Интегрированный урок английского языка и окружающего мира для 4 класса
методическая разработка по окружающему миру (4 класс) на тему

Данная методическая разработка может быть использована на уроках окружающего мира по системе Л.В.Занкова, а так же на уроках английского языка в 4 классе по теме "Символы и праздники России"

Скачать:


Предварительный просмотр:

Тест на эмоциональную напряженность

  1. Мне с трудом удается сосредоточить внимание на интегрированном уроке.

ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

  1. Изучение основной темы занятий  на английском языке сильно отвлекает.

ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

  1. Меня постоянно тревожат мысли о предстоящей контрольной работе, проверочном тесте.  

 ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

  1. Иногда мне кажется, что мои знания по отдельным предметам ничтожны.

ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

5.        Отчаявшись выполнить какое-либо задание, я обычно «опускаю руки».

 ДА        НЕТ                        НЕ ЗНАЮ'

6.        Я не успеваю усваивать материал по двум предметам, и это вызывает чувство неуверенности в себе.        

ДА                 НЕТ                НЕ ЗНАЮ

7.        Я болезненно реагирую на замечания и исправления учителя.
ДА        НЕТ                НЕ ЗНАКЮ

8.        Неожиданный вопрос учителя приводит меня в замешательство.
ДА       .  НЕТ        НЕ ЗНАЮ

9.        Меня сильно беспокоит, что обо мне думают в классе.
ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

10.        Я безвольный человек и это отражается на моей успеваемости по двум предметам.

ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

  1. Я с трудом сосредотачиваюсь на каком-либо задании и это раздражает меня.

ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

  1. Несмотря на уверенность в своих знаниях, я испытываю страх перед опросом в классе.

ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

13.        Порой мне кажется, что я не смогу усвоить всего учебного материал и по изучаемому предмету, и по английскому языку.        ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ;

  1. Во время ответа на уроке я обычно сильно смущаюсь. ДА                НЕТ        НЕЗНАЮ
  2. Возможные неудачи на экзаменах меня очень тревожат. ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ
  3. Во время ответа я обычно запинаюсь.         ДА         НЕТ        НЕ ЗНАЮ
  4. Мое состояние во многом зависит от выполнения учебных заданий.

ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

  1. Я часто ссорюсь с друзьями по школе из-за пустяков и потом жалею об этом.

ДА        НЕТ         НЕ ЗНАЮ

  1. Состояние класса и его отношение ко мне очень влияет на мое настроение.

ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

20.        Я после ссоры или спора долго не могу успокоиться.
ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

21.        У меня после напряженной работы на интегрированных занятиях обычно не бывает головных болей.         ДА         НЕТ                         НЕ ЗНАЮ

  1. Меня ничто не может вывести из хорошего расположения духа.

ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

  1. Невыполненные задания на уроке не очень волнуют меня. ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ
  1. Я не волнуюсь перед ответом на уроке, если уверен в своих знаниях. ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ
  2. Я обычно в числе первых заканчиваю предложенное заданий и стараюсь не думать о возможных ошибках.         ДА         НЕТ          НЕ ЗНАЮ
  3. Мне обычно не требуется много времени для обдумывания дополнительного вопроса, задаваемого учителем.                ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ
  4. Шутки или насмешки одноклассников обычно не портят мне настроение.ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ
  5. Я обычно сплю спокойно и не переживаю, даже если в школе неприятности. ДА        НЕТ        НЕ ЗНАЮ

29.        В классе я чувствую себя легко и непринужденно.ДА        НЕТ        НЕЗНАЮ

30.        Мне легко организовать свой распорядок дня, обычно я успеваю сделать все, что запланировал.        

 ДА        НЕТ                        НЕ ЗНАЮ

Проверочная работа по английскому языку

  1. The word …means the name of the

country and the name of the two continents.

  1. America
  2. Africa
  3. Australia
  1. Christopher Columbus discovered

a new continent ...

  1. Africa
  2. America
  3. Australia
  1. Columbus discovered America in … .
  1. 1412
  2. 1429
  3. 1492
  1.  …was the name of the new land.
  1. The New World
  2. The Unknown world
  3. The Old world
  1. Napoleon came to  Russia….
  1. 1812
  2. 1941
  3. 1380
  1. Smolensk was the …of Russia.
  1. “key” city”
  2. “main” city
  3. “old” city
  1. … was the capital of Russia.
  1. St. Petersburg
  2. Moscow
  3. Smolensk
  1. The battle of …took place on

the seventh of September 1812.

  1. Borodino
  2. Smolensk
  3. Moscow

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?



Предварительный просмотр:

МБОУ для детей дошкольного и младшего школьного возраста

 «Прогимназия №8 г. Шебекино Белгородской области»

Интегрированный урок

Английский язык + окружающий мир

для 4 класса

СИМВОЛЫ И  ПРАЗДНИКИ  РОССИИ.

Подготовили:

        Петренко М.А.-

        учитель английского языка

Нехаева Н.П.-

учитель начальных классов

г.Шебекино

2013


СИМВОЛЫ И ПРАЗДНИКИ РОССИИ

Цели: расширить знания детей о символах государственной власти: флаге, гербе, гимне; способствовать воспитанию патриотизма и гражданственности.

Оборудование: изображение герба, флага России, запись гимна России, картины художников с изображением природы России, фотографии Москвы.

Ход урока

I. Проверка усвоения предыдущей темы.

– Как устроена и работает государственная власть России?

З а п о л н е н и е   т а б л и ц ы.

Кратко комментируется функция каждой ветви власти.

II. Изучение нового материала.

1. С о о б щ е н и е  темы и задач урока.

Задача сегодняшнего урока – получить новые сведения о государственных символах и праздниках.

2. П р а к т и к а   п о д   р у к о в о д с т в о м   у ч и т е л я.

1) Работа с пословицами. Объясните смысл пословиц.

Нет в мире краше Родины нашей.

Одна у человека мать, одна и Родина.

2) Рассматривание иллюстраций.

Природа нашей Родины вдохновляла художников. Было написано много полотен о нашей великой Родине.

Рассматриваются картины Шишкина, Левитана, Айвазовского и др.

Сюжеты самые разные, но всё это наша Родина – Россия.

3) Знакомство с символами России.

Как у каждого государства, у России есть свои государственные символы. Это герб, флаг, гимн.

– Перед вами герб России.

Слово «герб» (от немецкого эрбе) означает наследство. Герб показывает исторические традиции стран. Гербы появились очень давно, более 4 тысяч лет назад.

– Что изображено на гербе России? (Двуглавый орёл с распростёртыми крыльями, с тремя коронами, единство 3 царств: Казанского, Астраханского и Сибирского, с символами государственной власти: скипетр и держава, а на груди его – герб Москвы.)

Двуглавый орёл на нашем гербе появился очень давно, в XV веке.

– Почему на гербе России изображён герб Москвы? (Столица. Показать фотографии Москвы.)

– Кто из вас был в Москве?

– Что такое гимн? Гимн – главная песня страны. Слово гимн греческое и означает восхваление.

– Как вы думаете, что восхваляется в гимне?

– Как надо слушать гимн? (Стоя.)

– Давайте сейчас встанем и послушаем гимн России. (1-й куплет.)

– Кто раньше слышал гимн? Где?

– Флаг мы видим часто.  Где именно?

– Как он выглядит?

– Три цвета в нашем флаге: белый, синий, красный.

– Что означают эти цвета? У историков существует несколько точек зрения на происхождение этих цветов в Государственном флаге России. Первая из них объясняет подобное сочетание тем, что царь Петр I взял эти цвета у герба Москвы: белый – это белый конь, синий – это синий плащ на Георгии Победоносце, красный – это красный щит герба. Вторая точка зрения утверждает, что триколор российского флага имеет историческое значение. Чередующиеся белая, синяя и красная полосы появились во времена правления отца Петра Первого – царя Алексея Михайловича. В те времена Россия была многонациональным государством, и основными многочисленными народами являлись белорусы (белый цвет), украинцы (синий цвет) и русские (красный цвет). Общность и единство этих национальностей и отражает флаг. По-иному объясняют расцветку Российского флага геральдисты (ученые, изучающие государственную символику). Они полагают, что белый и синий цвета издревле считались цветами Русской православной церкви. Белый цвет означает откровенность, благородство, совершенство, синий – верность и честность. А вот красный символизирует мужество, отвагу, героизм, смелость. Вот какие версии существуют о трехцветном флаге нашей Отчизны.

Нашему флагу около 300 лет, его утвердил царь Пётр I.

Государственный флаг – важный символ страны. Он подлежит защите как внутри страны, так и за ее пределами. Его оскорбление рассматривается как оскорбление чести народа и государства. Флаг – это святыня. В России существует праздник, который торжественно отмечается 22 августа, – день Государственного флага Российской Федерации.

Учитель английского языка

1)Введение лексики

Soul                   [səul]                        душа

Heart                 [ha:t]                     сердце

Hospitable      [`hospitəbl]    гостеприимный

Real                    [riəl]                 реальный,

                                             действительный

Really              [`riəli]            действительно

2)Повторение за диктором

3) Отработка лексики в упражнениях

 Парная работа

Express your surprise.

P1:I’ve bought a new car.

P2: Oh, really?

I’m going to Africa next week.

We won the last football game.

My brother is a brave boy.

My uncle is a good hunter. He killed a bear.

My sister won the victory and got a gold medal.

4) Самостоятельная работа

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

5) групповая работа

Jig saw reading.

Russian people.

  1. Russia is a rich country. It is rich in forests and mountains, rivers and lakes. There are many important cities, factories and plants (заводы) all over the country. But it is true to say that Russia is most famous for its people.Russian people are talented. We can name many of those who are well-known all over the world.
  2. In America and Australia, in Europe and Asia, people read novels by Anton Chekhov, Leo Tolstoy, Feodor Dostoevsky. People on many different continents listen to beautiful music by Peter Tchaikovsky and Michael Glinka.Russian people have made a lot of discoveries in different fields of science (наука), medicine and culture (культура).
  3. People from all over the world know the names of Yuri Gagarin (the first Russian cosmonaut) and other Russian cosmonauts, as well as the name of Sergey Korolyov. Russia has many brilliant pilots and workers, teachers and dancers, engineers and doctors. In fact there are excellent specialists in every field.
  4. When foreign (иностранный) guests leave Russia they usually say different things about the country. Some of them like it, others do not. But practically everybody says that Russian people are wonderful. They are open, kind and hospitable. Let’s hope that our new life won’t change the heart and soul of our people.

True/False

  1. Russia is a poor country.
  2. Russia is rich in forests and mountains, rivers and lakes.
  3. Russian people are talented.
  4. People from all over the world don’t read novels by Chekhov, Tolstoy, Dostoevsky.
  5. Russian songs are sad but beautiful.
  6. Yuri Gagarin was the first Russian cosmonaut.
  7. People don’t know the name of Sergey Korolyov.
  8. Russia has many great pilots and workers, teachers and dancers, engineers and doctors.

4) Чтение текста учебника, с. 110–113.

5) Чтение с. 114–115. Государственные праздники.

Кроме государственных символов в стране есть государственные праздники. Их отмечает весь российский народ, эти дни считаются выходными, нерабочими, в календаре они отмечены красным цветом. Посмотрите внимательно. Скажите, какие праздники появились недавно? Почему они отмечаются?

– Какие праздники вы отмечаете в семье?

Учитель английского языка

Исполнение песни

In my country, we are happy.

In my country, we are happier.

In my country, we are the happiest of all.

In my country, we are friendly.

In my country, we are friendlier.

In my country, we are the friendliest of all.

Chorus: My country, your country,

                     Travel east or west.

             If north is good and south is better,

                     Which land is the best?

In my land it’s very sunny.

In my land it is sunnier.

In my land it’s the sunniest of all.

In my land the skies are blue;

in my land they’re bluer.

In my land they’re the bluest of all.

Chorus.

In my land the grass is green.

In my land it is greener.

In my land it’s the greenest of all.

In my land it is peaceful;

in my land it’s more peaceful.

In my land it’s the most peaceful of all.

            Chorus.

             My country, your country,

             Travel east or west.

             Learn to live with one another,

             One world is the best.

             One world is the best.


III. Итог урока.

– Какие сведения, полученные на уроке, вы считаете важными для вас? Почему?

Домашнее задание.

С. 110–115;  задание  в  рабочей  тетради;  найти  дополнительные  сведения о государственных праздниках, в честь каких событий они отмечаются.



Предварительный просмотр:

Russian people.

  1. Russia is a rich country. It is rich in forests and mountains, rivers and lakes. There are many important cities, factories and plants (заводы) all over the country. But it is true to say that Russia is most famous for its people.Russian people are talented. We can name many of those who are well-known all over the world.
  2. In America and Australia, in Europe and Asia, people read novels by Anton Chekhov, Leo Tolstoy, Feodor Dostoevsky. People on many different continents listen to beautiful music by Peter Tchaikovsky and Michael Glinka.Russian people have made a lot of discoveries in different fields of science (наука), medicine and culture (культура).
  3. People from all over the world know the names of Yuri Gagarin (the first Russian cosmonaut) and other Russian cosmonauts, as well as the name of Sergey Korolyov.Russia has many brilliant pilots and workers, teachers and dancers, engineers and doctors. In fact there are excellent specialists in every field.
  4. When foreign (иностранный) guests leave Russia they usually say different things about the country. Some of them like it, others do not. But practically everybody says that Russian people are wonderful. They are open, kind and hospitable. Let’s hope that our new life won’t change the heart and soul of our people.

Russian people.

  1. Russia is a rich country. It is rich in forests and mountains, rivers and lakes. There are many important cities, factories and plants (заводы) all over the country. But it is true to say that Russia is most famous for its people.Russian people are talented. We can name many of those who are well-known all over the world.
  2. In America and Australia, in Europe and Asia, people read novels by Anton Chekhov, Leo Tolstoy, Feodor Dostoevsky. People on many different continents listen to beautiful music by Peter Tchaikovsky and Michael Glinka.Russian people have made a lot of discoveries in different fields of science (наука), medicine and culture (культура).
  3. People from all over the world know the names of Yuri Gagarin (the first Russian cosmonaut) and other Russian cosmonauts, as well as the name of Sergey Korolyov.Russia has many brilliant pilots and workers, teachers and dancers, engineers and doctors. In fact there are excellent specialists in every field.
  4. When foreign (иностранный) guests leave Russia they usually say different things about the country. Some of them like it, others do not. But practically everybody says that Russian people are wonderful. They are open, kind and hospitable. Let’s hope that our new life won’t change the heart and soul of our people.

True/False

  1. Russia is a poor country.
  2. Russia is rich in forests and mountains, rivers and lakes.
  3. Russian people are talented.
  4. People from all over the world don’t read novels by Chekhov, Tolstoy, Dostoevsky.
  5. Russian songs are sad but beautiful.
  6. Yuri Gagarin was the first Russian cosmonaut.
  7. People don’t know the name of Sergey Korolyov.
  8. Russia has many great pilots and workers, teachers and dancers, engineers and doctors.

True/False

  1. Russia is a poor country.
  2. Russia is rich in forests and mountains, rivers and lakes.
  3. Russian people are talented.
  4. People from all over the world don’t read novels by Chekhov, Tolstoy, Dostoevsky.
  5. Russian songs are sad but beautiful.
  6. Yuri Gagarin was the first Russian cosmonaut.
  7. People don’t know the name of Sergey Korolyov.
  8. Russia has many great pilots and workers, teachers and dancers, engineers and doctors.

True/False

  1. Russia is a poor country.
  2. Russia is rich in forests and mountains, rivers and lakes.
  3. Russian people are talented.
  4. People from all over the world don’t read novels by Chekhov, Tolstoy, Dostoevsky.
  5. Russian songs are sad but beautiful.
  6. Yuri Gagarin was the first Russian cosmonaut.
  7. People don’t know the name of Sergey Korolyov.
  8. Russia has many great pilots and workers, teachers and dancers, engineers and doctors.

True/False

  1. Russia is a poor country.
  2. Russia is rich in forests and mountains, rivers and lakes.
  3. Russian people are talented.
  4. People from all over the world don’t read novels by Chekhov, Tolstoy, Dostoevsky.
  5. Russian songs are sad but beautiful.
  6. Yuri Gagarin was the first Russian cosmonaut.
  7. People don’t know the name of Sergey Korolyov.
  8. Russia has many great pilots and workers, teachers and dancers, engineers and doctors.

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?

Complete the sentences with the words:

hospitable, real (2), really, soul, heart.

  1. My father is a …        man.
  2. His aunt is always…         .
  3. She has a kind …         .
  4. They say that a person’s …      never dies.
  5. Did you …           win a race?
  6. Is it …            gold?



Предварительный просмотр:

In my country, we are happy.

In my country, we are happier.

In my country, we are the happiest of all.

In my country, we are friendly.

In my country, we are friendlier.

In my country, we are the friendliest of all.

Chorus: My country, your country,

                     Travel east or west.

             If north is good and south is better,

                     Which land is the best?

In my land it’s very sunny.

In my land it is sunnier.

In my land it’s the sunniest of all.

In my land the skies are blue;

in my land they’re bluer.

In my land they’re the bluest of all.

Chorus.

In my land the grass is green.

In my land it is greener.

In my land it’s the greenest of all.

In my land it is peaceful;

in my land it’s more peaceful.

In my land it’s the most peaceful of all.

            Chorus.

             My country, your country,

             Travel east or west.

             Learn to live with one another,

             One world is the best.

             One world is the best.

In my country, we are happy.

In my country, we are happier.

In my country, we are the happiest of all.

In my country, we are friendly.

In my country, we are friendlier.

In my country, we are the friendliest of all.

Chorus:   My country, your country,

                     Travel east or west.

             If north is good and south is better,

                     Which land is the best?

In my land it’s very sunny.

In my land it is sunnier.

In my land it’s the sunniest of all.

In my land the skies are blue;

in my land they’re bluer.

In my land they’re the bluest of all.

Chorus.

In my land the grass is green.

In my land it is greener.

In my land it’s the greenest of all.

In my land it is peaceful;

in my land it’s more peaceful.

In my land it’s the most peaceful of all.

    Chorus.        

             My country, your country,

             Travel east or west.

             Learn to live with one another,

             One world is the best.

             One world is the best.

In my country, we are happy.

In my country, we are happier.

In my country, we are the happiest of all.

In my country, we are friendly.

In my country, we are friendlier.

In my country, we are the friendliest of all.

Chorus: My country, your country,

                     Travel east or west.

             If north is good and south is better,

                     Which land is the best?

In my land it’s very sunny.

In my land it is sunnier.

In my land it’s the sunniest of all.

In my land the skies are blue;

in my land they’re bluer.

In my land they’re the bluest of all.

Chorus.

In my land the grass is green.

In my land it is greener.

In my land it’s the greenest of all.

In my land it is peaceful;

in my land it’s more peaceful.

In my land it’s the most peaceful of all.

            Chorus.

             My country, your country,

             Travel east or west.

             Learn to live with one another,

             One world is the best.

             One world is the best.

In my country, we are happy.

In my country, we are happier.

In my country, we are the happiest of all.

In my country, we are friendly.

In my country, we are friendlier.

In my country, we are the friendliest of all.

Chorus: My country, your country,

                     Travel east or west.

             If north is good and south is better,

                     Which land is the best?

In my land it’s very sunny.

In my land it is sunnier.

In my land it’s the sunniest of all.

In my land the skies are blue;

in my land they’re bluer.

In my land they’re the bluest of all.

Chorus.

In my land the grass is green.

In my land it is greener.

In my land it’s the greenest of all.

In my land it is peaceful;

in my land it’s more peaceful.

In my land it’s the most peaceful of all.

            Chorus.

             My country, your country,

             Travel east or west.

             Learn to live with one another,

             One world is the best.

             One world is the best.