"What's the weather like...?"
методическая разработка по английскому языку (5 класс) по теме

Плющикова Виктория Александровна

Урок направлен на актуализацию знаний по теме "Погода и климат".

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл konspekt_uroka_whats_the_weather.docx421.91 КБ

Предварительный просмотр:

Конспект урока по английскому языку в 5 классе

Тема: What’s the weather like…?

Цели урока:

1) образовательные - создать условия для отработки навыков и умений в говорении, чтении с извлечением необходимой информации, восприятии речи на слух; актуализировать знания по теме «Погода»; расширить кругозор учащихся.

2) развивающие - развивать  коммуникативные навыки через разнообразные виды речевой деятельности (монологическая, диалогическая речь); развивать умение анализировать, сопоставлять, обобщать, делать выводы; создать условия для развития памяти, внимания, воображения; содействовать формированию  самостоятельной познавательной деятельности.

3) воспитательные - способствовать развитию культуры взаимоотношений при работе в парах, группах; содействовать формированию толерантности; содействовать развитию интереса  к изучению иностранного языка; повышать уровень мотивации на уроках через средства обучения.

Оборудование:

Доска, магнитофон, компьютер

Ход урока

1.Орг. момент

Teacher: Hello, boys and girls.

Students: Hello, Victoria Aleksandrovna.

Teacher: Glad to see you. / How are you?

Students: Glad to see you, too. / I’m fine./ Ok/ Not bad/Very well.

Teacher: Who’s absent today?

Students: … is absent/Everybody is here/Nobody.

Teacher: What date is it today?

S: It’s  ….

T: And what day is it?

S: It’s ….

2. Фонетическая разминка

T: What’s the weather like today?

S: It’s cold/windy/snowy…

T: Let’s recite a poem about weather. Remember about the sounds [w] and [   ] .

Weather

When the weather is wet

We mustn’t fret.

When the weather is cold

We mustn’t scold.

When the weather is warm

We mustn’t storm,

But be joyful together

Whatever the weather!

3. Основная часть

1) сообщение темы урока

T: Look at the picture. The theme of our lesson is hidden in the puzzle. Let’s write the words to learn the main word. (На доске кроссворд с зашифрованным словом.)

The keyC:\Users\Викулька\Desktop\слова к пазлу\wind.gif

                W I N DC:\Users\Викулька\Desktop\слова к пазлу\eggs.jpeg

                E G G SC:\Users\Викулька\Desktop\слова к пазлу\bread.jpg

     B R E A D

       W A T E R C:\Users\Викулька\Desktop\слова к пазлу\water.jpg

W A T C H  C:\Users\Викулька\Desktop\слова к пазлу\watch.jpg

            B E D C:\Users\Викулька\Desktop\слова к пазлу\bed.jpg

         G I R A F F E    C:\Users\Викулька\Desktop\слова к пазлу\giraffe.jpg

 

T: So the word is…

S: WEATHER!

T: Yes, today we're going to talk about weather.

(Повторение слов по теме «Погода»)

T: Look at the slides and answer the questions “What’s the weather like?”.

S 1 : It's foggy.

S 2 : It’s rainy.

S 3 : …

2) проверка домашнего задания

T:  Your homework was to prepare short oral reports or to make a project about weather in different parts of the world. I know that some of you even prepared presentations.

  (Ученики рассказывают свои доклады  о погоде в разных странах, остальные слушают и заполняют таблицы с заданием, затем проверяем, ответы записываем на доске)

T: Other students have to listen to the reports and fill in the table with the correct information.

country

the weather in the country

Britain

In winter

In autumn

In spring

In summer

Finland

In winter

In summer

3) работа с диалогом

T:Now we'll talk about the weather in different cities of the world. Look at the slide, listen and repeat. (отработка правильного произношения названий городов)

S: London, Paris…

T: Look at the temperature diagram. Listen and repeat the words. (дети слушают и повторяют слова)

S: chilly, cool, warm…

T:  Look at International Weather Chart. Ask and answer the questions, as in the example. (на доске слайд с таблицей)

(сначала читаем пример, затем ученики составляют свои диалоги.)

S1:   What’s the weather like in Cairo today?

S2:   It’s warm and sunny.

S1:   What’s the temperature in Cairo today?

S2:   It’s 25° C.                                   

 (ученики выполняют задание в парах)

4) физминутка

T: Now, let's have a little rest. Do you want to sing?

S: Yes, with great pleasure!!

T: Then, let’s sing a song about weather! (дети поют песню “What’s the weather…” , на экране видео)

5) работа с текстом

T: Now open your books at page 74, ex 1. Read a definition from the dictionary.

S: Climate [΄klaımət] is the typical weather conditions of a particular place.

T: You're going to read  two short texts about two types of climate – Hot Desert Climate and Tundra Climate. Look at the slide and match two words to their definitions.

(на слайде два слова “тундра” и “пустыня”, дети их соединяют с определениями)

Tundra  [tᴧndrə]

a large area of land with few plants, little water and dry weather

Desert [΄dezət]

a large flat area of land without trees in very cold northern parts of the world.

T: What characterizes tundra and hot desert climate ?

S 1 : In deserts it’s very hot and dry, there aren’t many plants.

S 2 : In tundra it’s cold and there aren’t any trees.

T: Listen and read to find out. (слушаем запись)

     

Text 1 Hot Desert Climate

Deserts are usually very hot all year round with temperatures over 40°C. They get very little rain and have very long dry periods. At night temperatures drop to below freezing. Only plants that hold in a lot of water can survive in hot desert climates.

Text 2 Tundra Climate

Cold weather and low temperatures characterize the tundra climate all year round. The winter season is long and hard. A short summer season exists. It lasts about 6 to 10 weeks and temperatures reach -1° C. The sun shines almost 24 hours a day during this season so people call the tundra “the land of the midnight sun”. During the long winter months it is dark most of the day and temperatures drop to -35° C . No plants can survive in the tundra.

This will help you understand the text:

survive = not to die

exist = to be real (на слайде)

T: Now read the text again and mark the sentences T (for tundra climate) and HD (for hot desert climate). (слайд)

  1. It doesn’t rain very often.                                                          __
  2. It’s very cold even during summertime.                                   __
  3. Several kinds of plants can live there.                                      __
  4. There’s no sun during the winter.                                             __
  5. It can be hot in the morning but freezing cold in the evening. __

(ответы: HD, T, HD, T, HD,    дети работают самостоятельно, затем проверяем, слайд на доске)

T: Now we’re going to work in groups. I’ll give you cards with questions. Read them and try to find the correct answers. Be tolerant and tactful while discussing, please. Then choose a speaker who will answer.

What do tundra and desert climates have in common?  (слайд)

  1. There is a lot of water in both places.
  2. There aren’t many plants.
  3. There are a lot of plants.

What’s the difference between tundra and desert climates? (слайд)

  1. Different people live there.
  2. There are different temperatures.
  3. They have different seasons.

(ответы b,b)

4. подведение итогов урока, домашнее задание

T: So, what did we discuss today?

S: We talked about weather in different parts of the world.

S 2: We talked about different climates.

T:  What is the climate?

S: … (вернуться к слайду)

T: O’k, guys, you worked hard today and I'll give you good marks for the lesson. Your homework is to prepare a short report about one of the climates or to make a presentation about climates in different parts of the world.

T: Did you like the lesson?

S: Yes!!!

T: How are you now?

S: Great/Super/Very well!!!

 5. Oрг. момент

T: The lesson is over, good bye!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект урока по теме "What\'s the weather like?" 5 класс

План-конспект урока по английскому языку по теме "Summer plans. What\'s the weather like?" 5 класс...

Презентация для урока в 6 Д классе \'What\'s the weather like?\'

Презентация для урока в 6 Д классе по теме: \'What\'s the weather like?\' по учебнику \'Spotlight 6\'. Издательство  "Просвещение и Express Publishing". Модуль 10 b....

What\'s the weather like in the world? (Карточка ученика для повторения материала по модулю 7 перед контрольной работой. Spotlight 6.)

Карточка рассчитана на повторение лексики по теме "Погода", на активизацию навыков говорения, словообразования, употребление времён Present Simple/Present Continuous, а также включает в себя игру и за...

Урок для учеников 8-го класса по теме "What\'s the weather like today"

Урок на тему "What\'s the weather like today" составлен на основе УМК М.З. Биболетовой "Английский с удовольствием", в уроке используются интернет ресурсы....

Презентация для отработки лексики по теме"What` s the weather like today?"

Презентация для отработки лексики по теме"What` s the weather like today?"...

Открытый урок Spotlight 6 "What\'s the weather like?"

Полная разработка открытого урока с презентацией к УМК "Spotlight 6" Module 10...