Конспект урока на тему: "My family"
план-конспект урока по иностранному языку (4 класс) по теме

Гусейнова Юлия Александровна

Тема урока: «My family»  (Развитие умений и навыков аудирования.  Выполнение грамматических упражнений. Защита проектов.)

Цели урока: формирование лексических навыков, развитие умений аудирования и  монологической речи.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл konspekta_uroka_v_4_klasse.docx34.67 КБ

Предварительный просмотр:

«My family»

Тема урока: «My family»  (Развитие умений и навыков аудирования. Рассказ о семье Мэг. Выполнение грамматических упражнений. Защита проектов.)

Цели урока: формирование лексических навыков, развитие умений аудирования и  монологической речи.

Развивающая:

  • развитие языковых способностей учащихся;
  • учить строить высказывания по аналогии;
  • развитие мышления, внимания, памяти;
  • учить детей делать презентации творческих проектов.

Образовательная:

  • расширение лингвистического кругозора школьников;
  • развитие способности выделять главное;
  • развитие языковой догадки учащихся.

Воспитательная:

  • воспитание уважительного отношения к своим родственникам;
  • воспитывать способности учащихся к самостоятельному изучению английского языка;
  • формировать у учащихся интерес к культуре народа страны изучаемого языка.

Технология:  дифференцированный подход, проектная методика с элементами игровой технологии и ИКТ, элементы технологии сотрудничества.

Оборудование урока:  картинки «Моя семья»,  презентация к уроку, мультимедийное оборудование, электронное приложение к учебнику Биболетовой М.З., Трубаневой Н.Н. «Enjoy English» 4 класс, карточки с разноуровневыми заданиями, проекты учеников «I love my family», диск с песней «The more we are together», магнитофон.

Методическая литература: учебник Биболетовой М.З., Трубаневой Н.Н. «Enjoy English» 4 класс, рабочая тетрадь к учебнику Биболетовой М.З., Трубаневой Н.Н. «Enjoy English» 4 класс.

ХОД УРОКА

I. Начало урока. Организационный этап:

1) Приветствие:

Teacher: Good morning, dear children. I am glad to see you.

Children:

Good morning, teacher. We are glad to see you too.

2) сообщение темы урока:

T: Look at the blackboard, please. We see a lot of  pictures there. Try to guess what we are going to speak about. We are going to speak about my family. Read the theme of the lesson and translate it - “I love my family!”.

(учащиеся переводят тему урока)
At our lesson we are going to speak about your families.

2) фонетическая зарядка:

Repeat the words after the teacher :

mother

father

grandmother

grandfather

daughter

son

sister

brother

grandson

granddaughter

Let`s revise  the poem about the family “I have got a mother”.

All together:

I have got a mother,

I have got a father,

I have got a sister,

I have got a brother.

Mother, father, sister, brother,

Hand in hand with one another.

II. Речевая разминка:

T: English people like their home very much. Have a look at these English proverbs and match them with  their Russian equivalents. (Слайды 1-2)

(учащиеся находят русские эквиваленты английским пословицам)

East or West home is best.

В гостях хорошо, а дома лучше.

My house is my castle.

Дома и стены помогают.

Every bird likes its own nest.

Вся кулик свое болото хвалит.

T: We like to be at home together. We can do a lot of things together. Have a look at the screen and repeat the  expressions. (Слайды 3-9)

(учащиеся произносят выражения за учителем с опорой на наглядность)

Ps: to play puzzles

to watch the stars

to make a toy

to play computer games

to take photos of

to watch TV

to read a book

T: What does your family like to do on Saturdays and Sundays?

Ps: We usually play computer games on Sundays.

We usually watch TV on Sundays.

We usually ski and skate on Sundays.

We usually read books on Sundays.

We usually play puzzles on Sundays.

III. Физкультминутка:

I see you are tired. To my mind it’s time to have a rest. Let’s do physical exercises.

Hands up, hands down,

Hands on hips, sit down,

Stand up, hands to the sights.

Bend right, bend left -

One, two, three, hop!

One, two, three, stop!

III. Аудирование:

T: Let`s listen to Mag`s story. These cards are  for P1  and P2.  P1, fill in the words into the gaps. P2, write the words in two colomns: “family” and “activity”.

All the rest say what her family likes to do on Saturday and Sunday.

(электронное приложение Enjoy listening and playing – 4  к учебнику английского языка «Английский с удовольствием» под    редакцией Биболетовой М.З., Трубаневой Н.Н)

Текст Упр.1, стр.65.

            I am Mag Brown. Look at the photo of my family. I`ve got a mother, a father, a grandmother, a grandfather, a sister and a little brother. We like to be together on Saturdays and Sundays.

            My mum likes to play puzzles with my sister Becky. My dad likes to watch the stars. My grandma likes to play computer games. My grandpa likes to to make toys for my brother Bill. I like to take photos of my family.

             We are happy together.

(разноуровневые задания)

Card 1

Family

Activity

mother, watch the stars, father, grandmother, play computer games, grandfather, make a toy, sister, take a photo of, brother, play puzzles.

Card 2

1. My mum likes ________________________________________  with my sister Becky.

2. My grandma likes  _______________________________________________________.

3. My grandpa likes   ______________________________________   for my brother Bill.

4. My dad likes  ____________________________________________________________.

5.  We like to be together  ____________________________________.

6. I like  ______________________________   of my family.

to watch the stars, to play puzzles, on Sundays, to play computer games, to make toys, to take photos.

Т: Answer my questions^

1. What is the name of the girl?

2. What does she like to do?

3. What does her mum like to do?

4. What does her father like to do?

5. What does her grandmother like to do?

6.  What does her grandfather like to do?

7. What does her dog like to do?

8. What does her cat like to do?

T:  Let`s check your cards. P 1 read your card. P 3 will check.

(ученик 1 читает слова на своей карточке, ученик 3 проверяет)

Now P 2 read your sentences. P 4 will comment your answer.

(ученик 2 читает предложения на своей карточке, ученик 4 проверяет)

T: Be ready to tell about Mag`s family.

T:  P 5, tell us about Mag`s family.

(ученик 5 рассказывает о семье Мэг)

IV. Грамматические упражнения:

1)  образование 2 формы глагола:

(выражения написаны на доске)

have lunch  

read a book

watch TV

do his/her homework

draw the picture

ski in the park

play chess

listen to music

play the piano

take photos of

play puzzles

make a toy

T: Write the second form of the verb.

T: Now give your work to your neighbour and check it.

Give me the second form of the verbs.

have lunch -  had lunch

read a book – read a book

watch TV - watched TV

do his/her homework- did his/her homework

draw the picture – drew the picture

ski in the park – skied in the park

play chess – played chess

listen to music- listened to music

play the piano- played the music

take photos of – took photos of

play puzzles – played puzzles

make a toy- made a toy

2) правило Past Simple:

Past Simple  

T: Если я хочу рассказать о том, что я делала в прошлом, как мне поступить?

P 1: (рассказывает правило «прошедшее простое время»)

 Если действие, о котором мы рассказываем, произошло в прошлом, то употребляется вторая форма глагола. К правильным глаголам прибавляется  –(e)d,   неправильные глаголы меняют форму на 2 ф.

 T: What did you do yesterday? Let`s work in chain.

I  had lunch yesterday. And you?

I read the book yesterday. And you?

I watched TV yesterday. And you?

I did my homework yesterday. And you?

I drew the picture yesterday. And you?

I  skied in the park yesterday. And you?

I   played chess  yesterday. And you?

I listened to music yesterday. And you?

I played the music yesterday. And you?

I  took photos of my family yesterday. And you?

I  played puzzles yesterday. And you?

I  made a toy yesterday. And you?

T: Что мы должны сделать, чтобы задать вопрос в пошедшем простом времени?

P 2: Вспомогательный глагол did мы ставим на первое место, глагол употребляется в 2 форме и без окончания –(e)d

3)  Игра «Mime and guess!»:

T: Play the game “Mime and guess!” Guess what your classmate did yesterday.

(учитель тихо называет действие одному из учеников, он показывает это действие при помощи движений и мимики, остальные отгадывают)

Did you watch TV yesterday?

No, I didn`t.

Did you play the piano yesterday?

Yes, I did.

V. Защита проектов “I love my family”:

It’s time to have a talk about your families. Tell us about your family and prove that it is the best. Use your projects.

VI. Объяснение  домашнего  задания:

Задаются задания 3 уровней:

1) At home you will read and translate a short text about Mag`s neighbours.

Your hometask is Ex.11, p. 68-69

2) Your task is to put sentences in the correct order:

Ex.12, p 69

3) You are to say what Mr and Mrs Willson did in the morning.

Ex. 13, p. 69

VI. Подведение итогов урока и выставление оценок:

1. What new proverbs do you know?
2. What place is the nicest place?
3. What did we do today?
4. What new words do you know?

Thank you for your work. You were active and clever today.

«5»  get …
«4»  …

 «3»  get…

VII. Рефлексия:

T: Raise a card and show how you like the lesson.

( учащиеся выбирают карточку по настроению)

       

VIII. Песня «The more we are together!»:

T: Everybody likes his family. We are happy together. Let`s sing a song «The more we are together!»

(учащиеся поют песню «The more we are together!»)

The more we are together, together, together,

The more we are together,

The happier we are.

For my friend - is your friend

And your friend - is my friend.

The more we are together

The happier we are!

The more we sing together, together, together,

The more we sing together 

The merrier we are.

For his friends -  are her friends

And her friends -  are his friends,

The more we sing together

The merrier we are!

*  Now let us rest a little.

Look at the board, there is a crossword here. Let’s write the necessary words.

img27



По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока Тема урока: Былина «Добрыня и Змея»

Тип урока: изучающего чтения.Цели: познакомить с понятием о былине как жанре фольклора и её особенностямиРазвивать речи, фонематического слуха, творческого воображения.Воспитание прилежания, люб...

Основы религиозной культуры и светской этики Модуль «Основы мировых религиозных культур» План-конспект урока Тема урока «Россия – наша Родина»

Основы религиозной культуры и светской этики  Модуль «Основы мировых религиозных культур» План-конспект урока Тема урока «Россия – наша Родина»...

Конспект урока. Тема: Закрепление изученного по теме «Скорость. Время. Расстояние».

Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний.Цели: проанализировать и исправить ошибки, допущенные в контрольной работе; закреплять умения решать задачи на движение, совершенствовать вычислительн...

Конспект урока Тема: «В весеннем небе – салют Победы! Патриотическая тема в искусстве. Декоративно-сюжетная композиция» 3 класс

Тема: «В весеннем небе – салют Победы! Патриотическая тема в искусстве. Декоративно-сюжетная композиция»...