мастер-класс "Огжугеш"
материал

Монгуш Уран Байыр-ооловна

.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл ogzhugesh.docx40.16 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальдыг  бюджеттиг  школа  назыны  четпээн  уруглар  албан чери

Тыва  Республиканын Овур  кожууннун Хандагайты Сумузунун  «Дамырак»  аттыг уруглар  сады

МАСТЕР  КЛАСС

«Огжугеш»

(орус улустун тоолу «Теремокка ундезилеп тургускан)

Тургускан:

«Дамырак»  аттыг  уруглар садынын

Кижизидикчизи: Монгуш Уран Байыр-ооловна

Хандагайты 2020ч

Сорулгазы: уругларнын  тоол  хевиринге  ойнап,уран талантызынга  сайзырадып билиринге ооредир;

Онаалгалары:

- дириг  амытаннарнын  овур- хевирлерин  ойнап билиринге ооредир;

- уругларнын чугаазын сайзырадыр;

- дириг амытаннарга ынак болурунга кижизидер;

Чорудуу:

Ховужукта  бичии  ог  тур

Кончуг улуг хопээн ышкаш

Кужур серге  халып келгеш

Кужун догеп эжик соктаан

Огжугеште кымнар барыл

Оннук кылдыр киирип коргер?

Ховужукта  бичии  ог  тур

Кончуг улуг хопээн ышкаш

Кошкаржыгаш халып келгеш

Кончуургап-даа эжик соктаан

Огжугеште кымнар барыл

Оннук кылдыр киирип коргер?

Ховужукта  бичи  ог  тур

Кончуг улуг хопээн ышкаш

Бугажыгаш халып келгеш

                Буставышаан эжик  соктаан

Огжугеште кымнар барыл

Оннук кылдыр киирип коргер?

Ховужукта  бичии  ог  тур

Кончуг улуг хопээн ышкаш

Аскыр арай дурген халып келгеш

Киштевишаан, эжик соктаан

Огжугеште кымнар барыл

Оннук кылдыр киирип коргер?

Ховужукта  бичи  ог  тур

Кончуг улуг хопээн ышкаш

Сарлык кужур кеденгирлеп

Сараалыг-даа эжик соктаан

Огжугеште кымнар барыл

Оннук кылдыр киирип коргер?

Ховужукта  бичи  ог  тур

Кончуг улуг хопээн ышкаш

Теве таваар базып келгеш

Черле дидим айтырып-тыр

Огжугеште кымнар барыл

Оннук кылдыр киирип коргер?

Мен, кончуг чоргаар сергежик мен

Мен,тоор,сестир чувем-даа чок

Кошкаржыгаш мен

Мен,бустап чоруур бугажык мен

Мен,аскыржыгаш мен

Мен,сараалыг сарлык мен

Беш чузун мал-ла бис

А сен кым сен:

Теве-дир мен

Аранарже киирип ап корунер

Акы-дунма болуулунар!

Алдалаан бис,чеделээн бис

Алдан суруг шинчилиг бис

Чеделээн,алдалаан бис

Чеден кижи шинчилиг бис

Чеден суруг шинчилиг бис!

Тончузу: Шупту эки киришкенинер дээш,четтирдим!

МУНИЦИПАЛЬНОЕ БЮДЖЕТНОЕ ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ДЕТСКИЙ САД "ДАМЫРАК" С.ХАНДАГАЙТЫ ОВЮРСКОГО КОЖУУНА

Непосредственно - образовательная деятельность

во второй группе раннего возраста,

на тему: «Такие  разные предметы»

Разработана:

воспитатель Монгуш У.Б.

Хандагайты -2020г

МУНИЦИПАЛЬНОЕ БЮДЖЕТНОЕ ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ДЕТСКИЙ САД "ДАМЫРАК" С.ХАНДАГАЙТЫ ОВЮРСКОГО КОЖУУНА

Непосредственно - образовательная деятельность

во второй группе раннего возраста,

на тему: «Такие  разные предметы»

Разработана:

воспитатель Монгуш У.Б.

Хандагайты -2020г

ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ОБЛАСТЬ:

ХУДОЖЕСТВЕННО-ЭСТЕИЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ

ТЕМА: ТАКИЕ РАЗНЫЕ ПРЕДМЕТЫ. ИГРА «НАЙДИ НА ОЩУПЬ»

Виды детской деятельности: игровая, коммуникативная, познавательно-исследовательская, двигательная, восприятие художественной литературы и фольклора.

Цели: учить внимательно слушать и наблюдать, формировать способность к диалогической речи; учить детей различать и называть знакомые им геометрические формы – шарик, кубик, кирпичик – в разнообразной обстановке: по предъявлению (что это?); среди нескольких других, разных по названию и цвету; по слову воспитателя (найдите кубик).

Целевые ориентиры дошкольного образования: умеет по словесному указанию взрослого находить предметы по названию (детали строительного материала), принимает участие в рассматривании строительного материал, отвечает на вопросы, с интересом слушает рассказ воспитателя о признаках кирпичика, кубика и шарика; владеет основными движениями при выполнении упражнения «Зайчик».

Материалы и оборудование: шарик, кубик, кирпичик.

Содержание организованной деятельности детей

1. Организационный момент.

Воспитатель (спрашивает детей). Ребята, сегодня к нам в гости пришел зайчонок. Зайчик принес с собой разных предметов, но он не знает, как их назовут и для чего они нужны, давайте научим зайчика, как называть этих предметов.

2. Основная часть. Рассматривание строительного материала.

Воспитатель:

 Кирпичик длиннее, на него можно поставить два кубика (показ). А кубик высокий, как маленький домик. Кубик – домик, а кирпичик – дорожка к домику. Какой кубик? На что похож кубик? (Кубик  похож на домик.) Какой кирпичик? На что похож кирпичик? (Кирпичик длинный. Он похож на дорожку к домику.)

Воспитатель раскладывает на своем столе кирпичики, шарики, кубики. Затем предлагает играть в игру «Найди на ощупь».

 Воспитатель (берет кубика и кирпичика).  Какой кубик? (Твердый.) Можно камешек мять? (Его нельзя мять.) (Что это? (шарик) Шарик какой? (Мягкая.)  

Воспитатель. Теперь наш зайчик с вашей помощью узнал кубиков, кирпичиков и шариков.

Воспитатель читает стихотворение, дети имитируют  движения.

3. Рисование кубиков и кирпичиков.

4. Рефлексия.

Занятие заканчивается с песней «Койгунак».

Муниципальдыг  бюджеттиг  школа  назыны  четпээн  уруглар  албан чери

Тыва  Республиканын Овур  кожууннун Хандагайты Сумузунун  «Дамырак»  аттыг уруглар  сады

Педагогиктиг тывыш:

Улуг болукке эрткен Чаа-Чылга тураскааткан оюн - коргузуг

«Монге ногаан шивилиг аргада, анчыгаштарнын Чаа-Чыл байырлалы»

Тургускан:

«Дамырак»  аттыг  уруглар садынын

кижизидикчизи:Монгуш  У.Б.

Хандагайты 2020ч

Тема: «Монге ногаан шивилиг аргада, анчыгаштарнын Чаа-Чыл байырлалы»

Сорулгазы: Чаа-чылдын байырлалын уругларга билиндирип ооредип,белеткээр; уругларнын чугаазын  сайзырадып, салым-чаяанын илередип тывар; эптиг,найыралдыг болурунга кижизидер;

Дерилгези: ниитизи-биле дериттинген зал

Чорудуу:

I- ги башкарыкчы: - Экиивенер,экивенер эргим чонум, чаа-чылдын келгени биле,силер бугудеге чаа,чаа чедиишкинерни, чараш  чаагай  аажы-чанны,чалар от дег чаагай  сеткилди,хун дег хулумзуругну, улуг болук тун башкыларындан,уругларындан кузевишаан, «Монге,ногаан шивилиг аргада,анчыгаштарнын Чаа-Чыл байырлалы» деп, танцы самныг,баштак,хоглуг  оюн коргузуун кичээнгейлиг коорунче чалап тур бис

Дериттинген залда шивилер (Сержин, Айлаана,Аюша, Аэлита,Бадма,Чайзат, Алдын,Валерия,Анурада, Башкарыкчы: - Ыржым,шыпшын кышкы арга, долгандыр шип-ле шимээн. Чайын-даа,кыжын-даа хевинин онун солувас,монге ногаан шивижигештерни,аккыр, хоюг хар-даа, ажыг сооктан камгалап,чылыг,энчек чоорганы-биле ава кижинин толун эргеледип,чассытканы дег куспактап,шуглап, ава кижинин удаан толун оттурбас дээш камгалап карактааны дег,чылыглап турган ойде, хенертен,элдептиг шимээн дааш,дувурээзинниг байдал тыптып,дынналып келген. (дувурээзинниг музыка, башкарыкчынын шулуу)

II-ги башкарыкчы -шулукту номчуп дооскан соонда,шивилер аразында мунгарап чугаалажып эгелээр)

Башкарыкчы: - Чаа-чыл байырлалынын келгенин,энчек,чоорганын чылыынга таалап, удуп турган шивижигештер,хенертен оттуп, аразында ханы мунгарап чугаалажып эгелээннер

Анурада (шиви): - Чаа чылдын келгени ол-дур,бо хамык хоорай,суурлар чурттакчылары,ам база келгеш,бисти ,шивилерни,чаа чыл уткуп, бажыннарынга каастап алыр дээш,кезип эгелээр эвеспе.

Сержин (шиви): - Ындыг чадавас, бо тожектер ышкаш артып каар боор бис.

         (Дилгилер танцылавышаан,кеденип кирип кээр)

Башкарыкчы: Шивилернин аразында чугаазын кажар дилгилер дыннай тыртып каарлар

Жасмин (дилги): - Экии, шивилер, силернин мунгарап, чугаалажып турарынарны дыннадывыс

Арзамат (дилги): - Уе-шаг сайзыраан, хоорай,суур  чурттакчылары,

садыглардан кылымал шивилерни садып алгаш, бажыннарында каастап турар апарган

Бадма (шиви): - Че-че,мегечи дилгилерге бузуревес бис

Айлаана (шиви): - Чок,дилгилерге канчап бузурээр боор, та чуну кажарлаар деп турар силер

Шуру (дилги): -Силерге эки оорунчуг чуулду чугааладывыс,бузуревээн шорунар ыйнаан

Анела (дилги): - Че, эштерим, суурда, канчап билир, кылымал шивизи чок улус бар боор чадавас, оларга, аргада шивилерни кезип алынар деп,чугаалаптар-дыр

Жасмин: - Суурнун чурттакчыларынга шивилерни кезип алынар деп чугаалаптар болзувусса, бисти дагаа эъди, быштак-биле черле шаннаар боор он

Бай-Белек: - Ынчанмайн канчаар,шивилерни чугаалап бээривиске, черле шаннаар апаар,халас чуве черле турбас болгай

Анурада ((шиви): - Ажырбас, чугааланар, кезип-даа апаар болза, бис домей хой бис

Айлаана(шиви): - Бистин,шивилернин дазыл-дамырывыс эндерик

Чайзат (шиви): - Чылдан чылче озуп унуп-ле турар бис,дилгижектер

Башкарыкчы: - Шивилер мунгарап,баштарын халайтып алгаш артып каар,чазый,хоптак,кажар дилгилер чиптер чуул бодап,суурже дургени-биле халчыптарлар,ынчалза-даа…)

(Дилгилер бажын бурузунун сонгаларын бакылап коор)

Жасмин (дилги): - Эштерим, бажын бурузунде,кылымал шивилерни каастап каан шээй

Арзамат (дилги): - Шынап-ла,арганын шивилерин кым-даа кеспес апарган деп чугааладым чоп

Шуру (дилги): - Ыянчыын,шивилерге козулбес болзувусса эки-дир аа

Анела (дилги): - Арга-арыгнын анчыгаштары, ол чараш шивилеривисти каастап алгаш, чаа чылдаан болзувусса аа!

Башкарыкчы: -  Артык сеткил ара дужер дээн ышкаш,дилгижектернин дагаа эъди ,быштак чиир дээн ынчалдыр-ла кузели боттанмаан,ам канчаар,оларнын чанындан каарган ужуп эртип чыда,тура душкеш,айтырып-тыр

Камила (каарган): - Экии,дилгижектер, чуну канчап чыглып чоруп тур силер, карр-р?

Жасмин (дилги): - Удавас чаа-чыл байырлалы болурун билир сен бе,каарган?

Камила (каарган): - Билир, билир, ону канчап мен билбес мен,мен дээрге делегейни дээскиндир ужуп чоруур хостуг куш шээй мен.

Арзамат (дилги):- Ындыг болзунза, арганын хамык анчыгаштарын чыглып, шивилерни каастап,шупту чангыс черге чаа-чыл уткуурун чарлап корем,каарган

Анела (дилги): - Анчыгаштарнын шуптузунга дамчыдар сен

Камила (каарган): - Ында чуу боор,мен шыдаар мен

                  (Каарганнын чарлалы)

Камила (каарган): Арга-арыгнын анчыгаштары, ам дораан, ногаан шивилиг аргавыска шупту чыглыр, шивижигештеривисти каастап алгаш, Чаа-чылды уткуп,Соок-Ирей, Харжыгашты чалап алгаш,ойнап-хоглээривисти дыннаттым!

  Башкрыкчы: - Каарганнын чарлалын шивижигештер дыннап каапкаш,мунгаралындан оттуп,ооруп,хоглеп эгелээннер

(шивижигештер хоглуг музыка-биле танцылаар,койгунактар кире халчып кээр)

Айлаана (койгун): - Каарганнын чарлалын бистер бир-ле дугаар дыннап кааптывыс,оолдарым,анчыгаштар келбээнде, шивижигештерни каастап эгелептээлинер!

       (Койгунактар- Харсуу, Аруна, Онзагай,Дайыс,Ай-Демир,Айдар шивилерни кааставышаан, шиви дугайында ырыларны, шулуктерни ырлажыр)

       (Диинчигештер кире халчып кээр- Долума, Аурика,Айзана, Аюш,Хулер,Очур-Сурун)

Аурика (диин):- Экии, койгунактар!

Очур-Сурун(диин): - Дуза херек бе, оолдарым эдертип алгаш келдим

Онзагай (койгун): - Шивилернин кырынга четпес-тир бис

Айзана (диин): - Бистер,ыяштар дамчып, шурап турувуста амыр-ла болгай бис!

Долума (диин): - Дурген каастаптар бис бе,койгуннар,шак келди-ле!

Дайыс (койгун): - Сен чокка-ла билир бис,диин

         (Диинчигештер – ыры,танцы)

Айдар (койгун): - Шиви кыдыында, адыг ижээни бар чуве-дир, коргунчуун!

                             (шулук «Медведью»)

Намзырай (адыг): -Бо чуу кончуг дааш-шимээнниг апарды, кижи –даа удутпас!

Ай-Демир (койгун): Канчап удуп чыдар сен, чаа-чыл келди!

Намзырай (Адыг): - Чаа-чыл кээрге канчап канчаптар мен, мээн удуурумга шаптык катпайн корунер

Долума (диин): - Эх, уйгужуну сени-даа,чалгаапайны!

Айзана (диин): - Оода, чангыс катап чаа-чылдап кор,мешпеккей!

Намзырай (адыг): - Чок,чок, чаа-чыл деп чуве шуут билбес мен,удууйн дээш

Аурика (диин): - Арганын анчыгаштары шупту чаа-чылдаар деп турда сен канчап чааскаан удуп чыдар сен,адыгжыгаш?!

Дайыс (койгун): -Ажырбас,адыгжыгаш бистин биле чаа-чылдапкаш,дедир удуй бээр сен, Соок-Ирей сенээ  амданныг мед белекке бээр чыгыы боор.

Намзырай (адыг): Шынап бе, мед бээр болза,уйгум сергедип алгаш,чаа-чылдын байырлалынга киржийн че

            (Дувуренчиг музыка- борулер кирип кээр,койгуннарны коргудуп,чыдыыргап кылаштажыр)

Денис (бору):- Каарганннын чарлалын дынннаш келдивис,койгуннарнын чыдынын чаагайын аа!

Тензин (бору): - Амданныг мунден аартаан болза аа!

Начын (бору): - Эштерим,чаа-чылдын будуузунде,угааныг болуп корээлинер

Сайын-Белек (бору): - Чугле чем чиирин бодаар эвес бис

Т.Кан-Демир (бору):- Ам канчаар, чаа-чыл байырлалында койгуннар,дииннер-биле найыралдыг боор болган-дыр бис

(Ырылар,танцыларны куусетпишаан, шивилерни каастап турарын шимчээшкиннерге коргузер)

Камила (каарган): - Карр-р, Соок-Ирей биле Харжыгаш сонгу чуктен унген ояар,чоокшулап олур,дургеденер,анчыгаштар!!!

Башкарыкчы: - Монге ногаан шивилиг арга-арыгнын анчыгаштары, Чаа-Чылды уткуп алыр дээш,демниг сааскан теве тудуп чиир деп,улугер домакта чугаалааны дег,хону сынныг,чараш ногаан шивижигештерни кыска уеде,шалыпкыны-биле каастап,эжишкилер найыралы эртине дагны тургузарын бадыткап,коргускеннер…

Айлаана (шиви): Анчыгаштар,бисти чараштыр каастап алганынар дээш,ооруп четтирдивис, ам шупту Соок-ирей, Харжыгашты кыйгырып коор бис бе!?!

(Соок-ирейнин,келири,уругларнын ыры,шулук,танцы саамы ургулчулээр)

       

Муниципальдыг бюджеттиг школа назыны четпээн уруглар албан чери Тыва Республиканын Овур кожууннун Хандагайты сумузунун «Дамырак» аттыг уруглар сады

Улуг болукке эртер оюн- коргузуг:

«Монге ногаан шивилиг аргада, анчыгаштарнын Чаа-Чыл байырлалы»

Тургускан:

 улуг болуктун кижизидикчилери:

Монгуш У.Б.

Ооржак Ш.Н.

Хандагайты 2017