Главные вкладки

    Система упражнения для формирования лексического навыка на материале УМК Lake Baikal Box (обучение лексике: Birds of Baikal)
    учебно-методический материал по английскому языку (5 класс) на тему

    Галсанова Арюна Аюшеевна

    При обучении лексики любое предложение можно назвать лексическим упражнением. Система лексических упражнений предполагают определенную концепцию на усвоение лексики. При составлении этой системы упражнений необходимо учитывать рецептивные упражнения, затрагивая  вопрос введения единиц параллельно  с устным опережением. Понятие системы предполагает  выделение определенных уровней, где данные составные единицы находятся во взаимодействии.

    Так, система лексических упражнений – это обобщенное изложение процесса обучения лексике. И не следует путать понятия «система» и «каталог». Каталог любого упражнения имеет тенденцию к исчерпывающему перечислению и написанию всех упражнений определенной направленности. В каталоге упражнения классифицированы для облегчения нахождения нужного лексического упражнения. Каталог не решет вопрос соотношения упражнений и их последовательности и не зависит от методических концепций. Система упражнений напротив всегда отражает методическую концепцию.

    Скачать:


    Предварительный просмотр:

    Система упражнения для формирования лексического навыка на материале УМК Lake Baikal Box (обучение лексике: Birds of Baikal)

    При обучении лексики любое предложение можно назвать лексическим упражнением. Система лексических упражнений предполагают определенную концепцию на усвоение лексики. При составлении этой системы упражнений необходимо учитывать рецептивные упражнения, затрагивая  вопрос введения единиц параллельно  с устным опережением. Понятие системы предполагает  выделение определенных уровней, где данные составные единицы находятся во взаимодействии.

    Так, система лексических упражнений – это обобщенное изложение процесса обучения лексике. И не следует путать понятия «система» и «каталог». Каталог любого упражнения имеет тенденцию к исчерпывающему перечислению и написанию всех упражнений определенной направленности. В каталоге упражнения классифицированы для облегчения нахождения нужного лексического упражнения. Каталог не решет вопрос соотношения упражнений и их последовательности и не зависит от методических концепций. Система упражнений напротив всегда отражает методическую концепцию.

    Разработанные нами системой упражнения на основе УМК «Байкальский сундучок» понимается расположение упражнений (их различных видов и подвидов) в определенном порядке, в определенной количественной пропорции для достижения цели в процессе обучения иностранного языка.

    Lead-in:  What do you know about birds? Have you ever seen birds on Baikal? What did they look like? This table will help you to learn the names of Baikal birds.        

    1.  Let us name the birds which inhabit (live) in Baikal. Repeat after me.

             DO YOU KNOW BIRDS THAT LIVE IN BAIKAL?            Таблица 3.

    This is a/an…

    Чайка

    Yellow-legged gull

    Кряква

    Mallard/ quacker (“kryakva”)

    Баклан

    Cormorant

    Чомга

    Great-crested grebe

    Крачка-речная

    Common tern

    Хохлатая чернеть

    Tufted duck

    Чирок-свистунок

    Teal-whistler

    Чирок- трескунок

    Teal-cracker

    Огарь/красная утка

    Ruddy shelduck/ red duck

    Шилохвост

    Pintail

    Широконоска

    Shoveler

    Шилоклювка

    Avoset

    Свиязь

    Wigeon

    Кулик-перевозчик

    Common sandpiper

    Кулик-воробей

    Little-splint

    Кулик-сорока

    Eurasian Oystercatcher

    бекас

    Common snipe

    Азиатский бекасовидный веретенник

    Asian dowitcher

    Серая цапля

    Grey heron

    Трясогузка

    Wagtail

    Оляпка

    Dipper

    The __ is found

    in…

    The __  can be  found

    in…

    It usually lives in …

    Озеро Байкал

    Lake Baikal

    на песчаных пригорках

    on the sandy hill

    На севере по долинам рек Баргузин, Кичера, Верхняя Ангара

    at the northern in the valleys of large rivers the Barguzin, the Kichera, the Upper Angara

    в дельте Селенги

    the delta of the Selenga

    в устье реки или бухтах

    the mouth of rivers or bays

    в Баргузинском и Чивыркуйском заливах

    the Barguzin and Chivyrkuysky Gulfs

    на дельте реки Селенги

    the Selenga delta shallows2

    На истоке реки Ангара (Верхняя Ангара)

    at the source of the Angara river (Upper Angara)

    На перешейке п-ва Святой Нос

    the Svyatoy Nos peninsula

    По берегам небольших рек

    on the banks of small rivers

    в густой траве и кустах, на деревьях (в дуплах)

    in thick grass and in bushes, in tree hollows

    В трещинах и ямках крутых каменистых склонов гор

    fissures and hollows of steep rocky mountain slopes

    в каменных ущельях

    in stone ravines

    Озеро Большое Еравное, Оронгой

    on lake Big Yeravnoye, on lake Orongoy

    2. Listen to my story and get the idea what birds live in Baikal. The table DO YOU KNOW BIRDS THAT LIVE IN BAIKAL? will help you to learn the names of Baikal birds. Are there all the names of the birds?

    It is the Yellowlegged Gull, one of the largest gulls on Lake Baikal. Yellow-legged Gulls are good swimmers, but they don't dive. They live in large colonies.

    A close relative to gulls is the Common Tern. Its back and belly are warm grey; there is a black hat on the head; its beak is red and black, its legs are red.

    This, for example, is a tufted duck. There are various Russian names for it: a “grass-eater”, a “white-side”, and several others.

    It is the great crested grebe (“chomga”), also known in Russian as the “bolshaya poganka”. The great crested grebe is a skilful swimmer and diver – it can dive to a depth of 7m and stay underwater for more than a minute, and can also swim underwater at high speed (60m in 30 seconds).

    Green-winged Teal is among the most numerous species on Baikal. It is the smallest duck on the Lake and flies in small groups.

    The Teal cracker (Garganey) is a little bigger than a Green-winged Teal, it has a brown head and a white stripe from the eye to the nape of its neck, and a light-grey pattern on its sides. The Russian name, “treskunok” (from the word for “crack”), reflects the distinctive sound of the bird's call.

    All ducks quack, but in Russian only one is called the “quacker” (“kryakva”).

    The Common Sandpiper can be frequently met on the shores of Baikal and nearby waters. Its call sounds to Russian ears like “Perevezi! Perevezi!” (“Carry me across! Carry me across!”), whence the Russian name for the bird – the “carrier”.

     The Little stint and the Eurasian Oystercatcher are rare transit birds. Their Russian names (“sparrow sandpiper” and “magpie sandpiper”) reflect their similarity to these other birds.

     The Common Snipe – is not a large bird with a long straight and pointed beak. The snipe is good not only at flying, but it can run well even in the grass.

     What bird can stand still in one place for hours, sometimes on one leg, with the other leg tucked under its body? Of course, it is the grey heron, a large bird, weighing up to two kilograms and easily distinguishable from other herons.

    3. Restore the names of the bird from the jumbled letters:

    TALWAIG

    GEIWNO

    EPRPID

    ERQKAUC

    TALIPIN

    MOHCAG

    ELHSEROV

    CUDK

    MOROCRTNA

    REYG EROHN

    4. Let us name the places where the fish can be found in Baikal. Repeat after me.

    5.  Looking at the pictures, answer my questions.

     Model: - What is this?

    • This is the yellow-legged gull.
    • I think so, too.

    6.  Let us play the game “Guess and say”. In pairs you should recognize the bird in the picture. Show pictures to each other, name the bird and see who knows them best. Do it like this:

    Model:- What is this?

    • It is the yellow-legged gull .

    7. Listen to my statements and agree with me:

    Model: -The yellow-legged gull, one of the largest gulls on Lake Baikal.

    • Yes, you are right. The yellow-legged gull, one of the largest gulls on Lake Baikal.

    1. The Common Tern is a bird of big size. (starling-size)

    2. The ducks all have flat beaks and webbed feet, which help them to swim so well.

    3. The tufted duck arrive in February (April) and fly away to winter grounds in November (September or October).

    4. The great crested grebe lives in the Selenga delta, the Chivyrkuysky Gulf and the Upper Angara.

    5. Green-winged Teal is very energetic – they like to fly over shallow water, making steep curves and turns.

    6. The Teal cracker (Garganey) is a smaller (little bigger) than a Green-winged Teal.

    7. Mallards lay 7-10 white eggs with a greenish hue.

    8. It is interesting that the female ruddy shelduck makes sure that its nest is

    no further than 3 kilometers from water, so that the ducklings can reach the water by themselves.

    9. The adult cormorant has pink (black)  plumage with a metallic greenish violet shine.

    10. The Common Sandpiper call sounds to Russian ears like “Perevezi! Perevezi!” (“Carry me across! Carry me across!”).

    11. The Little stint and the Eurasian Oystercatcher use Baikal as a stop-over on their journey from wintering places.

    12. The snipe is good not only at flying, but it can dance (run) well even in the grass.

    13. The Asian Dowitcher build their nests in moist places putting dry leaves, stalks and grass into a hole.

    14. Herons nest in large colonies on tall pines and there may be several nests on one tree.

    15. The wagtail has a short (long) tail, big (small) head, and its colouring is yellow (grey, white and black).

    16. Dippers build their nests on stones and in rock fissures.

    Lead-in: Look at the picture. Label the parts of the bird: the head and neck, the back and belly, wings, legs, a body. Now let us consult this table to be sure you are right.

    https://im2-tub-ru.yandex.net/i?id=8e8dbe7e82e28e28a47acb0bc1b4a886-l&n=13

                           

    DO YOU KNOW WHAT BIRD LOOK LIKE ?                  Таблица 4.

    The

    Yellow-legged gull

    Mallard/ quacker (“kryakva”)

    Cormorant

    Great-crested grebe

    Common tern

    Tufted duck

    Teal-whistler

    Teal-cracker

    Ruddy shelduck/ red duck

    Pintail

    Shoveler

    Avoset

    Wigeon

    Common sandpiper

    Little-splint

    Eurasian Oystercatcher

    Common snipe

    Asian dowitcher

    Grey heron

    Wagtail

    Dipper

    has got

    голова

    a head

    клюв

    a beak

    шея

    a neck

    крылья

    wings

    брюшко

    a belly

    лапы

    legs

    хвост

    a tail

    is

    водный

    water

    околоводный

    waterside

    водоплавающий

    waterfowl

    перелетный

    migratory

    редкий перелетный

    rare transit

    оседлый

    nonmigratory

    многочисленный

    numerous

    активный

    energetic

    знаменитый

    well-known

    хорошо заметный

    well-recognized

    1.  Read and repeat the words which help us describe any bird.

    2. Listen to me and guess the name of the bird. Consult Table 1 and Table 2 and say what bird it is.

    1. There are various Russian names for it: a “grass-eater”, a “white-side”, and several others.  It can dive to a depth of 4-5m. Its colouring sets it apart from other ducks: its belly and sides are white, the breast is black, it has a short tail and a tuft on its black head. (tufted duck)
    2. It is a nonmigratory bird that nests in Buryatia. It lives on the banks of fast-flowing rivers and streams that carry their waters to Baikal. (dipper)
    3. Its sometimes walk slowly and silently through water, with their head down, looking for prey in the water. The strike is quick and sudden, seizing the fish or other small animal in the its beak. (heron)

    3. What bird have we forgotten to describe? Sometimes it is hard to remember what bird look like. I want you to help each other to do it. Use Table 2, look at the pictures and describe them like in the model.

    Speaking Tip

    I’ve read about a yellow-legged duck.

    It has got one of the largest gulls on Lake Baikal, and one that stands out from the others: its white plumage, gray back and the black tips on its wings. Its beak and legs are yellow.

    Speaking Tip

    I’ve read about ________________________________.

    It has got _____________________________________.

    The сommon tern

    http://farm4.static.flickr.com/3050/2882462899_e5f512de5e.jpg

    gaunt body, long and narrow beak, tail of fork-shape

     back and belly are warm grey there is a black hat on

    the head

    beak is red and black

     legs are red

    The tufted duck

    http://www.blakeneyduckpond.org.uk/wp-content/uploads/2015/05/Tufted-M.jpg

    belly and sides are white

    the breast is black

    a short tail and a tuft on black head

    The great crested

    grebe (“chomga”)

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/Great-Crested-Grebe_cropped.jpg

    a thin neck, long straight beak, a brownish-red back

     neck and head are white

    The “quacker” (“kryakva”)

    http://publicdomainpictures.net/pictures/10000/velka/pair-of-swimming-mallard-ducks-10811285690319zM4y.jpg

    the head and neck of

    the male is green, the breast is brownish-fulvous the back and belly are grey with spots.

    The female is brown and the spots on its grey belly

    have a darker hue.

    The ruddy shelduck (red duck)

    http://www.military-airshows.co.uk/wildfowl/wildfowl/ruddy-shelduck/images1/ruddy_shelduck_24-03-12.jpg

    a large dark-red bird; its head is white, there is a black stripe on the neck, and it has black featherswith a white “mirror” spot on the wings. The male has a darkstripe on its neck

    The cormorant

    http://dic.academic.ru/pictures/wiki/files/67/Cormorant_(Phalacrocorax_carbo)_(14).JPG

    a black tuft on the head, a yellow mark from the beak along the head, and a greenish-brown ring around the eyes.

    webbed black feet, a long neck, and a curved brownishblack

    beak

    The common snipe

    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/92/1c/0d/921c0d07c37cb32f63ecd07cc6a2d8b8.jpg

    a large bird with a long straight and pointed beak

    The asian dowitcher

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Asian_Dowitcher_6375.jpg

    a motley back and wings, belly is rusty-red

     the tail is striped

    long legs and a long beak

    The wagtail

    a long tail, small head, and

    its colouring is grey, white and black

    4. Now let us play a game and find out who can describe the fish best of all.  You should do it like this:

    Speaking Tip

    This is the grey heron.

    It is a large bird, weighing up to two kilograms and easily distinguishable from other herons..

    It can stand still in one place for hours, sometimes on one leg, with the other leg tucked under its body.

    It has got a long, straight, yellowish beak, feathered wings, white belly

    It lives in Baikal.

    Speaking Tip

    This is ______________.

    It’s ___________________.

    It can be _______________________.

    It has got ______________________________.

    It lives/can be found/is found _____________.

    В данных упражнениях по формированию лексических навыков происходит не в отрыве от навыков грамматических и произносительных, а наоборот — на их основе, в тесной связи с ними. Просто лексическая сторона выделяется на передний план, чтобы стать объектом целенаправленного усвоения.


    По теме: методические разработки, презентации и конспекты

    Формирование лексических навыков англ.яз. на среднем этапе обучения в средней школе

    Материал содержит  краткий обзор темы "Формирование лексических навыков английского языка на среднем этапе обучения"....

    Формирование лексического навыка на различных ступенях обучения

    В данной презентации рассмотрены понятие лексического навыка, виды лексических единиц, процесс формирования лексического навыка и контроль сформированности....

    Формирование лексических навыков в обучении иностранному языку

    Методическая разработка учебного занятия для 10 класса средней школы...

    Система упражнений по формированию и совершенствованию лексических и грамматических навыков. Предлоги времени.

    данная работа содержит комплекс упражнений по введению и закреплению темы в 4 классе (УМК Верещагина) "Предлоги времени"открывайте в Power Pointпрезентация легко переводится в программу NOTEBOOK, что ...

    Система упражнений для формирования лексических навыков чтения и говорения по теме «Человек»

    Здесь подборка упражнений для формирования и развития лексических навыков чтения, говорения по теме "Человек"...

    ИСПОЛЬЗОВАНИЕ КОМПЛЕКСА УПРАЖНЕНИЙ «BEGAMES” ДЛЯ ФОРМИРОВАНИЯ ЛЕКСИЧЕСКИХ НАВЫКОВ У УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНОЙ И СРЕДНЕЙ ШКОЛЫ

    Статья  посвящена проблеме формирования лексических навыков у учащихся начальной и средней школы. В статье предложен комплекс упражнений на ситуативно-игровой основе, условно названный «Begames»....

    Особенности формирования лексических навыков посредством изучения лексики молодежного сленга

    Сленг молодежи - важная составная часть всего английского языка. Сленг позволяет передать всю красочность, уникальность и неповторимость коммуникации и общения молодежи друг с другом....