It’s fun
план-конспект урока по английскому языку (5 класс)

Федулкина Анастасия Геннадьевна

Название урока

Цели и задачи

 

It’s fun

Развитие иноязычной коммуникативной компетенции обучающихся, актуализация знаний обучающихся. К концу урока обучающиеся должны суметь составить мини-высказывание по теме «Мое любимое время года»

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon 5kl_seasons.doc91.5 КБ

Предварительный просмотр:

Тема урока    «It’s fun»

Дата 11.02.2015

Класс   5 А

Цель:

- Развитие иноязычной коммуникативной компетенции обучающихся, актуализация знаний обучающихся. К концу урока обучающиеся должны суметь составить мини-высказывание по теме «Мое любимое время года»

Задачи:

  1. активизировать лексико-грамматический материал;
  2. формировать произносительные навыки;
  3. учить учащихся осмысленно воспринимать и дифференцировать  информацию из   прочитанного и услышанного;
  4. развивать навыки монологической речи;
  5. развивать устойчивый интерес у учащихся к английскому языку и стране изучаемого языка через ознакомление с материалом с использованием ИКТ технологии;
  6. развивать познавательный интерес у учащихся;
  7. развивать языковую догадку, внимание, память, мышление

Речевой материал:

видеофрагмент  Weather report, текст    , песня для физкультминутки,

Оснащение урока:      

Проектор, ноутбук,  колонки, карточки-опоры.

Время: 40 мин

 

Ход урока:

Этапы урока

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

1.Организационный момент

- Good morning, children! I'm glad to see you.

  Who is on duty today?

What date is it today?

What day of the week is it today?

Do you like Wednesday?

 Good afternoon, We are happy to see you too.

P1  I’m on duty today.

It’s  11th February.

It’s Wednesday.

P2 Yes, I like Tuesday. We have English and History on Tuesday.

2. Рефлексия

Exercise

 “ Smiles”

3. Сообщение темы и цели урока.

(прошу соотнести свое настроение с иллюстрациями: ясно/солнечно, облачно, пасмурно/дождь)

How are you today? I’m glad, that you fine.

Now, I want you to look at the board, listen to music and try to guess what is the theme of our lesson today?( слайд2)

T: Right you are. - The weather is the most important topic in England and you must be good at discussing the weather. Today we speak about seasons and weather, and say what people like to do in different seasons.

Сегодня мы поговорим о временах года и погоде. Мы будем практиковать наши умения в говорении, чтении, в прослушивании и письме)

 We’ll practice our skills in speaking and reading, listening and writing. By the way, And what is the weather like today?

 P1: It’s . . .

(

Let’s start our lesson .

Pupils’ answers:

4.Фонетическая и речевая зарядка.

3.   Речевая зарядка

4.Актуализация лексики по теме.

Look at the screen and let’s  practice our tongues. Now, let’s pronounce correctly the words. Listen and repeat after me all together.  

Учитель просит обучающихся привести примеры слов, где встречаются звуки

  • [i:]- seasons, degree, please
  • [^]- months, sunny, summer
  • [w]- winter, when, windy
  • [ɔ:] - autumn, August
  •  [s]- spring, sunny, snowy
  • [au] –out, now,how,cloudy

 Mouse,house,cow,ground,mouth,sound,owl,round.

   Еverything is in its season.-  все хорошо в свое время.  

 Русская пословица-всему свое время.

Do you know any Bashkir proverb?   у каждого    времени года есть свои плоды.                                                                            

  1. What season is it? (слайд 3)

Does it snow in winter?

Do you play hockey in winter?

  1. What season is it? (слайд 4)

Is it rainy in spring?

Do you play football in spring?

  1. What season is it? (слайд 5)

Is it sometimes rainy in summer?

Do you swim in the river?

  1. What season is it? (слайд 6)

Is it sometimes rainy in autumn?

Do you swim in autumn?

1.Let’s revise the words: repeat after me.

  • rainy
  • snowy
  • windy
  • sunny
  • foggy
  • go skiing
  • watch TV
  • read book
  • make a snowman
  • have a picnic
  • go camping

Translate

P. 1: а cloudy sky; P. 2: a frosty day; P. 3: a wet weather; P. 4: a snowy winter

 Составление предложений по слайдам

Учащиеся называют слова и повторяют за учителем.

Учащиеся   слушают пословицу и переводят.

 

Учащиеся отвечают на вопросы.

5.Аудирование и визуализация изученной информации. Знакомство с  прогнозом погоды  на примере видеофильма.

Listening for specific information

Now let’s watch a short film     International weather forecast.                      

Now you have seen a film, a presentation and now let’s check what you have remembered about the weather.

Task 1   Mark the following statements   False  (F) or True (T)

Read the sentences and mark is it True or Fauls.

  1. It is snowy in Mexico.____
  2. It is sunny in  Canada._____
  3. It is foggy in England._____
  4. It is rainy in Russia.______
  5. It is hot in Australia.______
  6.  It is cloudy in Japan._____

Check each other1-F,2-F,3-T,4-F,5-T,6-T                                                                    

Pupils watch a video

6. физминутка

 (on the screen)

I think that you are tired. Let’s dance with ping eons together very funny dance.

Дети смотрят на экран и повторяют движения за учителем

7. Введение и первичное закрепление лексики по новой теме

8.Работа в парах.

Now look at the blackboard. New words

_Enjoy

-Stay

-sunbathe

Work in pairs: Make up sentences using words.

  • I, swim,in, in, the river,summer.
  • They, enjoy, books,in,rainy,weather,reading.
  • We, make, in winter, snowmen

9. Reading

10. Работа по тексту. (фронтальная)

  1. Ex.3,4p.90

Answer the questions.

Учащиеся читают текст  вслух и переводят .                

Учащиеся устно отвечают на вопросы учителя.

11. Закрепление изученного материала

Speaking

ROLE-PLAY.  

Do you know who is?  Padington- the bear! You know –he likes travelling! And next year he is going to Russia, but he can’t decide when it’s better to do it!  In Summer,winter,spring,autumn?

- Мне бы хотелось, чтобы в конце урока вы попробовали рассказать о своем любимом времени года.  И пригласить его в Россию.

 GR/1

Gr/2

 So,we can say that summer, spring, winter and

Autumn are beautiful in Russia.And we’ll invite The bear in any season.

 

Учащиеся получают картинки с карточками. В группах готовят описание 1 из времен года.

12. Домашнее задание

Our lesson comes to the end. It’s time to write down your home task.  Ребята, мне бы хотелось, чтобы вы дома еще раз потренировались и на следующий урок рассказали мне о своем любимом времени года. Учитель раздает каждому обучающемуся план высказывания.

(Каждый учащийся получает карточку –подсказку. Приложение 1

Plan

1. Your favourite season.

2. Months.

3. Weather. Temperature.

4. Days.

5. People's activity.

Приложение 2

Сomplete the sentences

1. My favourite season is ….

2. (Winter, spring, summer, autumn) months are ….

3. It is (rainy, snowy, foggy) in ….

4. It is (cold, cool, warm) in ….

5. The weather is (dreadful, fine) ….

6. The days are (long, short).

7. I usually … in ….

8. I play … in ….

Учащиеся подсчитывают свои баллы.

Pupils’ answers

I’m fine/not so bad/not so well/so-so/terrible/sleepy/   excited.          

I’m in a good/bad mood.

I feel like singing and dancing.

12. Рефлексия

Game ‘Round About”

It’s time to evaluate your work.…..

Now let’s see how you are feeling now.

X. Рефлексия. Учитель предлагает детям закончить фразу: «Сегодня на уроке я…» (Такой метод способствует глубокому осознанному усвоению знаний, самоанализу, рефлексии)

T: А теперь я хочу, чтобы вы оценили наш урок и свою работу на уроке. Выберите одно предложение из списка и закончите его (Слайд 10).

  1. сегодня я узнал…
  2. было интересно…
  3. было трудно…
  4. теперь я могу…
  5. я научился…
  6. я смог…
  7. меня удивило…

Ученики выполняют задание учителя.

 Оценки.

Yes, we do.

Yes, we can.

T: Now I want you to listen to the texts. Try to understand what season it is. Here are four texts.

It is a cold season. There is much snow everywhere. It is frosty and snowy and slippery. The days are short and the nights are long. Children can play snowballs and make snowmen. They can skate and ski.

It is a very nice season. The weather is fine, it is warm. There are many green trees in the streets, in the parks and in the yards. Sometimes it rains, but as usual the sun shines brightly. The birds return from the hot countries and make their nests. Children can ride a bike and play games.

It is hot or warm. The days are long and the nights are short. There are many green trees and nice flowers in the parks and in the squares in summer. The pupils don’t go to school, they have got their summer holidays.

It is cool. The weather is changeable. It often rains. The days become shorter and the nights become longer. The birds prepare to fly to the South. People can see yellow, red, brown leaves everywhere. There are many vegetables and fruit.

Season

Summer

Autumn

Winter

Spring

☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺

☺☺☺☺☺☺

  ☹☹ ☹☹    ☹☹☹   ☹☹ ☹☹

              4) Make up sentences:

1. at a hotel, we, staying, now, are.

2. loves, ties, wearing, Harry.

3. in, he, a bank, works.

4. moment, the, are, picking, you, flowers, at?

5.raincoat, have, you, got, a?

6.you, now, leaves, are, raking?

7.he, swim, doesn t, well.