Сценарий проведения обряда «Первый выход невесты за водой»
методическая разработка (старшая, подготовительная группа)

 Шебзухова Зарета Борисовна


Заключительной частью свадебного обряда в рассматриваемое нами время являлся первый выход невесты за водой в сопровождении девушек, молодых женщин и детей через две недели после свадьбы. К этому дню готовились заблаговременно и очень тщательно. Приглашались близкие родственники и соседи, готовились праздничные блюда, играла гармонь. Невеста в окружении женщин, девушек и детей с кувшином в руках отправлялась к колодцу или роднику, которые обычно находились далеко от дома. Братья жениха возвещали начало этой процессии выстрелами. По приходу к роднику невеста наполняла кувшины всем женщинам и девушкам, находившимся у родника. Сюда приходило большое число молодых людей в поисках невест. 

Скачать:


Предварительный просмотр:

Сценарий

проведения обряда  «Первый выход невесты за водой»

МКОУ «СОШ» с.п. Белокаменское

2016г

Сценарий

проведения обряда  «Первый выход невесты за водой»

Ведущий1.Ф1эхъус апщий,жьыщхьэмахуэудидадэхэ, динанэхэ, нэмхуэдэудианэхэ, дэмхуэдэудиадэхэ, дэхэудишыпхъухэ, жанудикъуэшхэ, ди хьэщ1э лъап1эхэ.

Уафэр щымыджэмыпц1эу щ1ылъэр щызэпц1агъащ1эм дыщ1идзауэ псэудиадыгэлъэпкъыр, дунейршархъыу къек1эрэхъуэк1ырти, уафэрщыкъащхъуэу, щ1ылъэр щыщхъуант1э динобэрейзэманымТхьэм и ф1ыщ1эк1э къэсащ. Диадыгэлъэпкъым къадэгъуэгурык1уащ адыгэхабзэри.

Ведущий2.Адыгэ хабзэр л1эщ1ыгъуэ 1эджэк1э зэф1эуващ, ар адыгагъэр, лъэпкъырзы зыщ1, зэщ1эзыубыдэ, зэщ1эзы1ыгъэ 1уэхушхэ дыдэхэмяыщщ. Хабзэркъагупщысыркъым , ар гъащ1эм къыхэк1ащ, блэк1а зэманыжькуэдым я нэпкъыжьэтелъщ.

Ведущий1.Дэ нобэфыдгъэлъэгъунудыхуейт хьэгъуэл1ыгъуэ хэбзэ к1уэдыжахэм ящыщ зы-нысащ1эр япэупсыхьэяшэузэрыщытар.

Ведущий2.Адыгэхэм зэралъытэмк1э, мыбыщыгъуэ щ1идзэу арат нысащ1эркъызыхыхьаунагъуэм  ялэжьыгъэм, я 1уэхум хэшахъуным.Псыхьэяпэдыдэяшэн ипэк1э нысащ1эм мыбэлэрыгъыу абы  зыхуигъэхьэзырырт: хэдык1хэр ищ1у, уагъэиридэу, къэмышы1эпэпс зэридзэу, чысэ, бэлътокухуэдэхэр  хидык1ыу. Унагъуэм я унэгуащэрибэлэрыгъыртэкъым. Абы 1эф1ык1эхэр ипщэф1ырт,бэзэршхынхэркъригъэщэхурт.

Унэгуащэ: А хъыджэбз,  нысащ1эр нобэяпэупсыхьэтшэнущизегъэгъэхьэзыр.

Пщыпхъу. Хъунщ, нанэ. ( нысащ1эм деж мак1уэ). А нысащ1э, нобэяпэупсыхьэутшэнущизыгъэхьэзыр.

( Нысащ1эм зезгъэхьэзыр. Псоризэгъусэупсыхьэйожьэ.)

Гъунэгъу1.  Фи махуэ ф1ыуэ.  

Пщыпхъу. Махуэф1 тхьэмкъывит.

Гъунэгъу1.  Фи нысэ ц1ык1ур япэпсыхьэфшэуэ ара?

Пщыпхъу. Аращ.

Гъунэгъу1.  Фи нысащ1э ц1ык1р фхуэмахуэну,

Къызыхыхьаунагъуэмщызэду

Езымхуэдэм ядек1уу,

Дуней ек1ур и фащэу ,

 Ищ1эн 1уэхур хигъахъуэу,

Зыщылажьэ еф1ак1уэу,

Ф1ы хуэщ1эным хуэ1эзэу фхуэнысэнусохъуахъуэ.

Гъунэгъу2. Фи махуэ ф1ыуэ, хъыдэздахэхэ.

Пщыпхъу. Махуэф1  тхьэмкъывит.

Гъунэгъу2.  Фи нысэ ц1ык1ур япэпсыхьэфшэуэ ара?

Пщыпхъу. Аращ.

Гъунэгъу2.   Фи нысэ ц1ык1ум япэ и псыхьэ к1уэныр хуэмэхуэнусохъуэхъур, Езы ц1ык1ур фадэмхуэдэу 1ущащэу,

Щынэмхуэдэу 1ущабэу,

Жыхъапхъэрилъэфу,

Унафэм еда1уэу,

Гуащэк1э 1эсэу,

Пщыкъуэк1э гумащ1эу,

Унэригуу, л1ыр ипсэу

Кызыхыхьаунагъуэмнанэщыхъунусохъуахъуэ.

( Псы 1уфэм нэса иужьк1э нысащ1эм и гъусэпсорибжьэпэмкъытонэри, нысащ1эр гуэгуэныр и1ыгъыу  псым хуок1уэ.  Бжьэпэмтетхэмджэгузэхаублэ.  Нысащ1эм псы къыригъахъуэугуэгуэнырзэригъэувыжу, бжьэпэмтет щ1алэ  танэ ц1ык1ухэр къожэхри, псыр ф1ырак1утыж.  Нысащ1эм сабийхэм 1эф1ык1э гуэрхэрярет, езымгуэгуэным псы кърегъэхъуэжри, бжьэпэмтетхэмкъахуохьэж. Джэгуряуханэужь,  псориунэм къок1уэж.  Нысащ1эм  къихьапсырпсоми  зы1уагъахуэр,  нысащ1эм и гуапэхъунпсалъэ жа1эурэ.)

Пщыпхъу.Нанэ, динысэмяпэу псы къихьамщыщ зы1угъахуэ.

Унэгуащэ.

Динысэ ц1ык1ур

1эфрак1э к1эщ1ыу,    

Мастэ к1эщ1ырыдэу,

Идар мыт1эп1ыжу,

Нысащ1эхэм я щхьэу,

Махъсымэщ1ырейуэ,

Ищ1ыр хъууэ,

Дэнагъуэр и щхьэцу,

Налкъутыр и набдзэу,

Дыщэбыныркъилъхащ жа1эрэ

Къыщыгуф1ык1ыу,

Тхуэнысэнусохъуахъуэ.                    

Ведущий1.Тхьэраразы къыфхухъудикъэгъэлъэгъуэныгъэм фызэреплъамк1э.Сэ сыхуещадыгэр: ц1ыхухэр, лъэпкъхэр ф1ыуэ илъагъуу,  пщ1э яхуищ1у- езыми зыхуригъэщ1ыжыфу, ф1ыуэ къалъагъуу,  езырщхьэхуитубэрэузыншэупсэуну, бэгъуэну, зиужьыну.Трыретбэрэ мы дунеишхуэмадэгэуафэ, адагэ щ1ылъэ, адыгэлъэпкъ!

Гьэсак1уэ; Шыбзыхъуэ З.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Сценарий проведения проведения клуба с родителями: «Путешествие по сказкам А.С.Пушкина»

Сценарий проведения проведения клуба с родителями:«Путешествие по сказкам А.С.Пушкина»В сценарии используются стихи Пушкина о природе. Сценки из сказок Пушкина. Игра из скакой сказки отрыв...

Комплекс проведения закаливающих процедур (с использованием фактора – воды) для детей старшего дошкольного возраста в ДОУ в летний период времени.

В данном материале освещены такие вопросы как:-Что такое закаливание?-Основные задачи закаливания.-Для чего нужно закаливать детей.-Примерный план закаливающих процедур....

ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ НАХОДКА. Конспект НОД с детьми старшего дошкольного возраста. Эксперимент "Кто и почему выходит сухим из воды?"

Данный конспект нацелен на расширение представлений детей о водоплавающих птицах Рязанского  края. В ходе  экспериментальной деятельности дети знакомятся с особенностью перьев водоплавающих ...

Сценарий проведения развлечения "Солнце, воздух и вода - наши лучшие друзья!" для младшего дошкольного возраста

Сценарий спортивного развлечения для первой и второй младших групп "Солнуе, воздух и вода  - наши лучшие друзья!"Цель: создать детям весёлое настроение, развивать основные движения.Зада...

Развлечение «Выходи, народ, хороводы водить, хлебушек славить!».

27.11.2020 в группе №10  (старшая) ДК “Южное солнышко» в рамках реализации среднесрочного проекта «Его величество – Хлеб» увлекательно прошло развлечение: "Выхо...