Развитие родного (тувинского) речи Тема: Мээн ог-булем
план-конспект занятия по развитию речи (младшая группа)

Кара-Сал Айлан Сергеевна

Темазы:  «Мээн ог-булем».

 

  Сорулгазы:

- Кижинин мага-бодунун кезектеринин дугайында уругларга билиндирип, оларны ойнаар-кыс дузазы-биле ооредир.

- Уругларнын дыл –домаан сайзырадыр.

- Кижинин мага-бодунга хамарышкан состерни адап ооредир, чуруктар дузазы-биле айтып ооредир.

Словарьлыг ажыл: Чараш, ойнаар-кыс,думчуук, баш, карак, чарашпай.

Кичээлге херек  материалдар: Ойнаар-кыс, кижинин мага-бодун чураан чурук.

Кичээлдин чорудуу:

1.Организастыг кезээ:

Башкы: Экии,уруглар!

Уруглар: Экии!

2.Кол кезээ:

Башкы: Мен силерге тывызык ыдайн, а силер кичээнгейлиг дыннааш, тывар силер.

Тывызык.

                                             Чем чивес чарашпай

Черге чорбас чарашпай,

Чучак хептиг чарашпай,

                      Чугаазы чок чарашпай. ( Ойнаар-кыс)

Башкы: Тывызыкта чунун дугайында чугаалап турарыл?

Уруглар: Ойнаар-кыстын.

Башкы: Уруглар, ойнаар –кыс бисте аалдап келген. Ол ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билиривисти дыннап чедип келген.

Башкы: Силер ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билир силер бе?

Уруглар: Ийе.

Башкы: Уруглар, ойнаар-кыс кандыг-дыр?

Уруглар: Чараш.

Башкы: Ойнаар-кыстын мага-бодунда кезектерин адаптаалынарам.

Уруглар: Арны, бажы, карактары, холдары, бутары.

Башкы: Эр хейлер.

Башкы: Уруглар мен силерге Ойдан-оол Ховенмейнин «Уранмаанын ойнаар-кызы» деп чечеен чугааны номчуп берейн.Кичээнгейлиг дыннаар.

  Уранмаа авазы-биле садиинге кады келген.

    -Экии, Лилия Михаиловна!- деп, бичи уруг мендилээш, оорушкулуг уламчылаан:

    - Бис чедип келдивис.

Эмчи хоглуг каттырымзааш, чугаалап  унген:

    -А-аа! Экии, экии! Авашкылар иелээн келгенышкажыл?

Уранмаа эмчизинин арнынче корбушаан:

   - Чоок-чоок! Бис ужелээн келдивис,Лилия Михаиловна –дээн.

Эмчи оон кым бар чоор дээн бодалы-биле дилегзине аарак коргулээн.

Кым-даа чок болган.

- Бирээнер кымыл, Уранмаа?

- Бо бичии Юлияжык – дээш, ойнаар-кызын коргускен.

- Чаптанчыгбай сени-даа!-деп, эмчи сестразы чассыткан.

Уранмаа оорунг халып чеде бергеш:

- Бичии Юлия –биле кым ойнаарыл?-дээш, оозун бир холлу-биле бажынын кырынче кодурген.

- Мен, мен ойнаайн- деп, Тоня халып келген.

- Ону черле чалгааратпа, шинме! Оон башка ол чаныксай бээр.

Башкы:Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?

Уруглар: Уранмаанын дугайында.

Башкы: Уранмаанын кандыг ойнаарагы турганыл?

Уруглар: Ойнаар-кыс.

Башкы: Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?

Уруглар: Ойнаар-кысты чалгааратпас кылдыр чагаан.

Башкы: Эр хейлер.

Сула шимчээшкин.

Мага-ботту дыштандырып,

Маннап халып ойнаалынар,

Холдарывыс часкап –часкап,

                                         Хокпаннадыр шурагылаал.

 

Оюн « Бо чуу-дур?»

-Бо, чуу-дур?

 -Бо, бо бажым!

    -Бо, боо чуу-дур?

-Бо, бо холум!

-Бо, бо чуу-дур?

                                                    -Бо, бо будум!

-Бо, бо чуу-дур?

-Бо, бо караам!

-Бо,бо чуу-дур?

-Бо, бо кулаам!

3.Туннел.

- Уруглар, биске кым аалдап келгенил?

- Ойнаар-кыс холлу, буду, арны, бажы кайыл, менээ айтып беринерем?

-Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?

-Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?

- Эрхейлер!

Башкы: Ойнаар-кыска чечен чугаа чугаалап бээривиске, ойнаар-кызывыс ооруп турар. Силернин-биле улаштыр ойнаар дер турар, ойнаар-кысты чалгааратпайн ойнаар силер, уруглар.

 

                    

 

 

 

Скачать:


Предварительный просмотр:

Чоон-Хемчик кожууннун Чадаана хоорайнын автономнуг «Малышок» уруглар албан чери

Утверждаю

Зав. д/с «Малышок» г. Чадаана

______________/Тюлюш К.Б./

                                Ажык кичээл

Бичии болук «Цыплята»

Темазы: «Мээн ог-булем»

                                                                         Кижизидикчи башкы:

Кара-Сал Айлан Сергеевна

                                                         

                                                       

                                   г.Чадаана- 2021г

                                 Темазы:  «Мээн ог-булем».

  Сорулгазы:

- Кижинин мага-бодунун кезектеринин дугайында уругларга билиндирип, оларны ойнаар-кыс дузазы-биле ооредир.

- Уругларнын дыл –домаан сайзырадыр.

- Кижинин мага-бодунга хамарышкан состерни адап ооредир, чуруктар дузазы-биле айтып ооредир.

Словарьлыг ажыл: Чараш, ойнаар-кыс,думчуук, баш, карак, чарашпай.

Кичээлге херек  материалдар: Ойнаар-кыс, кижинин мага-бодун чураан чурук.

Кичээлдин чорудуу:

1.Организастыг кезээ:

Башкы: Экии,уруглар!

Уруглар: Экии!

2.Кол кезээ:

Башкы: Мен силерге тывызык ыдайн, а силер кичээнгейлиг дыннааш, тывар силер.

Тывызык.

                                             Чем чивес чарашпай

Черге чорбас чарашпай,

Чучак хептиг чарашпай,

                      Чугаазы чок чарашпай. ( Ойнаар-кыс)

Башкы: Тывызыкта чунун дугайында чугаалап турарыл?

Уруглар: Ойнаар-кыстын.

Башкы: Уруглар, ойнаар –кыс бисте аалдап келген. Ол ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билиривисти дыннап чедип келген.

Башкы: Силер ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билир силер бе?

Уруглар: Ийе.

Башкы: Уруглар, ойнаар-кыс кандыг-дыр?

Уруглар: Чараш.

Башкы: Ойнаар-кыстын мага-бодунда кезектерин адаптаалынарам.

Уруглар: Арны, бажы, карактары, холдары, бутары.

Башкы: Эр хейлер.

Башкы: Уруглар мен силерге Ойдан-оол Ховенмейнин «Уранмаанын ойнаар-кызы» деп чечеен чугааны номчуп берейн.Кичээнгейлиг дыннаар.

  Уранмаа авазы-биле садиинге кады келген.

    -Экии, Лилия Михаиловна!- деп, бичи уруг мендилээш, оорушкулуг уламчылаан:

    - Бис чедип келдивис.

Эмчи хоглуг каттырымзааш, чугаалап  унген:

    -А-аа! Экии, экии! Авашкылар иелээн келгенышкажыл?

Уранмаа эмчизинин арнынче корбушаан:

   - Чоок-чоок! Бис ужелээн келдивис,Лилия Михаиловна –дээн.

Эмчи оон кым бар чоор дээн бодалы-биле дилегзине аарак коргулээн.

Кым-даа чок болган.

- Бирээнер кымыл, Уранмаа?

- Бо бичии Юлияжык – дээш, ойнаар-кызын коргускен.

- Чаптанчыгбай сени-даа!-деп, эмчи сестразы чассыткан.

Уранмаа оорунг халып чеде бергеш:

- Бичии Юлия –биле кым ойнаарыл?-дээш, оозун бир холлу-биле бажынын кырынче кодурген.

- Мен, мен ойнаайн- деп, Тоня халып келген.

- Ону черле чалгааратпа, шинме! Оон башка ол чаныксай бээр.

Башкы:Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?

Уруглар: Уранмаанын дугайында.

Башкы: Уранмаанын кандыг ойнаарагы турганыл?

Уруглар: Ойнаар-кыс.

Башкы: Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?

Уруглар: Ойнаар-кысты чалгааратпас кылдыр чагаан.

Башкы: Эр хейлер.

Сула шимчээшкин.

Мага-ботту дыштандырып,

Маннап халып ойнаалынар,

Холдарывыс часкап –часкап,

                                         Хокпаннадыр шурагылаал.

Оюн « Бо чуу-дур?»

-Бо, чуу-дур?

 -Бо, бо бажым!

    -Бо, боо чуу-дур?

-Бо, бо холум!

-Бо, бо чуу-дур?

                                                    -Бо, бо будум!

-Бо, бо чуу-дур?

-Бо, бо караам!

-Бо,бо чуу-дур?

-Бо, бо кулаам!

3.Туннел.

- Уруглар, биске кым аалдап келгенил?

- Ойнаар-кыс холлу, буду, арны, бажы кайыл, менээ айтып беринерем?

-Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?

-Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?

- Эрхейлер!

Башкы: Ойнаар-кыска чечен чугаа чугаалап бээривиске, ойнаар-кызывыс ооруп турар. Силернин-биле улаштыр ойнаар дер турар, ойнаар-кысты чалгааратпайн ойнаар силер, уруглар.

                     



Предварительный просмотр:

Чоон-Хемчик кожууннун Чадаана хоорайнын автономнуг «Малышок» уруглар албан чери

Утверждаю

Зав. д/с «Малышок» г. Чадаана

______________/Тюлюш К.Б./

                                Ажык кичээл

Бичии болук «Цыплята»

Темазы: «Мээн ог-булем»

                                                                         Кижизидикчи башкы:

Кара-Сал Айлан Сергеевна

                                                         

                                                       

                                   г.Чадаана- 2021г

                                 Темазы:  «Мээн ог-булем».

  Сорулгазы:

- Кижинин мага-бодунун кезектеринин дугайында уругларга билиндирип, оларны ойнаар-кыс дузазы-биле ооредир.

- Уругларнын дыл –домаан сайзырадыр.

- Кижинин мага-бодунга хамарышкан состерни адап ооредир, чуруктар дузазы-биле айтып ооредир.

Словарьлыг ажыл: Чараш, ойнаар-кыс,думчуук, баш, карак, чарашпай.

Кичээлге херек  материалдар: Ойнаар-кыс, кижинин мага-бодун чураан чурук.

Кичээлдин чорудуу:

1.Организастыг кезээ:

Башкы: Экии,уруглар!

Уруглар: Экии!

2.Кол кезээ:

Башкы: Мен силерге тывызык ыдайн, а силер кичээнгейлиг дыннааш, тывар силер.

Тывызык.

                                             Чем чивес чарашпай

Черге чорбас чарашпай,

Чучак хептиг чарашпай,

                      Чугаазы чок чарашпай. ( Ойнаар-кыс)

Башкы: Тывызыкта чунун дугайында чугаалап турарыл?

Уруглар: Ойнаар-кыстын.

Башкы: Уруглар, ойнаар –кыс бисте аалдап келген. Ол ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билиривисти дыннап чедип келген.

Башкы: Силер ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билир силер бе?

Уруглар: Ийе.

Башкы: Уруглар, ойнаар-кыс кандыг-дыр?

Уруглар: Чараш.

Башкы: Ойнаар-кыстын мага-бодунда кезектерин адаптаалынарам.

Уруглар: Арны, бажы, карактары, холдары, бутары.

Башкы: Эр хейлер.

Башкы: Уруглар мен силерге Ойдан-оол Ховенмейнин «Уранмаанын ойнаар-кызы» деп чечеен чугааны номчуп берейн.Кичээнгейлиг дыннаар.

  Уранмаа авазы-биле садиинге кады келген.

    -Экии, Лилия Михаиловна!- деп, бичи уруг мендилээш, оорушкулуг уламчылаан:

    - Бис чедип келдивис.

Эмчи хоглуг каттырымзааш, чугаалап  унген:

    -А-аа! Экии, экии! Авашкылар иелээн келгенышкажыл?

Уранмаа эмчизинин арнынче корбушаан:

   - Чоок-чоок! Бис ужелээн келдивис,Лилия Михаиловна –дээн.

Эмчи оон кым бар чоор дээн бодалы-биле дилегзине аарак коргулээн.

Кым-даа чок болган.

- Бирээнер кымыл, Уранмаа?

- Бо бичии Юлияжык – дээш, ойнаар-кызын коргускен.

- Чаптанчыгбай сени-даа!-деп, эмчи сестразы чассыткан.

Уранмаа оорунг халып чеде бергеш:

- Бичии Юлия –биле кым ойнаарыл?-дээш, оозун бир холлу-биле бажынын кырынче кодурген.

- Мен, мен ойнаайн- деп, Тоня халып келген.

- Ону черле чалгааратпа, шинме! Оон башка ол чаныксай бээр.

Башкы:Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?

Уруглар: Уранмаанын дугайында.

Башкы: Уранмаанын кандыг ойнаарагы турганыл?

Уруглар: Ойнаар-кыс.

Башкы: Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?

Уруглар: Ойнаар-кысты чалгааратпас кылдыр чагаан.

Башкы: Эр хейлер.

Сула шимчээшкин.

Мага-ботту дыштандырып,

Маннап халып ойнаалынар,

Холдарывыс часкап –часкап,

                                         Хокпаннадыр шурагылаал.

Оюн « Бо чуу-дур?»

-Бо, чуу-дур?

 -Бо, бо бажым!

    -Бо, боо чуу-дур?

-Бо, бо холум!

-Бо, бо чуу-дур?

                                                    -Бо, бо будум!

-Бо, бо чуу-дур?

-Бо, бо караам!

-Бо,бо чуу-дур?

-Бо, бо кулаам!

3.Туннел.

- Уруглар, биске кым аалдап келгенил?

- Ойнаар-кыс холлу, буду, арны, бажы кайыл, менээ айтып беринерем?

-Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?

-Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?

- Эрхейлер!

Башкы: Ойнаар-кыска чечен чугаа чугаалап бээривиске, ойнаар-кызывыс ооруп турар. Силернин-биле улаштыр ойнаар дер турар, ойнаар-кысты чалгааратпайн ойнаар силер, уруглар.

                     


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

НОД В МЛАДШЕЙ ГРУППЕ по образовательной области "Речевое развитие" (звуковая культура речи). Тема "Поможем Ване"

Открытое занятие в младшей группе по образовательной области "Речевое развитие" (звуковая культура речи)....

Открытое занятие по родной тувинской речи по теме: "Аяк-сава. Эт-сеп"

Өөредиглиг сорулгазы: тыва дыл кичээлинге база өөренип турар чүүлүнге сонуургалын бедидер; тыва сөстерни тода адаарын чедип алыр; ажылды дес-дараалаштыр кылырынга хайгааралдыг болурун өөредир.Сайзырад...

Открытое занятие по развитию родной тувинской речи в старшей группе по теме: " Хоглуг уруг".

Темазы: А.Шоюн шулук «Хоглуг уруг» Сорулгалары: ооредиглиг сорулгазы: уругларны состу шын , тода кылдыр адаарын чедип алыры; Шулуктун маадырынын аажы-чанын тыварынга болгаш утказын чугаалап били...

Конспект занятия по развитию родной (бурятской) речи в старшей группе на тему "Овощи" ("Огородой эдеэн")

Конспект НОД по обучению бурятскому языку  в старшей группена тему «Овощи». Цели:- отработать произношение звуков, вызывающих затруднения у детей;- познакомить детей с  назв...

"Влияние семьи на развитие родной бурятской речи детей дошкольного возраста"

Доклад на тему " Влияние семьи на развитие родной бурятской речи детей дошкольного возраста" был представлен на межрегиональном методическом семинаре "Монолингвальная речевая развивающа...

Открытое занятие по развитию родной (тувинской) речи

Уругларга тыва чуртун таныштырып, билиндирип турары....