Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 1
рабочая программа (1 класс)

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:

1. Кончепте але стандарделор едукационале де Стат пентру ынвэцэмынтул ӂенерал ал РМН;

2. Програма де лукру «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» пентру ынвэцэмынтул примар, шкоала ку лимба де студиу русэ (класеле 1–4);

3. Листа програмелор ши едициилор дидактиче, реферитоаре ла дисчиплинэ, рекомандате де кэтре Министерул Едукацией ал РМН пентру реализаря прочесулуй де ынвэцэмынт ын анул де студиу 2022/2023;

4. Стандардул едукационал де Стат ал ынвэцэмынтулуй примар ӂенерал ал РМН (нумэрул де ынтреӂистраре – ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);

5. Планул де ынвэцэмынт де Базэ (ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);

6. Нормеле де апречиере а куноштинцелор, причеперилор ши деприндерилор елевилор ла «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литературэ».

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл Limba mold. cl. 166.53 КБ

Предварительный просмотр:

Министерство Просвещения Приднестровской Молдавской Республики

Муниципальное образовательное учреждение «Бендерская средняя

общеобразовательная школа №2»

РАССМОТРЕНО на заседании МО

учителей 2-го официального языка

Пр. №__ от «__» __________ 20 __ г.

Руководитель _______ Н.М. Мунжиу

СОГЛАСОВАНО

Зам. директора по УВР

«__» ______________ 20 __ г.

________ Э.В. Смородинова

УТВЕРЖДАЮ

Директор школы

«__» ____________ 20 __ г.

_________ Н.Н. Киливник

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА

по учебному предмету

«Официальный (молдавский) язык»

для 1-А, 1-Б, 1-В классов

на 2022-2023 учебный год

Уровень программы: базовый

Составитель программы:

Сандул Алексей Петрович,

учитель молдавского языка

Педагогический стаж – 0

Бендеры

2022


КУПРИНСУЛ  ПРОГРАМЕЙ:

1. ОБЬЕКТИВЕЛЕ  ПРОГРАМЕЙ

1.1.

Нотэ експликативэ ………………………………………………………….

3

1.2.

Карактеристика ӂенералэ а обьектулуй де студиу ………………………

4

1.3.

Локул обьектулуй де студиу ын планул де ынвэцэмынт ………………..

6

1.4.

Резултателе планификате але ынсуширий обьектулуй де студиу ………

7

2. КОНЦИНУТУЛ  ПРОГРАМЕЙ

2.1.

Концинутул обьектулуй де студиу ………………………………………..

10

2.2.

Планификаря тематико-календаристикэ ………………………………….

11

3. АСПЕКТУЛ  ОРГАНИЗАЦИОНАЛ  АЛ  ПРОГРАМЕЙ

3.1.

Асигураря штиинцифико-методолоӂикэ ши технико-материалэ а

прочесулуй де ынвэцэмынт ………………………………………………..

13

Анексэ ……………………………………………………………………………..

14


1. ОБЬЕКТИВЕЛЕ ПРОГРАМЕЙ

1.1. Нотэ експликативэ

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:

1. Кончепте але стандарделор едукационале де Стат пентру ынвэцэмынтул ӂенерал ал РМН;

2. Програма де лукру «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» пентру ынвэцэмынтул примар, шкоала ку лимба де студиу русэ (класеле 1–4);

3. Листа програмелор ши едициилор дидактиче, реферитоаре ла дисчиплинэ, рекомандате де кэтре Министерул Едукацией ал РМН пентру реализаря прочесулуй де ынвэцэмынт ын анул де студиу 2022/2023;

4. Стандардул едукационал де Стат ал ынвэцэмынтулуй примар ӂенерал ал РМН (нумэрул де ынтреӂистраре – ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);

5. Планул де ынвэцэмынт де Базэ (ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);

6. Нормеле де апречиере а куноштинцелор, причеперилор ши деприндерилор елевилор ла «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литературэ».

Инструиря есте организатэ дупэ мануалул: Габужа Д.А. Лимба молдовеняскэ: Курс предиминар орал пентру шкоала алолингвэ. – Днестровск: Полиграф-Фото, 2002.

Модернизаря ынвэцэмынтулуй ын Република Молдовеняскэ Нистрянэ, ка императив ал времий, есте детерминатэ сочиал ши требуе сэ жустифиче ын прочесул инструктив иновацииле институите де актуалул кадру валорик: култура, штиинце, перформанце умане ш.а. Ачесте карактеристичь дирекционязэ визиуня контемпоранэ асупра програмей де лимбэ пентру елевий алолингвь. Обцинеря статутулуй де лимбэ офичиалэ а статулуй, де рынд ку лимбиле русэ ши украинянэ, а апрофундат мотивация ынсуширий лимбий молдовенешть.

Формаря интегралэ ши армониоасэ а уней персоналитэць аутономе ши креативе, утиле сочиетэций, требуе сэ се продукэ ын темеюл уней дезволтэрь континуе а компетенцелор де комуникаре активэ, лектурэ ши скриере: а едукацией интелектуале, естетиче, професионале, технолоӂиче ши морал-чивиче.

Градул де интелектуалитате ши културэ а омулуй се жудекэ дупэ капачитатя ачестуя де а ынцелеӂе, а депозита, а пэстра ши а речепта ын перманенцэ ну нумай валориле културий попорулуй дин каре фаче парте ка етние, чи ши валориле културий алтор попоаре, май алес, але културий ын каре се интегрязэ индивидуал ка активитате ши реализаре сочио-економикэ. Де аич ши нечеситатя куноаштерий лимбий молдовенешть атыт ла нивел де комуникаре котидианэ, кыт ши ла ун нивел де речептаре ши експримаре а опинией деспре валориле културале, литераре, историче. Есте импортантэ ши конштиинтизаря фаптулуй кэ ынсуширя / стэпыниря, фамилиаризаря ку унеле субтилитэць але лимбий ну пот фи декыт бинефиче.

Реализаря ачестор обьективе ну есте детерминатэ де волумул де информацие, чи, димпотривэ, де редучеря луй ын фавоаря валорилор формативе адеквате ын скопул асигурэрий деплине а функцией де комуникаре а лимбий. Ачест фапт асигурэ чентраря дисчиплиней визате пе субьектул дефиниториу ал ынвэцэрий — елевул.

Пентру обьектул де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» сынт карактеристиче урмэтоареле форме де организаре а активитэций елевилор:

•  ын груп, ын перекь, индивидуал;

•  активитатя индепендентэ ши ын колектив;

•  екскурсий.

Ку скопул контролулуй ынсуширий де кэтре елевь а материей де студий ла обьектул де студиу «Лимба матернэ (молдовеняскэ)» сынт пропусе урмэтоареле форме де контрол а куноштинцелор елевилор:

•  интерогаря оралэ;

•  сарчинь ын база компетенцелор;

•  дискуция оралэ ын кадрул жокурилор дидактиче;

•  активитатя елевилор ла лукрул ын груп;

•  активитатя елевилор ла лекцииле де рекапитуларе.

Ын класа 1-я липсеште нотаря елевилор ын систем симболик («2», «3», «4», «5»), ши дин ачастэ каузэ есте нечесар де а акорда о атецие маре асупра формелор де контрол а куноштинцелор елевилор, експусе май сус.

Програмул дат инклуде куноштинце де базэ ла лимба молдовеняскэ ка офичиалэ пентру елевий класей 1 але школий медий де културэ ӂенералэ пе тряпта ынвэцэмынтулуй примар. Елевий, пентру каре а фост алкэтуит ачест програм, ку сукчес ау финисат курсул превентив де лимбэ молдовеняскэ ка офичиалэ ын институцииле де ынвэцэмынт прешколар ши сынт гата де а ынчепе студиеря обьектулуй де студиуй «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» ын класеле примаре але школий медий де ынвэцэмынт ӂенерал.

Ынвэцэмынтул ын кадрул обьектулуй де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» есте организат ын формэ де студиу ку фреквенцэ, ынсэ, дакэ апаре аша нечеситате, е посибилэ организаря ынвэцэмынтулуй ла дистанцэ, ку утилизаря технолоӂиилор едукационале дистанционале.

1.2. Карактеристика ӂенералэ а обьектулуй де студиу

Скопул чентрал ал студиерий лимбий ши литературий молдовенешть ын шкоала алолингвэ есте, ын фонд, формаря унор елевь капабиль де а се ынкадра актив ын доменииле вьеций сочиале, де а се фамилиариза ку валориле умане ши културале, чея че ар асигура виабилитатя уней сочиетэць дескисе.

Ынсуширя перфектэ а уней лимбь ынсямнэ куноаштеря модулуй де гындире, спечифик попорулуй — креатор ши пуртэтор ал лимбий респективе.

Ын прочесул ынсуширий уней лимбь ной ун рол дечисив ыл аре текстул, литерар ши нонлитерал. Ел есте ун фактор-репер ын прочесул студиерий лимбий ши литературий ын база деприндерилор интегратоаре, фиинд ун путерник лиант ал дисчиплиней ла диферите нивелурь де предаре-ынвэцаре.

Функция принчипалэ а лимбий есте де а серви ка мижлок де комуникаре динтре конациональ ши де интеграре ын ареалул национал, кэч прин интермедиул лимбий се реализязэ легэтура динтре оамень. Пентру формаря компетенцелор комуникативе се рекурӂе ла модалитэць оферите де лексик, де морфолоӂие, де манифестаре а деприндерилор де мункэ конштиентэ, де абилитэць нечесаре пентру а продуче комуникэрь. Формаря компетенцелор де комуникаре але елевилор есте ун прочес комплекс ши ларг.

Компетенце де базэ але дисчиплиней:

— Фамилиаризаря ку системул ши субсистемул лимбий ка елементе де конструкцие а комуникэрий орале ши скрисе.

— Речептаря ши репродучеря диферитор типурь де информаций, тексте.

— Реализаря актелор комуникативе ын диферите ситуаций де комуникаре, апликынд нормеле де утилизаре а лимбий молдовенешть литераре.

— Партичипаря комуникэрий ын диверсе чиркумстанце де рапорт (персонал, фамилиал, груп сочиал).

— Продучеря актелор де комуникаре проприй, ку ши фэрэ репере, прин дескриеря, презентаря ши апречиеря фаптелор, прочеселор дин сочиетате ши натурэ.

— Операря ши трансформаря / модификаря структурилор лингвистиче адекват ситуацией де комуникаре.

— Перчеперя месажулуй де пе позиция комуникэрий интеркултурале прин сесизаря симилитудинилор ши диференцелор динтре литература молдовеняскэ ши литература попоарелор конлокуитоаре.

— Лектура коректэ, флуентэ, конштиентэ а текстелор литераре ши нон¬литераре деспре култура ши ареалул лингвистик молдовенеск.

— Реализаря лектурилор пентру плэчере, пентру куноаштеря тезаурулуй литерар ши културал, пентру селектаря информациилор пе диферите теме.

— Анализа/интерпретаря текстелор литераре/нонлитераре дин перспектива проприей визиунь, евиденциинд мижлоачеле артистиче але оперелор литераре.

— Ынсуширя нормелор етиче, а традициилор, културий, историей ши литературий ворбиторилор лимбий-цинтэ.

Обьективул принчипал ал дисчиплиней «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ)» есте формаря компетенцелор комуникативе але елевилор, асигуратэ де куноштинцеле лингвистиче, акумулате прин ынсуширя структурилор ши формелор граматикале ши а релациилор динтре еле.

Ачест обьектив ва фи атинс прин реализаря урмэтоарелор сарчинь:

— мотиваря ынвэцэрий лимбий молдовенешть ка мижлок де комуникаре, ка мижлок де куноаштере а историей попорулуй, ка мижлок де лэрӂире а куноштинцелор деспре луме;

— фамилиаризаря елевилор ку информаций ӂенерале деспре ориӂиня лимбий молдовенешть, деспре лимбиле ку каре се ынрудеште, деспре ролул ей ла етапа актуалэ, ла дезволтаря литературий, културий национале;

— формаря абилитэцилор де а комуника ефектив ын спациул културий национале, адикэ елевий сэ фие капабиль де а сусцине диалогурь, де а експуне о опиние ши а о аргумента, а експрима о атитудине;

— стимуларя интересулуй ын реализаря уней лектурь експресиве, ын речепционаря, прин лектурэ индепендентэ, а информациилор ной;

— дезволтаря ворбирий елевилор прин ынсуширя системулуй лимбий молдовенешть, нормелор литераре але лимбий, ымбогэциря вокабуларулуй, формаря деприндерилор де ортографие, ынсуширя де кэтре елевь а материей лингвистиче (структурь ши форме граматикале) каре сервеште дрепт супорт пентру формаря компетенцелор комуникативе;

— ынвэцаря лимбий стандард, утилизатэ де комунитатя инструктивэ, лимба узуалэ, фолоситэ ын ымпрежурэрь обишнуите, неофичиале, фэрэ а луа ын консидераре апартененца диалекталэ а ворбиторилор;

— дезволтаря ку ажуторул мижлоачелор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ а културий интелектуале, спиритуале, морале ши де комуникаре а елевилор, формаря ориентэрилор морале ши естетиче але персоналитэций;

— дезволтаря деприндерий де а фолоси ын практикэ компетенцеле лингвистиче, де а демонстра абилитэць де ынцелеӂере а месажулуй скрис ши орал (ынцелеӂеря, читиря флуентэ, експресивэ, ла витезэ, селективэ) ши чя де (ре)продучере а месажелор орале ши скрисе ын база материалулуй де програм атыт ын ситуаций школаре, кыт ши екстрашколаре (компетенце комуникативе);

— формаря деприндерилор де мункэ индепендентэ;

— дезволтаря аптитудинилор ши капачитэцилор креативе але елевилор.

Обьектул де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» поате стабили легэтурь интердисчиплинаре ку урмэтоареле обьекте де студиу: лектура литерарэ, лумя ынконжурэтоаре, арта пластикэ, музика.

Програмул дат а фост алкэтуит ку интродучеря скимбэрилор ын програма ориентативэ а обьектулуй де студиу, ку скопул де а фаче май лоӂикэ ши ефективэ експунеря материей де студиу. Скимбэриле ын програм пот фи аргументате ын аша фел:

№ д/о

Скимбаре

Аргументаре

1

Ау фост адэугате резултателе планификате але студиерий обьектулуй де студиу конформ СЕС

Еле липеск ын програмул ориентатив, ынсэ дупэ черинцеле СЕС-улуй еле требуе сэ фие индикате

1.3. Локул обьектулуй де студиу ын планул де ынвэцэмынт

Програма де лукру ла обьектул де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» ын класа 1 есте алкэтуитэ пентру организаря прочесулуй де ынвэцэмынт ын класеле примаре але школий медий де културэ ӂенералэ, нивелул де ынвэцэмынт – де базэ.

Пентру студиеря обьектулуй де студиу ын класа 1, конформ Планулуй де базэ инструктив-едукатив ал организэрий прочесулуй де ынвэцэмынт ын инстуцииле де ынвэцэмынт ӂенерал ал РМН, сынт стабилите ануал 33 де оре, кыте о орэ ын сэптэмынэ (34 сэптэмынь де студиу). О орэ есте ексклусэ дин кауза уней ваканце суплиментаре пентру елевий класей 1 ын мижлокул кварталулуй III де студиу ын декурсул анулуй де ынвэцэмынт.

1.4. Резултателе планификате але ынсуширий обьектулуй де студиу

Програмул асигурэ атинӂеря анумитор резултате персонале, метадисчиплинаре ши дисчиплинаре. Еле асигурэ легэтура динтре черинцеле Стандартулуй, прочесул инструктив-едукатив ши системул де апречиере ши нотаре а резултателор ынсуширий програмулуй инструктив де базэ ал ӂколий.

Резултателе персонале:

  • формаря базелор идентитэций чивиче, унуй сентимент де мындрие фацэ де Пария са, попорул нистрян, история луй; перчеперя апартененцей етниче ши национале але сале; формаря валорилор уней сочитець мултинационале ал Нистренией; формаря ориентэрилор валориче уманисте ши демократиче;
  • формаря унор визиунь холистиче, сочиал ориентате асупра лумий ын унитатя са органикэ ши диверситатя натурий, попоарелор, културилор ши релиӂиилор;
  • формаря уней атитудинь респектуоасе фацэ де о опиние, история ши култура диферитор попоаре;
  • стэпыниря абилитэцилор де адаптаре ынтр-о луме ын скимбаре ши дезволтаре динамикэ;
  • акчептаря ши дезволтаря ролулуй сочиал ал елевулуй, дезволтаря мотивелор пентру активитэциле де  ынвэцаре ши формаря есенцей персонале але ынвэцэрий;
  • дезволтаря индепенденцей ши а респонсабилитэций персонале пентру акциуниле сале, инклусив ын активитатя информационалэ, базатэ пе идей деспре стандарте морале, дрептате сочиалэ ши либертате;
  • формаря нечеситэцилор естетиче, валорилор ши сентиментелор;
  • дезволтаря сентиментелор етиче, бунэвоинцей ши речепцией емоционал-морале, ынцелеӂерий ши емпатией сентиментелор алтор оамень;
  • дезволтаря абилитэцилор де коопераре ку матурий ши колеӂий ын диферите ситуаций сочиале, абилитэций де а ну креа ситуаций де конфликт ши де а гэси ешире дин ситуаций контроверсате;
  • формаря уней атитудинь фацэ де ун мод де вяцэ сигур, сэнэтос, презенца мотивацией пентру мунка креативэ, мунка пентр резултате, респектул пентру валориле материале ши спиритуале.

Резултателе метадисчиплинаре:

  • Акциунь универсале де ынвэцаре регулативе:
  • стэпыниря капачитэций де а акчепта ши менцине скопуриле ӂи обьективеле резолвэрий сарчинилор едукационале типиче, каре се манифестэ прин капачитатя де а рецине инструкциуниле ши де а утилиза моделеле де ворбире пропусе ынтр-о ситуацие де комуникаре;
  • капачитатя де а евалуа резултатул акциунилор сале, каре се манифестэ прин капачитатя де а-л компара ку реферинца;
  • Акциунь униврсале де ынвэцаре комуникативе:
  • диспонибилитатя де а аскулта интерлокуиторул ши де а кондуче ун диалог, каре се манифестэ прин капачитатя де а ынцелеӂе дискурсул адресат ши де а рэспунде ын мод адекват ла ачеста, фолосинд клишее ын ворбире;
  • капачитатя де а лукра ын диверсе форме де коопераре едукационалэ, каре се манифестэ прин капачитатя де а лукра ын перекь, ын груп;
  • посесия унор мижлоаче елементаре де експримаре а сентиментелор ши емоциилор, каре се манифестэ прин алеӂеря мижлоачелор нон-лингвистиче де експримаре а емоциилор;
  • Акциунь универсале де ынвэцаре когнитиве:
  • утилизаря мижлоачелор де ворбире пентру резолваря проблемелор де комуникаре, каре се манифестэ прин капачитатя де а пуне ынтребэрь ши а рэспунде ла еле;
  • ынсуширя акциунилор лоӂиче де компараре, анализэ, синтезэ ши ӂенерализаре, каре се манифестэ ын капачитатя де а дистрибуи вокабуларул студиат пе теме.

Резултателе дисчиплинаре, каре се манифестэ прин компетенце спечифиче дисчиплиней, унитэцилор де концинут, активитэцилор де ынвэцаре ши евалуаре:

Компетенце спечифиче

Активитэць де ынвэцаре ши евалуаре

АУДИЕРЯ

— Идентификаря изолат/ын контексте, а сунетелор лимбий молдовенешть;

— рекуноаштеря ын кувинте а групурилор де сунете;

— идентификаря ын флуксул ворбирий а кувинтелор ши пропозициилор;

— систематизаря кувинтелор дупэ анумите карактеристичь;

— кореларя концинутулуй месажулуй аудият ку анумите имаӂинь;

— селектаря информациилор конформ анумитор черинце (дате, нуме, локалитэць ш. а.);

— редаря концинутулуй текстулуй аудият ын лимба матернэ;

— детерминаря пропозицией/фрагментелор че ну кореспунд субьектулуй;

— стабилиря персонажелор принчипале але месажулуй;

— рэспунсурь ла ынтребэрь привинд концинутул текстулуй аудият

— Рекуноаштеря сунетелор, а групурилор де сунете, а кувинтелор, пронунция коректэ а сунетелор ши групурилор де сунете;

— селектаря кувинтелор конформ критериилор индикате;

— енумераря кувинтелор конформ сарчиний пропусе;

— ынсушире / мемораре а лексикулуй;

— иерархизаря имаӂинилор кувинтелор аудияте конформ критериилор пропусе;

— селектаря имаӂиниилор адеквате дин май мулте пропусе;

— верификаря куноштинцелор лексикулуй ноу ши а концинутулуй месажулуй;

— ынсуширя унитэцилор лексикале ной, рэспунсул ла ынтребэрь пентру конкретизаря концинутулуй;

— екзерчиций де идентификаре а есенциалулуй сау а деталиилор;

— редаря концинутулуй унуй текст ку ажуторул реперелор (имаӂинь, план);

— верификаря куноаштерий лексикулуй ноу ши а концинутулуй месажулуй;

— идентификаря персонажелор (нуме, вырстэ,секс ш. а.);

— формуларя рэспунсурилор реферитоаре ла концинутул месажулуй, луынд ын консидераре топика лимбий молдовенешть

ВОРБИРЯ

— Репродучеря литералэ а моделулуй де ворбире;

— комплетаря моделулуй ку информаций ной;

— апликаря моделелор де ворбире ын контексте симиларе;

— рэспунсул ла ынтребэрь;

— инициеря унуй диалог / монолог прин аналоӂие;

— утилизаря адекватэ а формулелор де диалог (де инициере, де менцинере, де ынкеере; клише);

— карактеризаря сумарэ а унуй персонаж;

— дескриеря уней имаӂинь ку / фэрэ репере (ынтребэрь, план)

— ынсуширя моделелор де ворбире (комплетаря, дезволтаря, инклудеря ын тексте симиларе);

— акчентуаря коректэ;

— интеграря коректэ а лексикулуй ноу ын моделе де ворбире куноскуте;

— апликаря екзерчициилор лингвистиче де рекуноаштере, комплетаре, евиденциере, дискриминаре, конструире ш.а.м.д.;

— репетаря лексикулуй ши де комплетаре а моделулуй прин аналоӂие, алкэтуиря пропозициилор ку унитэциле лексикале ной, коректаря моделелор де ворбире;

— рэспунсул ла ынтребэрь ши формуларя ынтребэрилор, фолосинд моделе де ворбире ши унитэць лексикале ной;

— комплетаря диалогурилор ши диферите типурь де репличь;

— сусцинеря диалогурилор дупэ репере (ынчепутул / сфыршитул дат дупэ имаӂинь ши ынчепутул пропус, дупэ имаӂинь ши сфыршит ш.а.);

— карактеризаря персонажелор (ын груп, индивидуал, ын перекь), експримаря апречиерий унор фапте, персоане, обьекте ш. а.;

— дескриеря унор имаӂинь, феномене але натурий, анимале, персонаже, персоане


2. КОНЦИНУТУЛ ПРОГРАМЕЙ

2.1. Концинутул обьектулуй де студиу

№ д/р

Денумиря модулулуй

Нумэрул де оре

1

Шкоала

8

2

Фамилия

4

3

Весела ши алиментеле

4

4

Ымбрэкэминтя

2

5

Анотимпуриле

4

6

Реӂимул зилей. Иӂиена

2

7

Сэрбэториле

2

8

Баштина

4

9

Повешть

3

Ын тотал:

33 оре

Материя практикэ:

Форме практиче

Кварталул 1

Кварталул 2

Кварталул 3

Кварталул 4

Ын тотал:

Екскурсий

1

-

1

-

2

Проект

-

-

-

1

1


2.2. Планификаря тематико-календаристикэ

№ д/р

Тема лекцией

№ де оре

Дата

Карактеристика активитэцилор де ынвэцаре ши евалуаре

1

2

3

4

5

Модулул «Шкоала» (8 оре)

1

Бунэ зиуа, шкоалэ!

1

— Сэ пронунце корект кувинтеле ку сунетеле о, э, ку дифтонӂий оа, уа;

— сэ ынсушяскэ лексикул ла темэ;

— сэ пунэ ынтребэрь;

— сэ рэспундэ ла ынтребэрь;

— сэ арэте ши сэ нумяскэ обьектеле дин класэ;

— сэ нумяскэ рекизителе школаре;

— сэ нумяскэ жукэрииле ку каре преферэ сэ се жоаче;

— сэ се акорде атенцие ла утилизаря формелор вербулуй нечесаре пентру комуникаре ши диалог

2

Класа ноастрэ

1

3

Ла рекреацие

1

4

Сынтем де сервичиу

1

5

Жукэрииле ноастре

1

6

Рекизителе школаре

1

7

Рекапитуларе

1

8

Екскурсие №1 «Пе теренул школар»

1

Модулул «Фамилия» (4 оре)

9

Фамилия ноастрэ

1

— Сэ пронунце корект кувинтеле;

— сэ ынсушяскэ лексикул ла темэ;

— сэ нумяскэ мембрий фамилией, сэ спунэ кум ый кямэ;

— сэ повестяскэ сукчинт деспре фамилие

10

Мембрий фамилией

1

11

Буничий

1

12

Рекапитуларе

1

Модулул «Весела ши алиментеле» (4 оре)

13

Дежунул

1

— Сэ ынсушяскэ лексикул ла темэ;

— сэ алкэтуяскэ ынтребэрь дупэ десен ши сэ рэспундэ ла еле;

— сэ нумяскэ продуселе алиментаре;

— сэ рэспундэ ла ынтребэрь;

— сэ нумяскэ фруктеле ши легумеле

14

Ла алиментарэ

1

15

Ла магазинул де фрукте ши легуме

1

16

Рекапитуларе

1

Модулул «Ымбрэкэминтя» (2 оре)

17

Ла магазинул де хайне гата

1

— Сэ нумяскэ ымбрэкэминтя репрезентатэ пе десен;

— сэ нумяскэ ынкэлцэминтя репрезентатэ пе десен;

18

Ла магазинул де ынкэлцэминте

1

Модулул «Анотимпуриле» (4 оре)

19

Тоамна

1

— Сэ ынсушяскэ кувинтеле ла темэ;

— сэ се ынсушяскэ атенцие ла пропозицииле де типул: Е тоамнэ (Осень); Нинӂе (Идёт снег); Е калд (Тепло);

— сэ рэспундэ ла ынтребэрь дупэ десен

20

Ярна

1

21

Примэвара

1

22

Вара

1

Модулул «Реӂимул зилей. Иӂиена» (2 оре)

23

Пэрциле корпулуй оменеск

1

— Сэ ынсушяскэ кувинтеле ла темэ, сэ екзерсезе диалогул;

— сэ нумяскэ пэрциле корпулуй оменеск

24

Реӂимул зилей. Иӂиена

1

Модулул «Сэрбэториле» (2 оре)

25

Анул Ноу

1

— Сэ ынсушяскэ кувинтеле ной, сэ рэспундэ ла ынтребэрь;

— сэ нумяскэ кулориле Мэрцишорулуй

26

Мэрцишор

1

Модулул «Баштина» (4 оре)

27

Орашул Тираспол – капитала РМН

1

— Сэ ынсушяскэ кувинтеле ла темэ;

— сэ нумяскэ мижлоачеле де транспорт репрезентате пе десен;

— сэ рэспундэ ла ынтребэрь;

— сэ екзерзесе диалогул;

— сэ нумяскэ обьектеле, репрезентате пе десен;

— сэ повестяскэ деспре орашул сэу натал

28

Орашул меу

1

29

Проект «Плаюл меу»

1

30

Екскурсие №2 «Нистрения – Патрия ноастрэ» (виртуалэ)

1

Модулул «Повешть» (3 оре)

31

«Пунгуца ку дой бань» де Ион Крянгэ

1

— Сэ аудиезе повестя «Пунгуца ку дой бань» (И. Крянгэ);

— сэ аудиезе сноава «Пэкалэ ши Тындалэ»;

— сэ нумяскэ ероий принчипаль;

— сэ рэспундэ ла ынтребэрь

32

«Пэкалэ ши Тындалэ» (сноавэ)

1

33

Рекапитуларе

1


3. АСПЕКТУЛ ОРГАНИЗАЦИОНАЛ АЛ ПРОГРАМЕЙ

3.1. Асигураря штиинцифико-методолоӂикэ ши технико-материалэ а прочесулуй де ынвэцэмынт

Библиографие

(пентру имплементаря програмей)

1. Габужа Д.А. Лимба молдовеняскэ пентру класеле I–IV а школий алолингве: Гид пентру ынвэцэторь. — Тираспол: ИСПК, 2004.

2. Габужа Д.А. Молдавский язык в таблицах: Учебное пособие. — Тирасполь: Молодая гвардия, 2000.

3. Габужа Д.А., Березовская М.С. ш.а. Лимба молдовеняскэ (теме де конверсацие ла дезволтаря ворбирий пентру елевий школилор алолингве). — Тираспол: ИНИК, 1993.

4. Габужа Д.А., Мазуряк М.В., Гореева С.Н. Дикционар де кувинте фреквенте. — Тираспол, 2006.

5. Габужа Д.А., Московчук ш.а. Лимба молдовеняскэ (теме де комуникаре ла дезволтаря ворбирий пентру елевий алолингвь). — Тираспол: ИСПК, 2003.

6. Гранач Л. Паузе динамиче: Гид пентру кадреле дидактиче. — Кишинэу: Епиграф, 2007.

7. Мазуряк М.В., Кучук Т.А. Кулеӂере: диктэрь, експунерь ши екзерчиций. Материал дидактик пентру ынвэцэторий де лимбэ молдовеняскэ ын класеле примаре. — Тираспол, ИСПК, 2006.

8. Чемортан С.М., Габужа Д.А. Извораш: Крестомацие пентру класеле примаре. Едиция II. — Тираспол: ИСПК, 2005.

9. Чемортан С.М., Габужа Д.А. Крестомацие пентру класеле примаре. Едиция II. — Тираспол: ИСПК, 2000.

Библиографие електроникэ:

http://pgiro.3dn.ru

Супортул техник-информационал:

1. Калкураторул (лаптоп) ши тоате компонентеле сале нечесаре;

2. Екран де презентаре;

3. Импримантэ.


Анексэ

Практика рационалэ а лимбий

Кончепция де предаре/ынвэцаре а лимбий ши литературий молдовенешть преведе студиеря лимбий ын абордаре функционал-апликативэ, феноменеле граматикале фиинд ниште инструменте ын структураря комуникэрий.

Мижлоачеле морфолоӂиче але лимбий се реализязэ ын демерсул вербал прин интермедиул структурий синтактиче — пропозиция. Астфел, категорииле морфолоӂиче сынт мижлокул де експримаре а релациилор субьективале, предикативе, атрибутиве, обьектуале ши чиркумстанциале.

Ын чиклул примар ынвэцаря лимбий се реализязэ ын база моделелор де ворбире, материя граматикалэ фиинд «дизолватэ» ын структура ачестора.

1. Вокабуларул (ориентатив):

Ла етапа фазей орале елевий урмязэ сэ ынсушяскэ 150–200 де кувинте, експресий фразеолоӂиче, рефлектынд универсул тематик пропус.

Лексикул фундаментал (актив):

А: алб, алтул, ам, ай, аплауда, арэта, сэ ауд, апэ, акасэ, аре, албинэ, ань, атент, с-а аскунс, аскулта, албастру.

Б: бэець, бунэ зиуа, а бэут, бине, боер, брынзэ, бя, бун(-э), бостан, бокс, буник, бате, а бэут, болнав, бае.

В: вулпе, врей, (ну) вор, сэ вэд, вино, вря, вакэ, вишине, варзэ, вердяцэ, вря сэ мэнынче, ау венит, ау вэзут.

Г: гурэ, гогоашэ, густос, гыскэ, гэинэ, грэдинэ, галбен, гете, греер, гроапэ, гард, се грэбеште.

Д: дой, дин, а дормит, де че, друм, доарме, диван, дар, динць, думиникэ.

Е: есте, екскурсие, експонате, екскаватор.

Ж: се жоакэ, жукэрий.

Ӂ: ӂер, ӂянтэ, нинӂе.

З: зарзэре, зэпадэ, зи, змеу, захэр, зече, а збура, зиуа.

И: инимэ, инел, Ионел.

К: кук, кынтэ, копий, а кэзут, каде, карте, кает, конструеште, кумпэрэ, куцит, кал, кукош, копак, креште, се кок, картофь, касэ, кош, коадэ, капрэ, куминте, ку, кум, кыте, кастравець, колак, кынтэ.

Л: лукрязэ, а луат, луп, лингурэ, лак, лапте, локуеште, легуме, лунэ.

М: музеу, мерӂем, монумент, мьере, мере, минже, машинэ, мэнынкэ, мурдар, морков, маре, мик, мама, мыцэ, мулцумеск, мынь, май, масэ.

Н: нинӂе, непоцикэ, негру, ну, ноапте бунэ, мэ нумеск, се нумеште, ноуэ, нотэ.

О: окь, опт, орэ, се одихнеск, образник.

П: пе, приетен, принде, порк, пынэ ла, пеште, паче, плоуэ, а примит, плынӂе, пэпушэ, примэварэ, пожар, пяцэ, патинаж, привеште.

Р: рэу, ридикэ, роадэ, рошу, роший, а рэмас, рыде, роз.

С: сингур, соаре, сапэ, спуне, скаун, сэдит, скоате, стежар, слаб, смынтынэ, салам, сынт, сание, се дау ку сания, сярэ, сорэ, сомн.

Т: трей, тоць, тае, тигае, тоамнэ, пе тине, тата, се теме.

У: Уну, урс, урсулец, унде, урекь, уйте.

Ф: фечор, фрате, фриг, (ми-й) фоаме, фрикэ, фрумос, фете, фаче, фуркулицэ, фарфурие, фрунзэ, фрукте, фотолиу, фуӂе.

X: харбуз, хеликоптер, хай, хартэ.

Ц: царэ, цынцар, цап.

Ч: чине, че, час, чиреше, читеште, чизме.

Я: ярбэ, ярнэ.

2. Фонетика ши морфолоӂия:

а) формаря абилитэцилор де утилизаре коректэ а акчентулуй;

б) пронунцаря сунетелор (групурилор де сунете) спечифиче лимбий:

— вокала потоникэ О;

— дифтонӂий, трифтонӂий;

— вокалеле Э, Ы;

— консоанеле Д, Т, Н урмате де сунете антериоаре.

3. Материя граматикалэ (инклусэ ын моделе де ворбире):

Морфолоӂия

Вербул — нуклеул комуникэрий. Тимп, персоанэ, нумэр. Модул индикатив: тимпул презент, тимпул трекут (имперфектул, перфектул компус), тимпул виитор (вииторул I). Модул конжунктив: тимпул презент.

Вербеле аукзилиаре: а авя, а фи, а вря.

Субстантивул. Ӂенул, нумэрул. Артиколул хотэрыт ши нехотэрыт. Казуриле.

Пронумеле. Пронумеле персонал. Пронумеле персонал де политеце. Пронумеле посесив. Пронумеле демонстратив.

Нумералул. Нумералул кардинал. Нумералул ординал.

Аджективул. Акордул аджективулуй ку субстантивул. Топика аджективулуй.

Адвербул. Адвербе де лок, де тимп, де мод.

Препозицииле.

Конжункцииле.

Интержекцииле. Ролул интержекциилор ын комуникаре.

Синтакса

Пропозиция. Пропозицииле дупэ скопул комуникэрий, дупэ формэ ши алкэтуире (симпле ши дезволтате).

Елементе де конструкцие а комуникэрий

ШКОАЛА

Формаря деприндерилор елевилор де а ынсуши формуле де салут, рэмас бун, де а-шь спуне нумеле, де а повести че фак ла шкоалэ.

Лексикул:

1. Мамэ, татэ, фетицэ, бэецел, копилэрие, шкоалэ, ынвэцэтор, ынвэцэтоаре, флорь, елевь, ӂянтэ, класэ, банкэ, таблэ, карте, стилоу, пикс.

2. Ачаста, ачеста, ачештя, ачестя.

3. А салута, а се ашеза, а штерӂе, а ынвэца, а ынкиде, а дескиде, а спэла, а уда, а чити.

4. Алб, рошу, негру, галбен, албастру, верде, фрумос, маре, весел.

5. Бунэ зиуа, бунэ сяра, бунэ диминяца, ла реведере. Кум те кямэ? Кум о кямэ пе мама (тата)? Чине есте ачаста (ачеста)?

6. Букет де флорь, елев де сервичиу, лекция де лимбэ молдовеняскэ.

7. Нумерале кардинале 1–10.

8. Пронумеле персонале (сингулар ши плурал).

Ситуаций де ворбире:

1. Ай венит ла шкоалэ. Спуне, кум те вей салута ку ынвэцэтоаря?

2. Ын тимпул рекреацией те-ай ынтылнит ку о фетицэ. Кум вей фаче куноштинцэ?

Моделе де ворбире:

1. Пе мине мэ кямэ…

2. Пе мэмика о кямэ Виорика.

3. Ачаста есте ынвэцэтоаря.

4. Еу ынвэц ын класа ынтый.

5. Крейонул есте рошу.

6. Еу ам шапте ань.

Моделе де диалог:

а) — Бунэ зиуа!

— Бунэ зиуа!

— Кум те кямэ?

— Мэ кямэ Ленуца. Дар пе тине?

— Ионел.

б) — Чине есте ачеста?

— Ачеста есте тата.

— Кум ыл кямэ?

— Ыл кямэ Владимир Степанович.

— Дар чине есте ачаста?

— Ачаста есте мама. О кямэ Мария Василевна.

Модел де монолог:

Ачаста есте класа ноастрэ. Класа е маре ши луминоасэ. Ын класэ сынт

бэнчь (месе).

ФАМИЛИЯ

Дезволтаря деприндерилор де а нуми мембрий фамилией, де а спуне, дакэ ау сурорь, фраць, буникэ, буник ши кум сынт ей.

Лексикул:

1. Фамилие, татэ, мамэ, буник, буникэ, сорэ, фрате, грэдиницэ, узинэ, фабрикэ, пэринць, мунчиторь, пенсионарь.

2. Мя, та, меу, тэу.

3. Микэ, маре, бун.

4. Фрателе май маре, сора май микэ.

5. Лукрязэ, ынвацэ.

Ситуаций де ворбире:

1. Ынвэцэтоаря те ынтрябэ деспре фамилия та. Спуне-й, кум ый кямэ пе фиекаре ши унде лукрязэ.

2. Ачаста есте фотография фамилией. Спуне, кум есте фамилия ши кум ый кямэ пе фиекаре.

Моделе де ворбире:

1. Ачеста есте татэл меу.

2. Пе сора мя о кямэ Ленуца.

3. Фрателе ынвацэ ын класа а чинчя.

4. Мама есте ынвэцэтоаре.

5. Буничий сынт пенсионарь.

6. Фамилия есте маре.

Моделе де диалог:

а) — Чине есте ачаста?

— Ачаста есте буника.

— Кум о кямэ?

— О кямэ Валентина Николаевна.

— Кум есте буника?

— Буника есте бунэ.

б) — Стелуца, че фаче тата?

— Тата се дуче ла лукру.

— Унде лукрязэ ел?

— Ла узинэ. Ел есте мунчитор.

Моделе де монолог:

1. Фамилия ноастрэ есте микэ: мама, тата ши еу. Пе мама о кямэ Светлана Алексеевна. Пе тата ыл кямэ Фьодор Василевич. Еу сынт елевэ ын класа ынтый.

2. Пе фрателе меу ыл кямэ Ионел. Ел есте мунчитор. Ел лукрязэ ла узинэ. Фрателе меу есте бун.

ВЕСЕЛА ШИ АЛИМЕНТЕЛЕ

Формаря деприндерилор елевилор де а ынсуши денумириле де продусе алиментаре.

Лексикул:

1. Пыне, франзелэ, кашкавал, кифлэ, салам, лапте, кефир, смынтынэ, карне, бомбоане, бискуиць, карамеле, веселэ, фарфурие, чашкэ, лингурэ, лингурицэ, улчор, чайник, кратицэ, куцит, фуркулицэ, тава, арогаз.

2. А кумпэра, а мынка, а винде, а спэла, а серви, а бя, а тэя.

Ситуаций да ворбире:

1. Мама те тримите ла алиментарэ сэ кумперь чева пентру дежун. Спуне, че вей кумпэра?

2. Мама а пус пе масэ ун мик десерт. Че крезь кэ поате серви еа?

3. Аштептаць оаспець. Кум вей аранжа маса?

Моделе де ворбире:

1. Еу мэнынк о кифлэ.

2. Мария кумпэрэ карне.

3. Еа винде смынтынэ ши лапте.

4. Мама пуне пе масэ бомбоане ши бискуиць.

5. Еу спэл весела.

Модел де диалог:

— Бунэ зиуа!

— Бунэ зиуа.

— Даци-мь, вэ рог, ун килограм де карамеле. Кыт костэ?

— 25 де рубле.

Моделе де монолог:

Алиментара есте дескисэ де ла ора 8. Ын магазин сынт мулте секций. Ын секция де карне есте нумай салам. Секция де пыне се афлэ ын стынга де ла интраре.

ЫМБРЭКЭМИНТЯ ШИ ЫНКЭЛЦЭМИНТЯ

Елевий сэ поатэ повести деспре ымбрэкэминте ши ынкэлцэминте.

Лексикул:

1. Вестиар, кэмашэ, панталонь, палтон, импермиабил, пуловер, майоу, фустэ, рокие, фулар, блузэ, скуртэ, пантофь, чизме, гете, чупичь, пантофь спортивь, сандалете.

2. А кумпэра, а ымбрэка, а дезбрэка, а ынкэлца, а дескэлца, а курэци, а ашеза.

3. Негри, кафений, албастрэ, албэ, лунгэ, скуртэ.

Ситуаций де ворбире:

1. Ай фост ку мам ла магазинул де ымбрэкэминте. Че ць-а кумпэрат мама цие?

2. Че ай вря сэ-ць кумпере буника ла магазинул де ынкэлцэминте.

АНОТИМПУРИЛЕ

Елевий сэ поатэ повести деспре семнеле анотимпурилор, деспре окупацииле копиилор ын фиекаре анотимп.

Лексикул:

1. Анотимп, ярнэ, фриг, алб, нинӂе, а патина, ӂер; примэвара, ярбэ, а ынкэлзи, соаре, а ынфлори, флорь, кымп, калд, гиочей, сенин; варэ, фоарте калд, а се коаче, чиреше, вишине, пэдуре, верде, пэсэрь, кынтэ, чер; тоамнэ, фрунзе, кад, норь, плоуэ, тырзие, богатэ.

2. Кэмашэ, панталонь, рокие, блузэ, фустэ, майоу, ымбрак, палтон, фулар, кэчулэ, дезбрак, гете, сандалете, пантофь, ынкалц, дескалц.

3. А се да ку сания, ом де зэпадэ, чер сенин, пэдуре верде, тоамнэ богатэ.

Ситуаций де ворбире:

1. Повестеште, че анотимп ыць есте драг ши де че?

2. Е ярнэ. Нинӂе. Ай ешит ын курте ку приетений. Спуне, че вець фаче?

3. Ай фост ку мама ла магазин. Че хайне ць-а кумпэрат?

Моделе де ворбире:

1. А венит примэвара. Черул есте сенин. Пэсэриле кынтэ. Ярба есте верде.

2. Тоамна есте богатэ. Се кок фруктеле ши легумеле. Черул есте норос. Плоуэ.

3. Юлия ымбракэ о рокие фрумоасэ. Еу ымбрак о блузэ. Василикэ а ынкэлцат сандалетеле.

Моделе де диалог:

1. — Че анотимп а венит?

— А венит вара.

— Кум есте вара?

— Вара есте кэлдуроасэ.

— Че фак копиий?

— Ей се жоакэ, сынт ын ваканцэ.

2. — Даци-мь, вэ рог, майоул ачеста.

— Пофтим. Е мэсура та.

— Мулцумеск. Ыл кумпэр.

— Ыць стэ бине.

Моделе де монолог:

1. Е тоамнэ. Плоуэ. Е фриг. Ау плекат пэсэриле.

2. А венит ярна. Нинӂе. Копачий сынт албь. Копиий патинязэ.

3. Е примэварэ. Соареле ынкэлзеште. Ынфлореск копачий. Оамений лукрязэ ын грэдинэ.

4. Е варэ. Е фоарте калд. Пэдуря е верде. Се кок фруктеле.

РЕӁИМУЛ ЗИЛЕЙ

Формаря деприндерилор елевилор де а ынсуши денумиря пэрцилор корпулуй оменеск.

Лексикул:

1. Окь, урекь, мынь, пичоаре, нас, гурэ, кап, гыт, уреке, пичор, мынэ, деӂете, динць, периуцэ, пастэ, пептене.

2. Мэ доаре, мэ спэл, мэ скол, мэ ымбрак.

Ситуаций де ворбире:

1. Те сколь диминяца ла ора шапте. Ыць фачь патул. Повестеште, че фачь апой?

2. Ай о пэпушэ фрумоасэ. Нумеште пэрциле корпулуй ей.

Моделе де ворбире:

1. Мэ скол ла ора 7.

2. Мэ спэл ку апэ рече ши сэпун.

3. Ымь фак патул.

4. Ымь курэц динций.

Модел де диалог:

— Андрей, че фачь? Вино ла масэ.

— О клипэ. Ымь спэл мыниле.

— Бине. Спалэ-ць мыниле ши вино ла масэ.

Модел де монолог:

Диминяца еу мэ скол ла ора 7. Мэ спэл ку апэ рече ши сэпун. Аштерн патул, фак ӂимнастикэ. Мэ дук ла шкоалэ.

СЭРБЭТОРИЛЕ

Елевий нумеск сэрбэториле, спун кум сэрбэторим Анул Ноу, Мэрцишорул, Ынтый Май ш.а.

Лексикул:

1. Сэрбэтоаре, брад, Анул Ноу, Мош Ӂерилэ, Алба-ка-Зэпада, Ла мулць ань!

2. Мэрцишор, зиуа мамей, кынтек, флорь, балоане.

3. А ымподоби, а дуче, а дэруи, а прегэти, а феличита.

Ситуаций де ворбире:

1. Се апропие ынтый мартие, зиуа Мэрцишорулуй. Пентру чине ай прегэтит мэрцишоаре ши кум сынт еле?

2. Е зиуа мамей. Кум о вей феличита?

Моделе де ворбире:

1. Ной ымподобим брадул.

2. Еу фак мэрцишоаре.

3. Ту о феличиць пе мама.

4. Еу ый дэруеск мамей флорь.

Моделе де диалог:

1. — Че сэрбэторим ла ынтый януарие?

— Ла ынтый януарие сэрбэторим Анул Ноу.

2. — Че сэрбэтоаре есте астэзь?

— Астэзь е зиуа мамелор — 8 Мартие.

Моделе де монолог:

1. Астэзь е Ынтый Май. Тимпул е фрумос ши калд.

2. Ла 1 мартие е зиуа Мэрцишорулуй. Ын ачастэ зи ной дэруим мэрцишоаре. Ачеста е ун обичей фрумос.

БАШТИНА

Деприндерь де а нуми сатул (орашул) унде локуеск, денумиря стрэзий, дескриеря ӂенералэ а орашулуй, сатулуй.

Лексикул:

1. Сат, ораш, страдэ, парк, монумент, магазин, спитал, шкоалэ, грэдиницэ де копий.

2. Богат, верде, маре, ларӂь, фрумос.

3. Есте, се нумеште, ымь плаче.

Ситуаций де ворбире:

1. Буничий локуеск ын сат. Повестеште деспре сатул лор.

2. Приетена та а венит ын оспецие дин Русия. Повестеште-й деспре орашул (сатул) тэу.

Моделе де ворбире:

1. Ачеста есте орашул (сатул) меу.

2. Сатул (орашул) меу есте маре, верде.

3. Орашул меу се нумеште Тираспол.

4. Еу локуеск пе страда Пэчий.

Модел де диалог:

— Кум се нумеште сатул тэу?

— Сатул меу се нумеште Фрумушика.

— Кум е сатул тэу?

— Сатул меу е маре ши фрумос.

— Кум сынт стрэзиле луй?

— Стрэзиле сынт ларӂь ши плине де вердяцэ.

— Кыте школь авець ын сат?

— Авем о шкоалэ фрумоасэ, доуэ грэдинице де копий, трей магазине ши ун спитал.

Модел де монолог:

Мэ кямэ Аурика. Еу локуеск ын сатул Спея. Сатул меу есте верде ши фрумос. Мие ымь плаче сатул меу натал.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Авторская програма факультативного курса для младших школьников по развитию речевой креативности "Уроки речевого творчества"

Данный факультативный курс представляет собой систему творческих заданий на развитие речевой креативности и предусматривает поэтапное повышение уровня словотворчества у детей младшего школьного возрас...

Програма летнего лагеря "Тропинки родины моей"

МОУ «Черлакская средняя общеобразовательная школа №2» имеет большой опыт организации социально-значимой проектной деятельности учащихся и в настоящее время использование проектной и исследовател...

Конкурсна програма "Творчі розіграши для учнів початкових класів"

Творчі розіграші для дітей молодшого шкільного віку які сприяють розвитку у дітей творчих здібностей, уяви, мовних навичок, спритності рухів, артистичності; вчать співпраці в групах; виховують комунік...

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 2

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 3

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 4

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...

Проект дидактик ал лекцией де лимбэ офичиалэ (молдовеняскэ), кл. 1 - "Бунэ зиуа, шкоалэ!"

Класа: 1Тема: «Бунэ зиуа, шкоалэ!»Скопул: формаря депринделор елевилор де а ынсуши формуле де салут, рэмас бун, де а-шь спуне нумеле, де а-шь презента колеӂий, де а конверса ла тема датэ; ...