Фонетический конкурс по английскому языку
методическая разработка по иностранному языку (3, 4 класс)

Шаповалова Александра Владимировна

Сегодня учителям приходится придумывать разные спорсобы развлечения детей. Но нам всегда хочется чтобы это было весело и полезно. Данный конкурс подойдет как и для школьного уровня, так и для районного. Конкурс позволяет проверить уровень знаний обучающихся и создает прекрасный соревновательный дух.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл foneticheskiy_konkurs.docx35.04 КБ

Предварительный просмотр:

Фонетический конкурс

Пояснительная записка

Для повышения мотивации в изучении иностранного языка необходимо придумывать различные мероприятия. Я предлагаю вашему вниманию один из таких конкурсов.

Обучающиеся соревнуются в своей категории. Каждому ребенку предлагается на выбор 10 карточек (Приложение 1). Вытянув карточку, ребенок может 5 минут подготовиться к ответу. Через 5 минут он подходит к жюри (как правило это 3 человека) и начинает отвечать. Эксперты оценивают правильность произнесения звуков, слов и текста (Приложение 2). Выставляют оценки в свой оценочный лист (Приложение 3). Далее выставляется общая оценка (среднее арифметическое) (Приложение 4). И объявляются итоги конкурса.

В каждой категории разные задания, например:

3 класс :

Задание 1. Прочитай звуки и слова. (используются самые простые звуки)

Задание 2. Прочитай текст.(до 20 слов)

4 класс:

Задание 1 .  Прочитай транскрипционные знаки.

Задание 2. Прочитай слова.(Различные буквосочетания)

Задание 3. Прочитай текст. (до 40 слов)

Приложение 1

3 класс

Card  № 1

Задание 1. Прочитай звуки и слова.

[aɪ] –nice

[ ʌ ] – jump

[w] – want

[i:] – meat

[ju:] – music

[ ɪ ] – pink

[ ʃ ] – shine

[ʊ] – look

[əʊ] – toe

[ e ] – pen

[tʃ] – cheese

[ɜ:] – bird

Задание 2. Прочитай текст.

This is Pam. She's got a house. It's big. She's got a sofa. It's red and blue. Pam has got two armchairs in her house. She's got a purple carpet. She's got a brown table and a brown bookcase. Her house is beautiful.

Card № 2

Задание 1. Прочитай звуки и слова.

[eɪ] – name

[ӕ] – dad

[Ɵ] – think

[u:] – zoo 

[i:] – he 

[ɒ] – frog

[ ʃ ] – dish 

[i:] – tree 

[aɪ] – fly

[ʌ] – but

[ k ] – cat

[ͻ:] – sort

Задание 2. Прочитай текст.

I have got a friend. He is not big. He has got a funny hat. His nose isn’t long. He can run, jump and swim. But he can’t skate and ride a bike. He likes to go to the forest. Who is it?

Card № 3

Задание 1. Прочитай звуки и слова.

[aɪ] – bike

[ ɪ] – slim

[ð] – this

[ɜ:] – purple

[eɪ] – take

[ӕ] – can

[ʧ] – chess

[ɑ:] – start

[ju:] – stupid

[e] – pet

[k] – clock 

[i:] – heat

Задание 2. Прочитай текст.

My name is Ann. I am seven. I have got mum and dad. I live in London. I have got a cat and a dog. My cat is grey. My dog is black. I can skate, skip and sing. I can’t swim. I like tennis.

Card № 4

Задание 1. Прочитай звуки и слова.

[əʊ] – home

[ɪ] – six

[ʃ] – wish 

[ɑ:] – park

[aɪ] – five

[ʌ] – mum

[ð] – then

[ͻ:] – corn

[eɪ] – skate

[ɒ] – stop

[k] – black 

[ʊ] – book

Задание 2. Прочитай текст.

 I go to school in the morning. My jeans are blue and my shirt is white. I am nice. I have got a big bag with textbooks, pens and pencils. In the park I see a funny green frog. It can jump well! I can jump well, too.

Card № 5

Задание 1. Прочитай звуки и слова.

[ju:] – pupil

[ɪ] – swim

[ʃ] – fish 

[u:] – school

[aɪ] – like

[ӕ] – bad

[ð] – they

[ɑ] – farm

[əʊ] – close

[ɒ] – fox

[w] – winter  

[ɜ:] – girl

Задание 2. Прочитай текст.

Kate has got a friend. Her friend is a cat. Its name is Snowball. It is black and white. It is very smart. It likes ice cream. It can jump and skip. It can’t swim. It doesn’t like to dream. Kate and Snowball are good friends. They play together every day.

Card № 6

Задание 1. Прочитай звуки и слова.

[aɪ] – ride

[ɪ] – sing

[i:] – clean

[ʃ] – ship

[əʊ] – no 

[ʌ] – duck

[ʊ] – foot

[tʃ] – chick

[ju:] – student

[e] – hen

[ͻ:] – port

[Ɵ] – three

Задание 2. Прочитай текст.

Pete is seven. He is happy. He has got six funny pets. His cat is red. It can sing. His dog is black. It can run. His pig is pink. It can skip. His cockerel is funny. It can sing. Pete sees his pets.

Card № 7

Задание 1. Прочитай звуки и слова.

[aɪ] – mice

[ӕ] – rabbit

[ʃ] – shelf

[ɑ:] – smart

[eɪ] – brave

[ɪ] – skip

[Ɵ] – thank

[ɜ:] – dirty

[əʊ] – go

[ɒ] – cockerel

[w] – what

[i:] – team

Задание 2. Прочитай текст.

It is big and angry. It likes to eat birds and eggs. It doesn’t eat apples and cheese, sweets and corn. It is not fat. It is not slim. It is strong. It is long, grey, green and brown. It is bad! Who is it?

Card № 8

Задание 1. Прочитай звуки и слова.

[eɪ] – snake

[ʌ] – must

[ð] – brother

[ɜ:] – turn

[ju:] – you 

[ɒ] – box

[ʧ] – teach 

[i:] – please

[əʊ] – no 

[e] – well

[ʃ] – flesh 

[ɑ:] – dark

Задание 2. Прочитай текст.

My mother cooks for our family. For breakfast I like to eat sandwiches and tea. I like to drink apple or orange juice. I also like to eat chicken and potatoes. I like a salad with tomatoes. I eat fruit and vegetables. They are good for us.

4 класс

Card № 1

Прочитай знаки.

[eɪ]

[ʌ]

[p]

[ʧ]

[aʊ]

[aɪ]

[ɒ]

[k]

[ð]

[ͻɪ]

Прочитай слова.

nice

sport

look

ship

mother

but

chess

heat

what

cat

Прочитай текст.

I am ten years old. I love all holidays. Birthday is my favourite holiday. My birthday is on the fifth of May. I usually have a party on this day. I invite my friends. We have much fun during the party. We eat cakes, sweets and ice cream. We play games. I get a lot of presents on this day.

Card № 2

Прочитай знаки.

[ju:]

[ӕ]

[z]

[ɑ:]

[eə]

[əʊ]

[ɪ]

[b]

[u:]

[aʊ]

Прочитай слова.

name

book

shelf

with

for

dog

street

cheese

when

city

Прочитай текст.

My mother cooks for our family. She cooks breakfast, dinner and supper. For breakfast I like to eat sandwiches and tea or milk. I like to drink apple or orange juice. I also like to eat chicken and potatoes. I like a salad with tomatoes and cucumbers. I eat fruit and vegetables. They are good for us.

Card № 3

Прочитай знаки.

[eɪ]

[ɒ]

[v]

[ ʃ ]

[aʊ]

[i:]

[e]

[s]

[Ɵ]

[ɜ:]

Прочитай слова.

home

zoo

dish

think

start

rabbit

team

chick

where

face

Прочитай текст.

Some people like to live in the country. In the country you can see green fields and hills, long rivers and nice green gardens with apple trees. There are a lot of cows, horses and sheep on the farm. The houses in the country are nice and small.

My granny lives in the country. I often visit her. I like to be there.

Card № 4

Прочитай знаки.

[eɪ]

[e]

[m]

[ʃ]

[ɜ:]

[aɪ]

[ʊ]

[ l ]

[w]

[aʊ]

Прочитай слова.

music

spoon

wish

smart

chain

seven

sea

they

which

cream

Прочитай текст.

I live in a big city. There is a wonderful Zoo in my city. I like to go there with my parents. There are a lot of funny animals in it. They are elephants, lions, crocodiles, giraffes, monkeys, tigers, and others. There are a lot of different birds, too. Lion is my favourite animal. It is the king of animals. I like to go to the zoo very much.

Card № 5

Прочитай знаки.

[əʊ]

[e]

[r]

[ʧ]

[ͻ:]

[ju:]

[ɪ]

[n]

[Ɵ]

[aʊ]

Прочитай слова.

five

moon

flesh

them

wheel

stop

clean

beach

bark

race

Прочитай текст.

London is the capital of Great Britain. It is a big and beautiful city. It stands on the Thames River. There are wide, long streets and high buildings in it. London is a very green city. There are a lot of parks in it. Many people like to come to London. They visit its sights. I am very proud of the capital of my country.

Card № 6

Прочитай знаки.

[ju:]

[ʌ]

[w]

[ð]

[ɜ:]

[əʊ]

[ɒ]

[g]

[ʃ]

[eə]

Прочитай слова.

skate

school

wash

chicken

horse

pink

meet

brother

whisper

car

Прочитай текст.

I get up at eight o’clock. Then I wash myself, put on my uniform and have breakfast. After breakfast I go to school. I usually have four or five lessons at school. I come home at one o’clock. Then I have dinner. I eat soup, chicken or fish and potatoes. After dinner I do my homework. In the evening I read or watch TV. I go to bed at nine o’clock.

Card № 7

Прочитай знаки.

[eɪ]

[ɪ]

[h]

[ʧ]

[ɑ:]

[aɪ]

[ɒ]

[f]

[Ɵ]

[ͻɪ]

Прочитай слова.

close

room

fish

that

port

jump

please

teacher

when

cycle

Прочитай текст.

There is only one long street in a small town. The houses aren’t tall and the street isn’t wide. But the people are sad and unhappy in this town. There are no trees and flowers in the street. The little children haven’t got any place to play. Once a lady comes to visit the town. She wants to help them. She and the children plant the trees and flowers.

Card № 8

Прочитай знаки.

[i:]

[ʌ]

[t]

[ð]

[ɜ:]

[ju:]

[ɪ]

[d]

[ʃ]

[aʊ]

Прочитай слова.

stupid

foot

shop

three

corn

funny

green

chips

dirty

walk

Прочитай текст.

We live in a house. Our house is not small. It is very clean and comfortable. There are four rooms in our flat. There is also a kitchen and a bathroom. In the living-room there is a sofa, a TV, a bookshelf, a coffee table, and two armchairs. In my room there is a bed, a desk, a carpet and a wardrobe. I love my house very much.

Приложение 2

Критерии оценивания задания 1

Задание 1. Прочитай звуки и слова.

[aɪ] –nice

[ ʌ ] – jump

[w] – want

[i:] – meat

[ju:] – music

[ ɪ ] – pink

[ ʃ ] – shine

[ʊ] – look

[əʊ] – toe

[ e ] – pen

[tʃ] – cheese

[ɜ:] – bird

12 звуков и 12 слов. По одному баллу за правильно прочитанный звук и слово. Итого 24 балла.

Задание 2. Прочитай текст.

This is Pam. She's got a house. It's big. She's got a sofa. It's red and blue. Pam has got two armchairs in her house. She's got a purple carpet. She's got a brown table and a brown bookcase. Her house is beautiful.

Качество выполнения задания

Оценка

1-2 фонетические ошибки

5

3-4 фонетические ошибки

4

5-6 фонетических ошибок

3

7-8 фонетических ошибок

2

9 -12 фонетических ошибок

1

Более 13 фонетических ошибок

0

Качество выполнения задания

Оценка

Речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры без нарушений нормы

3

Речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры практически без нарушений нормы

2

Речь воспринимается достаточно легко, однако присутствуют необоснованные паузы; фразовое ударение и интонационные контуры практически без нарушений нормы

1

Речь воспринимается с трудом из-за значительного количества неестественных пауз, запинок, неверной расстановки ударений

0

Итого наибольшее количество баллов – 8

Общее количество определяется путем сложения баллов из двух таблиц.

Приложение 3

Фонетический конкурс

3 класс

ФИ ученика

Задание 1

(прочтение звуков и слов)

(0-24)

Задание 2

Всего баллов

Прочтение звуков

(0-5)

Паузация, интанационное ударение

(0-3)

Эксперт: ____________________________________________

Приложение 4

Фонетический конкурс

3 класс

ФИ ученика

Эксперт 1

Эксперт 2

Эксперт 3

Среднее кол-во баллов

Результат

Комиссия:

ФИО экспертов

Подпись


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конкурс знатоков английского языка для 4 класса

Урок обобщения знаний в нетрадиционной форме для проведения как обычного занятия , так и внеклассного мероприятия в Неделю иностранного языка. Материал конкурсного урока охватывает различные темы 4 кл...

Конкурс по английскому языку по теме "Семья" для учеников 4 класса

Данный конкурс проводился в декаду иностранных языков среди учеников 4 класса (УМК Биболетовой). Тема: «Досуг в семье». Задачи мероприятия:организовать тренировку и контроль лексики по теме «Семья»; а...

Фонетическая зарядка на английском языке

Фонетическая зарядка на английском языке...

Фонетические зарядки по английскому языку

Фонетические зарядки по английскому языку...

презентация к вводно-фонетическому курсу по английскому языку по УМК Комаровой

Данная презентация может использоваться как вспомогательный материал на уроках английского языка во втором классе при узучении темы "Учим буквы извуки" по УМК Комаровой Ю.А....

Фонетический конкурс по немецкому языку

Содержание:1. Положение о школьном фонетическом конкурсе по немецкому языку, который  регулирует порядок организации и проведения  конкурса.  Цели и задачи конкурса:стимулирование интер...