ң деп ун болгаш ң деп үжүк.
план-конспект занятия (1 класс)

План-конспекта

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_uzhuglel.docx85.99 КБ

Предварительный просмотр:

Ужуглелге ажык кичээл

 Темазы: ң   деп ун болгаш ң деп үжүк.

Сорулгалары: 1). Уругларга чаа уннун ужуун таныштырар. Ол унну состерге шын танып, ылгап билир кылдыр чанчыктырар. ң деп ужук онзагай, ол ужукту чугле чингине тыва состерге хереглээр болгаш  бижиир деп билиндирер. Унну шын адаарын; медерелдиг, дурген номчулгазын, сос курлавырын, схемалар-биле ажылдап билирин, состернин ун, ужук анализин кылып, эштери-биле эп-найыралдыг ажылдаарынга чанчыктырар.

2) Уругларнын аас болгаш бижимел чугаазын, тывынгыр, сагынгыр чоруун сайзырадыр; Уругларнын сонуургалын бедидер, бащкынын айтырыгларынга дорт, долу харыыны бээрин сайзырадыр.

3) Ужуглел кичээлинге сонуургалын , дириг амытаннарга ынак болурун кижизидер.

Предметтиг сорулгазы: Кичээлдин туннелинде уруглар чаа унну, ужукту состерге ажыглап турда, шын адап, ылгап, тодарадып, чаа унге, ужукке характеристиканы берип, созуглел иштинден чаа ужук кирген состерни тып турар апаар.

Метапредметтиг сорулгазы: дириг амытаннар дугайында билиин  сайзырадып, дириг амытаннарга ынак болурга эки дээрзин билип алыр.

Регулятивтиг сорулгазы: кичээлдин туннелинде оореникчи бодунун болгаш эш-оорунун ажылын, оларнын берген харыызын шын унелеп турар апаар.

Арга-методтары: тайылбыр, анализ-синтез, оюн коргузуглер,хайгаарал.

Дерилгези: ном, кыдырааштар, карточкалар, предметтиг чуруктар, презентация, наборлуг полотно, кескинди ужуктер.

Кичээлдин чорудуу

I.Организастыг кезээ.

1. Уругларнын кичээнгейин хаара тудары(Релаксация).

- Чурукта хунчугешче холдарынарны сунуп алгаш, оон чылыг херелдерин бодунарже синирип алгаш, ам ол чылыг херелдерни чанынарда эжинерге хулумзуруг-биле дамчыдынар.(Уруглар холдарын туттунчуп алгаш, хулумзуржур).

2. Катаптаашкын. (Самбырада чурукта  : пага,  пар, паш).

1)-Чурукта чувелернин   аттарын аданар.

-Состернин чузу домей-дир?(Эгезинде п деп ун дынналып турар.)

-А чузу-биле ылгалып турарыл?(Слогтар, уннер саны-биле ылгалып турар.)

-п дээрге кандыг унул?(Ажык эвес, дулей, эжеш.)

 -Кандыг оң -биле демдеглээрил?

-Ужуун чуу деп адаарыл?

2)Эжеш ажыл. Пага , пар,пош деп состернин моделин тогериктер дузазы-биле тургузунар, уруглар.(1 вариант-пага, 2-ги вариант –пар).(Слайд 1,2)

-Партанар кырында кескинди саазыннар бар. Ол саазыннар –биле П деп ужукту тургузаалынар.

-Кандыг ужуктер тургузуп алдынар, уруглар?

-Чузу ангы-дыр?(Хемчээли-биле, улуг, биче).

3)Эжеш ажыл.

-Кожа олурар эжинер-биле сумележип тургаш, бир-бир состен тывынар, бирээзин улуг ужук-биле бижиир, а оскезин- бичии ужук-биле бижиир.

-Улуг П деп ужукту кажан бижиир бис?

-Эр-хейлер!

II.Кичээлдин темазын, сорулгазын тодаргайлаары.

-Мен чугаалаарымга, силер катаптаар силер.(Артикуляцияга мергежилге)

Иңңң-аргада дииң

Аңңң чараш аң

-Кандыг ун хой катаптаттынып турар-дыр?

-Богун ооренир темавысты кым билип кагды?    

  (Слайд 3 –Тема: ң   деп ун болгаш ң деп үжүк.)

 

-Номунарнын 76 дугаар арынын ажыдаалынар, уруглар.

-Кичээлде чуну канчап ооренир бис?

-Кандыг сорулга салып алыр бис?

1.Ол кандыг унул?

2.Бижикке канчаар демдеглээр?

3.Ол чаа ун кирген слогтарны, состерни , домактарны шын номчуп, бижип ооренир бис.)

III. Чаа билигни шингээдири.

-Кичээливисте аалчы келген. Кичээлде чуу  деп амытан аалдап келген эвес, тывызыкты тыпкаш, корээлинер,уруглар.

Тывызык.

-Тывызыкты тывынар, уруглар.

Ынак чылыг бажынныг мен,

Ыяштарда конгулдуг мен.

Тодуг-чаагай чемиштиг мен,

Тоорук болгаш чочагай ол.(Диин.)    (Слайд 4- конгул)

-Ол чул? Диин деп канчап билдинер?

-Богун кичээливисте диин аалдап келген, уруглар. Диин- биле мендилежир бис, уруглар. Чуу дээр бис. (Экии).Ол биске даалгалар белеткеп алган-дыр. Диин алдын хааржактыг чедип келген. Ында чуу бар деп бодап тур силер, уруглар?https://arhivurokov.ru/multiurok/html/2017/02/13/s_58a1b67083ad5/560146_1.png

-Хааржак иштинде анаа эвес, алдын тооруктар бар. Даалга бурузун кууседиптер болзувусса, тоорук-биле шаннаар-дыр.

-Даалганы шын, дурген кууседир дизе кичээлде кандыг алдын дурумнер сагыыр ужурлуг бис?(Кичээлде дурумнерни катаптаар )

Дииннин 1-ги даалгазы. Слог-уннуг анализ.

-Бо чул?(Самбырада диин чуруун коргузер)

-Ол диин.- деп домакта каш сос барыл? Бирги сос? Ийиги сос?

-Домак чулерден тургустунарыл? Домактын эгезин канчаар бижиирил, домак тонерге чуну канчаарыл?

Ол диин . – деп домактын схемазын самбырага кым коргузуптерил?

-Диин деп сос-биле домактан чогаадынар.

-Диин деп состе каш слог бар-дыр? Бирги унну аданар, ийиги унну, ушку унну.

(н деп унну шойулдур башкы адаар.Оореникчилерге чангыстап ададыр.)

-н дээрге кандыг ун-дур? Чуге? Оон оске кандыг ун-дур?

-Кандыг он-биле демдеглээр бис? Чуге?

Башкы: н дээрге думчук-биле адаар ажык эвес ун-дур. Ол унну адап турда, агаар шаптыкка таваржып турар, дыл соо аасты дуглап турар.

-Уннерни канчаарыл? Уннерни бижикке чунун-биле демдеглээрил?

-Диин деп состе уннерни  чангыстап адаалынар. (д, ии, н)

-Диин деп состе н деп ун состун кайызында дынналып турар-дыр?

Диинчигештин 2-ги даалгазы. 1).Н деп ужук-биле таныжылга.(Карточкада ужуктер)

-Н деп уннун парламалы-дыр, бо-бижимели-дир. Н-деп ужук кайы ужукке домей-дир?(Н деп ужукке домей. Чугле диин ышкаш кудуруктуг)

-Ужуктер алфавитте чурттап турар. Диин алфавиттен н деп уннун ужуун айтып коргузуп бээрин дилеп турар-дыр, уруглар. Кым коргузуптерил? Н деп ужуктун кожалары чуу деп ужуктер-дир?(Нн биле Оо)

Туннел:н деп ужук онзагай, ол ужукту чугле чингине тыва состерге хереглээр болгаш  бижиир.

2).Эжеш ажыл. Касса-биле ажыл. Диин деп состу кескинди ужуктер-биле тургузар.Схемазын тогериктер-биле тургузар. (Диин тоорук бээр.) Туннээр.(Слайд 5)

Сула шимчээшкин

«Диинчигеш»

Хомузумну ойнай бээр мен,

Дын-дын-дын.

Диинчигештер танцылай бээр

Кон-кон-кон.

Дошпулуурум ойнай бээр мен,

Дын-дын-дын.

Диинчигештер танцылай бээр,

Кон-кон-кон.

6. Номчулга. Диинчигеш силерден номчуп бээрин дилеп турар-дыр, уруглар.(Башкы ажык уннернин ужуктерин коргузуп, н деп ужукту кожуп тургаш, номчудар).(ан, он, он –карточкада)

1)Самбырада слогтарны номчуур: ан, он, он, эн, ун, ун, ин, ын.(Башкынын номчулгазы, уруглар шупту номчуур, илчирбелей номчуур, айтырып номчуур, хоглуг номчуур). Кайы слог сос бооп болурул?(Ан,он, он,эн).

2) Ном-биле ажыл, ар.76.

Состерни номчуур: ан сонга мен конга чан чунма чен танма

Сээн-мээн-оон

Анаа-манаа

Унгур-ангыр

-Состерни кичээнгейлиг корунер. Н деп ужук состун кайызында турар-дыр?

Кандыг туннел ундурер-дир бис?

Туннел: н деп ужук сос эгезинге база таварышпас состун ортузунга, соолунге таваржыр.

3) Словарь-биле ажыл.

Ангыр-куш.(Слайд 6)

Чен-хептин чени; баткан доштар.(Слайд 7,8)

Чунма- кыс черлик ошку.(Слайд 9)https://arhivurokov.ru/multiurok/html/2017/02/13/s_58a1b67083ad5/560146_4.jpeg

Конга-кичээлдин, чапсарнын эгелээнин болгаш тонгенин медээлээр сигнал. (Слайд 10)https://arhivurokov.ru/multiurok/html/2017/02/13/s_58a1b67083ad5/560146_3.jpeg

Танма-(Слайд 11)

7. Чурук-биле ажыл.

-Чурукта кымнарны чураан-дыр? Канчап билдинер?

8.Созуглелди номчуур, арын 76.

-Созуглелдин адын номчунар. Созуглелде кымнарнын дугайында бижээн деп бодап тур силер?

1) Башкы аянныг номчуур.

2)Шупту иштинде номчуур.

3)Уруглар чангыстап номчуур.

4) Словарь-биле ажыл.

Дан адып орда- чер кыры чаа чырып орар уе.

Араатан ан-оске дириг амытаннын эъдин чиир ан.

Эндерик-хой, ковей. Аал коданы-аал девискээри, аалдын турар чери, аал боду. Чугула –кол. Диин-сырбык.(Самбырага)

5) Созуглелдин утказынга айтырыглар:

-Созуглелде кымнарнын дугайында бижээнил?

-Анчы кижи чуну канчаар?(Кижи бурузу аннап болбас. Тускай чопшээрел бижиктиг улус аннаар. Аннаар тускай уе бар.Чазын аннап болбас. Бичии чаш оолдуг кыс ан адып болбас.)

-Ачазы-биле Ангыр-оол кайнаар чорупкан?

-Кандыг аннар малды тудуп чиптер апарган?

-Диин кандыг болган?

-Созуглелде  н деп ун кирген состерни тыпкаш, номчуур.

-Созуглелде каш домак бар-дыр?

9. Бижилге.

-Диинчигеш н деп ужукту бижип коорун дилеп тур.

-Кайы ужукке домей-дир? Диинчигеш –биле домей  кудуруктуг ужук-тур.

 а) Караан шийип алгаш, думчуу-биле агаарга бижиир.

 б) Н деп ужукту агаарга бижиир.

В)Кыдыраажынга н деп ужукту бижиир.

 -Кым эн чараш бижээнил? Эр-хейлер, уруглар.(Диин тоорук бээр)

IV.Быжыглаашкын.

1.Болук-биле ажыл. (Шенне чечээн коргузер.)

1-ги болук –шенне деп состун ун-ужуктуг сайгарылгазын кылыр.(Слайд 12)

2-ги болук-Созуглелде каш домак бар-дыр? Аргада шенне озуп турар. Оон чечээ чараш.(Слайд 13)

3-ку болук-шенне деп состу кескинди ужуктер-биле тургузар.

4-ку болук-шенне деп состун схемазын тургузар(тогериктер-биле)

2.Харылзаалыг чугаа тургузар «Диин».(Слайд 14)

-Бо чул?

-Овур-хевири кандыгыл?(Кулактары, кудуруу,карактары)

-Ол чуну чиирил?

-Кайда чурттап турарыл?

-Ол кандыг амытаныл?(Диин-черлик амытан. Ол аргада чурттап турар. Диин сувур кулактарлыг, узун селбегер кудуруктуг. Дииннин кежи унелиг. Оон борт даараар. Ол моогу, кат, тоорук чиир. Диин – чараш ан.)

-Бо мээн тургускан чугаам-дыр. А силер база диин дугайында чугаалап корунерем, уруглар.(1-2 оореникчи чугаалаар).

3.Оюн «Кым хойну чыырыл?»

–Силер ам диинчигештер болур силер. Диин кузун кыштаар чемижин чыып, белеткеп эгелээр. Ол кандыг амытан-дыр?(ажылгыр-кежээ).Хой тоорук чыып алган диин кандыг кыштаар?(Тодуг)

-Ам н деп ун кирген состер адаар силер. Кайы одуругнун диинчигештери  хой чемиш чыып алыр эвес, корээлинер.(Кижинин чурттаар оран-савазы-бажын, дииннин бажыны-конгул,оргенин бажыны-унгур, Кичээл эгелээнин, тонгенин чуу медээлеп турар-конга, даштын чуу болуп турарын чуну оттур коруп, билип алыр бис-сонга)

Оюнну туннээр.(2-ги одуругнун уруглары хой тоорук чыып алган, кежээпейлерни.)

4.Бот ажыл. Ан деп состун ун-ужуктуг сайгарылгазын кылыр.(Слайд 15)

Туннээр.

V. Кичээлди туннээри.

-Богун кичээлде чуу деп ун, ужук-биле таныштывыс, уруглар?

-Ол кандыг унул?

-Кандыг он-биле демдеглээр бис?

-Кайы-хире тоорук чыып алган-дыр силер, уруглар?

-Диинчигештин даалгаларын кончуг эки куусеткен-дир силер. Диин аргазынче чанар дээн. Байырлажып аалынарам, уруглар. Байырлыг, диинчигеш!

VI. Рефлексия.

-Кичээлде солун  чуну билип алдынар?

-Чуну чедир билбединер? Кайы ажыл берге болду?

-Кижи бурузу кичээлде ажылынарны смайликтер-биле унелеп корунерем, уруглар.

-Мен бо смайликти шилип алдым.

 VII.Онаалга.(Слайд 16)

  1. н деп ужукту чараш бижиир.
  2. Созуглелди катаптап номчуур.
  3. Диин чурааш, чугаа тургузар.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Шулуктээн болгаш чеченчиткен тывызыктар

Тыва Республиканын Чоон-Хемчик кожууннун Хайыракан ортумак школазынын  эге класстар башкызы Кара-Сал Валентина  Тыртый-ооловнанын эге класстарнын оореникчилери...

"Арга-арыг болгаш кижи"

"Арга-арыг болгаш кижи"...

Ажык кичээл темазы: М деп ун болгаш М, м деп ужуктер

Ажык кичээл   Темазы: М деп ун болгаш М, м деп ужуктер  Тоора-Хем 20013Тыва дылТемазы: М деп ун болгаш М, м деп ужектерБашкызы: Самия Хорагай ВикторовнаКлазы: 1 «Г»Сорул...

Чуве адынын дугайында 2 болгаш 3 класстарга ооренгенин катаптаары

Разработка открытого урока для 4 класса по тувинскому языку. Тема:  Чуве адын 2, 3 класстарга ооренгенин катаптаары....

И.А.Крылов «Сарбашкын болгаш корунчук»

4-ку класска номчулга кичээлинде И.А.Крыловтун "Сарбашкын болгаш корунчук" деп баснязын ооренир кичээлдин план-тургузуу....