Разработка непосредственной образовательной деятельности "Акатуй"
методическая разработка (средняя группа) по теме

Денисова Луиза Леонидовна

Непосредственная образовательная деятельность по образовательным областям «Познание (ФКЦМ и РК)»   «Музыка» , «Физическая культура» (интеграция)   с детьми средней группы на тему "Акатуй"

Скачать:


Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное образовательное учреждение «Шемалаковская основная общеобразовательная школа Яльчикского района Чувашской Республики»

                Непосредственная образовательная деятельность

          по образовательным областям «Познание (ФКЦМ и РК)»

                      «Музыка» , «Физическая культура» (интеграция)

                            с детьми средней группы на тему:

«Акатуй»

                 

 

                                         

Подготовила:

воспитатель 1 категории

Денисова Луиза Леонидовна

с.Шемалаково.   2014 г.

«АКАТУЙ»

Зала чӑваш тӗррисемпе илемлетнӗ. Зал варринче сӗтел, пукансем лараççӗ. Сӗтел çинче чӑваш апачӗсем пӗр савӑт çинче çаврака çӑкӑр тата чӑкӑт (сыр). 

Кил хуçисем хӑнасене кӗтеççӗ. Хӑнасем юрӑ юрласа кӗреççӗ:

Тул çутӑлнӑ - çутӑлман 

Халӑх уява тухать.

Ачасем, паян пирӗн пысӑк уяв, эпӗ сире çак уява, акатуй уявне, мӗнле иртересси çинчен кӑштах каласа паратӑп. Ӗлӗк-авал çӗр çинче пирӗн асаттесемпе-асаннесем пурӑннӑ. Вӗсем çырма – вулама пӗлмен, анчах ырӑпа-усал пуррине туйнӑ. Пӗрремӗш ырӑ та тӗлӗнтермӗш япала - çӗр пулнӑ, тепӗр тӗлӗнтермӗш – сенкер тӳпе пулнӑ, тӳпене - пӗлӗте тӳпе-каччӑ ят панӑ. 

Çынсем пурте сиснӗ тӳпе–каччи çӗр пикене юратнине. Çуркуннихи ӗçсем пӗтсен, çӗр-пикепе тӳпе–каччин туйӗ тенӗ. Çак уява Акатуй ят панӑ. Акатуй – çуркуннехи ӗçсене пӗтернине пӗлтернӗ. Çак уяв çӗракине -акапуç пӗрлешнӗ ятпа, çурпа çу чиккинче, уй –хир ӗçӗсем вӗçленсен ирттернӗ. Тӗпрен илсен, ӑна наци фестивалӗ, пултарулӑх вӑййи теççӗ.

Мӑнкун хыççӑн халӑх çурхи акана тухнӑ, çав вӑхатрах акатуй уявне те хатӗрленнӗ. Хӑйсен çывӑх таванӗсене хӑнана чӗннӗ. Пите пуян сӗтел хатӗрленӗ. Уйрӑмах çӑкӑрпа чӑкӑт тата сӑра. Кил хуçипе тата йӑла - йӗркене пӗлекен ват çынна йертсе пыма хушнӑ. Вара пурнете сӑрапа çӑкарпа чӑкатпа хӑналанӑ. Хӑналаса пӗтерсен юрӑ юрланӑ: 

«Алран кайми аки-сухи».

Юрласа пӗтерсен  кӗл тума тытӑннӑ. Вӗсем турӑран: тыр-пул, выльӑх-чӗрлӗх ӑнса пултӑр тесе ыйтнӑ. Кӗл туса пӗтерсен пурте пӗрле савӑннӑ. Кайран хӑнасем хире тухнӑ, хӑйсемпе пӗрле çекӑрпа чӑкӑт, çӑмарта, кукли, шӑрттан, сӑра иссе тухнӑ. 

Кӗл туса çӗр çине кӑштах сӑра тӑкнӑ, çекӑрпа чӑкӑт тӗпренчӗке салатнӑ. Çӑмартасем ывӑтнӑ, çӗмӗрӗмесем тыр –пул нумай пуласса пӗлтернӗ. 

Кӗл туса пӗтерсӗн асли çапла каланӑ : «Савӑнар, вӑхӑтпа ӗçлемелле, вӑхӑтпа канмалла». 

Эсир мӗнле савӑнатӑр, тыр-пул та çавӑн пек пулать.

Хальхи вӑхатра акатуй вӑхӑтӗнче лайӑх ӗçленӗ çинсене парне парса чыслаççӗ, концертсем лартаççӗ, соревнованисем ирттереççӗ. Ачасем, эпир те паян акатуй уявне иртереттпӗр. Эпир ачасем çак программа па уява иртереттпӗр:

1. Кӗрешӳ (2 команда) (канат туртни).

2. Савӑнӑçлӑ старт.

3. Чупасси.

4. Сикесси.

5. Çурхи ӗçсем çинчен сӑвӑсем, юрӑсем, тупмалли юмахсем.

6. Печӗк концерт  йеркелесси (юрласси, ташласси, вылясси).

7. Çураки çинчен юрӑ-таша: «Çерем ватса вир акрӑм».

8. Вӑйӑ «Каравай».

9. Парне парса чысласси.

Сцена синче саксем: пер енче пуса, тепер енче илемлетне хуран йывасси? Вайа юрри юрласа ачасем керессе.

   Ваййа тухар самраксем    

   Юра юхтар -  ян та ян

   Эх, ян та ян, ян та ян,

   Юра юхре ян та ян!

Уса сасла, кемел сасла

Шапчак юра пусласан,

Унпала перле хаваслан

Юрлассу килмест-ши сан?

Ай, хай пустарнар

Вайа карти саварар.

Пурте перле саванар,

Пурте тусла пуранар?

Ертсе пыракан:

 Ачасем, паян пирен пысак уяв. Эпе сире сак вайа уявне елек-авал чаваш сыннисем менле ирттерни синчен каштах каласа парасшан. Вайа уявне пирен енчи чавашсем симек кун пуслана та питрав куне петерне. Ваттисене асанса килне хыссан: тройца куне, самраксем ваййа тухна. Кашни кас ( урам) самраке ял варринче ларакан пуса патне пуханса,  хевелтухас еннелле варманналла утна.Варман усланкинче херсем юра юрлана, чечексем пустарна, пус кашалесем сыхна. Каччисем илемле йывас  шырана. Йывассине тупна хыссан херсем, сав йываса  илемлетне.   Илемле хаюсемпе, чечекрен сыхна пус кашалесене  сака - сака яна. Йываса илемлетне хыссан улах тавра тарса вайа калама пуслана. Кас пуласпа йываса касса яла илсе килсе,  ял варрине лартса хурса питрав ситичченех вайа калана. Сак вайа уявне самраксем пите кетне. Унта пурте хитре тумсем таханса, чиперленсе тухна.

Эпир те паян, сиренпе маттурланса, чиперленсе вайа картине татамар. Херсем пурте К.В.Иванов сырна поэмари Нарспи пек.

     

     Сава:  Хевел анса ларсанах

                 Питне савать, шаланать

                 Ваййа тухма шелкеме

                 Какаре сине сакать

                 Шанкар-шанкар теветне

                 Хулпусси урла ярать:

                 Херле пурсан тутарне

                 Херле  саварса сыхать.

Шахлич сасси илтенет.

Сава: Атьар херсем вармана

          Ешел серем таршшене

          Халь выляса кулнисем

          Кайччер емер таршшене.

          Кайччер-и-ха шыв урла

          Шыв сирпенсе тамалла

          Калар-и-ха сак ваййа

          Сын теленсе тамалла

Вайа юрри ( ушкан юрлать) 

                            Чашки-чашки сут шарса

                            Сиктермелле выляр-и;

                            Вис кас хере пер пулса

                            Вис кукарла выляр-и;

(Вис кукар пулса юрламалла)

              Хуранварта  хур тытрам

              Вара тесе ан калар?

              Вай пусласа каларам:

              Шуха тесе ан калар?

Ача сава калать:

                             Эх, аван ске варманта

                             Утса суреме:

                             Алла – аллан тытанса

                             Вайа калама?

Юра (ушкан юрлать): 

                    « Тункки-тункки параппан»

Сава: Сара кайак  емеренче

           Мухтать хевел ашшине:

           Сар чечек те хай сине

           Туять аша укнине.

           Сар чечекен илемне

           Эпир пурте саватпар,

           Саванпа та ун ятне

           Юра туса юрлатпар.

Юра (ушкан юрлать) «Семерт сески суралсан»)

Савранса пына май ачасем ике ушкана пайланса

хире-хирес тарса юрлассе.

Юра(ушкан юрлать) «Серем пасса вир акрам»

Ертсе пыракан:

 Ачасем, епле илемле суркунне! Йери - тавра сип-симес: кавир сарса хуна пек. Черчунсем те варам ыйхаран варанса сут санталакшан саванса пуранассе: чечек - йывассем  те папкисене сут санталак илемешен сурассе. Итлесе пахар-ха  К. В.Иванован «Суркунне саввине»

   Сава:   Килче ыра суркунне:

                Килче  яче ашатса:

                Хевел савать тенчене

                Хел ыйхинчен варатса.

                Теттем варман черелет,

                Ешел тумтир таханать.

                Сесенхир те ешерет

                Илемепе мухтанать.

               Терле -терле чечексен

                Ыра шарши саралать.

                Пур серте те кайаксен

                Лайах юрри янарать.

Юра (ушкан юрлать) «Хуран сулси»

Сава (ача калать:)  

                         Атьар таша ташлар-и?

                          Пурте ала супар-и?

                          Елюкпала Ванюка

                          Перле варне хупар-и?

                          Перле ташлаттарар-и?

 Таша : «Тух-ха Ванюк пирен умма».

 

Сава:       Херле чечек таррисем

                 Шура кепе таррисем

                 Сак вайари ачасем

                 Пурте хамар танташсем.

                 Ан саланар танташсем

                 Пер - ик вайа выляр-и?

                 Пер-ик вайа вылясан,

                 Пурте киле утар-и?

Арсын ачасем:  Атьар ачасем вайа вылятпар.

Ертсе пыракан: Менле вайа вылятпар?

Арсын ача: Сере хумалла.

Ертсепыракан: Кам хуракане?

                          Кам пелекене?

                         Кам пелмест, ана эпир сутатпар.

Юра (ушкан юрлать): «Атьар таша пуслар-и?»

Сава: Сикер - сикер шывалла

           Шыв сирпенсе тамалла

           Ташлар хале  ташшине

           Сын теленсе тамалла?

«Чаваш халах ташши» херсен ушкане ташлать.

Арсын ача купас йатса керет.

           

Сава: Ваййа санан купас сине

          Лента сакма юрать-и?

          Эс калана кевепе

          Ман юрлама юрать-и?

 Ачасем музыка инструменчесемпе оркестр йеркелессе.

        Чаваш ташши «Линкка-линкка»

              (кашак, барабан, бубен, баян)

 Ертсе пыракан:

 Ачасем, атьар каштах амартусем туса ирттеретпер?

                             Амарту ваййисем:

  1. Херсем шыв йатса чупни.
  2.  Арсын ачасем кашакпа самарта хурса чупни.

Ертсе пыракан:

 Ачасем, пахар-ха: кам килче пирен пата? Шур сухалла мучи, юмах юптаракан.

                        Шутле юмах каласси.

Ертсе пыракан:

Киле кайма вахат мар-и ачасем? Юрларамар, ташларамар,вылярамар, култамар.

    Сава:  Пахчи-пахчи сар чечек

               Епле ашса тухмалла ?

               Сар чечек пек уява

               Епле асатса ямалла?

               Ах, мантаран куккуке

               Питрав куне чаранать.

               Ах, мантаран уяве

               Паянхи кун чаранать.

               Паянхи кун чаранать,

               Султалакран тавранать.

Ача:

          Сирек сулси силе май:

          Атьар херсем киле май.

Юра (вайа ушкане юрласа керсе каять)

          Чашки-чашки сер сырли

          Сиктермелле выляр-и?

          Вис кас ачи пер пулса

          Пурте киле каяр-и?

     


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Авторская разработка непосредственно образовательной деятельности в старшей группе с интеграцией образовательной области «Труд» по теме «Профессии»

Данный материал поможет воспитателям легко организовать хозяйственно-бытовой трудв группе с детьми старшего дошкольного возраста. Здесь воспитатели найдут готовые загадки о швейных принадлежностях, ра...

Авторская разработка непосредственно образовательной деятельности по социально-личностному развитию детей по теме: "Осторожно, огонь!" Образовательная область "Безопасность" в соотвествии с ФГТ

Автором представлена методическая разработка непосредственно образовательной деятельности для детей среднего дошкольного возраста по теме: "Осторожно, огонь!", направление «Социа...

Мультимедийная разработка непосредственно-образовательной деятельности в рамках реализации образовательной области «Познание»

На данном занятии научность изложения содержания образования воспитанников реализовывалась через активизацию словаря, приобщение к миру взрослого. ...

Методическая разработка непосредственно образовательной деятельности «Путешествие Улыбки и Удивлялки» с детьми старшей группы с интеграцией образовательной области «Социально-коммуникативная». (С использованием технологии ТРИЗ)

Формировать у детей старшего дошкольного возраста интегративное качество эмоциональный, отзывчивый. Воспитывать дображелательное отношение к окружающим. Развивать речь детей....

Методическая разработка непосредственно образовательной деятельности на тему « Оденем куклу на прогулку» с образовательной ситуацией « Одеваемся сами» для детей раннего возраста.

Интеграция: физическое развитие, речевое развитие, познавательное развитие, социально-коммуникативное развитие, художественно-эстетическое развитие.Цель: - целенаправленно формировать детску...