конспекты занятий
план-конспект занятия (старшая группа)

Бапыкай Салбакай Александровна

конспекты занятий

Скачать:


Предварительный просмотр:

Муниципальное автономное дошкольное образовательное учреждение детский сад комбинированного вида №3 «Ручеек» г.Шагонар

по речевому развитию

на тему:

http://cs306811.vk.me/v306811431/a5e4/AN7dGbjtWNk.jpg

          Провела: воспитатель ст.гр «Аленушка»                                                                

Бапыкай Салбакай Александровна

Шагонар 2016

Темазы: «Тыва хевим-чоргааралым!»

Сорулгазы: Уругларга тыва хеп дугайында болгаш, оон онзагай талаларын таныштырары.

Задачалары:

Ооредиглиг: уругларны тыва хептернин атарын адап билирин, тыва хептин янзыларын танып билирин.

Сайзырады: сос домаан, угаан-медерелин, сагынгырын, кичээнгейин.

Кижизидилгези: чер - чурттунга ынаан, идик-хевинге камналгазын, чоргааралын оттурар.

Методтары болгаш аргалары: коргузуг (слайды болгаш чуруктар коргузери), сос-чугаа (тайылбыр, уруглар-биле чугаалажышкын), оюн (ооредиглиг оюннар, оюннар).

Материалдар болгаш дерилгези: тыва хептиг ойнаар-кыс, тыва борт, чуруктар (слайды)

Сос курлавырынын ажылы: малагай – чайгы эр хиндиктиг борт, торгу, чымчак идик, кадыг идик.

Кичээлдин  чорууду:

Организастыг  кезээ: Уруглар, биске бохун аалчылар аалдап келген. Аалчылар-биле тыва езу-биле мендилежип чолуукшулунарам.

Улуг кижи холун кырынче, бичи кижи холун адаанче салып, амыр-амыр деп мендилежир.

Эр-хей, уруглар! Ам болза сандайже олуруптунар.

I кезээ Б: Уруглар, бистер кайы черде, чуу деп чуртта чурттап турар бис?

У: Мен Тыва Республикада чурттап турар мен.

Б: Эр-хейлер! Бис тыва республикада чурттап турар бис, ынчангаш бис тыва чон бис. Бистерден тыва чондан ангыда, дыка хой янзы-соок чоннар бар уруглар корунер даан! (слайды чурук). Оларнын аразында буряттар, моолдар, татарлар, алтайлар дээш дыка хой шей. Чон бурузу болза  национал хептиг, дылдыг, чемниг, езу-чанчылдарлыг бооп турар.

Ынчангаш бис бохун бистин тыва чоннун чоргааралы боор тыва хевивис дугайында чугаалажыр-дыр бис. Биске бохун ойнаар кыс аалдап келген уруглар. Ойнаар кыстын адын кым деп алыр бис.

У: харыызы.

Б: Ойнаар кыс болза бистин ышкаш, тыва хептиг чедип келген корунер даан. Баштай борттен эгелеп алыылынарам. Бо болза кыс хиндиктиг чоннун кедер боргудур. Борт болза торгу деп постен дараар. Катаптап корунерем!

У: торгу

Б: Торгу коор болза ангы-ангы угулза-хээлерден каастан боор. Бортун бажында болза дошка бар. Катаптап корунерем!

У: дошка

Ол болза бортун бир ылгавыр демдээ бооп турар. Кыс хиндиктиг чоннун боргун чинчилер – биле база каастап болур . Чуге дизе каастап каан борт чараш аян киирер шей уруглар. Бортун артында ийи чинге позу бар, ол болза огленген аныяк кижин боргун ынчаар дараар. Тыва борту болза назы-хар дивейн, чылдын 4 эргилдезинин аай-биле кедип чораан . Чижээлерге бо болза эр хиндиктиг чоннун чайгы уеде кедер боргу –дур, бо бортун адын болза малагай дээр. Катаптап корунерем!

У: малагай.

Бай дужуметтер болза боргун ан-мен кежинден таарап кедип чораан уруглар. (чурук слайд)

Ам бо болза тыва платье. База торгу постен таарар. Платье болза база ангы-ангы хевирлерлиг болур. Чижээлерге байырлалдарда, оске аалче аалдап баарда дээн чижектиг. Шаанда болза бистин огбелеривис тон хевирлиг  кедип чораан , пос –биле куржаваар. База чылдын дорт эргилдезинин аайы-биле кедип адап чораан . Чижээлерге кыштын чыкылама соогунда негей тон кедер, негей тону болза улуг хой кежинден таарар. Чайгы уеде  торгудан тааран шыва тон кедер. Часкы, куску уелерде чуга алгылардан тараан тоннар кедер. Бо чуу дыр уруглар ? (тыва идик)

Ам,тыва идиктин дугайында чугаалажыр бис. Тыва идиктин  амгы уеннин идиинден ылгалып турар чуулу болза он, солагай талакы чок, чангыс аай бооп турар . Оон ангыда  тыва идикти коор болзувуса, бажы ойтагар шей. Чуге дизе оът-сигени сый базпазын дээш быжып даарап турган. Бистин огбелеривис ол хире черни камнап, кадагалап чораан.

Тыва идик болза кадыг болгаш чымчак боор. Чымчак идикти болза,чайгы уеде. Кадыг идик болза кышкы уеде кидис ук-биле кедер.

Ынчангаш бистин тыва хевивис ол хире онзагай, чараш ханы уткалыг бооп турар. Ам болза дыштанып, бичи сула шимчээшкинден кылыптар бис бе!

Чаптанчыг мээн дииспейим

Херлип коступ кирипти

Бажын ол-бо чаяр-даа

Бар шаа-биле херлир-даа

Холдар-биле часкап, часкап

Буттар-биле тепсеп, тепсеп

II кезээ Эр-хейлер! Уруглар, силер чуу деп бодап тур силер! Кажан тыва хевивис кедер бис, кандыг байырлалдарда?

У:  шагаада, наадымда, ою-тоглаа коргузерде.

Б: Эр-хейлер! Шагаа дээрге бистин тыва чоннун  чаа чылды уткуп, байырлап турарывыс ол! Шагаа будуузунде болза аштанып-арыгланып, аъш-чемни деглеп, аалдар кезип, ойнап-хоглээр. Удавас шагаавыс байырлалы база кел чыдар.

III кезээ Уруглар, ам болза тыва тонну  хээлер –биле каастап чуруулгарам. Баштай  силерге тайылбырлап чуруп коргузер мен. (тайылбырлаар)

Ам болза столдарже олуруп, ажылдап эгелээр. Ооргазын, буттарын шын салып алыр. (чурулга)

Корунер даан уруглар, силернин тыва тоннарынар дыка чараш, бот-боттарындан ангыланып турар.

Эр-хейлер!

Туннели:

- бохун чуннун дугайында билип алдынар?

- чуну сонуургадынар?

Ынчангаш бистер бо дег мындыг чараш, ан-менниг оранда чурттап турарынга чооргарланып, бойдузус, езу-чанчылдарывыс кадагалап чоруур болза эки уруглар.

 



Предварительный просмотр:

Темазы: «Огбелерим ойнап чораан, откут уннуг игилимни!»

Сорулгазы: тыва чоннун хогжум херексели игил-биле база азырал дириг амытан аът-биле кыска таныштырылга.

Задачалары:

Ооредиглиг: холегелиг театрнын дузазы-биле уругларга игил хогжум херекселин канчаар укталганын дугайында коргузери.

Сайзырадыры: сос болгаш чугаа курлавырын сайзырадыры, кичээнгейин, угаанын сайзырадыры.

Кижидилгези: игил болгаш аът малга ынакшылы, чер-чурттунга чоргааралын, ынаан кижизидери.

Методтары болгаш приемнары: корулде (холегелиг театр, чуруктар); чугаа (беседа, тайылбыр, кыска чугаа); оюн (ооредиглиг оюннар, оюннар).

Материалдар болгаш дерилгези: И.К.Т (презентация-чуруктар), холегелиг театр-ширма, чуруктар.

Баш- удур ажыл: шулук шежилээр, беседа, чурук-биле ажыл.

Сос курлавырынын ажылы: игил, аът, кулун

Чорудуу:

Организастыг кезээ:

Б: Уруглар, бо хун биске аалчылар аалдап келген шей, аалчылар-биле мендилежиптер шуулувус чугаалаптар бис бе?

У:                                                       Экиивенер, экиивенер,

                                                           амыр-менди солчуп тур бис.

                         Хунчугешти «экии» дээр бис,

                                                            хулумзуруун чаптанчыын.

                                                           Силерге аалчыларга,

                                                           алдын-чырык херелдерин,

                                                           аас-кежиин соннеп тур бис»

Б: Эр-хейлер! Сандайларже чараш кылдыр олуруптар силер бе?

Уруглар, бистер бохун болза бистер тыва чоннун шаг-шаандан бээр малдап чоруур малы аът болгаш, тыва хогжум херексели игил дугайында чугаалажыр бис.

Эгезинде тывызыкты тып корунерем:

                                     «Дээр оглу тейинде демдектиг,

                                     Кудай оглу кудуруунда демдектиг»

Кым-дыр, уруглар?

У: аът.

Б: шын- дыр, уруглар-Аът. (презентация чурук-аът). Аъттын оглун кулун дээр бис. Аъттын оглун кым дээр болдувус.

У: кулун.

Б: Шаандан тура тыва чон, аът малдын ажык-дузазын коруп чоруур шей, уруглар. Кышкы уеде, шанактап алгаш, ыяштаар. Мал кадарарынга база ажык-дузалыг. Кошкун чон болган соонда, чуък соотурунге база ажыг-дузалыг бооп турар, уруглар. Ажык-дузалыгдан ангыда, аът чарыштарынга киржип, шаннаалдыг черлерни ап ээзин оортуп чоруур шей, уруглар.

Аът дугайында чуну билип алдынар, уруглар?

У: харыызы…

Б: Уруглар, силер аът дугайында кырган-аваларынар, кырган-ачаларынардан. Аванар, ачанардан чуну дыннаан силер?

У: - Мээн аалымда Кара-Доруг деп аът бар.

    - кырган-ачам кыжын аътты шанактаар.

Б: шынап-ла аът биске дыка улуг дузалыг бооп турар шей!

У: -Мен акым-биле аът чарыжы кордум.

    Мен шанактыг аътка олурдум.

Б: Корунердаан, уруглар! Аът силернин оннуунер бооп.Силерни хогледип, ойнадып  турганы ол шей.

Ам дараазында болза, аът дугайында шулуктен чугаалаптар силер бе?

Кулун чорда холчок хоктуг,

Кудуруу таан чаптанчыг мал.

Содунайндыр шырбанмышаан,

соккуланып ойнаан чоруур.

Кадыр артка даянгыыш бооп,

кашпал хемге чалгып чорду.

Аарыг-аажык, бачым шагда,

амы-тынын алыр чорду.

Эр-хейлер! Уруглар, силер аътты канчаар сояктап, челерин-даа корген болгай силер. Ынчангаштын шылап каан боор силер,  тура халааш, сула шимчээшкинден кылыптар бис бе?

Аъдым тыны тудуп алгаш,

аалымче халдып ор мен.

Сыгыдымны сыгырбышаан

салгын-биле чаржып ор мен.

Эй-шуу! Эрестер бооп озээлинер!

Эр-хейлер! Уруглар, бистер бохун чунун дугайында чугаалажып турар ийик бис?

У: аът болгаш игил.

Б: Шын-дыр, уруглар. Игил дээрге тыва чоннун хогжум херексели шей оолдар. (презентация урук-игил). Игилдин бажы аът бажы хевирлиг корунердаан, уруглар. Ынчангаш мен силерге, игил дугайында тоолчургу чугаадан чугаалап бээйн.

(холегелиг театр, ширма. чуруктары)

Тоолчургу чугаа силерге солун болду бе, уруглар? Ында кымны кордунер?

Кымнын аъды эки-дир?

Ам, болза «Тыва» ансамбилинин кусээлдезинде «Чавыдак» деп ырыны кууседип бээр-дир.

Тончузу:

- бохун чунун дугайында чугаалыштывыс?

- Чуну кордунер?

- Чуну сонуургадынар?

Ынчангаштын бис, тыва чуртувуска чоргаарланып. Аът деп чараш, чонга ажыктыг малга, база уянгыллыг, чараш уннуг хогжум херексели игилге ынак боор болзувуса эки шей, уруглар.

Муниципальное автономное дошкольное образовательное учреждение детский сад комбинированного вида №3 «Ручеек»

по коммуникации

http://im0-tub-ru.yandex.net/i?id=a0a700b9e38b48fe4f4d27722237a186-99-144&n=21

Провела: воспитатель средней группы «Аленушка»

Бапыкай Салбакай Александровна.

Шагонар 2015


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект логопедического занятия учителя - логопеда Туровской С. В.Конспект занятия" Звук "У""

Тема. Звук У. Цель. Закрепить навыки четкого произношения звука .   Задачи образовательные: 1.            Познакомить детей со звуком ...

Конспекты занятий По математике Конспект занятия по математике в средней группе Тема: План (карта путешествий) Программные задачи: Формировать умение ориентироваться по элементарному плану, правильно определять взаимное расположение предметов в про

Конспекты занятийПо математикеКонспект занятия по математике в средней группе Тема: План (карта путешествий)Программные задачи:Формировать умение ориентироваться по элементарному плану, правильно...

Конспекты занятий Занятия по развитию речи Конспект итогового занятия по развитию речи «В гости к бабушке»

Конспекты занятийЗанятия по развитию речиКонспект итогового занятия по развитию речи        «В гости к бабушке»...

Конспект открытого занятия в подготовительной к школе группе Конспект открытого занятия в подготовительной к школе группе Конспект занятия в подготовительной группы педагога-психолога со слабослышащими детьми

Дата проведения:  21  февраля  2012  г. Участники:   дети подготовительной группыПроводит:  педагог-психолог Панова  М.М.Цель:способствовать формиров...

Конспект комплексного занятия по математике и конструированию во второй младшей группе Конспект комплексного занятия по математике и конструированию во второй младшей группе Конспект занятий

Познакомить детей с числом и цифрой 6.Совершенствовать навыки счета и сравнения совокупностей предмета.Формировать умение детей различать понятия вчера, сегодня, завтра.Закреплять знания о геоме...

Конспект занятия «Путешествие в Африку. Как помочь удаву?» план-конспект занятия по математике (подготовительная группа) на тему план-конспект занятия по окружающему миру (подготовительная группа)

Конспект занятия «Путешествие в Африку. Как помочь удаву?»Программное содержание: 1. Образовательные: учить пользоваться условной меркой при  определении величины предметов....

Конспект занятие по развитию речи с детьми старшей дошкольной группы по теме «Транспорт» с использованием интерактивной доски (на основе конспектов логопедических занятий Нищевой Н.В.) + Игры для ИД к занятию.

В современном обществе интерактивные технологии прочно вошли в нашу жизнь. Мы уже на представляем себя без компьютеров и геджетов. А как же иначе, ведь они так облегчают жизнь, дают неогранниченный ис...