Главные вкладки

    Экер-оол Дулушович Кечил-оолдун уругларга шулуктери
    план-конспект урока по чтению (3 класс)

    Урок дан классным руководителям города в рамках ГМО

    Скачать:


    Предварительный просмотр:

    Кичээлдиё темазы: Экер-оол Дулушович Кечил-оолдуё уругларга ш\л\ктери.

    Сорулгазы: Э.Д. Кечил-оолдуё допчу намдары-биле уругларны таныштырары. Чогаалчыныё чогаалдары болгаш уругларга ш\л\ктериниё утказын билиндирип, ==редилгеге кызымак, харыысалгалыг, сонуургалдыг болурунга, номчулгага ынак болурунга кижизидер.

    Кичээлдиё чорудуу:

    I. Башкыга с=с. Бо х\н бистиё клазывыс шагы анаа эвес, бир онзагай класс шагы. Бо номнар делгелгезинче к=р\п к=р\ёерем, уруглар. Кайы чогаалчыныё номнары-дыр? (Экер-оол Д.К).

    Ынчангаш б=г\н бис Э.К.Д\л\шовичиниё ш\л\ктериниё дугайында класс шагы эрттирер бис. (Слайд 1). Э.Д. Кечил-оолдуё чуруу, кыска намдарын бир ==реникчи чугаалаар.

    - Экер-оол Д\л\шович Кечил-оол 1934 чылдыё декабрь 1-де Улуг-Хем кожууннуё Ак-Кожагар деп черинге т=р\тт\нген. Ол башкылап, Тываныё аныяктар солунунга секретарьлап, Тываныё ном \нд\рер черинге редакторлап ажылдап чораан. Ооё чогаалдары 1953 чылдан эгелеп чырыкче парлаттынып \нген.

    Слайд 2. Чогаалдарыныё темалары:

    1. Бичии =ён\ктерим.
    2. Ынак чуртум.
    3. Дириг амытаннар дугайында.
    4. Эт-херекселдер дугайында.
    5. Улуг улуска чогаалдары.
    6. Чылдыё \елери.
    7. Тоолдар.
    8. Очулгалар.
    9. Чечен чугаалар.
    10. Тывызыктар.

    Школа, ==реникчилер, башкылар, ==редилге дугайында дээш оон-даа =ске х=й аёгы-аёгы болуп турар.

    II. Чогаалчыныё ш\л\ктерин ==реникчилер номчуур.

    Экии, школам

    Карак чырып, эртем-номга ==ренгеним,

    Ханы быжыг найыралга, чаагай ишке

    Ыяк каёнап, доруктурган школамны

    Ырак, чоокка иемни дег сактып кээр мен.

    +=р\нч\г к\с

    Алаак ишти удувайн,

    Алдын =ён\г апарды.

    Шалыр-шалыр шалыргай

    Сарыг б\р\ с\ст\в\с,

    +=ренип кирдивис.

    Санап, бижип, номчуп

    Чаа бистер эгелээн бис.

    Эртем-билиг чедип аар бис.

    «Экии» дээр мен

    «Амыр-мендиё утпайн чор» - деп,

    Авам, ачам чагып с=глээн.

    Улугларга, бичиилерге

    Уткушканда: «Экии!» дээр мен.

    Ам-на к\з\н ==ренир мен,

    Аажок-ла солун тур боор…

    Башкыларга, ==р\мге

    Баштай душкаш: «Экии!» дээр мен.

    Коёга «кыё» дээн

    Коёга кыё дээн –

    Коридорда шимээн читкен.

    Даштын бир оол

    Даштар октап, \р-ле ойнаан.

    Кайгап калган:

    Караш кынныр ч\ве-даа чок.

    Эжик хак дээн –

    Эгиштээн оол кирип келген.

    Каш баскан –

    Катап база дааш \нген.

    Эжик соктаан –

    Элээн болгаш ажыттынган.

    +=р\ кайгаан –

    +скээр к=р\п доёгайыпкан.

    Тайылбыр чок.

    Дагба башкы: «Олур» диген.

    Билген ч\\лдер

    Биче када уттундурган.

    Хайыраан \е

    Халас эрткен, хомуданчыг.

    /р-даа болбаан,

    /ж\к бижип дооскалакта,

    Коёга кыё дээн –

    Коридор оон х=лзей берген.

    Школаже

    Автомадым, пистоледим,

    Астып алыр селемем-даа,

    Адыр-д\\рге, пулемет дээш –

    Адар-боолаар чепсээм-не х=й.

    +зе берген кижи-дир мен,

    +=ренир \ем келген.

    Ок-боодан шуут чарлып,

    Овааландыр октапкан мен.

    Кыдырааштар, номнар ч\ктеп,

    Кызыл чечек холга туткаш,

    Школаже \деттирип,

    Ырлыг-шоорлуг базыптар мен.

    Школавыс

    Сорук-к\зел чедип аарда,

    Тыва чашка моондак турбас:

    Эртемнерниё далайынче

    Эштиринге чакпа кадаар –

    Чылдар санай уттундурбас

    Чырык чаагай школавыс.

    Алдар-аттыг эртемден-даа,

    Артист, эмчи, космонавт…

    Башкыларга «четтирдим» дээш,

    Базып эртер чаёгыс оруу –

    Каткы-х=гл\г, каас-чараш

    Хайыралыг школавыс.

    Слайд 3. Физминута. Зарядка кылыр мен.

    Эзеп-херлип чытпас мен,

    Эртен эрте турар мен.

    Даштын арыг агаарже

    Далаш маёнап \нер мен.

    Чалбак ш=лге чиик, сергек

    Зарядка кылыр-ла мен.

    Маёнап, шошкуп турарга,

    Магалыын-даа кандыг дээр!

    Слайд 4. Школачы амыдыралдан солун эскериглер дугайында кандыг солун ш\л\ктер барыл, дыёнап к=рээлиёерем, уруглар.

    Элдептиг чаё

    Бирги классчы Аёгырбан

    Бир-ле элдеп чаёныг оол.

    Ада-ие ону билир,

    Ажыктыгны с\мелээр.

    «Д=ртт\» азы «бешти» бе

    Т=репчилеп алганда,

    Херим аксын дагжадып,

    Хертек, чоргаар кирип кээр.

    Ыргак «ийи» алганда,

    Школадан бажыёынче

    Бажы халаё, ыыт читкен,

    Базар-баспас келгилээр.

    Портфельде дневнигин

    Боду уштуп к=рг\спес.

    Хартыгазы база-ла

    Кайын эндээр, шимээн баар.

    Аёгырбанга ада-ие

    Анчыг с=с-даа с=глевес:

    - Омак, х=гл\г кээп-тур – деп,

    Оожум, чымчак чагыырлар.

    Чалгаапайныё к\зелдери

    Школаже баар-кээрде,

    Ужуп чоруур болзумза аар.

    Бодалгалар боттары-ла

    Бодаттынып турар болза.

    Экзаменге билеттерниё

    Эё-не чиигин =тт\р билгеш,

    Чаёгыс ону доктаадып аар,

    Сагыш ышкаш болган болза.

    Аштазымза, амданныг чем

    Ааска белен делгеттинзе…

    Ч\гле мээё-не к\зелдерим

    Ч\м\-биле б\д\п турза!

    «Идегелдиг» эш

    Бодалганы бажыёга

    Бодап чадай берзимзе,

    Дегийт-ле оон эжимче

    Телефоннап долгаар мен.

    Партада орар эжим

    Бадый черле амыр-ла.

    Т\вексинмес адап бээр,

    Д\ж\ре шаап алыр мен.

    Бижип азы имнеп-даа

    Билбезимни айтып бээр.

    Идегелдиг =ён\\м бар,

    «Ийи» демдек албас мен.

    Слайд 5. Эки ==реникчилер дугайында.

    - Уруглар, Э.Д. Кечил-оолдуё бо ш\л\ктеринде кандыг ==реникчилерни бижээн-дир? (Чалгаа, чиик ч\\лге ынак, боду онаалга кылбас, чалгаапайлар дугайында бижип турар).

    - Силерниё клазыёарда ындыг чалгаа уруглар бар бе?

    Ам ч\гле чалгаа, ш\шпеё уруглар дугайында ш\л\ктер бар бооп турар бе азы кым оон =ске ш\л\ктер билирил, уруглар?

    Бодум бодааш амыраар мен

    +рээл ыржым. Бичии оолак

    +=р\шк\л\г, х=гл\г эвес:

    Бодалганыё харыызын тып,

    Бодап, шыйып шаг бооп орган.

    Таёдашсымаар хаайындан

    Дамды дег дер сыстып келген.

    Хаваан шагда д\й\в\ткен,

    Катап-катап номчугулаар.

    «Мону бодап албаан шакта,

    Моон \н\п ойнавас» деп,

    Улам харын хедерленип,

    Угаан к\ж\н м==ёнеп орган.

    Чоогундан эжи келгеш,

    Соёганы оон соктагылаан.

    +рээл ээзи эскербес-даа,

    +скээр к=рбээн, шимчеш дивээн.

    Арай дыёзыг соктаптарга,

    Ам-на аяар к=рн\п келген.

    - Аан менден бижип аар сен,

    Амдыызында чуёгуулаал – дээн.

    Бажын чайгаш, номче к=ргеш,

    «Барбас мен» деп удур имнээн:

    - Бодалганы ыяап харын

    Бодум бодааш амыраар мен.

    Сылдыстарже орук

    Сылдыстарлыг океанче

    Сыыладып \неримде,

    Угаап бодаан к\зелим бар:

    Узун, быжыг чада херек.

             

    Делегейде бар-ла турган

    Демир-дести кожуп, эптеп,

    Ынаар ш=е салзымза-даа

    Ындыг херек б\дер чоор бе?

    Эртем-номга ч\н\ мурнай,

    Эки кызып ==рензимзе,

    Ыраксынмас, бергезинмес

    Ынаныштыг чадам ол боор.

    Эртем-билиг бедиинче

    Эртем-билиг чедип аары –

    Ээрем далай кежери дег,

    Кадыг туруг шыпшыындыва

    Халбактанып \нери дег.

    Ч\гле эрес кызымаккай

    Ч\тк\лд\глер ону чедер!

    - Бо ш\л\ктерде кандыг уруглар дугайында бижип турар-дыр, уруглар?

    (Кызымак, кежээ, эки ==редилгеже сундулуг уруглар дугайында бижип турар).

    - Бисте ындыг ==реникчилер х=й бе?

    - Э.Д. Кечил-оол орус дылдан дыка х=й чогаалчыларныё С.Маршактыё, Галина Принцеваныё, А.Бартонуё дээш =ске-даа х=й чогаалчыларныё чогаалдарын тыва дылче очулдурган.

    Оларныё бирээзи «+=реникчи диис П. Вороньконуё.

    +=реникчи диис

    Васька диис школаже

    Баарындан ойталаксаан.

    - Кудуругум аараан – деп

    Куруг черге мегеленген.

    - Ону ч\гле кезип эмнээр,

    Оон =ске арга  турбас!

    - Ындыг бе кай? Ындыг болза,

    Школаже чорууйн-чорууйн.

    Слайд 6. Ам бо домактарны номчуп к=рээлиёерем.

    - Дарыймаа санап чораан.

    - Дарыймаа тааннарны санап чораан.

    - Дарыймаа б=л\к тааннарны санап чораан.

    - Дарыймаа б=л\к чемнеп чораан танннарны санап чораан. Домактар канчап бар чыдар-дыр?

    - Солун-дур бе? Кайы чечен чугаадан, кым деп чогаалчыныё деп бодап тур силер?

    - Ч\\ деп чечен чугаа деп бодаар силер?

    (Э.Д.Кечил-оолдуё «Тааннарныё хайы» деп чечен чугаазы).

    Дараазында кичээлде Э.Д.Кечил-оолдуё чечен чугааларын номчуур бис.

    Слайд 7.

    Келчыдар башкылар х\н\ таварыштыр силерге ажыл-ижиёерге чедиишкиннерни к\зеп тур бис.

    Башкыларым

    Эптиг-демниг, найыралдыг

    Эдеришкен ==р\мн\.

    Эртем, номга айтып сургаар

    Эргим ынак башкыларым.

    Алызында =ён\ктешкен –

    Аралашкан ==р\мн\.

    Айтып сургаар ==редир

    Ачылыг-ла башкыларым.

    Т\ёнели: Э.Кечил-оолдуё ш\л\ктериниё ам кандыг ш\л\ктери арткан-дыр? Дараазында кичээлдерде база номчуп таныжар бис. Ам бистиё школавыстыё библиотеказынга белек кылдыр Э.Д.Кечил-оолдуё «Экии,х\н\м!» деп номун белекке берээлиёер, уруглар.

    Кичээл т=нген.

     


    По теме: методические разработки, презентации и конспекты

    Экер эрес эр кижи

    Класс шагы.Темазы:Экер- эрес эр кижи…Сорулгазы: 1)Эр кижинин назы-хар аайы-биле кандыг болурун уруглар-биле сайгарып,оон амыдыралга ролюн билиндирер.2)Улустун аас-чогаалында шулуктер,улегер домактар т...

    Доклад на тему "С.А.Сарыг-оолдун уругларга бижээн шулуктерин уругларнын дыл-домаан эдип сайзырадырынга ажыглаары болгаш кижизидикчи дузалыы"

    Игра с пальчиками. Мячик сильно посжимаю И ладошку поменяю. Здравствуй, мой любимый мячик! Скажет утром каждый пальчик (Нажимать пальчиками поочерёдно на мячик). Мячик пальцем разминаю. Вд...

    "Тема: С.Сарыг-оол. Шулуктер « Бызаа», « Бодаган»,»Кулун»

    Шулук "Бызаа" "Бодаган" "Кулун" с.Сарыг-оол...

    Физминутки на тувинском языке (уругларга тыва сула шимчээшкиннер)

    Физминутки на тувинском языке для учащихся начальных классов, которые используются на уроках тувинского языка и тувинской литературы....

    " Март 8" байырлалынга чыынды тыва шулуктер

    Стишки к празднику "8 Марта" на тувинском языке....

    "Тыва борт" уругларга беседа

    quot;Тыва борт" уругларга беседа...