Конкурс "Do you know english grammar?"
учебно-методический материал по английскому языку (10 класс) по теме

Аверина Наталья Викторовна

Цель: актовизировать повторение раннее усвоенного материала, закрепить приобретенные умения и навыки. Грамматические задания призваны обеспечить умение обучающихся практически применять знания по грамматике иностранного языка, активизировать мыслительную деятельность, направленную на употребление грамматических конструкций.  Стремление померяться своими силами, проверить знания, умения и навыки в соревнова­нии с друзьями, ответственность за коман­ду, желание заслужить одобрение сверстников, возможность узнать что-то новое, с пользой для себя провести досуг придают деятельности обучающихся осо­знанно мотивированный характер.

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon konkurs.doc140 КБ

Предварительный просмотр:

Конкурс: "Do You Know Grammar?”

для обучающихся  1 курса

Любой конкурс требует определенной подготовки, поэтому команды заранее получают домашнее задание:

- подготовить приветствие соперникам (дать характеристику команде и отдельным ее представителям);

- подготовить по три вопроса или три загадки (обязательно с письменными ответами);

- подготовить песню на английском языке

Задания, предназначенные для выполнения без предварительной подготовки.

Contest I. "Greeting".

Команды приветствуют друг друга, сообщают свое название, показывают эмблему, представляют членов своей команды.

Contest 2. "Blitz".

Команды задают друг другу по 10 вопросов, на которые нужно быстро ответить, так как учитываются не только правильность, но и быстрота ответа.

Team 1

1. What do we understand by the "tense" of a verb? (The tense of a verb shows the time (present, past, future) when the action takes place, took place or will take place.)

2. Put the following sentence in the Simple Present Tense: You were very careless, weren't you? (You are very careless, aren't you?)

3. What is the Future Perfect of the verb to speak? (will have spoken, shall have spoken)

4. Which form is correct: «A new hotel is built in the centre of Moscow now» or « A new hotel is being built in the centre of Moscow now»? (is being built)

5. What do we call verbs that form their past tense and past participle by changing their vowels? (irregular verbs)

6. What is the negative form of will? (won't or will not)

7. What is the singular of the word people? (person)

8. Which of the following verbs are never used in continuous tenses: write, read, listen, look, and hear? (hear)

9. What tense is used when we are thinking of an action completed in the past? (the Simple Past Tense)

10.Which of the following is never used in the plural: mile, page, information, and language? (information)

Team 2

  1. What are the names of the main three tenses? (Past, Present, Future)
  2. Name the Simple Past Tense of the verbs be and have? (was, were, had)
  1. What tense expresses an action that will have been completed at or before a time in the future? (the Future Perfect Tense)
  2. Which of the following verbs are never used in continuous tenses: buy, become, believe, increase? (believe)
  3. Which of the following is used only in the plural: screws, scissors, hammers,nails? (scissors)
  4. When do we use the Past Progressive (e. g. I was doing) and the Past Simple (e. g. I did) together? (to say that some thing happened in the middle of something else: e. g. It was raining when I got up.)
  5. What tense is used for an action that is just finished? (It is used when we arethinking more of the present result ("up to now") than about the past action.) (the Present Perfect Tense)
  6. What is the singular of the word children? (child)
  7. What do we use to make questions and negative sentences? (do/does)
  8. We do not use it with the verb be  (was/were). What is it? (did: eх. Why were you so angry?)

Contest 3. "English Tense".

Участникам команд предлагается употребить глаголы в предложениях в соответствующем времени. Разрешается добавлять и исключать слова, если необходимо.

Обеим командам предлагается один и тот же текст.

Task:

The tense of a verb shows the time (present, past or future) when the action takes place, took place or will take place.

Put these sentences in the Past Simple/ Future Simple.

Add a word or phrase to some of them to show the past time/future time. Leave out a word if necessary.

My Birthday

Today is my birthday, so I have a holiday today.

On my birthday I always do my work early in the morning so that I am free for the day. This year my birthday is on a Tuesday. I have a present for my birthday; here it is in my hand. I am 16 today.

KEY

Past Tense

It was my birthday yesterday, so I had a holiday then.

I did my work early in the morning so that I was free for the day.

My birthday was on a Monday.

I had a present for my birthday; it was a CD.

I was 16 yesterday.

Future Tense

It will be my birthday tomorrow, so I shall have a holiday then.

I shall do my work early in the morning so that I shall be free for the day. My birthday will be on a Wednesday this year. I shall have a party and I know that my parents will give me a birthday present. I shall be 16 tomorrow.

Contest 4. "The Best Story".

Команды получают одинаковые задания. Сначала предлагается раскрыть скобки (образовав нужную форму глагола), чтобы получился рассказ. Второе задание: закончить письмо.

При подведении итогов учитывается, чей рассказ лучше. Можно принять во внимание также фактор времени, затраченного на выполнение задания.

Task: Open the brackets, using the right verb forms. Complete the letter. The Unfinished Letter

Dear Hilda,

I just (hear) that my mother isn't very well, and I (like) (go) and (see) her. The trouble (be) I (not, can) (take) my dog Tim with me. You (think) you (can) possibly (look) after him for a week? You (have) him for a week last year, you (remember), and you (say) he (be) no trouble, and (get) on well with your dog.

If you (can) (have) him, I (bring) him along any time that (suit) you. He (have) his own bed and bowl, and I (bring) enough tinned dog food (last) him a week. But if it (not be) convenient, (not hesitate) (say) so ... .

Key: 1) have just heard; 2) would/should like; 3) to go; 4) (to) see; 5) is; 6)  cannot; 7) take; 8) Do you think...?; 9) could possibly; 10) look; 11) had; 12) remember; 13) said; 14) was/had been; 15) got/had got; 16) can; 17) to have; 18) will/shall bring; 19) suits; 20) has; 21) will bring; 22) to last; 23) is not; 24) don't hesitate; 25) to say.

Contest 5. "If-Problems".

Команды задают другу - другу по три вопроса. Это могут быть загадки, шарады, проблемные задачки.

Например:

If two cats are before a cat, and two cats are behind a cat, and a cat is in the middle, how many cats are there in all? (Three cats, one after another)

Contest 7. "Sing a Song".

Команды исполняют подготовленные дома песни на английском языке.

Итоги.

Завершается соревнование подведением итогов. Можно определить не только команду-победительницу, но и самого активного участника, а также отметить участие ребят в отдельных конкурсах.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

THE GAME «Do You Know English-Speaking Countries?»

Являюсь руководителем районного МО учителей Суздальского района несколько лет. 5 лет назад предложила ежегодно проводить языковые мероприятия между школами района с целью  создания условий для фо...

викторина по лингвострановедению "Do you know English-speaking countries?", 11 класс

В викторине собран страноведческий материал по англо-говорящим странам, расширяющий кругозор обучающихся, способствующий развитию лингвистической догадки и социокультурной компетенции обучающихся...

Разработка викторины по английскому языку для 7 класса «Now I know English»

Данная разработка может быть использована как подведение итогов изучения английского языка за конкретный период времени или для недели английского языка. Викторина развивает познавательный интерес, со...

Do you know English proverbs and sayings?

110  English proverbs and saying...

Игра "Do you know English well?"

Игра "Do you know English well?" проводится на начальном этапе изучения английского языка. Цели игры: 1. Повторить пройденный учебный материал в неформальной обстановке при помощи игр и конкурсов. ...

Статья на тему : "English is a world\'s language. Why it\'s important to know English in auto mechanics profession? English has no equals!" Автор: Курилова Тамара Валерьевна Преподаватель английского языка

Статья на тему : "English is a world\'s language. Why it\'s important to know English in auto mechanics profession?English has no equals!"Автор: Курилова Тамара ВалерьевнаПреподаватель английского языка...

конспект урока-викторины по английскому языку в 9-11 классах в рамках недели английского языка “How do you know English and English-speaking countries”

викторина предназначена как для совершенствования лексических, грамматических умений учащихся, так и для расширения их кругозора...