Методическая разработка открытого урока
учебно-методический материал по английскому языку по теме

Крошкина Татьяна Ивановна

Данная методическая разработка содержит познавательный и интересный материал для проведения коммуникативного тренинга по теме "Industrial Safety Policy " («Производственная политика труда и безопасности жизни сотрудников международной компании»). Данная тема изучается  в 1-ом семестре студентами 3 курса, всех специальностях в рамках темы «На производстве».

Данный урок является отражением опыта работы преподавателя над темой «Стимулирование  личностного самоопределения учащихся в отношении их будущей профессии, их социальной адаптации через развитие социального партнерства при обучении английскому языку в условиях современного поликультурного образовательного пространства».

Студентам предлагается ознакомиться с производственной политикой по охране труда и технике безопасности сотрудников в условиях международной  компании  ОАО «OCV Steklovolokno», изучить профессиональную лексику, послушать речь европейского лидера по охране труда компании в видеозаписи, принять участие в обсуждении актуальных проблем производства совместно с сотрудниками компании.  Используя слова и выражения по теме "Industrial Safety Policy" студенты выполняют различные задания в условиях создания коммуникативной ситуации, приближённой к реальной.

В данной методической разработке расписаны цели, задачи, тип и ход урока, связь занятия с производством. Основной целью является систематизация и обобщение знаний студентов  по теме "Industrial Safety Policy " в общении в условиях обсуждения производственных вопросов. Урок направлен на развитие общих компетенций: способность понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес (ОК1); способность принимать решения в стандартных и нестандартных ситуациях и нести за них ответственность (ОК3); способность владеть информационной культурой, анализировать и оценивать информацию с использованием ИКТ (ОК 5); способность  работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством (ОК6);  В ходе урока формируется сознательное отношение к созданию здоровье сберегающего пространства. В форме деловой игры студенты выполняют лексико-грамматические и коммуникативные задания. На различных этапах урока студенты выполняют задания с целью проверки усвоения знаний.

На уроке используются наглядные пособия, аудио и видео материал, презентации, интерактивные элементы.

В качестве домашнего задания предлагается закрепить слова и выражения по теме и написать эссе на тему «Safety in my Life».  (На следующем занятии по этой теме планируется экскурсия на производство «OCV Стекловолокно»).

Методическая разработка урока  учитывает особенности преподавания иностранного языка в СПО, т.е. способствует развитию и дальнейшему совершенствованию навыков чтения, переводов текстов, навыков ведения монологической и диалогической речи, специфику перевода терминов.

Данный урок может быть использован преподавателями английского языка, в ходе изучения темы «На производстве»

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon Методическая разработка103 КБ

Предварительный просмотр:

План урока:

 

Учебная дисциплина:

Английский язык

Тема занятия: коммуникативный тренинг по теме «Производственная политика охраны труда и безопасности жизни сотрудников международной компании»

Вид урока: коммуникативный тренинг

Оборудование урока: Мультимедийная установка, 2 экрана, компьютер, ноутбук, плакаты, образцы индивидуальных средств защиты.

Раздаточный материал: тексты, схемы, тест.

Цель урока:

- систематизировать и обобщить знания студентов  по теме "Industrial Safety Policy " в общении в условиях обсуждения производственных вопросов.

Задачи урока:

образовательные: закрепление  лексических единиц и речевых структур по теме  "Industrial Safety Policy".  Развитие компетенции по извлечению общей и детальной информации в процессе восприятия иноязычного текста. Повтор, систематизация, доведение до уровня продвинутого владения профессионально ориентированной лексики. Осуществление профессиональной коммуникации на иностранном языке.

развивающие: развитие умения употребления речевого материала в решении различных коммуникативных задач. Развитие коммуникативной и социокультурной компетенции для осуществления профессиональной коммуникации на иностранном языке. Развитие устойчивого интереса и мотивации к дальнейшему изучению иностранного языка.

воспитательные: воспитание культуры поведения в условиях производства. Воспитание компетентности и толерантного отношения к другой культуре, более глубокое осознание своей родной культуры, потребность и способность понять чужие точки зрения.

информационные: использование информационных технологий в самообразовательной исследовательской деятельности. Оценивать, отбирать и использовать информационные технологии для решения конкретных профессиональных задач.

Aims -Задачи  урока (с точки зрения преподавателя):

  1. Закрепить  изученную лексику по теме.
  2. Провести лексико-грамматический тренинг с использованием структур «Страдательного залога», «Повелительного наклонения»  и  «Модальных глаголов».
  3. Провести работу над аудированием текста.
  4. Провести работу по развитию навыка двустороннего перевода.
  5. Организовать коммуникация по теме.
  6. Провести практическую работу по теме.

Objectives - Задачи урока (с точки зрения студентов):

  • К концу урока научиться использовать слова и грамматические структуры урока  в устной и письменной речи, вести беседу и обсуждать производственную политику охраны труда и здоровья сотрудников международной компании.

Ход урока:

Начальный этап:

  1. Организационный момент (цели, представление гостей)-5мин.
  2. Введение в тему. Разминка (видеофильм)-5мин.
  3. Работа со словами и контроль  лексических единиц (Л.Е.) по теме -5мин.

Основной этап:

  1. Работа над аудированием (видеосюжет о встрече с европейским лидером по технике безопасности компании “OwensCorning” Николасом Синьоре) и работа с текстом -15мин.
  2. Практика синхронного перевода русской речи представителя компании ОСV «Стекловолокно» Д. Думчева  (Начальник отдела охраны труда и экологии компании ОАО «OCV Стекловолокно»)-15мин.
  3. Обсуждение темы с участниками – мнения-10 мин.
  4. Выступление F.Skura (специалиста по И.Т. компании “OwensCorning”)-7мин.
  5. Самостоятельная работа – 5 мин. (Пауза. Jazz Chant)
  6. Презентация «Роль техники безопасности при работе за компьютером» -15мин.

Заключительный этап:

  1. Домашнее задание: Эссе "Safety in my Life"-3 мин.
  2. Итоги. Песня -5мин.

Критерии оценки – традиционная 5-ти  бальная система

  1. Начальный этап:
  1. Организационный момент:
  • Проверка отсутствующих и готовности к уроку студентов.
  • Объявление целей.

Today we’re speaking about the importance of the safety policy at a production and in our everyday life. We’re going to realize how “OCV Steklovolokno” meets this policy.  (слайд№1) Today we have guests. They are the representative of world famous company “OwensCorning”. Frederic Skura, Dmitry Dumchev, Ilya Kolesnik. Later they will introduce themselves.

Background: (Слайды №№ 2-3)

OCV “Steklovolokno” is the branch of the “OwensCorning” Company - the world’s leader in glass fiber materials and composites. The work of this company focuses on some policies. One of the most important is the safety policy. It is aimed at stopping any hazards which might be resulted in injuries for the employees.  Let’s try to make this idea a part of our mind.

  1. Safety is a very important thing everywhere in our life. Let’s watch a film and  try to  realize the main idea.

Warm-up. Разминка. Видеофильм «Безопасность вокруг нас» (Слайд №4) (После просмотра фильма работа хором – чтение за учителем выражений из фильма, чтение по цепочке (плакат)). So, please look at the poster and after me (in chain).

Выражения к видео фильму  “Safety is Everywhere”:

You have to make it a part

Of everything you do

Even when you think

There is no time

Or no need

For your loved ones

For yourself

Think about what it means

It’s more than a word

Or a policy

It’s a state of mind

That could change the outcome

Of each or every day

It should be the thing

Woven into the story of your life

It’s not to be taken lightly

Or taken for granted

It should be taken to heart

To think safe

Is to be safe

There is always the time

There is always the need

For yourself

And for those who depend on you

Safety

  1. Работа со словами, контроль Л.Е.

Let’s revise the words connected to the safety. First, we have some phonetic practice. Read after me, please.

What’s the English (Russian) for?

Повторение и контроль лексических единиц (Л.Е.) по теме: (слайд №5)

- Вербальные опоры (повторение Л.Е.):                              

- Визуальные опоры (контроль Л.Е.): (слайд №6)

       Игра: "Safety scrambled words” (контроль Л.Е.): (слайд №7) Презентация прилагается. (Каждый участник получает схемы со словами в печатном виде).

Now try to unscramble words!

II. Основной этап:

  1. Работа над аудированием (видеосюжет о встрече с европейским лидером по технике безопасности компании “OwensCorning” Николасом Синьоре) и работа с текстом.

- Представление участников тренинга:

Участие в тренинге принимают студенты группы. И3-1, сотрудники ОАО «ОСВ Стекловолокно» (Представительство международной компании “OwensCorning” в г. Гусь-Хрустальный). Предлагается создать ситуацию, приближённую к условиям реального общения в условиях производства: встреча по обсуждению вопросов безопасности на производстве. Участники распределяют роли сотрудников компании (элемент деловой игры). Преподаватель обращает внимание, что по международным стандартам при знакомстве люди сначала называют имя, а потом фамилию. My name is Tatiana Kroshkina.

So, now let our participants introduce themselves.

  1. I’m the President of the factory. I’m in charge of the whole affairs of our company (Илья Судариков, студент ГСК).
  2. I’m the IT Manager, my response is computer & internet support providing (Илья Колесник IT manager OCV “Steklovolokno”).
  3. I’m the HR Leader, I’m in charge of personnel (Анна Крылова, студентка ГСК).
  4. I’m the Finance Manager, I take care of corporate finance & accounting (Дмитрий Турусов, студент ГСК).
  5. I’m the Safety manager, I’m responsible for the safety work condition (Дмитрий Думчев, Safety Manager OCV “Steklovolokno”) .
  6. I’m the lawyer , I handle areas which  are involved in law (Алексей Абрывалин)
  7. I’m the PR manager, I communicate with the general customers &press promoting new products (Владимир Сырцов, студент ГСК).
  8. I’m the Sales Manager, my response is selling the goods or services with a company offers. (Дмитрий Юматов, студент ГСК).
  9. I’m the R&D Manager, I deal with the work directed towards the innovation and improvement of products and processes. (Frederic Skura - ведущий специалист по информационным технологиям компании “OwensCorning”).
  10.  I’m the translator.  My responsibility is to help our employers to communicate with foreigners. (Татьяна Крошкина, преподаватель английского языка ГСК).
  • Работа над аудированием текста:

Not long ago we met our European Safety Manager. He was on a visit with a Gous team to make sure our understanding of the safety policy. Let’s come back to this meeting and try to give our feedback.

(Видеозапись с выступлением Европейского лидера компании “OwensCorning” по технике безопасности Николаса Синьоре) (слайд №8).

          Script to the video.                    

I would like to introduce myself in few words. I’m the Safety Europe Leader of OCV. I travel round the Europe in all OCV facilities. This week I’m with Gous team. We speak about safety project in EUROPE. Today we look at safety problems why they are so important. What we did in the past and what we would like to do in the future. How to improve safety conditions for the employees in the plant, to introduce safety policy. Our target is zero injuries that every employee comes home tonight in the same state of health as he arrives from home in the morning.

Do you believe that all injuries are preventable? It’s not easy to do but our target is to prevent any injury. It’s better to act before not to act after.

It means that everyone is responsible for the safety condition. Everyone is to think about him\herself and a person who works in his\her neighborhood.  Our target is if I see that someone is doing something wrong for the safety I should stop this person & tell him or her you shouldn’t do this. Safety is everyone’s responsibility for himself and also for his/her colleagues.  And another point is the safety working condition. If someone breaks the rule we need to take disciplinary actions but for sure it’s not our main goal. Our first goal is to convince everyone that safety is unconditional.

Our target is to reach zero. As you see for the last 10 years we   did make much progress.

Our Commitment to safety Is Unconditional.

  • All accidents are preventable.
  • Safety is everyone’s responsibility.
  • Working safely is a condition of employment at Owens Corning.        (слайд №9)            

  • Работа с текстом выступления и перевод.

- (Каждый участник тренинга получает текст выступления, в котором отсутствует часть информации. Задавая вопросы, студенты восстанавливают недостающие данные). (Работа в парах).

Now, you’ve got a text. Some information is missing. Try by asking questions find out the necessary details of the text.

Student B

Safety Policy


  He spoke about safety problems, what they did and what they would like to do to improve safety conditions for the employees in the plant.

     He also introduced (What?)………. . The target is zero injuries that every employee comes (Where?) ………….. .


   


All accidents are preventable. It’s not easy to do but the target is to prevent any injury. It’s better to act before not to act after.


   It means (What?)……….. . Everyone is to think about him\herself and a person who works in his\her neighborhood.  The target is (What?)………….. .

   



  Safety is everyone’s responsibility for himself and also for his colleagues.

   



   And another point – (What?)……… .

 If someone breaks the rule they need to take disciplinary action. But for sure it’s not the main goal. (What?)….. . 

And the first step to safe working is Personal Protective Equipment. 

Student A

Safety Policy


   He spoke about safety problems, what they did and what they would like to do to improve (What?)………...   .

     

    He also introduced the safety policy. The target is zero injuries, that every employee comes home tonight in the same state of health as he arrives from home in the morning.


   All accidents are preventable. It’s not easy to do but the target (What?)…………….  . 

   

 

   It means that everyone is responsible for the safety condition. Everyone is to think about him\herself and (Who about?)……….. .  The target is if you see that someone is doing something wrong for the safety you should stop this person & tell him or her you shouldn’t do this.

   Safety is (Whose?)…………. .

Working safely is a condition of employment at Owens Corning.


 


If someone breaks the rule they need to take (What?)…….. The first goal is to convince everyone that safety is unconditional.


And the first step to safe working is (What?)…….. .

- Перевод речи европейского лидера по охране труда на производстве с русского языка  на английский язык. Работа в микрогруппах. Каждая группа получает текст с выступлением Николаса на русском языке. Обсуждаются варианты перевода. Затем по слайдам осуществляется синхронный перевод участниками тренинга.  (На экране русский текст выступления (слайды №№ 10-19).  

Now, I’d like to divide you in small group to discuss the best variants of translation of the speech of Nicolas from Russian into English. Then we check your answers.

      Он говорил о проблемах безопасности, что они сделали и  хотели  бы сделать для того, чтобы улучшить условия безопасности труда для работников завода.

      Он также представил политику безопасности. Целью будет отсутствие травм, чтобы каждый работник приходил домой вечером таким же здоровым, каким он ушел из дома утром.

       Все несчастные случаи предотвратимы. Это нелегко сделать, но целью должно быть предотвращение любой травмы. Лучше предотвратить, чем исправлять позже.

     Это означает, что каждый ответственен за условия безопасности труда. Каждый должен думать о безопасности своей  и  работающего рядом.  Цель этого в том, что если вы видите, что кто-то нарушает правила безопасности, вы должны остановить этого человека и сказать ему, что он не должен так делать.

      Безопасность-это ответственность каждого за себя и за своих коллег.

       И также – Безопасная работа - основное  условие труда на Owens Corning.

       Если кто-то нарушит правило, то к ним нужно применить дисциплинарное взыскание. Но это не главная задача. Первейшая цель - убедить каждого, что безопасность необходимое условие.

       И первым шагом к безопасной работе  будут индивидуальные средства защиты.


    He spoke about safety problems, what they did and what they would like to do to improve safety conditions for the employees in the plant.

     He also introduced the safety policy. The target is zero injuries, that every employee comes home tonight in the same state of health as he arrives from home in the morning.


   All accidents are preventable. It’s not easy to do but the target is to prevent any injury. It’s better to act before not to act after.


   It means that everyone is responsible for the safety condition. Everyone is to think about him\herself and a person who works in his\her neighborhood.  The target is if you see that someone is doing something wrong for the safety you should stop this person & tell him or her you shouldn’t do this.

   Safety is everyone’s responsibility for himself and also for his colleagues.

    And another point - Working safely is a condition of employment at Owens Corning.

 If someone breaks the rule they need to take disciplinary action. But for sure it’s not the main goal. The first goal is to convince everyone that safety is unconditional.

And the first step to safe working is Personal Protective Equipment.

  • Some situations: (Участникам предлагается принять решение в ситуаций, представляющих опасность для жизни) (слайд №20)

Give your ideas for this harzads.

What should you do

- if a student is swinging on a chair and you see this? (Stop doing like this. You might fall down and get a serious injure).

- if you see a nail in the floor? (I’ll ask the carpenter to hummer it. Or I’ll do it myself).

- if someone is running around a classroom? (I’ll ask him/ her to stop it, because it’s a hazard for the health. For example the edges of the desks are sharp or he/she might knock down on of the group mates).

- if a person hasn’t fasten the belt in your car? etc. (I’ll ask him/her to fasten the belt otherwise I won’t drive him/ her, because it’s very dangerous).

  1. Выступление с презентацией Думчева Д. «СИЗ-средства индивидуальной защиты» (слайд №21)

  

(Презентация прилагается в электронном виде)

- Д. Думчев рассказывает о необходимости  СИЗ на производстве, демонстрирует на одном из участников средства индивидуальной защиты и говорит об их предназначении, студенты осуществляют синхронный перевод.

Идеи для перевода: Personal protective equipment is the first step to your safety in the plant.

Head protection. We are to put on a hard hat to prevent our head from any kind of injuries.

Eye & Face Protection. If you don’t have the safety mask or safety glasses while performing some special kinds of work you are in danger. Pieces of glass for example might hurt your eyes or face. You must wear safety glasses!

Hearing Protection. Earclips help you to reduce the influence of any noise on your hearing. You must wear ear clips while entering the site!

           Respiratory Protection. The respirator, half mask, gas-mask protect your respieatory organs from influence of  different hamful substances. You must wear the respirator when you go to the bathch house!

Hand Protection. Safety gloves protect your hands from cuts and injuries while working with very hot or cold surfaces. You must wear safety gloves when you perfom any repair near the furnace!

Foot Protection. Safety shoes protect your feet and legs from injuries. When you at the site you must wear safety shoes!

  1. Обсуждение.  (слайд №22) I hope now you have made the safety policy a part of your mind.

Let’s answer some questions:

- What is the safety policy of OwensCorning?

- What is their target?

- What is the sense of safety in Nicolas’s opinion?

- What is their first goal?

- What does the abbreviation PPE mean?

- What protective clothes do you know?

Useful Vocabulary:

  • The important thing is to ………
  • You should always ………..
  • It’s a good idea …….
  • At no time ……..
  • Always remember to …….
  • Never ……..
  • Make sure that ……

E.g: It’s a good idea to put on safety glasses while performing the welding works.

  1. Выступление Frederic Skura о соблюдении безопасности на рабочем месте. В своём выступлении он подчёркивает важность вопроса  безопасности при работе в офисе. (слайд №23)

Let’s ask our guest to tell some words about safety from his point of view.

So, first some words about safety. I think, in the office the danger is not so accurate, so evidence as for those working in the plant.  In the plant you can lose one’s eye hand, finger in one minute. In the office, the injure may come with a time, with a long time. And in this case your safety depends on your safety self education. You should keep your working place clean, have a proper chair, you shouldn’t sit for a long time in front of a computer. At a plant people can tell you to put on safety glasses, for example, but when you are in the office there is nobody to tell you “take care”.

P.S: Also he said few words about the importance of being able to speak English to be a success in the modern world.

  1. At this stage I suggest you a small test. Fill in the gaps using the active vocabulary of the lesson: (письменное задание для самостоятельной работы) (слайд №24)

1.Personal ………  is the first step to your safety in the plant.

2.We are to put on a …… to prevent our head from any kind of injuries.3. If you don’t have the safety mask or safety glasses while ......... some special kinds of work you are in ........ . Pices of glass for example ......  your eyes or face. 4. Earclips help you ...... the influence of any noise on your hearing. 5. The respirator,half mask, gas-mask protect your      ........  from influence of  different hamful substances.

6.Safety gloves protect your hands from …. and …… while working with very hot or cold surfaces. 7. Safety …. protect your feet and legs ….. injuries.

- Are you tired? Let’s have a short break.  Listen to the Jazz Chant and repeat. (слайд №25).

Who is crazy about the computers? Who hates them? Let’s divide us in two groups and respond the Chant.

My computer's crashed

Computer, computer,

I love my computer.

My printer, my keyboard, my mouse.

I never have problems,

I use it all day.

I never go out of the house!

Computer, computer,

I hate my computer.

My modem, my disk drive, my screen.

I always have problems,

It.s driving me crazy.

Computers make me want to scream!

  1.  В качестве домашнего задания нужно было подготовить презентацию по теме «безопасность при работе на компьютере» (прилагается в электронном виде) (слайд №26)

So, at home you were getting ready a presentation “PC… as a personal source of danger”. Please share your ideas.

III. Заключительный этап:

  1. Домашнее задание: Эссе "Safety in my Life"(слайд №27) . And your home assignment is to write an assay  "Safety in my Life"
  2. Подведение итогов. Выставление оценок. Песня «Looking through the glass» из репертуара группы «Stone Sour». (Психологическая разгрузка) (слайд №28)

Summing up. Our lesson has come to an end. It was our last lesson on the topic "Industrial Safety". I see that you know much about the main rules of safety. And I hope that you will continue to take care of yourselves and people close to you in everyday life in future.

Thank you for your work. You were very active today. Everybody gets an excellent mark. Next lesson we’re visiting OCV “Steklovolokno” plant to have more ideas about the production. And now we are going to listen to a song as we need a psychological rest after great job we’ve done today.

Используемая литература:

  1. Материалы встречи с европейским лидером по технике безопасности компании “OwensCorning” Н.Синьоре от 18.03.2009 в ГСК.
  2. Материалы компании ОАО «ОСВ Стекловолокно» по технике безопасности и охране труда. – Гусь-Хрустальный, 2010-2013.
  3. Virginia Evans “Click on 4” «Express Publishing», 2009.
  4. Материалы с сайта British Council -  www2.britishcouncil.org.
  5. Харитонова А.В., к.п.н. Галинская Т.Н. «Особенности обучения

устному двустороннему переводу» Оренбургский государственный университет, Россия, 2008.

  1. Миньяр-Белоручев, Р. К. Общая теория перевода и устный перевод [Текст] / Р. К. Миньяр-Белоручев.– М., 2010.
  2. ФГОС НПО/СПО нового поколения по иностранным языкам.
  3. Santiago Remacha Esteras, Elena Marco Fabre “Professional English in Use ICT”, Cambridge University Press, 2010.
  4. http://www.onestopenglish.com/skills/listening/jazz-chants/mp3-files-and-recording-scripts/


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка открытого урока по географии для 8 класса. Тема "Путешествие по Русской равнине (обобщающий урок). Закрепление. Проверка знаний.

Урок на закрепление, обощение и повторение пройденного материала с использованием игровых моментов. Игра - презентация "Своя игра"....

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА открытого урока по дисциплине «ОБОРУДОВАНИЕ» «АВТОМАТИЗАЦИЯ» Тема урока: «Осахаривание крахмала».

ММеетодическая разработка предназначена для преподавателей общепрофессиональных дисциплин, работающих по интерактивным формам обучения.В методической разработке представлена методика проведения бинарн...

Методическая разработка открытого урока чтения и развития речи в 8 классе коррекционной школы VIII вида.Тема урока :"По страницам сказок А.С.Пушкина"

               Тема: «По страницам сказок А.С.Пушкина»Форма проведения:  литературная викторина –презентацияЦели:1.      По...

Методическая разработка открытого урока по литературе «Поучение» Владимира Мономаха – урок жизни

Методическая разработка урока литературы "Поучение Владимира Мономаха - урок жизни....

Методическая разработка открытого урока Тема: Развитие у обучающихся навыков самостоятельной творческой деятельности на уроках предмета «Музицирование» в фортепианном классе.

Методическая разработка открытого урока Тема: Развитие у обучающихся навыков самостоятельной творческой деятельности на уроках предмета «Музицирование» в фортепианном классе....