урок английского языка по теме "Средства массовой информации"
план-конспект урока (8 класс) по теме

урок-дискуссия для учеников 8 класса школ с углубленным изучением английского языка по теме "Средства массовой информации"

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon konspekt.doc67 КБ
Файл do_you_read_newspapers_on_sundays.pptx2.19 МБ

Предварительный просмотр:

Предмет: иностранный язык (английский)

Учитель: Яскова Т.А.

Класс: 8 «Б»

УМК: учебник (Афанасьева О.В., Михеева И.В.) для 8 класса школ с углубленным изучением английского языка

Тема: «What’s the News?»

Тема урока: «Mass Media» (средства массовой информации)

Тип урока: повторительно-обобщающий

Вид урока: игра-дискуссия

Общая цель изучения:

  • формирование и развитие навыков общения через активизацию понятий, связанных с телевидением, прессой, радио;
  • формирование творческого и критического мышления учащихся через дискуссию и презентацию собственного мнения;
  • повышение интереса к СМИ в своей стране и их влияние на сознание, формирование жизненной позиции личности.

Задачи

Обучение

Развитие

Воспитание

Активизация лексики и лексико-грамматических конструкций при описании различных каналов российского и британского телевидения, а также других средств массовой информации – газет, журналов, выяснение их роли в развитии общества.

1. Развитие навыков и умений монологической и диалогической речи при описании реалий родной культуры в терминах, понятных для членов международных сообществ.

2. Развитие способности к эвристичности

1. Сравнение средств массовой информации, их значение в России и Британии, а также в жизни подростка

2. Воспитание толерантного отношения к мнению других людей, приобщение к культуре

Содержание

Методический инструментарий

Результат

1. Организационный момент:

приветствие, организация класса;

объявление темы урока, его задачи

2. Предъявление проблемы для обсуждения.

3. Проверка домашнего задания.

4. Брифинг «Британское и российское телевидение»

5. Конкурс капитанов

6. Подведение итогов урока (игры).

Методы:

словесно-наглядно-практический;

исследовательский

Средства:

опорные схемы; тексты;

газеты; журналы; презентация

Формы:

парная;

индивидуальная;

коллективная;

групповая

1. Выражают мнения о СМИ, дают оценку, предпочтения, рекомендуют, обсуждают, исследуют значение и роль СМИ в жизни людей

2. Определяют виды газет и их классификацию


ХОД УРОКА

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

I. Организационный этап

Good morning, children.
Sit down, please.
It’s nice, to meet you. Get ready for the lesson.
Who is on duty today?

Is everybody present today?
Tell me, please, what is the date today? What is the day of the week today?

Today is the 26 th of April? Today is Saturday.
What does the weather forest say?

At the lesson we are going to speak about Mass Media. We’ll improve your speaking abilities on the topics «British and Russian TV and Radio», «Newspapers», «The Role of Mass Media in people’s life».

Today we have some guests. Don’t worry.

Divide into 2 groups, the each group has its own tasks. And at the end of our lesson we are going to choose the best one – our winner!

 

II. Discussion

Task 1: give the fastest and the most correct answer.

1. Modern life is impossible without information.

  • Is that true?
  • How do you obtain (получать, добывать) information?
  • What is Mass Media?
  • What is Mass Media associated with?

2. So, we can learn about the world by watching TV, listening to the radio, by reading newspapers or magazines.

  • Which way do you like most? Why?
  • Tell us about your preferences.

 

III. Check in your homework!

Task 2: Look at the blackboard and listen to some information about «The Press» (презентация)

Answer the questions:

  1. Do you enjoy reading newspapers?
  2. What is your favorite newspaper? Why?
  3. How can we divide the British newspapers?
  4. Give the characteristics of the serious newspapers, will you?
  5. What are the populars specialized in?
  6. What is the language of the popular press?

IV. Briefing «The British and Russian TV»

Task 3. Imagine you are journalists. You are at the briefing now.

You are going to write an article about the British and Russian televisions. Interviewing will help you to do it. (ex. 3 p. 241)

V. Team captains competition!

Task 4.  You have some news in brief. Please, give the best answers, will you? (Приложение 1)

VI. Заключение 

Let’s summarize our competitions!

The first team has….. scores.

The second one has only…..scores.

You are making progress. That’s good. Our lesson is over. Good bye!


Приложение 1

NEWSPAPERS IN BRITAIN

All newspapers in Britain, daily or Sunday ones, can be broadly divided into the quality press and the popular press. The quality newspapers are also known as «heavies» and they usually deal with domestic and overseas news, with detailed and extensive coverage of sports and cultural events. Besides they also carry financial reports, travel news, and book and film reviews.

The popular press, or the «populars», are also known as tabloids, as they are smaller in size being halfsheet in format. Some people also call them the «gutter press» — offering news for people less interested in daily detailed news reports. They are characterized by large headlines, carry a lot of big photographs, and concentrate on the personal aspects of news, with reports of the recent sensational and juicy bits of events, not excluding the Royal Family. The language of a tabloid is much more colloquial than that of quality newspapers.

Here is a possibly witty though true classification of English newspapers:

The Times is read by the people who run the country.

The Mirror is read by the people who think they run the country.

The Guardian is read by the people who think about running the country.

The Mail is read by wives of the people who run the country.

The Daily Telegraph is read by the people who think the country ought to be run as it used to be.

The Express is read by the people who think it is still run as it used to be.

The Sun is read by the people who don’t care who runs the country as long as the naked girl on page three is attractive.

Questions for discussion

  1. Do you enjoy reading newspapers?
  2. What is your favorite newspaper? Why?
  3. How can we devide the British newspapers?
  4. Give the characteristics of the serious newspapers
  5. What are the populars specialized in?
  6. What is the language of the popular press?


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Do You Read Newspapers on Sundays?

Слайд 3

National newspapers Quality papers Large size Have many detailed articles about national and international events Tabloids Smaller in size Have more pictures and shorter articles about less important events or about lives of well-known people

Слайд 4

What are the names of British newspapers?

Слайд 5

National serious newspapers Give information about events happening in London Express political opinions Published on everyday of the week except Sunday

Слайд 6

Sunday newspapers All Sunday newspapers are national They are larger than daily ones and have 2 or 3 sections

Слайд 7

Tabloids The Sun is the biggest-selling newspaper in Britain Though some people disapprove of tabloids, they are quite popular

Слайд 8

Local newspapers Give information about films, concerts and other things happening in the local area Free local papers contain a lot of advertisements and some news

Слайд 9

Remember and answer: Why do some people disapprove of tabloids? Why are there free newspapers? Do you have them in Russia? What is the difference of daily and Sunday papers?


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект урока английского языка для 8 класса по теме Средства массовой информации

Урок разработан по теме "Средства массовой информации. Преимущества и недостатки ТВ."  Автор УМК М.З.Биболетова и др., 8 класс. К конспекту прилагаются презентации....

Урок английского языка в 8 классе по теме "Средства массовой информации (газеты)".

Урок систематизации и обобщения изученного материала по теме "Средства массовой информации (газеты)". УМК М.З.Биболетовой 8 класс....

Урок английского языка в 9 классе по теме "Средства массовой информации"

Материал содержит конспект урока и презентацию к нему. Может быть использован в 9 классе по любой программе, содержит задания по подготовке к ГИА и ЕГЭ....

Урок английского языка в 9 классе по теме "Средства массовой информации. Телевидение". Личностно-ориентированный подход в обучении.

Конспект урока с опорой на личностно-ориентированный подход в обучении для 9 класса. Может быть использован для разных УМК....

Конструкт урока английского языка по теме: "Средства массовой информации. Газеты." по УМК Биболетовой М.З.

 Данный контрукт урока соответствует всем требованиям составления конструкта (технологической карты) урока. В нем отражены цели, планируемы результаты, ресурсы и технологии, отвечающие тре...

Конспект урока английского языка в 8 классе «Средства массовой информации (газеты)»

урок систематизации и обобщения изученного материала....

Исследовательская работа в 9 классах по теме «История средств массовой информации» на уроках английского языка. Из опыта работы учителя английского языка Александровой Ирины Владимировны.

Исследовательская деятельность, это деятельность учащихся, связанная с решением учащимися творческой, исследовательской задачи с заранее неизвестным решением и предполагающая наличие основных этапов, ...