Эрзянь цёрань оршамопельтне
план-конспект урока (7 класс) на тему

Ледяйкина Людмила Анатольевна

Предварительный просмотр:

Тема: Эрзянь цёрань оршамопельтне. Костюм национальный ( мужской)   (5класс)

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

2. Кемекстамс ютазь материалонть «Эрзянь авань оршамопельтне» теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть

 

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

Ушодтано минь урок,

Ды минек весе анок,

Ручкась ды тетрадесь тесэ,

Кортатано эрзянь кельсэ!

II Исследовательской важодема.

(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).

  1. Эйкакштнэ теледе а пелить.
  2. Ютась сёксесь.
  3. Кода паро ардомс нурдынесэ!

III. Ютазь материалонь кемекстамо

         Эрзянь ава.

Эрзянь ава-боярава,                                             Мештесь пешксе нарядсо,

Моли теке ёвксонь пава.                                      Седей пешксе кенярксто,

Чова рунго,чамине,                                               Карксазь пиже кушаксо,

Масторлангонь мазыйне.                                      Калдор-кулдор пулакшсо.

Моли ашо палясо,                                              Васов гайги парозо,

Паля ланга руцясо,                                            Васов уи морозо.

Палы зоря пангосо,                                            Чова рунго, чамине,

Викшнезь икельпацясо.                                     Масторлангонь мазыйне!

     

                                                                                          Т. Байгушкина.

IV. Од материалонть ванномась.

Кортнема (беседа)

- Ялгат, течи минь тынк марто карматано ванномо од тема «Эрзянь цёрань оршамопельтне. Костюм национальный ( мужской) ». Варштадо, кодамо артовкс тынк книгасо ды слайд лангсо.

Арсян, тыненк туи мелезэнк эрзянь цёрань оршамопелесь. Вансынек сонзэ мазычинть, истя жо вансынек, кодамо элементстэ сон ашти.

1-це упражнениясь.

Пользуясь словарём, переведите элементы мужского национального костюма на русский язык.

Од валонь ваннома (новая лексика)

- Кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек тетрадьс.

Плёскат-блёстки

Мазыльма-украшение

Човаля-бисер

Цёко-кисть, бахрома

Алуж-жених

Каркс-пояс

Панар-рубаха

Сиве-ворот

Понкст-штаны  

Кемть-сапоги  

Раське-народ                                        

Ловносынек 2-це упражнениянть. При помощи данных суффиксов  образуйте новые слова суменьшительно-ласкательными суффиксами по образцу:

Образец: -нэ: панарнэ, урнэ, куярнэ;

-не:…,…,…;

-ке:…,…,…;

-ине:…,…,…;

-ыне:…,…,…

Сёрмадсынек.

 V. Оймсема ютко (Физкультминутка)

Вейке, кавто – кирьга, лавтов.

Колмо, ниле – судо, пиле.

Вете, кото – кедень кавто.

Сисем, кавксо – пильгень кавто.

Вейксэ, кемень – кавто сельмень

Верев кедтнень кепедьсынек,

Пек виевстэ цяпадьсынек.

Суртнэнь парсте сорновтсынек

3-це упражнениясь.

Выпишите существительные, относящиеся к теме: « Эрзянский национальный костюм». Составьте с ними предложения и запишите.

 Ковось ваннось, оласть тешттне,

Авань эрьгтне цитнесть мештьсэнь,

Патянь сиянь сюлгамозо

Валсь валдонзо монь янозон.

Стясь икелем ташто кудо,

Сыре кальтне састо удость,

Латопряспонгавтозь ковось

Вальма лангс валдонзо поводсь.

Се кудосонть од тейтерне

Кодась мазый коцтонь яннэ.

Сон анокстась алужонстэнь

Урьвакстоманень панарнэ.

                                  Маризь Кемаль.

     

                                                                                         

Исследования.

Сёрмадынк эрзянь  оршамопельтнень.

4-це упражнениясь.

Валкс марто важодемась ( с.60).

Найдите в словаре «Эрзянь-рузонь валкс. Эрзянско-русский словарь и запишите имена существительные, обозначающие предметы одежды, которые имеют не одно, а несколько значений.

Образец: карькс 1) оборы ( завязки для лаптей); 2) тонкая верёвка.

  1. Уроконь итогось.

Мезде минь кортынек  течинь уроксто?

Мезе тусь мелезэнк?

Кодат од валт минь саинек превс?

  1. Кудонь тев

Путынк превс стихотворениянть  ( с.60)

5-це упражнениясь.

Разгадав кроссворд , вы прочтёте название женского украшения.



Предварительный просмотр:

Учитель: Ледяйкина Л.А. МОУ «СОШ №8»

Тема: « Покш эрямов анокстамось Подготовка к взрослой жизни». (7 класс)

(васенце урокось)

Цели:введение и закрепление лексического материала;проверка навыков связной речи, систематизация знаний, полученных в 6- ом классе; приобщение учащихся к национальной культуре, местной переодической печати; знакомство детей с профессиями.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть, компьютер.

 

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

-Шумбратадо, эйкакшт.

- Озадо.

II Чтение учителем стихотворения «Селмов гйтть»

     СЁЛМОВ ГАЙТТЬ

Эрзянь кель, тиринь кель-

Валдо чи прок, шожда пель.

Валонь рисьметь-оймень гайтть…

Вай, зяро ёмавтыть валт:

Толкун,чахра, сирть, селей,

Пурька, индере, локсей-

Теке сёлмовт мазый гайттне-

Чевгель, човаля,сэней…

Ды смусттне сюлмазь коданя;

Кирине-кирькске-кирьксала.

Вельмевтьсынек ёмазь валтнэнь-

Раськень келень човалятнень

Эх, кода ванькскады келесь!

Ды карми кортамо велесь:

Байге, пусмо, низаня,

Каштаз, кумба, Вияна…

(Беседа по содержанию стихотворения)

- О чем это стихотворение?

-Прав ли автор, что исчезают многие красивые звучные слова эрзянского языка?

-Что нужно сделать, чтобы язык не забылся?

(Введение учащихся в тему урока)

Задачась истямо, ялгат, икеленек:

Саемс седе ламо содамочи тенек.

Эрямс валдочисэ,

Минек валось кеме,

Ды бажамс тень кисэ

Парсте тонавтнеме!

-  Ялгат, а тынь вечктядо тонавтнеме?

-А кие ёвты, мезе максы тонавтнемась?

- Виде, тонавтнемась - те ки покш эрямов.

- А косто ушодови те кись?

 - Виде, те кись ушодови школасто.

- Сермадсынек течинь теманть тетрадьс.

( Запись числа и темы урока в тетрадь)

II Од материалонть тевс ютавтомась.

Кортнема (беседа)

- Оят, течи минь тынк марто  вантано од тема «Покш эрямов анокстамось Подготовка к взрослой жизни»

-. Вансынек, кодат ВУЗ-т улить минек вечкевикс ошсонок, ультяно содавиксэкс неть профессиятнень марто, конатнень сынь максыть. Вастовдано минек вечкевикс «Чилисема» журналонть марто.

Арсян, тынь покш мельсэ течияк сыде школав. Кециде ялганк марто вастовомантень. Пек покш мельсэ якатадо тей, тонавтнетядо, оймсетядо, тейтядо вечкевикс тевенк. Течи  минь вансынек, мезе максы те теманть коряс учебной пособиясь, оштё весть ётасынек эсенек вечкеманок мазый, гайгиця эрзянь келентень ды вечкевикс школантень, вечкевикс «Чилисема» журналонтень . Арсян весенень лезэв  важодема и паро мельть- превть.

-Друзья, сегодня мы с вами изучим новую тему: «Покш эрямов анокстамось. Подготовка к взрослой жизни». Познакомимся с ВУЗ-ми, которые имеются в нашем любимом городе, с профессиями, которые мы можем получить в них. Вновь встретимся с нашим любимым журналом «Чилисема».

- Думаю, что вы с большим удовольствием ходите в школу,радуйтесь встрече с друзьями, учитесь, отдыхаете, делайте любимое дело. Сегодня мы рассмотрим, что даёт по нашей теме учебное пособие, ещё раз выразим свою любовь к красивому, звучному эрзянскому языку, к любимой школе и журналу «Чилисема»

-Желаю всем удачной и плодотворной работы на уроке.

III. Од вал марто важодема.

(Слова из стихотворения «Селмов гайтть»)

- Эйкакшт, тынь течи кармиде содамо ламо од валт.

Сёрмадсынек сынст валкс.

Толкун- волна

Чахра-цветок

Сирть-ясень

Селей-вяз (лиственное дерево)

Индере-1) жимолость (род кустарника с цветами различной окраски) ;2) бересклет; 3) ткацкая проволока внутри челнока

Локсей-лебедь

Чевгель- калина

Човаля- бисер

Сэней- сом

Байге- 1) пузырь на воде,;2) капля; 3) волдырь

Кумба- ковёр

Низаня- 1) тёща; 2) свояченица

Каштаз- 1) венок; 2) ореол (светлый ободок вокруг небесного светила)

Ловносынек 1-це упражнениянть. Подумайте и скажите, где вы хотели бы учиться?

IV. Ютазь материалонь кемекстамо.

  Поладынк валрисьметнень. (Допишите предложения).

 Мон арсян ___________

Монень вечкеви_________

- А ней вастовтано минек вечкевикс журналонть марто.

Инд. задание. Презент. Журнал «Чилисема»

Выразительное чтение стихотворений, взятых из журнала «Чилисема

Беседа по содержанию стихотворений.

-Мезде ёвтневи 1-це стихотворениясонть?

-Мезде ёвтневи2-це стихотворениясонть?

-Мезде ёвтневи 3-це стихотворениясонть?

Групповое задание.(*1-ая группа работает над сконвордом, 2-ая – над загадками, 3-я –над кроссвордом)

V. Оймсема ютко (Физкультминутка)

Вейке, кавто – кирьга, лавтов.

Колмо, ниле – судо, пиле.

Вете, кото – кедень кавто.

Сисем, кавксо – пильгень кавто.

Вейксэ, кемень – кавто сельмень

Верев кедтнень кепедьсынек,

Пек виевстэ цяпадьсынек.

Суртнэнь парсте сорновтсынек.

VI. Кемекстамо.

3 це упражнениясь. Прочитайте. Переведите текст и запишите первый абзац. Согласны ли вы с автором? Обоснуйте свою точку зрения.

Работа с пословицей.

! Мезе путат прязот школасо,

Сень кандат эрямонь перть.

VII.Уроконь итогось. Рефлексия.

Мезде минь кортынек  течинь уроксо?

Мезе тусь мелезэнк?

Кодат од валт минь саинек превс?

-Ёвтадо, кодамо оценкасо эрьвась казясы эсь прянзо?

VIII.Кудонь тев.

1.Сёрмадодо «Чилисема» журналстонть содамоёвкст теманть коряс.(Выписать из журнала «Чилисема» загадки на данную тему)

2.Теемс презентация «Сятко» журналонть коряс.(Инд. зад. Подготовить презентацию про журнал «Сятко»)

3. Путынк превс од валтнэнь. (Выучить новые слова)



Предварительный просмотр:

Тема: Кизэнь каникуладо ледстнемат. Воспоминания о летних каникулах. (7класс)

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

2. Кемекстамс ютазь материалонть

 теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть

 

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

Задачась истямо, ялгат, икеленек:

Саемс седе ламо содамочи тенек.

Эрямс валдочисэ,

Минек валось кеме,

Ды бажамс тень кисэ

Парсте тонавтнеме!

II Исследовательской важодема.

(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).

  • Курок сы телесь.
  • Модась вельтявсь ожо лопасо.
  • Читне якшамот.
  • Эйкакштнэ капшить школав.

.

III. Ютазь материалонь кемекстамо.

  Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.

 Ютасть кизэнь___________

Эйкакштне састь___________

IV. Од материалонть ванномась.

Кортнема (беседа)

- Ялгат, кода арсетядо, кодамо темань коряс минь течи карматано  важодеме?

-Виде. Минь карматано кортамо кизэнь каникуладо.

Арсян, тынь покш мельсэ сыде школав.Кециде ялганк марто вастовомантень. Пек покш мельсэ якатадо тей, тонавтнетядо, оймсетядо, тейтядо вечкевикс тевенк. Течи  минь вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь.

Ловносынек 1-це упражнениянть. Составьте короткий рассказ, как провели летние каникулы.

Слова для справок: кстый мельга якамо, калонь кундамо, чинть каршо эжнема, цецянь пурнамо,лейсэ экшелямо, лагерьсэ оймсеме, стада ваномо, тикшень костямо, эмежень кастома, тикшень ледема.

Од валонь ваннома (новая лексика)

- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валкс.

Кужо- поляна

Селмо- крыло

Кошт- воздух

Тусто- густой

2-це упражнениясь. Переведите. Задайте вопросы соседу по парте.

Работа с журналом «Чилисема»

Стихсэ содамоёвкст.

Пандо чиресэ вепеле,

Каштомт ушты эрзянь… (веле)

Кепедеви минек мелесь,

Зярдо эрси сэнь … (менелесь)

Чувто ало сёрмав ланго,

Касы мазый… (панго)

 V. Оймсема ютко (Физкультминутка)

Вейке, кавто – кирьга, лавтов.

Колмо, ниле – судо, пиле.

Вете, кото – кедень кавто.

Сисем, кавксо – пильгень кавто.

Вейксэ, кемень – кавто сельмень

Верев кедтнень кепедьсынек,

Пек виевстэ цяпадьсынек.

Суртнэнь парсте сортовтсынек.

6. Кемекстамо.

4-це упражнениясь. Продолжите текст, используя слова для справок.

7. Грамматикань коряс важодема.

Тонавтыцянь вал.

В эрзянском языке с помощью суффиксов-т\ -ть образуется имена существительные множественного числа, например: школа-школат

Напишите 5 существительных множественного числа на тему «Кизна вирьсэ» (Летом в лесу)

Валмеревксэнть коряс важодема.

Тиринь ёнксось-мастор лангсо сехте вечкевикс тарка.

Родная сторона-самое любимое место на земле.

8.Уроконь итогось.

Мезде минь кортынек  течинь уроксто?

Мезе тусь мелезэнк?

Кодат од валт минь саинек превс?

9.Кудонь тев.

Арседе 5 валрисьметь ютазь теманть коряс.

Путынк превс од валтнэнь.

(упр.3.с.6)



Предварительный просмотр:

Тема: «Ловномань вечкемась. Ломанень обуцясо эрьва кодат ёнкстнэ. Любовь к чтению. Черты характера человека».

 (васенце урокось)

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

2. Кемекстамс ютазь материалонть

 теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть

 

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

Задачась истямо, ялгат, икеленек:

Саемс седе ламо содамочи тенек.

Эрямс валдочисэ,

Минек валось кеме,

Ды бажамс тень кисэ

Парсте тонавтнеме!

II Исследовательской важодема.

(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).

  • Ушосонть манейстэ эжди чись..
  • Курок ушодовить сёксень каникулатне.

III. Ютазь материалонь кемекстамо.

  Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.

 Тейтерькатне молить_________(музеев)

Школасо тонавтнемась__________ а стувтови. (зярдояк)

IV. Од материалонть ванномась.

Кортнема (беседа)

- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Ловномань вечкемась. Ломанень обуцясо эрьва кодат ёнкстнэ. Любовь к чтению. Черты характера человека».

 Эрьванть тынк эйстэ ули эсензэ вечкевикс книгазо. Книгась свал эрси паро ялгакс тынк эрямосо, бути сон алкукскак пек вадря.  

  Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал эрзянь келенть  туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.

Ловносынек 1-це упражнениянть. Назовите свои любимые книги.

Что вам запомнилось из прочитанного?

Од валонь ваннома (новая лексика)

- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валксс.

Кши-хлеб

Нуцька-внучка

Ульця-улица

Превей-умный

V. Оймсема ютко (Физкультминутка)

Вейке, кавто – кирьга, лавтов.

Колмо, ниле – судо, пиле.

Вете, кото – кедень кавто.

Сисем, кавксо – пильгень кавто.

Вейксэ, кемень – кавто сельмень

Верев кедтнень кепедьсынек,

Пек виевстэ цяпадьсынек.

Суртнэнь парсте сорновтсынек.

6. Кемекстамо.

2-це упражнениясь. Какие черты характера показаны в сказке?

7. Грамматикань коряс важодема.

В эрзянском языке 12 падежей. Рассмотрим таблицу в тетради. Вспомним падежи имён существительных.

Названия падежей

вопросы

Падежные окончания

примеры

Именительный

Кие? (кто?)

Мезе? (что?)

-

Умарь

кудо

Родительной

Кинь?(кого? чей?)

Мезень?(чего? из чего?)

нь

Умар-е-нь

Дательной

Кинень? Кому? К кому? Для кого?

Мезнень? Чему? К чему? Для чего?

-нень/-нэнь

Умар-нень

Отложительной

Киде? (оком? От кого?)

Мезде? (о чем? От чего?)

-до/-де/-до

-то/-те/-тэ

Умар-де

Местной

Кисэ? (в ком?)

Мейсэ? Косо?

(в чем? Где?)

-со/-сэ

Умарь-сэ

Исходной

Кистэ?(от кого?)

Мейстэ? (от чего? Из чего?)

-сто/-стэ

Умарь-стэ

Направительной

Ков? (куда?)

Мезев? (во что?)

Умаре-в

Вносительной

Кис? (в кого?)

Мезес? ( во что?)

Умарь-с

Переместительной

Кива? (по кому?кого?)

Мезева? ( по чему?)

-ва/-га/-ка

Умарь-га

Превратительной

Кикс? (кем? В кого?)

Мезекс? (чем? Во что?)

-кс

Умарь-кс

Сравнительной

Кишка? (с кого?)

Мезешка? ( с чего?)

-шка

Умарь-шка

Изъятельной

Кивтеме? ( без кого?)

Мезевтеме? ( без чего?)

-втомо/-втеме

томо/-теме

-тэме

Умар-теме

3-це упражнениясь. Вставьте в текст подходящие по смыслу слова из слов для справок.

8.Уроконь итогось.

Мезде минь кортынек  течинь уроксто?

Мезе тусь мелезэнк?

Кодат од валт минь саинек превс?

9.Кудонь тев.

Инд. зад. Подготовить презентацию про Ч. Журавлева.

Арседе 5 валрисьметь ютазь теманть коряс.

     Путынк превс од валтнэнь.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Сценарий мероприятия "Эрзянь кель"

Воспитывать бережное отношение к родному языку, развивать интерес к глубокому изучению мордовского языка, как на уроках, так и во внеурочное время; расширять кругозор учащихся; развивать их творческие...

Сюкпря теть, эрзянь цёков!

Литературно - музыкальная композиция, посвященная творчеству Никула Эркая....

"Свал гайгезэ эрзянь келесь!"Открытое мероприятие ко Дню эрзянского языка

Внеклассное мероприятие по эрзянскому языку  для учащихся 4-5 классов....

Эрзянь ды мокшонь писательтне Презентация

Войнань шкасто ульнесь армиясо, тюрсь японецтнень каршо Манчьжуриясо ды Кореясо.   1974 иестэ Кишняков велявтсь чачома тарказонзо, сась эрямо Саранскоев. Теке шкасто эрямозо сюлмави литерату...

Урок эрзянского языка в 5 классе на тему "ЭРЗЯНЬ ОРШАМОПЕЛЬТНЕ"

Урок эрзянского языка в 5 классе на тему "ЭРЗЯНЬ ОРШАМОПЕЛЬТНЕ"...