Международная конференция, посвященная Дню Победы
план-конспект занятия по английскому языку (10 класс)

Международная конференция

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл the_international_conference.odt31.4 КБ

Предварительный просмотр:

Урок проводится  в соответствии с форматом ролевой игры. Обучающиеся хорошо знают правила, роли и умеют выдерживать заданный регламент. Уроку предшествовала большая самостоятельная работа учащихся по сбору, обработке и анализу информации, полученной из Интернета и других источников.

Урок английского языка по теме «Международная конференция подростков, посвящённая 70-летию Победы в Великой Отечественной войне»

 «The International Conference of Teenagers Devoted to the 70th Anniversary of the Victory   in the Great Patriotic War»

 

Цель: формировать патриотическое и гражданское самосознание учащихся в процессе работы над исследованием периода военных событий, неразрывно связанных как с историей нашего Отечества, а также и с историей Франции, Великобритании и Соединённых Штатов Америки.

Задачи урока

Обучающие:

Развитие монологического и диалогического высказывания по теме.

Формирование умения поддерживать беседу, выражать своё мнение.

Развивающие:

Развитие умения работать с дополнительной литературой, реализовывать межпредметные связи: история  и иностранный язык.

 Развивать ораторские способности: навыки публичного выступления, умения четко выражать свои мысли, уверенность в себе.

Воспитательные:

Воспитание уважения к героической истории Родины и патриотическим чувствам других народов;

Воспитание уважения к ветеранам Великой Отечественной войны.

Воспитание терпимости к различным взглядам, чувства уважения к собеседнику;

Тип урока: ролевая игра.

Форма урока: конференция.

Оборудование: презентация по теме «The Great Patriotic War», национальные флаги России, Великобритании, США и Франции, проектор, экран.

Ход урока.

Teacher: Good morning to everybody. Nice to see you and our guests. Today our lesson is devoted to the 70th Anniversary of the Victory of Russia in the Great Patriotic War. You have been preparing for this lesson for two weeks and I think that everybody remembers the topic «The International Conference of Teenagers Devoted to the 70th Anniversary of the Victory in the Great Patriotic War». It’s a role-play and everybody has a definite role at the lesson. Let’s start it. Let me introduce the Chairman of the conference. This is____      . She is leading the conference.

Chairman: Dear guests!

         I’d like to declare the conference open. I am happy to welcome the conference participants.

         В канун 70-ой годовщины Великой Победы России в Великой Отечественной войне мы рады приветствовать на своей земле сверстников, приехавших к нам из стран, которые были союзниками России во второй мировой войне и внесли свой весомый вклад в победу над фашистской Германией. Так как на  нашей конференции присутствуют представители разных стран мира, я предлагаю, по возможности, выступать со своей речью на английском языке, как это принято на международных встречах.

        Today we have an unusual arrangement because we will remember and speak about one of the greatest wars on our planet it is the Second World War. We will listen to your opinions about this war and your attitude towards it. Our conference will last for two days according to the programme. I also ask you to follow the presentations of the speakers. The floor is given to ___, a participant from Russia.

Participant from Russia 1: My name is ___.  As you know Victory Day is one of the most important holidays in our country. It is also a great holiday for all the countries, which fought in the Second World War against fascism.

        First of all I would like you to remember some facts of this war. The Second World War was started on the 1st of September 1939 by Germany with an unprovoked attack on Poland. Britain and France declared war on Germany after Hitler had refused to abort his invasion of Poland.

         For Russia the Great Patriotic War began on the 22nd of June when the Nazi troops attacked our country and bombed the cities: Zhitomir, Kiev, Sevastopol and some other without declaring a war.

         There were severe fightings in the course of the Great Patriotic War. You can see their names on the screen. The most important battles took place near Moscow and Leningrad, in Stalingrad, at the Arc of Kursk and for Berlin (April-May, 1945).

         Our victorious troops were commanded by outstanding military leaders such as Marshals Gueorgui Zhukov, Konstantin Rokossovsky and Ivan Konev.

         The war ended with the victory of the Allies in 1945, leaving the political alignment and social structure of the world significantly changed.

Chairman:  A representative from the USA will acquaint you with the number of the victims of the war.

Participant from the USA 1: My name is ___. I am from the USA. Preparing for this conference we have read a lot of information and learnt a lot of interesting facts about the Second World War. Now we really understand the contribution of Russia in the war and why the Russians celebrate Victory Day with tears on their eyes.

           The victims of the war were enormous. Look at the diagram on the screen, please. You can see that some 60 million people died in the war, including about 20 million soldiers and 40 million civilians. Many civilians died because of diseases, starvation, massacres, bombing and deliberate genocide. The Soviet Union lost around 27 million people during the war, almost a half of all war victims deaths of the total deaths in World War II, approximately 85 percent were on the Allied side (mostly Soviet and Chinese) and 15 percent were on the Axis side. One estimate is that 12 million civilians died in Nazi concentration camps, 1.5 million were killed with bombs, 7 million in Europe and 7.5 million in China from other causes too. These figures are terrible, aren’t they?

Chairman: How many deaths! Yes, it’s really awful. Everybody knows that all families in Russia have suffered from this war. Among them was the family of Maria Terehova. Maria, please, tell us about your hero great-grandfather.

Participant from Russia 2: My name is Maria. I am from Kislovodsk. I absolutely agree with you. World War II brought a lot of suffering and hardship to millions of people. I’d like to add that my country suffered from the war most. A great number of my countrymen never returned home from the war. My great-grandfather was among them.  

Granny told me about him.

        My great-grandfather Ivan Karpovich  Dvodnenko was hard-working, kind, honest and a good family man. He loved his wife and children dearly but he loved his Motherland as well. So he went to the front when the war started.

       Ivan Karpovich was a very brave and determined commander and he was always there with his soldiers. During numerous battles Dvodnenko showed heroism. He encouraged the soldiers for feats by personal example. But in 1943 the commander was killed during the battle on the Dnieper. He died the death of a hero. My great-grandfather was awarded the title of Hero of the Soviet Union after his death. He was buried in Rechitsa in Byelorussia. In our town a street was named after Ivan Karpovich  Dvodnenko to honour the hero of the Great Patriotic War.

Chairman: Thank you for your story.

         All countries of the Allies took an active part in the Second World War against fascism. Please listen to a representative from Great Britain. He will tell us about the participation of the Allies in the Second World War.

Participant from Great Britain1: My name is --------. Every time we celebrate Victory Day in our country we remember all the soldiers and generals, children and women who fought against fascism. World War II was a global military conflict lasting from 1939 to 1945. It involved most of the world's nations, including all of the great powers, divided into two opposing military alliances: the Allies and the Axis.

The Tripartite Pact brought together Germany, Italy, and Japan.

The Allies included Commonwealth countries such as Australia, New Zealand and Canada and the countries of the British Empire. You can see their names on the screen.

        Britain was called the 'Home Front', because people felt that they were part of the war. The war affected everyone whether they were on the front line (in Europe) or on the home front (back in Britain).Not everyone went to fight, but everyone helped in the 'war effort' in this or that way.

Chairman: We have one more guest from Great Britain. Her name is Polina. She’ll tell us about the role of great power country leaders in this war. 

Chairman:  Now our guests from France will tell us about the participation of their country in the Second World War.

Participant from France1:

Le 14 juin 1940, à 8 heure du matin les soldats fascistes sont entrés à Paris.

Le 10 juillet 1940, les communistes français ont lancé un appel au peuple de France de s’unisser. Des milliers et des milliers de Français : ouvriers,paysans et intellectuels, hommes et femmes, jeunes et vieux sont devenus des soldats de la Résistance. Le peuple luttait héroïquement contre l’énnemi. Parmi les résistants il y avait 35 détachements de partisants – « maquis » et parmi lesquels étaient les citoyens soviètiques évadés des camps de concentration allemends.

Au rangs de la Résistance il y avait des hommes mondialement célèbres comme le phisisien Frédéric-Joliot – Curie, les poètes Louis Aragon et Paul Eluard.

Participant from France 2: En 1942, l’URSS et des forces patriotiques françaises connues sous le nom de « France combattante » ont conclu un accord sur la création d’une unité aéronautique française qui est entrée dans la composition des forces armées soviètiques et qui est devenue connue sous le nom de Normandie – Niémen.

L’acharnement des combats était tel qu’au bout de quatre mois il ne restait dans l’escadrille que cinq aviateurs en vie. Néanmoins, des volontiers de plus en plus nombreux se présentaient en remplacement des aviateurs tombés.Et  en été 1943, l’escadrille s’est transformée en régiment. Le régiment  « Normandie-Niémen a participé aux batailles les plus importantes du Front de l’Est.

 Participant from France1:

Au cours de quatre longues années des souffrances, des sacrifices, le peuple français continuait la bataille pour une France libre.

Participant from France 2: Tant de courage, tant d’héroïsme dans cette lutte conre le fascisme!

 Participant from France1:

200 000 déportés dans les camps de concentration !

Participant from France 2:

75 000 communistes fusillés!

 Participant from France1:

643 habitants d’un petit villages français Oradour ont été brûlés à l’église. Personne n’est resté... pas une maison.

Participant from France 2:

810 000 Français ont disparu dans cette guerre !

 Participant from France1:

Mais le 25 août 1944  Paris a été libéré. Et le 8 mai 1945 toute la France a vecu la victoire comme toute l’Europe occidentale.

 Представитель Франции 1:

14 июля 1940 года, в 8 часов утра фашистские солдаты вошли в Париж. 10 июля 1940 года французские коммунисты  призвали народ Франции к объединению и сопротивлению. Тысячи и тысячи французов: рабочих, крестьян, интеллигенция, женщины и мужчины, старики и молодежь стали солдатами Сопротивления. Народ героически сражался с врагом. Среди сопротивленцев были также 35 отрядов партизан, «маки», в состав которых, вошли советские граждане, бежавшие из немецких концентрационных лагерей. В рядах Сопротивления были известные всему миру люди, такие как физик Фредерик Жолио Кюри, поэты Луи Арагон и Поль Элюар.

 Представитель Франции 2:

 В 1942 году СССР и французские патриотические силы, известные как «Сражающаяся Франция», заключили соглашение о создании французской авиационной единицы, которая вошла в состав советской армии и которая сражалась под названием эскадрильи «Нормандия – Неман».

Бои были настолько жаркими, что через четыре месяца в эскадрилье осталось  в живых пять летчиков. Но на место погибших летом 1943 года приходило все больше и больше добровольцев, и эскадрилья превратилась в полк.

Полк «Нормандия - Неман» принял участие в самых важных сражениях на Восточном фронте.

 Представитель Франции 1:

На протяжении четырех долгих лет страданий, жертв, французский народ сражался за свою свободную Францию.

 Представитель Франции 2:

Столько мужества, храбрости, столько героизма показал французский народ вместе с русским в этой борьбе против фашизма!

 Представитель Франции 1:

200 000 французов заточенных в концентрационные лагеря!

 Представитель Франции 2:

75 000 расстрелянных коммунистов!

 Представитель Франции 1:

643 жителя маленькой французской деревни Орадур, сожженных  заживо в церкви! Никто не выжил… не осталось ни одного дома.

 Представитель Франции 2:

810 000 французов погибло в этой войне!

 Представитель  Франции 1:

25 августа 1944 года Париж был освобожден. 8 мая 1945 года вся Франция праздновала победу также как и вся Западная Европа.

 Chairman: To sum up I have a question. Who won the Second Word War? We often hear this question in many countries. And what do you think about it?

Representative from the USA 2: My name is ______. I am from the USA. In my opinion that was not only a common misfortune, but in the final analysis also a common Victory that united very many people. Our countries could win in that war only together. Military cooperation began to form even from 1941. The Arctic convoys delivered to Murmansk and Severodvinsk the required military and civil products. Together with the Soviet sailors naval sailors of other anti-Hitler coalition countries repulsed heroically enemy attacks. And, of course, the opening of a Second Front in June 1944 was a tremendous contribution to the victory.

Participant from Great Britain 2: I absolutely agree with you .The struggle of the anti-Hitler coalition countries brought Victory Day nearer. Fascism was vanquished. Russian liberator soldiers together with the allies entered Berlin. The peoples, having united in the struggle against the terrible threat, proved that it was possible to defeat even such a powerful enemy as fascism was. So to my mind we should not divide this great Victory into ours and someone else's.

Chairman:  Thank you for taking part in our work.

          At the end of the meeting I remember you that we’ll continue the conference tomorrow to discuss the lessons of the Second World War. But don’t forget that after dinner we will have an excursion around the town and put flowers on the Tomb of the Unknown Soldier.

         Thank you for attention.

Teacher: Thanks for your work. It’s really well-done. Let’s sum up the lesson. Today you have learnt many interesting facts about the Second World War. At the next lesson we are going to continue the role-play. You should be ready to discuss the lessons of the war. I also ask you to express your opinion what young people must do not to admit the war again and to maintain peace on our planet.

            That’s all for today.

            Goodbye everybody.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Выступление на Международной конференции,посвященной 111 годовщине со дня рождения В.И.Чуйкова

Краеведческая деятельность помогает понять подрастающему поколению,что будущее России действительно в их руках,что страна будет такой,какой её сделают люди,то есть мы с вами.Работа по патриотическому ...

Материалы Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции, посвященной 105-летию Дж. Г. Киекбаева, 28 октябрь 2016 г.

Профессор Джалиль Гиниятович Киекбаев – основоположник теории урало-алтайского языкового сообщества и аспекты ее развития в современной отечественной лингвистике. Материалы Всероссийской (с международ...

Презентация доклада «Воспитание личности юных шахматистов младшего школьного возраста в тренировочном процессе» на Международной научно-практической конференции, посвященный Рудиковским чтениям.

В данной публикации представлена презентация доклада «Воспитание личности юных шахматистов младшего школьного возраста в тренировочном процессе» на Международной научно-практичес...

Сборник статей XI Международной научно-практической конференции, посвященной 85-летию Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета : в 2 ч. / под общ. ред. В.С. Васильевой, С.В. Росляковой; М-во науки и высш. образования Рос.

Сборник статей XI Международной научно-практической конференции, посвященной 85-летию Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета : в 2 ч. / под общ. ред. В.С. Васильевой...

Протокол участника II-ого, творческого (литературного) тура, СТИХОТВОРЕНИЯ международного Конкурса, посвященного 75-ой годовщине Победы в ВОВ Май.2020г.

Протокол участника II-ого, творческого (литературного) тура, СТИХОТВОРЕНИЯ международного Конкурса, посвященного 75-ой годовщине Победы в ВОВМай.2020г....

Материалы всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвященной 20-летию социальнопсихологического факультета Бурятского государственного университета имени Доржи Банзарова

quot;Причины осложненного поведения детей группы риска как объект внимания социального педагога в образовательной организации"В статье рассматриваются проблемы, связанные с сиротством, беспризор...

Доклад на XII Международной научно-практической конференции, посвященной памяти выдающегося ученого – педагога, академика В.А. Сластенина 23 – 24 сентября 2021 года. Тема выступления: ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ РАЗВИТИЕ ПЕДАГОГА В КОНТЕКСТЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ РЕФОР

В докладе освещаются актуальные проблемы ПОО, связанные с необходимостью профессионального развития педагогов, а также приводятся примеры международной практики их решения....