урок английского языка, 10 класс (family matters-семейные отношения)
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему

Урок английского языка для 10 класса "Семейные отношения", можно использовать и для 9 класса, по программе З.М.Биболетовой.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok-sem_otnosh.docx38.44 КБ
Файл family_matters_-_kopiya.pptx2.87 МБ

Предварительный просмотр:

                     Урок «Семейные отношения», 10 класс

The theme of the lesson (тема урока):

Family relationships-«Семья и семейные отношения»

Тип урока: комбинированный, урок совершенствования знаний, умений и навыков

Вид урока: урок закрепления изучаемого материала

Цели урока:

  1. Создать условия на уроке для систематизации знаний, обучающихся по теме «Семья и семейные отношения»,  развивать навыки монологической и диалогической речи:
  2. Создать условия для дальнейшего формирования и совершенствования иноязычной коммуникативной компетенции и расширения лексического материала:
  3. Создать условия для формирования толерантного отношения и личностной позиции обучающихся к семейным ценностям.

Задачи (с позиции УУД и требований к предметным результатам ФГОС):

Предметные: формирование и совершенствование иноязычной коммуникативной компетенции, расширение лингвистического кругозора и лексического запаса,  систематизация знаний о семье, дальнейшее овладение общей речевой культурой.

Метапредметные: умение осознанно выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач и использовать речевые средства в соответствии с задачей; умение оценивать правильность выполнения учебной коммуникации для выражения своих потребностей; владение устной и письменной речью английского языка.

Личностные: учить искусству общения, умению уважать мнение собеседника, воспитывать любовь и уважение к семье и семейным традициям, развивать чувство независимости, учить находить выход из нестандартных жизненных ситуаций, развивать сознательное отношение к изучению иностранного языка.

Здоровьесберегающая: предупреждать переутомление у учащихся путем смены деятельности.

 Технологии: традиционно-педагогическая, информационно-коммуникативная (слайдовая презентация), критического мышления, сотрудничество.

Формы работы – индивидуальная, парная, групповая.

Приемы работы – классификация знаний, обобщение знаний, перенос знаний в новую ситуацию, проблемные ситуации, использование ТСО.

Оснащение урока: дидактический раздаточный материал по теме, компьютер, проектор

1. Introduction (организационный момент):

 Good morning dear students. How are you? Fine, thanks, and you? I am glad to see you.

Warming up: (разогрев, вызов обучающихся на диалог-технология “Small talk”)

2. Orientation (ознакомление с темой и целями урока):

T: Oh! Students, how do you think, what is the topic of our lesson? Who knows? I’ll help you. You should look at words on the slide 1, and choose the title of our lesson (слайд 1 - тема урока, ученики должны вывести тему урока сами). Now we’ll speak about Family relationships. During our work we must repeat the words and summarize everything you’ve learnt about Family relationships, we are going to remember the types of relationships and discuss the ways of living in the family then do some tasks. Let`s start our work.

 

3.Pre-task activity (активизация лексического материала по теме «Семья»)

T: OK! Let’ s answer my questions (учитель задает вопросы о семье, ученики отвечают):     Have you got a family? Is your family big or small? How many persons are there in your family? Name them! Are you happy in your family? What do you usually do together?

После вопросов, обучающиеся выполняют задание в тетради «Круги на воде», подбирая слова на каждую букву, относящиеся к теме семья:

Family                                          T: Good for you, please read your versions (ученики читают    

F-father, fantastic,                           варианты)

A-active, and,

M-mother, make

I-iron, I

L-love, listen

Y-you, your

4.Main body (Основная часть урока):

1. T: Well done! Listen to the next task. Do you know the proverbs about family?

Yes, of course. We know the provers about family.

T: Then do the next task: match the proverbs with their explanations and give the Russian equivalents. Then interpret the proverbs (slide …)

 (ученикам задан вопрос: Знают ли они пословицы о семье? они отвечают на него и выполняют задание, нужно подобрать английским пословицам их интерпретацию)

1. It runs in the family

2. Your own flesh and blood

3. Blood is thicker than water.

a) a member of your family, no matter what

b) an ability or talent that is passed on through the generation.

c) family ties are stronger than any others, despite arguments.

2. T: Well done! Students look at the phrases, read, translate and divide them into 2 groups: positive and negative, (ученикам предлагаются фразы, они должны разделить их на 2 группы (положительное значение и отрицательное), прочитать и перевести их.  

 to respect other people, to support each other, to quarrel with each other, to ignore other opinion, to take care of, to be happy, to spend time together, to misunderstanding one’s opinion, to be lucky, don’t care about, to make somebody do something, to help in different situations, to argue

                      positive (+)

                         negative (-)

to respect other people

to quarrel with each other

to support each other

to ignore other opinion

to take care of

to misunderstanding one’s opinion

to be happy

don’t care about

to be lucky

to make somebody do something

to help in different situations

to argue on different topics

to speak to each other

to be stressed

to be flexible and tolerant

to be nervous.

to trust each other

to listen so that to hear and learn

to communicate with each other.

5. Practical work-writing a short story about family, using these words (6-8 sentences), but the other group make the claster up (практическая работа-письмо: более сильная группа составляет по шаблону небольшой рассказ о семье 6-8 предложений, вторая группа более слабая составляет кластер с ключевыми словами «семейные отношения»):

1 group: a short story, 6-8 sentences                2 group: make up the claster  

   My family relationships                                         “family relationships”

I would like to say…

My family consists of…(There are…)

As for me,….

In my opinion,…                                                                          

I think, I believe…

In conclusion, I want to say…

6. Feed-back (Reflection):

T: Good for you, students! Children, how do you think?

What is the IDEAL FAMILY RELATIONS? Please, draw to a conclusion it is where:

    

        to respect other people

        to support each other

        to spend free time together

        to help each other

        to love each other

        to be flexible and tolerant ( слайд 12 )

        to communicate with each other.

        to trust each other

Now you must say what do you know at the lesson? What conclusion do you draw? Please, say some words. (Рефлексия-учитель просит детей сделать вывод: что нового узнали они на уроке, используя данные словосочетания)

  Teacher:   Thank you very much for the lesson. Well, today at the lesson we discussed very important problems. When a family is happy it means that all members of the family trust each other , tell each other about their joys and sorrows. The family plays a very important role in everybody’s life. Love, mood and what is called happiness depend on family relations.

Your marks are…             The lesson is over.     Good –bye.    See you later.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Sports at school, Music in my life, Travelling abroad, My hobby, Family relationships, Famous people, My friends, The Russian Federation, Books in my life

Слайд 2

Family Relationships

Слайд 3

The task: spell the word FAMILY into letters, think of the words, concerning family relationships FAMILY The task : spell the word FAMILY F – into letters, think of 2 words to each A – letters, concerning family relationships M – I – L – Y -

Слайд 4

Match the proverbs, translate them and give Russian equivalents 1. It runs in the family 2. Your own flesh and blood 3. Blood is thicker than water. a) a member of your family, no matter what b) an ability or talent that is passed on through the generation. c) family ties are stronger than any others, despite arguments.

Слайд 5

Look through the words and divide them into 2 groups, be ready to translate to respect other people, to support each other, to quarrel with each other, to ignore other opinion, to take care of, to be happy, to spend time together, to be lucky, to argue to misunderstanding one’s opinion, don’t care about, to make somebody do something, to help in different situations,

Слайд 6

Check your notes positive (+) negative (-) to respect other people to quarrel with each other to support each other to ignore other opinion to take care of to misunderstanding one’s opinion to be happy don’t care about to be lucky to make somebody do something to help in different situations to argue on different topics to speak to each other to be stressed to be flexible and tolerant to be nervous. to trust each other to listen so that to hear and learn to communicate with each other.

Слайд 7

1 group: t o write a short story My family relationships , 6-8 sentences I would like to say … My family consists of…(There are …) As for me ,…. In my opinion ,… I think, I believe… In conclusion, I want to say…

Слайд 8

2 group: make up the claster “family relationships”

Слайд 9

What is the IDEAL FAMILY RELATIONS ? Please, draw to a conclusion it is where: to help each other to respect other people to support each other to spend free time together to trust each other to love each other to be flexible and tolerant to communicate with each other.

Слайд 10

IDEAL FAMILY RELATIONS? The most important thing is…… to help each other to respect other people to support each other to spend free time together to trust each other to love each other to be flexible and tolerant to communicate with each other.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Презентация к уроку английского языка " My family" 2 класс

Презентация к уроку английского языка по УМК Биболетовой М.З. 2 класс. Урок 19. My family. Знакомство с буквой Rr....

План-конспект урока английского языка “A family”

Класс: 2 «А»Раздел: Step 30Тип урока: комбинированный, направленный на усвоение лексических, грамматических и речевых навыков.Цель: Формирование коммуникативной компетенции через социально...

Конспект урока английского языка "My family", 3 класс

Тема урока: My family Тип урока: урок обобщения и систематизации предметных знанийЦель урока:формирование у учащихся способностей к структурированию и систематизации изученного материала по теме ...

Урок английского языка "My family!" 5 класс

Урок усвоения новых знаний из учебной программы....

План-конспект урока английского языка “A family”

План-конспект урока английского языка “A family&rdquo...

План-конспект урока английского языка “A family” Презентация

План-конспект урока английского языка “A family” Презентация...

Урок английского языка "My family!" для учащихся 5 классов. УМК "Spotlight 5"

Урок по английскому языку для учащихся 5 классов по ФГОС. УМК "Spotlight 5" Ю. Ваулина, Д. Дули...