Школаже белеткел болуунун уругларынга «Банкоматтын илбилиг дулгууру» деп чаа чыл байырлалынын эртирер сценарийи.
учебно-методический материал (подготовительная группа)

Наажан Аяна Эмбес-ооловна

Школаже баар белеткел болуунун уругларынын чаа-чыл байырлалынын "Банкоматтын илбилиг дулгууру " деп утренниктин сценарийи

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл bankomattyn_ilbilig_dulguuru.docx19.89 КБ

Предварительный просмотр:

Школаже белеткел болуунун уругларынга «Банкоматтын илбилиг дулгууру» деп чаа чыл байырлалынын эртирер сценарийи.

Киржикчилери:  Улуг улус: Хар-кадай, Бармалей,  Чылбыга-кадай, Соок-Ирей, Харжыгаш.

Бичии уруглар: разбойниктер, колокольчиктер,

Байырлалдын чорудуу

Хоглуг музыка дынналыр. Башкарыкчы унуп келир.

Башкарыкчы: Чараш солун байырлал

Чаа-чыл келди шымданар!

Ада-ие, бичии чаштар

Амыразын, хоглезин-не!

Ынчангаш бистин школаже белеткел болуунун уругларын адыш часкап чалап алыылынар! (Уруглар адыштарын часкавышаан залче кирип келирлер)

1. Пусть будет вам тепло сегодня

Пусть радость греет вам сердца

На светлый праздник новогодний

Вас приглашает детвора!

2. Здравствуй, гостья дорогая

Пышная в иголках,

Здравствуй, стройная большая

Праздничная елка.

3. Новый год, новый год

В двери постучится,

Будет праздник у нас

Будем веселиться.

4. Чаштар-биле кады хоглеп

Чаа-чылды уткуп турар

Шиник чараш шиметтинген

Чингир ногаан шиви: Экии!.

Ыры: «Шивижигеш» (Уруглар сандайларынче олургулаптар)

Башкарыкчы: Ой, уруглар, ол чуу дагжап турар чувел? (Банкоматтын даажын дыннап турар.) Пи-пи-пи, ол чуу чувел?

(Музыка дынналып кээр, Хар-кадай улуг конверт туткан кирип келир)

Хар-Кадай: Экии, экии оннуктер! Сонгу доштуг океандан силерже шанактыг чедип келдим. Далажыр дээш буза дужуп алыр частым. (Эде-хере тыртынып турар)

Башкарыкчы: Экии Хар-кадай! Бистин байырлалывыста чедип келгенинге ооруп тур бис, а Соок-Ирей кырган-ачан кайыл? Ол сээн-биле келбеди бе?

Хар-кадай: Соок-Ирей кырган –ачам кээп шыдавайн барды. А бо силерге чагаа чоргузупту, Мунгараванар, багай чуве болбаан. Соок-Ирей кырган-ачавыстын херектери бар болу берген, ынчангаш мени чагааны чедирип бергеш дедир чедип келир сен дээн чуве. Байырлыг уруглар! Манаа чылыг садикке турар болзумза эрип каар боор мен. (Хар-кадай уне бээр)

Башкарыкчы: Соок-Ирей чуну бижип каан эвес номчуп корээлинерем. (Чагааны ужулгаш номчуур)

«Эргим хундулуг «Салгал» садынын улуг болуунун уруглары! Силерге Чаа-чыл таварыштыр эки ооредилгени, сагылга-чурумну кузевишаан илбилиг банкоматта белектерни чоргузуп ор мен. Ынчалза-даа кажар, каржы Баба-Яга болгаш оон эштери белектерлиг банкоматтын ийи талазындан шоочалап каан дулгуурлерин  илбилеп апарганнар. Менээ силернин дузанар херек ол илбилиг ийи дулгуурну дилежип корунер. Ол дулгуурлерни тып алзынарза мени кыйгырып алыр силер. Силернин кыйгынарны дыннапса-ла мээн шанактарым мени дораан силернин садиинерже чедире бээр. Менээ дузалаарынарны диледим. Хундуткел-биле силернин Соок-Ирей кырган-ачанар.»

Башкарыкчы: Каям черле чуу дагжап турар чувел. Банкомат дээрге чуу боор ол? ( Уругларнын харыылары)  Мм банкомат дээрге банкларда салып каан аваларывыстын акша уштур тускай акшалыг хааржаа ышкажыл. А Соок-Ирей ол банкоматты биске белектер бээр кылдыр илбилеп чогааткан ышкажыл. Чуу кончуг угаанныг Соок-Ирей боор белектерлиг банкомат чогаадыптар, илбилептер.  Соок-Ирейге дузалажыр бис бе, уруглар? (Уругларнын харыылары). Че ынчаарга чоруп олурар бис бе.

Холдарывыс дынзыг туткаш

Кожа-кожа тургулапкаш

Хоглуг чараш танцывыс

Тевээлинер, танцылаалынар!

Танцы: «К нам приходит Новый год» (Танцылапкаш сандайларынче олургулаптар)

(Африка дугайында ыры ырлап турар)

Башкарыкчы: Ой, уруглар! Кайда келдивис! Фу, изиин-изиин! Африка чуве бе? (Экранга Африка чуруу коступ келир. Чурук артындан Бармалей унуп келир.

Бармалей: Ийе, ийе Африка-дыр. (Ажынып, хорадап) Бо чуу улус мында келгени ол? (Эзеп, херлип, карактарын чодуп) Ой, уруглар чуве бе?Амыраан-дыр мен обед келген ха-ха-ха, аштап турган кижи мен. (Иштин суйбап амырап турар)

Башкарыкчы: Бо дээрге Бармалей ышкажыл уруглар! Ам канчаар улус боор бис!

Бармалей: Чуну канчаар? Чуну канчаар? Белеткенинер, ам мен силерни чиир мен!

Башкарыкчы: Чок-чок хундулуг Бармалей! Бисте Чаа-чыл байырлалы чуве-дир, а сен бисти чиир деп бодай бербе.

Бармалей: Чуу Чаа-чыл? Чуу байырлал? Ол состерни мен бир дугаар дыннап тур мен. Че-че мени чардыктырбанар. Мен барып от салыптайн, а силер дугуржуп ап турунар баштай кайынарны чиирин. Чаагайын-чаагайын отка быжырып чиир мен. (Уне бээр)

Башкарыкчы: Уруглар, ам канчаар бис. (Боданыр) Аа ийе, ам-на билип кааптым. Бир-ле чуул бодап алдым.

(Бармалей белинде бижек орнунда дулгуур астып алган унуп келир.)

Бармалей: Че, кым бир дугаар болурул? Бээр келинер че.. (Уругларны тудуп алыр деп турар)

Башкарыкчы: Бичии мана Бармалей, сээн обедин кайнаар-даа дезе бербес чуве-дир. А сен илбилиг дулгуур кордун бе? Ол дулгуур биске аажок херек-тир, уругларнын белектерин бээринге.

Бармалей: Чо-ок! Чо-ок, дулгуур мээн бодумга херек. А мен бо аргада чааскаан мен. Мени кым-даа манавас, менээ ынак эвес, мени кым-даа чассытпас, (Ыглап караан чодуп турар)

Башкарыкчы: Канчап бардын Бармалей! А сээн моон сонгаар каржы болбазынга бистер дузалажыр бис..

Бармалей: Канчаар дузалажыр силер?

Башкарыкчы: Оо ол дээрге эн бодуун. Че уруглар Бармалейни кижиргендирип, каттыртып корээлинерем. Моон сонгаар эки болур кылдыр куспактаптаалынар, моон сонгаар хоглуг, ыглавас болур кылдыр. (Уруглар Бармалейни кижиргендирер, куспактаарлар, а Бармалей амырап турар.)

Бармалей: Че-че ол-ла, ол-ла, мен кижиргениринден коргар мен, далып-моорап каар мен и-ха-ха, аппетидим чиде бээр. А менээ уптекчилер-дузалакчыларымны тып бээр болзунарза илбилиг дулгуурумну бээр-ле мен.

Башкарыкчы: А сенээ каржы уптекчилернин херээ чуу боор Бармалей.

Бармалей: А мен оларны силернин ышкаш эки оолдар кылдыр кижизидер мен, ону шагда кузеп келген мен, чуге дизе аажок хой дузалакчы шериглерлиг болур мен.

Башкарыкчы: А сен, Бармалей, шынап-ла биске илбилиг дулгуурну бериптер сен бе? Азы мегелеп тур сен бе?

Бармалей: Аазап тур мен, аазап тур мен! А мээн кузелим кууседир болдунар бе?

Башкарыкчы: Че ындыг болза уптекчилер-дээрбечилер бээрленер!

Танцы: «Танец разбойников»

Бармалей: Оой, экизин! Ам эндере шериглерлиг мен, кузелим бутту, ма силернин дулгуурунер менээ херээ чок, ап алынар (Дулгуурну бериптер) Че байырлыг! Ол чаа-чыл деп чувенерни эки эртирер силер.

Башкарыкчы: Четтирдивис Бармалей! Сенээ база Чаа-чылды эки эртирерин кузедивис! (Бармалей унуп чоруптар)

Башкарыкчы: А бис улаштыр чоруптаалынар уруглар. Бирги дулгуурну тып алдывыс ам ийи дугаар дулгуурну дилеп корээлинерем. (Экранда щыргай арга) Мурнувуста коргунчуг шыргай арга бар ышкажыл уруглар, арганы канчап эртип алыр бис. Мында  конгулуурум бар, ону дагжадып корээлинерем, биске дуза чедип келир чадавас. (Колокольчикти чаяр)

Танцы: «Танец колокольчиков»

(Белинде улуг дулгуур азып алган Чылбыга-Кадай унуп келир)

Чылбыга-Кадай: Опаньки! Ойт-ойт, кайда конгулуурлар дагжап тур?  (Адыштарын дурбуп турар) Бо кымнар силер? Хаа, мээн шыргай аргамда шимээн ундуруп мында кымнар келгени ол? (Чыдыыргап турар)

Башкарыкчы: Экии Чылбыга-кадай! Силернин арганарда дааш-шимээн ундурген дээш буруудатпайн корунер. Бистер чаа-чыл байырлалында белектер алыксап тур бис. А белектерлиг банкомадывыстын илбилиг дулгуурлерин тыппайн чор бис.

Чылбыга: Дулгуур, дулгуур, дулгуур! Чуу деп че, белектер, чуу белектер. Мен база белек алыксай бердим.

Кыдыынче: Соок-Ирейнин дулгуурун оорлапкан бис, бирээзи Бармалей эжимде бирээзи менде бо эвеспе. (Дулгуурун суйбаар)

Башкарыкчы: Биске илбилиг дулгуурну бериптер болзунза бистин-биле кады чаа-чылдап белек алыр сен Чылбыга.

Чылбыга: Назыным иштинде кымга-даа дуза кадып корбээн болгай мен. Хаа дулгуурну бериптеримге бо бичии чувелер амырап белектер алырлар, а мен белек чок чыдып каар мен. Хоржок дулгуурну бербес мен. Мен база белектерге ынак мен.

Башкарыкчы: Хундулуг кырган-авай Чылбыга, оршээп кор бо бичии уругларнын сеткилин оортуп дулгуурун берип корем. А сенээ оларнын оорушкузун коорге дыка эки болур. Сен эки, чараш ышкажыгай сен, а чугле каржы кылдыр мегеленип турар сен.

Чылбыга: (Аай-дедир боданып кылаштап) Ути-ути, чуу кончуг кажар хейлер боор бо, мени когудуп деп. Че харын баштай мээн тывызыктарымны тывынар че. Тыппас болзунарза дулгуур мээнии болур, а тып алыр болзунарза силернин болур.

Тывызыктар:

1. Он ийи алышкы суржуп алган чоруур, кайызы-даа чыскаал уревес ол-ла хевээр чоруурлар (12 ай)

2.

3.

4.

Чылбыга: А Соок-Ирейнин шолазын билир силер бе?

Уруглар: Чок!

Чылбыга: Кызыл думчук ха-ха-ха-ха! Борбак-Думчук хи-хи-хи! (Каттырып турар)

Башкарыкчы: Чок, кырган-авай Чылбыга, Соок-Ирейде шола чок.

Чылбыга: Ол-дур, ол-дур, мен силерни удуп кааптым, Соок-Ирейнин шолазын билбес силер. Дулгуур мээнии.

Башкарыкчы: Ынчап баар эвес сен кырган-авай Чылбыга. Бис сени каттыртып –хогледип ойнаар бис. Сээн-биле ойнапсывысса биске дулгуурун бээр сен Чылбыга.

Чылбыга: Че ындыг болза ойнаптаалынар. Оюннун ады « Кым мээн ширбиижимге олурупкаш дурген ужар эвес». Менде илбилиг ийи ширбииш бар. Ийи болукке уступ алгаш ойнаптаалынар. (Чылбыга база туруп алыр, соолунде уттуруп алыр)

Чорудуу: Уруглар 2 командага уступ алгаш ширбиишти мунупкаш чаржып маннаар.

Чылбыга: Фуу-фуу! Мен-даа кырып каап-тыр мен уруглар, аажок эрес-кашпагай уруглар-дыр силер. Ам канчаар дулгуур силернии болду. (Дулгуурну бериптер) Че мен-даа илбилиг ширбиижимге олурупкаш арга-эзим кезип чоруптайн. (Ширбиижин мунуп алгаш ужуп чоруптар)

Башкарыкчы: Экизин Соок-Ирейнин ийи дулгуурун тып алдывыс, ам-на Соок-Ирейни кыйгырып корээлинер.

Уруглар: Соок-Ирей! Соок-Ирей!

Башкарыкчы: Ой, уруглар, дааш дынналып тур Соок-Ирей кырган-ачавыс бисти дурген тып алыр кылдыр адыштарывысты дынзыг-дынзыг часкаптаалынар. (Уруглар часкаар)

(Музыка аайы-биле Соок-Мрей, Харжыгаш кирип келир.)

Соок-Ирей: Экии уруглар база улуглар!

Харжыгаш: Экии, экии уруглар!

Соок-Ирей: Илбилиг дулгуурлерни шалыпкын тып алганынарга ооруп тур мен уругларым.Ам-на чараш солун байырлалывысты эгелеп байырлаалынар. А баштай илбилиг состер-биле чараш шививисти чырыдып алыылынар!

Уруглар биле денге: Чингир ногаан шивижигеш чыры-чыры чырып келзин!

(Соок-Ирей даянгыыжы-биле черни соктаптарга чырып келир)

Соок-Ирей: Чараш ыры, шулуктеринерни дыннаксап тур мен уруглар. А силер ырлап шулуктеп бээринерге силерге мен белекчигештер бээр мен.

Харжыгаш: Ойт кырган-ачай, баштай илбилиг банкомадывысты илбилиг дулгуурлер-биле ажыдар болгай сен.

Башкарыкчы: Ма кырган-ачай Соок-Ирей, уруглар кажар, каржы Чылбыга-кадай болгаш оон эжи Бармалейден илбилиг дулгуурлерни эрес-кашпагай , тывынгыр-сагынгыр чоруу-биле удуп алгаш эккелгеннер. (Соок-Ирейге дулгуурлерни бээр)

Соок-Ирей: Эр хей, уругларым, моон-даа сонгаар школага баргаш база эки ооренип, ада-иенернин , башкыларынарнын чугаазын эки дыннап , эки демдектерлиг оорениринерни кузедим, уругларым. (Банкоматка баргаш илбилиг состер чугаалаар).  А бо шаандагы уе ышкаш шоодай чуктеп чорбас, магалыг уе ышкажыл уруглар. Белекчигештерни илбилиг банкоматтан уштуп алыр апарган. Менээ шулуктеп, ырлап, танцылап бээринерге мен силерге банкоматтан белекчигеш уштуп алыр карточка бээр мен.

Шулуктер:

Ырылар: «Чаа-чыл, чаа-чыл!»

Танцылар:

(Шулуктээн, ырлаан, танцылаан уругларга шуптузунга карточкаларны бээр. Уруглар банкоматтан белекчигежин уштуп алгаш олуруп алыр.)

Соок-Ирей, Харжыгаш-биле байырлажыр.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

“Даай - авам аалынче шагаалаал” Школага белеткел болуунун уругларынга хоглээшкин

Тургускан кижизидикчи башкы: Трас Светлана Дадар-ооловнаАжылдаан стажы 32 чыл....

Школага белеткел болуунун, чаа чылга сценарийи!!!

Байырлалдар аразында Чаа-чыл эн-не тоолчургу, солун, оорушкулуг, хуулгаазын байырлал-дыр. Чаа-чылдын будуузунде силерге, ада-иелерге, аалчыларга чугле экини кузеп тур бис....

Чугаа сайзырадылгазынга школага белеткел болуунун уругларынга кичээлдин технологтуг картазы «Тыва Республика (Сулде демдээ, тугу)»

Уругларны Тыва дугайында билиин тодаратпышаан, Тыванын  сулдезинин,   тугунун,  ыдык  ырынын утказы-биле таныштырар....

Школаже белеткел болуунге ажык кичээл

Темазы: «Шагаа байырлалы»...