Методическое пособие по работе с песней на уроках английского языка
методическая разработка по английскому языку по теме

Методическое пособие по работе с песней на уроках английского языка. Данное пособие разработано для учеников 9-11 классов и приурочено к празднику "День Святого Валентина".

Скачать:


Предварительный просмотр:

Методическое пособие по работе с песней на уроках английского языка

Данное методическое пособие специально разработано для детей среднего и старшего школьного возраста, изучающих английский язык. Пособие создано с целью способствовать развитию навыков и умений аудирования и говорения, обогащению лексическим и грамматическим материалом, а также повышению мотивации к изучению английского языка.

Данное методическое пособие включает в себя песни английских и американских исполнителей второй половины 20 века, а так же последние музыкальные новинки. Все песни приурочены к празднику день «Святого Валентина».  

Пособие состоит из предисловия, методических рекомендаций, шести уроков, включающих в себя тексты песен и упражнения к ним. К данному пособию имеется звуковое приложение с песнями.

Методические рекомендации

Пособие состоит из 4 уроков. Каждый урок состоит из трех комплексов заданий.  Предлагается следующий алгоритм работы с песней:

  1. прослушивание песни с целью ознакомления и понимания общего смысла песни;
  2. выполнение первого комплекса заданий, направленных на развитие языковой догадки;
  3. Прослушивание песни еще раз, и проверка первого комплекса заданий.
  4. Выполнение второго комплекса заданий направленных на развитие навыков аудирования, а также на тренировку лексического и грамматического материала;
  5. Перевод текста песни;
  6. Исполнение песни вместе с исполнителем;
  7. Обсуждение содержания, выполнение третьего комплекса заданий, направленного на развитие навыков свободного говорения.

В качестве домашнего задания студентам предлагается подготовить доклад об исполнителе.

Lesson 1

George Michael - Careless whispers

  1. Before you listen to the song once again try to do the following.

Guess the meaning of the words.

 

  1. to pretend – to simulate, to imitate smth.
  2. fool – stupid, silly
  3. to cheat – to make a fool
  4. to mend – to correct smth.
  5. careless – not serious, light
  6. to waste – to throw away, not to use

 

Try to change the form of words.

noun

verb

adjective

pretendant

to pretend

Pretend/pretended

Guilty

to cheat

ignorance

careless

to hurt

  1. Choose the right word.

I feel so unsure  as I take you (hair\hand)

 and lead you to the  dance floor

 

 As the music (dies\turns on)

 something in your  (ears\ eyes)

 calls to mind the  silver screen

 and all its sad  (good-byes\hi)

  1. Fill in the gaps with these words.

Never – fool – waste – you – rythm – better – so – easy

Chorus:

I'm ______ gonna  dance again

 Guilty feet have  got no ______

 

 Though it's _____ to  pretend

 I know you're not a _______

 

 Should've known  better than to

 cheat a friend  and ______ the

 chance that I've  been given

 

 ____ I'm never gonna  dance again

 the way I danced  with ______

Time can never mend  the careless

 whispers of a good  friend

 

 To the heart and  mind, ignorance is  kind

 There's no comfort  in the truth

 Pain is all you  find

Chorus

  1. Fill the right words

Tonight the music  seems so quiet

 I wish that we  could lose this

 crowd

 

 Maybe it's worse  this way

 We'd hurt each  another with

 the things we'd  want to do

 

 We could have been  so good together

 We could have lived  this dance for a moment

 

 But noone's gonna  dance with me

 Please stay

Chorus

(Now that you're  gone)

Now that  you're gone

 (Now that you're  gone)

What I did  so wrong

 that you had to  leave me alone

2. Listen to the song once more and check.

3. How do you understand the following? Try and explain it in English. Make up your own situations using the following expressions.

  • I feel so unsure  
  • Guilty feet have  got no rhythm
  • Time can never mend  
  • There's no comfort  in the truth

Lesson 2

Danny & Therese - If Only You

  1. Before you listen to the song once again, try to do the following:
  1. Fill in the gaps with these words.

falling, fooling, nothing.

Look where we are 1) _______ apart
And 2)  _______ seems to mend
This state of you, this state of me, mmh

Who do you think you're3) _______ now?
I guess we'll never find it out
Who do you think you 3) _______ now, now?

Chorus:

If only you, if only you, could see that I’m burning

If only you, would know how I'm hurting
All for you, if only you

  1. Choose the right word.

I guess it's all right I keep my head (high/low)
You'll never see me
(smile/cry)
Confused over you,
(better/worse) by me, yeah

Who do you think you're fooling now?
I guess we'll just
(ever/never) find it out
Who do you think you fooling now, now?

Chorus: 1 time

If only you, would know me better
If only you would listen better
If only you would see me better
If only you would hear me better
Set me free, before you press delete

Chorus: 1 time;

2. Listen to the song and check if you guessed right.

3. Find the English equivalents in the song.

Сгорать от любви, умирать от любви в дали друг от друга, разрываться от боли, идти с высоко поднятой головой, все для тебя, отпусти меня.

4. Do you know the meaning of …?

a. to mend

b. find out

c. confused over

d. press delete

5. Find the verbs of perception

6. Find the conditional clauses and define their kinds. Explain their using.

7. Ask the questions:

1) What is this song about?

2) Have you ever been in such situation?

Lesson 3

James Blant - You’re Beautiful

  1. Before you listen to the song once again, try to do the following:
  1. Fill in the gaps with these words.

angel - brilliant –– plan - subway – man

My life is 1) _______ , my love is pure

I saw an 2) _______ , of that I'm sure

She smiled me on the 3) ______ , she was with another 4) _______

But I won't lose no sleep on that

'Cause I've got a 5) ________

  1. There are 6 words that are wrong; find them and write the correct words:

Beautiful(x3)  – place – do - never

Refrain:

You're awful , you're awful

You're awful, it's true

I saw your face in a crowded park

And I don't Know what to say

'Cause I'll forever be with you

  1. Fill in the gaps with these words.

Caught – see – high – again - shared

Yeah she 1) _______ my eye as I walked on by

She could 2)_______ from my face that I was flying 3)_______

And I don't think I'm see her 4)_______

But we 5)______ the moment that will last till the end

Refrain

There must be an angel with a smile on her face

Has she thought up that I should be with you?

But it's time to face the truth

I will never be with you

2. Listen to the song and check if you guessed right.

3. Find the antonyms to these words.

Dirty, monster, unsure, ugly, false, uninhabited, always, low, beginning

4. Do you know the meaning of:

'Cause, to last, to face, won't

5. Prove that she is really beautiful.

Lesson 4

Neil Sedaka - Сalendar  girl

  1. Before you listen to the song, try to do the following:
  1. Fill in the gaps with these words.

I love, I love, I  love my calendar  girl                 

Yeah, sweet  calendar girl

 I love, I love, I  love my calendar  girl

 Each and every day of the year.

Little – start – when – aisle- year – Februrary

(January) you (1_________)  the year off fine

 (2________) you're  my little  valentine

 (March) I'm gonna  march you down the  (3________)

 (April) You're the Easter Bunny (4______) you smile.

Chorus:

 Yeah, yeah, my heart's in a whirl

 I love, I love, I  love my (5_________)  calendar girl

 Every day, every day of the 6 (_________).

  1. Choose the right word.

(May) Maybe if I  ask your dad and  (mom/granny)

 (June) They'll let  me take you to the (Junior/Senior) (party/prom)

 (July) like a firecracker all aglow

 (August) When  you're (on/near) the  beach

 you steal the show

Double chorus:

  1. There are 4 words that are wrong; find them and find the correct words:

Halloween – Christmas – belong – candles

(September) Light  the stars ay  your sweet sixteen

 (October) Romeo and  Juliet on  Valentine's Day

 (November) I'll  give thanks that  you come to me

 (December) You're  the present  'neath my calendar  tree

Chorus:

  1. Listen to the song and check if you guessed right.

  1. Find the English equivalents in the song.

Студенческий бал, затмить всех, камин, свечи, под, принадлежать, предел, мое сердце в смятении, пасхальный кролик.

  1. Find the antonyms to these words. 

Senior, to hate, big, to finish, no, more than one, over.

  1. How do you understand the following? Try  and explain it in English.
  • calendar girl
  • You're the  Easter Bunny when  you smile
  • you steal the show
  • I'm gonna  march you down the  aisle

  1. Answer the questions

  • What is this song about?
  • Whom is this song devoted?
  • Can you describe this girl?

  1. Try to screen this song on Valentine's Day.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Формирование универсальных учебных действий в работе с песней на уроке английского языка

Данное методическое пособие показывает, как посредством погружения школьников в иноязычную песенную культуру на уроках английского языка учитель решает проблему создания эффективной мотивационной сред...

Учебно-методическое пособие"Проблема преемственности и адаптации на уроках английского языка в 5 классе"

Учебно-методическое пособие"Проблема преемственности и адаптации на уроках английского языка в 5 классе"...

Методические рекомендации работы с песней на уроках английского языка

Сегодняшнее общество является многонациональным и поликультурным. Процессы глобализации, миграции и иммиграции обеспечивают распространение ценностей разных культур и наций по всему миру. Как отмечает...

Работа с песней на уроке английского языка

На уроке иностранного языка практически невозможно формировать лишь один речевой или языковой навык. Работая с аудиотекстами, одновременно отрабатываются лексические, грамматические, фонетически...

Работа с песней на уроках английского языка

Песни на уроках английского языка вносят в процесс обучения не только креативность и разнообразие, но также это отличный способ снять напряжение, разграничить учебные блоки занятий и переключиться с о...