your bottom, wobble your bottom,

 Knobble your kneecaps, knobble your kneecaps,

 Shake your shoulders, shake your shoulders,

 Wiggle your eyebrows, wiggle your eyebrows,

 Keep on singing this song.

23. My hands upon my head I place,

 On my shoulders, on my face.

 Then I raise them up on high

 And make my fingers quickly fly.

 Then I put them in front of me

 And gently clap: one, two, three.

24. Five little fishies swimming in a pool,

 (Wiggle five fingers.)

 First one said, “The pool is cool.”

 (One finger up, wrap arms around body.)

 Second one said, “The pool is deep.”

 (Two fingers up, hands measure deep.)

 Third one said, “I want to sleep.”

 (Three fingers up, rest head on hands.)

 Fourth one said, “Let’s dive and dip.”

 (Four fingers up, hand dives and dips.)

 Fifth one said, “I spy a ship.”

 (Five fingers up, peep out under hand.)

 Fisherman’s boat comes,

 (Fingers form V and move away from body.)

 Line goes splash,

 (Pantomime throwing fishing line.)

 Away the five little fishies dash.

 (Wiggle five fingers away.)

25. Bendy bends to any shape

 He bends and stretches, he won’t break.

 Try and copy the shapes he makes

 And be a bendy toy.

 Well, he bends over here

 He bends over there

 As round as a ball

 Or straight as a chair

 As tall as a tree

 Or as wide as a bear.

 He stretches up high

 He bends down low

 Nods his head “yes”

 Shakes it “no”.

26. I’ve got a body, (показать руками)

 A very busy body (потянуться)

 And it goes everywhere with me. (шагаем)

 And on that body

 I’ve got some hands (трясем руками)

 And I clap, clap here

 Clap, clap there

 Clap, clap, clap, clap everywhere.

 And on that body

 I’ve got some feet

 And I stamp, stamp here

 Stamp, stamp there

 Stamp, stamp, stamp, stamp everywhere.

27. If you want to be a monster, now’s your chance (разводим руками)

 ‘Cause everybody’s doing the monster dance, (имитируем танец)

 You just stamp your feet,

 Wave your arms around,

 Stretch them up, stretch them up,

 Then put them on the ground.

 O-Ah-O-Ah-O-Ah-hop

O-Ah-O-Ah-O-Ah-stop!

28. First of all you need a monster face, (грозим пальцем)

 You just show your teeth,

 Pull back your lips,

 Push up your eyelids with your fingertips,

 You just stamp your feet,

 Wave your arms around,

 Stretch them up, stretch them up,

 Then put them on the ground.

 O-Ah-O-Ah-O-Ah-hop

 O-Ah-O-Ah-O-Ah-stop!

Литература

29. HEAD AND SHOULDERS        

Голова и плечи        

Дотрагиваемся до соответствующих частей тела

KNEES AND TOES (2)        

Колени и пальцы на ногах        

AND EYES AND EARS        

Глаза и уши        

AND MOUTH AND NOSE        

И рот, и нос        

HEAD AND SHOULDERS        

Голова и плечи        

KNEES AND TOES.. (2)        

Колени и пальцы на ногах        

ARMS AND FINGERS        

Руки и пальцы на руках        

Руки вперед, сжимаем-разжимаем пальцы в кулак

BELLY, SPINE (2)        

Живот и спина        

AND LEGS, AND CHEST        

И ноги, и грудь         

AND MY BEHIND.        

И моя «пятая точка»        

Хлопаем себя по «пятой точке» J

ARMS AND FINGERS        

Руки и пальцы на руках        

BELLY, SPINE (2)        

Живот и спина        

 

30. TEDDY BEAR, TEDDY BEAR        

Мишка-мишка,        

Переваливаемся с ноги на ногу на месте или в ходьбе по кругу

TURN AROUND        

Повернись!        

Поворачиваемся вкруг своей оси

TEDDY BEAR, TEDDY BEAR        

Мишка-мишка,        

TOUCH THE GROUND        

Дотронься до земли        

Наклон вперед, пытаемся достать пальцами пол

TEDDY BEAR, TEDDY BEAR        

Мишка-мишка,        

TOUCH YOUR NOSE        

Прикоснись к носу        

Касаемся носа

TEDDY BEAR, TEDDY BEAR        

Мишка-мишка,        

TOUCH YOUR TOES!        

Дотронься до пальчиков на ножках.        

Наклон вперед, пытаемся дотянуться до пальчиков ног.

31. HANDS UP, HANDS DOWN        

Руки вверх - руки вниз

HANDS ON HIPS        

Руки на пояс

SIT DOWN        

Присели

HANDS UP        

Руки вверх

TO THE SIDE        

Развели в стороны

BEND LEFT, BEND RIGHT!        

Наклон влево, наклон вправо.

 

32. HANDS UP! CLAP! CLAP!        

Руки вверх! Хлоп! Хлоп!        

Руки над головой. Хлопаем в ладоши.

HANDS DOWN! CLAP! CLAP!        

Руки вниз! Хлоп! Хлоп!        

Опускаем руки вниз. Хлопаем в ладоши перед собой

TURN YOURSELF AROUND        

Повернись кругом        

Повернуться вокруг своей оси

AND THEN YOU CLAP CLAP!        

И затем хлоп! Хлоп!        

Хлопаем в ладоши

BEND LEFT! CLAP! CLAP!        

Наклонись влево! Хлоп! Хлоп!        

Наклониться влево – похлопать в ладоши.

BEND RIGHT! CLAP! CLAP!        

Наклонись вправо! Хлоп! Хлоп!        

Наклониться вправо – похлопать в ладоши.

TURN YOURSELF AROUND        

Повернись кругом        

Повернуться вокруг своей оси

AND THEN YOU CLAP CLAP!        

И затем хлоп! Хлоп!        

Хлопаем в ладоши

Литература

1. Азаровская А.Е. Зарядки не только для хвоста. // Коммуникативная методика. – 2003. – № 4

2. Вакс Э.П. Видеопрограмма “Play and learn English”. – Студия Интеракт, 1998. – 60 мин.

3. Витоль А.Б. Работа по теме “Моё тело” в детском саду. // Иностранные языки в школе. – 2001. – № 6.

4. Никитенко З.Н., Осиянова О.М. О содержании национально – культурного компонента в обучении английскому языку младших школьников. // Иностранные языки в школе. – 1994. – № 5.

5. Пой и играй: Сборник песен для начальной школы. – Обнинск: Титул, 2004. – 64 стр.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩИЕ ТЕХНОЛОГИИ НА УРОКАХ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

В данном материале рассматриваются разные способы применения данной технологии на уроках иностранного языка....

Здоровьесберегающие технологии на уроках иностранного языка

Здоровьесберегающие технологии на уроках английского языка.    Здоровье человека —  достаточно актуаль­ная тема для разговора  для всех времен и народов, а в XXI веке он...

Здоровьесберегающие технологии на уроках иностранного языка

Необходимость применения здоровьесберегающих технологий на каждом уроке продиктована, прежде всего, ухудшением физического и психического здоровья детей. Поэтому, одной из приоритетных задач образован...

Использование здоровьесберегающих технологий на уроках иностранного языка

Использование здоровьесберегающих технологий на уроках иностранного языка. Работа составлена на основе УМК Кузоовлева В. П. , но, без всякого сомнения, может использоваться и при работе с другими УМК....

Здоровьесберегающие технологии на уроках иностранного языка.Из опыта работы.

В настоящей работе автор представляет систему работы по технологии здоровьясбережения на уроках немецкого и английского языка....

Здоровьесберегающие технологии на уроках иностранного языка

Материал доклада может быть использован на различных уроках немецкого языка в разных группах классов. Позволяет организовать отдых детей на уроке, повторяя при этом материал прошлых уроков, тем самым ...

ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩИЕ ТЕХНОЛОГИИ НА УРОКАХ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩИЕ ТЕХНОЛОГИИ НА УРОКАХ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА-статья...