Урок английского языка в 10 классе по теме в "Политические системы Соединённого Королевства Великобритании и Северной Ирландии, США и Российской Федерации"
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) по теме

Чайкина Евгения Викторовна

Урок  английского  языка  в  10  классе,  автор  УМК  Кузовлев В.П.  Форма  урока -  конфренция.

Скачать:


Предварительный просмотр:

      Урок  английского языка в 10 классе

                            по  теме

     «Политические  системы  Соединённого             Королевства  Великобритании  и  Северной  Ирландии,  США  и  Российской  Федерации»

     Автор  УМК  для  10  класса  Кузовлев В.П

Учитель английского  языка  -  Чайкина  Евгения  Викторовна

 Муниципальное  бюджетное образовательное  учреждение         «Средняя общеобразовательная школа»  с. Усть-Вымь,

   Усть-Вымский  район  Республика Коми

                       

Цели урока – итоговый контроль по теме  “Western Democracies “, совершенствование лексических навыков, развитие способности к сравнению, формулированию выводов из полученной информации.

Задачи урока –

Обучающая – проверка знаний учащихся по тестовым заданиям, умения соотнести понятие и его объяснение,

Развивающая – расширение кругозора учащихся по теме путём привлечения дополнительной информации, развитие уменbя анализировать, сравнивать, видеть различия в предложенном материале,

Воспитательная – осознание себя гражданином своей страны и гражданином мира, умение ориентироваться в политической обстановке, в построении политических систем своей страны и двух англо-говорящих стран.

Речевой материал:

- лексика раздела  Western Democracies

Методы: наглядно-иллюстративный метод.

Оснащение – мультимедийный проектор, флаги США, России, Великобритании, портреты лидеров стран, карточки с определением политических терминов, магнитофон.

Учащиеся должны уметь и знать – политические термины, рассказывать о политическом устройстве Соединённого Королевства Великобритании и Северной Ирландии, США и Российской Федерации, уметь соотнести основные понятия по теме и их определения, ответить на главные вопросы урока, чётко осознав их значение.

Форма урока – конференция.

Вопросы к уроку – What is democracy? What is the main law in any country? What are the differences in the political systems of the UK, The USA and the Russian Federation?

                      ПЛАН УРОКА.

  1. Организационно - психологический момент. Приветствие участников конференции, проверка списочного состава участников.

Определение темы и целей урока /конференции/, основных вопросов.

Звучат гимны Соединённого Королевства, США и РФ.

       Teacher: Good afternoon! I am glad to welcome you at our conference! We have begun our conference with national anthems of three countries. We are citizens of Russia and we are also the citizens of the world. The life of citizens depends on the political system of the state. I think you can declare the theme of our conference.

Pupil: The theme of our conference is Political Systems of the United Kingdom of Great Britain, the United States of America and the Russian Federation.

Teacher: Right you are. We will talk about the main parts of different political systems.

  1. Фонетическая и речевая зарядка.
  1.         Teacher: Let’s start our conference.

Politics is difficult

Democracy is good.

We shall discuss this question

And determine our mood.

Выступления участников конференции /фонетическая отработка основных понятий и лексики по теме/ First we’ll speak about the political system of the UK.

  1. Pupil: Legislative power , an executive branch

         The first makes laws

         The second determines

         How useful the work was.

         

  1. Parliament represents the legislative branch of power

  The Queen signs the bill.

  The Government represents the executive branch of power

  And it can challenge the Queen’s will.

Teacher: Now say some words about the political system of the USA.

  1. Pupil:

The United Kingdom is a parliamentary monarchy

The United States of America is a federal republic.

The difference must be clear to the public.

  1. The system of check and balances works in the USA

We must understand how it works and what to say.

  1. 50 states are different, their government system are different too.

It is important to understand whom what rights belong to.

Teacher: What can you say about the political system of Russia?

  1. The political system of the Russian Federation has no discrimination.

The President guarantees the basic rights

The Federal Assembly and the Federal government listen to his advice.

The people over 18 elect them all.

The political system of the Russian federation isn’t complicated at all.

  1. Remember, Russia, you are great

Not in the fields of battles past,

But in the green fields, full of wheat

And forests, gardens, free of dust.

I love you deeply, dear land

Your hills and rivers, sand on strand,

Your songs and dances, lakes and seas,

Your beast and fish, birds in trees,

Your sunrise is a splendid sight

Which  gives me always such delight.

Teacher: Thank you, we’ll continue our conference and speak about the political systems of the countries in detail.

       

  1. Закрепление и обобщение учебного материала.

  1. Рассказы  трёх участников конференции о политических системах Соединённого Королевства, США  и России, используя схемы государственного устройства этих государств, отвечая на вопросы:

  1. What are the differences in the political systems of the UK, the USA, the  Russian federation?
  2. What is special in the political systems of these countries?

Рассказывая, учащиеся использовали таблицу:

The parts of the political system

The United Kingdom

The USA

The Russian Federation

Head of state

The monarch

The President

The President

Executive Branch

The government

The President and the cabinet

The Federal government

Parts of the executive branch

The cabinet; Non Cabinet ministers

The Cabinet

The Cabinet of Ministers

Legislative branch

Parts of the legislative branch

The Parliament

The House of Commons; the House of Lords

Congress

The House of Representatives;

The Senate

The Federal Assembly

The Federation Council; the Duma

На этой таблице наглядно видно различие в политических системах стран и их особенности.

Teacher: Thank you for your good  work. Now let’s work together and do the following tasks.

Учитель раздаёт учащимся карточки с заданиями, ответы проговариваются, после  выполнения заданий каждому ученику раздаётся короткий тест, который тут же проверяется.

  1. Выполнение тестовых заданий в группах /по 2 человека/ и индивидуально /тест/

a/ Cross out the words that don’t match the idea of democracy:

integration, liberal, racist, separatist, peace, democratic, ethnic harmony, fascism, constitution, constitutional.

         

         b/ Find the definition of the following words:

monarchy, democracy, parliament, parliamentary monarchy, president, constitution.

  1. A set of laws guaranteed to the citizens /constitution/
  2. When people have a lot of freedom /democracy/
  3.  Elected head of the state /president/
  4.  When there’s a monarch and a parliament  at the same time /a parliamentary monarchy/
  5. A group of elected people who discuss problems and make laws /parliament/

c/ Name the functions of these power structures: 

the President, Congress, the Administration, the Supreme Court, the Cabinet.

  1. Heads of the most important departments /the Cabinet in the USA/
  2. The branch of power consisting of the President , Vice President and the Cabinet   /the Administration in the USA/
  3.  A judicial branch /the Supreme Court/
  4. The branch of government consisting of the House of Representatives, the Senate /Congress in the USA/
  5. The leader of the party winning in the elections /the President/

d/ Match the world with their meanings: to elect means -,  an election is -,  an elector is –

  1. A person who has the right to vote                 an elector
  2. To choose somebody by vote                                to elect
  3. Choosing or selection by vote                                an election

          e/ Match the words with their definitions:

  1. an absolute monarch
  2. a dictator
  3. a constitutional monarch
  4. monarchy
  5. the royal family
  6. anti-monarchial

  • a form of governing by a monarch                /monarchy/
  • in opposition to monarchy                                /anti-monarchy/
  • a ruler who has total power over the country and who ruthlessly rules the country                                                /a dictator/
  • a monarch who has unlimited power         /an absolute monarch/
  • a monarch whose power is limited by a constitution

                                                                 /a constitutional monarch/

  • the family of a king or queen                /the royal family/

     

           f/ Find the right translation:

  1. The democracy we see around the world often has an ugly face.

а/ И мы видим, что демократия и мир вокруг нас нередко имеют безобразный лик.

б/ Демократия, которую мы видим в мире, часто имеет безобразный лик.

  1. Suppose the election was free and fair.

а/ Подразумевается, что выборы были бесплатными и благоприятным.

б/ Предположим, что выборы были свободными и справедливыми.

    g/ TEST.   Choose  the  correct  variant:

  1. The head of the state in the UK is: a – a President, b – Prime Minister, c – the Queen
  2. The Congress in the USA consists of: a- the House of Commons and the house of Lords b – Supreme Court and the Federal Assembly     c - the House of Representatives and the Senate
  3. The head of state in Russia is: a - Prime Minister, b- President, c – the Duma
  4. The Russian President   a/has only representative functions, b/check the work of the ministers, c – is the head of the state
  5. The House of lords in the UK   a - examines and revises bills,                 b – makes laws, c – rules the country
  6. The Duma consists of  a – 450 deputies, b – 435 members, c – 650 members    

Answers:    c, c, b, c, a , a.  

4 . Объяснение домашнего задания.

Teacher:  At home please do the crossword about one of the political systems – in the UK or in the USA or in Russia. Use the material of our conference and your knowledge of the subject.

 5.Подведение итогов работы участников конференции – оценивание учащихся, подведение итогов урока.     

6.  Заключительный этап урока . Рефлексия.

Teacher:        We spoke about the political systems of different countries and I hope that our conference was a success.  What do you feel? Was our  work successful?

Ученики делились своими впечатлениями от конференции:

 I was not bored,  the conference was interesting.

 I think I worked hard. The conference was a success.

 We answered different  questions.

 I got a good mark. We were active and did good work.

Teacher:  What do you feel after the lesson?

Positive emotions                                                Negative emotions

  • Surprise                                                - irritation
  • Happiness                                                - boredom
  •  Joy                                                        - sadness
  • Success                                                - unsatisfaction
  • Admiration                                                - anxiety
  • Interest
  •  satisfaction                                                - fear

Teacher:         Thank you, friends.  The lesson is over. Good - bye and good luck!

                                


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Уроканглийского языка в 6 классе по теме "В выходной день"

Урок английского языка с использованием ИКТ (интерактивная доска, кмпьютер)....