Урок вежливости.
методическая разработка (английский язык, 11 класс) на тему

Фролова Галина Михайловна

Воспитывать чувство уважения друг к другу, доброжелательность, толерантность, умение вести за столом

формирование представления о нормах культурного поведения в обществе в Англии и России.

Скачать:

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:



Предварительный просмотр:

Фролова Галина Михайловна, учитель английского языка

СОШ № 5                   город Белореченск                      2010-2011 учебный год

Открытый урок в 10 «Г» классе         18 марта 2011 год

Тема урока: Вежливость в России и Британии

Цели и задачи урока:

1) Воспитательная:

Расширять кругозор учащихся

Воспитывать чувство уважения друг к другу, доброжелательность, толерантность, умение вести за столом 

формирование представления о нормах культурного поведения в обществе в Англии и России., 

1)Социокультурный аспект: 

знакомство с манерами поведения людей из англоязычных стран, сравнение особенностей поведения людей в Британии и России.

2) Образовательная:

развитие умений слушать и понимать речь учителя и одноклассников,

читать неподготовленные тексты с поиском нужной информации, сопоставлять и сравнивать ее,

развитие умения чтения текстов с полным пониманием,

умения строить высказывания на основе прочитанного.

3) Развивающая:

развивать творческие способности учащихся по теме,

развивать у учащихся коммуникативно-игровые способности,

развивать языковую догадку,

развитие логического мышления, памяти, познавательного интереса, самостоятельности учеников при работе над текстом.

Оснащение урока:

1) магнитофон, аудиозапись,

2) раздаточный материал (тексты),

3) компьютерная презентация,

4) тарелки, стаканы, ложки, вилки, ножи, салфетки.

5) аудиозаписи - диалоги вежливости, песня на английском языке

Ход урока

1.Организационный момент

Приветствие учащихся, объявление темы урока.

Учитель:

Good morning, boys and girls! Nice to meet you.

Today we are going to speak about  manners and behaviour of people in England and in Russia. The motto of our lesson is “ Good Behaveour – a rainbow that colours our life.”

 (Учитель показывает компьютерную презентацию слайда № 1, где находится тема урока- POLITNESS. Good behaviour – a rainbow that colours our life).

2. Фонетическая зарядка (слайд № 2)

(Ученики читают хором и индивидуально)

Hearts like doors, will open with ease

To very, very little keys.

And don’t forget that two of these

Are “Thank you” and if you “Please”.

3. Развитие умения понимать диалогическую речь в аудиозаписи.

 Учитель:

Listen to the conversation and tell keys politeness you will hear in the dialouges. Прослушайте диалоги и скажите ключики волшебных слов,  которые вы услышите в диалогах.

a) - Excuse me.

- Yes.

-What number do I dial for Russia?

- …0107, and then your  number.

- I’m sorry, can you say that again slowly, please?

- Oh, yes, 0-1-0-7

- Thank you.

- You are welcome.

b)

- I’m sorry. Is this the bus for the zoo?

- You’d better take a T-3. It will let you right off in front of the zoo.

- Um … Sorry, what bus should I take?

- T-3.

- Thank you.

- Good bye

(Учащиеся называют слова: I’m sorry, please, thank you, you are welcome, good bye, can you show me, excuse me, thanks a lot, with pleasure, would you like to ….)

4. Направить мыслительную деятельность учащихся на восприятие темы «Вежливость» по разным направлениям (слайды № 3,4).

Учитель:

Where should a person be polite?

(Учащиеся читают надписи на слайде)

Ученики

- A person should be polite at school, in the street, at the table, with friends, abroad, in the café, with adults, with elderly people ….

Учитель:

Should we follow the rule of politeness in greeting, writing letters, talking in a café …?

Where should we remember the rules of etiquette?

Ученики читают коллаж на слайде: Yes, we should follow the rule of politeness in greeting, introducing, writing letters, talking in a café, in the street, talking in a café, etiquette at the party.

                             

5. Знакомство с характером и манерами поведения людей в Англии и России, сравнение особенностей поведения людей в данных странах. (Слайд № 5)

Учитель:

Are the Russians and the English the same? Look at the slide and compare.

The Russian is said to be hospitable …. . Is it true?

The English is said to be mannered nation. Is it so?

6. Развитие умений учащихся в чтении текста о мнении россиян о характере англичан с полным пониманием прочитанного и составление предложений по таблице.

Учитель:

Read the text “CULTURAL NOTES ABOUT BRITAIN” and look at the table.

 Can you tell me what the Russians think of the English way of life.

(Учащиеся читают текст вслух и составляют предложения. Работа идет в режиме - Ученик1,2, 3…) 

For a Russian it is surprising that English people queue too much.

For a Russian it is usual the English are very formal.

For a Russian it is the English have good table manners.

For a Russian it is strange English food isn’t good.

…………………………………………………………………………

CULTURAL NOTES ABOUT BRITAIN

The British are practical and realistic, careful about almost everything. The British are said to be a polite and good-mannered people. Polite words or phrases such as “please’, “thank you”, Excuse me’ are used very often in Britain. People are angry if you jump the queue. It is polite to wait your turn in the queue. Queueing is as British as fish and chips. Queueing is a national habit. At bus stops and cinemas, in shops, banks and post offices and in lots of other places you’ll have to join the queue and wait for your turn. People in Britain will expect you to be polite in the way that is normal to them.

For

a Russian

it’s

surprising

usual

unusual

disappointing

strange

that

English food isn’t good


the English have good table manners


English people queue too much


the English are very formal


the English are careful to everything


the English are not very friendly


the English are not tired of saying polite words


the English are well mannered nation

7. Совершенствование творческих и коммуникативно-игровых способностей учащихся по теме.

 Учитель:

Now you have learned that the English are well mannered nation. Are we the Russians a good mannered nation? Girls prepared an interesting situations. Look and listen to it and tell me where it happens. Do you like the girls’ behavour? Is it typical in Russia? Think what people usually do in the bus, underground, tram, trolley bus.

(Учащиеся показывают сценка «В автобусе», которую придумали сами, это было домашнее задание)

Толпа из 4 человек на остановке, среди них старушка с тяжелой сумкой, толкаются. Садятся 3 ученицы, одна из них слушает плейер.

Student 1                           - I’ve bought so nice dress yesterday, it is the latest collection.

Student 2                           - A dress? Do you really think you would put on it to our party?

Student 1                           -  Sure. It will be nice with my shoes. And do you know who will be at the party?

Student 2                            -  No, and you?

Student 1                            - Sasha? He is the best boy in our class.

The old woman standing in the bus:

                                            - Girls, can you give up your seat, please? I have a very heavy     bag.

Student 1,2                          - We are very tired, we can’t.

Student 3 (оглядываясь)    - Oh, girls, be polite.

Student 1,2                          -  Leave us alone.

Student 3                             - What a noise? What has happened? Oh, madam, sit down please.

Girls, you should be polite. One day you can be old as well.

На доске висит плакат: (ученица читает его)

BUS  ETIQUETTE

Please give up your seat for the pregnant, elderly, disable and anyone who obviously needs the seat more than you do.

One day that person might be you, so be considerate.

Учитель:

 In what country do these people live?

Is it a typical scene in the bus in Russia?

What should we do at the bus stop and in the bus?

Whose behaviour was right?

                             

8. Совершенствование навыков монологической речи на основе прочитанного дома текста «Из истории вилки». (На предыдущем уроке учащиеся смотрели презентацию «Из истории вилки».) Развитие умений слушать и понимать речь одноклассников.  (СЛАЙДЫ 6-11)

Учитель: Who knows the history of the fork? (ученик рассказывает)

Учитель: Who can add?

When did the fork come to Russia?

The fork had a long history, hadn’t it?

(Текст, который разбирался на предыдущем уроке)

A SHORT HISTORY OF THE FORK

The word fork comes from the Latin 'furca' for "pitch fork." The two-prong twig was the first fork. One of the earliest dinner forks is attributed to Constantinople in 400 A.D By the seventh century, small forks were used at Middle Eastern courts; such fork came to Italy in the eleventh century. Thereafter the fork disappeared from the table for nearly 300 years. Eating with a fork once considered scandalous. In

While forks were a regular feature on the tables of nobles in Italy since the 11th Century, and used in France in the 14th Century, it was introduced in England only in 1611 by Thomas Coryat. In England the fork was slow to gain. In 1608, Thomas Coryate took the "grand tour" of Europe, and in Italy he saw a fork. He liked it. He brought some forks and showed them to his friends. Coryate's friends mocked at him. And a fork appeared on the English tables 50 years later.

Today, depending on need, a set of flatware may contain five forks: dinner fork, fish fork, luncheon fork, salad or dessert fork.

In Russia the first fork appeared in the 17th century.

  1. Развитие языковой догадки употребления глаголов в нужной видо-временной форме на основе грамматических упражнений (упражнение составлено учителем)

Учитель: Fill in the verbs in correct tense.

A SHORT HISTORY OF THE FORK

The two-prong twig ….. the first fork By the seventh century, small forks were used at Middle Eastern courts Eating with a fork once …………. scandalous. While forks …….. a regular feature on the tables of nobles in Italy since the 11th Century, and used in France in the 14th Century, it ……………. in England only in 1611 by Thomas Coryat. In England the fork was slow to gain. In 1608, Thomas Coryate ……….. the "grand tour" of Europe, and in Italy he ………a fork. He liked it. He …………some forks and showed them to his friends. Coryate's friends ……….. at him. And a fork appeared on the English tables 50 years later. In Russia the first fork ………….. in the 17th century.

BE


CONSIDER

BE


INTRODUCE



TAKE

SEE

BRING

MOCK


APPEAR

A SHORT HISTORY OF THE FORK (КЛЮЧ)

The two-prong twig was the first fork By the seventh century, small forks were used at Middle Eastern courts Eating with a fork once considered scandalous. While forks were a regular feature on the tables of nobles in Italy since the 11th Century, and used in France in the 14th Century, it was introduced in England only in 1611 by Thomas Coryat. In England the fork was slow to gain. In 1608, Thomas Coryate took the "grand tour" of Europe, and in Italy he saw a fork. He liked it. He brought some forks and showed them to his friends. Coryate's friends mocked at him. And a fork appeared on the English tables 50 years later. In Russia the first fork appeared in the 17th century.

BE


CONSIDER

BE


INTRODUCE



TAKE

SEE

BRING

MOCK


APPEAR

  1.  Зарядка. (Учащиеся встают, с движениями произносят слова)

This is the way we set the table, set the table, set the table

This is the way we put to the right and we put to the left

This is the way we put our forks and knives,

For our birthday party.

11. Накрыть на стол (СЛАЙДЫ 12, 13)

Учитель: Can you lay the table?

1) Ученик накрывает на стол тарелки, вилки, ложки, стаканы под тихую  английскую песню “Streets of London”

2) Ученик рассказывает о расположении предметов на столе.

11.Совершенствование умений учащихся читать неподготовленный текст с поиском нужной информации, сопоставлять и сравнивать ее, беседа за столом (СЛАЙД 13)

Учитель: Read the text aloud and answer the question Which topics are best avoided for small talk?

( Текст у каждого ученика)

Which topics are best avoided for small talk?

You may need to be careful when you talk about some topics, especially with people that you've only just met, people who are older than you, people who appear to have strong religious or political views, or people who may have some personal problems. For example, be cautious if you discuss these subjects:

- Age, eg "How old are you?"

- Appearance or weight, eg "You seem to have put on some weight"

- Personal gossip (сплетни) about somebody you know

- Jokes that might offend

- Money, "How much do you earn?"

- Sex (some people have strong religious views about this, or are embarrassed by the subject)

- Previous or current relationships, eg "Do you have a girlfriend?"

- Politics, eg "Who did you vote for at the last election?"

- Religion, eg "Do you believe in God?"

- Criticisms or complaints, eg "Why is British food so bad?"

(После прочтения ученики делают вывод по проблемному вопросу.)

 (После обсуждения текста показать слайд № 14, ученики читают тезисы)

  1. Развитие логического мышления, памяти, познавательного интереса при чтении незнакомого текста на английском языке «В английском колледже»

Учитель: Read the text and find out why the students in Brighton College have decided to study about etiquette. What are modern student taught college? 

(Прочитайте текст и найдите информацию, почему в Брайтоне проводят уроки по этикету. Чему учат современных английских учеников?)

  1. Чтение текста про себя.

School gets strict on modern etiquette

Brighton College, a private school in southern England, has decided to introduce compulsory etiquette classes for its 690 pupils, bringing them up to speed with old-school manners in the modern world.

Fed up with young men and women not knowing how to reply to a formal invitation, looking uncertain about what to do with their napkin at dinner, or simply being unable to iron a shirt, the headmaster has decided to take action.

There are lots of things people used to know that are being neglected in the modern way of living, like being able to sew a shirt button, iron a shirt or tie, how to use the correct cutlery and how to write a letter. Many people don't necessarily know how to behave in a formal setting.

A modern schoolboy or girl should know - how to dance the waltz, how to tie a real bow-tie and six things to do with an egg.

Now all 13-year-olds joining the school will have a year of weekly classes in how to behave properly in polite society - from how to give their shoes a proper shine to the correct form of addressing people at dinner parties.

Both are taught not to cut bread but to break it, and that men should talk to the person to their left during the first course of a dinner party and turn to the right during the main course.

These are important things that all our students should know.

2) Ученики отвечают на проблемный вопрос.

13.Итог урока. (СЛАЙД 15)

1) Учитель: Let’s make a conclusion by reciting the poem.

(Учащиеся читают наизусть стихотворение)

We say, “Thank you.”

We say, “Please.”

We don’t interrupt or tease.

We don’t argue. We don’t fuss.

We listen when folks talk to us.

We kiss, shake hands, and take our turn.

Good manners aren’t hard to learn.

Good manners mean

JUST BEING KIND!

2)Оценки поставлены в течение урока

3)Домашнее задание. (СЛАЙД 16 - СПАСИБО)

                             

Список использованных источников:

1) Кузовлев В.П., Лапа Н.М и др. “English 8” 2004

2) Журнал для изучающих английский язык “Speak Out” N 64, ноябрь-декабрь 2007, ООО Издательство Глосса-Пресс, г. Москва.

3) Журнал для изучающих английский язык “Speak Out” N 65, январь-февраль 2008, ООО Издательство Глосса-Пресс, г. Москва.

4) CD к учебнику Кузовлева В.П., Лапа Н.М и др. “English 8”

5) Мультимедия. Презентация

6)UK Lifestyle http://uk.reuters.com/article/2008/01/09/uk-britain-school-etiquette-idUKL0970774820080109

7) http://www.ehow.com/how_7219197_learn-life-skills-manners.html

8) http://www.usingenglish.com/forum/ask-teacher/27480-poems-good-behaviour.html


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Классный час "Уроки вежливости"

Классный час "Уроки вежливости"Цель классного часа: воспитание вежливого отношения друг к другуЗадачи:1) формировать у учащихся культуру речи, культуру поведения;2) научить решать проблемные ситуации,...

Классный час "Урок вежливости" 6 класс

"Урок вежливости" - классный час из цикла нравственных  классных часов с обыгрыванием сценок,обсуждением различных ситуаций....

Урок вежливости "Доброе слово - что ясный день"

Тема: «Доброе слово, что ясный день».Цель: познакомить детей с вежливыми словами.Задачи: -научить детей пользоваться вежливыми словами...

Миниатюра « Здравствуйте» (урок 3) из сборника авторских миниатюр в помощь классному руководителю «Уроки вежливости» (для учащихся 5-7 классов)

Урок 3.   «Здравствуйте»Цель:  воспитание и развитие эмоциональной сферы и творческого потенциала обучающихся и  способности оценивать окружающий мир по законам вежливости и...

Урок "Вежливость -это сила, слабость или необходимость"?

Классный час из цикла нравственных, с обсуждением различных жизненных ситуаций....

"Уроки вежливости"

Инсценированный классный час для младших школьников - формирование навыков культуры поведения....