Конспект занятие по развитию родной речи в средней группе
план-конспект занятия по развитию речи (средняя группа)

Монгуш Чинчи Геннадьевна

Конспект занятие по развитию родной речи в старшей группы

Скачать:


Предварительный просмотр:

                        Тема: «Черлик болгаш азырал дириг амытаннар»

    Кол сорулгазы: уругларнын торээн(тыва) дылын ооренииринге  сонуургалын оттурар.                                              

 Сорулгазы:

1.Уругларны черлик болгаш азырал дириг амытаннарны танып,  ылгап билиринге ооредир.

2.Уругларнын дыл-домаан, угаан-медерелин,салаа-дамырын, кичээнгейин, сагынгыр-тывынгырын  сайзырадыр.

3.Азырал болгаш черлик дириг амытаннарга хумагалыг, ынак болурунга кижизидер.

Словарьлыг ажыл: инек, ыт, хой, ошку, диис.Адыг, бору, дилги, диин, койгун.

Дерилгези: макет аал, арга, ойнаарактар азырал болгаш черлик дириг амытаннар, чылдын дорт уези-чуруктар,слайдыга чуруктар(дириг амытаннар), ун уделгелери,ногаан, сарыг карандаштар.

                                                  Кичээлдин    чорудуу:

-Экии, уруглар!Мен силер-биле кады аян-чорук кылыр дээш келдим.Мээн-биле кады аян-чорук кылып чоруур силер, бе?

-Ийе!

-Баштай бо тывызыкты ыдыптайн,тып корунерем, уруглар!

Оюн «Тывызыкты тывынарам»

«Дорт алышкы, дорт чузуннуг»-ол чуу-дур, уруглар?

-Чылдын уелери.

-Шын-дыр,эрхейлер!

Игил аялгазы дынналыр.

-Уруглар, чараш тааланчыг аялганы дыннап тур силер бе? Ол дээрге тыва улустун  ада-огбезинден дамчып келген  аялга-дыр.Ам шупту  тааланчыг  аялганы  дыннавышаан, карактарывысты шийип алгаш, ыракта даглар аразында аалды сактыптаалынарам!(уруглар карактарын шийип алырлар)Релаксация.

-Аалды долгандыр арга-арыг, даглар, кушкаштар ам мыжыражып турар.Бистин арыннарывысты сериин салгын сергедир хадып турар.

-Ам карактарывысты  ажыдыптынарам, уруглар! Уруглар мээн-биле аян-чорук кылырынга белен силер бе? Аян-чорук кылырынын мурнунда  мендилежиилинер!

                                    « Алдын-Хунум, ак-кок дээрим

                                           Арга-арыым, ан-меним

                                           Аалчылар, эжим –оорум

                                              Менди, менди!»

-Эр-хейлер, ам аян-чоруувус кылып чоруптаалынар,уруглар!

Башкы база уруглар аалга кээрлер.

-Бо чуу –дур уруглар?(Аал, ог)

-Аалывыс долгандыр чулер бар-дыр, уруглар?

-Бо чуу-дур?(Аът)

-Бо чуу-дур?(Инек, ыт, хой, ошку)

-Эр-хейлер, бо дириг амытаннарны кандыг дириг амытаннар деп адаар бис?

-Азырал дириг амытаннар.

-Шын-дыр, а чуге азырал деп бодап тур силер?

-Чуге дээрге кижилер азырап, карактап турар.

-Эр-хейлер!

Чугаа сайзырадыр оюн:  (Телевизорга слайдыга дириг амытаннар чуруун салыр)Мен бо чурукту коргузеримге , силер адын адавас, а эдип алгырарын  оттунер силер!

Инек костур(М-о-о!)Ыт,хой,диис, ошку.

-Эр-Хейлер, ам аалывыстын чанында чуу коступ турар чоор, ынаар барып агаарлаалынар!

-Ам кайда келдивис, уруглар?(Аргада) Бо арганын . ыяштарнын, оът-сигеннин чаражыын !Мындыг чараш аргада  чуулер чурттап турар-дыр?Бо чуу-дур?(Адыг).Бо чуу-дур? (Бору, дилги, диин, койгун)

-Бо амытаннарны кандыг дириг амытаннар деп адаар бис?(Черлик  дириг амытаннар)

-А чуге черлик деп бодап тур, силер?(Боттары амыдырап, чемни тып черликтеп чоруурлар)

-Эр-хейлер,ам бээр кичээнгейлиг корунерем, чуу четпес-тир!

Дидактиктиг оюн: «Чуу четпес-тир!» Черлик дириг амытаннарга.

-Эр-хейлер, дыка угаанныг уруглар-дыр силер.

- Ам анайжыктар болуп хуулуп алгаш, ойнаалынар!

                       Сула шимчээшкин «Анайжыктар»

                          « Анайларым чараш,

                            Артында-ла ийис,

                            Домейлери аажок,

                          Донгур-донгур кок-кок»(Уруглар башкы-биле денге ырлап, шимчээшкиннерни кууседир)

-Эр-хейлер, уруглар!Ам столдарже олуруптаалынар!Чуруктарда чуну коргускен-дир?(Азырал болгаш черлик дириг амытаннар)

-Черлик дириг амытаннарнын чанында тогериктерни ногаан он-биле будуур,  азырал дириг амытаннарны сарыг  он-биле будуур силер?

 Чурулга.Бот ажыл

Оюн тынышка «Авазынга чет»

Уруглар

-Эр-хейлер, авазынга чедир урээлинер!

Тыныш-биле оюн «Авазынга чедир урээли»

-Кандыг амытаннарны азырал дириг дээр бис?

-Кандыг амытаннарны черлик дириг дээр бис?

-Бис бо хун кайнаар барып чордувус?

-Аалда кандыг дириг амытаннар кордувус?

-Аргада кандыг дириг амытаннар кордувус?

-Кичээл силерге солун болду бе?

-Бо хун  шупту кичээлге эки, идепкейлиг кириштинер, эр-хейлер!Эки киришкенинер дээш четтирдим, ам дыштанып ойнанар, уруглар!

Тыва Республиканын эртем болгаш ооредилге яамызы

Чугаа сайзырадылгазы

(ортумак болук)

Тема: « Азырал болгаш черлик дириг амытаннар»

Кичээлди тургускан башкы:

Шеми сумузунун «Чечек уруглар садынын кижизидикчи башкызы: Монгуш Чинчи Геннадьевна


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект занятия по развитию диалогической речи в средней группе.

Данный план-конспект предполагает использование диалогической речи на занятии по развитию речи. Основная особенность, что в основе лежит региональный компонент, а именно использование башкирской народ...

Конспект занятия по развитию связной речи в средней группе. Тема: Пересказ сказки «Заяц и ёж» (Бр. Гримм).

Программное содержание: 1. помочь детям запомнить сюжет из сказки «Заяц и ёж», 2. продолжать учить отвечать на вопросы по содержанию; 3. учить выразительно, передавать диалоги персонажей; 4. восп...

Конспект занятия по развитию связной речи в средней группе «Весна».

Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное учреждение«Детский сад №24 комбинированного вида»            Конспект занятия...

Конспект занятия по развитию связной речи в средней группе для детей с ТНР по теме "Зимние забавы"

Занятие по развитию связной речи в средней группе решает важные задачи для успешной социализации дошкольников с ТНР в среду нормально развивающихся сверстников....

Конспект занятия по развитию связной речи детей средней группы через использование схем и моделей «Мы-чистюльки».

Конспект занятия по развитию связной речи детей средней группы через использование схем и моделей «Мы-чистюльки».Цель: развитие связной речи детей с использованием схем и моделейЗадачи: - ...