СИСТЕМА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ВРЕМЕН ГЛАГОЛА В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ В ТАБЛИЦЕ
учебно-методическое пособие по английскому языку

Черний Екатерина Александровна

Таблица с временами глаголов английского языка необходима каждому, кто изучает английский и хочет овладеть временами глагола, ведь таблица времен помогает выстроить систему использования английского глагола. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл future.docx20.41 КБ

Предварительный просмотр:

система использования времен глагола

 в английском языке в таблице

Present Simple

Present Continuous

Present Perfect

Present Perfect Continuous

Как образовать?

+ V/V(e)s

I go to school every day.

Моlly goes to school every day

-don’t/doesn’t V

I don’t go to school every day.

Molly doesn’t go to school every day.

? Do/Does + S +V

Do you go to school every day?

Does Molly go to school every day?

Как образовать?

+ am/is/are Ving.

I am sitting.

She is singing.

They are playing.

-am/is /are not +Ving

I am not playing.

He isn’t watching.

We are not listening.

? Am / Is /Are + S+ Ving

Am I sitting?

Is she listening?

Are they singing?  

Как образовать?

+ have/has +V3

I have watched this film.

She has done her homework.

-have/has not +V3

I haven’t met her before

He has not watched the film.

? Have/Has +S+V3.

Have we met before?

Has Molly read this book?

Как образовать?

+ have / has been Ving

I have been working.

She had been waiting.

-Have/has not been Ving

I haven’t been waiting for you.

She hasn’t been running.

? Have/ has + S+ been Ving

Have you been working all day long?

Has he been running?

Когда употреблять?

  • Обычное, регулярно повторяющееся действие.

Molly often visits her granny.

  • Расписание.

The ship leaves at 8 sharp.

  • Факты, законы природы.

It often rains in autumn.

Когда употреблять?

  • Действие происходит (длится) в данный момент.

She is watching TV now.

  • Действие происходит в данный период.

I am reading M.Twain these days.

  • Запланированное действие.

I'm flying to Madrid.

Когда употреблять?

  • Действие завершено, но нет указание на момент совершения.

She has done her homework.

  • Действие завершено, нет указания на момент совершения и есть результат важный в данный момент.

I have bought some flour, so we can bake a cake.

Когда употреблять?

  • Действие, которое длилось до настоящего момента (возможно, действие продолжается и сейчас).

She has been waiting for you for 3 hours.

Слова-указатели. Маркеры времени.

Usually, generally, once a month, twice a week, always, every day/week/month, never, often, seldom,

sometimes, rarely

Слова-указатели. Маркеры времени.

Now, at the moment, at present

Слова-указатели. Маркеры времени.

lately, recently, twice, several times, ever, never, just, already, yet, for, since

Слова-указатели. Маркеры времени.

For, since

Past Simple

Past Continuous

Past Perfect

Past Perfect Continuous

Как образовать?

+ V2

I played hockey.

Molly went to the zoo.

-didn’t +V

I didn’t play hockey.

Molly didn’t go to the zoo.

? Did +S+V

Did you play tennis?

Did Sara go to the zoo?

Как образовать?

+Was/were+Ving

She was sleeping.

They were dancing

  • was/were not Ving

She was not crying.

We were not waiting for him.

? Was /were +S+Ving

Was she writing a letter?

Were you dreaming?

Как образовать?

+Had +V3

I had done my homework by 6 o’clock.

  • Had not +V3

She hadn’t finished cooking before her mother came.

? Had +S+V3

Had she come before midnight?

Как образовать?

+Had been Ving

I had been crying before he came.

  • had not +S+ been Ving

I hadn’t been cooking by midnight.

? Had + S + been + Ving

Had she been crying till midnight?

Когда употреблять?

  • Обычное единичное действие в прошлом.

I visited my granny last month.

  • Цепь событий в прошлом.

I opened my bag, found the key and started the car.

Когда употреблять?

  • Действие, которое длилось в определенный момент прошлого.

She was dancing at 5 o'clock yesterday.

She was sleeping when her brother came.

Когда употреблять?

  • Действие закончилось до момента в прошлом.

I had watched the film before we went to the cinema.

She had fallen asleep before midnight yesterday.

Когда употреблять?

  • Действие длилось до момента в прошлом.

Sally had been waiting for half an hour and then she decided to go home.  

Слова-указатели. Маркеры времени.

yesterday, last (that) month, the day before yesterday, last (that) week\month\year, in 2010, on the 10 of April, ago

Слова-указатели. Маркеры времени.

all day /night long, at that moment/time, while, at 5 o'clock, when +Past Simple

Слова-указатели. Маркеры времени.

By, by the time, before

Слова-указатели. Маркеры времени.

all day long, by, before, since, for, till

Future Simple

Future Continuous

Future Perfect

Future Perfect Continuous

Как образовать?

+ will V

I will stay with you forever.

-won’t (will not) V

Не won’t help you.

? Will +S+V

Will you come to my party?

Как образовать?

+will be Ving

I will be reading at 2 o’clock tomorrow.

-Won’t be Ving

She won’t be sleeping if you come later.

? Will +S+be Ving

Will you be waiting for me?

Как образовать?

+Will have +V3

I will have read the book by tomorrow.

-Won’t have V3

She won’t have cooked dinner by that time.

Will+ S+have V3

Will you have finished homework by midnight?

Как образовать?

+ will have been Ving

I will have been waiting for you till midday.

-won’t have been Ving

I won’t have been reading for so long.

? Will +S + have been doing

Will you have been doing your homework till 5 o’clock?

Когда употреблять?

  • Одиночные или последовательные действия в будущем

I will meet you at the station.

She will come home and then she will take a shower.

Когда употреблять?

  • Действие длится в определенный момент будущего.

I will be lying on the beach at this time tomorrow.

Когда употреблять?

  • Действие закончится до момента в будущем.

I will have written all the letters by 5pm.

Когда употреблять?

  • Действие длится до момента в будущем.

Molly will have been living in Kongo for three years next November.

Слова-указатели. Маркеры времени.

Tomorrow, the day after tomorrow        , tonight, one of these days, next week/month, in an hour /minute, later, soon, in (the) future

Слова-указатели. Маркеры времени.

all day /night long, at that moment/time, while, at 5 o'clock, when

Слова-указатели. Маркеры времени.

By, by the time, before

Слова-указатели. Маркеры времени.

all day long, by, before, since, for, till


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Использование глагола to be при переводе русских предложений в настоящем времени на английский язык

Майнд-карта на использование глагола to be при переводе русских предложений в настоящем времени на английский язык.Цель: сведение до минимума ошибок на глагол to be при переводе русских предложен...

Использование времен в английском языке

Шпаргалка по временам английского языка в картинках...

Материалы для повторения системы видо-временных форм английского глагола для 9 класса

Данные материалы представляют свой блок упражнений для повторения системы видо-временных форм глагола, закрепления и контроля грамматического навыка....

Методическая разработка урока по английскому языку «Образование и использование времен в английском языке» 10 класс

Урок по теме: «Образование и использование времен в английском языке» по УМК Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. «Счастливый английский. ру/ Happy English.ru» для 10 класса общеобразовательных учреждений. Обни...

Изучение времени глагола английского языка: Past Continuous

Презентация к уроку в 8-ом классе по МК Биболетовой М. З....

1. Методическая разработка по теме " Система времён глагола настоящего времени" на английском языке.2. Методическая разработка по теме " Система времён глагола прошедшего времени" на английском языке

1. Презентация по теме " Система времён глагола настоящего времени" предназначена  для  введения и тренировки грамматического материала на уроках английского языка  в 5-11 кла...

Статья: «Некоторые аспекты использования времен глагола английского языка: Present Perfect и Present Perfect Continuous»

В данной статье освещены некоторые аспекты грамматики английского языка, традиционно вызывающие трудности у обучающихся и требующие огромных усилий как со стороны учащегося, так и со стороны педагога....