Дидактическое пособие по изучению калмыцкого языка
учебно-методическое пособие (младшая группа)

Эняева Полина Юрьевна

Дидактическое пособие по изучению калмыцкого языка

 
Подготовила: воспитатель
Эняева Полина Юрьевна
 
ЦӘӘЛҺВР ҮГ
Эн хальмг кел дасхлһна методическ дөӊцл бичкдүдин садт көдлдг хальмг келнә багшнрт, келн-улсин багмудын сурһмҗлачнрт, эк-эцкнрт нерәдгдсмн. Балчр багин бичкдүдин наадн бәәҗ, кел дасхлһн - төрскн кел даслһна һол эв-арһ. Наадар дамҗад, шин үгмүд заагдна,сурһмҗ өггдәд, күүндҗәх төр батлгдна. Тегәд наадн бәәҗ, хальмг кел дасхд эн дөӊцл тусан күргхнь маһд уга.
Өггдҗәх методическ дөӊц «От рождения до школы». Балчр багин күүкдт 2 төр олзлад:
- «Темсн болн земш»;
- «Герин мал».
Задания располагаются с постепенным усложнением речевого материала и могут изменятся на усмотрение педагога в зависимости от возраста и уровня развития детей.
Основной целью является овладение речью как средством общения и культуры. Практическое овладение воспитанниками нормами речи.
Задачи:
1. Продолжать помогать детям общаться со знакомыми взрослыми и сверстниками посредством поручений (ответь, выясни, предложи помощь и т.п.);
2. Уточнять названия и назначения овощей и фруктов, одежды, животных. Учить детей различать и называть существенные детали и части предметов (у рубашки  рукава, воротник, пуговицы), качества (цвет, форма, размер). Учить понимать обобщающие слова (овощи, фрукты, животные, одежда), называть овощи и фрукты, домашних животных и их детенышей;
3. Продолжат учить детей внятно произносить в словах гласные (а, ә, о, ө, и, э, у, ү) и некоторые согласные звуки (б-п, д-т, г-к, һ-х, в-ф, з-с, ӊ, җ-ч);
4. Продолжать учить детей согласовывать прилагательные с существительными в роде, числе, падеже. Помогать детям употреблять в речи имена существительные в форме единственного и множественного числа.
5. Развивать диалогическую форму речи. Вовлекать детей в разговор во время рассматривания предметов. Обучат умению вести диалог с педагогом, слушать и понимать заданный вопрос, понятно отвечать на него, говорить в нормальном темпе.
 
«ТЕМСН  болн ЗЕМШ»
ТЕМСН - ОВОЩИ
1. Чикǝр нердинь келҗ чаддг чадвринь ѳѳдлүллһн.
2. Наадн «Ик-бичкн»
Күсл: Юмсиг кемҗәhәрн йилhҗ чаддг дасвр батлх.
Дөңцл: кемҗәhәрн йилhрдг предметн зургуд.
Наадна йовуд:
Бичкдүдт карточкс түгәҗ өгх. Карточкин нег әңгднь ик төгрг зурата, талдан әңгднь бичкн төгрг зурата.
3. «Зөрүд чинртә үгмүд олтн»
Күцл: зѳрүд чинртǝ үгмүд, давтад, күүкдин келлһнǝ чадвр ѳѳдлүллһн.
Наадна йовуд: багш күүкдт үгмүд келҗ ѳгнǝ, бичкдүд зѳрүд чинртǝ үгмүд олҗ авх зѳвтǝ, хамгин дала үг олсн күн – шүүнǝ.
Шар луувӊ хату –  хавтсн... (җөөлкн)
хату                                         җөөлкн
твердая                                   мягкая
 
әмтәхн                                    һашун
сладкая                                   горький
 
4. Тәәлврин ол
Далн давхр хувцта
Далта Манҗин күүкн.
                     (Мәӊгрсн)
Харӊһу герт күүкн бийнь сууна,
Күклнь һаза. (Шар луувӊ)
Зудын хөөн зун давхр девлтә.
                                    (Хавстн)
 
ЗЕМШ - ФРУКТЫ 
1. Чикǝр нердинь келҗ чаддг чадвринь ѳѳдлүллһн.
2.  «Эн юмби?»
Күцл: Юмна  нерд, чинр, өңг медүлх.
Наадана йовуд: Бичкддүдин өмн ширә деер наадһас бәәнә.
Багш эднә тускар чинринь, зүсинь келҗ өгнә, зуг нердинь заахш.
Бичкдүд багшин келсәр тәәлвр олад, нерд заах зөвтә. Үлгүрнь: Эн юмби? 
3. «Семрлһн» 
Күсл: Земш йилһҗ чаддг, теднә нердинь, өңг-зүсинь, амтинь, кемҗәһинь зааҗ келдг  чадвр батлх.
Наадна йовуд: Модн деер темсн чигн, земш чигн бәәнә. Ой, юн болсмб? Шүрүн салькн альвлад, цугинь семрчкҗ. Күүкд эдниг йилһх кергтә. Зер-земшинь модн деер үлдәтн. Темсд болхла, земблд хураһад, неринь, өңг-зүсинь, амтинь, кемҗәһинь зааһад келтн.
4. Тәәлврин ол
 
ИГРА «ЧЕТВЕРТЫЙ ЛИШНИЙ»
 
«ГЕРИН МАЛ» - «ДОМАШНИЕ ЖИВОТНЫЕ»
1. «Негн-дала»
Күсл: «Негн», «дала», гидг үгмүд батлҗ авлhн. Бичкдүдиг оньгта болдг сурhх.
Наадна йовуд:
Бичкдүдт герин малмуд хуваҗ өгх.  Зүн бийднь хойр әңгд неҗәд цег зурата, барун бийднь хойр әңгд дала цег зурата).
 
2. Тәәлврин ол
Ишкә махлата,
Эгцхн хоӊарта,
Эрг деерән хойр һаста.
                      (Үкр)
Сарсхр тавгта
Саг ишкдлтә.
             (Мис)
Бәрәд мордх уга, батхн хөрх сүл уга. (Темән)
 
 

Скачать:

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Подготовила: воспитатель Эняева Полина Юрьевна Дидактическое пособие по изучению калмыцкого языка Муниципальное казенное дошкольное образовательное учреждение «Национальный детский сад №16 « Бадм цецг »

Слайд 2

Ц ӘӘЛҺВР ҮГ Эн хальмг кел дасхл һна методическ дөӊцл бичкдүдин садт көдлдг хальмг келнә багшнрт, келн-улсин багмудын сурһмҗлачнрт, эк-эцкнрт нерәдгдсмн. Балчр багин бичкдүдин наадн бәәҗ, кел дасхлһн - төрскн кел даслһна һол эв-арһ. Наадар дамҗад, шин үгмүд заагдна,сурһмҗ өггдәд, күүндҗәх төр батлгдна. Тегәд наадн бәәҗ, хальмг кел дасхд эн дөӊцл тусан күргхнь маһд уга. Өггдҗәх методическ дөӊц «От рождения до школы». Балчр багин күүкдт 2 төр олзлад: - «Темсн болн земш»; - «Герин мал». Задания располагаются с постепенным усложнением речевого материала и могут изменятся на усмотрение педагога в зависимости от возраста и уровня развития детей . Основной целью является овладение речью как средством общения и культуры. Практическое овладение воспитанниками нормами речи. Задачи: Продолжать помогать детям общаться со знакомыми взрослыми и сверстниками посредством поручений (ответь, выясни, предложи помощь и т.п.); 2

Слайд 3

2. Уточнять названия и назначения овощей и фруктов, одежды, животных. Учить детей различать и называть существенные детали и части предметов (у рубашки рукава, воротник, пуговицы), качества (цвет, форма, размер). Учить понимать обобщающие слова (овощи, фрукты, животные, одежда), называть овощи и фрукты, домашних животных и их детенышей; 3. Продолжат учить детей внятно произносить в словах гласные (а, ә, о, ө, и, э, у, ү) и некоторые согласные звуки (б-п, д-т, г-к, һ-х, в-ф, з-с, ӊ, җ-ч); 4. Продолжать учить детей согласовывать прилагательные с существительными в роде, числе, падеже. Помогать детям употреблять в речи имена существительные в форме единственного и множественного числа. 5. Развивать диалогическую форму речи. Вовлекать детей в разговор во время рассматривания предметов. Обучат умению вести диалог с педагогом, слушать и понимать заданный вопрос, понятно отвечать на него, говорить в нормальном темпе. 3

Слайд 4

«ТЕМСН болн ЗЕМШ» 4

Слайд 5

ТЕМСН - ОВОЩИ 1. Чикǝр нердинь келҗ чаддг чадвринь ѳѳдлүллһн. 5 Шар луув ӊ - морковь Адамч - помидор Хаяр - огурец Боднцг - картофель М әӊ грсн - лук С ә рмсг - чеснок Цуунг - свекла Бурш - перец Хавстн - капуста

Слайд 6

2. Наадн «Ик-бичкн» 6

Слайд 7

Наадн «Ик-бичкн» Күсл: Юмсиг кемҗәhәрн йилhҗ чаддг дасвр батлх. Дөңцл: кемҗәhәрн йилhрдг предметн зургуд. Наадна йовуд: Бичкдүдт карточкс түгәҗ өгх. Карточкин нег әңгднь ик төгрг зурата, талдан әңгднь бичкн төгрг зурата. 7

Слайд 8

3. «Зөрүд чинртә үгмүд олтн» хату җөөлкн твердая мягкая әмтәхн һашун сладкая горький 8

Слайд 9

«Зөрүд чинртә үгмүд олтн» Күцл: зѳрүд чинртǝ үгмүд, давтад, күүкдин келлһнǝ чадвр ѳѳдлүллһн. Наадна йовуд: багш күүкдт үгмүд келҗ ѳгнǝ, бичкдүд зѳрүд чинртǝ үгмүд олҗ авх зѳвтǝ, хамгин дала үг олсн күн – шүүнǝ. Шар луув ӊ хату – хавтсн... ( җөөлкн ) 9

Слайд 10

4. Тәәлврин ол Далн давхр хувцта Далта Ман җин күүкн. (Мәӊгрсн) Харӊһу герт күүкн бийнь сууна, Күклнь һаза. (Шар луувӊ) Зудын хөөн зун давхр девлтә. (Хавстн) 10

Слайд 11

ЗЕМШ - ФРУКТЫ 1. Чикǝр нердинь келҗ чаддг чадвринь ѳѳдлүллһн. 11 з үрҗ - апельсин Кедмн - груша Уста үзм Һадль - банан Чи - вишня Альмн - яблоко Шар өрг - абрикос Өрг - слива Нимб - лимон

Слайд 12

2. Подбери прилагательные для фруктов с помощью формы и цвета. 12

Слайд 13

2. «Эн юмби?» Күцл: Юмна нерд, чинр, өңг медүлх. Наадана йовуд: Бичкддүдин өмн ширә деер наадһас бәәнә. Багш эднә тускар чинринь, зүсинь келҗ өгнә, зуг нердинь заахш. Бичкдүд багшин келсәр тәәлвр олад, нерд заах зөвтә. Үлгүрнь: Эн юмби? 13

Слайд 14

14 3. Земш йилһҗ чаддг, теднә нердинь, өңг-зүсинь, амтинь, кемҗәһинь зааҗ келдг чадвр батлх.

Слайд 15

15 3. «Семрлһн» Күсл: Земш йилһҗ чаддг, теднә нердинь, өңг-зүсинь, амтинь, кемҗәһинь зааҗ келдг чадвр батлх. Наадна йовуд: Модн деер темсн чигн, земш чигн бәәнә. Ой, юн болсмб? Шүрүн салькн альвлад, цугинь семрчкҗ. Күүкд эдниг йилһх кергтә. Зер-земшинь модн деер үлдәтн. Темсд болхла, земблд хураһад, неринь, өңг-зүсинь, амтинь, кемҗәһинь зааһад келтн.

Слайд 16

4 . Тәәлврин ол 16

Слайд 17

ИГРА «ЧЕТВЕРТЫЙ ЛИШНИЙ» 17

Слайд 18

«ГЕРИН МАЛ» «ДОМАШНИЕ ЖИВОТНЫЕ» 14

Слайд 19

19 1. Рассмотри рисунок и назови домашних животных. Где они живут? Х өн - овца Тем ән - верблюд Үкр - корова Така - курица М өрн - лошадь Һаха - свинья Ноха - собака Мис - кошка

Слайд 20

2. Назови детенышей домашних животных. 20 Ту һл - телёнок Ботхн - верблюжонок Ун һн - жеребёнок Хур һн - ягнёнок Миисин кичг - котёнок Һахан кичг - поросенок Нохан кичг - щенок Һууҗмул - цыпленок

Слайд 21

3. «Негн-дала» 21

Слайд 22

«Негн-дала» Күсл: «Негн», «дала», гидг үгмүд батлҗ авлhн. Бичкдүдиг оньгта болдг сурhх. Наадна йовуд: Бичкдүдт герин малмуд хуваҗ өгх. Зүн бийднь хойр әңгд неҗәд цег зурата, барун бийднь хойр әңгд дала цег зурата). 22

Слайд 23

4. Загадки и стихи о животных Ишк ә махлата, Эгцхн хоӊарта, Эрг деерән хойр һаста. (Үкр) Сарсхр тавгта Саг ишкдлтә. (Мис) Бәрәд мордх уга, батхн хөрх сүл уга. (Темән) 23 Ботхн , ботхн - боо җуха , Бичкн темән - җульҗуха , Хотн-хошад - буульмха , Хулһр чикнь - унҗуха . ( Санҗин Николай)


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Игровой макет «Времена года» пособие для дидактических игр по изучению времен года

Игровой макет «Времена года»пособие для дидактических игр по изучению времен годаОписание работы:Макет «Времена года» может быть использован в следующих образовательных об...

Комплексное занятие "Калмыцкий чай" на калмыцком языке

На занятии дети знакомятся как варят калмыцкий чай и с чайной церемонией калмыков....

Дидактическое пособие по изучению сезонных изменений в природе "Дерево"

Данное пособие способствует формированию у детей элементарных представлений о времени года, сезонных представлений, ознакомлению с окружающим миром, развитию речи. Является многофункциональным, активи...

Дидактическое пособие по изучению видов транспорта «Едет, плавает, летает»

ЦЕЛЬ: познакомить детей с видами транспорта (воздушный, наземный,водный).Задачи:Закреплять умения детей классифицировать разные виды транспорта (воздушный, наземный, водный);закреп...

Дидактическое пособие по обучению татарскому языку «Мир вокруг нас»

Дидактическое пособие «Мир вокруг нас» - это игровое, развивающие, дидактическое пособие которое в учебной и игровой форме позволяет изучать новый или закреплять пройденный материал по про...