конспект урока с использованием технологии критического мышления
план-конспект урока по английскому языку (9 класс) на тему

Технология критического мышления необходима для того, чтобы ученики не оставались наблюдателями, а старались активно участвовать в учебном процессе.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon urok_murzinoy.doc87.5 КБ

Предварительный просмотр:

Тема урока: The  students`opportunities after the ninth form.

Цели урока:

образовательные:  совершенствовать навыки чтения, активизировать в своей речи лексический материал, совершенствовать лингвострановедческую компетенцию;

развивающие: развивать критическое мышление через чтение; развивать логическое мышление; развивать умение работать в группе.

Технология: критическое мышление.

Оборудование урока: дидактический материал, учебник « New Millennium-9» О.Л.Гроза.

Формы организации работы: фронтальная, групповая, индивидуальная, парная.

Ход урока.

Этапы урока

Деятельность учителя

Деятельность ученика

Формы обучения

Орг. момент.

Введение в языковую среду.

Речевая зарядка.

1. Целеполагание и мотивация.

Кластер.

2. Осмысление. Инсерт (чтение диалога с пометками).  

Токсономия вопросов: простой, объясняющий, творческий.

Работа над монологическим высказыванием

Работа с учебником

Работа с рабочей тетрадью

3. Рефлексия. Возвращение к кластеру.

Подведение итогов.

Домашнее задание.

Проверяет готовность учащихся к уроку.

Вводит в

языковую среду.  

-Good morning! Nice to meet you. I hope you are well today

-Today the leader of our organizational moment will be…( один  из учеников).  

Учитель, мотивируя ПД уч-ся, создавая интригу, говорит:

-Today one person of your group knows the theme of our lesson. You must answer some questions and guess the theme of our lesson.

 Учитель записывает тему на доске.

Right you are. And the aim of our work is to learn about all opportunities of the school-leavers. And at the end of our lesson you must be ready to talk about them.

Now take the sheets of paper and write in the form of cluster your associations about opportunities when you graduate from the ninth form. What do you know? Do you want to know about English students?

Рациональное зерно каждой пары переносится на доску, составляется общий кластер.

( приложение 1).

Now open your books at page 156 ex.10. Read the dialogue and underline the opportunities that Sue gives to Carol.

( приложение 2)

+ я это знал; - я этого не знал; ! это меня удивило;? Хотел бы узнать подробнее.

Do the English students and students of our school have the same opportunities when they graduate from the ninth form? Which of the opportunities are the most suitable for Russian students and which are not? Give your reasons. What would you like to choose after the ninth form? Why?

Предлагается составить монологическое высказывание: 1группа-от лица английских школьников.

What opportunities have the English students when they graduate from school?

2 группа - от лица русских школьников.

 What opportunities have the Russian students when they graduate from the school?

 

  Now, please, open your books at page 158 ex.14. Look through the adverts for British students graduating from the secondary school. Match the questions with the adverts.( приложение 4)

Now you should do the task in the workbook. Open it at the page 68 ex.6. Complete the sentences using the adverts.        

( приложение 5)

Let`s return to our cluster and add some new details to it.

What new information have you learnt today? What new facts were interesting for you?

Make up a dialogue between the parents and the student about your options when you graduate from the ninth form. Thank you for your work. I am sure that our work was interesting and useful for you.

Готовятся к работе (на столах учебники, тетради, ручки, листы

бумаги)

Ученик ведет орг. момент.

-What day is it today?

What date is it today?

Who is on duty today?

Who is absent? Are you ready to work today?

(Остальные ученики отвечают на вопросы).

Ученик, которому была сообщена тема урока, задает вопросы классу.

I know the theme of

our lesson, answer my questions and try to guess it.

-Soon you’ll graduate from the ninth form, won’t you? Will you continue your education in the tenth form? Is it difficult to get a job after the ninth form? So what will be the theme of our lesson?

Ученики отвечают на вопросы, дают варианты темы урока. Вывод делается учеником, ведущим этот этап урока.

So the theme of our lesson is the opportunities of the students after the ninth form.

Выполняется задание на листах.

 

                                                                                                                                 

 

Учащиеся работают

с диалогом, делая пометки в тексте.

Учащиеся работают в группе, обсуждают и составляют монологическое высказывание по теме.

(Раздаточный материал - карточки  со словосочетаниями).

( приложение 3)

Уч-ся добавляют

полученную информацию к кластеру, расширяя его.

Уч-ся высказывают свое мнение о достижении целей урока.

   

Уч-ся записывают домашнее задание.                                  

Фронтальная работа в режиме ученик-ученик

Фронтальная работа ученик-ученик.

Парная работа.

Индивидуальная работа.

Групповая работа.

Приложение 1.

Приложение 2.

Sue: Hi, Carol. What are you up to after school today? Would you like to go for coffee?

Carol: OK, Sue. That would be lovely. I need a friendly ear.

Sue: Great. I`ll see you in the coffee shop at half past three.

( Later in the coffee shop)

Sue: What`s up Carol? You look a bit confused. Is there something wrong with your coffee?

Сarol: Oh, no, the coffee is lovely… I am just thinking about what to do after my GCSEs. I don`t know if I should I do my «A» Levels?

Sue: Have you thought about your options? You know like university? Or do you want to get  a job that would train you?

Carol: I don`t know. I need to get high grades in my «A» Levels to go to a good university and I also don`t think my family can afford the fees. My parents really need me to contribute to the family income.

Sue: OK. Well, what I would do is go to a sixth form college and do your very best in your «A» Levels. Then your good results can get you to university when you are ready.

Carol: Yes, I shouldn`t waste my time at school just because I need to go to work. My results do matter. They will help me get a good job and, like you say, I can use them at a later date.

Sue: Some companies even help you study. They may want you to do certain courses for your position so you can develop and get a promotion. Or they may be flexible so that you can study one day a week or do evening courses.

Carol: Thanks Sue. You have given me some good ideas and have made me feel a bit more focused.

Sue: That`s OK, Carol. I mean, even if your job doesn`t offer any training or opportunities for you to study or work, at least you will get good experience. Hopefully, you will be able to save up some money so that you could then go to university. Time off from education may make you think about what you really want to study. And if you worst comes to worst and you really don`t  enjoy your work and want to get back to studying, you could always get a student loan that you pay back later.

Carol: You know so much Sue. I knew it would be good to speak to you. You always keep an open mind and are always so positive.

Sue: You`re welcome! Phone me anytime you need a chat.

Приложение 3. 1 карточка: to find a job, to travel and see the world, to go to a sixth form college. 2 карточка: to go to tenth form and then to university, to go to a college or to a vocational school.

Приложение 4.

Questions.

1.Should I stay on at school sixth form? 2. What about sixth form college? 3. What about a further education college? 4. What if I want to go straight into work?

  1. If you want to specialize in more vocational courses, this may be a good option for you. Unlike school sixth form and sixth form colleges, you will get courses which are more closely linked to the needs of industry, professional companies or universities. As part of the application process, you may be asked to attend an interview. This is a great chance to ask questions about your chosen course and whether it`s the best option for you.
  2. School sixth form will let you continue learning in familiar place with teachers that you already know, plus there`ll be lots of your friends there already. Think about the subjects you`ve enjoyed studying and which ones will give you the best results, particularly if you are thinking about university.
  3. Then perhaps an apprenticeship would be right for you. This gives you the opportunity to start earning whilst learning the skills you need for your chosen career. Apprenticeships are available in a wide range of occupations, such as accountancy, hairdressing, construction, plumbing and retail and are currently available for 16 to 24-year-olds.
  4. Students from different schools can continue their education here. These are often larger than school sixth forms and can therefore sometimes offer a wide range of options to help prepare you for university or employment. Ask what`s available and try to attend an open evening if possible.

Приложение 5.

  1. The advantage of the vocational courses is that they… .
  2. An interview gives you a good chance to … .
  3. An apprenticeship gives you the opportunity to … .
  4.  Apprenticeships are available only for … .
  5. The advantages of school sixth form are that you … .

The advantage of the sixth form college is that …


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспекты уроков с использованием технологии критического мышления

Технология критического мышления помогаетповысить интерес как к предмету, так и к процессу обучения...

Тихий океан.7 класс. Конспект урока с использованием технологии критического мышления.

Новая тема. Учащиеся знакомятся с уникальным природным комплексом - Тихим океаном....

"Английский юмор" - урок с использованием технологии критического мышления

Данный материал мною используется во внеурочной деятельности в 8-9 классах. Носит страноведческий характер....

«Колониальное прошлое материка Австралия. Народ Австралии. Австралийский Союз» (урок с использованием технологии критического мышления)

Совершенствовать умения учащихся использовать тематические карты как источники географической информации, устанавливать причинно- следственные связи между изучаемыми явлениями....

Урок с использованием технологии критического мышления:"Тема Родины в творчестве А.А. Блока».

Использование технологии критического мышления позволяет формировать образовательные компетенции обучающихся....

Урок с использованием технологии критического мышления в основной школе

В данной статье приводится разработка О.Н. Розовой и И.А. Барсуковой интегрированного урока "физика + обществознание"  для  10 класса  по теме: "Наука и образование".В основе урока лежи...

Презентация к уроку по географии "Ветер" для 6 класса (урок с использованием технологии критического мышления)

Здесь представлена презентация урока с использованием технологии критического мышления...


 

Комментарии

Современная жизнь требует мышления высокого уровня, общения, способности адаптироваться в широком спектре общественных и интеллектуальных ситуаций. Критическое мышление-это шаг к активным, творческим методам. Критическое мышление начинается с постановки вопросов и уяснения проблем.Критически мыслящим человеком невозможно манипулировать.