Открытый урок 5 класс "Черты характера. профессии"
план-конспект урока по английскому языку (5 класс) по теме

Бурбенцова Ольга Валерьевна

Конспект и материалы к открытому уроку ""Traits of character. Occupations"

Скачать:


Предварительный просмотр:

Открытый урок английского языка в 5 классе

 по теме: "Профессии и черты характера"/"Jobs and characteristics/traits of characters"

Бурбенцова О.В., учитель английского языка МБОУ Видновская СОШ №1.

По УМК "Enjoy English" М.з.Биболетова, Н.В.Добрынина, Н.Н.Трубанева

Тип урока – закрепление изученного лексического и грамматического материала по теме "Черты характера", введение новой лексики по теме "Профессии".

 

Цели:

  • развивающий аспект – развитие памяти и внимания, развитие навыков неподготовленной монологической речи на основе изученного материала, развитие языковой догадки, формирование умения учащихся работать в группе;
  • учебный аспект – активизация лексических и грамматических навыков по теме "Профессии и черты характера", совершенствование навыков выразительного чтения стихотворения, повышение мотивации к изучению иностранного языка;
  • воспитательный аспект – воспитание положительного отношения и уважения к людям различных профессий;

Оборудование: Компьютер, проектор и экран, учебник, рабочие тетради

Формы, методы и приёмы работы:

- фронтальная работа,

- коллективная работа,

- индивидуальная работа,

- работа в парах,

- решение проблемных ситуаций,

- рефлексия деятельности учащихся.

ХОД УРОКА

1. Организационный момент.

- Good morning, children! (Good morning, our teacher!)

- I am glad to see you. Take your seats, please.

- What date is it today? (Today is the… of January).

- What day is it today? (Today is …).

- What is the weather like today? (It is cold and snowy).

- The ABC, please. (Дети повторяют алфавит).

- The verb to be, please. (Дети называют формы глагола в настоящем времени).

- The Present Simple Tense. (Дети называют вспомогательные глаголы и слова-подсказки).

- The Past Simple Tense. (Дети называют вспомогательные глаголы и слова-подсказки).

- The Future Simple Tense. (Дети называют вспомогательные глаголы и слова-подсказки).

- Today we shall revise the traits of character and learn some occupations.

2. Фонетическая зарядка.

- Children, do you remember English sounds? Let's repeat.

[s] – sportsman, stupid, dentist;

[v] – clever, vet, loving;

[p] – player, postman, pupil;

[r] – rude, driver, librarian;

[m] – modern, impolite, computer programmer;

[z] – close, pleasant, businessman;

[k] – curious, creative, caring;

[ai] – writer, guide, driver.

- Thank you, children. Good for you.

3. Речевая разминка.

- I want you to remember the English adjectives now. It was your home task.

- We shall name the positive traits of character which you can see on the blackboard: kind, polite, friendly, obedient, brave, athletic, quiet, intelligent, creative, curious, sociable. (Дети называют слово и его перевод).

- And now let's name the negative traits of character: unfriendly, cruel, naughty, shy, rude, stupid, noisy, non-athletic, talkative. (Дети называют слово и его перевод).

- I see you remember the words. Good!

4. Введение новой лексики по теме "Профессии".

- Today we start a new topic – "Jobs or occupations". We'll learn some new words.

- Let's name the occupations of those people whom you see on the blackboard.

- I'll tell you what this person does and you'll name the job.

- A person who gives us the books we need. (a librarian.)

- When you have problems with your teeth you must see him / her. (a dentist.)

- A woman who helps the doctor to cure sick people in the hospital. (a nurse.)

- A person who is dressed in a dark suit and a white shirt in any office. (an office worker.)

- A person who is crazy about computers and writes his own programmes. - (a computer programmer.)

- A person who knows about social problems and learns a lot of laws. (a lawyer.)

- A person who helps sick animals. (a vet.)

- A woman who is at home the whole day cleaning the house, cooking and looking after children. (a housewife.)

- Excellent!

- Now open your text-books on page 47, exercise 22. Listen and repeat the poem "What are you going to be?" after me.

What are you going to be?

What are you going to be?

I’ll be a teacher,

That’s the life for me.

What are you going to be?

What are you going to be?

I shall be a fireman,

That’s the life for me.

- Let's translate it. (Дети с помощью учителя переводят стихотворение).

- Now you can make your own poem about your future profession. You should only change the occupation.

5. Физкультминутка.

- Are you tired? Let us do simple physical exercises for our health. Repeat after me.

Look left, look right.

Look up, look down.

Look at your nose,

Look at that rose.

Close your eyes, open, winkle and smile.  

Далее кто-то из учеников по желанию выходит к доске и проводит свою физкультминутку, остальные повторяют.

1. Clap, clap, clap your hands,

Clap your hands together.

Step, step, step your feet,

Step your feet together.

2. Head and shoulders,

Knees and toes, knees and toes.

Head and shoulders,

Knees and toes, knees and toes.

And eyes, and years, and mouth, and nose.

Head and shoulders,

Knees and toes, knees and toes.

3. Hands up, stand up.

Hands down, sit down.

6. Закрепление материала.

- Now let's play a little. Work in pairs. Imagine that one of you is a correspondent. Ask your classmate about him/her and his/her future profession. If it's necessary, look at the blackboard. We start out talk with "Hello" and finish with "Bye". Don't forget about the words "Thank you" and "Please". (На доске подсказка для детей (возможные вопросы)):

- Hello! (Hello!)

- What is your name? (My name is…)

- How old are you? (I am ten.)

- Have you got any brothers or sisters? (Yes, I have./No, I haven't.)

- What do your parents do? (My mother is a… My father is a…)

- What are you going to be? (I am going to be a…)

- Thanks a lot! Bye. (Bye.)

Now let's repeat how to form words with the opposite meanings. We remember the prefixes un-, im-, in-, non. Say the word which has the opposite meaning of the word given.

friendly – unfriendly                                       athletic – non-athletic

real – unreal                                                    famous - infamous

usual – unusual                                                possible - impossible

happy – unhappy                                             lucky - unlucky

pleasant – unpleasant                                       polite - impolite

7. Рефлексия

Teacher

- Well-done, it was a very informative lesson today. Now you have learnt a lot of occupations and characteristics of different people.

8. Итог урока.

- Your home task is to write 3-5 sentences about your future profession. Please open your text-books on page 47, exercise 21. Look at it and write as in the example.

- The lesson is over. Thank you. Good bye, children! (Good bye, our teacher!)


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

ФОНЕТИЧЕСКАЯ ЗАРЯДКА [s] – sportsman, stupid, dentist; [v] – clever, vet, loving; [p] – player, postman, pupil; [r] – rude, driver, librarian; [m] – modern, impolite, computer programmer; [z] – close, pleasant, businessman; [k] – curious, creative, caring; [ai] – writer, guide, driver.

Слайд 2

The positive traits of character kind polite friendly obedient brave athletic quiet intelligent creative curious sociable

Слайд 3

The negative traits of character unfriendly cruel naughty shy rude stupid noisy non-athletic talkative

Слайд 4

JOBS/OCCUPATIONS A person who gives us the books we need. A LIBRARIAN

Слайд 5

JOBS/OCCUPATIONS When you have problems with your teeth you must see him / her. a dentist

Слайд 6

JOBS/OCCUPATIONS A woman who helps the doctor to cure sick people in the hospital. a nurse

Слайд 7

JOBS/OCCUPATIONS A person who is dressed in a dark suit and a white shirt in any office. an office worker

Слайд 8

JOBS/OCCUPATIONS A person who is crazy about computers and writes his own programmes. a computer programmer

Слайд 9

JOBS/OCCUPATIONS A person who knows about social problems and learns a lot of laws. a lawyer

Слайд 10

JOBS/OCCUPATIONS A person who helps sick animals. a vet

Слайд 11

JOBS/OCCUPATIONS A woman who is at home the whole day cleaning the house, cooking and looking after children. a housewife

Слайд 12

A DIALOGUE - Hello! (Hello!) - What is your name? (My name is…) - How old are you? (I am ten.) - Have you got any brothers or sisters? (Yes, I have./No, I haven't.) - What do your parents do? (My mother is a… My father is a…) - What are you going to be? (I am going to be a…) - Thanks a lot! Bye. (Bye.)

Слайд 13

The prefixes un-, im-, in-, non Un- friendly – un friendly real – un real usual – un usual happy – un happy lucky - un lucky pleasant – un pleasant Non- athletic – non -athletic In- famous – in famous Im- possible – im possible polite - im polite

Слайд 14

HOME TASK Write 3-5 sentences about your future profession. Exercise 21 on page 47 in your text-books. Look at it and write as in the example.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка открытого урока "Введение в профессию-оператор швейного оборудования".

Открытый урок по производственному обучению по профессии "Оператор швейного оборудования"....

Методическая разработка открытого урока "Введение в профессию-оператор швейного оборудования".

Открытый урок по производственному обучению по профессии "Оператор швейного оборудования"....

Открытый урок по теме "Профессии" в 5 классе.

Тема урока: Профессии.Дата проведения урока: 05.02.2013гУМК:  “Enjoy English – 5”  М.З. БиболетоваТип урока: комбинированный (комплексный)Задачи и цели урока 1....

Открытый урок на тему "Профессии" 6 класс

Учебные пособия:учебник “English” 6 класс (автор в.п.Кузовлев)...

Открытый урок по теме "Профессии"

план-конспект открытого урока "Профессии в 5 классе" с презентацией УМК "Enjoy English"  Биболетова...

Методическая разработка открытого урока "Моя будущая профессия - строитель"

Методическая разработка открытого урока "Моя будущая профессия - строитель" включает план проведения урока английского языка по указанной теме и презентацию, основанную на лексическом материале по раз...

Открытый урок по теме "Профессии" в 4 классе учебник "Spotlight".

Данная разработку предназначена для учителей английского языка, работающих в начальной школе по учебнику Spotlight ,авторы Быкова Н.И.; Д. Дули; М.Д. Поспелова для 4 класса .Материал разработан к 2 мо...