Урок английского языка по теме Изучение иностранных языков
план-конспект урока по английскому языку на тему

Говорова Юлия Николаевна

Тема: Изучение иностранных языков

Цель урока: развитие коммуникативной компетенции обучающихся, на основе применения усвоенного ранее лексико-грамматического материала в новых ситуациях общения, совершенствование навыков и умений устной речи (произношение, активизация фраз и речевых оборотов, умение устного активного речевого общения).

Задачи урока:                                                                
1. Обучающие – обучить ведению дискуссии по теме, развивать навыки говорения по теме: устная монологической и диалогической речь. Развивать навыки чтения по теме, расширить словарный запас при обсуждении темы.
2. Воспитательные – воспитывать положительные качества характера: терпимость и уважение при общении с людьми.
3. Развивающие – развивать навыки общения, умение логически мыслить, сравнивать, обобщать, делать выводы и заключения.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon konspekt_uroka.doc49 КБ

Предварительный просмотр:

Урок 3-4

Тема: Изучение иностранных языков

Цель урока: развитие коммуникативной компетенции обучающихся, на основе применения усвоенного ранее лексико-грамматического материала в новых ситуациях общения, совершенствование навыков и умений устной речи (произношение, активизация фраз и речевых оборотов, умение устного активного речевого общения).

Задачи урока:        
1. Обучающие – обучить ведению дискуссии по теме, развивать навыки говорения по теме: устная монологической и диалогической речь. Развивать навыки чтения по теме, расширить словарный запас при обсуждении темы.
2. Воспитательные – воспитывать положительные качества характера: терпимость и уважение при общении с людьми.
3. Развивающие – развивать навыки общения, умение логически мыслить, сравнивать, обобщать, делать выводы и заключения.

Литература к уроку:

1. Шитова Л.Ф., Брусникина Т.Л. English idioms and phrasal verbs. Англо-русский словарь идиом и фразовых глаголов. – 3-е издание. – СПб.: Антология, 2007. – 256 с.

2. Кузовлев В.П., Лапа Н.М. Английский язык. Рабочая тетрадь. – 6-е издание. – Москва: Просвещение, 2003. – 106 с.

3. Северинова Е.Ю. Готовые экзаменационные ответы, английский язык, 11 класс. СПб.: Издательство Тригон, 2005. – 456 с.

4. Голубев А.П. Английский язык: учеб. пособие для студ. сред. проф. учеб. заведений. – 6-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 336 с.

5. Сахаров Е.В. Контрольно-измерительные материалы. Английский язык. – М.: ВАКО, 2012. – 64 с.

Средства обучения: индивидуальные карточки, диалог, грамматика Present Perfect.

Ход урока.

I. Организация начала урока.

1. Приветствие.

Good afternoon, students. Sit down please. I’m glad to see you.

2. Речевая разминка.

What day is it today?

What day of the wee is it today?

Look at the window and say: what kind of weather is it today?

Is it sunny or cloudy today?

Is it rainy today?

Is it cold or warm today?

What about the temperature?

Is it wet today?

Do you like this weather or not? Why?

What kind of weather do you like?

Do you like autumn? Why?

What season do you prefer? Why?

What season do your friend prefer?

3. Фонетическая зарядка.

 Practice the sounds and learn the proverbs.

[ai], [əu]

Hold wisdom tight and you’ll be all right. – О мудрости не позабудь, чтоб выбрать в жизни верный путь.

II. Основной этап.

1. Актуализация опорных знаний.

Answer to my questions.        

- What is the main reason for learning English?

- Who else needs foreign languages?

- What is a general aim to learn English?

- What opportunities are there to study English?

- How can you apply your knowledge of a foreign language?

2. Сообщение темы урока.

As you understand today we’re continue our speaking about foreign languages and their role in our life.

3. Изучение нового материала.

1. Инсценировка диалога по ролям.

- Where is English the official language?

- English is the official language of the USA, Great Britain, Australia and New Zealand.

- Do many people speak English?

- More than 360 million people speak English as their mother tongue and as a foreign language. This figure includes both people living in the countries where English is one or the only official language and the countries whose official language is other than English. Russia is one of such countries.

- What are your reasons to study English?

- I want to learn English because it’s interesting and it will help me to find a good job in future.

- How long have you been studying English?

- I have been studying English for 5 years.

- Do you use English as language of international communication?

- Yes, I do. Once I spoke to foreigners in the Nevsky prospect. They lost their way and didn’t know what to do. I explained them the way to the Hermitage and they gave me a pin. They were from Canada. I also read books in English and understand the ideas of the writers. I think this is a kind of interaction, too. I also listen to songs in English and watch films in English.

- Is it more important now to learn English than fifty years ago?

- Yes, of course. English becomes more and more popular every year. It’s because there is a great need in specialists who know foreign languages and are computer-literate. Russia develops very quickly now and to use the international experience it’s necessary to have many such specialists.

- Have you ever been to an English-speaking country?

- No, I haven’t. But I have been to Poland last summer and spoke English there. You see, it’s easy to communicate with Polish if you know English.

- Have you read books in English?

- Yes, I have read several books adapted for schoolchildren and two or three in the original.

- Have you spoken to native speakers of English?

- Yes, I have.

2. Грамматика.

Look at the dialogue again. Which grammar construction do you see?

В образовании группы Perfect участвует вспомогательный глагол to have (иметь) в соответствующем времени (have/ has, had, will have) и III форма основного глагола.

Несмотря на то, что Present Perfect относится к группе настоящих времен, оно обозначает завершенное действие и переводить его нужно прошедшим временем.

He has come.                                     Он (уже, как раз) пришел.

Чтобы не путать Present Perfect с Past Simple, нужно помнить, что Present Perfect имеет связь с настоящим моментом и с ним могут употребляться такие обозначения времени, как today, this year, this week, this morning, если этот период времени все еще продолжается.

I have seen him this morning.            Я видел его этим утром (утро еще продолжается)

С Present Perfect употребляются также наречия already, always, never, ever, so far (пока, до сих пор), just (только что), not yet (еще нет).

I have never been there.                       Я никогда там не был.

4. Закрепление изученного материала.

Раскройте скобки и поставьте глаголы в Present Perfect.

1. John (write) his name. 2. I (draw) a picture. 3. Tom (blow out ) the light. 4. The cat (drink) its milk. 5. The tree (fall) across the road. 6. John (give) his bicycle to his brother. 7. You (make) a mistake. 8. We (eat) our dinner. 9. The train just (go). 10. I just (tell) the answer. 11. George never (be) in Australia. 12. John and Richard just (go away). 13. The baker (sell) all his cakes. 14. I (read) this book.

Сделайте данные предложения отрицательными

1. Jack has washed the dog. 2. Father has already cleaned his car. 3. Mr Snowdon has made a speech at the conference. 4. Granny has bought me some cakes. 5. They have paintedtheir old house. 6. Liz has bought some flowers. 7. My sister has just cooked breakfast for the family. 8. The cat has already eaten fish. 9. Mrs Gracy have gone to London. 10. I have never been to India. 11. She has just broken a vase. 12. We have cleaned the room. 13. Cris has phoned his friend. 14. The train has just arrived. 15. It has just started to rain. 16. Kelly has gone to America. 17. We have left our books to school. 18. The stree has changed a lot. 19. You have worked here for a long time. 20. Mandy has been to Greece.

 

5. Самостоятельная работа.

Variant 1.

A1. Match the words on the left and the endings on the right.

1) cruel                                                    a) –ion

2) prohibit                                                b) –ty

3) equal                                                    c) –ship

4) friend                                                   d) –ity

A2. Choose the appropriate word.

We all have equal rights and it would be _____ to insult people with different colour of skin.

 1) humanity

 2) human

 3) inhuman

 4) humankind

A3. Choose the correct form of the verb.

If I ____ you, I would give her a chance to apologize.

 1) was

 2) have been

 3) were

 4) had been

answers: 1-b, 2-a, 3-d, 4-c; 3; 3

Variant 2.

A1. Match the words on the left and the endings on the right.

1) foreign                                                a) –dom

2) free                                                      b) –ment

3) respect                                                 c) –ful

4) disagree                                               d) –er

A2. Choose the appropriate word.

We cannot be ____ to their problems.

 1) differ

 2) different

 3) indifferent

 4) indifferently

A3. Choose the correct form of the verb.

If I ____ you, I would be kinder and more tolerant to her.

 1) was

 2) have been

 3) were

 4) had been

answers: 1-d, 2-a, 3-c, 4-b; 3; 3

III. Заключительный этап.

1. Итог.

Today we are speaking about nature and people. I think we’ ve  done all the tasks of our lesson.

2. Информация о домашнем задании.

Write down a composition “Why I should learn English?’

3. Рефлексия.

What emotions are you feeling now?

Do you like this lesson?

What exercises are you liking more?


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА ПО ТЕМЕ "ИЗУЧЕНИЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА ДЛЯ ПОЗНАНИЯ МИРА"

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА ПО ТЕМЕ "ИЗУЧЕНИЕ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА ДЛЯ ПОЗНАНИЯ МИРА"...

Урок по теме "Изучение иностранных языков"

ОписаниеУрок по теме "Изучение иностранных языков" разработан к УМК М.З. Биболетовой " Английский с удовольствием!" для учащихся 7 класса. Материал можно использовать при изучении данной темы с ученик...

Презентация на французском языке на тему "Изучение иностранных языков"

Презентация содержит лексический материал на тему L'apprentissage des langues étrangères". Предназначен для изучения темы "Изучение иностранных языков"  в 7-9-х классах школ с ...

Презентация к уроку английского языка по теме "Значение иностранных языков в современной жизни"

Презентация послужит дополнительным материалом и наглядным пособием к уроку....

Конспект урока английского языка по теме "Значение иностранных языков в современном мире"

Данный конспект для урока английского языка по теме "Значение иностранных языков в современном мире" подойдёт для работы по учебнику 9 класса В.П.Кузовлева, Это будет качественной  подд...

Выступление на МО учителей иностранных языков Методические аспекты преподавания иностранного языка при подготовке учащихся к сдаче ОГЭ и ЕГЭ по английскому языку

Выступление на МО учителей иностранных языков Методические аспекты преподавания иностранного языка при подготовке учащихся к сдаче ОГЭ и ЕГЭ по английскому языку...