Урок английского языка "Шекспир- великий бард Британии"
план-конспект урока по английскому языку (11 класс) на тему

Кожанова Нина Владимировна

На уроке идет речь о жизни В. Шекспира, о его семье, произведениях, ученики принимают активное участие в уроке, знакомятся с отрывками из его произведений в исполнении актеров Англии, России.Это поможет ученикам понять популярность работ замечательного автора.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл Жизнь и деятельность В.Шекспира25.25 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение «Гимназия №1» г. Советск Калининградская область

Урок английского языка в 11 классе по теме «Вильям Шекспир- великий бард Британии».

Учитель Кожанова Н.В.

УМК И.Михеева, О.Афанасьева « Английский для лицеев и гимназий» , цикл  «Человек-величайшее чудо».

Цель урока: способствовать практическому применению  собственных знаний учащихся в основных видах деятельности: говорении, чтении, аудировании.

  Задачи урока:

образовательные:  активизировать умения учащихся  воспринимать на слух текст с некоторыми новыми словами и конструкциями ,извлекать из текста необходимую информацию

развивающие: развитие кругозора учащихся,   речемыслительных и познавательных способностей, развитие  логического  мышления, памяти, внимания, творческого воображения.

воспитательные: поддерживать  интерес к изучению английского языка, воспитывать  культуру общения,

УУД:

познавательные:  успешно осуществлять актуализацию новых лексических единиц, основываясь на учебную ситуацию и личный опыт, уметь осознанно строить речевое высказывание ;

коммуникативные: формировать умение аргументировать свое мнение, владеть монологической  речью, слушать других.

регулятивные: самостоятельно формулировать тему и цели урока, иметь способности к целеполаганию;

личностные: формировать положительное отношение к процессу познания, развивать навыки сотрудничества в разных ситуациях.

Организационный момент:

-Good morning!

There are many famous people in the world and every country has its  own outstanding writers and poets.

If to ask anybody about the most famous writer of Great Britain, one would answer… …(pupils say – “Romeo and Juliette”).

Of course you are  right, and  today’s lesson is devoted to him, the great bard of Britain. (Slide1,2)

At the lesson you will listen to the story of his life, read about him and during your work follow,please, the numbers. Your task will be to remember them.

 Pupil 1. William Shakespeare was an English poet, playwright and actor. He was born in 1564 in Stratford-upon-Avon. (Slide 3).His father, John Shakespeare, was a successful artisan. William was the third child in the family. His parents had  eight  children but not every child survived so William had three brothers and two sisters. Like other boys of middle-class families, William attended a grammar school in Stratford where he got a good education and also learned Latin.

Pupil 2.  In 1582 Shakespeare married Anne Hathaway, (slide 4-6) who was the daughter of the local landowner. At that time Shakespeare was 18 years old and Anne was 8 years older than him. In 1583 Anne gave a birth to their daughter Susanna.  In 1585 the couple had twins – son Hamnet and daughter Judith. (Slide7).

 Unfortunately, Hamnet, the only son of William Shakespeare, died at the age of 11. (Slide 8)

 Pupil 3. We don't really know what William did during the following years but in 1592 he went to London to work as a writer and  an actor. It was a difficult job and only the best found work in London. He lived and worked in this city for many years. During that time Shakespeare wrote most of his plays and became a successful playwright. His troupe was among the leading playing companies in London. (Slide 9).

Now we’ll continue reading the passage. Please, you have 2 minutes to look through the text and then  find English equivalents to my Russian sentences.

We start!

1.Театр был построен на южном берегу реки Темзы.

2. Много общественных мест было закрыто, потому что по всей Англии распространилась черная смерть- чума.

3.Работа в театре сделала Шекспира  богатым.

4. Он не только писал пьесы , но и играл в театральных постановках.

5. Он доверял свои горькие мысли бумаге.

Now your task is to find answers to my questions:

1.What name was given to the theatre?

2. What happened to the old building of the theatre?

3. Who  helped to build the theatre?

4. Why was Shakespeare’s  heart full of fury?

From 1592 to 1594 the Black Death spread across England. Many public places were closed and plays couldn't be performed either. Shakespeare spent these years writing sonnets and poems.

In 1599 a theatre was built on the south bank of the River Thames. It was named the Globe. This was the theatre where Shakespeare's company performed. Work at the theatre made Shakespeare a rich person. He was not only a playwright, he also took part in theatrical performances. The theater was burnt and for construction of the new one money was   in need.  All the actors invest their  own money for the building of theatre. Shakespeare gave a big sum of money for the building of the new one. It was built and the name GLOBE was left.

Several years before his death , it was 1610 Shakespeare moved to Stratford. In his last comedies "As YOU LIKE IT", "THE 12TH NIGHT” great  Shakespeare   laughs and  it seems that he doesn’t know all the sorrows of life. But he knew them. He trusted his bitter thoughts to paper. His heart was full of fury  because  he couldn’t do anything with the evil which was everywhere.

Slide 15. (Is read in English and Russian).

“Я смерть зову, глядеть не в силах боле,

Как гибнет в нищете достойный муж,

А негодяй живет в красе и холе;

Как топчется доверье чистых душ;

Как целомудрию грозят позором,

Как почести мерзавцам воздают,

Как сила никнет перед наглым взором,

Как всюду в жизни торжествует плут;

Как над искусством произвол глумится,

Как правит недомыслие умом,

Как в лапах Зла мучительно томится

Все то, что называем мы Добром”

Pupil 4. W. Shakespeare died on 23 April 1616. (Slide  16). Some research shows that at the end of his life he was in poor health. At that time the people of England did not know that their country's greatest poet and playwright had died.

  • W. Shakespeare   wrote 7 comedies, 10 chronicles, 11 tragedies , 5 poems  and  154 sonnets. (Slides 17, 18).
  •  The most famous of them is “Romeo and Juliette” . (A small episode from the film with the song, music by N.Rota). Slide 14.

-All his works were full of LOVE no matter what kind of genre it was. All his life he loved only his family, his life to people, to the world is everywhere. He died 401 year ago but his works will be staged for many years to come. His sonnets are recited and even sung.

We don’t have time to stay and to think or to read something  very beautiful. Let do it today.

The students listen to the song  

“Then hate me when thou wilt, if ever, now
Now while the world is bent my deeds to cross…” Slide 22.

  • and to the sonnets recited by M. Kozhevnikova,  by an English actor.
  • Some pupils  have  prepared sonnets and they  will recite them right now.

Slides 19,20, 21

And to finish our lesson let’s do some tasks.

1. What do these numbers mean:

1564

3

154

1616

23

1595

37

5

1610

12

17, 10

 Pupils give their answers.

Here are some famous Shakespeare’s quotations. Read them and match to the translations. Slide 23.

1) "Brevity is the soul of wit" ("Hamlet").

2) "To be or not to be: that is the question" ("Hamlet")

3) "What is done cannot be undone" ("Macbeth").

4) "All the world’s a stage, and all the men and women merely players".

5) "Better a witty fool than a foolish wit" ("Twelfth Night").

6) “Having nothing, nothing can he lose”

7) “Better three hours too soon than a minute to late”.

8) “Have more than you show. Speak less than you know”

9) “Life is not all cakes and ale”

А) «Жизнь прожить – не поле перейти»

B) «Имей больше, чем показываешь. Говори меньше, чем знаешь.»

C) «Лучше на три часа раньше, чем  на минуту позже»

D) «Краткость – душа остроумия»

E) «Не имея ничего, вам нечего терять»

F) «Весь мир – сцена, и все мужчины и женщины – актеры».

G) «Что сделано – то сделано»

H) «Быть или не быть: вот в чем вопрос»

I) «Лучше умный глупец, чем глупый мудрец».

I welcome you to finish the lesson  answering  my question:

Why do you think Shakespeare’s works are modern now?

Все видеосюжеты взяты из канала youtube


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Исследовательская работа "Авторская песня. Барды"

Исследовательская работа "Авторская песня. Барды". Цель работы: поближе познакомить с жанром авторской песни, раскрыть тематику бардовской песни, показать её огромный воспитательный потенциал....

Авторская песня. Барды. презентация

презентация к исследовательской работе "авторская песня. барды"....

Уроканглийского языка в 6 классе по теме "В выходной день"

Урок английского языка с использованием ИКТ (интерактивная доска, кмпьютер)....

Конспект уроку Велика Британія в другій половині ХХ ст. — на початку ХХІ ст. 11клас

Мета: охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику урядів Великої Британії в другій половині ХХ ст. — на початку ХХІ ст.,-пояснити причини трансформації Британської колоніальної імперії,-визначити о...

презентация "В.Шекспир- великий бард Эйвона"

Презентация помогает учащимся запомнить яркие моменты деятельности поэта...

Сценарий творческого заседания английского клуба «Россия – Британия две великие культуры»

Девять лет назад в нашей школе был создан лингвистический клуб «Туманный Альбион», руководителем которого я являюсь, в нем работают 7 секций, и он объединяет учащихся со 2-х по 11-е классы...