рабочая программа "Эрзянский язык и литературное чтение на эрзянском языке" 1 класс
рабочая программа (1 класс) на тему

Суродькина Надежда Михайловна

рабочая програма " эрзянский язык и литературное чтение на эрзянском языке" 1 кл для национальных школ

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл rab_prog_erzyan_azbuka_1_kl.docx92.01 КБ

Предварительный просмотр:

  1. ТОЛКОВАМО ВАЛ.

        Важодемань  программась тонавтнема  предметэнть «Эрзянский язык и литературное чтение на эрзянском языке»  теезь  Федеральной государственной общеобразовательной стандартонь начальной общей образованиянь коряс,  ( Эрзянь келень ды ловномань программат 1-4 класстнэнень ) ды тонавтнемань « Эрзянь букварь» 1 класс Н.А.Буянова, И.И.Кочанова ды «Ловнома ды сёрмадома» 1 класс Н.А.Буянова, И.И.Кочанова книгатнень коряс.  

  Общей характеристикась тонавтнема  предметэнть.

          Васенце классонь туртов анокстазь программасонть сех покш мель явозь эйкакштнэнь эрзякс кортамонтень школасо, ялга ютксо, эрямонь эрьва кодамо тевсэ. Сынь тонавтовить эрзянь валонь кунсоломо, чарькодеме, эрзянь валсо видестэ гайтень ёвтамо, мейле – ловномо ды сёрмадомо.

  Ловномо ды сёрмадомо тонавтомась ютавтови васенце классо, сентябрясто саезь маень 24-це чис. Те шкань перть эйкакштне тонавтовить гайтнень марямо, ловномо ды букватнень сёрмадомо, келейгавтовить сынст содамочист эрямодонть, перть пелькстэнть, сюпалгавтови валксост, тонавтовить апак тално кортамо ды содазенть ёвтнеме.

Ловномо ды сёрмадомо тонавтомась ютавтови аналитико-синтетической методонть коряс. Сонзэ лувсо тонавтомась лезды вадрясто чарькодемс валонть гайтень составонзо. Тень пингстэ касы эйкакштнень кортамо маштомань, мазыйстэ ды ильведькстэме ловномань ёрокчись. Уроксо сынь тонавтнить предложениянть валонь-вал, валонть — слогонь-слог, слогтнень — гайтнень лангс явомо, гайтнень — мельга мельцек ёвтамо ды сынст ютксо сюлмавоматнень мукшномо. Эйкакштне кармить маштомо гайтнень буквасо невтеме, слогонь ды валонь кочксеме ды ловномо, тонадыть цела валсо предложениянь ды сюлмавозь текстэнь ловномо.

 Ловномо тонавтнеманть марто вейсэ эйкакштне тонавтнить сёрмадомо, невтеме тетрадьс, кодамо буквасо тешкставить гайттне, буквасто ды слогсто валонь тееме, ильведькстэме сёрмадомо букватнень ды валтнэнь рукописень ды печатамонь шрифтсэ, тонавтыцянть диктовамонзо коряс сёрмадомо валт, конат тешкставить истя, кода марявить, истямо жо валсто нурькине предложениянь сёрмадомо. Тонадыть предложениянь ушодкссо, ломанень ды ракшань лемсэ покш букванть сёрмадомо.

Видестэ ды мазыйстэ ловномо ды сёрмадомо эйкакштнень тонавтомсто, покш мель явови гайтнень слогсто ды цела валсто явомантень, эйкакштнень кортамонь ёрокчист кастомантень ды ваньксстэ, марявиксстэ валтнэнь, слогтнень ды гайтнень ёвтамонтень.

Ловномо ды сёрмадомо тонавтомань уроктнесэ кемекставить кунсоломань ёрокчитне: эйкакштне кармить маштомо вадрясто ды педе пес чарькодеме весе ломантнень (тонавтыцянть, эсест ялгаст ды седе тов) кортамост. Сынь тонавтнить кортамо весе классонть икеле: отвечить тонавтыцянть кевкстеманзо лангс, теить ёвтнемат ловнозденть, неезденть, ванозь кинофильмадо, эйкакшонь книгадо, артовксонь коряс, ушодыть сынсь кевкстнемань максомо.

 Ловномо ды сёрмадомо тонавтомань шкастонть эйкакштне тонавтыцяст марто вейсэ ваныть перть пельксэнь лиякстоматнень ды ломантнень важодемаст мельга, тонавтнить неезденть ёвтнемань арсеме.

Те шкане покш мель эряви явомс сенень, штобу школасо ды семиясо эйкакштнень марто важодевельть вейкетьстэ: семиясо тонавтомс сенень, мезес тонавтыть школасо, тетятненень-аватненень кунсоломс тонавтыцянть вешематнень. 

   Вешематне:

  • ушодомс эйкакштнэнь весеме ёндонь кастоманть;
  • тонавтомс эрязасто, чарькодезь, мазыйстэ ловномо, ильведькстэме сёрмадомо, эсест мелест – превест ды ёжомарямост кортазь ды сёрмадозь ёвтнеме;
  • явомс мель важодеманть вечкемантень, стакачитнень изнямо тонавтомантень.
  • тонавтомс тиринь масторонть, ломантнень вечкеме, кастомс покш мель эсь народонть келензэ ды оймень питней чинзэ содамо;
  • лездамс эйкакштненень панжомс ды келейгавтомс сынст превень ды кедьёнксонь маштомачист;

  Тарказо тонавтнема  предметэнть  учебной плансо.

     МБОУ «Поселковская средняя  школа №2» учебной планонть коряс « Эрзянский язык» весемезэ тонавтнемс максови 1 классо 99 част   (3част  недлязонзо) ды  «Литературное чтение на эрзянском языке» 1 классо 66 часов (2 част недлязонзо).

  Ценностной  ориентиртнэ тонавтнема предметэнть «Эрзянский язык».

Эрзянь келесь тетянь-авань кель. Сон тонавты улемс алкуксонь ломанекс, кона зярдояк а кадсы келензэ, а стувтсы эсь тиринь ёнксонзо, тиринь кудонзо, тетянзо-аванзо, тонавты улемс лездыцякс, чевте седей ломанекс.

  • максомс нурька, чарькодевиця содамочить лия национальностень ломатнеде, сынст культурадост;
  • эряви явомс ламо мель минек масторсо эрьва национальностень эрицятнень культураст ютксо сюлмавксонь кастомантень, сюпалгавтомантень;    
  • школань эрьва предметэнть вельде тонавтомс тиринь масторонть, ломантнень вечкеме, кастомс покш мель эсь народонть келензэ ды оймень питней чинзэ содамо;
  • тонавтомс эикакштнень перть пельксэнть ванстомо, сонзэ сюпавчинзэ ламолгавтомо;
  • тонавтомс эикакштнень эсь прянь ветямо, тонавтнема тевенть вечкеме;
  • лездамс эйкакштненень панжомс ды келейгавтомс сынст превень ды кедьёнксонь маштомачист;
  • кемекстамс эикакштнень шумбрачист.

Неть тевтнень топавтомсто сехте покш тарка максови тиринь келентень. Вишка эйкакшонтень эсь арсеманзо, мелензэ – превензэ ды ёжомарямонзо видестэ ёвтавить ансяк сонзэ лувсо. А стяко К.Д.Ушинский тиринь валонть лемдизе «ине тонавтыцякс». Сон сёрмадсь: «Тиринь келесь, васенце класстнэсэ тонавтомсто, улезэ сех эрявикс предметэкс. Сон сови весе лия предметнэнь юрскак ды сюлми эйсэст».

Тонавтома результаттнэ тонавтнема предметэнть.

Требования к результатам освоения основных общеобразовательных программ по предметам «Мокшанский/ эрзянский язык».

    Мокшанский/эрзянский язык открывает мир к огромному духовному богатству  мордовского народа, повышает уровень гуманитарного образования.

  Основные требования к результатам уровня подготовки состоят в формировании универсальных учебных действий, и конкретизируются в потребности сохранения и развития мордовского (мокшанского/эрзянского) языка. Решает образовательные задачи, которые знакомят учащихся с особенностями мокшанского/эрзянского языка как знаковой системы и средств общения.

    Овладение литературной нормой, усвоение универсальных учебных действий по систематизации мокшанского/эрзянского языка опирается:

История мокшанского/эрзянского языка; лексика всех говоров и диалектов, создание письменности на мордовском языке. Словари мокшанского/эрзянского языка.

   Современный мокшанский/эрзянский язык, сфера мокшанского/эрзянского языка (литературный язык, разговорный язык, общинный язык, , мокшанский язык, эрзянский язык,  язык общения).

            История и современность развития литературного языка. Соблюдение литературной нормы (орфоэпический, лексический, грамматический).

         Изучение мокшанского/эрзянского языка (лингвистика). Разделы обучения языка: фонетика, лексика, морфология, синтаксис.

         Усвоение орфографии мокшанского/эрзянского языка, умение пользоваться пунктуацией.

         Понятие текста (тема, основное содержание, название, эпиграф, система высказывания).

         Жанр текста: описание, повествование, рассуждение.

         Функциональные стили: рассказы, художественные, документы, наука, публицистика.

Личностной результаттнэ.

    Школасо тонавтнезь эрзянь келентень эйкакштнэ тонадыть вадрясто ды педе пес чарькодеме весе ломантнень ( тонавтыцянть, эсест ялгаст ды седее тов) кортамост. Сынь тонавтнить кортамо весе классонть икеле: отвечить тонавтыцянть кевкстеманзо лангс, теить ёвтнемат ловнозденть, неезденть,ванозь кинофильмадо, эйкакшонь книгадо, артовксонь коряс, ушодыть сынсь кевкстемань максомо.

Касыть-кепетить эйкакштнэнь ловномань ёроксчист, кемекставить ды домкалгавтовить текст ды книга марто важодемань маштомачитне, келейгавтови кельвалонь кастомаст, сэрейгавтови кортамонь культураст.

Фольклорось ды художественной литературась мазылгавтыть ды сюпалгавтыть кортамонь келест, валксост.

Эрзянь келесь тетянь-авань кель. Сон тонавты улемс алкуксонь ломанекс, кона зярдояк а кадсы келензэ, а стувтсы эсь тиринь ёнксонзо, тиринь кудонзо, тетянзо-аванзо, тонавты улемс лездыцякс, чевте седей ломанекс.

Эряви ванстомс ды келейгавтомс тиринь келенть!

Регулятивной УУД:

  •  кель-валонь кастомась;
  • содасы эсензэ келензэ, бажи ильведькстеме кортамо, эсензэ мелензэ-превензэ ды ёжомарямонзо кортазь ды сёрмадозь ёвтнеме.

Познавательной УУД:

  • Содасы, мекс ды мезень кисэ тонавтни.
  • Пурны эрьва кодат материалт ды информацият. Мордовской литературасто (словарьстэ, справочникстэ, энциклопедиясто, эрьва кодамо книгасто) вешни информация, машты важодеме сынст коряс, кемексты эсензэ превензэ. Мельспаросо кунсолы ды ванны телепередачат. Интернет – сайтстэ машты муеме эрявикс информации, япечаты компьютерсэ исследовательской роботат.

Коммуникативной  УУД

  • Карадо – каршо кортамонь(диалогонь) ветямо маштомась, эсеть ялгань кунсоломась, сонзэ ёвтнеманзо поладомо эли домкалгавтомо маштомась. Кортамс апак капша, мелень путозь. Кортамось молезэ аволь диалектэнь, но ванькс литературань кельсэ, сонзэ грамматикань ды орфоэпиянь норматнень лангс нежедезь.
  • Ловны эрьва кодамо темань коряс книгат, газетат, журналт; кунсолы музыка, эрзянь морот(тиринь мастордо, ояксчиде ды седее тов).
  • Вечкезь, паро мельсэ, чарькодезь кортни тиринь ломантнень марто.
  • Машты важодеме коллективсэ.
  • Машты парсте кортамо, лиянь кунсоломо.

Предметной  результаттнэ.

  •  эряви явомс ламо мель минек масторсо эрьва национальностень эрицятнень культураст ютксо сюлмавксонь кастомантень, сюпалгавтомантень;
  •  чарькодсызь тонавтницятне, што эрзянь келесь национальной культурань явления ды эсь келенть тонавтнезь чарькодевить ломантень эрямосо вастневиця ёнксонзо, коензэ-кирданзо, мелензэ-арсеманзо;
  • тонавтовить эйкакштнэ эрязасто, чарькодезь, мазыйстэ ловномо, ильведькстэме сёрмадомо, парсте кортамо, эсест мелест-превест ды ёжомарямост кортазь ды сёрмадозь ёвтнеме;
  • чарькодьсызь, мезекс эряви сыненст ловномась;
  • тонадыть самостоятельна вешнеме эрявикс литература, штобу чарькодемс ды содамс дополнительной  информациянть.

 Основной содержаниязо тонавтнема предметэнть. 

« Эрзянский язык и литературное чтение на эрзянском языке» 1 класс (165 ч)

Разделы

Ловномо тонавтомась

Сёрмадомо  тонавтомась

Анокстамонь ( азбукадо икелень) шкась

8

12

Лувонь (Азбукань) шкась

41

62

Азбукадо мейлень шкась

17

25

Итого:

66

99

Разделэнь лемтне

частнэ

Разделэнть содержаниязо

Анокстамонь

( азбукадо икелень) шкась

( Добукварный период )  

20

Ловномо тонавтомась ды кель-валонь кастомась (8ч)

Сёрмадомо тонавтомась (12ч)

1-це сентябрясь-тонавтнема иень ушодомась

«Азбукась»-тонавтнемань васенце книгась

Валрисьмесь ды валось. Налксемат ды налкшкеть  

Валрисьмесь ды валось.Кудосо. Кудонь ракшат

Валонть слогонь-слог явомась.Вирьсэ. Идем ракшат ды нармунть.   Звук. Гласной звуктне. Валонть слогонь слог явомась. Чувтт  Слогось, согласной гайтесь. Садсо

Согласной гайтенть гласноенть марто слияниясь. Семиясо

Пропистнеде» чарькодемась.  

Важодиця ды лезэв строчкатнень невтемась

Важодиця ды лездыця строчкатне

Виде линиятнень сёрмадомась

Валонь ды слогонь невтемась  

Строчкань вадрясто содамось

Покш наклонной линиясь.  

Овалонь ды виде линиянь сёрмадомась.  

Лувонь (Азбукань) шкась 

93

Ловномо тонавтомась ды кель-валонь кастомась (41 ч)

Сёрмадомо тонавтомась( 62ч)

Азбукань  шкастонть  тонавтневить  весе  гласной ды согласной  гайтне ды  сеть  букватне,   конатнень  вельде сынь невтевить.

Эйкакштне тонавтовить:

гласной гайтнень (а, о, у, ы, и, э) буквасо невтеме;

гласной гайтнень валсто муеме, валонтень гайтень коряс анализэнь тееме;

согласной гайтнень буквасо невтеме;

слогонь-сюлмавксонь ловномо;

предложениянь ды текстэнь ловномо;

кочкамо валт максозь гайтнень марто, арсеме валт максозь схематнень коряс;

содамо букватнень, сынст башка ёнксост, видестэ ёвтамо гайтнень ды буквасо сынст сёрмадомо, содамо, кода невтеви согласнойтнень калгодо- ды чевтечист;

керсезь азбукань буквасто ды слогсто кочксеме эрьва кодамо слогонь валт, конат сёрмадовить истя, кода марявить;

е, ё, ю, я гласной букватнень марто валтнэнь ловномо;

керсезь азбукань буквасто тееме ды ловномо валт, конатнесэ улить ламо согласнойть, ь, ъ ды й марто слогт;

азбукасо иллюстрациятнень коряс келень сюпалгавтомо;

тонавтыцянть марто вейсэ стихотворениянь видестэ, мазыйстэ ловномо;

валонь, нурька предложениянь, аволь покш текстэнь слогонь-слог ловномо (комсешка вал минутазонзо);

эрявикс вайгель марто ловномо кевкстемань, серьгедемань, кармавтомань ды однородной член марто предло-жениятнень.

Эйкакштнень ловномо тонавтомсто, свал мельсэ кирдемат гигиенань правилатне.

Тонавтыцянтень эряви:

тонавтомс эйкакштнень сёрмадомсто озадо аштеме, парта лангс тетрадень путомо, карандашонь, ручкань кедьсэ кирдеме;

невтеме, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто;

тонавтомс «Прописень» коряс валонь ды предложениянь сёрмадомо;

тонавтомс сёрмадомо ловномань коряс валт, конат сёрмадовить истя, кода марявить;

тонавтомс колмо — вете валсто теезь предложениянь сёрмадомо;

тонавтомс ванномо сёрмадозенть текстэнь эли невтев-ксэнь коряс, теезь ильведевкстнэнь витеме;

тонавтомс видестэ сёрмадомо предложениятнень (покш буквасто ушодомась, предложениянь пес эрявикс лотксема тешксэнь путомась, ломанень, ракшань лемсэ покш букванть сёрмадомась).

Сёрмадомань гигиенань правилатнень марто эйкак-штнень содавтомась.

Азбукань шканть прядовома малав тонавтыцянтень эряви невтемс сёрмадомань тетраденть, толковамс, мейсэ сынь а вейкеть «Пропистнень» марто. Аламонь-аламонь ушодомс тетрадьс сёрмадомо.

Азбукадо мейлень шкась  

52

ЛОВНОМАСЬ (КЛАССО ДЫ АВОЛЬ КЛАССО) ДЫ КЕЛЬ-ВАЛОНЬ КАСТОМАСЬ (17ч)

Минек масторонь эйкакштнеде, важодемадонть, перть пелькстэнть, ракшатнеде аволь покш ёвксонь, ёвтнемань ловномась. Стихотворения марто важодемась.

Ловномань уроктне ётавтовить тонавтнема иенть пря-домань меельце кавто ковтнень перть (апрель — май). Те шкастонть эйкакштне ловныть сюлмавозь текстт, вадрялгавтыть ловномань, сёрмадомань ды кортамонь ёрокчист. Сынь ловныть минутазонзо 25—30 вал, тонавтнить вейке валонть явомо лиятнестэ. Поладови гайтень культуранть, валонть, предложениянть ды сюлмавозь кортамонть лангсо важодемась, кона ульнесь ушодозь «Азбуканть» тонавтнемань шкастонть.

П.Бардин. Чачома ёнкс.

Ю.Исланкин. Тиринь модам.

 Е.Пятаев. Лездамо.

А.Немкин.Мекс Микитань вечксынек.

Пси нурдот.

А.Богомолов. Пиземе пель.

К.Абрамов. Тундонь самось.

А.Богомолов.Од котат.

 Л.Кассиль.Тонь ванстыцят.

 Е.Пятаев. Монь умаринам.

А.Богомолов. Письмарт.

Ванстодо мазычинть!

Книгань покшчи.

Чеерне. Ёвкс.

Ёжов Атякш.

Кискине ды Псакине.

Кудо.

Сёрмадомась ды кель-валонь кастомась (25ч)

Азбукань шкастонть получазь содамочитнень, маштомачитнень ды ёроксчитнень вейсэндямось ды кемекста-мось. Сёрмадомань ёрокчитнень седе тов вадрялгавтомась. Эрьва уроксо ваньксстэ сёрмадомо тонавтомась.

Валтнэнь слогонь-слог явномо тонавтомась. Валтнэнь строчкасто строчкас кандомась.

Диктовамонь коряс букватнень, слогтнень, валтнэнь ды, предложениятнень сёрмадомо тонавтомась. Книгасто, доскасто сермадоманть вадрялгавтомась. Сёрмадомсто шожда правилатнень тевс нолдамо тонавтомась.

Кортамонь этикась: валтнэ, конат сайневить шумбрак-стнемстэ, простямсто.

Валрисьме( предложения)

Кевкстемань, ёвтнемань валрисьметне.

Гайтть ды букват.

Гласной гайтть ды букват.

Слог. Валонь кандома.

Согласной гайтть ды букват. Чевте ды калгодо согласной гайттне.

Покш букванть сёрмадомась.

Покш буквась ракшань лемсэ.

Э букванть сёрмадомась.

Валт  жи, ши, чи слог марто.

Календарно - тематической планированиясь.  

№  

урока

Литературное чтение на эрзянском языке

(2 част недлязонзо,

66 част иезэнзэ)

Шкась

 Уроконть №

 

Эрзянь кель

(3 част  неделязонзо,

99 част иезэнзэ)

Шкась

Уроксо тонавтницятнень

важодемаст

план

факт

план

факт

                                                                                              Анокстамонь ( азбукадо икелень) шкась

  20 част

1

 

1-це сентябрясь-тонавтнема иень ушодомась

1

 

«Пропистнеде» чарькодемась

( кевкстемс, кодамо мель марто сынь састь школав, кода анокстасть пряст те чинтень, кодат ёвкст, стихотвореният содыть, кодат кинофильмат вечкить ды седе тов );

школаванть экскурсиянь ютавтомась (толковави, кода эряви ветямс эсь прясь, кода мукшномс эрявикс помещениятнень);

школанть перька экскурсиянь ютавтомась (ваннови школанть пирезэ, толковави, кода эряви ютамс кинть трокс);

Тонавтнемс сёрмадомсто видестэ  озадо аштеме, парта лангс тетрадень путомо, ручкань видестэ кирдеме, «Пропистнень» коряс сёрмадомо. Cхематнень коряс артомась,строчкатнень муемась:лездыця строчкась явови кавтов, важодиця строчканть верце ды алце линиятнева ветявить черькст. Ёвтави,што саевить артовксонтень кавто важодиця ды кавто лездыця строчкат.

Тонавтыцясь толкови, кода эряви  аштемс сёрмадомсто; ванновить « Пропистне», косо максозь рисункат, букват, валт; толковави, што те тетраденть коряс сынь кармить сёрмадомо тонавтнеме; ёвтнемс ручкадонть, конаньсэ сави сёрмадомс, невтемс, кода эряви кирдемс  сонзэ сёрмадомсто.

 « Прописень» васенце страницанть ваннозь толковамс, мезекс эрявить линиятне;

Толковамс, кода рисовави пирамидкась, образецэнть коряс квадратонть рисовамось ды эсь мелест коряс артомась.

2

 

«Азбукась»-тонавтнемань васенце книгась.

2-3

Рабочей ды лездыця строчкатне

Седе тов тонавтыцясь ютавты урокт «Азбукань» страницатнень коряс.  Весе неть уроктне ютавтовить кортазь. Эйкакштнень марто моли кортнема сынст эрямодост, ялгадост, налксемадост, налкшкедест, седе, мезе теить кудосо, кода лездыть тетяст-аваст туртов. Эрьва кортамо урокось ютавтови вейке кодамояк темань коряс. Тень кисэ эрьва истямо уроктонть икеле, бути эряви, ютавтови экскурсия. Тонавтницятне ёвтнить, мезе несть, мезе кармасть содамо максозь теманть коряс.

 

Максомс анализ , мезекс эрявить рабочей ды лездыця строчкатне. Кемекстамс, кода аштемс озадо сёрмадомсто, кода кирдемс тетрадесь ды ручкась; толковамс , што кснавнетне рисовавить вить пельде керш ёнов ды плавнойстэ апак капша.

Кустематнень рисовамось.

Круг марто бордюронть рисовамось.

3

 

Валрисьмесь ды валось. Налксемат ды налкшкеть.

4

Виде линиянь сермадомась.

Валрисьмеденть чарькодемась. Тонавтыцясь корты, што минек кортамось ашти валрисьместэ, эрьва валрисьмесэнть ёвтави вейке кодамояк арсема.

Валрисьменть схеманть невтемазо.

Сюжетной картинканть коряс валрисьмень арсемась. Логической упражненият предметной картинкатнень коряс.

4

 

Валрисьмесь ды валось.

Кудосо. Кудонь ракшат.

5- 6

Виде ды наклонной линиятнень сёрмадомась. Валонь ды слогонь невтемась.

Невтемс, мезде тееви валрисьмесь (предложениясь), мезде тееви валось. Маштомс учителенть кевксеманзо коряс предложениянь теме.

Валксост келейгавтомась ды сюпалгавтомась Кель-валось (кортамонь ды сёрмадомань) — вейсэнь вановт.

Предложениясь ды валось. Кортамось явови валрисьме лангс. Смустень коряс сюлмазь валрисьметне теить текст. Сынсь валрисьметне явовить вал лангс, валтнэ — слог лангс. Слогось. Гласнойтне — слогонь теиця гайтть.

Тонавтнемс виде линиянь сёрмадомо. Важодемс валонь схеманть лангсо; рисовамс

 « Прописьсэ» схеманть образецэнь коряс;

Арсемс валрисьметь кавто, колмо валсто, схематнень сёрмадомс чаво строчкатнес;

Максомс содамоёвкс пангодо.

Ёвтнемс, кода рисовамс пангонть;

Сёрмадомс рабочий строчкась нурька виде наклонной линиянть;

рисовамс кустематнень; «Пропистнень» коряс артовксонь тееме, штриховамо, узоронь виде ды менчевезь линиянь ветямо, эрьва кодамо буквань пельксэнь сёрмадомо;

видестэ аштеме парта экшсэ, тетраденть парта лангс путомо;

муеме «Прописень» страницанть, страницасонть — лувонь ды лездыця строчкатнень;

5

 

Валонть слогонь-слог явомась.

Вирьсэ. Идем ракшат ды нармунть.

7

Строчкань вадрясто содамось.

Ёвтамс , гласнойтне – слогонь теиця гайть.Маштомс валонь слогонь – слог явомо. Гайтне ды букватне. Гайтте чарькодемась. Гласной ды согласной гайтнень явомо тонавтомась (гайтенть ёвтамсто, вастови эли а вастови курго потсо пирявкс.

Максомс анализ , мезекс эрявить рабочей ды лездыця строчкатне. Предметной артовкстнэнь коряс важодемась: а) ванныть ды ёвтыть, мезе артозь;

б) зяро слогс явови эрьва валось;

в) зяро гайттстэ ашти эрьва валось;

г) ёвтамс эрьва валонть слогонь-слог;

д) артомс цветной карандашсо валонь схематнестэ гласнойтнень.

6

 

Гайть. Гласной гайтне. Валонть слогонь слог явомась. Чувтт

8- 9

Покш наклонной линиясь.

явомс гласной  гайтнень ды сеть букватнень, конатнесэ сынь невтевить

 Ютавтомс кортамо сюжетной иллюстрациянть коряс; ютавтови экскурсия.

Ютавтомс упражненият вишка наклонной линиянть сёрмадомасо; невтемс покш наклонной линиянть сёрмадоманзо; ютавтомс «Стул» валонть ды « Диван» рисунканть  коряс словарно- логической важодема. Важодема строчкатнес прямоугольниктнень рисовамось ды цветной карандашсо гласнойтнень красямось.

7

   

Слогось, согласной гайтесь. Садсо.

10.

Овалонь ды виде линиянь сёрмадомась.

Гайтте чарькодемась. Согласной гайтнень явомо маштомась. Ванномс садонть, косо касыть умарть, вишнят, сливат;

Ёвтнемс, кода эряви пурнамс фруктатнень, штобу ванстомс сынст тельня.

Арсемс валрисьметь  схематнень коряс; явомс валтнэнь слогонь-слог.Невтемс гласнойтнень  основной признакост: сынь ёвтавить вайгель марто, сынст ёвтамсто курго потсонть арась пирявкс. Эрьва гласной звукось теи слог.

Максомс анализ  овалонь ды виде линиянь сермадоманть коряс;

ютавтомс словарно-логической упражненият предметной картинкатнень коряс;

сёрмадомс максозь схеманть коряс кругт;

виде линият ало крюкине марто;

 красямс эсь мелест коряс цецянть; ёвтамс, зяро слогт цеця валсонть.

8

Согласной гайтенть гласноенть марто слияниясь. Кудосо.

11- 12

Овалонь ды виде линиянь сёрмадомась.

Явомс гласной гайтнень ды сеть букват-нень, конатнесэ сынь невтевить;

Невтемс  согласной звуконть гласной марто слияниянть. Валстонть башка гайтнень (гласнойтнень ды согласнойтнень) явомо тонавтомась. Валтнэнень слогонь ды гайтень коряс анализэнь теемась (гайтнень ламочист муемась, сынст мельга мельцек молемаст). Гайтень сюлмавкстнэ.

Максозь гайтть марто валонь мукшномо тонавтомась.

Максомс анализ  овалонь ды виде линиянь сермадоманть коряс;

ютавтомс словарно-логической упражненият предметной картинкатнень коряс;

сёрмадомс максозь схеманть коряс кругт;

виде линият ало крюкине марто;

 

Лувонь (Азбукань) шкась 

Букварный (103 част, ловнома -41, эрзянь кель -62)

 9

 [а] гласной гайтесьь. А, а букватне

13

А, а букватнень сермадомась

Явомс  [а]  гласной гайтенть ды  букванть, конадонть  сон невтеви;  

анализэнь теемась валонтень гайтень коряс

Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто.

10

[о]   гайтесь. О, о букватне

14

О, о букватнень сермадомась

Явомс [о]     гласной гайтенть ды  букванть, конадонть     сон невтеви;  валонтень гайтень коряс анализэнь теемась

Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто.

15

А,а,О,о букватнень сермадомась.

11

[у]   гайтесь. У, у букватне

16

У, у букватнень сермадомась

Явомс  [у]    гласной гайтенть ды  букванть, конадонть  сон невтеви;  

анализэнь теемась валонтень гайтень коряс .

Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто.

17

У у букватнень  а,о, А,О букватнень марто  слогонь сермадомась

12

[ы]  гайтесь, ы буквась

18

ы букванть сермадомась

Явомс  [ы]    гласной гайтенть ды  букванть, конадонть  сон невтеви;

 валонтень гайтень коряс анализэнь теемась

Невтемс, кода сёрмадови (ы)буквась , кода сон сюлмави лия буква марто.

13

[и]   гайтесь. И, и букватне

19

И, и  букватнень сермадомась

Явомс  [и]    гласной гайтенть ды  букванть, конадонть  сон невтеви;

  валонтень гайтень коряс анализэнь теемась

Ванномс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто

 14

 Гласной гайтне ды букватне

20

Гласной букватнень сермадомась.  

Максомс анализ гласной гайтненень ды букватненень.

Невтемс, мейсэ сынь аволь вейкеть.

Лецтямс, кода сюлмавить гласной букватне эсь ютковаст.

Сёрмадови диктант( тонавтыцясь ёвты лемть, сёрмадови ансяк васенце звуконь невтиця буквась)

21

Гласной букватнень сермадомась. Диктант.

15

[ н]  [ н'] согласной гайтне.

Н, н букватне

22

н букванть ды но валонть сермадомась

Максомс характеристика согласной гайтентень ды буквантень;

 маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодкссо ды валонь песэ.

Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто

16

[ н]  [ н'] гайтнень  марто  валтнэнь ловномась

23

Н букванть ды на валонть сермадомась

Ёвтамс видестэ сочетаниятнень[ н]  [ н']  согласной гайтенть валонь ушодкссо,  куншкасо ды валонь песэ лия гайть марто.

Маштомс явшеме валтнэнь слогонь – слог.

Невтемс, кода сёрмадови н буквась а букванть марто, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто

Теемс звуковой анализ  на  слогонтень

24

Н,н букватнень сермадомась ды лия буква марто сынст сюлмавомаст.

17

[ с]  [ с']    гайтне. С, с букватне

25

С, с букватнень сермадомась

Максомс характеристика согласной гайтентень ды буквантень,

маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Явомс кавонзазь ды аволь кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайттеме звуктнень коряс.

Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне,

Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто.

18

[к]  [ к']    гайтне. К, к букватне

26

К,к букватнень сермадомась

Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень,

маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Маштомс, ёвтамо валонть максозь звуконть марто.

Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень.

Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне,

Теемс анализ, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто.

27

К,к С,с букватнень сермадомась ды лия буква марто сынст сюлмавомаст.

19

[т]  [ т']    гайтне. Т, т букватне

28

Т,т букватнень сермадомась

Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень,маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень.

Невтемс, кода сёрмадови  вишка буквась

т , кода сон сюлмави лия буква марто. Невтемс, кода сёрмадови покш буквась Т , кода сон  сюлмави  т  вишка букванть марто.

Теемс сравнения покш ды вишка букватненень Т, т

20

[р]  [ р']    гайтне. Р, р букватне

29

Р,р букватнень сермадомась

Ёвтамс видестэ сочетаниятнень[ р], [ р']  согласной звуктнень валонь ушодксо,  куншкасо ды валонь песэ лия звук марто.

Маштомс явшеме валтнэнь слогонь – слог;

Содамс ударной ды безударной слогтнень марямга.

Невтемс, кода сёрмадови  вишка буквась , кода сон  сюлмави    лия буква марто. Невтемс, кода сёрмадови покш букватне  Р, Т

Ванномс, кода сынь сюлмавить вишка   букватнень  марто

30

Р,р, Т,т  букватнень сермадомась ды лия буква марто сынст сюлмавомаст.

21

[л]  [ л']    гайтне. Л,л букватне

31

Л, л букватнень сермадомаст

Ёвтамс видестэ сочетаниятнень[ л]  [ л']  согласной звуктнень валонь ушодксо,  куншкасо ды валонь песэ лия звук марто.

Маштомс явшеме валтнэнь слогонь – слог, содамс ударной ды безударной слогтнень марямга

Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень

Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне,

Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто

22

[м]  [ м']    гайтне. М,м букватне.

32

м, М букватнень сермадомаст

Ёвтамс видестэ сочетаниятнень[м]  [ м']  

согласной звуктнень валонь ушодксо,  куншкасо ды валонь песэ лия звук марто.

Маштомс явшеме валтнэнь слогонь – слог, содамс ударной ды безударной слогтнень марямга. Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень

Невтемс, кода сёрмадови вишка ды покш буквась М.

Ванномс, кода сынь сюлмавить вишка м букванть марто.

 Теемс анализ, кода сынь  сюлмавить    лия буква марто.

33

М,м, Л,л  букватнень сермадомась ды лия буква марто сынст сюлмавомаст.

23

[в]  [ в']    гайтне. В,в букватне

34

в, В букватнень сермадомаст.

Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень,

маштомс сынст ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Видестэ ёвтамс чевте ды калгодо гайтнень.

Невтемс, кода сёрмадови  вишка  ды покш буквась.

Теемс анализ, кода сон  сюлмави    лия буква марто. Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто.

24

[д]  [ д']    гайтне. Д,д букватне

35

д, Д букватнень сермадомась

Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень,

маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Явомс кавонзазь  согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайттеме звуктнень коряс.

Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне, кода сынь сюлмавит вейкест-вейкест марто. Теемс анализ, кода сынь сюлмавить лия букватнень марто марто.

36

В,в, Д,д букватнень сермадомась ды лия буква марто сынст сюлмавомаст.

25-26

[е] [э]       гайтесь.  

Е,е гласной букватне

37-38

е, Е букватнень  сермадомась

Явомс гласной  гайтенть ды  букванть, конадонть     сон невтеви;  

валонтень гайтень коряс анализэнь

теемась ; тонавтнемс е букванть марто валтнэнь ловномо.

Невтемс, Е буквась- чевтечинь невтиця буква.

Ёвтнемс,  е букванть йотированной функциянзо.

Тонавтнемс  е букванть марто валонь сёрмадомо. Невтемс, кода сёрмадови покш буквась , кода сон сюлмави   лия буква марто.

39

Е,е букватнень лия букватнень марто  сюлмавомаст.

27

Чевте знакось (ь)

40- 41

ь знаконть сермадомась

Маштомс  ёвтамо  чевте знаконть правописаниянзо: валонь куншкасо, гласной буватнень икеле ды кавто согласной ютксо.

Ёвтамс, ь знаконть арась покш буквазо.

Видестэ ёвтамс, што ь знакось невти согласнойтнень чевтечист.

28

[п]  [ п']    звуктне. П, п букватне

42

п, П букватнень сермадомась

Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень,

маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Явомс кавонзазь  согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайтеме звуктнень коряс. Муемс [п]  [ п']    звуктнень, П, п букватнень параст.

 

Невтемс, кода сёрмадови вишка  буквась , кода сон сюлмави   лия буква марто.

29

[ш] гайтесь. Ш, ш  букватне

43

Ш, ш букватнень сермадомась, ши сочетаниянть сёрмадомась

Максомс характеристика согласной звуконтень [ш] ды буквантень,

 маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ

Явомс кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайттеме звуктнень коряс.

Невтемс, кода сёрмадови ш буквась лия  буква  марто, кода сынь сюлмавить  вейкест-вейкест марто.

Ёвтамс, кода видестэ ёвтавить валтнэ ш звуконть марто.

 Ш, ш букватнень сермадомась, ши сочетаниянть сёрмадомась

30

[з]  [ з']    гайтне. З, з букватне

 44-45

з,З букванть сермадомась ды лия буква марто сермадомаст.

Максомс характеристика согласной гайтентень ды буквантень, маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Тонавтнемс  слогонь – сюлмавксонь ловномо.

Невтемс [з]  [ з']    звуктнень, З, з букватнень параст.

Содамс з ды  с  гайтнень видестэ

ёвтамост.

Невтемс, кода сёрмадови

 вишка ды покш буквась  з , кода сон сюлмави  лия буква марто.

31

Я, я букватне

46

я, Я букванть сермадомась

Максомс характеристика я буквантень

маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Ёвтнемс, я букванть йотированной функциянзо.

Невтемс, кода сёрмадови  вишка  ды покш буквась, кода сон сюлмави  лия буква марто.

Тонавтнемс я букванть марто валтнэнь ловномо.

Невтемс, Я буквась- чевтечинь невтиця буква.

Невтемс, кода сёрмадови  вишка  ды покш буквась, кода сон сюлмави  лия буква марто

32

Я буквась- чевтечинь невтиця буква

47-48

Я букванть лия буква

 марто сермадомазо.

33

[б]  [ б']    гайтне. Б, б букватне

49

б, Б букванть сермадомась

Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень,

маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Невтемс, кода сёрмадови  вишка ды покш буквась, кода сон сюлмави  лия буква марто. Невтемс, кода сёрмадови покш  буквась,  кода сон  сюлмави   вишка б букванть марто.

34

[г]  [ г']    гайтне. Г, г букватне

50

г, Г  букватнень сермадомась

Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень;

маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.

Невтемс [г]  [ г']    звуктнень, Г,г  букватнень параст.

Содамс г ды  к  гайтнень видестэ ёвтамост

Невтемс, кода сёрмадови  вишка буквась г, кода сон сюлмави  лия буква марто.

51

Б,б,Г,г букватнень лия буква марто сермадомаст

35

[й']  гайтесь ды й буквась

52-53

й  букванть сермадомась

Тонавтомс  [й']  звуконть марто валонь ловномо. Теемс анализ гласной ды согласной, калгодо ды чевте гайтев ды гайтеме звуктненень.

Маштомс ловномо валт, предложеният, аволь покш текст.

Т еемс анализ й буквантень.

Маштомс сонзэ сёрмадомо слогсо ды валсо.

36

[э] гайтесь. Э, э букватне

54

э ,Э  букванть сермадомась

Явомс  [э]    гласной гайтенть ды  буквант-ь, конадонть  сон невтеви;

  валонтень гайтень коряс анализэнь теемась

Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне,

Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто.

37

Ю, ю букватне

55

ю, Ю  букванть сермадомась

  1. Содамс ю букванть  ды маштомс сонзэ ёвтамо.
  2. Ёвтнемс, ю букванть йотированной функциянзо.
  3. Ванномс, ю букванть сёрмадоманзо согласной букватнень марто
  4. Теемс сравнения покш ды вишка букватнень марто.
  5. Теемс сравнения заглавной ды строчной Ю,ю бакватненень.
  6. Маштомс путомо заглавной букванть ю ломанень лемсэ, фамилиясо тетя лемсэ

 

56

ю буквасо согласнойтнень чевтечист невтемась

  1. Тонавтомс ю  букванть марто валтнэнь ловномо.
  2. Невтемс, ю  буквась- чевтечинь невтиця буква.

38

Ё, ё букватне

57

Ё, ё букватнень сермадомась

  1. Ёвтнемс, ё букванть йотированной функциянзо.
  2. Тонавтомс  ё букванть марто валтнэнь ловномо.
  3. Теемс сравнения заглавной ды строчной Ё,ё букватненень.
  4. Маштомс путомо заглавной букванть ю ломанень лемсэ, фамилиясо, тетя лемсэ.

39

Согласной мельга ё  буквась

58

Ё, ё букватнень сермадомась (кемекстамось)

  1. Невтемс, ё  буквась- чевтечинь невтиця буква.
  2. Маштомс звуковой  анализэнь тееме.
  3. Невтемс, Ё буквась- чевтечинь невтиця буква

40

[х]  [ х']   гайтне. Х, х букватне

59

Х, х букватнень сермадомась

  1. Максомс характеристика согласной звуктненень ды буквантень,
  2.  маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо,куншкасо  ды валонь песэ.
  3. Невтемс, кода сёрмадовить покш ды вишка букватне,
  4. Теемс анализ, кода сынь сюлмавить вейкест-вейкест марто.

60

Печатной текстэнь сермадомась.

41

[ч]  гайтесь. Ч, ч букватне  

61

ч,Ч букванть сермадомась  

  1. Максомс характеристика согласной звуконтень  ды буквантень,
  2.  маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо,куншкасо  ды валонь песэ
  3. Ёвтамс, кода видестэ ёвтавить валтнэ ч звуконть марто.
  4. Невтемс, кода сёрмадови ч буквась.
  5. Тонавтнемс сёрмадомо ютазь букватнень марто валт ды вишка предложеният. Явомс,Ч, ч  букватнень сермадоманть, ча сочетаниянть правописаниясь

42

[ж]  звукось. Ж, ж букватне  

62

ж букванть сермадомась  

  1. Максомс характеристика согласной звуконтень ды буквантень,
  2. маштомс сонзэ ёвтамо валонь ушодксо ды валонь песэ.
  3. Невтемс [ж]    звуконть.  Ж  букванть параст.
  4. Невтемс, кода сёрмадови ж  буквась лия  буква  марто, кода сынь сюлмавить  вейкест-вейкест марто.
  5. Ёвтамс, кода видестэ ёвтавить валтнэ ж звуконть марто.

63

Ж  букванть сермадомась  

  1. Явомс кавонзазь ды аволь кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайттеме звуктнень коряс.
  2. Содамс ж  ды ш  гайтнень видестэ ёвтамост.
  3. Явомс,Ж,ж  букватнень сермадоманть, жи сочетаниянть правописаниясь

43

[щ']  гайтесь. Щ, щ  букватне  

64

щ, Щ букватнень сермадомась  

  1. Маштомс видестэ ёвтамо валтнэнь калгодо согласноенть щ  марто.
  2. Максомс характеристика щ звуконтень.
  3. Тонавтомс ловномо слогт ды валт щ звуконть марто.
  4. Щ   букванть  сермадомась, ща  сочетаниянть правописаниясь
  5. Невтемс, кода сёрмадови щ  буквась лия  буква  марто, кода сынь сюлмавить  вейкест-вейкест марто.
  6. Ёвтамс, кода видестэ ёвтавить валтнэ щ звуконть марто.

44

[ф]  [ ф']   гайттне. Ф,ф букватне

65

ф, Ф  букватнень сермадомась

  1. Явомс кавонзазь ды аволь кавонзазь согласнойтнень, чевтечист ды калгодочист, гайтев ды гайтеме звуктнень коряс.
  2. Содамс в   ды ф   гайтнень видестэ ёвтамост.
  3. Невтемс, кода сёрмадови ф   буквась лия  буква  марто,
  4. Теемс анализ, кода сынь сюлмавить  вейкест-вейкест марто.

66

Валонь диктант.

  1. Маштомс диктовка вельде валонь сермадомо ды ильведьксэнь муееме.
  2. Ильведькс лангсо важодемань тееме.

45

[ц]  [ ц']   гайттне. Ц, ц букватне

67

ц, Ц букватнень сермадомась

  1. Тонавтнемс букванть ды маштомс видестэ ёвтамс сонзэ звуконзо.
  2. Вешнемс эрявикс букванть алфавитной порядкасо
  3. Теемс сравнения заглавной ды строчной Ц,ц букватненень.
  4. Маштомс путомо заглавной букванть ц ломанень лемсэ, фамилиясо тетя лемсэ.
  5. Невтемс, кода сёрмадови ц   буквась лия  буква  марто,
  6. Теемс анализ, кода сынь сюлмавить  вейкест-вейкест марто.

46

Явовтыця калгодо знак (ъ)

68-69

ъ сермадомась

  1. Тонавтнемс валонь, нурька предложениянь, аволь покш текстэнь слогонь – слог ловномо.
  2. Маштомс  ёвтамо  разделительной знаконть правописаниянзо: валонь куншкасо, гласной буватнень икеле ды кавто согласной ютксо.
  3. Ёвтамс, ъ знаконть арась покш буквазо.
  4. Тонавтомс, ъ букванть сёрмадомо.

47

Весе букватнень марто ловномась

70

Алфавит.

  1. Содамс букватнень, гласной ды согласной звуктнень.
  2. Ловномс  текстэнть содержаниянзо, отвечамс кевкстематнень лангс.
  3.  Проверямс алфавитэнь коряс содамочинть..

48

«Азбукань покшчи» стихотворениясь

71

Выборочной диктант.

Маштомс стихотворениянь ловномо ды мазыйстэ, седеймарязь сонзэ ёвтнеме

Содамс букватнень, гласной ды согласной звуктнень.

Ловномс  текстэнть содержаниянзо, отвечамс кевкстематнень лангс.

 Проверямс маштоманть валонь ды нурька предложениянь сёрмадомо.

72

Диктант.

Проверямс маштоманть валонь ды нурька предложениянь сёрмадомо.

Маштомс ильведькс лангсо важодемань  тееме.

 49

Книгань ловномась. Библиотекав экскурсия.

73  

Помнямга сермадома.

Маштомс стихотворениянь ловномо ды мазыйстэ, седеймарязь сонзэ ёвтнеме

Содамс букватнень, гласной ды согласной звуктнень.

Ловномс  текстэнть содержаниянзо, отвечамс кевкстематнень лангс.

 Проверямс маштоманть валонь ды нурька предложениянь сёрмадомо.

50

Ловномань маштомачинть ванномась.

 74

Итоговой урок.

Нурька проектэнь тееманть ванномась.

Содамс букватнень, гласной ды согласной звуктнень.

Ловномс  текстэнть содержаниянзо, отвечамс кевкстематнень лангс.

 Проверямс алфавитэнь коряс содамочинть..

Ваннови исследовательской важодемань темась «Рузонь ды эрзянь алфавитэсь»

Азбукадо мейлень шкась 

( Ловнома-17част /  эрзянь кель -25)

51

П.Бардин. Чачома ёнкс.

75

Валрисьме                    ( предложения)

Тонавтнемс вечкезь, шназь, седейшкава, мазыйстэ ёвтнеме чачома ёнксто. 

Содамс, васенце валось сёрмадови свал покш буквасто

Маштомс валрисьменть пес лотксема тешкстнэнь путнеме.

52

Ю.Исланкин. Тиринь модам.

76-77

Р\Р Кевкстемань, ёвтнемань валрисьметне.

Артовксонь коряс ёвтнемань арсема

Тонавтнемс вечкезь, шназь, седейшкава, мазыйстэ ёвтнеме чачома ёнксто, эсь веледенть. Кемекстамс вечкемань ёжомарямот чачома таркатень.

Маштомс валрисьменть пес лотксема тешкстнэнь путнеме.

Содамс, кода сёрмадовить кевкстемань ды серьгедемань тешксттне.

Тонавтнемс схемань коряс валрисьмень арсеме.

53

Е.Пятаев. Лездамо.

78

Гайтть ды букват.

Тонавтовить чарькодезь ды ильведькстэме слогонь-слог ловномо, гайтнень видестэ ёвтамо.Маштомс лездамс ялгатень.

Толковамс ды кирдемс мельсэ:

Гайттнень минь марятано ды ёвтатано:

Букватнень нетяно ды сёрмадтано.

54

А.Немкин.Мекс Микитань вечксынек.

79-80

Гайтть ды букват.

Толковамс, што ломанесь  сехте эрявикс мастор лангсо ды весе вадрясь – ломаненть эйстз.

видестэ ёвтамс эрьва гайтесь (ськамонзо, валсо, фра-засо ды эрязкесэ);

л — р, с — з, ш — ж, с-ш, к — г, п— б гайтнень ваньксстэ ёвтамо тонавтомась;

55

Пси нурдот.

81

Гласной гайтть ды букват.

тонавтовить чарькодезь ды ильведькстэме слогонь-слог ловномо, гайтнень видестэ ёвтамо.   Кемекстамс гласной ды согласной гайттнень содамочинть. Кирдемс мельсэ: гласной гайттнеде кото;букватнеде кемень.

56

А.Богомолов. Пиземе пель.

82-83

 Гласной гайтть ды букват.Артовксонь коряс сочинениянь арсемась.

Содамс, мезекс эряви пиземесь, мезе максы ведесь ломанентень.

57

К.Абрамов. Тундонь самось

84

Р\р Слог. Валонь кандома.

Артовксонь коряс кортазь ёвтнема арсема.

Маштомс валсо артомо тундонь мазычинть

Тонадомс валтнэнь кандомо вейке строчкасто омбоцес.

58

Г. Ефимов. Вирень сюпавчи.

 

85-86

 Слог. Валонь кандома.

Планонь коряс сермадозь ёвтнемань арсема

Ванстомс виренть ды сонзэ сюпавчинть.

Тонадомс планонь коряс сермадомо сочинения.

59

А.Богомолов.Од котат.

87-88

Согласной гайтть ды букват. Чевте ды калгодо согласной гайттне.

Кепетемс эй¬какштнень ловномань ёрокчист, кемекстамс ды домкал-гавтомс  текетт ды книга марто важодемань маштома¬читне, келейгавтови кельвалонь кастомаст, сэрейгавтови кортамонь культураст.

тонадомс букватнень, валонть, предложениянть книгасто, доскасто, диктовамонь коряс тештямо, ванномо сёрмадозенть, ильведевкстнэнь витеме.

60

Л.Кассиль.Тонь ванстыцят.

 89

Покш букванть сёрмадомась.

Ёвтнемс эсь семиясто армиясо служиця цёрадо.

Ваннви  покш букванть  валтнэсэ сермадомазо.

61

Е.Пятаев. Монь умаринам.

90

Покш буквась ракшань лемсэ.

Кортамонть кунсоломо тонавтомась. Кортамонь ёрокчинть кастомась:

тонавтомс эйкакштнень кортамо апак капша, апак тално, арсемс эсь ответэнть лангсо, кортамс аволь пек пшти, но аволь сэтьме вайгельсэ, косо эряви, маштомс вайгеленть кепедеме верев эли сэтьмелгавтомо;

Ваннви  покш букванть  валтнэсэ сермадомазо.

62

А.Богомолов. Письмарт.

91-92

Покш букванть сёрмадомась

Содамс телень ды тундонь нармунтнень лемест.

тонадомс букватнень, валонть, предложениянть книгасто, доскасто, диктовамонь коряс тештямо, ванномо сёрмадозенть, ильведевкстнэнь витеме.

63

Ванстодо мазычинть!

93

Р\р Покш букванть сёрмадомась.

Артовксонь коряс ладсемс валрисьметь максозь валтнэстэ.

Ванстомс весементь, мезе ашти, кассы, эри перьканок.

тонадомс букватнень, валонть, предложениянть книгасто, доскасто, диктовамонь коряс тештямо, ванномо сёрмадозенть, ильведевкстнэнь витеме.

64

Книгань покшчи.

Кудо.

94 -95

Э букванть сёрмадомась.

Весе валтнэнь ёвтнеме истя, кода вёши литературань келесь.

Кортамонь асатыкстнэнь витемась.

Толковамс, зярдо сёрмадови Э буквась.

65

Ёвксонь ловномась.

Чеерне. Ёжов Атякш.

96

Валт  жи, ши, чи слог марто.

Кепетемс эйкакштнень ловномань ёрокчист, кемекстамс ды домкал-гавтомс  текетт ды книга марто важодемань маштома¬читне, келейгавтови кельвалонь кастомаст, сэрейгавтови кортамонь культураст.Видестэ маштомс неть сочетаниятнень сёрмадомо.

66

Иень перть ютазенть мельс лецтямось.

Урок – викторина.

97

Итоговой контрольной диктант

Кепетемс эй¬какштнень ловномань ёрокчист, кемекстамс ды домкал-гавтомс  текетт ды книга марто важодемань маштома¬читне, келейгавтови кельвалонь кастомаст, сэрейгавтови кортамонь культураст.

Проверямс маштоманть валонь ды нурька предложениянь сёрмадомо диктовка вельде, ванномо сёрмадозенть, ильведевкстнэнь витеме.

98

Ильведевкс лангсо важодема.

Маштомс эсь ильведькстнэнь муеме,   ванномо сёрмадозенть, ильведевкстнэнь витеме.

99

Вишка – проектнэнь коряс ванстомань урок.

Ютавтови ванстома проектнэнь коряс.

6.  Материально – технической обеспечениясь.

Материально- технической обесПечениясь

Количествась

Примечаниятне

Библиотекань фондось )

1 Учебникесь «Азбука»(зян келен коряс)1-це классо тонавтницятненень/ Е.К.Видманва, Н.А.Буянова. Саранск Мордовской книжной издателствась,

2. прописьтне (2 часть) 1-це классо тонавтницятненень/ Е.К.Видманва, Н.А.Буянова. Саранск Мордовской книжной издателствась,

3. Эрзянь келень ды ловномань программат 1-4 класстнэнень Саранск Мордовской книжной издателствась,

К

Библиотечный фонд комплектуется на основе федерального перечня учебников, рекомендованных (допущенных) Минобрнауки РФ

Тонавтомань технической средстватне

Классной доскась таблицань, катинань педявома марто

Д

Кабинеты №

Телевизор

Д

Комьютер

Д

Сканер

Д

Аудиоцентр

Д

Фотокамера цифровая

Д

Электронные образовательные ресурсы.    Презентации с сайтов:

Сайт Министерства образования и науки Российской Федерации: http://www.mon.go v.ru;

Сайт Государственные образовательные стандарты второго поколения: http://www.standart.edu.ru;

Сайт журнала «Вестник образования»: http://www.vestnik.edu.ru;

Сайт « Учительской газеты»: http://www,ug.ru;

Сайт журнала « Начальная школа»: http://www,n-shkola.ru;

Сайт журнала «Современный урок: начальная школа: http://www,ppoisk.com

Портал компании Кирилл и Мефодий: : http://www.km.ru;

school-russia.edu.

Д

Сюжетной картинкат уроконь тематнень коряс, наборной полотна буква марто.

Буквань касса, лента, слогонь таблицат

К Ф

К

Классонь обоудованиясь

Тонавнцятнень столест ды стулост.

Учителень столь.

Шкаф книгань, дидактичекой материалонь, пособиянь ванстомань.

Книгань подставкат, схемань ды таблицань кидемат.

К

Д

К

7. Литературась.

ДЛЯ РЕАЛИЗАЦИИ ПРОГРАММНОГО СОДЕРЖАНИЯ ИСПОЛЬЗУЮТСЯ:

Тонавтыцянтень (преподавателя) 

Обязательной

  • Учебник «Эрзянь букварь», « Ловнома ды сёрмадома» Н.А.Буянова, И.И.Кочанова.  С.: Мордовской книжной издательствась,2011.  
  • « Сятко» журналось.  
  • Д.В.Цыганкин. « Занимательной грамматика.» С.: 2011
  • «Чилисема» журналось.

  • Закон РФ «Образовании»
  • Федеральный государственный общеобразовательный стандарт начального общего образования / Министерство образования и науки РФ. -М.: «Просвещение», 2011.
  • Концепция Федеральных государственных образовательных стандартов общего образования / Под ред. А.М. Кондакова, А.А. Кузнецова. М.: «Просвещение» 2011
  • Примерные программы начального общего образования. Ч. 1. Ч. 2.  М.: «Просвещение» 2011
  • Сборник рабочих программ «Школа России» 1-4 классы М.:         «Просвещение» 2011     
  • Концепции и программы для начальных классов «Школа России»

            М., «Просвещение» 2011  Ч 2

 (Тонавтницятненеь)

Обязательной

  • Учебник «Эрзянь букварь», « Ловнома ды сёрмадома» Н.А.Буянова, И.И.Кочанова.  С.: Мордовской книжной издательствась,2011.  

 «Чилисема» журналось.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Рабочая программа по предмету ЛИТЕРАТУРНОЕ ЧТЕНИЕ (Бунеев Р. 4 класс)

Рабочая программа содержит календарно-тематическое планирование на год....

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА по курсу «Литературное чтение» , домашнее обучение 1 класс

Данная программа составлена для обучения учащегося первого класса на дому...

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА по курсу «Литературное чтение», домашнее обучение 3 класс

Данная программа предназначена для обучения на дому учащихся 3 класса...

Русский язык и литературное чтение "Школа России" 3 класс (поурочные планы)

Поурочные планы по предметам русский язык и литературное чтение 3 класс "Школа России"...

Рабочая программа по курсу «Литературное чтение» для 3-го класса (УМК "Школа 2100")

Данная рабочая программа разработана в соответствии с требованиями ФГОС НОО, содержит все необходимые разделы и элементы....

Образовательная система «Школа России» Рабочая программа по предмету «Литературное чтение» для 4 а класса

Рабочая программа по литературному чтению  для  4  класса разработана на основе требований ФГОС начального общего образования, Концепции духовно-нравственного развития и воспитан...

Рабочая программа по предмету «Литературное чтение» для 1- 4 классов (базовый уровень)

Рабочая программа по предмету «Литературное чтение» для 1- 4 классов (базовый уровень)...