Разработки уроков и классных часов
классный час (2 класс)

Монгуш Лидия Деспижековна

Классные часы

Скачать:


Предварительный просмотр:

21.12.2018ч.                                                    Тыва дыл                                           2 класс.

Кичээлдин темазы:  Слогтар. Катаптаашкын.

Кичээлдин хевири: Чаа билиглер «ажыдарынын» кичээли

Сорулгалары: Ооредилгелиг: Состерде каш слог барын тып ооредир. 1 класска ооренген билиглерин сагындырып быжыглаар.

Сайзырадылгалыг: Оореникчилернин аас болгаш бижимел чугаазын сайзырадыр.

Кижизидилгелиг: Кичээл уезинде бот-боттарын дыннап билирин, корум-чурумну тудуп билиринге кижизидер.

Кижилернин янзы-буру мергежилдерин танышытрар, оларнын куш-ажылын унелеп билиринге кижизидер.

Бугу талалыг ооредилгелиг ажыл-чорудулгазын кижизидери (формирование УУД):

Личностуг ажыл-чорудулга (личностные действия): бот-башкарныры, мозу-будуш болгаш этикалыг уг-шигни тывары (самоопределение, смыслообразование, нравственно-этическая ориентация)

Башкарыкчы ажыл-чорудулга (регулятивные действия): сорулга салыры, план тургузары, баш бурунгаар айтыры, хынылда кылыры, эдип чазаары, унелээри, бот-башкарныры (целеполагание, планирование, прогнозирование, контроль, коррекция, оценка, саморегуляция)

Билип алыышкын ажыл-чорудулгазы (познавательные действия): ниити ооредилгелиг, логиктиг, берге айтырыгны шиитпирлээри (общеучебные, логические, постановка и решение проблемы)

Харылзажылга ажыл-чорудулгазы (коммуникативные действия): ооредилгеге хамаарышкан кады-ажылдажылга, айтырыгларны салыры, чорулдээлиг айтырыгларны сайгарары, эш-оорунун корум-чурумун удурттуру,  бердинген сорулгаларга, байдалдарга бодунун бодалдарын шын болгаш долу илередип билири (планирование учебного сотрудничества, постановка вопросов, разрешение конфликтов,  управление поведением партнера, умение с достаточной точностью и полнотой выражать свои мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации)

Кичээлдин

этаптары

Башкынын

ажыл-чорудулгазы

Оореникичинин

ажыл-чорудулгазы

Бугу талалыг ооредилге ажыл-чорудулгазы (УУД)

1. Ооредилге ажыл-чорудулгазынче барымдаа.

(мотивация к учебной деятельности)

(1-2 мин.)

 - Экии, уруглар!  Оорениринге белен силер бе?

- Эр-хейлер!

- Онаалгаларывысты хынаптаалынар. Мергежилге 115.

- Эштеринернин бажынга кылган ажылын унеленер.

- Эр-хейлер!

Я хочу, потому что смогу.

Билип алырын кузеп тур мен, чуге дизе шыдаар мен.

Кичээлдин девизи:

Хоглуг конга кынгырт кылды,

Кичээл шагы эгеледи.

Кончуг оожум орупкаштын

Кичээнгейлиг оорениили                           (бот-боттарынга хулумзуруур)

(оореникчилер кыдырааштарын солчупкаш, карандаш-биле боттарынын онаалзагын хынаар)

Личностуг 

(ажылдаарынга белеткендирер, ажылчын олудун организастаары)

Башкарыкчы

(сорулга салыры)

Харылзажылга

(диалог чугааны ажыглап билири)

2. Билиглернин онза-чугулазы. (актуализация знаний)

(2-3 мин.)

- Эрткен кичээлде чуу деп тема ооренген ийик бис?

-  ь демдек- биле бижиир чуу деп состерни сактып алдынар, адап баринерем, уруглар.- Чижээ.

- Эр-хейлер!

Ол чуу состер деп чугаалашкан ийик бис?

-Эр- хейлер!

Я смогу. Мен шыдаар мен

- Эрткен кичээлде Ь демдектиг состерни ооренген бис

- коньки,рубль,лагерь,корабль, словарь…….

- Орус дылдан улегерлеп алган состер.

 

Харылзажылга

(бодунун бодалдарын аас-биле илередири)

Билип алыышкын

(чаа билиглерни ном болгаш бодунун амыдыралчы опыдынга даянып, ном дузазы-биле чедип алыры)

Башкарыкчы (кичээлде кылыр ажылдарнын чурумун чугаалап билири)

3.Ооредилгеглиг сорулганы салыры (постановка учебной задачи)

(4-5 мин.)

- 1-ги класска ужуктерни ооренип тургаш бис баштай состерни канчаар номчуп эгелеп турган ийик бис?

- Слогтап номчаан соонда будун состерни кожуп номчуп турар апарган бис.

- Кичээл уезинде кандыг-кандыг дурумнерни сагыыр ийик бис.

- Эр-хейлер!

2. Оюн «Хонелер»  Оореникчилерни чангыстап айтырар. Состу тыпкан кижи улаштыр кожумактыг хураганны хонеге баглаар  (чышпырар).

Хураганнарны хонелерге баглаар бис, уруглар.

-Бис кандыг язы- соок (нация) улус бис?

-Бистин  республикавыстын  топ хоорайы?

-Суурувуста эн алдарлыг малчын кырган- ачавыс ады?

--Бистин Тыва чоннун улуг байырлалы ?

-Бо чылын ол байырлалды  чүү деп фамилиялыг улус харыылап эрттирерил?

-Шагаада соок- биле ойнаар оюн?

-Хураганнарны  хонелерге баглаарынарга силерге  кандыг  болду?

Ам хонелерде хураганнарны номчуулунар.

Ол состерни канчаар бижээн- дир?

- Чуу деп теманы богун ооренир – дир бис?

- Шын- дыр состерни слогтарга  шын чарып ооренир бис.

Что я ещё хочу узнать?              

Оон чуну билип алыксап турар мен

- Эн-не баштай бис слогтап номчуп турган бис. Оон соонда будун состу номчуп эгелээн бис.

Сагыыр дурумувус:

1. Эжи харыылап турда, тончузунге чедир дыннаар.

2. «Хойу чангызы дээш, чангызы хойу дээш» деп принципке даянып ажылдаар.

3. Бот-ажыл уезинде бот-боттарынга шаптыктавас.

4. Эжеш азы , болук-биле ажылдап тургаш, бот-боттарынга дузалажыр.

5. Бодунун узел-бодалын чугаалап ооренир.

Ты-ва

Кы- зыл

Чо-ла

Ша-гаа

Куу-лар

Ка- жык

Хог-луг

Оореникчилер номчуур.

-Слогтап.

-Слогтар.

Сорулга салыры (башкынын айтыргларынын дузазы-биле кичээлдин сорулгазын салыр)

Угаап-боданыышкын (домакты номчуп тургаш, состерни адап тургаш логика ёзугаар утказын тып, чаа ужукту тывары)

4. «Чаа билиглерни ажыдары» Берге байдалдан унеринин проектизин тургузары. («Открытие нового знания» (построение проекта выхода из затруднения))

(7-8 мин.)

Арын 48  ДУРУМ

Состе чеже ажык ун барыл, ынча слог бар. Аа, ыы, оо, уу, ии, уу, яа, еэ, юу – чангыс слог болур.

Состерни номчунар.Ам аас- биле слогтарга чарып корээлинер.

Кыдыраашка ажыл

  1. Состерни кыдырааштарга бижип алыр

2.Домак чогаадыр.  Слайд-2 .

Слайдта  кымны коруп тур силер?

Ол соске аас- биле домак чогаадыр.

Моге –деп состе каш слог, каш ажык ун, каш ажык эвес уннер барыл, ол уннер ыыткыр бе азы дулей бе?

 

Слайд-1.

Саазын, ээрем, хаяа, хоюу,  оеэ

Саа-зын, ээ-рем Ха-яа, хо- юу, о-еэ

- Оореникчилер состерни кыдырааштарга слогтап  бижип алыр Самбырада  бир оореникчи ажылдап турар.

Моге –деп состе  2слог бар, 2 ажык уннер ( о,э),  2  ажык эвес уннер (м,г) барыл, ол уннер ыыткыр бе азы дулей бе?М, г – ыыткыр уннер.

Билип алыышкын

(чаа билиглерни ном болгаш бодунун амыдыралчы опыдынга даянып, ном дузазы-биле чедип алыры)

Харылзажылга

(бодунун бодалдарын аас-биле илередип билири, оске улустун чугаа-домаан дыннап болгаш билирин чедип алыры)

Башкарыкчы

(класс-биле тургускан план-биле шын ажылдап билири)

5. Баштайгы быжыглаашкын. (первичное закрепление)

(5--7 мин. )

Физминутка.

2 мин

НОМ-БИЛЕ АЖЫЛ

Арын 44  мергежилге 116.

Бердинген состер –биле домактар тургузар.

Тыванын найысылалы Кызыл хоорай.

Домаан номчааш, сос бурузун слогтарга чарар.

Я закрепляю.

Мен катаптап тур мен.  

 

Ты-ва-нын на-йы-сы-ла-лы Кы-зыл хоо-рай. (Оореникчилер  кыдыраашка ажылдаар)

Харылзажылга

(бодунун бодалдарын аас болгаш бижимел илередири)

Башкарыкчы

(кичээлде кылыр ажылдарнын чурумун чугаалап билири)

6. Чаа билиглерни чогаадыкчы чорук дузазы-биле катаптаары (творческое воспроизведение новых знаний)

(4-5 мин.)

Мергежилге 117. Арын 48.

Бот ажыл. Состерни. болук терге чарар.:

1 слогтуг состер:

2 слогтуг состер:

3 слогтуг состер:

4 слогтуг состер: тып бижиир.

 

Я усваиваю.

Мен шингээдип ап тур мен.

1 слогтуг состер: чер, дээр.

2 слогтуг состер: аяс, бургег.

3 слогтуг состер: одарлыг.

4 слогтуг состер: динмирээшкин, кызаннаашкын.

Харылзажылга  Эштеринин  ажылын шын унелеп билири.

(бодунун бодалдарын аас болгаш бижимел илередири)

Башкарыкчы

(кичээлде кылыр ажылдарнын чурумун чугаалап билири)

Личностуг 

(бодун хынап билири)

7Катаптаашкын. (. Повторение включение в систему знаний)

(7-8 мин.)

  1. Оюн «Паравоз»

Болук-биле ажыл. Ийи болукке ажылдаар

Паравозтун  1- ги вагонунга  чангыс слогтуг сос чыпшырар, 2- вагонга -2 слогтуг, 3- ку вагонга- 3 слогту, 4- ку вагонга 4 слогтуг состу тыпкаш кыдыраажынга бижиир.

2.Кыдыраашка ажыл.

Оореникчилер эжеш ,сумележип ора ажылдаарлар.

Ийи слогтуг  т- д деп удуктер- биле  бижиир состерни  тып бижиир.

Я применяю.

Мен ажыглап тур мен.  

Хой, хойлар ,хойжу, хойжулар, хойжуларнын.

Эжеш  ажыл.

Тараа,тамы,тала, таныш тарак,тана,

Даван,дагаа, дарый, далаш ,дазыл,дамыр, чада, ада

Оореникчилер самбырага чангыстап бижиир.

Личностуг 

(бодун хынап билири)

Башкарыкчы

(кылган ажылынын эдилгелерин (корректировка) шын кылып билири)

8. Ажыл-чорудулганын рефлексиязы. (рефлексия урока)

(2-3 мин.)

 

 

- Кичээливистин соолгу этапынга келдивис. Туннелден кылыптаалынар.

- Кичээливистин темазы кандыг болган ийик?

- Кандыг сорулганы кичээл эгезинде салдывыс?

- Ол сорулгавыс чедип алдывыс бе?

- Бо кичээлде чуу чуве солун болду?

- Чуу солун эвес болду?

- Кичээлди унеленер:  

Самбырада хунчугештин херелдерин чышпыраалынар:

- Кичээлде хойну билип алдым, солун болду- деп унелеп орал улус сарыг херелди чышпырар.

- шоолуг- ла билбедим, келир кичээлде эки билип алыр дээш ажылдаар мен- деп бодап орар кижи кызыл херелди чышпырар.

- Мен арай- ла  теманы шоолуг билбедим. Слогтарга состерни шын чарарын билип алыр дээш кызыр мен- деп боданып орар кижи ногаан херелди чышпырар.

Я использую.

Мен ажыглап тур мен.  

- Богун бис состерде каш слог барын тып ооренип алдывыс.

- Кичээл солун болду.

Башкарыкчы

(бодунун ажылын шын унелээри)

Личностуг 

(бодун хынап билири)

9. Онаалга

(домашнее задание)

2 мин

Онаалга

Арын 44 дурум доктаадыр Ажылчын уыдыраашта мергежилге 73,74,75 арын28.

Мергежилге  73.

Состер болу бээр кылдыр ийиги слогтарны чедир бижиир. Мергежилге 74.

Кажыктар, тевек деп сос- терге  домактар чогаадыр.Мергежилге 75

Шулукту номчааш, карартыр парлаан состерни слогтарга чарып бижиир.

 

Тема.Чангыс аймак кежигуннерлиг домактар.

Сорулгазы. 1.Мурнунда класстарга алганбилиглеринге даянып, домактын кандыг кежигуннерин чангыс аймак кежигуннердээрин билиндирип ,домактарда чангыс аймак кежигуннерни тыварынга, оларны санаан аян – биле номчуурунга чанчыктырар.

2. Уругларнын кичээнгейин, боданып билирин сайзырадыр.

  3. Башкынын болгаш эштеринин чугаазын дыннап база  медереп билиринге кижизидип, ооредир.

Дерии.Чуруктар, состер бижээн таблица.

Кичээлдин тургузуу.

Кичээлдин чорудуу.

Башкыныӊ кууседир ужурлуг ажыл -чорудулгазы

Оореникчиниӊ кууседир ужурлуг ажыл -чорудулгазы

УУД

I.Мотивация. Организастыг кезээ.

Ойнап-хоглеп дыштандывыс.

Онза-солун ооредилге далайынче

Бугу кушту угландырып

Бергелерге торулбайн оорениили.

Өѳреникчилерниӊ кичээлге белеткелин хынаар. Уругларныӊ хей-адын кодурер, кичээлге белеткээр

Ажылдаар олудун хынаар, белеткээр.

Сорулганы салыпбилири.(Р)

Бажынга онаалга хыналдазы.

Оореникчилернин тургускан домактарын номчуткаш, кандыг домактарны нарын домактар дээрин катаптап, тодарадыр.

Бажынга онаалгазын удур-дедир хынажыр ажылче уругларны углаар.

Бажынга онаалгазын удур-дедир хынажыр.

Башкы болгаш эштери-биле харылзаалыг ажылдаары.(П)

II.Актуализация.

-Дараазында чуруктарда чулерни коргускен-дир, аданар. Ол кандыг чугаа кезиинге хамааржыр состер–дир. Ол состер чангыс  домакка шупту кирип турар кылдыр домактан чогаадынар.

Чижээ: Столдар кырында номнар, кыдырааштар, демир-ужуктер чыткылаан.

Ол домакта домак чогааткан состер домактын кандыг кежигуннери бооп турар-дыр?

Мурнунда ѳѳренген темазынга даянып алгаш, чаа темаже чоорту кирерин белеткээр.

Домак болгаш оон кежигуннеринин  дугайында билиин хынаарынга онаалгаларны оореникчилерге куусеттирер.

Домак болгаш оон кежигуннеринин   дугайында билиин сактып, катаптаар.

Өѳренген билиинге дүүшкен  онаалганы кууседир. Бердинген состер-биле домактар чогаадыр.

Проблеманы тургузуп , шиитпирлеп билири.(п)

Проблеманы салыры.

Ам чаа айтырыгларга даянып алгаш, кичээлдин темазын, сорулгазын тодарадынар.

Проблемалыг байдалды тургузар.

Кичээлдин темазын,сорулгазын тодарадырынче оореникчилерни углаар.

Башкынын удуртулгазы- биле кичээлдин темазын, сорулгазын  шын тодарадып, тургузар. Чугаага киржир. Бодунун бодалын чугаалаар.

Бодалын шын дамчыдып билири.(к)

Чаатеманытодарадыры, тайылбыры. Салдынганпроблеманышиитпирлээри.

1.Кичээлдин сорулгазы: Домакка чангыс аймак кежигуннерин шын бижип, домак иштинден илередип ооренир..Темазы:Чангыс аймак кежигуннерлигдомактар.

Кичээл эгезинде чогааткан домаавысче катап эглип кээлинер.

Оларнын аразынга чуну салыр бис? Олар чуу деп айтырыгга харыылаттынып чоруур –дур? Домактын кандыгкежигуну болур-дур? Моон мурунунда ооренген билиглеринге даянып алгаш, тайылбырлаарын шененер.

Эталон: Чангыс соске хамааржып чоруур болгаш чангыс айтырыгга харыылаар домактын кежигуннерин домактын чангыс аймак кежигуннери дээр.

Номнун 50 дугаар арнында дурумнерни номчудар. База катап туннээр.

  1. Дурумге болгаш онаалгага даянып алгаш, тунелди ундурер. Бодунун дурумун тургузуп, шенээр.

Өѳренген «Домак болгаш оон кежигуннери» дугайында билиинге даянып алгаш,  «Чангыс аймак кежигуннерлиг домактар» деп теманы боттары ооренип, тодарадырынче уругларны углаар. Дурумну тодарадып билиринче уругларнын билиин, кичээнгейин углаар.Уруглар теманы боттары тодарадыр кылдыр углап, баштаар. Уругларнын туннелинин соонда, оларнын билиин эталон-биле хынаар.

Өѳренген ««Домак болгаш оон кежигуннери»» дугайында билиинге даянып алгаш,   «Чангыс аймак кежигуннерлиг домактар» деп чаа теманы боттары дилеп, тып, тодарадыр.  Дурум тургузарынга киржир, дурумну шын кылдыр тургузар

Бодунун шилип алган харыызын тайылбырлаар, шынзыдар.

Самбырада эталон(майык)-биле бодунун харыызын деннеп, туннээр.

Бергедей берген таварылгадан унеринин аргаларын тып билири.(Р)Эштежип ажылдаарынын дурумнерин сагыыры.(л)

Эгебыжыглаашкын.

  1. Мергежилге 139-ту шупту кууседир.

Негелдези: Домак кежигуннеринге сайгарар, чангыс  аймак кежигуннерин тодараткаш, тайыл бырлаар.

Номда дурумну база катап туннеп номчудар.Ном-биле ажыл.

Мергежилге 139. Бердинген домактарны  номчааш, негелдези ёзугаар кууседиринче уругларны углаар. Ооренген билиин быжыглаары-биле ажылды уругларга куусеттирер.Ооренген чуулун туннеп чугаалаарынче ооредип, углаар.

Мергежилге 139.

Созуглелди номчуур, негелдези ёзугаар кууседир.Сумележир.

Билип алаган билииинге даянып алгаш, бодунуӊ кылган ажылын  шынзыдар Кады ажылдаан эжи-биле бодунуӊ бодалдарын үлежип чугаалажыры.

Бодунун шилип алган харыызын тайылбырлаар, шынзыдар

Ооредилгеге хамаарылгазынкуштелдирип, сонуургаары (Л)

Дыштанылга минутазы

Дыштанылга минутазын солун, дээштиг клдыр организастап чорудар

Мергежилгелерни кылыр.

Бот ажыл

Болуктеп ажылдаар:

1-ги болук. Мергежилге 140, ар. 51

2-ги болукМергежилге 141, ар 51

3-ку болгаш 4-ку болук. Чангыс аймак кежигуннерлиг 4 домакчогаадыр.

 51 дугаарарында дурумну номчуткаш, туннел кылыр. (эрги ном)

Уругларны билииниӊ деӊнели – биле чарып, болуктеп ажылдаарын   организастаар.. Болукке ажылдаарынын дүрүмүн катаптадыр.

Бердинген  онаалгаларны болук аайы- биле кууседир. Бѳлукке ажылдаар, бодунун бодалын шынзыдып, түӊнээр.  

Болуктепажылдаарынындурумнеринсагыыры.

Бодунунболгашоорунунажылынунелеп, билири.(р)

Рефлексия. Туннел.

Чуну билип алдынар? Салган сорулгавыс куусеттинген бе? Чуу берге болду? Чуу солунболду? Кичээлдин темазын билип алган мен деп бодап тур сен бе?Бодунарнын «чедиишкинчадазынга» демдегленер

Кичээлдиӊ сорулгазынга дүүштур чедип алган чедиишкиннерге  даянып алгаш, беседаны чорудар.Уругларны кичээлдин эгезинче дедир ээлдирип, кичээл эгезинде кылып чадап каан ажылын чедир күүседирин сумелээр.  

Кичээлде бодунун күүсеткен ажылынын тѳнчу  түннелин шын тодарадыр. Эгезинде бергедешкен айтырыынче ээп кээп, ону ѳѳренип алган билиинге даянып алгаш, кууседип, шынзыдар.  

Бодунунажылыншындемдеглеп,унелээри. (Л)

Ооренген билиин туннеп билири.(Р)

Бажынга онаалга.

Онаалга. Дурум арын 50-51. Мергежилге 141арын 51

Онаалганы  канчаар күүседириниӊ тайылбырын чорудар.

Мергежилге 141, арын 51. Тайылбырны чорудар.

Бажынга онаалгазын бижиир.



Предварительный просмотр:

11.05. 2018ч.                    «Улусчу ужурлар»              3 класс

Тема: «Ажыл шупту хундуткелдиг»

Сорулгазы: Уругларны куш – ажылга ынак болурунга кижизидер,                  ажыл бурузу хундуткелдиг дээрзин уругларга билиндирер, куш – ажылдын кижилерин  хундулеп,  оларга  чоргаарланып  чоруурунга  кижизидер.

Чорудуу.

1.Организаастыг кезээ.

2.Шулук  ( башкы чугаалаар)

Ажыл турда

Монгуш Олчей- оол

Ажыл турда хуннун узаа

Карыш хире кыскалап кээр

Ажыл барда куштун тевии-

Каракка- ла уранчый бээр

Чиик болгаш сергек чоруун

Шинек болгаш тодуг-догаан

анаа боду чедип  келбээн

ажыл- иштин ачызы- дыр.

-Бо болгум кичээлинде чунун дугайында чугаалажыр – дыр бис, уруглар?

3.Беседа  

Куш- ажыл кижини каастаар. Квндыг- даа  ажыл хундуткелдиг. Ажыл –биле оннуктешкен кижи кажан-даа баксыравас, туревес, безин аарывас болур.Ажыл кылбас кижи эки чурттап шыдавас. Аштап, хир- чамга алзып, аарып, элеп –туреп  чурттаар.

Ынчангаш ажылга ада- иелер  ажы- толун бичии чажындан -на  ооредип, кижизидип эгелээр. Чаа кылаштап эгелээн чаш уруун айбылап ооредирлер:

- ойнааракты менээ берем,  огдум азы уруум. Мону столга салып каг –дээн чижектиг айбыларны кылыр.

- Силернин кылаштап турар дунмаларынар бар бе, ава – ачанар айбылаар- дыр бе?

-А силерни айбылаар- дыр бе?

Кандыг- даа ажылды  кылып алгаш кижи сеткилинде ооруур, амыраар боор.

- Бажынынарда канчаар дуза чедирип турар силер, уруглар? Ава- ачанар оорур- дур бе? Чуу деп мактаар-дыр?

- Силернин ада- иенер кайда, чуну кылып ажылдап турарыл?

-Озуп келгеш кым болуксаар силер? Ол эртемни чедип алыр дизе чуну канчаар  ужурлуг силер?

- Суурунарда ат- алдарлыг кижилерден адап корунерем. Силернин ада- иелеринер, акы- угбаларынар, кырган- ава, кырган –ачаларынар Торээн чуртунга,  торээн суурунга, силерге,  чонунга ынак болгаш  ажыл- ижин ак сеткилдиг кылып, алдаржып, анаа чоргаарланып чоруурлар.

4. «Аза  бердим , дузаланар!»         (Эжеш  ажыл)

Чуу мергежилдин кижизи  аза берген – дир, уруглар, дузалажып корунерем. ( Согунчугаштар- биле айтыр. Хынаар.   Экрандан)

5. Физминкутка (Музыканы салыр, экранда уругларны оттунуп кылыр)

6  Ребустар –биле ажыл. ( Слацд 1)

Состерни тывар. Кандыг ажылды кылып чоруур кижил чугааладыр.

7 . Музыкалыг  Оюн «Мергежилди тып»   Профессиялар  ырыларынын эгезин салырга кымнарны ырлап турарын тывар.

8.Улегер домак – биле ажыл  ( Слайд  2. Экрандан Номчааш, утказын чугааладыр.)

Кежээнин мурнунда- хунду

Чалгаанын мурнунда – кочу.

Ажылдан дескен, турегге дужер

Билигден дескен, чазыгга дужер.

9. Уругларга ажыл.       Куш – ажыл херекселдерин чедир чуруур.

-Кайы мергежилдин кижилери ол херекселдерни ажыглап турарыл?

( Чуруктарны улеп бээр)

10.Рефлексия.  

1. Кичээл менээ солун болду, хойну билип алдым – деп бодап олурар кижи  - холун ору кодургеш часкаар.

2.Шоолуг –ла  билбедим, Хойну билип алыр дээш ам-даа кызып ооренир мен.- деп бодап олурар кижи - холун ийи талазынче чада салыр.

3. Кичээл менээ солун эвес болду, чуну- даа билбедим – деп бодап олурар кижи-   Холун куду салгаш дорт олурар.

11. Туннел.       (Слайд 3)      Утказын чугааладыр.

 Каас, тодуг чурталга – карак кызыл ажылда.

-Ажылга ынак кижи кандыг болур- дур? Ажыл бурузу хундуткелдиг. Аар- чиик деп ылгалы чок! Силер озуп келгеш кандыг кижилер болур –дур силер, уруглар?

12.Онаалга.  1. Куш –ажыл дугайында улегер домак  ооренип алгаш келир.

2. 1. Бодунарнын бажынынарда  ава, ачанарга дузалажып тургаш  ажыглаар куш- ажыл херекселин чуруур.

2. 2. «Мээн дузам» деп чурукчугаш чуруур.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Научно- практическая конференция «Первые шаги» среди учащихся начальных классов кожууна . Тема: « Говорим правильно» Класс: 4 Автор: Сат Айкат Маадыровна Школа: МБОУ Чыргакинская СОШ. Руководитель : руководитель внеурочной деятельности Монгуш Лидия Деспижековна .

Слайд 2

Наша жизнь – это ежедневное общение с родителями, учителями, другими взрослыми, с друзьями. Люди редко задумываются над правильным произношением слов. А ведь правильная постановка ударения в словах это необходимый признак культурного и современного человека .

Слайд 3

Проблема. Нормы ударения литературного языка нарушаются людьми из- за их незнания, и потому, что школа и семья не придают должного значения правильности произношения слов.

Слайд 4

Цель исследования. Формировать потребность «говорить правильно», соблюдая ударения. Объект исследования. Культура речи учащихся школы, членов их семей.

Слайд 5

Предмет исследования. Правильность произношения слов относительно употребления некоторых форм имен существительных множественного числа И и Р падежей. Гипотеза исследования. Уровень культуры речи учащихся повысится, если активно включать их в изучение норм литературного языка, прививать навыки пользования различными словарями.

Слайд 6

Задачи исследования. 1. На основе анализа литературы и тест- опросов выявить слова, в которых наиболее часто нарушаются литературные нормы языка. 2. Определить пути повышения культуры речи. 3. Способствовать активному включению в изучение норм литературного языка. 4.Создать индивидуальные памятки «Мой литературный минимум»

Слайд 7

Этапы работы над проектом. 1. Изучение литературы по данной проблеме. 2.Составление карточек со словами для тест – опроса, распределение их по группам( части речи) 3. Социальное исследование (тест- опросы среди учащихся школы, знакомых, в семье) 4. Обобщение исследований. 5. Составление памятки «Акцентологический минимум», проведение акции «Давайте говори ть правильно» 6. Презентация. Защита проекта.

Слайд 8

По данной проблеме мы заметили: 1. разноместность - ударение в русском языке может быть на любом слоге.( к у хонный, проходн о й) 2. Подвижность –ударение может менять свое место в разных формах одного слова .(Нач а ть, н а чал, начал а ) 3. ударение может меняться с течением времени: раньше называли Тв о рог, а теперь твор о г.

Слайд 9

Следующим этапом нашей работы было наблюдение за речью среди нас, учащихся нашей школы, наших родителей, знакомых. Вот как выглядел диагностический лист для тест- опроса. 1.Напиши в форме И.п . множественного числа и поставь ударение . Герб, торт, адрес, шофёр, трактор, слесарь, столяр, директор, доктор, договор

Слайд 10

2 . Вставь правильно окончания в словах. В магазине мы купили 5 килограмм…. апельсин…, две пары ботин …, туфл …, вареж …,сок и яиц и абрикос….. 3 .Мы раздавали карточки и предлагали употребить данные существительные во множественном числе в И и Р падежах.

Слайд 16

Результат работы слова всего ошибок взрослые ученики слИвовый 15 1 0 5 вручИт 8 5 3 включИт 7 4 3 обеспЕчение 3 2 1 насорИт 1 2 8 4 бАнты 9 6 3 шАрфы 6 4 2 кАшлянуть 7 4 3 экспЕртный 9 6 3 откУпорить 10 7 3 оптОвый 3 2 1 кУхонный 2 2 -

Слайд 17

Из таблицы видно, что самое большое количество ошибок делают в словах: договоры, столяры, герб, торты. Поэтому мы посоветовали посмотреть орфоэпический, толковый, орфографический словари, и впоследствии, исправить ошибки. Почему у учащихся меньше ошибок, чем у родителей? Во –первых, мы изучаем словарные слова и запоминаем их; учителя правильно произносят эти слова, и мы их тоже запоминаем; а в–третьих, мы пользуемся словарями.

Слайд 18

Словари- помощники .

Слайд 19

Научимся работать со словарями.

Слайд 23

Пути повышения уровня речевой культуры. После получения таких результатов мы решили выпустить небольшой стенд о результатах и показать, как правильно употребляются эти слова, т.е провести небольшую акцию «Говорите правильно» Еще мы решили найди в орфоэпическом словаре слова, которые интересны произношением и составить памятку «Мой акцентологический минимум». Данные памятки мы решили подарить знакомым, родителям, ребятам.

Слайд 24

Мы надеемся, что они включаться в процесс изучения норм произношения русского языка и чаще будут заглядывать в орфоэпический словарь, а словарь ударений русского языка, можно использовать орфоэпический и толковый словари русского языка.

Слайд 25

В школе мы повесили стенд «Говорим правильно»

Слайд 27

Это наша Памятка «Мой акцентологический словарь» существительные прилагательные глаголы Б а нты , ш а рфы, скл а ды, т о рты, герб ы , обеспечение , танцовщица, сироты, договор, каталог, квартал, в туфлях, с тортом, свекла, жалюзи, водопровод, мусоропровод Сливовый, оптовый, украинский, кухонный, новорожденный, экспертный Начался, облегчит, вручит, включит, насорит, баловаться, кашлянуть, отдала, прогнала, ворвалась, дождалась, включишь, откупорить

Слайд 28

Заключение. Нарушение норм литературного языка- одна из проблем разговорной речи. Часто неправильно произнесённые слова в повседневной речи мы слышим не только у школьников, но и у взрослых людей. В процессе работы над проектом мы попытались повысить уровень культуры нашей речи и речи окружающий нас людей.

Слайд 29

Вывод. Высокий уровень речевой культуры- неотъемлемая часть современного человека. Следует не допускать ошибок в произношении и активно изучать нормы литературного языка. Постоянно обращаться к словарям русского языка с орфоэпическим нормам.

Слайд 30

Литература. 1.Русско- тувинский словарь Кызыл- 1993г 2.Русско- тувинский словарь. Кызыл -1996г 3. Универсальный энциклопедический словарь. Москва – 2002г 4.Орфографический словарь. 5. Учебник русского языка. Канакина В.П, В.Г. Горецкий. Просвещение. Москва- 2016г

Слайд 31

Благодарю, за внимание!


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Тема: « Падежтернин тоогузу ?» Автор: Сат Саглай Эресовна Класс: 4 Школа: Чыргакы ортумак школазы Дузалашкан башкы : Лидия Деспижековна Чыргакы – 2017ч. Научно-практическая конференция « Первые шаги » учащихся начальных классов школ кожууна по теме « Проектно- исследовательская деятельность в начальной школе »

Слайд 2

Тема: Падежтернин тоогузу . Сроулгазы : 1. Падежтернин тывылган тоогузун билип алыры . 2. Падежтернин ажыглалын тодарадыр . 3. Билип алган чуулумну эштеримге дамчыдары .

Слайд 3

План. 1. « Падежтер » дугайын сонуургай бергеним 2.Падежтернин тывылган тоогузу 3.Тыва дылда падежтер . 4.Туннел 5. Ажыглаан литература.

Слайд 4

« Падежтер » дугайын сонуургай бергеним Башкывыс биске :- Чуве аттарынын падежтерге оскерлирин богун ооренир бис, уруглар – дээш , падежтернин аттарын санай адап эгеледи . Мен боданып олур мен : Адаарынын падежи - кымны , чуну адап турарыл ? Хамаарыштырарынын падежи- кымга чуу хамааржы бээр чувел ?

Слайд 5

Бээринин падежи- кымга чуну берип турарыл ? Онаарынын падежи- чуну онаап каапканыл ? Турарынын падежи- кайда чуу турарыл ? Унеринин падежи- кайыын , чууден кым уне бергенил ? Углаарынын падежи- кым кайнаар углап бар чоруурул ?

Слайд 6

Падежтер дугайын сонуургай бергеш башкымдан , авамдан айтыртынып , шинчилел ажылын эгелээн мен. Библиотекаларга барып номнардан дилээримге чугле ооредилге номнарында база Шулуу Чыргаловичинин « Амгы тыва литературлуг дыл » деп номунда бар болду . Аялга эжим - биле кады интернеттке ажылдап эгеледивис . Хойун интернеттен тып алдывыс . Билдинмес чуулдерни башкымдан , авамдан айтырып ап турдувус .

Слайд 7

Шулуу Чыргал-оолович Сат

Слайд 8

Падежтер канчап тыптып келгенил ? «Падеж» деп состу орус дылда « Аян - чорукчу сос » дээр турган . Ол латин дылдан укталган сос ( кагуз ) дээр , римнер латин дыл кырында чугаалажып тура «Падеж» деп состу грек дылдан алган . Олар ( птозис ) дээр турган . Падежтер дугайында билигнин бирги автору бурунгу грек эртемден Аристотель болган .

Слайд 10

Бирги орус дыл кырында славян шажын ному «Грамматика словенска совершенного искусства осми частей слова» 1596 чылда Лаврентий Зизаний падежтер дугайын бижээн . Шаандагы славян дылда латин дыл - биле домей 6 падеж тургустунган .

Слайд 12

1. Именительный падеж 2. Родительный падеж 3. Дательный падеж 4. Винительный падеж 5 Творительный падеж 6. Предложный падеж

Слайд 13

Тыва дылда падежтер Тыва дылда падежтерни орус дылдан ундезилеп тургускан . Чуве адынын падежтерге оскерлиринин дугайында дыл эртеминин доктору Шулуу Чыргалович Сат 1950 чылдарда шинчилээн болгаш сайгарылгазын чоруткан . Чуве аттарынын уткаларынын оске состер уткаларынга хамаарылгаларын болгаш ол хамаарылгаларны илередир аргаларны ( кожумактарны ) катай радежтер дээр – деп Шулуу Чыргаклович Сат бижээн .

Слайд 14

Шулуу Чыргал-оолович Сат

Слайд 15

Падежтерге чугле чуве ады эвес , ат оруннарынга , сан аттарынга оскерлип чоруур . Падеж кожумактары чугле состерни холбаштырар эвес , оон – биле кады янзы - -буру болуглелдерни , домак - биле нарын домактын кезектерин холбаштырарынын чугула аргазы болур . Тыва дылда чеди падеж ажыглаттынып турар : 1. Адаарынын падежи 2.Хамаарыштырарынын падежи

Слайд 16

3.Бээринин падежи 4.Онаарынын падежи 5. Турарынын падежи 6. Унеринин падежи 7. Углаарынын падежи Шулуу Чыргалович Сат - Углаарынын падежин ийи падежтиг - деп турар . Бирги падеж ( кымче ? Кымнарже ? Чууже ? Чулерже ? деп айтырыгларга харыылаттынар Чижээ : Малчынче , малчыннарже , садыгже , садыгларже . Ийиги падеж – Кымдыва ? Чуудуве ?

Слайд 17

Малчындыва , садыгдыва . Бо улаарынын ийи падежи чангыс падеж бооп ажыглаттынып чоруур . Тыва дылда падеж кожумактары чуве адынга азы оске соске немешкеш , оон ударениезин бодунче тыртып эккээр.Чижээ : Тараа , тараанын , тараага,тараада,тарааны , тараадан . Углаарынын падежинин кожумактары ударениени бодунче тыртпас . Тараадан , тарааже , тараадыва .

Слайд 18

Адаарынын падежи Дос падеж бооп турар Бо дос падеж оске падежтерге бодаарга чуве ады сос база кожумак чогу - биле, азы тик хевир –биле ылгалып турар . Адаарынын падежи дээрге-ле чуве адынын дозу болур болгаш домакка кол сос бооп чоруур . Чижээ : Кудумчуларда х ар эрип калган. Тааннар чанып келгеннер . Бо ийи домактарда кол состер : Хар ( чан.с , А.п.), тааннар ( хой с. А.п.)

Слайд 19

Падежтер дугайында шинчилел ажылын уламчылап , арткан падежтерни улам хандыр ооренир сорулганы бодумда салган мен. Кичээнгейлиг дыннаанынар дээш , четтирдим !

Слайд 20

Ажыглаан чогаалдар Г, М. Сериверстова , Ф.Т Манзанова «Русский язык. 4 класс. 2-я часть» - Кызыл., 2012 Ш.Ч. Сат , Е.Б. Салзынмаа « Амгы тыва литературлуг дыл » Кызыл-1980 4. «Языкознание. Русский язык».// Энциклопедия для детей. Т. 10 – М., Изд. « Аванта+ », 1998 5. Ходова Т.В. Подготовка к олимпиадам по русскому языку. Начальная школа. – М.: Айрис-пресс, 2007 Источники в Интернете: WWW . KOLMOGOROV . RU WWW . WIKIZNANIE . RU WWW . SVETOZAR . ORG WWW . WIKIZNANIE . RU



Предварительный просмотр:

Самоанализ

 урока по тувинскому языку.

Класс: 2

Тип урока: открытие нового знания.

Тема урока: Слоги.

Цели  урока: дети научатся делить слова на слоги,  правильно определить сколько слогов в слове,

Развивать устную и письменную речь учащихся, развивать внимание, зрительно и слуховое восприятие;

Воспитывать любовь   к домашним животным, любовь к труду, уважать людей труда, формирование умения слушать, понимать друг друга. договариваться  и сотрудничать.

Оборудование: презентация к уроку, учебник, тетради, рисунки для карточки.

Данный урок проводится при изучении раздела  «Звуки и буквы» Тема урока неразрывно связана с предыдущими темами.

      Структура построения урока соответствует его целям и дидактическим задачам. Основным этапом является этап открытия новых знаний.

      На уроке использованы следующие методы обучения:

- словесные;

-наглядные (ИКТ, карточки) ;

-выполнение упражнение (работа в тетрадях);

- игровые;

      На уроке применены технологии: здоровьесберегающая,  групповая, индивидуальная.

      Время, отведённое на все этапы урока, было распределено рационально. Поддерживался высокий темп работы.

      На момент проведения урока дети готовы к восприятию данной темы и имеют достаточный запас знаний. Дети усвоили деление слов на слоги. Для каждого ребёнка была создана ситуация успеха, что способствовало повышению мотивации и поддержанию познавательного интереса. На всех этапах урока обучающиеся были вовлечены в активную мыслительную и практическую деятельность.

      В процессе выстраивания работы с детьми по этой теме я планировала сформировать следующие УУД

Личностные: Проявление интереса к новому учебному материалу, самостоятельно делать выводы.

Познавательные: формировать умения структурировать знания, учить делать выводы, обобщения; находить ответы на вопросы, используя учебник и информацию, полученную на предыдущих уроках, поиск и выделение необходимой информации, способность и умение учащихся производить простые логические действия (анализ, синтез, сравнение).

Регулятивные: формировать способность принимать и сохранять цели и задачи учебной деятельности: контролировать и оценивать учебные действия.

Коммуникативные: развивать навыки коллективного сотрудничества со сверстниками и учителем, умения выражать свои мысли.

      Тему урока и цель определяли сами ученики, исходя из соответствующей проблемной ситуации. Любой процесс познания начинается с импульса, побуждающего к действию. Необходима мотивация, побуждающая ученика к вступлению к деятельности. Помня об этом, я продумывала каждый этап урока, составляла задания, подбирала вопросы, использовала различные приёмы активизации мыслительной и практической деятельности. Детям надо было не только использовать уже имеющиеся знания, но и найти новый способ выполнения уже известного им действия.          

      Считаю, что главный этап урока – это совместное открытие знания, на котором дети определяли основные моменты в изучении темы и мотивировались на дальнейшую работу. На всех этапах данного урока просматривалось личностно-ориентированное взаимодействие педагога с учащимися, прослеживалась система работы по формированию у младших школьников умения самостоятельно учиться:

  • формирование навыков постановки учебной задачи;
  • совместное со школьниками планирование достижения учебных целей;
  • организация поиска детьми способа решения учебной задачи;
  • включение школьников в анализ и оценку собственных способов планирования учебной деятельности.

      Большое внимание на уроке уделялось речевому развитию обучающихся с целью побуждения детей к правильному лексическому, грамматическому, орфографическому оформлению речи. Проводилась работа по уточнению, расширению и обогащению словарного запаса учащихся.

      В итоге учащиеся справились со всеми заданиями в полном объёме. Я считаю, что мне удалось реализовать поставленные цели и задачи.

Выбранные формы и методы позволили организовать эффективный учебный процесс, обеспечить реализацию универсальных учебных действий, в соответствии с требованиями ФГОС.

Урок был проведен на высоком уровне.

Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение Чыргакинская средняя общеобразовательная школа Дзун- Хемчикского кожууна Республики Тыва.

Самоанализ

урока по тувинскому  языку

во 2 классе

 тема: «Слоги»

Выполнила: Монгуш Лидия Деспижековна

учитель начальных классов

МБОУ Чыргакинской СОШ.

Чыргакы- 2019г.

Бот анализ

Башкы: Монгуш Л.Д.

Класс. 2

Эртем: Тыва дыл

Номнун авторлары: И.Ч.Эргил-оол, Н.Ч.Дамба, Н.М.Ондар

Эртирген чери: Чыргакы ортумак школазы

Тыва дылдыӊ ажылчын программазын Тыва Республиканыӊ ниити ɵɵредилгезиниӊ эге школага Тыва дыл талазы-биле кγрγне стандарттарынга дγγштγр 1-4 класстарга А.К.Ойдан-оолдуӊ, Э. Д. Ондарныӊ, Н. Ч. Дамбанын 2008 чылда тургусканы программага даянып тургускан. 2-ги  класска  тыва дылды Игрь Чакович Эргил-оол, Н.Ч.Дамба, К.И.Ондарнын ниити ɵɵредилге черлеринге ɵɵредилге ному-биле планнаттынган.

1-4 класстарга тɵрээн дыл γстγкγ класстарга ɵɵренир литература эртемнериниӊ белеткел чадазы болбушаан, колдуунда-ла практиктиг сорулгаларны чедип алырынче угланган.

      2 –ги класста шупту 18 оореникчилер ооренип турар.

(Тип урока) Кичээл Каттаптаашкын

Кичээлдин темазы: Слогтар.

Уннер болгаш ужуктер деп улуг эгенин 15 дугаар парагравы.

Кичээлдин сорулгазы: Ооредилгелиг: Состерде каш слог барын тып ооредир. 1 класска ооренген билиглерин сагындырып быжыглаар.

Сайзырадылгалыг: Оореникчилернин аас болгаш бижимел чугаазын сайзырадыр.

Кижизидилгелиг: Кичээл уезинде бот-боттарын дыннап билирин, корум-чурумну тудуп билиринге кижизидер.

Кижилернин янзы-буру мергежилдерин танышытрар, оларнын куш-ажылын унелеп билиринге кижизидер. Азырал дириг амытаннарны азырап остуреринге оореникчилернин улуг сонуургалын оттурар.

Класстын психологтуг характеристиказы: Класста шупту 18 оореникчилер ооренип турар.  12 оореникчи эки ооредилгелиг, 6 оореникчи ортумак денелдиг, 2 оореникчи кадыынын байдалы- биле  эштеринден чыдып каап турар. Ынчалза-даа кичээлдерге идекпейлиг ажылдаар.

Самоанализ урока по тувинскому языку.

Класс: 2

Тип урока: открытие нового знания.

Тема урока: Слоги.

      Цели урока направлены на формирование всех групп  Универсальных учебных дейстивий(УУД):

 Предметных: познакомить учащихся с правилом разделить слова на слоги.

Метапредметных развивать орфографическую зоркость, наблюдательность, умение анализировать, рассуждать.

Личностных: воспитывать любовь родному языку, чувство товарищества, взаимопомощи;

Оборудование: презентация к уроку, учебник, тетради, рисунки для карточки.

Задачи урока: дети научатся делить слова на слоги,  правильно определить сколько слогов в слове,

Развивать устную и письменную речь учащихся, развивать внимание, зрительно и слуховое восприятие;

Воспитывать любовь   к домашним животным, любовь к труду, уважать людей труда, формирование умения слушать, понимать друг друга. договариваться  и сотрудничать.

Данный урок проводится при изучении раздела  «Звуки и буквы» Тема урока неразрывно связана с предыдущими темами.

       Данный урок проводится при изучении раздела  «Звуки и буквы» Тема урока неразрывно связана с предыдущими темами.

      Поставлены реальные цели образовательного, развивающего и воспитательного аспектов.

Цели данного урока соответствуют стандартным требованиям программы и связаны с предыдущими уроками

Бугу талалыг ооредилгелиг ажыл-чорудулгазын кижизидери (формирование УУД):

4 дугаар этапта - Состерни слогтарга чарарда, Чуруккта чугаа тургузарда Личностуг ажыл-чорудулга (личностные действия):оореникчилер  бот-башкарнып ажылдааннар., мозу-будуш болгаш этикалыг уг-шигни тывары (самоопределение, смыслообразование, нравственно-этическая ориентация)

3 –ку этапта Башкарыкчы ажыл-чорудулга (регулятивные действия): Уруглар бодунга сорулга салыпалганнар., план тургузары, баш бурунгаар айтыры, хынылда кылыры, эдип чазаары, унелээри, бот-башкарныры (целеполагание, планирование, прогнозирование, контроль, коррекция, оценка, саморегуляция)

Билип алыышкын ажыл-чорудулгазы (познавательные действия): ниити ооредилгелиг, логиктиг, берге айтырыгны шиитпирлээри (общеучебные, логические, постановка и решение проблемы)

Харылзажылга ажыл-чорудулгазы (коммуникативные действия): ооредилгеге хамаарышкан кады-ажылдажылга, айтырыгларны салыры, чорулдээлиг айтырыгларны сайгарары, эш-оорунун корум-чурумун удурттуру,  бердинген сорулгаларга, байдалдарга бодунун бодалдарын шын болгаш долу илередип билири (планирование учебного сотрудничества, постановка вопросов, разрешение конфликтов,  управление поведением партнера, умение с достаточной точностью и полнотой выражать свои мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации)

Кичээлдин дерилгези: экран, проектор, компьютер (презентация), Ватман саазында  бижиктер, чуруктар,   картлочка- чуруктар ,номнар.

Оореникчилернин ажылынын хевирлери::  башкынын удуртулгазы- биле коллективтиг ажыл, эжеш ажыл, болук- биле  ажыд база  бот ажыл.

Кичээлге ажыглаан технологиялар: техниктиг херекселдер ажыглаарынын (ИКТ), проблемалыг ооредилге технологиязы, демнежилге  технологиязы, кадык камгалаарынын база оюн хевиринин технологиязы

Оореникчилернин кичээлге сонуургалын бедидип, ооренген темазын хандыр билиндирери- биле коргузуг материалдарын ажыглап, оореникчи бурузу- биле ажылдап, кошкак уругарны картчкалар – бипе  ажылдаттым. Кичээлге оореникчилер кончуг идекпейлиг ажылдааннар.

     Кичээлди  дараазында этаптарга  тургускаш эртирдим:

Организастыг кезээ, 2. Онаалга хыналдазы, 3. Ооредиглиг сорулганы салыры. .4. Чаа тема.«Чаа билиглерни ажыдары», 5.Баштайгы быжыглаашкын, Сула шимчээшкин,, 6, Чаа билиглерни чогаадыкчы чорук дузазы-биле катаптаары, 7. Быжыглаашкын, 8. Ажыл-чорудулганын рефлексиязы, 9. Онаалганы тайылбырлаары.

    Кичээлдин сорулгазын чедип алырымда бердинген онаалгаларны  ургуларнын назы- харынга дугжур, кижизидикчи утка шынарлыг кылдыпр тургустум.

Кичээлдин  тургузуунда теманы уруг бурузу эки, хандыр билип алзын дээш, бот ажылдарнын хевирлерин хойну кииргеш эрттипген мен.

Оореникчилер состерни слогтарга чарарын эки шингээдип алганнар.

Кичээлге шупту улуг сонуургал- биле идлекпейлиг киришкеннер.

Кичээлдин тончузунде туннелди ундуруп. Состерни слогтарга канчаар чарарын  уруглар ботары туннелди кылганнар.

Уругларнан чаа теманы шингээдип алганы кичээлдин рефлексиязындан  билдине берген.

Кичээл сорулгазын чедип алган. Олурушкан башкылар эн экм унелелди бергеннер.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

12.12.2018ч. Тыва дыл 2 класс Тема: « Слогтар » Сорулгалары : Ооредилгелиг : Состерде каш слог барын тып ооредир . 1 класска ооренген билиглерин сагындырып быжыглаар . Сайзырадылгалыг : Оореникчилернин аас болгаш бижимел чугаазын сайзырадыр . Кижизидилгелиг : Кичээл уезинде бот- боттарын дыннап билирин , корум-чурумну тудуп билиринге кижизидер . Кижилернин янзы -буру мергежилдерин танышытрар , оларнын куш- ажылын унелеп билиринге кижизидер , уругларнын азырал дириг амытаннарны остуруп , азыраар сонуургалын бедидиер .

Слайд 2

Оюн Хонелер »

Слайд 3

Оюн « Хонелер »

Слайд 4

Оюн « Хонелер »

Слайд 5

Саазын , ээрем , хаяа , хоюу , оеэ Саа-зын , ээ -рем, ха- яа , хо- юу , о- еэ Номчааш слогтарга чарып бижиир .

Слайд 6

Чурукта кымыл ? Аас - биле домак чогаадыр . « Моге » деп состе каш слог барыл ? Каш ажык уннер , каш ажык эвес уннер барыл ? Ажык эвес уннер ыыткыр бе азы дулей бе ?

Слайд 7

Мергежилге 116 арын 48. Состерни домак болу бээр кылдыр эде тургускаш , сос бурузун слогтап бижиир . Кызыл,хоорай Тыва, найысылал .

Слайд 8

Оюн « Паравоз »

Слайд 10

Оюн « Паравоз »

Слайд 11

т -д деп ужуктер - биле бижиир состерни тургузуп бижиир .

Слайд 12

Рефлексия.



Предварительный просмотр:

Ай, хуну: 23.12.2017ч                           Окружающий мир

Класс: 2

Тема: Шупту мергежилдер чугула

Сорулгазы:

Өөредиглиг: ангы –ангы мергежилдер дугайында уругларнын билиин ханыладыр;

куш-ажылдын амыдыралга ажыктыын коргузер;

Сайзырадыглыг: чогаадыкчы боданыышкынын, уран - талантызын, сактып алырын, логиктиг боданыышкынын  сайзырадыр;

Кижизидилгелиг: куш-ажылдын улустарын хундулеп билиринге, ажылгыр-кежээ чорукка, билиглерже чуткулдуг боорунга оореникчилерни кижизидери.

 Дерилгези:  схемалар,  чуруктар, карточкалар.

Кичээлдин чорудуу:

I. Орг. кезээ (шулук)

Хѳглуг коӊга кыӊгырт кылды,

Кичээл шагы эгеледи.

Кончуг оожум олурупкаш,

Кичээнгейлиг ѳѳрениили. (хулумзуруур)

II. Класс шагынын темазынын  айтырыы:

- Удавас чуу байырлалы кел чыдар ийик, уруглар? (Чаа чыл)

-Чаа чыл уткуурунга ынак силер бе? (Ийе)

-Чаа чылда чуну эн-не кол каастаар ийик бис, уруглар? (шиви)

-Шивини кайыын алырыл,  уруглар? (Аргадан, тайгадан кезип алыр)

-Кандыг шивини кезип болбазыл? (Чаш шивини кезип болбас)

-Эр-хей, уруглар чаш шиви кезип болбас. Ону тускай чопшээрелдиг черлерден кезип алыр.

Бойдузувус чараш болзун дээш, анаа камналгалыг болур ужурлуг бис.  

-Шививисти каастап алыр бис бе, уруглар?  (Ийе)

-Шививисти каастап аар дээривиске, бисте ойнаарактар  чок-тур, уруглар.

- Хурээлел кичээлинде чуну ооренир ийик бис, уруглар? (Долгандыр турар бойдусту ооренир)

-Эр-хейлер!  Бир эвес айтырыгларга дурген болгаш шын харыылаптар  болзувусса кроссвордтун состерин тып алыр  болгаш чаа темавыстын адын билип алыр бис. Шивиге ойнаарактар астына бээр.

1. Кроссворд-биле ажыл

1. Аарыгларнын бажын билир,

    Камгалакчы, дузалакчы...          (эмчи)

2. Саазынга бийир туткаш,

    Саат чокка чуруй кааптар

    Чурумалдар, дурзулерни

    Саат чокка чуруй шааптар....       (чурукчу)

3. Маска, балды, хирээ туткаш

    Магаданчыг оран-сава будуруптер...    (тудугжу)

4. Самбын туткаш, санай кааптар,

    Санаарынга кончуг ынак...       (садыгжы)

5. Дукпурту дег караннашкан дугуйлар

    Дура душпейн дескингенней дескинзин

    Турлаг хонаш манай бээрин билир сен

    Туткан холун кошкаш кылбайн халдып ор...      (чолаачы)

-Кроссвордта состу узун дургаар номчуптаалынарам, уруглар. (мергежил)

-Богун чунун дугайында ооренир-дир бис, уруглар? (Мергежил дугайында)

III. Чаа тема

 а)  Дурум-биле ажыл

Мергежил - кандыг бир ажылда ажылдап чоруур кижини ол мергежилдин ажылдакчызы, азы ындыг мергежилдиг кижи.

Чижелээрге:

- Мен болза кандыг мергежилдин кижизи-дир мен уруглар? (башкы)

- Чуну канчап ажылдап турар мен? (Башкы-оореникчилерни номчуп, санап, бижидип ооредип турар)

- Кандыг мергежилдиг улустар билир силер, уруглар? (эмчи, даараныкчы, чолаачы, тудугжу)

- Ангы-ангы мергежилдер бар. Олар шупту дыка ажыктыг. Дыка хой мергежилдин кижилеринин ажылы сырый харылзаалыг.

-Ангы-ангы мергежилдин улустары тускай формаларлыг болур. Форма ажылынын аайы-биле таарыштыр даараан болур. Чижээ, эмчи кижи ак халаттыг болур, чуге дизе ол  арыг-силиг боор ужурлуг.  Тудугжунун касказы ону ажыл уезинде камгалап турар. Оон-даа оске мергежилдер ажылынын аайы-биле даараан хептерлиг болур.

- Чунун-биле ажылдап турарынын аайы-биле база ангыланып турар. Чижээ, машина-техника-биле ажылдап турар мергежилдер: чолаачы, крановщик, тракторист,  …Немеп корунерем, уруглар.

Кижилер-биле ажылдаар мергежилдер: башкы, садыгжы, почтальон, … Адап корунерем.

-Силернин бодалынар-биле, кайы мергежил эн-не чугула, кол бооп турарыл?

-Кайы-даа мергежил  ажыктыг, херек. А кол-ла чуве – ону канчаар кылып турары болур. Эки, шынарлыг ажылдаары чугула.

                                             Сула шимчээшкин  «Мажаалай»

Мажаалайнын шыраан корем:

бажын тудуп ажылдап тур.

Балды-биле «ток-ток»,

Хирээ-биле «хир-хир»

-Адыгнын мергежили чүү-дүр?      (тудугжу)

-Эр-хей, уруглар шививис каастатына берген. Шививисти долганып ойнаар дээривиске, кымнар чок-тур, уруглар?

-(Соок-Ирей биле Харжыгаш)

-Соок Ирей бистерже унер деп турда шоодайда белектерин Аза-Кадай  чажырыпкан-дыр уруглар.

IV. Быжыглаашкын

1) Ажылчын кыдырааш-биле ажыл  (фронтальный)

-Ажылчын кыдырааштын 80 дугаар арынында 1 дугаар даалганы кылыптар болзувусса белектерни бээр-дир, уруглар.

- Экономиканын адырларынга кандыг мергежилдер хамааржырыл?

        

а) 1. улетпур ажыл-агыйы:    даараныкчы                      (самбырага карточкалар-биле ажылдаар)

     2. кодээ ажыл-агый:             малчын

     3.  тудуг:                                    тудугжу

     4. садыг:                                    садыгжы

     5. транспорт:                           чолаачы

-Экономиканын адырларынга мергежилдерни  шын салыптарывыска Соок-Ирейнин белектерин берипкен-дир, уруглар.

-Соок-Ирей  оорээш Харжыгаш-биле бисче аъттаныпкан-дыр уруглар.

-Орук ара кел чыдырда шанаанын хендири усту берген-дир, уруглар. Арганын ак коданындан дуза дилээрге силерге даалга берип турар-дыр, уруглар.

2. Ном-биле ажыл                      (фронтальный)

-Номунун 125 дугаар арынын коор.

в) - Кым ном бижип турарыл?           (чогаалчы)

- Кым школага уругларны ооредип турарыл?    (башкы)

-Кым кижилерни эмнеп турарыл?      (эмчи)

-Кым театрда рольдар ойнап турарыл?  (актер)

-Кым бойдусту шинчилеп турарыл?     (эколог)

-Кым самолётту башкарып турарыл? (ужудукчу)

- Мергежилдерни тып турар  аравыста коданчыгаш хендир эккелген-дир.

-Соок-Ирей чедип келген-дир уруглар катай самнаптаалынарам уруглар.

Сула шимчээшкин

-Чаа чылда Соок ирей чуну канчаарывыска биске чигирзиг белектер бээр ийик уруглар?

-(шулук, ыры, танцы)

-  Ажылчын кыдырааштын 81 дугаар арынында даалганы кылыптарывыска биске чигирзиг белектер бээр.

3. Ажылчын кыдырааш-биле ажыл                              (парный)

-Кымыскаяк  Айтырыгбай мергежилдернин кылыр ажылдарын будап алган. Шын туружунче салыптары-биле согунчугаштар-биле айтыптаалынарам.

-Орт ожурукчузу ортту ожурер

-Повар чем кылыр.

-Чолаачы машинаны септээр, мунар.

-Карак эмчизи каракты эмнээр.

  -Харжыгаш база даалгалыг келген-дир уруглар.

                                           Оюн «Мергежилди тып»

-Мергежил бyрyзy тускай ажылдаар херекселдерлиг болyр. Оларны коргеш, кандыг мергежил дээрзин кижи дораан танып каар.  Оюн ойнаар бис. Карточкаларда состер бижээн. Оларны номчааш, кандыг мергежил-дир тывар.

1)  

     (уж у ду кчу)

2)

(парикмахер)

3)

(чолаачы)

4)

(башкы)

Рефлексия

-Кичээл силерге солун болду бе, уруглар?

-Кичээл  менээ дыка солун болгаш теманын утказын билип алган мен дээр болза кызыл ойнаарак азар,

                               солун болгаш теманын утказын чедир билбээн болза сарыг ойнаарак азар

                               солун эвес теманы шуут билбээн мен дээр болза кок ойнааракты азар.

-Кичээлде кайы-хире ажылдаанын унелээри-биле ойнаарактарны шивижике азыптаалынар.

Туннел

- Богун кичээлде чунун дугайында оорендивис, уруглар?

- Кандыг мергежилдер билип алдынар?

- оларнын ажылы кандыгыл?

- мергежилдернин чедип алырда чуну канчаарыл?

-бодунга кандыг сорулганы салып алыр силер?

-Кичээлде кым деп маадырларга дузалажып турдувус?

-Демдектер салыышкыны.

-Силер бичии силер, ынчалза-даа амдан эгелеп мергежилди шилип алган силер. Амгы уеде ооренип турар силер.Ол дээрге шилип алган мергежилинерже бирги базым-дыр. Ону чедип аар дээш эки ооренир ужурлуг силер. Кандыг оореникчини эки оореникчи дээрил? (кызымак, харысаалгалыг,  кежээ). Ол эки талаларны амгы уеде эки сайзырадып алыр болзунарза, шилип алган мергежилинерге база эки ажылчын боор силер. 11 класска чедир эки ооренир, башкыларынарны дыннаар, оларны хундулээр.

Онаалга

-Онаалганы эки кылып, башкынарнын чугаазын эки дыннаар силер дээш, Соок Ирей бодунун оруун уламчылап чорупкан.

Мини – чогаадыг «Озуп келгеш кым болур мен?»

(а.к) даалга 3 ар.81

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

РАЗРАБОТКА ЕДИНОГО ВСЕКУБАНСКОГО КЛАССНОГО ЧАСА «ГЛАВНОЕ СЛОВО В ЛЮБОМ ЯЗЫКЕ»

Придание особого значения в нашей жизни главного человека —   Матери;-привлечение внимания широкой общественности к празднованию Дня Матери в России, придания этому празднику большего з...

Разработка личностно-ориентированного классного часа для учащихся начальной школы "Кто мы есть?"

Разработка личностно-ориентированного классного часа для учащихся начальных классов "Кто мы есть?"Цели  классного часа: •    формировать у учащихся представление о характере; •...

Разработка Единого Всекубанского классного часа "Олимпийский старт Кубани"

Разработка Единого Всекубанского классного часа "Олимпийский старт Кубани" с презентацией. дополнительно музыку и видеосюжеты можно скачать в разделе "Музыка" и "Видео"....

Разработка единого всекубанского классного часа , посвящённая празднованию 70-летия победы в ВОВ " Помним, гордимся"

Подробный рассказ о детях -героях ВОВ, в том числе и о детях -героях Кубани, содержит стихи военной тематики...

Разработка единого Всекубанского классного часа "В единстве наша сила"

Разработка единого Всекубанского классного часа "В единстве наша сила"...

Разработка личностно - ориентированного классного часа для учащихся начальных классов «Кто мы есть?»

Цели  классного часа:формировать у учащихся представление о характере;побуждать к познанию внутреннего мира другого человека и к самопознанию;способствовать осознанию детьми черт своего хар...

Разработка игры к классному часу по ПДД ""Весёлый светофор."

Дети делятся на команды. Есть ведущий. Каждый участник выбирает номинацию и номер задания. Дети повторяют ПДД....