ужуглел 1 класс
план-конспект урока (1 класс)

ЧамыянСветланаКара-ооловна

Урок по родному языку 1 класс

Скачать:


Предварительный просмотр:

Тыва дыл  кичээлинин план-конспектизи

Ай, хуну: апрель 21, 2021 чыл.

Кичээлдин темазы: УННЕР БОЛГАШ УЖУКТЕР, алфавит.

Тип урока: систематизации и обобщения знаний и умений.

Технологии: деятельностного обучения, критического мышления, ИКТ, здоровьесберегающие, игровая.

Формы организации учебной работы: индивидуальная, парная, групповая.

Задачи: 1. формирование осознанной необходимости   знания последовательности букв алфавита;

  1. открыть способ алфавитного расположения слов; способствовать прочному запоминанию алфавита;
  2. тренировать мыслительные операции: анализ, сравнение, обобщение;
  3. способствовать развитию навыков учебного сотрудничества;
  4. развивать фонематический слух и речь, закрепить навыки звукового анализа слов;
  5. формировать знания о многозначности слов;

совершенствовать навыки чтения, воспитания интереса к чтению. Планируемые результаты:

Метапредметные:

• освоение УУД; овладение ключевыми компетенциями, составляющими основу умения учиться;

• устанавливание причинно-следственных связей, строение логического рассуждения

• умение применять полученные знания при работе со словами и предложениями, текстом.

Предметные:

  • усвоение для чего нужен алфавит и его роль в жизни людей;
  • умение  использовать алфавит на практике, правильно расставлять слова по алфавиту;

Личностные:

формирование нравственно-этических качеств личности;

• воспитание культуры поведения на уроке, развитие познавательного интереса к языку;  

•умение реализовывать теоретические познания на практике;

  • умение высказывать свое мнение и отстаивать его.

Регулятивные УУД:

  • Целеполагание, преобразование практической задачи в познавательную
  • умение планировать и корректировать свои действия относительно заданного эталона (в соответствии с поставленными  задачами);

Коммуникативные УУД: 

  • умение с достаточной полнотой и точностью выражать свои мысли в соответствии с задачами урока и условиями коммуникации;
  • умение организовывать учебное сотрудничество и совместную деятельность, взаимный контроль;
  • выполнять практические упражнения;
  •  использовать речевые средства для решения коммуникативных задач.

Познавательные УУД:

  • определение цели своего обучения;
  • устанавливание причинно-следственных связей правила написания слова и его графического изображения;
  • анализирование информации и преобразование ее из одной формы в другую:
  • чтение текста, выполнение  задания , ответы на вопросы.

Оборудование:                 -    презентация учителя;

  • плакат «Алфавит»;
  • распечатка «Домики»;
  •  толковый словарь;
  • Смайлики для самооценки.

Кичээлдин хевири: Чаа билиглер «ажыдарынын» кичээли

Сорулгалары:

Ооредилгелиг: Чугаанын уннери ажык болгаш ажык эвес болурун билиндирип, катаптадыр.

Бижикке уннерни ужуктер-биле демдеглээрин сагындырар.  

Сайзырадылгалыг: Оореникчилернин аас болгаш бижимел чугаазын сайзырадыр.  

Кижизидилгелиг: Кичээл уезинде бот-боттарын дыннап билирин, корум-чурумну тудуп билирин кижизидер. Дириг амытаннарга болгаш куш-ажылга ынак болурун ооредир.  

Кичээлдин чорудуу

  1. Организастыг кезээ.
  2. Кичээлдин девизи:

Хоглуг конга кынгырт кылды,

Кичээл шагы эгеледи.

Кончуг оожум олурупкаш,

Кичээнгейлиг оорениили.

2.Катаптаашкын.

- Эрткен кичээлде чунун дугайында чугаалажып турган ийик бис?

- Домак чуден тургустунарыл?

- Домактын эгезин канчаар бижиирил?

- Домактар кандыг болурул?

- Домактын соонга кандыг бижик демдектерин салырыл?

- Эр хейлер!  (Презентация-биле ажыл). Домактарны номчудар.

3. Башкынын киирилде созу:

Бир-ле  илбилиг чуртка уннер чурттап турган. Ол чурт дыка бичии болгаш чурттакчылары эвээш турган. Оларны кым-даа корбээн болгаш  каракка козулбес турганнар. Уннерни чугле дыннап болур турган. Оларнын аразында сес ун ыраажылар турганнар. Ыыткыр уну база ырлап билири дээш, оларны кандыг уннер деп адааныл? (ажык).

-Ажык уннерни адап корунерем. /А, ы,о,у,э, и,о у/

- Артканнары база эки уннер турган, олар чугле ырлап билбес турганнар. Ол уннер ажык уннер-биле дыка найыралдыг , ургулчу кады чоруур турганнар. Оларны кандыг уннер дээрил? (ажык эвес уннер).

- Шын-дыр. Ажык болгаш ажык эвес уннер ургулчу кады чурттап чоруурлар. Бир катап уннернин чуртунга  илбичи келген. Уннернин чуртун  аажок сонуургаан,  ынчалза-даа олар каракка козулбес болганнар. Ынчан илбичи уннерге хептер кедирип каан. Хептерни кедипкеш уннер каракка коску апарган, чулер апарганыл? (ужуктер)

-Уруглар,  уннер ужуктерден чузу-биле ылгалып турарыл?  

-Богун кичээливисте чунун дугайында чугаалажыр бис, уруглар? (уннер болгаш ужуктер)

4.«Алфавит» хаанннын хоорайынче аян-чорук.

-Богун аян-чорук кылыр бис. Кайнаар аян-чорук кылырывысты тывынар, уруглар.

Ужуглелдин арнында

36 ужук бар.

Оларны кым билирил

 Онза кончуг угаанныг боор. (Алфавит)

Бистер богун кичээливисте «Алфавит хааннын» хоорайынче  аян-чорук кылыр  бис. «Алфавит хааннын» хоорайынче баары берге, орукка даалгалар кууседип чорааш чедер бис. «Алфавит хааннын» хоорайынын ыраан корунерден, уруглар, 5 ангы  хоорайлар  эрткеш чедер бис. Аян-чорук кылырынга белен силер бе?

1-ги  хоорай. Ѳну  Кызыл.

- Ол  кандыг унну коргузуп турарыл? ( ажык унну).

Хоорайнын  онаалгалары: - Кандыг унну ажык ун дээрил?

                                              - Ажык уннер кандыг болурул?  ( а, аа, аъ).

                                              - Ажык уннерден  аданар.  ( шулуктер).

Башкы:  Эр хейлер!  Бирги  хоорайнын онаалгазын дыка дурген кууседиптивис.  Ам  дараазында хоорайже чоруулунар.

   2-ги хоорай. Ѳну  сарыг.   Кажар ужуктер хоорайы.

Хоорайнын онаалгалары: - Кандыг кажар ужуктер билир силер? ( шулуктер).

 - Оларны чуге кажар деп турар бис?

-Кажар ужуктерни каяа бижиирил?

  - Кажар ужуктуг состерден тывынар.

Оюн «Читкен ужук»

3-ку хоорай. Оон  ѳну  кандыг-дыр?  ( Кѳк). Кѳк  ѳн-биле кандыг унну демдеглээрил?  ( ажык эвес унну).

Хоорайнын онаалгалары:  - Кандыг уннерни ажык эвес уннер дээрил?

                                              - Ажык эвес уннерни аданар? ( шулуктер ).

-Ажык эыес уннер кандыг болурул?

  - Ажык эвес эжеш уннерни аданар.

Сула шимчээшкин «Балыктар».
Балыктар дег эштиил (эштир).
Пагалар дег шураал (шураар).
Аът ышкаш маннаал (маннаар).
Ары ышкаш ужаал (ужар).
Амытаннар оттунуп
Боолденип ойнаал (боолденир).

4-ку хоорай. Ѳну  ногаан.

-Бо хоорайда кандыг ужуктер чурттап турарыл?

Оореникчилер:  Ун илеретпес ужуктер  ( Ъ, Ь).

Башкы: Ь демдекти кандыг состерге бижиирил? Чижээ: печенье, циркуль, июнь.

- Ун илеретпес ужуктерни аданар. ( шулуктер).

Соолгу 5 дугаар хоорай. – «Алфавит хааннын чурттап турар хоорайы». Алфавит хааннын хоорайында чедип келдивис. Эжиинин аскында ыт олур. Ол бисти  бо онаалгаларны кууседиривиске киирер.

-Домакты сайгарар.

Шолде аът оъттап чор.

Алфавит хааннын ыды бисти киирипти, уруглар. Ам «Алфавит хааннын» бодунун айтырыгларынга харыылаптаалынарам.

- Ужуктернин дес-дараалай чыскааганын чуу деп адаарыл? (алфавит)

- Ында каш ужук барыл? ( 36 ).

- Ол хааннын алдын-монгун ужуктерин алгап-мактап  адай кааптаалынар. (адаар).

-Алфавитти билиринин ажыы чул?

-Алфавитти кым билирил?

-Алфавит- грек дылдан тургустунган, грек дылда бир дугаар ужук-альфа,  ийи дугаар ужук-вита.Бо ийи состен тывылган. Бо алфавит славян дылдан келген.Кирилл биле Мефодий деп грек акышкылар чогааткан.70 дылдар анаа ундезилеп. алфавидин тургускан.

Алфавит хааннын хоорайында чедип келген улус оюндан ойнаптаалынар. Ужуктер дузазы-биле состен тургузунар. Чуу  деп состер  чаштына бергенил, тывынар.

Сиид, хйо, ты, атъ, кине, куош, агаад, вахан, кырлас

- Тып алган состеривис-биле домактан чогаадыптаалынар.

- Домак чуден тургустунарыл?

- Состер чулерден тургустунарыл?

- Слог чуден тургустунарыл?

- Уннер кандыг болурул?

Сагынгыр, тывынгыр-ла уруглар-дыр силер. Ам кайы-хире номчуттунуп, тоолдап билиринерни Алфавит хаан хынаар дээн-дир. Чуу деп мультфильмден, тоолдан-дыр, тывынарам че.

  1. Эн-не буянныг, эн-не алдарлыг арга-арыгнын дириг-амыттаннарынын эмчизи. (Айболит)
  2. Кочал, ширбиил самолеттуг кырган-ава. (Баба яга, аза кадай).
  3. Крокодил Генанын оннуу кымыл? (Чебурашка)
  4. Эн-не буянныг, эки крокодил? (Гена)
  5. «Адыр, сени шуве» - дээрге-ле ол корткаш ынай болур, кым-дыр ол?(Койгун)
  6. Чугаа дыннавас, сарыг чаштыг тенек уруг? (Маша)
  7. Ашак бир хун аргадан

Аалынга ыяштаар дээш

Алдан достуг тожектен

Адыр ыяш кезип алгаш

Аалынга эккээрге

Аажок чараш оол апарган

Кым дыр ол уруглар (Буратино)

Оюн «Хуулгаазын шол». (Тывызыктар тывар)

-Бо Алфавит хааннын хоорайынын чаражын. Бис бо чурттун чурттакчылары-биле ургулчу найыралдыг номчуп, бижип чоруур болзувусса, эртемнернин дуюлуунга чедер бис, уруглар. Ургулчу номчуттунуп, билиглеринерни ханыладып чорунар.

5.КЫДЫРААШ-БИЛЕ АЖЫЛ

Мини-диктант.

 Тывада куштар хой. Оларны камгалаары – кижи бурузунун ыдыктыг херээ.

(ажык уннернин ужуктерин – чангыс, ажык эвес уннернин ужуктерин – ийи шыйыг-биле шыйынар) (бот-боттарынын кыдырааштарын хынаар)

6.Состерни чанынарда эжинер-биле сумележип тургаш, алфавит аайы-биле бижинер:

Торга, диин, ары, жираф.

7.Уран номчулга.

Л. Чадамба «Номну канчаар эдилээрил?» Кууселдеде Монгуш Аэлита.

Эки, бакты ылгап айтыр

Эртем, угаан номувуста

Элетпейн кызып номна

Эчизинге чедир камна.

Саазыннар тудуш чорза

Салаан-биле ора тыртпа

Артын иштин шокарлава!

Арыг-шевер кадагала!

Будук, хирге бораштырба,

Булун азыын сыга бербе!

Шулук «Алышкы бис угбашкы бис» Уран номчулгада Хайдып Алик.

Ю. Кюнзегеш «Могейип каайн». Уран номчулгада  Монгуш Ай-Чечек.

Сериин салгын хадымырлаан

Дижим курзук, холум кандай.

Сентябрьнын бирнин хунде

Дидим эвес, порук мени

башкым келгеш, бажым суйбааш

 Эртем-билиг оруу-биле

Партага олуртуп кааш,

Эдерткени уттундурбас.

Силер ышкаш сеткил арыг

Шевер, бодуун башкы болуйн

Хундуткелдин демдээ кылдыр

Кудук базып могейип каайн.

7.Кичээлдин туннели. (Смайликтер-биле айтыр).

-Кичээливистин соолгу этапынга келдивис. Туннелден кылыптаалынар.

-Кандыг сорулганы кичээл эгезинде салдывыс? Ол сорулгаларывыс чедип алдывыс бе? Кичээливистин темазы кандыг болган ийик? Бо кичээлде чуу чувеге ооренип алдывыс?

-Чуу силерге берге болду? Чуу солун болду?


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Байырлал "Ужуглелим, байырлыг!" 1 класс

Ужуглел-биле байырлажыр, торээн чугаа, тыва дыл    номнары-биле байырлыг байдалда таныштырар.                          ...

Рабочая программа ФГОС по ужуглел 1 класс

ФГОС рабочая программа по ужуглел 1 класс...

Технологическая карты Ужуглел 1 класс

Технологическая карты Ужуглел 1 класс...

Ужуглел. 1 класс. Кичээл планнаашкыны. Темазы:я, ,е, ё, ю, деп ужуктер болгаш оларнын уннери. (катаптаашкын)

Конспект урока по тувинскому языку в 1 классе по теме: Я,е,,ё ю деп ужуктер болгаш оларнын уннери.  Урок актуализации  знаний и умений....

презентация к предмету Ужуглел 1 класс

учебный материал к уроку Ужуглел при изучении буквы и звука Бб....

Рабочая программа по предмету "Ужуглел" 1 класс

Рабочая программа по предмету "Ужуглел".Программа рассчитана  на т 3 часа. Есть предметные, метапредметные и личностные УУД. Полностью соответствует по ФГОС...