Мастер-класс "Формирование речевой компетентности школьников на уроках английского языка"
методическая разработка по английскому языку (10 класс)

Под речевой компетентностью подразумевается уверенное владение обучающимися всеми составляющими языка для решения возникающих вопросов в учебной и иной деятельности, при этом акцент делается на формирование обобщенных познавательных и этических навыков.

Основной целью социально-гуманитарного образования является формирование иноязычной речевой компетентности, которая предполагает:

Ø способность мобилизовать полученные знания, умения, опыт и способы поведения в условиях конкретной ситуации или вида деятельности;

Ø овладение системой методов и средств обработки, хранения и передачи информации с помощью современных информационных технологий.

Для достижения поставленной цели ставлю следующие педагогические задачи:

Ø организовать учебно-воспитательный процесс на основе технологий личностно-ориентированного обучения, наиболее активно взаимодействующих с информационными технологиями;

Ø использовать групповые и индивидуальные формы организации учебного процесса с целью формирования коммуникативной культуры и опыта организации информационного взаимодействия, совместной рефлексии и саморефлексии обучающихся;

Ø разработать систему использования интерактивных методов, средств и приемов информационно-коммуникационных технологий, которая позволит развивать способности обучающихся к моделированию и конструированию собственной инфосреды;

Ø создать условия для развития логического мышления, формирования и развития личных творческих качеств обучающихся, как важного аспекта дальнейшего профессионального самоопределения обучающихся.

Практика показала, что наиболее удачными типами уроков по формированию речевой  компетентности являются:

Ø Урок изучения нового материала с демонстрацией материала в виде электронных презентаций;

Ø Урок – практикум;

Ø Урок – исследование;

Ø Интегрированный урок.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл конспект урока26.13 КБ
Файл рабочие листы учащихся22.44 КБ
Файл презентация2.13 МБ

Предварительный просмотр:

Мастер-класс

учителя английского языка

МАОУ «Лицей № 36»

Ленинского района

Города Саратова

Потехиной Ирины Владимировны

Название мастер-класса: Формирование речевой компетентности учащихся на уроках английского языка.

Фамилия, имя, отчество автора: Потехина Ирина Владимировна.

Класс: 10 класс (профильная группа).

Тема: «Спорт и досуг».

Здоровьесберегающие технологии: контроль техники безопасности, проветривание помещения между уроками, смена видов деятельности в течение урока, упражнения для снятия зрительного напряжения.

Цели:

  1. Образовательные: 
  1. Проконтролировать сформированность лексических навыков по учебной ситуации, объем индивидуальных лексических полей;
  2. Актуализация стратегии поиска конкретной информации в тексте;
  3. Активизация механизмов аудирования: вероятностное прогнозирование.
  4. Активизация речевых умений: сравнительный анализ, спонтанное выражение собственного мнения, грамотная аргументация позиции.  
  1. Воспитательные:
  1. Готовность к совместному решению возникающих проблем;
  2. Толерантность
  3. Умение добиваться необходимого результата с использованием различных стратегий дискурса.
  1. Развивающие:
  1. Развивать личный познавательный интерес;
  2. Развитие чувства языка и языковой догадки;
  3. Развитие логики (анализа, синтеза и сравнения);
  4. Развитие мотивационной сферы.

Подробное описание мастер-класса:

  1. Greeting
  2. Focusing on the topic

I would like to start our lesson today with a short video which I hope will help you to guess what the topic of our lesson is.(слайд 2)

It goes without saying that sport is an integral part of our life. From an early age, children who participate in individual or team sports can learn the value of teamwork, discipline, leadership and effective communication. Moreover, sports help to bring people of different nations together, despite their differences.

  1. Start thinking

Speaking about sport we can single out:

  1. EXTREME SPORTS
  2. INDIVIDUAL SPORTS
  3. NON-COMPETITIVE SPORTS
  4. TEAM SPORTS (слайд 3)
  1. work in pairs and write down as many sports as you can (student’s worksheets)

(учащимся предлагается заполнить таблицу с разными видами спорта)

  1. conducting a brief conversation by inviting different students to give their answers

- Have you ever tried any of the sports in the pictures?

- Do you prefer to be the part of the team or to compete individually?

- Which is more important to you while playing games: winning or enjoying yourself?

Let’s discuss the questions below. I want you to express your opinion and give examples and reasons. (слайд 3)

(учащимся предлагается спонтанное выражение собственного мнения с аргументацией позиции)

  1. Reading

  1. Look at the title and new words to predict what the webpage might be about.

 (дотекстовый этап: работа с заголовком, сформулировать предположение о проблематике текста на основе новой лексики и языковой догадки)

Background information

Sport in Australia is popular and widespread. The Australians' devotion towards sport is sometimes humorously described as "Australia's national religion".

Extreme sports are activities that have high level of excitement, potential danger and high exertion requirements. These activities involve height, speed, high energy and dramatic stunts. (слайд 5)

  1. Read the webpage. For questions 1-11 choose from extreme sports A-D. The sport may be chosen more than once.(слайд 6)

(текстовый этап: учащимся предлагается работа с текстом на отработку  поискового чтения)

  1. Would you like to try any of this sports? Do you think they really are sports or are the people who do them just crazy? (слайд 7)

(послетекстовый этап: использование ситуации текста в качестве речевой опоры для развития устной речи)

  1. Listening
  1. Listen to Paula describing her first experience of base jumping.

 How do you think that someone trying base jumping for the first time would feel? (слайд 9)

What kind of information should you be listening for to complete number 1?(a number)

(дотекстовый этап: обсуждение утверждений до прослушивания)

  1. For questions 1- 6 complete the sentences.

(текстовый этап: вероятностное прогнозирование)

  1. Relaxation

(слайды 10,11,12)

  1. Speaking

The best thing, of course, is to do sport yourself.  But if you can’t, or you don’t want to, then you can watch other people doing it.

  1. Look at the pictures and name three main similarities/three main differences (слайд14)
  1. In pairs, compare the photographs. One should read the instructions and the other should talk for one minute. Then swap.
    Which sport do you prefer to watch?

(этап подготовки к монологической речи: работа в парах, сравнительный анализ, выражение собственного мнения)

  1. To practice comparing and expressing preference

(этап говорения: монологическая речь с аргументацией собственного мнения )

Hope you’re not only spectators but active people who want to get fit.

  1. Reflection


Предварительный просмотр:

STUDENT’S WORKSHEET

START THINKING

EXTREME SPORTS

INDIVIDUAL SPORTS

NON-COMPETITIVE SPORTS

TEAM SPORTS

In my opinion …

Personally, I think …

If you ask me,

It seems to me (that) …

In my view …

To my mind, ..

E.g. In my view, non-competitive sports like fishing  are the most fun because you can just enjoy yourself  and you don’t  have to worry about winning and losing.    

ACTIVITY 1: READING

WORD BANK

brake – device for reducing speed

to check out- to look at,  investigate

competent – able to do something well

handlebar – the part of a bike you hold with your hands

stunt – dangerous trick

thrill - excitement

Which extreme sport or sports…

  1.  can be practised on city streets? 1 ___________________
  2.  are equally dangerous? 2______________     3  _____________
  3.  needs to have experience of parachuting? 4_________________
  4.  can you see in Sydney this summer? 5________________
  5.  needs you to control two pieces of equipment? 6_________________
  6.  has a special move called “superman”? 7_____________________
  7.  is practised on wheels? 8_________________     9________________
  8.  would not suit someone afraid of height? 10_____________       11______________

Welcome to Australia's top extreme sports site!

Check out this year’s top four x-sports. Click on the links to learn more.

A. Kite surfing

What do they do? Surf on a

 surfboard attached to a

 power kite that can take

 them into the air. Kitesurfers

have to learn to control both

 the surfboard and the kite at

 the same lime, and perform

 tricks and turns while in the

 air.

Where do they do it?

The  Whitsunday Islands, 74

 tropical islands between the mainland and the Great Barrier Reef, are ideal for beginner kitesurfers thanks to the warm, flat water that surrounds them. The islands have become such a popular destination that Whitehaven Beach there is now known as Kitehaven Beach!

Danger rating: 3/5

B. Freestyle motocross  

What do they do? Perform stunts on special light, powerful, off-road bikes. Using ramps, riders can jump over obstacles up to 35m. While in the air they perform special moves such as the "whip" (turning the bike sideways in the air), the "superman" (kicking their legs out behind them and flying parallel to the bike) and the "cliff hanger" (fixing their feet under the handlebars and releasing their hands).

Where do they do it? There will be a whole day of motocross at the Planet X Summer Games in Sydney this November - the thrill-seekers' Olympics!

Danger rating: 4/5

C. Street luge

What do they do? Lie on their backs on large skateboards only 4cms from ground, travelling on the road at speeds of nearly 130kph. The boards are specially built to fit each rider, who must wear a leather suit and a full motorbike helmet. Riders use their feet as brakes. Roads are closed for competitions, but not for practice sessions, so a car always follows each luger in case of accidents. Where do they do it? Melbourne has lots of clubs that practise most Saturdays. See our message board for details.

Danger rating: 4/5

D. Base jumping

What do they do? Jump off tall structures (BASE = buildings, antennae, span (bridges), earth) and land with a parachute. To begin base jumping you have to already be a competent skydiver, with experience of 150 parachute jumps. Base jumping has a controversial reputation. Jumpers have a 95% chance of ending up in hospital at some point in their career. The sport is even illegal in some countries, including the USA. Where do they do it?

Anywhere (often illegally)! Frenchman's Cap in Tasmania (a 340m high cliff) is a popular spot.

Danger rating: 5/5

 

ACTIVITY 2: LISTENING

Listen to Paula describing her first experience of base jumping. For questions 1- 6 complete the sentences.

  1. Paula’s first experience of  base jumping was in________________________
  2. The location of Jackson Ridge is one day driving from___________________
  3. The exact amount of parachuting she has done before is_________________
  4. They chose that particular place for Paula’s jump because it is much safer if you land in_____________________________
  5.  The feeling of freefall didn’t last as long as in __________________________
  6. Her friend got injured and they had to call the__________________________

ACTIVITY 3:  SPEAKING

In pairs, compare the photographs. One should read the instructions and the other should talk for one minute. Then swap.

Which sport do you prefer to watch?

Instructions: I’d like you to compare these two photographs and tell us which sport you prefer to watch.

Comparing

Expressing preferences

… is good, whereas/while …isn’t.

… is much better than …..

… is far better than …

… is not nearly as good as …

On the one hand, ….

On the other hand, …

I prefer …-ing to …-ing because…

I would rather … than …

I find … more exciting than .. because …


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Формирование речевой компетентности учащихся на уроках английского языка Потехина Ирина Владимировна учитель английского языка МАОУ «Лицей №36» Ленинского района г.Саратова

Слайд 2

A life without adventure is likely to be unsatisfying, but a life in which adventure is allowed to take whatever form it will is sure to be short. (Bertrand Russel )

Слайд 3

INDIVIDUAL SPORTS NON - COMPETITIVE SPORTS EXTREME SPORTS TEAM SPORTS exciting? relaxing? dangerous? difficult? interesting to do? interesting to watch? Which of the sports are the most…

Слайд 4

Focus on FCE: Reading

Слайд 5

Welcome to Australia's top extreme sports site! WORD BANK brake – device for reducing speed to check out - to look at, investigate competent – able to do something well handlebar – the part of a bike you hold with your hands stunt – dangerous trick thrill - excitement

Слайд 6

Read the webpage. For questions 1-11 choose from extreme sports A-D. The sport may be chosen more than once. Which extreme sport or sports… can be practised on city streets? 1 are equally dangerous? 2 3 needs to have experience of parachuting? 4 can you see in Sydney this summer? 5 needs you to control two pieces of equipment? 6 has a special move called “superman”? 7 is practised on wheels? 8 9 would not suit someone afraid of height? 10 11 C B C D B A D B B C B

Слайд 8

Focus on FCE: Listening

Слайд 9

Listen to Paula describing her first experience of base jumping. For questions 1- 6 complete the sentences. Paula’s first experience of base jumping was in The location of Jackson Ridge is one day driving from The exact amount of parachuting she has done before is They chose that particular place for Paula’s jump because it is much safer if you land in The feeling of freefall didn’t last as long as in Her friend got injured and they had to call the 1 2 3 4 5 6 1999 SYDNEY 180 WATER SKYDIVING AIR AMBULANCE

Слайд 12

Focus on FCE: Speaking

Слайд 13

In pairs, compare the photographs. One should read the instructions and the other should talk for one minute. Then swap. Which sport do you prefer to watch?

Слайд 14

REFLEXION Today I’ve learned about …. It was interesting to … It was not easy to …. I’ve realized that … Now I can … I feel that … I’ve coped with ….


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Формирование речевой компетенции учащихся на уроках английского языка через речевые клише.

Формирование коммуникативной компетенции-цель изучения ИЯ. Как можно сделать это проще и интереснее? Через джазовые чанты...

Развитие продуктивных видов речевой деятельности как средство формирования коммуникативной компетенции младших школьников на уроках английского языка.

В настоящие время общество характеризуется усилением социальной мобильности, развитием контактов всех уровней, резкими изменениями ценностных ориентиров.Все вышесказанное делает особенно актуальной пр...

Роль лингвостилистических аспектов презентации в формировании коммуникативно-речевой и социокультурной компетентности школьников на уроках английского языка

В данной статье проанализированы релевантные стилистические средства для создания эффективной презентации. Также попутно рассмотрены некоторые психологические аспекты стратегий успешной презентации. С...

Развитие читательской компетентности школьников на уроках иностранного языка на примере УМК «Английский в фокусе» (Spotlight)

Научить детей читать на иностранном языке можно на любом материале. Но как добиться того, чтобы развить у детей интерес к чтению,  а затем потребность в нём, как сделать чтение интересным и ...