Урок обучения аудированию с использованием аутентичного материала "Выходной" ("Day Off") по теме "Профессии"
методическая разработка по иностранному языку (3 класс)

Шевцова Татьяна Тимуровна

Представленный материал включает в себя подробный план урока на английском языке с раздаточным материалом и презентацию PowerPoint.

Данный урок предназначен для работы с обучаемыми 3-х классов общеобразовательных школ по УМК "Rainbow English" авторов О.В. Афанасьевой, И.В. Михеевой. 

Цель урока состоит в достижении:

1. Предметных образовательных результатов: формирование умений в аудировании; тренировать понимание и употребление в речи лексики по теме “Профессии”, тренировать понимание и употребление в речи грамматической структуры простого настоящего времени;

2. Личностных образовательных результатов: формирование доброжелательного и уважительного отношения к представителям всех профессий; формирование доброжелательного отношения, уважения и толерантности к другим странам и народам;

3. Метапредметных образовательных результатов: умение использовать речевые средства для решения поставленной задачи.

Задачи урока

  • Образовательные: повторение и закрепление ранее пройденного лексического материала, ознакомление с новыми лексическими единицами, совершенствование навыков работы с текстом.
  • Развивающие: развитие у учащихся умения использования различных речевых средств, развитие умения проводить сравнительный анализ, развитие умения осуществлять рефлексивную деятельность, развитие памяти и внимания.
  • Воспитательные: способствовать повышению интереса к изучению культуры других стран и народов, привитию уважения и толерантности к другим культурам, развитию культуры взаимоотношений при работе в парах, развитие интереса к изучению иностранного языка, прививать уважение к различным профессиям и их представителям.

В уроке используется видео-фрагмент аутентичного английского мультсериала "Свинка Пеппа" ("Peppa Pig).

Скачать:

ВложениеРазмер
PDF icon Презентация в формате PDF493.44 КБ
Файл План урока603.74 КБ

Предварительный просмотр:


Предварительный просмотр:

Using authentic materials in teaching English to young learners

Lesson plan for the 3rd grade

Age: 9-10 y.o.

Length: 45 minutes

Topic: Day Off

Aims:

  • to develop listening skills;
  • to teach about respect for any work and profession.

Objectives:

  • to introduce and practise new vocabulary: a day off, to look after, a supermarket, a checkout, an ice cream stand, to be ill, to break down (breakdown service).
  • to watch the cartoon “Miss Rabbit’s Day Off”;
  • to review previously learnt vocabulary: a job, to drive, to work, to help, to have etc.
  • to practise grammar: Present Simple (affirmative sentences, questions and short answers);
  • to teach students to respect every profession or occupation and appreciate one's work.

Teaching aids: PPT “Day Off” (includes new vocabulary presentation and practise), “Miss Rabbit’s Day Off” video (https://www.youtube.com/watch?v=7sHw-8ZTiQ4), printouts (worksheets).

  1. Greeting
  2. Warm up

T: How are you today?

Students give their answers.

T: I’m glad! Can you tell me, what day is it today?

Students: It’s Thursday.

T: Thank you! Let’s check the absentis.

Teacher checks attendance.

  1. Lead-in

T: Children, do you remember, what did we do at the last lesson?

S: We learned about professions and played games.

T: Absolutely. We learned about some jobs, right? Can you name these jobs?

Students name the jobs they’ve learned at the last lesson, for example, a teacher, a dancer, a singer, a player, a writer etc. Then teacher demonstrates a PPT slide with pictures of several people working.

T: Look! Doctor helps us when we are sick. A cook makes us food when we are hungry. A bus cannot go without a driver, and we can’t learn without a teacher. Every job is important, right?

S: Yes!

T: But if you work every day, you are tired and you can be sick. That’s why everybody sometimes needs a day off.

  1. Pre-listening. Introducing new vocabulary
  • Teacher demonstrates children a slide with a word “day off”.

T: How do you think, what does a “day off” mean? Can you guess?

Then two pictures with signs “work” and “day off” appear.

 

T: What about now? Can you spot the difference? What is the Russian for “day off”?

S: Выходной!

T: Absolutely! To have a day off means not to work. Выходной. And today we are going to talk about days off. What are your days off? Can you name them?

S: Saturday and Sunday.

T: Right you are! These are your days off. And now let’s learn some new places where people can work.

Teacher demonstrates a slide where three pictures are presented: a supermarket checkout, an ice cream stand, a break down service.

T: Let’s take a look. Look, where are we? We are at the supermarket.

There is a picture of a supermarket on the screen.

T: Repeat after me, a supermarket.

Students repeat the word after the teacher.

T: Great! And this is called a checkout. What is the Russian for “checkout”?

Students answer. Then, they repeat the word after teacher.

T: Now, let’s repeat all together, a supermarket checkout.

Students repeat after teacher. The teacher helps to correct the pronunciation, if needed.

The slide with the picture of an ice cream stand.

T: Can you tell me, what is it for? Is it for fruit? Or maybe coffee?

S: No, it’s for ice cream!

T: Yes, right you are! That’s an ice cream stand. Repeat after me, an ice cream stand.

Students repeat after teacher.

  • The teacher shows a picture of a breakdown service.

T: We use this when something breaks down.

Teacher shows an appropriate picture and emphasises the word “break down”.

T: What does it mean, to break down? What is the Russian for that?

S: Ломаться?

T: Absolutely! Repeat after me, break down.

Children repeat after the teacher. Then the picture of the service gets back on the screen.

T: And this is the breakdown service. Repeat after me. What is the Russian for it?

Children give their answer and repeat after the teacher.

  • The picture of a mum looking after a child appears on the screen.

T: Look! Who’s this?

S: A mother.

T: Right you are. Mothers have their own, very important job. They look after you. Can you guess, what does “look after” mean?

Children give their answers.

T: Great! To look after means to care about. Присматривать, заботиться. Your mums look after you, and you look after your little brothers and sisters and your pets, of course.

  • The picture of a sick person appear.

T: What’s the matter with this person?

S: She’s sick!

T: Right you are! Also, if we don’t feel good, we say “I’m ill”. Repeat after me, ill.

Students repeat after teacher.

T: So, what’s the Russian for ill?

 S: Болеть, быть больным.

T: Well done! To be ill means “быть больным”.

  1. Pre-listening. Motivation

T: And now we’re going to watch a cartoon. Its name is “Miss Rabbit’s Day off”. Watch and listen carefully. Your task is to answer this question. Is it clear?

The question appears on the slide.

  1. While-listening

Students watch the video and complete the task.

  1. Post-listening. Comprehension check

T: Did you enjoy the cartoon?

S: Yes!

T: And now, let’s check your answers. Where does Miss Rabbit work? Can you name the places, please.

Students name the supermarket checkout, the ice cream stand and the bus. Pictures of the named workplaces appear on the screen.

T: Right you are! Miss Rabbit’s jobs are the supermarket checkout, the ice cream stand and the bus. She drives the bus. Well done!

  1. Secondary listening. Motivation

Teacher hands out the worksheets with True/False sentences.

T: And now, let’s watch it once again and answer if these sentences are true of false. Is it clear?

  1. Miss Rabbit is Mummy Rabbit’s sister.
  2. Miss Rabbit can’t work because she’s tired.
  3. Mummy Rabbit works at the ice cream stand.
  4. Grandpa Dog drives a bus.
  5. Miss Rabbit works at the breakdown service.
  6. Peppa helps Miss Rabbit to look after little rabbits.

  1. Secondary listening

Students watch the cartoon and complete the task.

  1. Comprehension check

T: All right, let’s check the answers. Darina, read the first sentence, please. Is it true or false?

S: It is true.

T: Well done!

The same way students read the sentences one by one and check their answers.

  1. Speaking

T: Now, as we watched the cartoon, I want to ask you. In the end everyone says that it is hard to do someone’s job. What job is the hardest for you?

Students give their answers.

T: Great! Every job is very important and hard. And we need to respect every profession. And you hometask is to write about your dream job. The job you want to have.

  1. Closure

T: So what did we do today?

S: Watched the cartoon.

T: Well done! And we learned about a day off, right? So, thank you for the lesson! Don’t forget to write down your hometask! See you next week!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Фрагмент интегрированного урока «окружающего мира» с уроком «обучения грамоте» с использованием ТРКМ. 1 класс Тема урока: «Природы милое творенье… Царица цветов. Чтение слов с буквой Ц».

    Интегрированные уроки позволяют сформировать представление о целостности мира, взаимосвязи его явлений и объектов; позволяют объединить «усилия» различных предметов по форми...

Серия уроков обучения грамоте с использованием ЭОР (1 класс, "Азбука" В.Г. Горецкого"

Конспекты серии уроков по обучению грамоте (УМК «Школа России», Горецкий В.Г. «Русская азбука», 2013...

Урок обучения грамоте с использованием ИКТ

Этот урок разработан на основе учебного диска "Уроки Кирилла и Мефодия" (1 кл.), который я успешно применяю в своей работе. Если у вас есть этот диск и интерактивная доска-попробуйте.  Нам с ребя...

Урок обучения грамоте с использование информационных технологий 1 класс

Урок обучения грамоте в 1-б  классе с использованием информационных технологийПроведен учителем начальных классов МБОУ СОШ №5 Каныгиной Светланой Витальевной.Тема: Азбука и алфавит.Цель: по...

Урок обучения грамоте с использованием ТДМ. Письмо букв У, у.

Занятие помогает формировать у детей умение писать заглавную и сточную буквы У,у, умение анализировать, выделять составные части буквы, писать буквосочетания, выполнять звуковой состав слов. Разработа...

Урок обучения грамоте с использованием ТДМ. Буква У, звук у

Урок позволит учить детей выполнять звуковой анализ слов, составлять звуковую модель слов, соотносить буквенную запись слова и его звуковую модель. Разработан с учетом ФГОС....

Урок обучения грамоте с использованием технологии проблемно-диалогического обучения.

Технологическая карта урока обучения письму. 1 класс. Урок с использованием технологии  проблемно-диалогического обучения....