Тоол: «Мээн дылым, мээн дайызыным».
материал по художественной литературе на тему
Н. Золотарева.
Очулдурган башкы: Трас С.Д.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
![]() | 43 КБ |
Предварительный просмотр:
Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное учреждение - детский сад «Чечек» комбинированного вида с. Кызыл-Мажалык
Барун-Хемчикского кожууна Республики Тыва
Тоол:
«Мээн дылым,
мээн дайызыным».
Н. Золотарева.
Очулдурган башкы:
Трас С.Д.
Кызыл-Мажалык-2018чыл.
Шиижиткен тоол.
Мээң дылым, мээң дайызыным.
Дилги.- Мен муң хире кажарлаар аргаларны билир мен. (Кижи бүрүзүн).
Кымны-даа болза кажарлаптар мен. Ха-ха-ха... Парны-даа, Арзылаңны –даа. Караам безин дырбаш дивес-деп бил. Чоокта чаа меңээ Улу союп келгеш, суме дилеп-тир. Мен чүгле кажар эвес, угаанныым база хөлчок эвеспе.
Дилги-Ага, ам-на бо Чылан менче союп кел чор. Адырам мону шүңме, канчаар көгудупкеш, сеткил-сагыжым хандыр каттырып алыр мен. Эй, Чылан, сен меңээ келдиң бе?
Кобра. – Коруп тур мен, сен Чыланнар биле шоолуг таныш эвес хевирлиг сен. Мен анаа чылан эвес, мен Кобра-дыр мен.
Дилги:- (Билир мен, билир мен). Дыңнаан мен, сээң бир дамды хораныңдан, он-шаа кижи өлүп каап болур. Ол шын бе?
Кобра:- Ынчанмайын. Мен хоранымны анаа-ла чарыгдавайын турар мен. Чүге оон кижилер өлүр ужурлуг чүвел? Хорандан эмнер база кылыр. Хоран-биле улусту база эмнеп турар. Меңээ дегбес болза, мен база кымга-даа дегбес мен.
Дилги:- Ындыг-де даан! А чараа-чечен! Сээң эъдиңни, дагаа эъдинден-даа чагаай дээр чорду. Пар база мактанды,Кобраны көруп кааш кортканындан сириңейнип, мырынай далып каар мен деп аан.
Кобра:- Ол-даа көк меге чуве-дир. Мен анаа-ла хоозун чулчуруур хөңнум чогул.
Дилги:- Дыңна-даан чылан, дуу ында өрге үңгүрү бар. Күзээр болзуңза амданныг чем ында-ла.
Кобра:- Ийе. Билир мен, билир мен.(союп чоруптар).
Дилги:-Хаа-ха-ха! Көрүңер даан, меңээ бүзүреп турарын. Ында хүн караанда селеске дыштанып чыдар. Мелегей Чыланны селеске ам канчаар эвес.
-А бо чараа-чечен моорлап келди. Ам ону үрүптейн.
Дилги:- Привет, Эжикей! Дыңна даан! Кыжын меңээ даарап берген шубаң хөлчок-ла дузалады. Четтридим! –
-Дыңна даан, ам чаа маңаа Кобра кээп чорду.Хой- ле чуве хоореп турар –де, сени Кобрага таваржып келгеш кортканындан сиринейни бээр –даа дээр.Чараа - чеченнин эъди эм эът-дир, даа дээр ол шын чуве бе ?
Чараа- чечен : - Сээн чугаалаан чувелерин шупту меге, хоозун чуве –дир , мен сени билир мен шупту чувени чогаадып, хоодуп алгаш, бисти шуптувусту алгыштырып – бакташтырар деп турар сен. Сактып ал! Ындыг багай чан сени эки чувеге чедирбес.
Дилги: - Бузуревес болзунза бузуреве даан! Мен Кобранын чугаалаан чугаазын дамчыттым.
Селеске: - Бисти- даа, аамайларны, Дилги ожегерээн шуптувусту бот- боттарывыска удур алгыштырар дээш хоозун меге чувелер чугаалаарга кулактарывыс азып алгаш ону дыннап турар бис аан.
Кобра: - Бис ам катчып алыр болзувусса эки –дир.
Селеске: - Менээ Дилги таваржыр болза кудуруум биле, чаа шааптар мен!
Чараа- чечен: - Мен база бодумнун инелерим-биле кадаптар мен!
Кобра: - Турунар! Мен ону бодум кезедиптейн! Дилги боду чаштып алган бисти кедеп чытканын корбес силер бе? Канчаар эвес болар дээнсиг.
Кобра: - Селеске мени сывырта, мен дезип халыыйн, а артыын бодум кылыптар мен.
Кобра:- Дилгинин чанынче союптарга, Селеске суруп чоруптар.
Чараа-чечен:- Дилгинин халыыр оруунга чыдыптар.
Хенертен Кобра Дилгиже шурай бергеш ызырыптар. Дилги дескеш Чараа- чеченче шурай бээр.
Чараа-чечен: - Дылын биле хоозун меге шуугаарын шууга, ынчалза даа ой хемчээлин билип ал билдин бе?
Кобра: - Мээн дылым, мээн дайызыным! (ынчангаш боду бодунга хора чедирбес деп бодаар болзунарза хоозун меге чуве,чугаалавайн чорунар,чамдык улус база ындыг бир-ле кижиге билбейн артык чугаалавас турган чувени даа чугаалай каапкан болгулаар).
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
![](/sites/default/files/pictures/2020/02/03/picture-1214396-1580708424.jpg)
Педагогическое мероприятие с детьми в средней группе "Тыва дылым-мээн байым"
Авторское педагогическое мероприятие с детьми в средней группе был разработан мною, для того чтобы дети правильно называли и понимали слова на тувинском и русском языках....