Урок английского языка "Русские и Британские традиции"
методическая разработка по английскому языку (10 класс) по теме

Тема:Русские и Британские традиции

Класс:10 «А»

Цели урока:

Обучающая:совершенствование навыков аудирования, развитие навыков диалогической и монологической речи.

Развивающая:развитие умения работать в группах.

Воспитательная:воспитание уважения к иноязычной культуре, воспитание патриотизма при изучении русских традиций.

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_russkie_i_britanskie_tradicii.docx21.78 КБ

Предварительный просмотр:

Март 2009г.

Урок английского языка в 10 классе

Тема: Русские и Британские традиции

Класс: 10 «А»

Цели урока:

Обучающая: совершенствование навыков аудирования, развитие навыков диалогической и монологической речи.

Развивающая: развитие умения работать в группах.

Воспитательная: воспитание уважения к иноязычной культуре, воспитание патриотизма при изучении русских традиций.

Технологии: работа в группах, коммуникативные технологии.

Учебные материалы:

Видеокурс Window on Britain 1, Activity Book.

Книга о России Let me tell you all about Russia. Express Publishing. CenterCom.

Учебник New Millenium 10класс.

Плакаты с английскими традициями.

План урока

  1. Оргмомент. Задачи урока.
  2. Работа с видеофильмом.
  1. Перед просмотром подобрать даты к праздникам и объяснить смысл праздника.
  2. Во время просмотра учащиеся должны подписать к названиям праздников предложения – как их отличают.
  3. После просмотра дополняют предложения о Рождестве в Великобритании и высказываются по группам, какой из праздников понравился и какой хотели бы посмотреть своими глазами.
  1. В каждой из 3-х групп составляют план, какие из русских традиций совпадают с английскими, а какие нет. Отвечает одна группа, другие проверяют свои ответы.
  2. Сообщения о русских традициях:
  1. Команды или группы выбирают о каком из праздников рассказывать (Масленица, Ночь Ивана Купала, Пасха)
  2. Составляют рассказ по предложенным вопросам о выбранной традиции и готовят вопросы в Passive Voice соседней группе.
  3. Представитель одной из групп отвечает рассказ, другие отвечают на вопросы соседней группы.
  1. Рефлексия и домашнее задание о 1 мая в Оксфорде.

Ход урока

  1. Вступительное слово учителя:

Teacher: Dear boys and girls, you have already learnt about British customs and traditions and today we’ll compare them with Russian ones. And you’ll see whether they differ greatly or not. Now I’ll divide you into three groups. Come to me and choose your group. We start with the video film: “Festivals in Britain”. Your task will be

  1. To match the dates and holidays
  2. To write down what people do during these holiday and
  3. To discuss and tell us what custom you’d like to watch with your own eyes and participate in.

           Let’s start.

  1. После просмотра видеофильма

Now tell us a few words about your favorite British tradition.

Выводы.

  1. Работа по группам:

The second step in your work will be a plan. Find out  similar features in English and Russian traditions.

  1. Now let’s speak about Russian customs. The captains of each group come to me and chooses a tradition to tell us about: Shrovetide, Night of Ivan Kupala or Easter. You should tell us about them and make questions to the opposite group about this holiday.

  1. Песни о рождестве.

Our lesson is coming to the end. Soon British people will celebrate Christmas, so I offer you to sing Christmas Carols.

Песни “Silent Night”, “Deck the hall” поют все вместе.

  1. Рефлексия и домашнее задание.

You’ve worked hard and so I think we all should be proud of our rich traditions and never forget them. You are awarded small prizes and 5s but you also will get home work about May Day in Oxford.

Приложение 1

Traditions.

  1. Match:

  1. Guy Fawkes’s night                                                 1. 31st October
  2. Pancake Day                                                           2. 14th February
  3. Halloween                                                              3. Last weekend of August
  4. St. Valentine’s Day                                                4. Second Saturday in June
  5. Easter                                                                     5. April
  6. Hogmanay                                                             6. 5th November
  7. Remembrance Day                                                7.25th December
  8. May Day                                                               8. Some time in February
  9. Trooping the Colour                                             9. 1st January
  10. Noting Hill Carnival                                           10. 1st May
  11. Christmas                                                             11. 11th of November

Russian Traditions.

How is festival called?

When is it celebrated?

When was celebration begun? Why?

Is it celebrated only in your country?

Are rooms and houses decorated? How?

Is anything given to children? What?

Are any ceremonies performed? What?

What is usually eaten?

What music is usually played and what songs are sung?

Приложение 2

What people do?

  1. Festivals.

Guy Fawkes’s Night

Pancake Day

St. Valentine’s Day

Halloween

New Year (Hogmanay)

  1. Complete the Sentences

  1. The important festivals are –
  2. People put up –
  3. They keep the presents under –
  4. They spend Christmas with –
  5. They find in cracker –
  6. Sometimes they find -        in pudding because –

  1. Use the cues to write

  1. What food/eat/on Christmas Day/ n England?
  2. How/houses decorate/for Halloween/in Britain?
  3. Where/Halloween/celebrate?
  4. What/burn/on Guy Fawkes’s Night?
  5. What/give/to children at Halloween?
  6. What song/sing/at Hogmanay?
  7. What food/eat/during Pancake week?
  8. When /Christmas presents/ give in Britain?
  9. What/sign/on St. Valentine’s Day?