Clothes. National costumes
план-конспект урока по английскому языку (8 класс)

Обучающая цель: Языковые средства и навыки оперирования ими (лексическая сторона речи): научиться оперировать активной лексикой в соответствии с коммуникативной задачей.

Коммуниккативные УУД: научиться  вести беседу на основе прочитанного, употреблять в речи изученные и новые ЛЕ по теме, читать и полностью понимать аутентичный текст, совершенствовать навык восприятия речи собеседника на слух; совершенствовать навык правильного использования фразовых глаголов в устной и письменной речи.

Скачать:


Предварительный просмотр:

МБОУСОШ9

Clothes. National costumes

( урок по английскому языку в 8 классе)

Разработала Олейник К.И.

учитель английского языка

учитель первой категории

unnamed.png

г.Чехав

2020

Тема урока:  Oдежда. Национальные костюмы. Чтение.

 Класс: 8 (Учебник Spotlight 8)

Тип урока: комбинированный урок

Обучающая цель: Языковые средства и навыки оперирования ими (лексическая сторона речи): научиться оперировать активной лексикой в соответствии с коммуникативной задачей.

Коммуниккативные УУД: научиться  вести беседу на основе прочитанного, употреблять в речи изученные и новые ЛЕ по теме, читать и полностью понимать аутентичный текст, совершенствовать навык восприятия речи собеседника на слух; совершенствовать навык правильного использования фразовых глаголов в устной и письменной речи.

Развивающие цели: (ориентированные на достижение метапредметных результатов обучения): развивать умения во всех видах речевой деятельности при планировании вербального и невербального поведения; развивать умения смыслового чтения: умения прогнозировать содержание текста по ключевым словам, по картинкам, устанавливать смысловые соответствия при восприятии речи на слух; выделять основную мысль, главные факты.

Воспитательные цели: (ориентированные на достижение личностных результатов обучения): воспитывать патриотизм,  формировать уважение к традициям своего народа, его культурному наследию.

Оснащение: раздаточный материал, таблица, компьютер, мультимедийный

проектор, презентация, аудиозапись, картинки с изображением одежды, картинки с изображением людей, одетых в разные стили одежды, видеоролик.

В поурочном плане использованы:

1)        Учебник  Ваулина Ю.Е., Дули Д., Подоляко О.Е. и др. «Английский в фокусе» для 8 класса. – М.: Express Publishing: Просвещение, 2016

2)        Приложение №1 презентация: (фон, рисунки  из ресурсов сети интернет: //www.google.com.ua/,//ru.wikipedia.org/)

Ход урока

Организационный момент.

Фонетическая разминка.

Проверка домашнего задания

Активизация изученной лексики.

Чтение текста. Выполнение заданий к тексту. Работа в парах, группах.

 ( контроль монологических высказываний)

Заключительный этап.  Подведение итогов. Домашнее задание.

                                 ХОД УРОКА

1  Организационный момент.

T: Good morning, I’m glad to see you. Is anybody absent today? How are you today?

2 этап – мотивационный. Постановка целей и задач урока.

Цель – включение в учебную деятельность на личностно-значимом уровне.

T:Now look at the blackboard try to guess  the theme of our lesson. What can you see?

P: We can see people in different kinds of clothes.

T: What’s special about the clothes?

P: I think we will discuss modern clothes and national Russian costume.

T: Right , we will talk about clothes and read the text about national Russian costume.

Фонетическая зарядка. Altogether

Jeans and trousers,

sweaters and shirts,

socks and tights

and jackets and skirts,

 T-shirts, shoes,

High boots and vests,

These are the clothes

for Sue and Ernest.

3 Основная часть

Этап-актуализация знаний

2) Повторение лексики. As we are going to talk about clothes let’s revise their names. Say one word to describe the clothes. Name the pattern, the material or the style of the clothes.

Example: a blouse- a silk blouse

a shirt-a striped shirt

a … coat, a … dress, a … hat, a … vest, a … jumper, a …suit, a jacket, a …coat, a… skirt, a … hat, … trousers, …. jeans, …high-heel shoes, … boots, etc.

3) Fill in the table with the words from the list.

Dress, tight-fitting, flax, skirt, plain, wool, casual, polyester, shirt, floral, smart, cotton, sporty, striped, linen, checked

Clothes

Pattern

Style

Fabric

4 этап- первичное усвоение новых знаний.

4) Before reading the text let’s look at the pictures. Do you know these clothes? Repeat after me.

1rubaha

2 porty

3 poneva

4 lapti

5 kushak

6 perednik

5) Work in pairs. Write down English equivalents to the words. And now look at the screen and check yourself.

1rubaha

2 porty

3 poneva

4 lapti

5 kushak

6 perednik

A shirt

B trousers

C skirt

D bast shoes

E belt

F apron

6) In our text there are some unknown words. Write them down into your vocabularies.

Merchant

Craftsman

Peasant

Embroidery

Bead

Bast

7) Look at  the possible headings to the text. Read them.  

a) Traditional national Russian costume

b) Russian women’s national costume

c) Clothes in the 12th century

8) Read the text and choose the correct heading. (One by one)

Text

Historians suppose that a traditional Russian costume started taking its shape in the 12th-13th centuries. Up to the 18th century it was worn by tsars, boyars, merchants, craftsmen and peasants.

A traditional Russian costume for women consists of two dress types: a sarafan based and a poneva based costume. People hand painted them and decorated with the embroidery and beads. Red, white and blue fabrics were the most popular.

A sarafan was worn by girls and young women. It is a long, loose-fitting sleeveless dress with straps buttoning in front. It was worn with a long shirt called a rubaha.

A rubaha was worn by men, women and children from birth to death. It is a type of a shirt with long sleeves. Men’s length of the shirt was to their knees and women’s one was to their ankles. The shirt was made of a white, blue or red cloth and decorated with a red tape or embroidery.

In the southern part of Russia girls wore  long linen shirts with a woolen belt. When the girl was old enough  to get married she started to wear a poneva upon the shirt.A poneva is a woolen skirt, made of a home-made cloth, usually checked or striped. It was ornamented with embroidery and beads.

A kokoshnik is the most common type of a festive headdress. It was worn in 14th - 19th centuries. The kokoshnik could be pointed or round. Usually it was decorated with gold, silver, pearls and decorative stones. That’s why it was very expensive and was handed down from grandmother to granddaughter.

A perednik (apron) served to keep the clothes clean and protect them from dirt. It was worn by peasants. Women used it in the kitchen or in the garden. On holidays it was a decoration with patterns typical for the region.

A navershnik was worn by women and girls   in cool weather over a sarafan or a rubaha.

Lapti are bast shoes which were worn over onuchi (narrow strips of cotton) by peasants.  Lapti were used in the countryside up to 1930s.

A typical costume of a peasant consisted of a long shirt with a high collar called a rubaha and   straight trousers called porty .

A rubaha and porty were made of a home-made linen. Porty were not loose and were tightened to the ankles. The shirt was tied with a belt called kushak.  Onuchi and lapti were worn on the feet.

Wool, cotton and silk were used to make clothes  but flax was the most common fabric among peasants. Nowadays national costumes are still popular. They are used for concerts, dance performances, as well as on weddings and folk holidays.

5 этап – первичная проверка понимания.

9) So what is the right heading to this text and why?

10)  Упражнение-энергизатор. Let’s relax a little bit. Stand up, please! I will name clothes. You must touch that part of the body where people wear them. Example: A hat – you must touch your head.

Teacher: socks, a scarf, a cap, mittens, shoes, a belt etc.

11) Now work in pairs, read the text and choose the correct variant.

1) A traditional Russian costume started taking its shape in the 18-19th/ 12-13th  centuries.

2) Men’s shirts differed from women’s by length/width.

3) The sarafan was worn by young girls and women/by old women.

4) Women wore the kokoshnik  every day/ for special occasions.

5) Shirts/trousers were worn by both men and women.

6) Kokoshnik is an expensive/ a cheap headdress.

7)Lapti were made of flax/of bast.

8)Kushak / navershnik was used to tie clothes.

9)Silk/flax was the most common fabric among the peasants.

12)Answer the questions:

1 What does a traditional Russian costume for women consist of?

2 How did people decorate their costumes?

3 What colours of fabrics  were popular?

4 What does a traditional Russian costume for men consist of?

5 What fabrics were used to make clothes?

6) Первичное закрепление

14) Now let’s work in 4 groups. Tell about national and modern clothes .(Pupils do the task in four groups: the first one will describe Russian national costume for men, the second group will tell about the clothes men wear nowadays, the third group will describe Russian national costume for girls and women, the fourth group will tell about popular clothes of girls and woman nowadays).

15) Развитие навыка построения микро-монолога. Now we’ll play a guessing game. Look at the pictures 1-7 and try to guess what person is being described.

Example: The person is wearing a plain tight-fitting top, a floral cotton skirt and comfortable sporty moccasins. This person looks smart and trendy.

Answer: This is the picture № 4.

16)Summing up. Оценивание усвоения знаний, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция. Рефлексия.

Which new words have you remembered? What information was interesting for you?

17) Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению. Home task.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

National parks and reserves of the United States National parks and reserves of the United States

Данную презентацию можно использоватьпри изучении культуры США. В ней излагается материал по национальным паркам и заповедникам США....

Traditional costumes in the British Isles

Урок по теме «Национальные костюмы Великобритании» направлен на изучение культурологического аспекта на уроках английского языка в 6-9 классах средней школы.Цель урока:  изучить что пре...

презентация на тему "Scottish National Clothing"

В этой презентации представлена информация о национальной шотландской одежде....

Презентация на тему "Traditional Costumes in the British Isles" к УМК "Spotlight", 8 класс

Презентация на тему "Traditional Costumes in the British Isles" к УМК "Английский в фокусе, 8 класс....

British Costumes

Данная презентация педназначена для использования в рамках изучения Unit 1 "What do you look like?" в 6 классе по УМК  Кузовлева В. П. ...

Конспект урока английского языка в 8 классе по теме "Traditional Costumes in Great Britain"

Конспект урока английского языка по УМК Spotlight -8 с использованием технологии "Педагогическая мастерская"...

Презентация к уроку английского языка в 8 классе к УМК " Spotlight" по теме " Traditional Costumes in the British Isles"

Автор предлагает презентацию к уроку английского языка в 8 классе к УМК "Spotlight" по теме " Traditional Costumes in the British Isles"....